Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,790   -0,200   (-1,54%) Dagrange 12,760 - 12,960 19.254   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 870 871 872 873 874 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Risky bets 13 januari 2022 11:41
    @basinclab, Dat kan alleen met nieuwbouw crude tankers, als ze eenmaal een 'dirty" crude cargo hebben gehad kan er geen clean meer worden geladen (behalve moderne coated LR2 product tankers die na een (duur) schoonmaak proces kunnen switchen. Het gaat dus om de eerste 1 or 2 trips meestal. 1 van de voordelen om met een clean cargo voor een nieuwbuild te beginnen, is dat China een product olie exporteur is. Als je schip wordt afgeleverd in Korea/China, begin je dus gelijk met een betaalde trip ipv een ballast.
  2. forum rang 4 boothram 14 januari 2022 09:20
    febelfin - de financiële sector lanceerde een 'label' (de lab in mijn naam) die nu overgenomen is oa door Belgische universiteiten en er waren onmiddellijk meer dan 600 sollicitaties om het label te hebben.. ze controleren de duurzaamheid van producties... veel weet ik er niet van maar alvast denk ik dat euronav meedingt voor het label: tankers international - zeg maar VLCC vloot van euronav - heeft een compensatieprograamma: met Hartman voorzien ze in de compensatie van co2 uitstoo bij het boeken van een vervoer...Dit wordt dus gezien als een troef: ondernemingen die hun olietransport co2 neutraal willen maken...(tradewindsnews)
  3. forum rang 4 boothram 20 januari 2022 15:20
    voor cijfergekkensimulatei:
    5jaar oude vlcc nog 65%v an ieuwwaarde destijds 100 miljoen
    nu 6 jaar oud= zou zakken van 61miljoen maar...+9% aan huidige tweedehandsnotering: 66,5
    de' asset value '(prijs txweedehands ) s met 9% gestegen... (waarden te vinden op Hellinic new site)
    dus is de waarde in de boeken nu -5 miljoen maar in werkelijkheid + 4,5% gestegen
    maw tov van de boekwaarde 61 miljoen bij start
    is een verlies geboekt van 6/61 maar eeen asset vanlue winst van 4,5 op 61
    dat betekent dat er op de vlootwaarde een fictief verlies wordt geboekt:10,5 per 61 miljoen
    doe x50 voor de vlootwaarde... van 3 miljard en dan betekent he
    t boekhoudkundig resultaat een onderwaardering van 2,5 euro per aandeel...
    of anders gezegd:er is300 miljoen afgeschreven op een vloo van 3 miljardt die 200 miljoen meer waard geworden is... 2,5 $ per aandeel...Zo wordt je rijk door verlies te maken... in belgie belastingvrij toch als je hetopnieuw investeerd... Die schamele dividenden, ok die worden dan wel belast (maar niet voor mij, ik ben kapitalarme belg dei de voorheffing recupereert...)
    toegegeven: slechts 30% winst in een rotjaar, is niet eens zo slecht... Als er dan pas met mondjesmaat nieuwe boten komen... dat zal de prijs van de oude niet doen dalen..
    in de komende 4 jaar wordt normaal al 20% van de vloot vervangen, en er is al enkele percenten achterstand ...ikverwacht k dat de vloot over 4 jaar 15% kleiner zal zijn, en dat zal te zien zijn in de prijzen...Vroeger zou men dan wat sneller zijn gaan varen of een omwegje doen... maar dat vergroot alleen een tekort... aan energiezuinige boten vooral
    Natuurlijk... verlies boeken dat drukt op het koerspotentieel... maar niet op het winstvermogen van euronav die van goedkope aandeelkeersen gebruik kan maken voor...??
  4. Vavli 21 januari 2022 21:37
    quote:

    belegger1981 schreef op 21 januari 2022 20:42:

    Is er voor dit jaar beterschap in zicht voor de tankers of moeten we nog een flauw jaar verwachten?
    De snelheid van het herstel hangt af van verschillende factoren waarvan niemand nu de uitkomst kent:
    Hoe lang gaat de pandemie nog impact hebbeN,
    Wanneer gaan de oude tankers uit de vaart?
    Komt er een deal met Iran zodat de oude tankers die nu worden ingezet, wegvallen?

