Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,255   +0,110   (+2,14%) Dagrange 0,000 - 5,315 94.293   Gem. (3M) 181,7K

TOMTOM Februari 2022 - Is 2022 in navolging van 2020 en 2021 ook een transitiejaar

1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 37 38 39 40 41 ... 84 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 6 februari 2022 16:11
    quote:

    pwijsneus schreef op 6 februari 2022 15:15:

    [...]

    Niet ‘in opdracht van’ maar ‘in samenwerking met’.

    (hele lange marketingtekst)

    Je kunt ook zeggen: ah sorry dat ik je voor de voeten wierp dat je zegt dat Indigo in opdracht van een klant is ontwikkeld. Ik lees nu dat je destijds nooit gezegd hebt.

    TT heeft dit product voor eigen rekening en risico ontwikkeld. Maar in de 2-3 jaren van ontwikkeltijd zijn wel autofabrikanten op meerdere momenten betrokken geweest bij het testen van nieuwe iteraties (versies) om het product te maken zoals die nu is.

    Zo heb ik het destijds verteld, door diezelfde tekst te delen. Ik lees daarin geen marketing taal maar gewoon een toelichting op wat Indigo is.

    Wat vrijdag nieuw voor me was, is dat indien een OEM kiest voor Indigo, TT minder implementatiekosten heeft, want al haar software en content is al op Indigo afgestemd en dus geen maatwerk nodig om het ergens anders op te laten draaien.
  2. [verwijderd] 6 februari 2022 16:25
    quote:

    pwijsneus schreef op 6 februari 2022 12:29:

    [...]

    En, de deal met VW zou iig qua product al helemaal set zijn. Het was al een zekerheid dat de auto's van de VW group die per 2022-2023 allemaal van de band zouden rollen met TT-tech inside. Welnu, dat is dus helegaar niet het geval. Sterker nog, het is me totaal onduidelijk of en wanneer er uberhaupt een VW met de nieuwe TT-tech inside in de showroom staat....

    Dit is echt gelul en zó vergeetachtig ben je niet.

    Lees het persbericht.

    Daarin zie je een duidelijke splitsing tussen producten die Volkswagen direct van tomtom gaat gebruiken - te weten traffic en navigatiesoftware Navkit 2 - en dat parallel daaraan ook nieuwe producten/diensten ontwikkeld gaan worden in een gezamenlijk R&D partnership.

    Onderdeel van dat R&D partnership is traffic op rijbaan niveau, nog accuratere EV software en verbeteren van veiligheid en comfort in toekomstige auto usescases (waarbij je weet dat de toekomst van auto’s steeds meer electrisch en autonoom is).

    Ook was destijds gemeld en hier uitvoerig besproken dat het live gaat in een software release in 2023. Dit betekent dat hun EV’s die in 2020-2022 zijn verkocht het wel via een over-the-air update kunnen installeren, maar dat de release toch echt in 2023 is.

    Lees nog maar eens terug.

    cariad.technology/content/dam/digital...
  3. [verwijderd] 6 februari 2022 16:33
    quote:

    *JustMe* schreef op 6 februari 2022 16:25:

    [...]

    Ook was destijds gemeld en hier uitvoerig besproken dat het live gaat in een software release in 2023. Dit betekent dat hun EV’s die in 2020-2022 zijn verkocht het wel via een over-the-air update kunnen installeren, maar dat de release toch echt in 2023 is.

    Hier staat info over de grote 2023 software update

    cariad.technology/de/en/news/news/inf...

    Ik kopieer een stukje in maar het hele stuk is interessant. TomTom zit front and center in deze update

    ===

    In 2023, CARIAD will present the premium software stack 1.2, which will lay the groundwork for our new standardized infotainment system, One.Infotainment. This will be part of our operation system, VW.OS, and be based on Android Automotive. The new, unified infotainment system will allow us to make the most of the enormous development synergies across all brands within the Volkswagen Group. It’ll establish a strong foundation for the brands, while still allowing them to maintain their individual identities and providing them with the freedom to differentiate their in-car customer experience to the maximum extent possible. An Audi will still feel like an Audi, and a Porsche will still feel like a Porsche.

