Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,270   -0,050   (-0,94%) Dagrange 5,260 - 5,360 10.707   Gem. (3M) 179,6K

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 84 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 28 februari 2022 10:12
    De titel dekt de lading niet

    Auto- en motorbranche is omzetdip eerste coronajaar alweer te boven

    De omzet in de Nederlandse auto- en motorbranche is vorig jaar flink hersteld na de dip van het eerste coronajaar. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldt dat de opbrengsten branchebreed zelfs al boven het niveau uitkwamen van 2019, het laatste jaar voor de pandemie.

    Concreet werd er meer dan een tiende extra omgezet dan in 2020. Ten opzichte van twee jaar eerder lag de omzet 2,4 procent hoger. Het ging vooral goed bij de handel in motoren en bij bedrijven die zich bezighouden met zware bedrijfsauto’s. Hier was sprake van omzetplussen van respectievelijk 21 en bijna 15 procent.

    De motorhandel laat inmiddels al jaren groei zien en deze bedrijfstak maakte in 2020 ook geen krimp door. De ondernemingen in zware bedrijfsauto’s profiteerden op hun beurt waarschijnlijk van het aantrekken van de economie in brede zin waardoor er bij bedrijven veel vraag ontstond om te investeren in dat soort wagens.

    Wereldwijde chiptekorten
    Andere delen van de branche hadden het nog moeilijk. Zo kwam eerder al naar voren dat de verkoop van nieuwe personenauto’s afgelopen jaar meer dan 9 procent lager is uitgekomen dan in 2020. De verkoop ondervond namelijk grote hinder van de wereldwijde chiptekorten. Daardoor konden autofabrikanten veel minder auto’s produceren en liep de levering vertraging op.

    Volgens het CBS is de impact van de chiptekorten terug te zien in de omzetcijfers van importeurs van nieuwe personenauto’s en lichte bedrijfswagens. Hun omzetgroei was vorig jaar het meest bescheiden wanneer wordt vergeleken met de rest van de branche. Ten opzichte van 2020 gaat het om een plus van 2,5 procent. Worden de cijfers afgezet tegen 2019 dan lagen hun opbrengsten nog altijd bijna 11 procent lager.

    De problemen in de sector zijn ook nog niet voorbij. Ongeveer 29 procent van de bedrijven in de autohandel gaf begin dit jaar aan een tekort aan productiemiddelen, materiaal en ruimte te hebben. Daarbij gaat het vooral om het chiptekort. Tegelijkertijd is de roep om extra personeel groot. In het vierde kwartaal van vorig jaar telde het CBS in de branche zo’n 6200 vacatures, het hoogste aantal sinds 1997.

    bron:
    www.ad.nl/auto/auto-en-motorbranche-i...
  2. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 28 februari 2022 10:14
    Nu ik toch bezig ben, deel 2.

    Ergens in 1988-89 begon ik in een EBU-meeting over digitale verkeersinformatie (EBU = European Broadcasting Union). Ik had het over digitale coderingen en info los van de auditieve verkeersinformatie (zoals toen in NL op de radio gebracht door Lou van Rees en Jelles Bode van de Rijkspolitie, wie kent hen nog).

    Nu moet je weten: In NL was de verkeersinfo toen vooral een zaak van de Rijkspolitie (op de landelijke FM-zenders) en de ANWB (op de regionale zenders).
    In Duitsland was het uitsluitend een zaak van de regionale Rundfunks (de Rundfunk per Bundesland). Zij onderhielden daartoe hun eigen 'verkeerscentrales', de Polizei en de ADAC speelden geen enkele rol, ook die regionale RWS-achtige Verkehrsbehörden nicht (sorry: niet).
    Kortom, verkeersinfo was voor de Duitse omroepen toen een belangrijk verdienmodel.

    En daar kwam ik doorheen met digitale transmissie, in eerste instantie met RDS-TMC via hun FM-zenders (dus wat piepten ze nou?), maar op termijn ook via door de Fransen al gesuggereerde alternatieve wegen. Natuurlijk was ik niet de enige 'helderziende'.

