Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Vopak Koninklijke AEX:VPK.NL, NL0009432491

Laatste koers (eur) Verschil Volume
45,100   -0,600   (-1,31%) Dagrange 45,100 - 45,800 106.650   Gem. (3M) 137,7K

Vopak 2022

4.926 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 247 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 aextracker 8 januari 2022 18:09
    quote:

    N audio schreef op 7 januari 2022 17:27:

    [...]
    Richting laag 29. Maar moet iedereen zelf uitmaken.
    Ik hoef er niet persé stukken bij, wat het relaxed maakt. Echter mocht er een dergelijk verloop aankomen?
    Dan is er zeker plek voor nog wat extra stukjes Vopak.

    Naar mijn mening bevindt VOPAK zich op een kantelpunt. Olieprijzen trekken gestaag aan, de wereld leert inzien dat olie & gas nodig blijven en vergroening een proces van 2 decennia vergt om tot impact te komen. Daar hoort opslag bij.

    Bij VOPAK vind ik de daling in 2021 overdreven en maar ten dele te begrijpen.
    Waarschijnlijk doet de afkoeling van de industriele keten veel wereldwijd, t.g.v. welke rotatie en benutting van opslagcapaciteit onder druk staat.

    Kijkend naar waardering van VOPAK vind ik die momenteel laag i.r.t. K\W < 12.
    Daarmee een van de lagere in de sector.
    De 4% dividend rendement bij de gem. koers in 2021 vind ik daarbij alweer aantrekkelijk.

    het lijkt erop, dat de koers momenteel vecht voor behoud van de steun rond de bandbreedte 29-30.
    Ik wacht het slot van deze maand even af.

    In beleggers belangen wordt vandaag een verkopen signaal gegeven aan VOPAK.
    Daar de weerstand is bereikt (onderschreven) zet men zelfs een nieuwe koerssteun nu op Euro 20,-
    men ziet als een jaar lang neerwaartse trend en een dalende koopinteresse.
    De MACD negatief, wat i.m.o. eerder duidt op een "oversold" positie. het bedrijf as such doet het nl. helemaal nit zo verkeerd;

    Q-3 Euro 619 Mln Ebitda gegroeid met 5% (29 Mln) vs. Yr -1.
    Dividend rate 1.84, met een doelstelling tot stabiele , ligt stijgende dividend policy.
    VOPAK keert tussen de 25-75% uit van haar nettowinst.
    Bij EPS Q-3 opgave moet VOPAK 65% uitkeren om aan stabiele euro 1.20 uit te komen.
    dat is daarmee 4% rendement.
    Bezettingsgraad staat relatief laag (88%) t.g.v. de corona impacts schat ik.
    Daarbij een stevige op groei & diversificatie gerichte investerings agenda;
    Euro 275 Mln gericht op investeringen in groei
    Euro 290 Mln in Capex
    Euro 30-50 Mln in IT -> digitalisering.

    New ventures gericht op vergroening (waterstof, solar energy & CO2 opslag).
    Olie opslag actueel slechts 35% van totaal omzet, was Yr-1 45% !
    Via Xirgulate werkt VOPAK in een JV samen met NOWIT.
    Werken samen aan het circulair herbruikbaar maken van chemische & vervuilde residue stromen.
    Voor deze staat van sport bestaat een stevige EU subsidie pot REACT-EU

    Al met al best goed bezig en voor mij een reden af te wijken van Bel bel advies.
    Daarom recent bijgekocht en op weg naar volgende aankopen op de huidige koers niveau's.

    Gezien het kantelpunt en risico van door de broze bodem heen duiken, voorlopig standpunt "rekken en erbij blijven".
    Vind een koop tussen euro 28 - 30 zeker een MLT kansrijk renderende investering.
    's bekijken waar we einde maand januari staan.

  2. forum rang 6 Bert12345 8 januari 2022 18:22
    Subsidie voor zeven Rotterdamse innovaties die bijdragen aan schoon en slim energiesysteem
    De gemeente Rotterdam investeert in Rotterdamse innovaties die bijdragen aan een schoner, slimmer en zuiniger energiesysteem. Vandaag werden in totaal zeven initiatieven bekendgemaakt die hiervoor een financiële bijdrage ontvangen uit het programma Smart Energy Systems (SES). De maximale subsidie per project is 100.000 euro.