    Er komt zeker verbetering, maar alleen Madame Soleil weet wanneer.
  5. mijn gedacht 21 januari 2022 23:08
    @belegger1981 : mss eens de bijdrage lezen van Risky net boven jouw vraag. Een hele boterham vocabulaire waaruit finaal blijkt dat ook 2022 wellicht geen hoogvlieger zal zijn: er komen veel schepen bij in 2022, als er meer gescrapt wordt dan de nieuwbouw, ok, maar het blijft dit jaar risky business :)
    Bovendien moeten wij eerst nog een stevige correctie verteren.....
  6. belegger1981 22 januari 2022 14:47
    quote:

    mijn gedacht schreef op 21 januari 2022 23:08:

    @belegger1981 : mss eens de bijdrage lezen van Risky net boven jouw vraag. Een hele boterham vocabulaire waaruit finaal blijkt dat ook 2022 wellicht geen hoogvlieger zal zijn: er komen veel schepen bij in 2022, als er meer gescrapt wordt dan de nieuwbouw, ok, maar het blijft dit jaar risky business :)
    Bovendien moeten wij eerst nog een stevige correctie verteren.....
    Bedankt zal ik zeker doen…
  7. forum rang 4 boothram 23 januari 2022 13:07
    'veel' schepen die er bijkomen in 2022: : niet echt- 8% in aanbouw ) er pas in 2023 of in 24 bijkomen: alle schepen voor 2024 zijn nu al in bestelling, en de levering zal uitgesteld worden, en eventueel eerst nog wat clean varen... Het totaal in bestelling is meen ik te weten 8 %van de vloot terwijl naar mijn verwachting 25% de vloot zal verlaten... in eind 2024 kunnen dan de eerste nieuwe -nog niet bestelde - schepen van het dok rollen...dat zal echt met mondjesmaat gebeuren, en als de normen nog wat verstengd worden, dan zal niet 25% maar nog meer uit dienst dienen genomen, of in elk geval aanzeer hoge enegie en co2-kosten onderworpen zijn. 'Fysisch kan een schip 30 jaar meegaan, og voor bepaalde zaken nog langer (mens spreekt al over eventueel nog verdere verlenging van deFSO uitbating... na 2032, dus boven de30 jaar...Het is maar dat varend en economisch dergelijke boten duur zijn als ze varen, en kunstmatig in leven gehouden worden: maar reglementering zou daar een stokje kunnen voor steken:.. bv. CO2 zwaar belasten of ...'convenience' met nieuwe normen..
    De analisten voorzien een koersdoel van + 49 %...en toch 'veel' shoreters.
    nu, veel sjhorters dat is gewoon optisch bedrog: men geeft een % tov van de beurkapitalisatie, maar niet in verhouding met het aantal verhandelde aandelen??? en gezien de extreem hoge rotaie van aandelen bij eurona...heeft het zijn negatieve invloed, remmende invled al gehad, ...die shorters kunnen zeker zijn van levering, en handelen in functei van bepaalde partijen, al dan niet legaal..
    Dat sommigen de koers graag laag houdden, daar kunnen motieven zijn of marktomstandigheden....
    Ik beoog niet snelle winst, maar i zolang de schepen zo duur zijn op de markt en in de nieuwbouw...dan zal men een reden hebben om die prijs te betalen, en de net asset value blijft voor de lange termijn toch wel een referentie...
  8. ThomasB 25 januari 2022 18:01
    1) Is er al iets geweten omtrent de buybacks van Euronav, want als ik me goed herinner hadden ze daarvoor budget ingepland. Is dit al gebeurd en aan welke prijs?

    2) We weten allemaal dat Fredriksen zijn slag heeft geslaan toen de koers ferm onder de NAV stond. Zal hij opnieuw inslaan aan deze lage koers?
    (Yes i know, niemand kan dit voorspellen, maar hoe hoog schatten jullie de kans; of is er zelfs geen sprake van zijn positie verhogen om een reden die mij ongekend is?)

    Alvast dank voor jullie bevindingen!
  9. Thole 25 januari 2022 20:32
    1) Nee, er zijn nog geen buybacks gebeurd. Het klopt inderdaad dat ze daar nog veel budget (50 miljoen USD) voor hebben.