    A significant part of One.Infotainment is the independent app store. With this, we’re taking another consistent step towards a customer-centric digital ecosystem. In addition to brand-specific applications, customers of our brands will also have access in the car to many of their favorite apps that they’re already used to using on their smartphones. In this sense, the car will become an integral part of customers’ digital worlds.

  4. forum rang 6 win some... 6 februari 2022 16:52
    Bottomline is: 3 maanden terug werd gemeld dat in 2023 een Locatietechnlogie omzet van 550 mio heel goed mogelijk zou zijn. Nu is gemeld dat de verwachting op 450 mio (midpoint) ligt voor 2023. Ik heb van TT geen inhoudelijke verklaring gehoord die duidelijk maakt waarom de outlook 2023 binnen 3 maanden zo is verslechterd.

    De 15% daling is het enige wat meevalt. Met een degelijk outlook was -30% meer dan terecht geweest.
  5. forum rang 6 pwijsneus 6 februari 2022 16:58
    quote:

    *JustMe* schreef op 6 februari 2022 16:35:

    Aangezien hun 2023 release gebaseerd is op Android én ook een onafhankelijke appstore bevat én ook samenwerkt met Bosch zou ook heel goed CARIAD de eerste Indigo klant kunnen zijn.
    Dat is natuurlijk wel wat je had gehoopt. Echter een antwoord van de CEO op de vraag:

    Marc Hesselink
    And my second question would be on IndiGO. You announced your – you have the first client. Can you say a bit more about that? Is that already a significant volume? What does it mean for the ASP had typically stacked that then with your auto products? Is there like a spillover effect that because of this product, you can also sell more of the other ones, a bit of extra back on that one, please.

    Blijft in het antwoord van de Harold Goddijn: "I don’t expect huge numbers" toch wel hangen. Indien zoals jij schetst een carmaker als VW met een over-the-air update TT-tech gaat uitrollen, dan heb je het niet over small numbers. Je hebt het over een big-bang, en als je dit antwoord leest van de CEO wijst er dus niets op dat wat jij schetst het geval is.

    Op de vraag welk jaar de VW deal gaat lopen:

    So there’s quite a bit of work. It’s harder than you think at first sight, to be honest. It’s quite a bit of variables and the usability, user experience bit is also not to be underestimated.

    Miki Sugimoto

    Okay. And may I ask roughly that for this particular contract to start be recognized in revenue. This would be more like 3 or 4 years down the line of the usual car model development or...?

    Harold Goddijn

    No. This will happen faster.

    Taco Titulaer

    Yeah, so maybe if I can chip in. The – commercially, the product will launch in 2023. From an operational point of view, we expect to receive meaningful revenue in the year after. From an accounting point of view, we have to wait until 2025.


    Met de wetenschap dat de wereld er voor Taco blijkbaar elke 3 maanden als een complete verrassing weer compleet anders uit ziet, wat is deze voorspelling waard? Er is nog best wel wat werk te verzetten zegt Goddijn, en hij hoopt in 2 of 3 jaar dat het wel gaat lopen. Taco Titulaer voegt vervolgens toe dat er misschien pas in 2025 wat terug te zien valt. Dat is over 3 jaar terwijl ze niet eens zicht hebben over hoe de komende 3 maanden eruit gaan zien!

    Het staat allemaal nogal wankel als je het moet aanhoren als investeerder. Ben benieuwd of John de Mol nog steeds met 14 lollies relaxed op de achterbankt zit. Denk dat er ook wel een belletjes is gegaan vrijdag middag naar nieuwkomer Teslin, join the club. You're f*****

    Als je de filosofie van Teslin leest overigens is het precies wat TomTom nodig heeft op dit moment. Een frisse blik wat nu de best-way forward is voor deze notering waarbij de grootaandeelhouders en oprichters toch een bepaalde minachting afstralen richting diens minderheidsaandeelhouders.
  6. [verwijderd] 6 februari 2022 17:10
    quote:

    pwijsneus schreef op 6 februari 2022 16:58:

    [...]

