Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,420   0,000   (0,00%) Dagrange 5,340 - 5,470 147.736   Gem. (3M) 179,8K

Het Tom Tom Januari 2022 draadje :-)

2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 93 94 95 96 97 ... 113 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 januari 2022 16:51
    quote:

    pwijsneus schreef op 24 januari 2022 16:35:

    [...]

    Je kunt het ook simpeler bekijken. Apple hoefde vrijwel niets te betalen aan TT voor de ruwe kaartdata. Dan nog kiest Apple ervoor om eigen mapdata te gaan verzamelen en onderhouden, hetgeen waarschijnlijk duurder dan de leverancier uit Amsterdam uitknijpen.

    Verder heeft TomTom de kosten ook niet op orde, net als HERE is TomTom niet in staat zwarte cijfers te schrijven. Vwb ISA weten ze HERE dan weer wel te vinden, 8 van de 9 "mayor" carmakers kiest voor HERE, en dus niet voor TT.

    TT is een cashburner, dus wordt het ook beoordeeld als cashburner. Analisten moeten idd aan de bak. Hoop dat er bij de FY results meer mensen inbellen als voorgaande CC's. Zijn altijd dezelfde.
    De make or buy motieven van Apple zijn denk ik anders dan kosten of kwaliteit en gaan meer over regie en bezit.

    TomTom schrijft cash altijd zwarte cijfers. Met uitzondering eerste helft 2020 toen fabrieken sloten door lockdowns. Ook dit jaar is tomtom cash positief, weliswaar miniem. Dus hoe dan ook geen cash burner.

    Van HERE kan dat niet gezegd worden en die 8 van de 9 zegt niets, tenzij dat exclusief is voor alle modellen en geografieeen. De meeste OEM’s werken met zowel tomtom als here.
  2. Freebird 24 januari 2022 16:51
    quote:

    dachthetniet schreef op 24 januari 2022 16:39:

    [...]

    Het klopt gewoon niet wat je zegt. Daarmee zou je nl tomtom ook van veel lucht betichten. Maar die zijn niet of nauwelijks gestegen. Op zijn best kan je zeggen dat ze gelijkt zijn gebleven de afgelopen 5/6/7 jaar. De rest is min of meer geëxplodeerd en daar loopt nu wat ‘lucht’ uit.
    Het is niet zozeer lucht die uit TT loopt. Er zitten relatief veel angsthazen in dit aandeel, veroorzaakt door de ontwikkelingen tijdens de periode die jij noemt. Velen kijken slechts naar het verleden en niet naar de toekomst ; dat zie je ook hier op het forum. Naar mijn mening heeft de transitie van het bedrijf het tij inmiddels doen keren ; daar doet daling van vandaag - met name ingegeven door paniek - niets aan af.
  3. forum rang 4 dachthetniet 24 januari 2022 16:54
    quote:

    Freebird schreef op 24 januari 2022 16:51:

    [...]
    Het is niet zozeer lucht die uit TT loopt. Er zitten relatief veel angsthazen in dit aandeel, veroorzaakt door de ontwikkelingen tijdens de periode die jij noemt. Velen kijken slecht naar het verleden en niet naar de toekomst ; dat zie je ook hier op het forum. Naar mijn mening heeft de transitie van het bedrijf het tij inmiddels doen keren ; daar doet daling van vandaag - met name ingegeven door paniek - niets aan af.
    Dat is geen paniek. Dit is sturen. Er zitten maar heel weinig particulieren in tomtom. Het gros vd aandelen is bij de founders. En door 0 motivatie vanaf die kant kunnen shorters met ook een zeer substantiële positie doen waar ze zin in hebben.
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 24 januari 2022 17:05
    quote:

    Freebird schreef op 24 januari 2022 16:51:

