Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Hello Fresh« Terug naar discussie overzicht

HelloFresh! Op naar 65?

375 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 19 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Kaasje 10 januari 2022 12:46
    daling blijft doorzetten, als komende cijfers niet erg tegenvallen, dan zit een mooie rit omhoog in het verschiet:

    + enorm marktpotentieel
    + geen noemenswaardige concurrenten
    + prima product (abonnementen)
    + uitstekende executie strategie (0 naar 6 mrd omzet in 12 jaar)
    + diverse markten nog te ontsluiten
    + lage waardering tov bv JET

    - einde pandemie in zicht (?)
    - stijgende grondstofkosten
    - dalende trend koers

    disclosure: long HF
  2. Willy B. 11 januari 2022 10:43
    HelloFresh gaat voor 250 miljoen euro aan aandelen inkopen. Dit meldde de bezorger van maaltijdboxen uit Duitsland maandagavond.Een eerste tranche van maximaal 125 miljoen euro wordt dinsdag gelanceerd en loopt tot uiterlijk eind maand.Later dit jaar volgt nog eens een tranche van 125 miljoen euro, aldus het bedrijf.

    Door: ABM Financial News.info@abmfn.nlRedactie: +31(0)20 26 28 999
  3. Willy B. 11 januari 2022 11:19
    Ik heb ze terug opgepikt, ze zijn wel erg sterk gedaald, bovenstaand bericht is ook goed voor de waarde van het aandeel.

    Omzet zal de komende jaren wel blijven stijgen lijkt me, maar er komen grote bijkomende investeringen aan bij HF (ze willen de mondiale speler op gebied maaltijdboxen zijn).
  4. forum rang 8 objectief 11 januari 2022 11:43
    quote:

    Willy B. schreef op 11 januari 2022 11:19:

    Ik heb ze terug opgepikt, ze zijn wel erg sterk gedaald, bovenstaand bericht is ook goed voor de waarde van het aandeel.

    Omzet zal de komende jaren wel blijven stijgen lijkt me, maar er komen grote bijkomende investeringen aan bij HF (ze willen de mondiale speler op gebied maaltijdboxen zijn).
    Ja, dat laatste zie ik niet als positief. Dan ga je toch een beetje het JET scenario krijgen.
    Wel begrijpelijk, maar ze kunnen de overtollige cash ook gewoon terugbetalen aan de aandeelhouders.
  5. Willy B. 11 januari 2022 12:04
    quote:

    objectief schreef op 11 januari 2022 11:43:

    [...]

    Ja, dat laatste zie ik niet als positief. Dan ga je toch een beetje het JET scenario krijgen.
    Wel begrijpelijk, maar ze kunnen de overtollige cash ook gewoon terugbetalen aan de aandeelhouders.
    Met als (belangrijk) verschil dat HF wel winst maakt (en redelijk wat). Dat zie ik bij JET niet

    JET ken ik te weinig, maar is een puur dienstenplatform, geen dienstverlener in die mate dat ze een eigen product hebben. Daar lijkt het mij een race to the bottom vaak tussen al die platformen.

    Bij HF heb je nog wel andere criteria die spelen:
    - kwaliteit, diversiteit, aanbod
    - gebruiksgemak
    - prijs uiteraard, maar hoeft in het segment waar ze actief zijn niet altijd een breekpunt te zijn
  6. Willy B. 11 januari 2022 12:21
    quote:

    Willy B. schreef op 11 januari 2022 12:04:

    [...]

    Met als (belangrijk) verschil dat HF wel winst maakt (en redelijk wat). Dat zie ik bij JET niet

    JET ken ik te weinig, maar is een puur dienstenplatform, geen dienstverlener in die mate dat ze een eigen product hebben. Daar lijkt het mij een race to the bottom vaak tussen al die platformen.

    Bij HF heb je nog wel andere criteria die spelen:
    - kwaliteit, diversiteit, aanbod
    - gebruiksgemak
    - prijs uiteraard, maar hoeft in het segment waar ze actief zijn niet altijd een breekpunt te zijn

    En uiteraard zou ik ook geen 'neen' zeggen tegen een dividend ;-)
  7. Umi1 18 januari 2022 13:26
    Ik zie dat hier ook een actief HFG-forum is; vandaar even een copy paste, my 2 cents.

    Vrijdag & maandag eerste aankopen gedaan. Voorlopig nog maar een kleine 4% van de port. Bedoeling is verder op te bouwen.
    Waar ik eerst twijfels had over de Ebitda-marges van 10-15%, ben ik nu wel overtuigd dat dit haalbaar is op LT.
    CMD & ook de podcast met de CEO zijn zeer aan te raden voor wie in de toekomst van maaltijdboxen/RTE gelooft.
    ir.hellofreshgroup.com/websites/hello...

