Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,050   -0,260   (-2,30%) Dagrange 10,950 - 11,390 24.636   Gem. (3M) 27,4K

Forum geopend voor Euronav

19.443 Posts
Pagina: «« 1 ... 872 873 874 875 876 ... 973 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Risky bets 3 februari 2022 12:59
    Clarksons

    Upbeat on a tanker market recoveryIn our view, the main takeaway from Euronav's (Euronext/NYSE: EURN) 4Q21report was not the weak results, which was largely expected, but rather the upbeatmarket outlook from a management team that is usually conservative or balancedin their outlook. Secondly, and more importantly for earnings estimates, Euronavhas lowered their depreciation charge by $100m per year which all else equallifts EPS by around $0.50 per share. The company previously depreciated shipsdown to zero scrap value after 20 years, whereas now they are assuming a positivescrap value at $390/ton. This is more inline with standard practice among peers.In our view, the change should improve valuation metrics (such as P/E) and willlikely make Euronav screen better, all else being equal. Bigger picture, we see it asanother step in terms of improving valuation of the shares which the company hashighlighted earlier (see our review from October 10th titled "Taking steps to reducethe valuation discount", available upon request). In a related manner, the quarterly 3cents per share dividend will be paid via a repayment of reserve accounts to avoidwithholding tax. In our view, Euronav is a great play on the crude tanker marketbecause of its strong balance sheet and attractive valuation. We assess currentNAV at $11.50/share, increasing to $17/share if vessel values reach newbuild parityduring 2023. We reiterate our BUY rating.Earnings review: Adjusted 4Q21 EBITDA, excluding gains and associated J/Vincome, was $24m, up from $-1m in 3Q21 and slightly above interest expensesat $20m. VLCC spot earnings in the final quarter averaged $12,500/day and 1Q22bookings to date are at the same level. For the full year 2021, Euronav generatednegative $25m operating cash flow. By comparison, in 2020, Euronav reported$970m of positive operating cash flow which largely explains their strong balancesheet today. Euronav had $152m of cash at end of 2021 with $556m of undrawncredit facilities. We estimate current net LTV at 41%. For investors, this strongbalance sheet, and available liquidity, means that the tanker market can stay weakfor a prolonged time. Put differently, Euronav is in our view a compelling risk/rewardbet on a tanker market recovery.Valuation: Our NAV assessment of Euronav is $11.50/share. This indicates P/NAV 0.74x with implied average value of a brand new VLCC on the water of nomore than $79.50m vs. broker quotes of $97m and newbuild price of $114m. Ifsecondhand vessel values reach newbuild parity, which is the straight line froma newbuild price of $114m to scrap value of $25m after 25 years, the NAV couldjump to $17.10/share, all else being equal, calculated as the NAV by the end of2023 (i.e. with an older fleet).Tanker market outlook: Euronav, known to be conservative (or perhaps realistic)about the market outlook, appears to be bullish about the tanker market goingforward. Management said in the 4Q21 report that the recovery thesis is "intact andstrongly supported by fundamentals". These fundamentals include the orderbook/fleet ratio being at 25-year lows, an aged fleet (25% aged over 15 years) andincoming emissions regulations (e.g. EEXI in 2023) which means that vessel supply is "supportive" for a recovery. The catalyst for higher earnings is expected to comefrom increases in oil supply, consumption, and inventory restocking during 2022.
  2. Kojo 3 februari 2022 14:01
    Men spreekt hier over lagere afschrijvingen, maar als ik het persbericht goed begrijp dan zal er eerst een herwaardering van de schepen gebeuren en zullen er daarop lagere lineaire afschrijvingen worden toegepast. En die oefening zal jaarlijks herhaald worden in functie van de schrootprijzen.

    Conclusie: het resultaat 2022 wordt boekhoudkundig opgekrikt. Weliswaar terecht, maar dit is wel eentje waarmee rekening zal moeten worden gehouden bij de vergelijking van de boekjaren.

    En ook al gaat het om maar 3 dollercent per kwartaal, dit betalen onder de vorm van een de facto kapitaalvermindering maakt het een beetje aantrekkelijker.

    En ondanks de slechte marktsituatie is Euronav erin geslaagd om de vloot verder te vernieuwen zodat het beter gewapend is voor de toekomst.