    Gemeente Rotterdam 15 december 2021
    Nieuws-persbericht
    elektrificatieenergieopslagenergietransitiesubsidie

    Schone switch
    Rotterdam maakt in dit decennium de switch van het gebruik van steenkool, aardgas en olie als primaire energiebronnen naar het gebruik van zonne-energie, windenergie en waterstof. De energietransitie zal de vorm waarin energie geleverd wordt sterk doen veranderen. “Van deze zeven innovaties verwachten we dat ze bijdragen aan het versnellen van de energietransitie”, zegt Duurzaamheidswethouder Arno Bonte, “het schoon opwekken van energie is essentieel voor het halen van onze klimaatdoelen, maar een energiesysteem dat energie slim kan transporteren, balanceren en uitwisselen is daarbij minstens even belangrijk.”

    Slimme innovaties
    De zeven geselecteerde projecten zijn erg uiteenlopend: van energieopslag en elektrificatie van havenkranen tot de ontwikkeling van rijdende waterstofaggregaten. Om de energietransitie succesvol te voltooien is energieopslag onmisbaar. Het innovatieve Kinext-vliegwiel speelt daar handig op in. Met een doorsnede van 2,5 meter, slaat het grote hoeveelheden energie op efficiënte wijze op en levert deze bij piekbelasting razendsnel terug. Met behulp van de financiële bijdrage wordt het vliegwiel voor het eerst toegepast in de Eemhaven voor het elektrificeren van een kadekraan. Dat levert een CO2 besparing van zo’n 500 ton per jaar op.

    All-in-one
    Een ander project dat subsidie heeft ontvangen is het all-in-one zonne-energiesysteem van Wattlab dat bestaat uit lichtgewicht zonnepanelen en elektronica geïntegreerd in scheepsluiken. Dankzij de opwek van energie uit zonnepanelen kan de dieselgenerator aan boord vaker uit. Hiermee kan zo’n 50 ton CO2-uitstoot wordt gereduceerd per schip per jaar. Na een succesvolle toepassing voor binnenvaartschepen is de volgende stap dat het systeem wordt ingezet voor zeeschepen.

    De zeven geselecteerde initiatieven zijn:

    KINEXT-vliegwiel van S4 Energy

    Dit innovatieve vliegwiel met een doorsnede van 2,5 meter slaat grote hoeveelheden (rem)energie efficiënt op en levert bij piekbelasting razendsnel terug. Deze duurzame vorm van energieopslag wordt bijvoorbeeld toegepast voor netstabilisatie, maar in de Eemhave voor het eerst ook om een kadekraan te elektrificeren.

    Solar Flatrack van Wattlab

    Na een succesvolle toepassing in de binnenvaart wordt dit all-in one zonne-energiesysteem nu ook ontwikkeld voor zeeschepen. Dankzij de opwek van energie uit zonnepanelen kan de generator vaker uit en wordt de energie opgewekt daar waar het gebruikt wordt. Dat betekent minder CO2-uitstoot en een verbeterde luchtkwaliteit.

    Skoon software voor schone mobiele energie

    Mobiele batterijen en waterstofgeneratoren met software van Skoon kunnen flexibel en voor verschillende doeleinden worden ingezet, zoals voor elektrisch varen. Met deze subsidie is een uitbreiding van het bestaande Skoon softwaresysteem mogelijk.

    Rijdende waterstofaggregaat van Powertruck

    Het rijdende waterstofaggregaat wordt ontwikkeld als alternatief voor dieselaggregaten. De innovatie speelt in op de behoefte aan systemen die langdurig hoge vermogens kunnen leveren én flexibel inzetbaar zijn.

    Flow batterij Elestor en Vopak

    Een flow batterij is een innovatief energieopslagsysteem op basis van waterstof en broom. Door deze te koppelen aan de waterstofinfrastructuur in de Rotterdamse haven kunnen de kosten voor de batterij omlaag, waardoor de kostprijs voor elektriciteitsopslag verder kan dalen.