    [...]
    Het is niet zozeer lucht die uit TT loopt. Er zitten relatief veel angsthazen in dit aandeel, veroorzaakt door de ontwikkelingen tijdens de periode die jij noemt. Velen kijken slechts naar het verleden en niet naar de toekomst ; dat zie je ook hier op het forum. Naar mijn mening heeft de transitie van het bedrijf het tij inmiddels doen keren ; daar doet daling van vandaag - met name ingegeven door paniek - niets aan af.
    Al eens eerder tegen u gezegd.
    U beledigt TT aandeelhouders door te stellen dat er veel angsthazen in dit aandeel zitten.
    Zowel de B&H beleggers als recente instappers zijn zeker geen angsthazen en kijken veel meer naar de toekomst dan u denkt.
    B&H beleggers accepteren dat de koers nog(!) niet doet wat gewenst en verwacht wordt.
    Recente instappers zien de toekomst zeer rooskleurig in.
    Handelaren in afgeleide producten durven vanwege de volatiliteit in en uit te stappen.
    Wie zijn de angsthazen?
  5. forum rang 6 pwijsneus 24 januari 2022 17:16
    quote:

    *JustMe* schreef op 24 januari 2022 16:51:

    [...]
    TomTom schrijft cash altijd zwarte cijfers. Met uitzondering eerste helft 2020 toen fabrieken sloten door lockdowns. Ook dit jaar is tomtom cash positief, weliswaar miniem. Dus hoe dan ook geen cash burner.

    De cashpile van TT krimpt, dan ben je een cashburner. Toch?

    Je hebt hier maanden geschreven dat TomTom winstgevend is. Dat zijn ze niet. Nu ik je daar op gewezen heb zijn ze cash positief. Echter de aanwezige hoeveelheid cash krimpt bij TomTom, en groeit niet. Dan ben je toch gewoon een cashburner?

    Waarom stel je dit soort zaken terwijl ze aantoonbaar niet kloppen?

    In 2019 was cashpositie 437 mln, in 2020 372 mln en in 2021 waarschijnlijk ergens ~340 mln.

    Cashburner.
  6. forum rang 6 Dutchy Ron 24 januari 2022 17:41
    Ook de Nissan Juke Küro 2022 is voorzien van TT, niet alleen de QashQai dus.

    Elsewhere, the Kiiro utilises the same NissanConnect infotainment system found in other models, featuring TomTom navigation with live traffic updates, Android Auto and Apple CarPlay. Google Assistant and Amazon Alexa are integrated, too.

    www.autoexpress.co.uk/nissan/juke/357...
  7. [verwijderd] 24 januari 2022 17:56
    TomTom heeft een positieve free cashflow, waarbij de grote klanten hun licentie fee in Q4 betalen, waardoor je op jaarbasis de cash aanwas pas na Q4 ziet.

    2020 was een uitzondering op de regel, door lockdowns bij autofabrikanten. 2021 was een terugkeer naar minimale free cashflow (2%), alleen doordat in 2020 de aandelen inkoop werd gestaakt en voortgezet in 2021 heb je daar wat spillover van.

    In normale omstandigheden is tomtom een bedrijf met groeiende kaspositie en dat is het komend jaar ook met >20% groei in automotive wat op zichzelf al zo’n 50 miljoen is.

    Voor 2021 is de FCF 2%, ik denk voor 2022 zo’n 7% en 2023 10% en bij een groeiende omzet, 2021 iets meer dan 400 location omzet, 2022 465 miljoen en 2023 550 miljoen (=outlook).
  8. forum rang 6 Dutchy Ron 24 januari 2022 17:59
    Wil Renault af van alliantie met Nissan

    Renault lijkt steeds meer een eigen koers te varen binnen de alliantie met Nissan en Mitsubishi. Renault stopt met het volgen van Nissan in China en gaat de samenwerking aan met Geely, waarmee het Franse merk sinds kort ook al samenwerkt in Zuid-Korea

    www.automobielmanagement.nl/auto-econ...
  9. forum rang 6 Dutchy Ron 24 januari 2022 18:01
    'Renault-Nissan Alliantie steekt miljarden extra in EV's'
    De autofabrikanten presenteren deze week het strategisch plan 'Alliance to 2030', dat onder andere de bouw van vijf gezamenlijke EV-platforms behelst.

    De Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie schroeft zijn investeringen in de elektrificatie in de komende 5 jaar op met ruim 20 miljard euro. Dit geld is mede bestemd voor het ontwikkelen van vijf gezamenlijke EV-platforms waarop tegen 2030 ongeveer 30 nieuwe modellen worden gebouwd. Dat meldt persbureau Reuters op basis van bronnen binnen de bedrijven.