    Al bij al, geen slechte boodschappen.
  3. forum rang 10 voda 3 februari 2022 15:14
    Euronav: analisten hebben begrip voor wijziging afschrijvingsregels

    We luisterden naar de conferencecall van Euronav EURN -4,30% . Diverse vragen van analisten hadden betrekking op de nieuwe manier waarop de tankerrederij haar tankers gaat afschrijven. Ze blijft dat over een periode van 20 jaar doen - waar diverse sectorgenoten dat op 24 jaar doen - maar ze zal de eindwaarde niet langer op nul zetten. Door de hoge schrootprijzen en de rol die schroot kan spelen om de staalproductie milieuvriendelijker te maken, zal de residuele waarde berekend worden op basis van de gemiddelde schrootprijs van de jongste vier jaar. Voor 2022 zal dat 390 dollar per ton zijn.

    Analisten toonden begrip voor de nieuwe afschrijvingsregels voor tankers. 'Dit houdt steek', zei een analist van het beurshuis Jefferies. Hij wilde ook weten of dat enige impact zal hebben op het vergoeden van de aandeelhouders. 'Ons beleid blijft onveranderd', antwoordde CEO Hugo De Stoop daarop. 'Euronav blijft genereus tegenover zijn aandeelhouders.'

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/sl...
  4. Risky bets 3 februari 2022 15:24
    EURN krijgt veel support van analisten vandaag:

    $EURN: Amit Mehrotra maintains BUY, $14. “The bottom line is EURN remains one of the highest quality and best run companies in all of shipping, and we’d expect shares to respond favorably once we are past idiosyncratic demand headwinds.”

    $EURN: Ben Nolan maintains BUY, $14. “With the weak tanker market, EURN trades at a significant discount to NAV. While the timing of when that valuation gap closes is unknown, in our opinion, the risk/reward is favorable at these prices.”

    $EURN: Lars Ostereng maintains BUY, $11. “The spread of the omicron variant has deferred a market recovery according to EURN. However, they view this as temporary, with prospects for a strong rebound in oil supply, restocking and consumption back to pre pandemic levels…in 2022.”

    $EURN: Frode Morkedal maintains BUY, $16. “Our main takeaway from 4Q21 report was not the weak results, which was largely expected, but rather the upbeat market outlook from a management team that is usually conservative or balanced in their outlook.”
  5. forum rang 10 voda 3 februari 2022 15:46
    Advies van Degroof Petercam over Euronav
    Beurshuis Degroof Petercam
    Aandeel Euronav
    Datum 03 februari 2022
    Advies Kopen
    Koersdoel 10,00 EUR

    Detail advies
    BRUSSEL (Trivano.com) - Op 3 februari 2022 hebben de analisten van Degroof Petercam hun beleggingsadvies voor Euronav (EURN; ISIN: BE0003816338) herhaald. Het advies van Degroof Petercam voor Euronav blijft "kopen".

    Het koersdoel wordt door Degroof Petercam verlaagd van 12,00 EUR naar 10,00 EUR.

    Op 4 november 2021 publiceerde Euronav kwartaalcijfers.
  6. forum rang 10 voda 4 februari 2022 10:45
    Euronav krijgt hoger koersdoel van Kepler Cheuvreux

    Kepler Cheuvreux blijft Euronav EURN 0,80% koopwaardig vinden omdat er meerdere factoren zijn die een gunstige impact kunnen hebben op de tankermarkt. In het bijzonder de beperkte aangroei van de tankervloot ondersteunt het herstel. De kans bestaat zelfs dat de vloot in de komende jaren gaat krimpen. Er zullen maar weinig nieuwe tankers worden besteld gezien de hoge prijzen, onzekerheid rond de voortstuwing en lange wachttijden bij de scheepswerven.

    Daarnaast zal naar verwachting de vraag naar olie stijgen en kunnen de voorraden opnieuw worden aangevuld, wat de vraag naar olietankercapaciteit zal doen toenemen en de vrachttarieven zal oppeppen. Het koersdoel stijgt van 11,80 naar 12,30 euro.

    Voor dit jaar rekent het beurshuis op een aangepaste nettowinst van 97 miljoen dollar. Die zou in 2023 moeten stijgen naar 435 miljoen dollar. In die prognose is rekening gehouden met de daling van de afschrijvingslasten met 100 miljoen dollar die Euronav donderdag aankondigde.

