Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Vopak Koninklijke AEX:VPK.NL, NL0009432491

Laatste koers (eur) Verschil Volume
41,340   -0,640   (-1,52%) Dagrange 41,280 - 42,080 80.895   Gem. (3M) 129K

Vopak 2022

4.926 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 247 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 21 januari 2022 19:43
    quote:

    MFCons schreef op 21 januari 2022 07:50:

    [...]
    Dan.weet.je genoeg toch?
    Bedankt voor de transparantie, ik was een beetje nieuwsgierig.

    Vandaag zelf helaas niet veel tijd gehad, anders had ik wel wat putjes geschreven. Kan maandag waarschijnlijk ook nog prima.

  2. Erik VG 22 januari 2022 08:32
    Vopak is 50% eigenaar van Gate….lijkt me sprake te moeten zijn geweest van Contango effect in Q1 in de Eemshaven….

    Tankers vol vloeibaar gas naar Rotterdam, met één lading kun je 100.000 woningen jaar lang verwarmen
    De gasprijzen knallen door het dak, maar dankzij ‘Rotterdam’ wordt het leed een béétje verzacht. Op de Maasvlakte meren steeds meer enorme tankers boordevol vloeibaar aardgas aan. En vergis je niet, het zijn megavrachten: met de lading van één schip kunnen honderdduizend woningen een jaar lang worden verwarmd.

    Sander van der Werff 17-01-22, 07:00
    Laatste update: 17-01-22, 07:54
    De tankers, vaak afkomstig uit de Verenigde Staten, Australië of het Midden-Oosten, zitten tjokvol aardgas, gekoeld tot -162 graden. Door die extreme temperatuur wordt het liquefied natural gas (LNG) vloeibaar en neemt het zeshonderd keer minder volume in. Het kan daardoor in grote hoeveelheden getransporteerd worden. Eenmaal in Rotterdam wordt de vloeistof met restwarmte van de Uniper-centrale weer gasvormig gemaakt en gaat het via het leidingnetwerk naar huishoudens en de industrie.

    Lees ook
    Rotterdammers gaan meer betalen voor stadsverwarming: rekening vaak minstens 250 euro hoger
    PREMIUM
    Rotterdammers gaan meer betalen voor stadsverwarming: rekening vaak minstens 250 euro hoger
    VS zoekt naar gas voor Europa in geval van oorlog tussen Rusland en Oekraïne
    VS zoekt naar gas voor Europa in geval van oorlog tussen Rusland en Oekraïne

    Eindbestemming: de hoogste bieder
    Bij de Gate-terminal aan de Nijlhaven is het sinds een paar weken drukker dan ooit. De hoge tarieven in Europa lokken buitenlandse bedrijven die hun LNG hier maar wat graag verkopen. Meestal gaat het om ‘spotladingen’, partijen die vrij verkocht kunnen worden.

    Vaak eindigen die ladingen in Azië, verreweg de grootste afnemer van LNG, maar sinds kort lossen de schepen ze steeds vaker in Rotterdam en andere Europese havensteden. Aangetrokken door de gekte op de energiemarkt hier, gooien LNG-aanbieders letterlijk het roer om. Een tanker die onderweg was naar China, boog eind december af naar Europa. Een schip dat al bijna in Singapore was, verlegde zijn koers eveneens. Ze zijn altijd onderweg naar de hoogste bieder, maar die kan zich overal ter wereld bevinden.

    ‘Tevredenheid zeker op z’n plaats’
    Een koude periode, beperkte voorraden en de onzekere aanvoer vanuit Rusland joegen de gasprijs de afgelopen maanden omhoog. De toestroom van LNG verzacht die pijn een klein beetje, zegt Martien Visser, lector Energietransitie aan de Hanzehogeschool Groningen.

