Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Colruyt BRU:COLR.BL, BE0974256852

Laatste koers (eur) Verschil Volume
43,980   0,000   (0,00%) Dagrange 43,800 - 44,280 58.895   Gem. (3M) 70,5K

Forum Colruyt geopend

627 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 32 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 16 december 2021 11:59
    'Colruyt heeft status als defensief aandeel verloren'

    ING-analist Hans D'Haese reageert nog op de slechte resultaten die Colruyt eerder deze week publiceerde, waardoor het zijn sterrenstatus bij beleggers heeft verloren. 'Colruyt heeft zijn status als defensief aandeel verloren. Het zal de prijzen nog verder moeten verlagen om zijn marktaandeel veilig te stellen.'

    Het aandeel veert vandaag met 4,1 procent op na de klap van meer dan 12 procent gisteren.

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/be...
  2. forum rang 10 voda 20 december 2021 08:39
    Advies van ING over Colruyt
    Beurshuis ING
    Aandeel Colruyt
    Datum 20 december 2021
    Advies Houden
    Koersdoel 36,00 EUR

    Detail advies
    BRUSSEL (Trivano.com) - Op 20 december 2021 hebben de analisten van ING hun beleggingsadvies voor Colruyt (COLR; ISIN: BE0974256852) herhaald. Het advies van ING voor Colruyt blijft "houden".

    Het koersdoel wordt door ING verlaagd van 51,00 EUR naar 36,00 EUR.
  3. forum rang 10 voda 20 december 2021 11:43
    11:36
    Fors lager koersdoel voor Colruyt

    ING-analist Hans D'Haese verlaagt het koersdoel van supermarktketen Colruyt COLR -0,55% fors van 51 naar 36 euro en laat het houdenadvies staan. 'Colruyt heeft zijn status als defensief aandeel verloren', zei D'Haese vrijdag al. 'Het zal de prijzen nog verder moeten verlagen om zijn marktaandeel veilig te stellen.'

    Het aandeel verliest 0,6 procent.

    51 --> 36 euro
    FORSE KOERSDOELVERLAGING
    ING verlaagt het koersdoel voor Colruyt met 15 euro tot 36 euro.

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/di...
  4. Kojo 20 december 2021 14:03
    quote:

    Leefloon schreef op 19 december 2021 13:35:

    [...]
    Bergbeklimmer? Sinds de trading update op 14 december, nabeurs, staat het aandeel Colruyt in werkelijkheid met -4,53% lager; niet "bijna 10% hoger".
    @ Leefloon,

    Laat me mezelf een heuvelrijder noemen. En voor de goede orde, ik heb momenteel geen aandelen Colruyt.

    Ik wou alleen aangeven dat de koersval tot € 35,80 (laagste koers op 15/12/21) in reactie van de tradingupdate mijn inziens al te fel was en er 2 dagen later toch al een koers werd aangetikt die 6,7% hoger was (€ 38,21 als top op 17/12/21).

    Persoonlijk heb ik weinig interesse om te beleggen in retailers omwille van de bijzonder kleine marges en de bikkelharde concurrentie in die sector. Maar wanneer een retailer diversifieert naar andere sectoren, dan kan dat een ander verhaal worden. Ahold is daar het beste voorbeeld van. Colruyt doet dat vooralsnog onvoldoende.

    Ik ben dan ook niet geïnteresseerd in dit aandeel, tenzij het helemaal zou kelderen tot net onder de € 30,00 en er op korte termijn een dikke flinke winst in zit. Helaas zit dat er niet meer in. Het beperkt koersherstel sinds 15/12/21 toont aan dat verder doorzakken niet aan de orde is.
  5. forum rang 8 Leefloon 23 december 2021 21:15
    quote:

    Kojo2 schreef op 20 december 2021 14:03:

    Het beperkt koersherstel sinds 15/12/21 toont aan dat verder doorzakken niet aan de orde is.

    Ik ben dan ook niet geïnteresseerd in dit aandeel, tenzij het helemaal zou kelderen tot net onder de € 30,00 en er op korte termijn een dikke flinke winst in zit. Helaas zit dat er niet meer in.
    Een doorzakverzekering is dat m.i. niet, maar bij die visie kunnen eventueel kortlopende, just out of the money short putopties passen. Het kleine herstel (+2,68%) vanaf 15 december is een kleine blijk van gezondheid, ondanks het achterblijven op de index (+3,52%). Ahold Delhaize wordt zowaar verslagen: -0,02%.