    Circulaire slibbehandeling van C-Green

    C-Green heeft een innovatieve technologie ontwikkeld om nat afval her te gebruiken.
    Hiermee wordt voorkomen dat zo’n 90% van deze afvalstroom in de afvalverbrander verdwijnt. De toepassing van deze innovatie bij Reym en opschalingskansen in Rotterdam worden met behulp van de subsidie voorbereid.

    Ontwikkeling slim multi-commodity energieplatform

    Initiatief van het consortium Enertrans, Unisun, TNO, stichting RHIA voor doorontwikkeling en toepassing van het Energieplatform (TNO) bij koppeling tussen energiesystemen voor warmte en elektriciteit in Schiebroek – Zestienhoven.

    Energiesysteemvisie
    Om het energiesysteem aan te kunnen passen aan de opgave van de energietransitie, heeft het stadsbestuur vandaag de Rotterdamse energiesysteemvisie vastgesteld. Daarmee wordt de komende jaren invulling gegeven aan het slimmer en robuuster maken van onze energiesystemen. Met het programma Smart Energy System ondersteunt de gemeente innovaties die passen bij de ambities van de Rotterdamse energiesysteemvisie. Zo blijft energie ook in de toekomst in de juiste vorm en op het juiste moment beschikbaar voor iedereen.

    Vervolg 2022
    In 2022 krijgt het Smart Energy Systems programma een vervolg. De subsidieregeling wordt opnieuw opengesteld voor innovaties die niet alleen bijdragen aan het schoner, slimmer en zuiniger maken van het energiesysteem, maar die ook zorgen voor een impuls voor nieuwe bedrijvigheid en werkgelegenheid in Rotterdam.
  3. forum rang 6 Alrob2 9 januari 2022 09:15
    quote:

    aextracker schreef op 8 januari 2022 18:09:

    [...]

    Naar mijn mening bevindt VOPAK zich op een kantelpunt. Olieprijzen trekken gestaag aan, de wereld leert inzien dat olie & gas nodig blijven en vergroening een proces van 2 decennia vergt om tot impact te komen. Daar hoort opslag bij.

    Bij VOPAK vind ik de daling in 2021 overdreven en maar ten dele te begrijpen.
    Waarschijnlijk doet de afkoeling van de industriele keten veel wereldwijd, t.g.v. welke rotatie en benutting van opslagcapaciteit onder druk staat.

    Kijkend naar waardering van VOPAK vind ik die momenteel laag i.r.t. K\W < 12.
    Daarmee een van de lagere in de sector.
    De 4% dividend rendement bij de gem. koers in 2021 vind ik daarbij alweer aantrekkelijk.

    het lijkt erop, dat de koers momenteel vecht voor behoud van de steun rond de bandbreedte 29-30.
    Ik wacht het slot van deze maand even af.

    In beleggers belangen wordt vandaag een verkopen signaal gegeven aan VOPAK.
    Daar de weerstand is bereikt (onderschreven) zet men zelfs een nieuwe koerssteun nu op Euro 20,-
    men ziet als een jaar lang neerwaartse trend en een dalende koopinteresse.
    De MACD negatief, wat i.m.o. eerder duidt op een "oversold" positie. het bedrijf as such doet het nl. helemaal nit zo verkeerd;

    Q-3 Euro 619 Mln Ebitda gegroeid met 5% (29 Mln) vs. Yr -1.
    Dividend rate 1.84, met een doelstelling tot stabiele , ligt stijgende dividend policy.
    VOPAK keert tussen de 25-75% uit van haar nettowinst.
    Bij EPS Q-3 opgave moet VOPAK 65% uitkeren om aan stabiele euro 1.20 uit te komen.
    dat is daarmee 4% rendement.
    Bezettingsgraad staat relatief laag (88%) t.g.v. de corona impacts schat ik.
    Daarbij een stevige op groei & diversificatie gerichte investerings agenda;
    Euro 275 Mln gericht op investeringen in groei
    Euro 290 Mln in Capex
    Euro 30-50 Mln in IT -> digitalisering.