    Een update van de investment case;

    Doelstelling MLT (2025)
    - omzet +10B (tussen de lijnen door lees ik dat de target conservatief is)
    - 10à15% Ebitda-marge
    - capex/sales LT 2% (mijn assumptie op basis van de laatste jaren, maar ook CFO bevestigd dit op CMD)
    Verder ga ik uit van 30% Tax-rate & geen interestbetalingen in de toekomst.
    => zou FCF-marges van 5à9% moeten opleveren op MLT (ik ga uit van 5à7%) (excl. positief werkkapitaal, wat niet te verwaarlozen is bij sterke omzetgroei)

    Guidance 2022;
    20à26% omzetgroei; AEbitda 500 à 580M. looninflatie van 10% ingecalculeerd, geen/beperkte prijsverhogingen & geen nieuwe lockdowns. Hoge capex van +-450M wordt verwacht. (zou moeten voldoen voor de groei tot +10B sales)
    +- 200M investeringen in automation in 2022 -> voor hun investeringen rekenen een payback time die maximum de helft van de usefull life is (en in dit geval ambitieuzere levels). Nemen ook een hele hoop (300?) nieuwe techprofielen aan.

    Waardering
    beurskoers = 55,50
    Huidige marktcap = 9650M
    verwachte nettokas eind 2021 = 650M
    Enterprise value = 9000M

    FCF marge 2020 = 10,9% (gezuiverd van positief werkkapitaal = 407M)
    FCF marge 2021 (e) = +-4% (hogere investeringen)
    FCF 2025, uitgaand van 10B sales & 5à7% marge => 500 à 700M
    Dus nu betaal je 13à18x de FCF voor 2025 Op EV. (ik zie hier vooral upside qua omzet)
    Spotgoedkoop? nee, maar ook na 2025 zou HFG nog sterk moeten kunnen groeien, ik ga uit van lage dubbelcijferige groei tot 2028. Op LT ga ik uit van +11à22% return/jaar (5à7%marges & 11 a 16% omzetCAGR tot 2028 & exit-multiple van 20x).

    sterktes/zwaktes
    + Gross margins van +60%
    + Cash conversion (lage capex + positief werkkapitaal)
    + Hoge ROCE (zie hierboven)
    + sterke balans (net cash)
    + kapitaalallocatie lijkt OK -> 1) organische groei; 2) bolt-on Aqcuisitions (vb. Factor75); 3) share buyback
    + "a large number of small ticket repeat everyday predictable events" (zou Terry Smith zeggen)
    + marktleider + outperformer qua omzetgroei & winstgevendheid.
    + Concurrentie momenteel 'kleinschalig' tov HFG. Al verschillende concurrenten gestopt, supermarkten lijken op het eerste zicht niet echt marktaandeel te winnen.
    + Oprichters zijn nog steeds CEO/COO & (groot)aandeelhouder met zo'n 6% van de aandelen.
    + Bedrijf wordt dus gerund voor de LT & niet voor KT winsten.
    + CFO koopt de laatste tijd frequent bij, telkens met 'beperkte' bedragen weliswaar, maar de totaalsom kan wel tellen. Verkocht tot op heden nog niets, ook niet van z'n aankopen bij de coronacrisis. Daarnaast is hij ook analist geweest ea functies bij investment banking. Dus weet wel hoe hij een aandeel moet waarderen lijkt me.
    + groeit +50% per jaar sinds oprichting, die groei zal uiteraard vertragen, maar nog wel een hele tijd dubbel digit zijn.
    + inkoopprogramma gelanceerd van 250M vorige week (1ste tranche 125M); Tijdens de eerste week al >500.000 stuks opgekocht, aan huidige prijzen kunnen ze zo'n 2,5% opkopen.
    + bewezen businessmodel
    + underpromise, overdeliver; In 2019 &2021 elk kwartaal omzet opwaarts bijgesteld & meestal ook AEBITDA. Voor 2020 ga ik daar ook van uit, maar niet het meest relevante jaar, dus niet gecontroleerd.
    + bekend 'merk'
    + Bolt on acquisitie (Factor) in Ready-To-Eat market doet het zéér goed; omzet x3 sinds overname (recenter ook Youfoodz, ook RTE, in Australië) -> cross selling opportunity
    + <1% food waste (ivm 25% voor supermarkten aldus HF zelve) -> ESG ratings worden volgend jaar geüpdate, kan een ESG-play worden.
    + Gemiddelde 'active user' bestelt 4x per kwartaal (= 13 weken); hier is ook nog upside.
    + Average order value kan omhoog (cross selling, extra's, etc.)
    + trend naar gezondere levensstijl speelt in de kaart.
    + Technology driven; zitten heel wat algoritmes achter hun businessmodel.