    Mijn recent herstelde glazen bol vindt de daling opvallend, en ziet 3 expliciete scenario's. Oninteressant t.o.v. de markt, een vallend mes, of een fors herstel. Voor de laatste 2 mis ik een aanleiding, en de derde komt neer op een gevonden nieuw niveau na een terechte correctie. Zou de groene kant van "houden" kunnen zijn, na een gefundeerde daling, maar ook daar passen de short puts dan bij.

    De subsector bij heel Euronext, YTD:

    Food Retailers and Wholesalers (ongewogen): +8,74%
    Food Retailers and Wholesalers (gewogen): +20,91%

    Ten opzichte van de subsector, het totaal van de percentages is dus 0%:

    Jerónimo Martins +34,68%
    Sonae +32,90%
    Finatis +23,24%
    Ahold Delhaize +19,28%
    Foncière Euris +5,70%
    Sligro +3,14%
    Carrefour +3,01%

    Casino Guichard -15,92%
    écomiam -26,09%
    Colruyt -29,38%
    Les Toques Blanches du Monde -50,56%

    Wat mij betreft een soort geland mes. Wie toch koopt, kan stop-verlies gaan toepassen, en kan dan eerst bij koopbereidheid aan short puts denken, mits de premies aantrekkelijk genoeg zijn. Dat had ik wel liever ná de ramp gedaan,en niet in een gekalmeerde markt na de stabilisatie. Op jaarbasis is de koersval onprettig, de het slechtst presterende grotere naam, maar dat is niet altijd iets om van te schrikken. Noch is het een indicatie voor een herstel op kortere termijn. Mijn theoretische voorkeur t.o.v. indexbeleggen: kortlopende, (just) out of the money short put. Vermijdt dan een positie tijdens cijfers op de agenda, want het doel is niet om daarop te gaan gokken of hopen.
  6. forum rang 10 voda 28 januari 2022 12:08
    Advies van KBC Securities over Colruyt
    Beurshuis KBC Securities
    Aandeel Colruyt
    Datum 28 januari 2022
    Advies Houden
    Koersdoel 41,00 EUR

    Detail advies
    BRUSSEL (Trivano.com) - Op 28 januari 2022 hebben de analisten van KBC Securities hun beleggingsadvies voor Colruyt (COLR; ISIN: BE0974256852) herhaald. Het advies van KBC Securities voor Colruyt blijft "houden".

    De analisten behouden hun koersdoel van 41,00 EUR.
  7. forum rang 10 voda 2 februari 2022 11:18
    Kepler Cheuvreux zet Colruyt opnieuw op kooplijst

    Kepler Cheuvreux brengt een uitgebreid rapport uit over de retailsector en dat gaat gepaard met twee adviesverhogingen tot ‘kopen’, voor Tesco TSCO 0,16% en Colruyt COLR 0,53%.

    Colruyt had te lijden onder corona, zegt analiste Fabienne Caron, in die zin dat consumenten vaker inkopen deden in kleinere supermarkten – de zogenaamde ‘convenience stores’ – tijdens de pandemie. Colruyt probeert nu zijn marktaandeel, dat vlak bleef in de eerste helft van het boekjaar 2021/22, weer op te bouwen.

    Dat speelt zich af in een meer concurrentiële markt waarin de volumes begin afnemen en hogere kosten (voor lonen en logistiek) druk zetten op de marges. De voedingsprijsinflatie zal vanaf maart echter toenemen, denkt de analiste, en de Colruyt-winkels zouden vanaf dan voordeel moeten halen uit het feit dat consumenten meer naar discounters zullen trekken. Het advies stijgt aldus van ‘houden’ naar ‘kopen’ met een nieuw, maar nauwelijks gewijzigd koersdoel van 45 euro (tegen 45,50 euro voorheen).

    Het nieuwe koopadvies voor Colruyt is opmerkelijk. De Halse retailer had volgens Bloomberg tot dusver maar 1 koopadvies achter zijn naam, van AlphaValue, tegen 8 keer houden en 4 verkoopadviezen.