    New ventures gericht op vergroening (waterstof, solar energy & CO2 opslag).
    Olie opslag actueel slechts 35% van totaal omzet, was Yr-1 45% !
    Via Xirgulate werkt VOPAK in een JV samen met NOWIT.
    Werken samen aan het circulair herbruikbaar maken van chemische & vervuilde residue stromen.
    Voor deze staat van sport bestaat een stevige EU subsidie pot REACT-EU

    Al met al best goed bezig en voor mij een reden af te wijken van Bel bel advies.
    Daarom recent bijgekocht en op weg naar volgende aankopen op de huidige koers niveau's.

    Gezien het kantelpunt en risico van door de broze bodem heen duiken, voorlopig standpunt "rekken en erbij blijven".
    Vind een koop tussen euro 28 - 30 zeker een MLT kansrijk renderende investering.
    's bekijken waar we einde maand januari staan.

    Mooi overzicht; ik denk alleen, dat gelet op de moeite die Vopak doet om minder afhankelijk van de olieopslag te worden, en de duur waarop dat effect zal hebben, gerelateerd aan de waarschijnlijk langere hogere olieprijs, er meer tijd aan je investering gegeven moet worden. Dus eind januari verwacht ik geen verandering, maar wel is het uiteraard spannend of de huidige bodemvorming inderdaad tot een bodem op het huidige nivo leidt, of de koers toch weer lager gaat. Beleggen in dit aandeel is een strijd met de lange adem. Daarom blijf ik zitten tot minstens in september, dan moeten de contouren van de transitie tot een hogere koers leiden. Als de koers door de hoeven zakt tussentijds, blijf ik zitten, en koop niet bij. Vopak is al sterk overwogen in mijn portefeuille, en heb ik het mis, dan moet de schade niet nog groter worden.
    Overigens is het advies van BB mosterd na de maaltijd; dat hadden ze een jaar eerder moeten geven.
    Pluimpje van mij.
  4. [verwijderd] 10 januari 2022 10:38
    Aegon had onder bepaald management en, toegegeven, Corona, de €2 bereikt. Falende droeftoeters eruit, nieuw management erin en je zit ondertussen alweer op €4,80.

    Als de strategie straks blijkt te kloppen dan ga je bij Vopak dezelfde beweging zien. Ondanks dat het nu onmogelijk lijkt. Daarom blijf ik accumuleren.
  5. Bas2012 10 januari 2022 11:53
    quote:

    Alrob2 schreef op 9 januari 2022 09:15:

    [...]
    Mooi overzicht; ik denk alleen, dat gelet op de moeite die Vopak doet om minder afhankelijk van de olieopslag te worden, en de duur waarop dat effect zal hebben, gerelateerd aan de waarschijnlijk langere hogere olieprijs, er meer tijd aan je investering gegeven moet worden. Dus eind januari verwacht ik geen verandering, maar wel is het uiteraard spannend of de huidige bodemvorming inderdaad tot een bodem op het huidige nivo leidt, of de koers toch weer lager gaat. Beleggen in dit aandeel is een strijd met de lange adem. Daarom blijf ik zitten tot minstens in september, dan moeten de contouren van de transitie tot een hogere koers leiden. Als de koers door de hoeven zakt tussentijds, blijf ik zitten, en koop niet bij. Vopak is al sterk overwogen in mijn portefeuille, en heb ik het mis, dan moet de schade niet nog groter worden.
    Overigens is het advies van BB mosterd na de maaltijd; dat hadden ze een jaar eerder moeten geven.
    Pluimpje van mij.

    De hele discussie mbt vergroening portfolio Vopak wordt in mijn ogen niet helemaal goed begrepen zo lijkt het, zeker bij wat oppervlakkige analyses van enkele analisten vraag ik me af of ze verder hebben gekeken dan hun neus lang is....