    - lage 'nettomarges'
    - hoge marketingkost (mikken op 15% revenue in 2022) zou richting 13% dalen op MLT lees ik tussen de lijnen.
    - geen echte moat, doch sterke merken
    - snelle groei betekent dat supply chain soms niet 100% kan volgen of kwaliteit in bepaalde regio's net iets minder is -> verlies van klanten tot gevolg.
    - beperkte hefboomeffect bij opschalen
    - competitieve omgeving
    -....

    Als ik het zo op een rijtje zet is dit iets wat Terry Smith ook zou kunnen interesseren (of toch minstens naar zou kijken), al is de marktcap te klein vermoed ik. :think:
  8. Willy B. 18 januari 2022 15:19
    Bedankt voor uw zeer interessante post Umi1.

    Ben al een tijd aandeelhouder (en klant geweest, nu naar een (in mijn ogen) duurzamer aanbieder van maaltijdboxen overgestapt).
    Mijn 2cents:

    Hun omzet gaat blijven stijgen, ze blijven landen toevoegen aan hun portefeuille, ze zullen de absolute (globale) marktleider worden volgens mij. Ook fijn om te zien dat ze de voorbije 2 jaren aan winst (en redelijk wat) begonnen zijn.

    Echter zullen ze blijven moeten investeren om die marktleider te worden. En dat kost uiteraard. Toch zijn ze de enigen die dit momenteel kunnen realiseren en gaan ze hier agressief voor.

    Ik zie hun winst redelijk gelijk blijven bij stijgende omzet. Grondstofprijzen zullen uiteraard een impact hebben op hun verhaal (ze lijken dit niet door te rekenen) maar momenteel nog niet erg precies. De vraag is of hun verhaal in minder rijke landen ook kan aanslaan. Nu zijn ze vooral op W-Europa, Scandinavië en de VS (+ Canada) gericht.

    De vraag is hoe het HF zal vergaan na de pandemie (als dat moment ooit komt). Daar ben ik allerminst bezorgd over. Dit bedrijf mikt op mensen voor wie de zoektocht naar vernieuwend, gemakkelijk en gezond(?) koken niet altijd evident is en die markt is enorm groot.

    HF vervangt geen restaurantbezoek, het levert een dienst.
    Daarom lijkt HF mij een blijver en een duurzame groeier

    Ik heb ze al lange tijd, enige tijd terug verkocht aan 85 euro maar terug opgepikt aan 60 euro omdat ik de terugval overdreven vond.

  9. forum rang 8 objectief 18 januari 2022 15:24
    HelloFresh wil marktleider worden en dat is voor mij de reden om niet meer in dit aandeel te stappen. Ze hebben fantastisch gedraaid de afgelopen jaren, maar de forse groei is verleden tijd en de combinatie met anderen (immense dure partijen) overnemen zorgt voor weinig perspectief van de koers.
  10. Umi1 18 januari 2022 16:09
    quote:

    objectief schreef op 18 januari 2022 15:24:

    HelloFresh wil marktleider worden en dat is voor mij de reden om niet meer in dit aandeel te stappen. Ze hebben fantastisch gedraaid de afgelopen jaren, maar de forse groei is verleden tijd en de combinatie met anderen (immense dure partijen) overnemen zorgt voor weinig perspectief van de koers.
    Ze willen dat niet worden, ze zijn dat. Veruit zelfs.
    Grootste concurrent is Home Chef (Kroger) in USA met 1B USD aan sales in 2021.
    Ze groeien tegelijk sneller als winstgevender dan de concurrentie. Dan doe je iets goed.
  11. Willy B. 18 januari 2022 16:33
    quote:

    objectief schreef op 18 januari 2022 15:24:

    HelloFresh wil marktleider worden en dat is voor mij de reden om niet meer in dit aandeel te stappen. Ze hebben fantastisch gedraaid de afgelopen jaren, maar de forse groei is verleden tijd en de combinatie met anderen (immense dure partijen) overnemen zorgt voor weinig perspectief van de koers.
    Dat clasht dan ook met het aankopen van eigen aandelen
    Aan de andere kant maken ze winst, lijkt me goed om investeringen/overnames te doen ipv dit op de bank te laten staan
  12. Umi1 18 januari 2022 16:40
    quote:

    Willy B. schreef op 18 januari 2022 15:19:

    Bedankt voor uw zeer interessante post Umi1.