    Er moeten onder andere goedkopere compacte modellen worden ontwikkeld die op prijsniveau de concurrentie aankunnen met brandstofauto's.
    Naar verwachting wordt donderdag het strategisch plan ‘Alliance to 2030’ gepresenteerd. Hierin spreekt de Alliantie, volgens de bronnen, van een intensievere samenwerking tussen de autofabrikanten.

    Nissan heeft al besloten om het platform CMFB-EV, en andere gestandaardiseerde onderdelen te gebruiken om de Nissan Micra te elektrificeren. Naar verwachting ontwikkelt Renault met een soortgelijke EV auto op basis van hetzelfde platform, aldus de bronnen. Een dergelijke samenwerking tussen fabrikanten komt vaker voor, zo deelt Volkswagen zijn MEB-platform met andere fabrikanten.

    automotive-online.nl/management/laats...
  10. forum rang 4 dachthetniet 24 januari 2022 18:02
    quote:

    *JustMe* schreef op 24 januari 2022 17:56:

    TomTom heeft een positieve free cashflow, waarbij de grote klanten hun licentie fee in Q4 betalen, waardoor je op jaarbasis de cash aanwas pas na Q4 ziet.

    2020 was een uitzondering op de regel, door lockdowns bij autofabrikanten. 2021 was een terugkeer naar minimale free cashflow (2%), alleen doordat in 2020 de aandelen inkoop werd gestaakt en voortgezet in 2021 heb je daar wat spillover van.

    In normale omstandigheden is tomtom een bedrijf met groeiende kaspositie en dat is het komend jaar ook met >20% groei in automotive wat op zichzelf al zo’n 50 miljoen is.

    Voor 2021 is de FCF 2%, ik denk voor 2022 zo’n 7% en 2023 10% en bij een groeiende omzet, 2021 iets meer dan 400 location omzet, 2022 465 miljoen en 2023 550 miljoen (=outlook).
    Ja dit ‘weten’ we nu allemaal wel.
    In een cijfer!

    -6,7%

    Verder is alles overbodig buiten een normaal functionerende fouder.
  11. forum rang 6 Dutchy Ron 24 januari 2022 18:05
    Zoals gezegd zullen de OEM’s in 2022 alle EV/AV plannen tot 2030 dit jaar presenteren en de miljarden voor de transitie daarvoor alloceren.

    2022 is voor TT het jaar van de waarheid, als het dit jaar niet gebeurd en er dit jaar niet nieuwe mega deals worden gewonnen dan zal er structureel niets veranderen en is het pappen en nathouden tot de founders met pensioen gaan.

    Benieuwd waar Nissan en Renault mee komen…… of ze de stap naar Google Maps doorzetten.
  12. forum rang 6 pwijsneus 24 januari 2022 18:08
    Is die 20% groei alleen gestoeld op dat ene zinnetje van de CFO in de CC? Is wel heel magertjes onderbouwd weer.

    Net zoals de FCF verwachting van vorig jaar februari van 6% was ook zo bijgesteld.

    Verwachtingen zijn er om bijgesteld te worden. Outlook van 460 miljoen kan ik wel in mee.
  13. forum rang 4 dachthetniet 24 januari 2022 18:22
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 24 januari 2022 18:05:

    Zoals gezegd zullen de OEM’s in 2022 alle EV/AV plannen tot 2030 dit jaar presenteren en de miljarden voor de transitie daarvoor alloceren.

    2022 is voor TT het jaar van de waarheid, als het dit jaar niet gebeurd en er dit jaar niet nieuwe mega deals worden gewonnen dan zal er structureel niets veranderen en is het pappen en nathouden tot de founders met pensioen gaan.

    Benieuwd waar Nissan en Renault mee komen…… of ze de stap naar Google Maps doorzetten.
    2016 , 2018, 2020 waren ook allemaal van die jaren vd waarheid.
    Het jaar waarin de toko in de etalage komt is het jaar vd waarheid.
  14. forum rang 6 Dutchy Ron 24 januari 2022 18:33
    quote:

    dachthetniet schreef op 24 januari 2022 18:22:

    [...]