    Op zo'n bijeenkomst ben ik een keer echt verrot gescholden door een oudere Rundfunk-bobo, oud genoeg om onder Hitler volwassen te zijn geweest. Ik was ("auf Deutsch") een verrader enzovoorts. Het schuim stond hem op de lippen...
    Ik werd er niet opgewonden van. Ik voelde een vreemde genoegdoening. Een soort wraak voor wat die oude moffen mijn ouders hadden aangedaan.

    Geloof me: zo spartelt Putin nu ook. Zijn laatste stuiptrekkingen. Niet ongevaarlijk, dus wel blijven opletten.

  3. forum rang 6 tatje 28 februari 2022 13:45
    Onderhandelingen in Belarus, tussen Oekraine en Rusland.

    Gaat niets opleveren en Poetin kan zeggen, wij willen, maar oekraine niet.

    Wat mij betreft, onderdeel van de poetin strategie.

    Ik denk dat 80% van de russen geen oorlog willen, maar durven nog niet !

    Kliek rond poetin, je bent voor me en anders wordt jij en of je familie wel te grazen genomen.

    Heb net die ontmoeting gezien van Poetin en die generaals, de angst staat in hun ogen.

    Hopelijk staat er een von Stauffenberg op.

    1 maal in die maffia en je kunt er alleen dood uit.

    Tom Tom blijft redelijk liggen, een soort vluchthaven tot nu toe ?

    Cijfers proberen te geven is momenteel zinloos en niet gepast.

    Dit weekend was het forum weer opdreef.

    Nou goed dan 1 maal per dag mag.

    2023
    ebitda + 30
    ebit - 20

    2024
    ebitda + 58
    ebit + 8

    2025
    ebitda + 90
    ebit + 65

    Tja, wat operational leverage en groei deferred kunnen betekenen voor de FCF in 2023 2024 2025 laat ik aan Boem over.

    Mijn naamgenoot :-)

    Maar misschien is de invloed van de huidige oorlog blijvend veel groter dan ik momenteel denk.

    Ik ben toch voor een maanddraadje :-)

    Tja, gisteren op het vrijthof.

    Carnaval.

    In mijn ogen een lolly en lolly ontvanger feest, meeste personen tussen de 18 en 40.
    Een markt zal er altijd voor blijven.

    De echte carnavalsvierders zijn er maar weinig !
  4. [verwijderd] 28 februari 2022 14:06
    Het is te gek voor woorden, dat er in deze situatie nog serieus gesproken wordt over het dividend van een Gazprom.

    Het geeft enkel aan, dat de "belegger" niets beter is dan de elite die zich rond Poetin heeft verzameld.

    Ik schaam mij diep dat beleggingsresultaten hoger worden aangeslagen dan moreel besef.
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 28 februari 2022 16:19
    Vraagje:
    Welk moreel besef heeft een belegger die met jaren niets doen rijk wil worden door alleen maar aandelen te kopen onder de € 5,- en verwacht, dat dankzij het harde werken van een CEO van een bedrijfje in de derde klasse van Beursplein 5 die aandelen over een paar jaar € 100,- waard worden.
  6. forum rang 6 tatje 28 februari 2022 19:34
    oekraine

    eisen van Rusland.
    - erkenning Krim
    - demilitarisering Oekraine
    - nazi regering moet volgens Poetin weg.
    - nooit lid Navo.

    Is maar 1 oplossing het zwiebertje uit Rusland moet hangen.

    Met Poetin wordt het nooit meer iets met het westen en dat weet het manneke.

    Maar dat weten er meer in Rusland !

    Poetin kun je toch nooit meer in het westen ontvangen.
    Dus Poetin kan nooit meer de boel ongedaan maken.
    Poetin gaat door, tot iemand hem stopt.

    Dus !

    De koers is de koers.

    Tom Tom bleef mooi liggen vandaag.

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 79 80 81 82 83 84 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.