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/am...
  7. forum rang 4 boothram 4 februari 2022 12:07
    ook op de spot is nu boven cash-breakeven... ruim zelfs voor suezmax. (aan huidige geboekte cashmarge van ongeveer 5 miljoen per kwartaal voor 100% boeking aan 12500;;;)
    Voor de termijncontracten is er niet alleen winst: er is een marge boven breakeven van >30 000 per dag
    8x suezmax dn 2x vlcc : per jaar is dan 350x10x30000: 105 miljoen
    ik weet niet met zekerheid: de fso wordt mogelijks bijgerekend voor het gemiddelde...ook nog eens 30 miljoen
    dat betekend dat er ook de komende 3 jaar geen cashdrain te verwachten is... ook niet na betaling van de 6 schepen in de werven.. Ze kunnen dus ook nog wel een reuzeaankoop .. kortom: ze zijn klaar om bij de consolidatie van de sector DE grote rol te spelen, zodrra er opnieuw winst wordt geboekt denk iin 4de kwartaal.....
    De beeindigen van 4 leasecontracten verminderd ook nog eens de finaciele lasten met 40 miljoen per jaar, en de schuldherschikkinge/terugbetalingenn zijn ook nog eens goed voor tientallen miljoenen tegen het jaareinde..Als het van de cash afhangt kunnen ze aandelen bijkopen, en als het van de winst afhangt ligt het moeilijker: ze hebben wel nog wat reserve uitkeerbare winst;
    er zou nog wel winst kunnen overblijven dit jaar...bij fors koersherste op spot, of bij nieuwe leasings;;;
    die verkoop met leasing is directte winstboeking,maar met de optie bij beindigen is ddus mogelijks nog winst te boeken, door de bijhorende optie;;;
    en zeggen dat euronav gisteren gebradeerd werd ;aan minder 4xde verwachte winst van 2023,..
    nu ja de winstexplosie is maar voor 2024!
  8. Erik007 4 februari 2022 17:31
    Wordt Euronav de ster van 2022?
    Door Beursduivel.be op 4 februari 2022 16:30 | Views: 974

    De vierdekwartaalcijfers van olietankerrederij Euronav vielen tegen en de koers is ook behoorlijk teruggevallen de afgelopen maanden. Zo ver dat Martin Crum van de IEX Beleggersdesk mooie kansen ziet voor het aandeel.

    Dat staat te lezen in zijn IEX Premium-analyse.

    In het derde kwartaal zag het er nog goed uit wat betreft de vervoerstarieven, maar in Q4 gooide de omikronvariant weer roet in het eten. Inmiddels zijn de dagtarieven weer terug bij af, signaleert Crum.

    "Dat wil zeggen dat Euronav zijn tankers nu weer noodgedwongen verhuurt voor circa 12.500 dollar per dag. Dat is ver verwijderd van het break even point wat wij eerder al eens hebben berekend op circa 28.000 dollar." Het is geen verrassing dat dit tot flink rode cijfers leidt.

    Beleggen is vooruitzien
    Er is echter hoop. "De vraag naar olie zit alweer bijna op het niveau van voor corona. Dat is echter in de dagtarieven nog niet terug te zien. En beleggen is vooruitzien; wie wacht tot de prijzen weer hersteld zijn tot een gezond niveau, kijkt tegen flink hogere koersen aan."

    Daarbij komt dat er momenteel amper olietankers gebouwd worden. "De scheepswerven zijn vol geboekt met bestellingen voor containerschepen en gastankers", weet Crum. "Dat, in combinatie met het feit dat de mondiale olietankervloot verouderd is – en die van Euronav niet -, de schrootprijzen erg hoog liggen en de milieu-eisen van overheden steeds verder worden opgeschroefd, biedt zicht op verbetering."

    Mooi herstel richting de zomer
    De analist concludeert dat de markt nu tegen zit, maar dat er aan de investment case van Euronav weinig veranderd is. "Daarom ben ik positief gestemd en voorzie ik een mooi herstel richting de zomer."

    Lees verder: 'Marktomstandigheden Euronav gaan fors verbeteren'
19.443 Posts
Pagina: «« 1 ... 872 873 874 875 876 ... 973 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.