    Wie rond de kerstdagen een nieuw energiecon­tract afsloot, betaalde voor zijn gas bijna tien keer meer dan normaal
    Martien Visser, lector Energietransitie
    ,,Wie rond de kerstdagen een nieuw energiecontract afsloot, betaalde voor zijn gas bijna tien keer meer dan normaal. Nu is dat ‘nog maar’ vijf keer hoger, dus deze aanvoer is zeker van invloed op de prijs. Maar het is nog steeds extreem. De consument is sowieso de pisang, want die schepen komen hier alleen als de prijs hoog is. En als het in Azië koud wordt en de Chinezen meer geld bieden, gaan ze weer daar naartoe. Dan worden wij weer afhankelijker van de Russen.”

    Visser houdt de prijsontwikkeling op de energiemarkt nauwlettend in de gaten en twittert daar veelvuldig over. Hij is ook verbonden aan Gasunie, samen met Vopak initiatiefnemers van de Gate-terminal. Niet verwonderlijk dus dat hij best een beetje trots is. ,,De haven heeft er veel aan gedaan om deze terminal te krijgen. Enige tevredenheid is zeker op z'n plaats. ‘Gate’ kan per maand één miljard kubieke meter gas verwerken, ongeveer 25 procent van de Nederlandse vraag. Maar een deel van dit gas gaat ook naar België en Duitsland.”

    Op de voorgrond de Gate-terminal op de Maasvlakte, waar LNG-schepen hun vloeibare aardgas kunnen lossen.
    Op de voorgrond de Gate-terminal op de Maasvlakte, waar LNG-schepen hun vloeibare aardgas kunnen lossen. © Martensmultimedia.nl
    Ronald Backers van het Havenbedrijf Rotterdam sluit zich bij Visser aan. ,,De terminal vervult een belangrijke rol. Dit is voor Gate een goed begin van 2022. Het is ook goed voor de overslagcijfers en de ontwikkeling van de haven.”

    Backers, expert op het gebied van vloeibare bulk, is niet bang dat de LNG-aanvoer inzakt als de schepen straks meer kunnen verdienen op een ander continent. ,,Er is de afgelopen jaren sprake van een structurele aanvoer. En Europa heeft momenteel weinig aardgas op voorraad, dus ik denk dat er voorlopig alleen maar meer LNG deze kant op komt.”

    Wedden op het verkeerde paard
    Jan Rotmans, hoogleraar transitiekunde aan de Erasmus Universiteit ziet het minder rooskleurig. ,,Ik denk niet dat we op het juiste paard wedden. De ontwikkeling van LNG is de afgelopen jaren eerder af- dan toegenomen. We zien nu een conjunctureel effect vanwege de extreme gasprijzen, maar dat houdt geen jaren aan.’’

    Rotmans ziet ons land eerder een andere kant op gaan. ,,Ik denk dat Nederland zich realiseert dat we nog een jaar of tien, vijftien jaar gewoon aardgas nodig hebben en dat we daarvoor langetermijncontracten moeten afsluiten met Noorwegen en Rusland. Zulke contracten hadden we nooit omdat we zelf genoeg gas hadden, maar dat is niet meer zo. We hebben die import dus echt nodig.’’

    Grote opslagtanks
    Bij de Gate-terminal in de Nijlhaven staan drie grote opslagtanks, elk met een opslagcapaciteit van 180.000 kubieke meter. Een deel van de vloeibare LNG wordt met vrachtwagens, binnenvaartschepen, coasters en zeeschepen afgevoerd naar pompstations en zee- en binnenvaartschepen in Nederland en Noord-West Europa.

    Het Havenbedrijf is om meerdere redenen blij met de komst van de LNG-schepen, want de kassa rinkelt flink. Elke keer als zo’n joekel aanmeert, kan ongeveer 75.000 euro aan zeehavengeld worden bijgeschreven. Bij de terminal, in 2011 geopend door koningin Beatrix, is plaats voor twee grote zeeschepen. Gate is een afkorting van Gas Access To Europe
  3. forum rang 8 aextracker 22 januari 2022 08:55
    quote:

    punta cana schreef op 20 januari 2022 21:20:

    Ik koop aandelen van bedrijven die niet op echte waarde worden geschat. Negatief sentiment is vaak de boosdoener. Shell een jaar geleden, onlangs Phillips, Unilever en ook Vopak.
    Vandaag Vopak weer bijgekocht op 30 euro.
    Ik heb vertrouwen dat het met deze aandelen op termijn weer goed komt, Shell is een goed voorbeeld hiervan.
    Deel je vertrouwen in SHELL, VOPAK & Unilever.
    Unilever vind ik actueel in het rijtje relatief fors gewaardeerd om op te pakken.
    Daar kan nog wat af. Blijkbaar zijn ze op jacht naar impactvolle "mover & shaker" overnames.
    Daar zal wat sentiment mee gepaard gaan en kansen doen ontstaan voor de juiste instapmomenten.
  4. forum rang 6 RJ 80 22 januari 2022 12:08
    quote:

    punta cana schreef op 20 januari 2022 21:20:

    Ik koop aandelen van bedrijven die niet op echte waarde worden geschat. Negatief sentiment is vaak de boosdoener. Shell een jaar geleden, onlangs Phillips, Unilever en ook Vopak.
    Vandaag Vopak weer bijgekocht op 30 euro.
    Ik heb vertrouwen dat het met deze aandelen op termijn weer goed komt, Shell is een goed voorbeeld hiervan.
    Zo redeneer ik ook wel voor het deel waarmee ik contrair beleg. Philips vind ik voorlopig wel tricky. Evt rechtsgangen in US… dat is soms een veelkoppig monster dat lang kan duren. Ik kijk dan even met argwaan naar Bayer met de overname van Monsanto + rechtszaken omtrent roundup. Wil daar maar niet fatsoenlijk van herstellen (hoewel die nu mss wat meer naar de achtergrond verdwijnt. Bayer staat hoger op mn watchlist daarom dan Philips).

    Dont buy into a lawsuit ;-). Maar uiteindelijk is Philips uiteraard een steengoed bedrijf, die komen hier wel weer bovenop, vind enkel risico van’dood geld’ met risico dat de bodem nog even niet gezien is met huidige sentiment en evt vervelende vervolgberichten over hoger dan verwachte boetes/claims en mss wel rechtsgangen. Vopak ga ik vol in mee overigens. Mochten we in een recessie achtig scenario terechtkomen, dan gaan die bezettingsgraden ook weer sneller omhoog daar. Ik koop nu ook ieder keartaal bij tot 35 bereikt is. Onder 30 mss iets vaker.
  5. forum rang 4 stockholder 22 januari 2022 17:08
    @) Erik VG

    Prima info welk je hebt gepost. Ik kan maar 1 duim geven maar eigenlijk wel 3 waard.
    Helaas mis ik over het algemeen echte informatie over Vopak op dit draadje. Ik heb onlangs een post uitgezet met de vraag wat nu de trigger zou kunnen zijn om dit aandeel te kopen. Of te vermijden natuurlijk.
    Ik vind alleen de opmerking dividend of een zeer lage koers te weinig. De koers staat niet voor niets zo laag.
    Op basis hiervan een aandeel kopen kan toch geen voldoening geven.
    De vraag die ik mij stel is: hoe staat het bedrijf Vopak er nu voor/ zijn er ontwikkelingen welke het bedrijf bv binnen een jaar positief beïnvloeden of zijn er bedreigingen voor Vopak waardoor het bedrijfsresultaat gaat tegenvallen.
    De site van VOPAK geeft ook al niet te veel info,.
    Beste forumleden, zie het niet als kritiek. Wat je niet weet kun je niet delen. Echter alles wat we meer over dit bedrijf weten, maakt ons beter in het nemen van een beleggingsbeslissing.
  6. forum rang 7 LL 22 januari 2022 17:29
    quote:

    stockholder schreef op 22 januari 2022 17:08:

    @) Erik VG

    Prima info welk je hebt gepost. Ik kan maar 1 duim geven maar eigenlijk wel 3 waard.
    Helaas mis ik over het algemeen echte informatie over Vopak op dit draadje. Ik heb onlangs een post uitgezet met de vraag wat nu de trigger zou kunnen zijn om dit aandeel te kopen. Of te vermijden natuurlijk.
    Ik vind alleen de opmerking dividend of een zeer lage koers te weinig. De koers staat niet voor niets zo laag.
    Op basis hiervan een aandeel kopen kan toch geen voldoening geven.
    De vraag die ik mij stel is: hoe staat het bedrijf Vopak er nu voor/ zijn er ontwikkelingen welke het bedrijf bv binnen een jaar positief beïnvloeden of zijn er bedreigingen voor Vopak waardoor het bedrijfsresultaat gaat tegenvallen.
    De site van VOPAK geeft ook al niet te veel info,.
    Beste forumleden, zie het niet als kritiek. Wat je niet weet kun je niet delen. Echter alles wat we meer over dit bedrijf weten, maakt ons beter in het nemen van een beleggingsbeslissing.
    Ik wil u wel helpen met uw vragen omtrent Vopak. Ik verwacht wel dat eenieder enige maten van onderzoek doet voordat men hier vragen stelt. Enkele relevante informatie voor de belegger is te vinden in het begin van dit draadje.

    www.iex.nl/Forum/Topic/1387264/Vopak_...

    Het merendeel van de informatie over Vopak is te vinden op de onderstaande url:

    www.vopak.com/investors/reports-and-p...

    Als bonus verschaf ik u nog wat financiële ratios op basis van de jaarcijfers.
  7. Erik VG 22 januari 2022 22:23
    "Gate terminal draait dezer dagen nagenoeg op maximumcapaciteit", zegt directeur Wim Groenendijk. "Het levert daarmee een wezenlijke bijdrage aan de leveringszekerheid van gas in Nederland en Noordwest-Europa." Als de Rotterdamse capaciteit volledig wordt gebruikt is dat voldoende voor ongeveer een kwart van het Nederlandse gasverbruik.
  8. forum rang 7 MOEdig Voorwaarts 23 januari 2022 00:33
    quote:

    stockholder schreef op 22 januari 2022 17:08:

    @) Erik VG

    Prima info welk je hebt gepost. Ik kan maar 1 duim geven maar eigenlijk wel 3 waard.

    Beste forumleden, zie het niet als kritiek. Wat je niet weet kun je niet delen. Echter alles wat we meer over dit bedrijf weten, maakt ons beter in het nemen van een beleggingsbeslissing.
    3 duimpjes voor het schenden van copyright lijkt me wat ver gaan. Ik volsta in zulk soort gevallen met het plaatsen van een link naar de originele bron, om problemen te voorkomen.

    www.pzc.nl/rotterdam/tankers-vol-vloe...

    Hoe dan ook, zeker interessant om te lezen.

    Ook namens mij bedankt voor het delen!
  9. forum rang 5 Drs P. 23 januari 2022 22:45
    quote:

    Erik VG schreef op 22 januari 2022 22:23:

    "Gate terminal draait dezer dagen nagenoeg op maximumcapaciteit", zegt directeur Wim Groenendijk. "Het levert daarmee een wezenlijke bijdrage aan de leveringszekerheid van gas in Nederland en Noordwest-Europa." Als de Rotterdamse capaciteit volledig wordt gebruikt is dat voldoende voor ongeveer een kwart van het Nederlandse gasverbruik.
    Dit jaar gewoon weer 40+
  10. Bas2012 24 januari 2022 09:19
    Niet om de feestvreugde mbt LNG te bederven, maar houd er rekening mee dat veelal deze contracten voornamelijk fixed zijn en het variabele deel niet tot nauwelijks relevant is in de cijfers. Daarnaast liggen contracten ook lang vast, maw dit is minder leuk in goede tijden (je profiteert niet naar boven) maar top in mindere tijden (je gaat ook niet naar beneden bij een slechte markt). LNG, gassen (denk LPG, butaan/propaan etc, industrials, fuel distribution en delen van de chemie hebben soortgelijken contracten (wel volatieler dan LNG dat is vaak echt extreem stabiel -> niet voor de klanten in Gate die verdienen lekker nu -> bijv Shell).

    Zoals LL zegt het gaat om de olie en liquide chemie producten in de hubs (daar is het Jantje huilt Jantje lacht), maar mooi toch de andere producten zijn een dobber waar je bijv grof al weet wat je in april 2025 gaat verdienen ;).
4.926 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 247 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.