    2016 , 2018, 2020 waren ook allemaal van die jaren vd waarheid.
    Het jaar waarin de toko in de etalage komt is het jaar vd waarheid.
    In die jaren waren gericht op AV niet op EV, dat is niet vergelijkbaar.
    Alle OEM’s maken voor het eerst de plannen en budgetten bekend voor de komende 8 jaar, dat heb ik nooit eerder gezien en heeft alles van doen met de EV transitie
  15. forum rang 4 dachthetniet 24 januari 2022 18:41
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 24 januari 2022 18:33:

    [...]

    In die jaren waren gericht op AV niet op EV, dat is niet vergelijkbaar.
    Alle OEM’s maken voor het eerst de plannen en budgetten bekend voor de komende 8 jaar, dat heb ik nooit eerder gezien en heeft alles van doen met de EV transitie
    Ik lees dit ‘we verhangen de worst weer’.
  16. forum rang 4 OPT 24 januari 2022 18:46
    quote:

    dachthetniet schreef op 24 januari 2022 18:22:

    [...]

    2016 , 2018, 2020 waren ook allemaal van die jaren vd waarheid.
    Het jaar waarin de toko in de etalage komt is het jaar vd waarheid.
    Het jaar waarin de toko in de etalage komt is het jaar vd waarheid.

    En tegen welke prijs mag ik vragen?
  17. forum rang 6 win some... 24 januari 2022 18:49
    quote:

    *JustMe* schreef op 24 januari 2022 17:56:

    TomTom heeft een positieve free cashflow, waarbij de grote klanten hun licentie fee in Q4 betalen, waardoor je op jaarbasis de cash aanwas pas na Q4 ziet.

    2020 was een uitzondering op de regel, door lockdowns bij autofabrikanten. 2021 was een terugkeer naar minimale free cashflow (2%), alleen doordat in 2020 de aandelen inkoop werd gestaakt en voortgezet in 2021 heb je daar wat spillover van.

    In normale omstandigheden is tomtom een bedrijf met groeiende kaspositie en dat is het komend jaar ook met >20% groei in automotive wat op zichzelf al zo’n 50 miljoen is.

    Voor 2021 is de FCF 2%, ik denk voor 2022 zo’n 7% en 2023 10% en bij een groeiende omzet, 2021 iets meer dan 400 location omzet, 2022 465 miljoen en 2023 550 miljoen (=outlook).
    FCF is niet hetzelfde als cashflow. Voor 2021 is de FCF positief, maar de cashflow negatief.

    Free cash flow is cash from operating activities minus capital expenditure (investments in intangible assets and property, plant and equipment) of continuing operations.
    Voor de cashflow moeten ook de bedragen voor 'financing activities' er nog af. DIt zijn o.a. lease betalingen en uitgaven voor aandeleninkoop. Voor 2021 zal dit een hoger bedrag zijn dan de 2% FCF., waardoor de netto kaspositie zal afnemen.

    Voor dit jaar is er een hogere FCF voorzien en waarschijnlijk geen aandeleninkoop. Hierdoor zal de kaspositie dit jaar waarschijnlijk wel toenemen.
  18. forum rang 6 NewKidInTown 24 januari 2022 18:52
    quote:

    NewKidInTown schreef op 24 januari 2022 04:15:

    Zoveel woorden nodig op deze maandag om onheil te bezweren ?

    Ik probeer het kort te houden, soms is het niet zo ingewikkeld.

    INFLATIE, RENTE, UKRAINE: BIDEN <-> PUTIN.

    ALLES OP ROOD.
    Extra vroeg uit de veren om vooral de "experts" en de roze-brillen dragers te waarschuwen en te helpen voorkomen om de verliezen niet nog verder op te laten lopen.

    Speciaal voor diegenen die geluisterd en de raad opgevolgd hebben: graag gedaan.

    Avondhandel
    Bied 8,00
    Laat 8,18
2.254 Posts
Pagina: «« 1 ... 93 94 95 96 97 ... 113 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.