    Ben al een tijd aandeelhouder (en klant geweest, nu naar een (in mijn ogen) duurzamer aanbieder van maaltijdboxen overgestapt).
    Mijn 2cents:

    Hun omzet gaat blijven stijgen, ze blijven landen toevoegen aan hun portefeuille, ze zullen de absolute (globale) marktleider worden volgens mij. Ook fijn om te zien dat ze de voorbije 2 jaren aan winst (en redelijk wat) begonnen zijn.

    Echter zullen ze blijven moeten investeren om die marktleider te worden. En dat kost uiteraard. Toch zijn ze de enigen die dit momenteel kunnen realiseren en gaan ze hier agressief voor.

    Ik zie hun winst redelijk gelijk blijven bij stijgende omzet. Grondstofprijzen zullen uiteraard een impact hebben op hun verhaal (ze lijken dit niet door te rekenen) maar momenteel nog niet erg precies. De vraag is of hun verhaal in minder rijke landen ook kan aanslaan. Nu zijn ze vooral op W-Europa, Scandinavië en de VS (+ Canada) gericht.

    De vraag is hoe het HF zal vergaan na de pandemie (als dat moment ooit komt). Daar ben ik allerminst bezorgd over. Dit bedrijf mikt op mensen voor wie de zoektocht naar vernieuwend, gemakkelijk en gezond(?) koken niet altijd evident is en die markt is enorm groot.

    HF vervangt geen restaurantbezoek, het levert een dienst.
    Daarom lijkt HF mij een blijver en een duurzame groeier

    Ik heb ze al lange tijd, enige tijd terug verkocht aan 85 euro maar terug opgepikt aan 60 euro omdat ik de terugval overdreven vond.

    Hun 'fulfillmentcenters' gaat men fors automatiseren in 2022, dat zou op termijn lagere kosten met zich moeten meebrengen. 37% van de omzet ging hiernaar in 2021 als ik me niet vergis. Dit kan enkele basispunten lager (op de podcast praat CEO over 35%/omzet), doe daar wat SG&A/markenting bij waar je enkele basispunten kan winnen. Kom je snel aan 5BP extra Ebitda op MLT. AEbitda in 2021 zal rond 9% uitkomen. Dus 14% is zeker mogelijk op termijn & dan kom je al aan 8,5% FCF marges. Nu, CEO kijkt op LT & zal marktaandeel kiezen voor hogere marges, hun boxes zijn nu al competitiever geprijsd dan de meeste concurrenten.

    In USA zijn er sinds lang geen lockdowns/restricties geweest & toch groeiden ze daar als kool in 2021. Ik zie dus weinig problemen post Covid, ook gezien thuiswerk voor velen een blijver is.

    Grondstofprijzen/procurement zijn pakweg 35% van de omzet. Dus daar zit niet het grootste probleem van inflatie. Looninflatie weegt harder door denk ik. (in USA vooral)

    HFG richt zich vooral op de 'upper-class'. 40% hoogste inkomens zijn hun doelgroep stellen ze. Dus in lage loon landen zul je ze niet snel zien denk ik. Ik denk vooral aan marktpenetratie.
  13. Umi1 20 januari 2022 18:04
    Enkele koopadviezen de afgelopen dagen;

    - 19/01 DZ Bank's analyst Thomas Maul raises his rating from Neutral to Buy. (koersdoel 77euro)
    - 20/01 Credit Suisse is positive on the stock with a Buy rating. The target price is revised downwards from EUR 93 to EUR 84.
    - 20/01 Barclays is positive on the stock with a Buy rating. The target price remains unchanged at EUR 113. (+ opgenomen in shortlist european stock ideas)
    - Bernstein gaf vorige week nog een verkoopadvies met 51,5 euro (de enige die echt negatief is dacht ik)

    Google Trends is ook positief in hun grootste afzetmarkt USA (en ook oa in UK,FR opvallende stijging). Ik vermoed dat er een reclameoffensief gestart is (ik krijg op FB alvast heel wat reclame). Q1 is voor hun altijd een kwartaal met veel nieuwe klanten (of klanten die terugkeren)
    trends.google.com/trends/explore?geo=...
  14. Umi1 28 januari 2022 17:40
    William Woods from Bernstein retains his negative opinion on the stock with a Sell rating. The target price is unchanged at EUR 48.

    In a research note, Deutsche Bank analyst Nizla Naizer has maintained his recommendation on the stock with a Buy rating. The target price is decreased from EUR 115 to EUR 110.
375 Posts
Pagina: «« 1 ... 6 7 8 9 10 ... 19 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.