    www.tijd.be/markten-live/live-blog/al...
  8. Kojo 2 februari 2022 17:32
    Inderdaad een verbazend optimistisch koopadvies van Kepler Cheuvreux. Met een koersdoel dat ongeveer 25% hoger is dan de huidige koers. De koersreactie toont evenwel aan dat de markt daar niet van overtuigd is. De minimale opvering na dit koopadvies verhult amper dat de koers nog steeds in dalende lijn gaat. Met voorlopig een nieuwe bodem rond de € 35,50. En aangezien Colruyt niet de gewoonte heeft om tussentijds transparant naar buiten te komen met informatie over omzet en resultaten zal de twijfel daarover boven het aandeel blijven hangen tot de resultaten van het boekjaar 2021/2022 worden bekend gemaakt. Ik geloof dus niet in een snel herstel richting € 45,00. Het enige voordeel van deze lage koer is dat Colruyt goedkoop eigen aandelen kan inkopen en dat blijkbaar gestaag doet.
  9. MoneyThrill 3 februari 2022 14:11
    Colruyt zal zich wel herstellen. De CEO Christian V. zet alles in werk om om focus te vernieuwen. Nutriscore, zeeboerderij voor verse producten, investering waterstof bedrijf Nederland, ... green deal.
    Een negatief sentiment kan altijd voorkomen maar geduld is goede leermeester ... ???????
  10. forum rang 10 voda 14 februari 2022 10:40
    Hoe Albert Heijn Colruyt pijn doet

    Met amper 67 winkels legt Albert Heijn een tijdbom onder de lageprijzengarantie van marktleider Colruyt
    COLR -0,94% . Ondanks de piekende inflatie houden de Nederlanders de prijzen laag, en dat doet pijn.

    Een mustread voor elke belegger in Colruyt (en ook wel Ahold Delhaize AD -1,59% ): deze analyse van collega Jens Cardinaels.

    Hoe Albert Heijn het potje Nutella uit het Colruyt-rek nam

    Colruyt-winkels zonder Nutella zijn ondenkbaar, dus besloot de keten de potten van 900 gram te blijven aanbieden. ©Photo News
    JENS CARDINAELS
    13 februari 2022 09:00

    Met amper 67 winkels legt Albert Heijn een tijdbom onder de lageprijzengarantie van marktleider Colruyt. Ondanks de piekende inflatie houden de Nederlanders de prijzen laag, en dat doet pijn. Colruyt moest zelfs de kleine pot Nutella uit het rek halen.

    Wie bij Colruyt een pot Nutella-hazelnootpasta van 400 gram wil kopen, moet met lege handen naar huis of een grote pot van 900 gram nemen. De supermarktketen verwijdert de kleine pot definitief uit de rekken. Dat doet ze niet van harte, want met een marktaandeel van meer dan 60 procent is Nutella de populairste choco van de Belgen.

    Colruyt nam de beslissing onder druk van concurrent Albert Heijn. Dat verkoopt de kleine chocopot in België tegen 2,29 euro. Een prijs die lager ligt dan bij de concurrentie én de 3,49 euro die Albert Heijn in Nederland aanrekent. Colruyt voelde zich verplicht zijn prijs ook te verlagen omdat het zijn succesvolle belofte om altijd de laagste prijs aan te bieden wil blijven nakomen.

    De Nutella-prijsverlaging deed Colruyt pijn. In normale tijden verdient de keten al amper iets aan publiekslievelingen als Coca-Cola, Jupiler en Nutella. Pakt een concurrent uit met een stuntprijs, dan wordt de situatie onhoudbaar. Daarom vroeg Colruyt producent Ferrero de inkoopprijzen te verlagen na de zet van Albert Heijn, maar de Italianen weigerden mee te gaan in de strijd tussen de twee ketens.

    Het wel en wee van de kleine chocopot is geen anekdote, maar staat symbool voor de harde strijd die momenteel woedt tussen de supermarkten. Ze kampen al maanden met oplopende kosten en worden overdonderd door fabrikanten die hogere prijzen eisen. België was in januari op Estland en Litouwen na de inflatiekampioen van Europa. Het leven was volgens de Europese statistiekdienst Eurostat 8,5 procent duurder dan een jaar eerder. De stijgende kosten kunnen de supermarkten amper doorrekenen aan hun klanten doordat de onderlinge concurrentie hen in het gareel houdt.

    Klanten ‘kopen’
    Vooral naar Albert Heijn wordt met argusogen gekeken. De keten verhoogde haar prijzen volgens Daltix, een databedrijf dat de prijzen van de supermarkten doorlopend monitort, in de voorbije twee kwartalen met amper 1 procent. Daardoor houden ook concurrenten die zich profileren met ‘lage prijzen’ zich in. Ze willen concurrentieel blijven. Bij Aldi stegen de prijzen met 2,6 procent. Bij Lidl met 2 procent. Colruyt kon de prijzen door zijn prijsbelofte maar met 0,5 procent opvoeren. Delhaize en Carrefour hebben het iets makkelijker. Zij moeten het minder hebben van lage prijzen. Ze verhoogden hun prijzen met respectievelijk 5 en 4 procent.