    De hele energietransitie en in dit geval mbt olie producten is een wereld met eigenlijk 3 gezichten:

    Transitie 1) ik noem het maar de koplopers: Dit zijn de EU (en dan met name West Europa), de VS (maar eigenlijk is de VS ook verdeeld en sommige staten zullen harder gaan dan andere), Japan, en waar het uitkomt China en India, westerse producenten als Australie/Canada en wat stadstaatjes (Singapore etc). Deze groep roept het hardst om alles naar groen te krijgen (als het uitkomt) dus hier is het renewables, circulair etc

    Mbt olie is het dus van gasoline naar EV (BEV maar ook zeker nog wel even PHEV en 'mild' hybrid) voor personenauto's. Voor vrachtvervoer (trucks, planes en schepen) van olie naar zoveel mogelijk EV (voor short haul trucking), hydrogen en (bio)LNG (voor long haul trucking), biofuels (voor vliegtuigen) en voor de schepen LNG, Fuel oil (ULSF met eventueel scrubbers etc) voor de bulk met long haui, EV (voor klein en locale bootjes) en hydrogen (meer lange termijn) en ammonia kan ook nog wel eens wat marktaandeel winnen in scheepvaart. Maar dit is wellicht max een markt met 1 mld mensen dus op naar de overige 6 mld mensen ;)

    Transitie 2: Ik noem ze even de opportunisten: Dit is een enorme bulk want je praat hier al snel over bij elkaar 2 a
    3 mld. Zeker door India en China (lees zonder de hooguit 400 tot 700 mln rijkere kustbewoners) evenals veel andere opkomende economieen. Waar mogelijk zullen ze vergroenen (solar als het competitief is ,evenals wind) het zelfde geldt voor transport waar olie om de hoek komt kijken. Als het economisch interessant is danwel om geopolitieke redenen (lees energie onafhankelijkheid) dan wordt ook hier wel aangepast. Maw China zet (gedeeltelijk) in op EV voor meer olie onafhankelijkheid en het maken van een competitieve auto-industrie voor de export naar rijkere landen. LNG en gas kunnen daarnaast mooi dienen als hedge tov olie (waar het geheel afhankelijk van is). Maar hoe triest ook een EV in China rijdt voorlopig nog wel even voornamelijk vrolijk effectief op kolen (en nog steeds met name de smerige sub critical coal). Deze landen blijven een wat vage outlook geven wanneer ze de transitie maken en vaak zie je bijvoorbeeld 2050 (dus lekker ver weg), maw gaat de vraag naar olie echt snel snel zakken of eerder qua groei relatief wat afremmen?

    Transitie 3: Ik noem ze de new kids: Deze groep heeft simpelweg niet of nog nauwelijks vraag naar olie of zelfs uberhaupt elelctriciteit. Dit zijn de landen uiteraard in Africa (denk aan Nigeria waar in 20 a 30 jaar de bevolking richting de 400 mln gaat en waar de vraag nu nog helemaal niet bestaat maar wel gaat komen) maar ook landen als Pakistan, Filipijnen etc. Dit is een groep van 2 a 3 mld mensen die hun eerste auto nog gaan kopen (en mensen kopen een auto in een 's curve' van 2k per capita tot 10k per capita -> dus je kunt al invullen welke landen nu of binnenkort versneld mobiel worden), voor het eerst elektriciteit krijgen. Los van beschikbaarheid van batterijen is obv prijs en al helemaal mogelijkheid tot levering van voldoende elektriciteit een EV vloot van auto's simpelweg uitgesloten in deze landen. Dus we kunnen (zoals we al eeuwen doen) Africa hun welvaart op harde hand ontzeggen of rekening houden met een groei naar olie/fossiel daar.