    Op de vraag welk jaar de VW deal gaat lopen:

    So there’s quite a bit of work. It’s harder than you think at first sight, to be honest. It’s quite a bit of variables and the usability, user experience bit is also not to be underestimated.

    Taco Titulaer

    Yeah, so maybe if I can chip in. The – commercially, the product will launch in 2023. From an operational point of view, we expect to receive meaningful revenue in the year after. From an accounting point of view, we have to wait until 2025.


    Eerste stuk. Nee, dat is géén antwoord op de vraag wanneer de deal gaat lopen, dat is namelijk 2023. Wat volgens HG complexer is dan je denkt is het verfijnen van route software voor EV’s, rekening houdend met status batterij, het weer, de route, nieuwe oplaadpunten, etc. Daar is een clubje software mensen in Eindhoven mee bezig.

    Tweede stuk van Taco. Ja, dat is wél wanneer het gaat lopen. In 2023 is de software update, dus de commerciele release. Dat wisten we al toen de deal bekend werd. in 2024 komt er ‘meaningful revenue’ en in 2025 zal die inkomsten ook “from accounting point of view” binnenkomen.

    Dus een software update in 2023, ontvangsten van eerste substantiele bedragen in 2024 en boekhoudkundig (IFRS) omzet herkenning zichtbaarder in 2025. Dus 1 jaar gap tussen operational revenue en IFRS zichtbaarheid van de omzet en dat is allemaal logisch. CARIAD deal gaat allemaal over services en Software as a Service.
  7. [verwijderd] 6 februari 2022 17:30
    quote:

    pwijsneus schreef op 6 februari 2022 17:14:

    [...]

    Ja, dus misschien gaat er pas vanaf 2025 meaningful revenue komen.

    Nee, niet “misschien” maar zeker.

    - introductie 2023. Wisten we al in december met het pb
    - eerste meaningful operational revenue 2024
    - daarna oplopende* revenue
    - IFRS meaningful 2025

    * doelstelling CARIAD: 40 miljoen wagens verbinden dit decennium. Geen kleine deal.
  8. [verwijderd] 6 februari 2022 17:47
    quote:

    pwijsneus schreef op 6 februari 2022 17:14:

    [...]

    Misschien kun je soliciteren bij TT, ze hebben namelijk nog een heel leger spindokters nodig om de "capital markets day" vorm te geven...

    Van jouw kant:
    - 4 posts op rij met bewuste verdraaiingen van algemeen bekende info, doen alsof je dingen niet snapt of bent vergeten en aanvallen aan mij (what else is new) en daarna van onderwerp veranderen.

    Van mijn kant:
    - feitelijke en zakelijke posts met verwijzingen naar eerdere (pers)berichten die iedereen die begrijpend kan lezen snapt.

    Ben wel weer klaar met jou. Ga niet meer reageren.

  9. VanillaSky 6 februari 2022 17:49
    quote:

    win some... schreef op 6 februari 2022 16:52:

    Bottomline is: 3 maanden terug werd gemeld dat in 2023 een Locatietechnlogie omzet van 550 mio heel goed mogelijk zou zijn. Nu is gemeld dat de verwachting op 450 mio (midpoint) ligt voor 2023. Ik heb van TT geen inhoudelijke verklaring gehoord die duidelijk maakt waarom de outlook 2023 binnen 3 maanden zo is verslechterd.

    De 15% daling is het enige wat meevalt. Met een degelijk outlook was -30% meer dan terecht geweest.
    Exact, heel bijzonder hoe dit totaal andere plaatje 3 maanden later naar voren komt. Ofwel ze hebben totaal geen zichtbaarheid hoe de komende kwartalen/jaren gaan lopen ofwel ze wisten het wel maar hielden nog de worst voor en gaven bewust verkeerde informatie. Beide scenarios zijn behoorlijk zorgwekkend.

    Hoe dan ook acht ik de kans behoorlijk groot dat ook die 2e 15% daling nog wel gaat volgen de komende periode.
  10. forum rang 6 pwijsneus 6 februari 2022 17:53
    quote:

    *JustMe* schreef op 6 februari 2022 17:47:

    [...]