    Het is niet meer fijn samenwerken met Colruyt. We spreken de prijzen af voor een jaar. Maar steeds vaker komen ze sneller bij ons aankloppen omdat Albert Heijn een lagere prijs aanbiedt.
    MANAGER VAN LEVENSMIDDELENBEDRIJF

    Albert Heijn wil met zijn lage prijzen klanten ‘kopen’ bij de concurrentie, zeggen verschillende fabrikanten en supermarktmanagers. Ze willen alleen anoniem spreken omdat de kwestie gevoelig ligt. Ze wijzen erop dat Albert Heijn in Nederland zijn prijzen harder optrok: 3,7 procent in de voorbije twee kwartalen volgens Daltix. Bovendien liggen de prijzen bij Albert Heijn België al een tijdje opvallend lager dan die van Albert Heijn Nederland, hoewel Nederland het imago heeft een goedkoper supermarktland te zijn dan België. (zie inzet).

    Alle ketens worden door Albert Heijn wakker geschud. Lidl besloot onlangs om andere prijzen aan te rekenen in Vlaanderen dan in Franstalig België. Een primeur sinds de keten in 1995 naar België kwam. Door de strategiewijziging kan Lidl zijn prijzen afstemmen op die van Albert Heijn, zonder nodeloos winst op te geven in Wallonië en Brussel. Daar heeft Albert Heijn geen winkels.

    Albert Heijn: ‘Wij doen al tien jaar hetzelfde’
    Volgens Raf Van den Heuvel, de topman van Albert Heijn België, is er niets nieuws onder de zon. ‘We doen wat we al tien jaar doen in België: lage prijzen aanbieden in supermarkten met een hoog serviceniveau. Het is onze sterkte dat we iets nieuws toevoegen aan de Belgische markt. Dat doen we niet alleen met onze prijzen, maar ook met ons aanbod. We zijn onder andere een voorloper met onze veganistische producten.’

    Van den Heuvel erkent dat de Belgische prijzen van Albert Heijn lager zijn dan in Nederland. Hij wijst erop dat de markt er anders is, en ook de positie die de keten er heeft. In Nederland is Albert Heijn met voorsprong marktleider. In België is het een uitdager. ‘Maar het gaat verder dan dat’, zegt Van den Heuvel. ‘Ook verschillen tussen accijnzen en belastingen verklaren het verschil. In 2019 verhoogde Nederland het verlaagde btw-tarief van 6 naar 9 procent.’

    Hij weerlegt dat Albert Heijn Colruyt viseert. ‘Het is wel zo dat wij een steeds grotere speler zijn in België doordat we nieuwe winkels openen.’ Vorig jaar rondde Albert Heijn België de kaap van 1 miljard euro omzet.

    Toch viseert Albert Heijn vooral Colruyt, zeggen meerdere fabrikanten. De Nederlanders willen de Belgische marktleider ‘pakken’ op zijn laagste prijs, klinkt het. Albert Heijn heeft amper 67 Belgische winkels, maar die kunnen het Colruyt knap lastig maken. Verlaagt Albert Heijn een prijs, dan volgt Colruyt in al zijn 139 Vlaamse winkels.

    Zo slaagde Albert Heijn erin Colruyt te verplichten in Vlaanderen amper 2,99 euro aan te rekenen voor een pakje Mignonette-chocolaatjes van Côte d’Or, dat bij Albert Heijn Nederland, Delhaize en Carrefour meer dan 4 euro kost. Aldi en Lidl verkopen het product niet.

    7,8%
    DE WINSTMARGE VAN COLRUYT DAALDE - MEDE DOOR DE LAGE PRIJZEN VAN ALBERT HEIJN - VAN 9,4 TOT 7,8 PROCENT.

    De financiële gevolgen zijn groot voor Colruyt. Het beursgenoteerde familiebedrijf moest in het voorbije jaar al drie keer een winstwaarschuwing uitsturen. Het verwees naar de toenemende concurrentie. Die zet de hoge winstmarges waar Colruyt al jaren om bekendstaat in binnen- en buitenland danig onder druk. De brutobedrijfswinst (ebitda) is tussen maart en september gedaald van 9,4 procent van de omzet tot 7,8 procent. ‘Zijn laagsteprijzenstrategie kost Colruyt in deze tijden miljoenen euro’s’, zegt een fabrikant.

    Colruyt zegt dat het de situatie onder controle heeft. ‘Het klopt dat de druk in de sector hoog is, maar wij geven onze laagsteprijsgarantie niet op’, zegt operationeel directeur Marc Hofman. ‘Als dat betekent dat onze winstmarges een, twee of meerdere kwartalen onder druk kunnen komen te staan, dan is dat zo. Maar onze laagste prijzen stellen we niet in vraag.’