    Terugkomend op Vopak waar heeft het haar olie assets verkocht? Recent in Europa (Spanje, Amsterdam, Duitsland en Estland) en nu dus ook waarschijnlijk Australië lees alle groep 1. Waar bouwen ze de fuel distributie terminals? Mexico, Indonesia en S Africa, Brasil lees alle groep 2/3. Wat blijft er dan over -> met name hubs in NL/BE waar de huidige assets veelal scheepvaart dient (Europoort) of doorvoer van diesel (dit is een zwakkere) of jet fuel (dit is meeveren met de biofuel markt) en dan zit de transitie in met name hydrogen lijkt mij. Singapore is veelal scheepvaart dat niet snel wijzigt en dan houd je over gasoline (lees Singapore naar met name bijv Indonesia) of andere breakbulk stromen in een regio waar nog groei is. Voor Fujairah en daarmee een positie in een grote export regio geldt, een markt dat drijft op contango play en optimalisatie van globale stromen. Tja dit zal up en down blijven gaan maar niet verdwijnen want in mijn ogen veranderen de stromen naar andere landen (van regio 1 naar 2 en 3) het verdwijnt niet zo maar (hooguit loopt de groei er wat uit). Voor Chemie, LNG kun je zelfde observaties maken, Vopak veert in die zin goed mee met de markt al blijven er een paar terminals over die ik minder begrijp en in mijn ogen ook uit de portefeuille mogen strategisch: Canada, wellicht Panama, op termijn MOT (Rotterdam), Korea (idem eerder Japan wat voegt dit toe?), en uiteraard Venezuela (al is dit al afgeschreven en kun je ook niet kwijt in huidige tijd/politieke context
  6. forum rang 6 Hans2021 10 januari 2022 12:38
    quote:

    Bas2012 schreef op 10 januari 2022 11:53:

    [...]

    De hele discussie mbt vergroening portfolio Vopak wordt in mijn ogen niet helemaal goed begrepen zo lijkt het, zeker bij wat oppervlakkige analyses van enkele analisten vraag ik me af of ze verder hebben gekeken dan hun neus lang is....

    De hele energietransitie en in dit geval mbt olie producten is een wereld met eigenlijk 3 gezichten:

    Transitie 1) ik noem het maar de koplopers: Dit zijn de EU (en dan met name West Europa), de VS (maar eigenlijk is de VS ook verdeeld en sommige staten zullen harder gaan dan andere), Japan, en waar het uitkomt China en India, westerse producenten als Australie/Canada en wat stadstaatjes (Singapore etc). Deze groep roept het hardst om alles naar groen te krijgen (als het uitkomt) dus hier is het renewables, circulair etc

    Mbt olie is het dus van gasoline naar EV (BEV maar ook zeker nog wel even PHEV en 'mild' hybrid) voor personenauto's. Voor vrachtvervoer (trucks, planes en schepen) van olie naar zoveel mogelijk EV (voor short haul trucking), hydrogen en (bio)LNG (voor long haul trucking), biofuels (voor vliegtuigen) en voor de schepen LNG, Fuel oil (ULSF met eventueel scrubbers etc) voor de bulk met long haui, EV (voor klein en locale bootjes) en hydrogen (meer lange termijn) en ammonia kan ook nog wel eens wat marktaandeel winnen in scheepvaart. Maar dit is wellicht max een markt met 1 mld mensen dus op naar de overige 6 mld mensen ;)

    Transitie 2: Ik noem ze even de opportunisten: Dit is een enorme bulk want je praat hier al snel over bij elkaar 2 a
    3 mld. Zeker door India en China (lees zonder de hooguit 400 tot 700 mln rijkere kustbewoners) evenals veel andere opkomende economieen. Waar mogelijk zullen ze vergroenen (solar als het competitief is ,evenals wind) het zelfde geldt voor transport waar olie om de hoek komt kijken. Als het economisch interessant is danwel om geopolitieke redenen (lees energie onafhankelijkheid) dan wordt ook hier wel aangepast. Maw China zet (gedeeltelijk) in op EV voor meer olie onafhankelijkheid en het maken van een competitieve auto-industrie voor de export naar rijkere landen. LNG en gas kunnen daarnaast mooi dienen als hedge tov olie (waar het geheel afhankelijk van is). Maar hoe triest ook een EV in China rijdt voorlopig nog wel even voornamelijk vrolijk effectief op kolen (en nog steeds met name de smerige sub critical coal). Deze landen blijven een wat vage outlook geven wanneer ze de transitie maken en vaak zie je bijvoorbeeld 2050 (dus lekker ver weg), maw gaat de vraag naar olie echt snel snel zakken of eerder qua groei relatief wat afremmen?