    Van jouw kant:
    - 4 posts op rij met bewuste verdraaiingen van algemeen bekende info, doen alsof je dingen niet snapt of bent vergeten en aanvallen aan mij (what else is new) en daarna van onderwerp veranderen.

    Van mijn kant:
    - feitelijke en zakelijke posts met verwijzingen naar eerdere (pers)berichten die iedereen die begrijpend kan lezen snapt.

    Ben wel weer klaar met jou. Ga niet meer reageren.

    Jammer dat je niet ingaat op de inhoud, maar dat je in plaats daarvan mij blijft beschuldigen van het verdraaien van zaken. Daarin verwijten we elkaar hetzelfde, dat is ook niet nieuw.

    Prima dat je niet meer wilt reageren. Echter zul je ook de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien dat de cijfers niet matchen met alle geschetste vergezichten. We zijn afgelopen vrijdag heel hard met onze neus op de feiten gedrukt, en daar past bezinning bij. Het blijven verkondigen van de TomTom-gospel dat het Amsterdamsche bedrijf het voor de wind gaat, ik zie het gewoon niet terug in de cijfers.

    Ben echt benieuwd naar de capital markets day. Over een dik half jaar. Wat gaan ze ons daar in hemelsnaam opserveren. Ben werkelijk benieuwd.
  11. [verwijderd] 6 februari 2022 17:59
    quote:

    marique schreef op 5 februari 2022 15:29:

    [...]
    Al lang geleden vastgesteld dat het verdienmodel - als er al een plan is - een groot raadsel is.
    Geldt trouwens ook voor HERE, dacht ik.

    Dus ... wie van de forumleden kan, vanuit oogpunt van een overnemende partij, een sterk koopargument noemen?

    Je kunt de oude lullen eruit gooien en de business niet meer weggeven voor alleen data.
    TT verzuipt ondertussen in de data, maar maakt geen data te gelde.
    Partijen die dat wel kunnen hebben een koopje aan dit bedrijf
  12. Energy 6 februari 2022 18:28
    100% eens. Ben ook al 10dagen geleden gestopt om te reageren op wijsneus.

    Hij kan of wil niet begrijpend lezen en hij verdraait alles wat je schrijft

    quote:

    *JustMe* schreef op 6 februari 2022 17:47:

    [...]

    Van jouw kant:
    - 4 posts op rij met bewuste verdraaiingen van algemeen bekende info, doen alsof je dingen niet snapt of bent vergeten en aanvallen aan mij (what else is new) en daarna van onderwerp veranderen.

    Van mijn kant:
    - feitelijke en zakelijke posts met verwijzingen naar eerdere (pers)berichten die iedereen die begrijpend kan lezen snapt.

    Ben wel weer klaar met jou. Ga niet meer reageren.

  13. Energy 6 februari 2022 19:45
    Organisatiestructuur TomTom
    TomTom heeft een two-tier bedrijfsstructuur. De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het dagelijkse bestuur en heeft een onafhankelijke raad van commissarissen. Beide raden zorgen dat strategie, beleid en middelen zodanig worden ingezet dat de zakelijke doelen worden bereikt. De raad van bestuur legt verantwoording af aan de Algemene Vergadering voor Aandeelhouders.
  14. Energy 6 februari 2022 19:56
    De Raad van bestuur kan geen goede inschatting maken van de markt waarin ze actief zijn. Als je van medio oktober (q3 cijfers) tot medio januari de plank zo misslaat dan moet je zelf tot de conclusie komen dat je ongeschikt bent.

    De RvC moet nu ingrijpen.

    Ik verwacht dat de drive om zelfstandig te blijven nu is afgezwakt en dat andere opties nu de voorkeur krijgen.

    Wellicht goed om een draadje aan te maken:
    Raad van Bestuur/RvC neem verantwoordelijkheid.

    Zakken vullen is makkelijker dan goed besturen en verantwoordelijkheid nemen.

    Bij tt en veb lezen ze mee
1.671 Posts
Pagina: «« 1 ... 37 38 39 40 41 ... 84 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.