    De bedrijfsstrategie overleefde eerder de komst van Aldi en Lidl. Toch rijst de vraag of de machine van Colruyt de druk blijft aankunnen. Het valt niet uit te sluiten dat Albert Heijn nog heviger in de aanval gaat. Sommige fabrikanten zien voortekenen van een echte prijzenoorlog. Ze trekken een parallel met het offensief dat Albert Heijn in 2003 in eigen land inzette.
  11. forum rang 10 voda 14 februari 2022 10:40
    Deel 2:

    Stapsgewijs verlaagde de keten de prijzen van 5.000 producten met 5 tot 40 procent. Zo droeg Albert Heijn zijn concurrent Laurus ten grave. Drie jaar na de start van de prijzenoorlog was Albert Heijn met voorsprong de grootste keten van Nederland. Een positie die ze tot vandaag bekleedt.

    Sommige fabrikanten zien voor- tekenen van een echte prijzenoorlog.
    Sommige fabrikanten en concurrenten speculeren al over het einde van de laagsteprijsbelofte van Colruyt. Het draagvlak bij fabrikanten neemt af. ‘Het is niet meer fijn samenwerken met Colruyt’, zegt de manager van een levensmiddelenbedrijf. ‘We spreken met hen de prijzen af voor een heel jaar. Maar steeds vaker komen ze midden in het jaar bij ons aankloppen omdat Albert Heijn een lagere prijs aanbiedt. Dat is geen correcte manier van zakendoen. Wij beantwoorden de vragen van Colruyt steeds vaker door ze te negeren.’

    Wil de fabrikant niet meewerken, dan beperkt Colruyt de schade op een andere manier. De keten gaat dan in ‘harddiscountmodus’. In plaats van twee, drie of nog meer formaten van het merk aan te bieden, gaat het om nog maar één. Dan lijkt Colruyt wat meer op de zogenaamde harddiscounters Aldi en Lidl, die om volk te lokken enkele populaire merken met een lage winstmarge aanbieden.

    Twee jaar geleden schrapte Colruyt enkele maanden een formaat Coca-Cola, en nu is het dus de beurt aan Nutella. Colruyt-winkels zonder Nutella zijn ondenkbaar, dus besloot de keten de potten van 900 gram te blijven aanbieden. Die zijn het populairst bij de grote gezinnen die bij Colruyt winkelen. Op de plaats waar vroeger de kleine pot stond, verschenen producten waarmee Colruyt wel winst kan maken. Daalt de prijs van het geschrapte product weer, dan neemt Colruyt het doorgaans weer op in zijn aanbod.

    Afwachten of dat bij de Nutella-pot van 400 gram ook gebeurt.

    Albert Heijn goedkoper in België dan Nederland
    De Belgische supermarkten van Albert Heijn zijn gemiddeld 2,7 procent goedkoper dan de Nederlandse, berekende het databedrijf Daltix. Van de 8.390 producten die Albert Heijn zowel in Nederland als in België aanbiedt, is een tiende meer dan 20 procent goedkoper in België.

    Twee jaar geleden hanteerden de winkels in beide landen volgens Daltix nog min of meer dezelfde prijzen. Het studiebureau is grotendeels in handen van de Colruyt-groep, maar zegt operationeel onafhankelijk te werken. We legden de cijfers van Daltix voor aan Albert Heijn, en dat tekende geen
    bezwaar aan.

    De kloof tussen de Belgische en Nederlandse prijzen neemt in sommige gevallen extreme vormen aan. Zo verkoopt Albert Heijn de deodorant Dove Original in België voor 1,39 euro en in Nederland voor 4,59 euro. Een verschil van bijna 70 procent.

    Voor Albert Heijn zijn de lage prijzen in België druppels in de oceaan. De keten is een onderdeel van het grote winkelbedrijf Ahold Delhaize, dat ook Delhaize omvat. In de 1.041 Nederlandse Albert Heijns en 772 Belgische Delhaize-winkels rekent Ahold Delhaize zijn klanten ‘gewone’ prijzen aan, die de Belgische Albert Heijn-prijzen compenseren.

    Voor Colruyt liggen de kaarten anders. Het Belgische bedrijf heeft anders dan Ahold Delhaize geen honderden winkels in het buitenland die de druk in België kunnen opvangen. Colruyt hangt voor het gros van zijn inkomsten af van zijn thuisland. De 88 winkels die het in Frankrijk heeft, zijn netto niet winstgevend.

    www.tijd.be/ondernemen/consumentengoe...
627 Posts
Pagina: «« 1 ... 13 14 15 16 17 ... 32 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.