    2) Geen idee, ik denk dat dit hetzelfde is als bij ons. Je investeert ook maar x% van je vermogen in een bepaald bedrijf. Dit zal bij hem niet anders zijn. Indien hij natuurlijk grotere plannen heeft dan enkel een financiële investering, dan kan het natuurlijk zeker. En van mij mag dat zeker! Zou het aandeel en Euronav misschien veel kunnen helpen.
  10. forum rang 5 maci 26 januari 2022 08:22
    PERSBERICHT
    Gereglementeerde informatie
    Woensdag 26 januari 2022 – 08:00 a.m. CET
    EURONAV VERWERFT 18 MILJOEN USD BIJ DE
    HERLEVERING VAN 4 VLCC’S IN HET KADER VAN EEN SALE
    & LEASEBACK OVEREENKOMST

    ANTWERPEN, België, 26 januari 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)

    (“Euronav” of de “Vennootschap”) kondigt aan dat de Vennootschap een meerwaarde van
    USD 18 miljoen zal boeken op de verkoop van activa bij de herlevering van 4 VLCC’s, die
    plaatsvindt op de vervaldag van een vijfjarige sale & leaseback overeenkomst. De vier
    VLCC’s zijn: Nautilus (2006; 307,284 dwt), Navarin (2007; 307,284 dwt), Neptun (2007;
    307,284 dwt) en Nucleus (2007; 307,284 dwt). Aangezien het eerste schip op 15 december
    2021 teruggeleverd werd, zal 4,5 miljoen USD geboekt worden in het vierde kwartaal van
    2021, terwijl de resterende 13,5 miljoen USD in het eerste kwartaal van 2022 zal worden
    geboekt.
    Na het vertrek van deze vier VLCC’s, telt de Euronav vloot 41 VLCC’s, 27 Suezmax-schepen,
    2 FSO’s en 2 V-plus schepen. Euronav verwelkomde recent twee nieuwbouwschepen in haar
    vloot, de Cedar (2022, 157,310 dwt) en de Cypress (2022; 157,310 dwt). Dit zijn twee van
    vijf Suezmax-nieuwbouwschepen die onze vloot in de komende jaren zullen vervoegen. De
    oplevering van drie nieuwbouw VLCC’s is gepland voor het eerste en tweede kwartaal van
    2023.
    *
  11. Jan Frans B 26 januari 2022 10:00
    quote:

    maci schreef op 26 januari 2022 08:22:

    PERSBERICHT
    Gereglementeerde informatie
    Woensdag 26 januari 2022 – 08:00 a.m. CET
    EURONAV VERWERFT 18 MILJOEN USD BIJ DE
    HERLEVERING VAN 4 VLCC’S IN HET KADER VAN EEN SALE
    & LEASEBACK OVEREENKOMST

    ANTWERPEN, België, 26 januari 2022 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)

    (“Euronav” of de “Vennootschap”) kondigt aan dat de Vennootschap een meerwaarde van
    USD 18 miljoen zal boeken op de verkoop van activa bij de herlevering van 4 VLCC’s, die
    plaatsvindt op de vervaldag van een vijfjarige sale & leaseback overeenkomst. De vier
    VLCC’s zijn: Nautilus (2006; 307,284 dwt), Navarin (2007; 307,284 dwt), Neptun (2007;
    307,284 dwt) en Nucleus (2007; 307,284 dwt). Aangezien het eerste schip op 15 december
    2021 teruggeleverd werd, zal 4,5 miljoen USD geboekt worden in het vierde kwartaal van
    2021, terwijl de resterende 13,5 miljoen USD in het eerste kwartaal van 2022 zal worden
    geboekt.
    Na het vertrek van deze vier VLCC’s, telt de Euronav vloot 41 VLCC’s, 27 Suezmax-schepen,
    2 FSO’s en 2 V-plus schepen. Euronav verwelkomde recent twee nieuwbouwschepen in haar
    vloot, de Cedar (2022, 157,310 dwt) en de Cypress (2022; 157,310 dwt). Dit zijn twee van
    vijf Suezmax-nieuwbouwschepen die onze vloot in de komende jaren zullen vervoegen. De
    oplevering van drie nieuwbouw VLCC’s is gepland voor het eerste en tweede kwartaal van
    2023.
    *
    Sale & leaseback, is een boekhoudkundig truukje om je balans op te smukken. Op termijn verhoogt het alleen de kosten, dus minder winst.
    En het laatste wat gelijk welke vloot nu nodig heeft is nog meer nieuwe schepen.
    Wat die 50 M buyback pot betreft, ze zouden die beter uitkeren aan de aandeelhouders. Tenslotte is het ons geld dat ze in het verleden uit het dividend gehaald hebben.

    Maar ik maak me geen illusies, Hugo krijgt natte dromen van een mooie balans en een blinkende armada, de rest mèh.

    Dit is geen hogere wiskunde: als het aanbod groter is dan de vraag daalt de prijs. Dus als je hogere prijzen wil moet het aanbod verkleinen = scrappen. Tenzij de vraag (enorm) zou stijgen. Maar daar is voor de voorzienbare toekomst geen reden voor. 2022 wordt niets, 2023 only god knows.
19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 870 871 872 873 874 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.