    Transitie 3: Ik noem ze de new kids: Deze groep heeft simpelweg niet of nog nauwelijks vraag naar olie of zelfs uberhaupt elelctriciteit. Dit zijn de landen uiteraard in Africa (denk aan Nigeria waar in 20 a 30 jaar de bevolking richting de 400 mln gaat en waar de vraag nu nog helemaal niet bestaat maar wel gaat komen) maar ook landen als Pakistan, Filipijnen etc. Dit is een groep van 2 a 3 mld mensen die hun eerste auto nog gaan kopen (en mensen kopen een auto in een 's curve' van 2k per capita tot 10k per capita -> dus je kunt al invullen welke landen nu of binnenkort versneld mobiel worden), voor het eerst elektriciteit krijgen. Los van beschikbaarheid van batterijen is obv prijs en al helemaal mogelijkheid tot levering van voldoende elektriciteit een EV vloot van auto's simpelweg uitgesloten in deze landen. Dus we kunnen (zoals we al eeuwen doen) Africa hun welvaart op harde hand ontzeggen of rekening houden met een groei naar olie/fossiel daar.

    Terugkomend op Vopak waar heeft het haar olie assets verkocht? Recent in Europa (Spanje, Amsterdam, Duitsland en Estland) en nu dus ook waarschijnlijk Australië lees alle groep 1. Waar bouwen ze de fuel distributie terminals? Mexico, Indonesia en S Africa, Brasil lees alle groep 2/3. Wat blijft er dan over -> met name hubs in NL/BE waar de huidige assets veelal scheepvaart dient (Europoort) of doorvoer van diesel (dit is een zwakkere) of jet fuel (dit is meeveren met de biofuel markt) en dan zit de transitie in met name hydrogen lijkt mij. Singapore is veelal scheepvaart dat niet snel wijzigt en dan houd je over gasoline (lees Singapore naar met name bijv Indonesia) of andere breakbulk stromen in een regio waar nog groei is. Voor Fujairah en daarmee een positie in een grote export regio geldt, een markt dat drijft op contango play en optimalisatie van globale stromen. Tja dit zal up en down blijven gaan maar niet verdwijnen want in mijn ogen veranderen de stromen naar andere landen (van regio 1 naar 2 en 3) het verdwijnt niet zo maar (hooguit loopt de groei er wat uit). Voor Chemie, LNG kun je zelfde observaties maken, Vopak veert in die zin goed mee met de markt al blijven er een paar terminals over die ik minder begrijp en in mijn ogen ook uit de portefeuille mogen strategisch: Canada, wellicht Panama, op termijn MOT (Rotterdam), Korea (idem eerder Japan wat voegt dit toe?), en uiteraard Venezuela (al is dit al afgeschreven en kun je ook niet kwijt in huidige tijd/politieke context
    Mooi analytisch stuk Bas. Vopak gaat go with the flow. Vraag en aanbod.
  7. Bas2012 10 januari 2022 14:10
    quote:

    brinkieRDS schreef op 10 januari 2022 13:37:

    Blijf je kennis delen Bas, ik lees het met veel plezier.
    Ben ook wel benieuwd naar je achtergrond, op gebied van werk/opleiding.
    Doe ik graag, stukje geven en nemen, ik lees ook bij andere met veel plezier hun insights (zeker bij bedrijven/industrieën waar ik minder van weet). Ik heb jarenlang in de olie, gas/LNG en power generation sector gewerkt met focus eigenlijk globaal. Achtergrond is met name financial/commercie maar qua profiel had ik beter de techniek in kunnen gaan :)
  8. forum rang 7 LL 11 januari 2022 19:11
    Alvaro Perez & Jorge Flores
    MANAGING DIRECTOR & COMMERCIAL AND BUSINESS DEVELOPMENT MANAGER, VOPAK MEXICO

    an you provide an overview of Vopak’s presence in Mexico and activities within the chemical and petrochemical sectors?

    AP: We are located on the Atlantic side of Mexico with three terminals: one in Veracruz with approximately 213,000 cubic meters (cbm) of installation, one in Coatzacoalcos with 26,000 cbm and one in Altamira with 110,000 cbm. At our Altamira terminal we are in the final stages of an expansion project that will expand the site to 150,000 cbm next year. The services that we provide in these terminals are varied and include storage, the receiving of vessels, and temperature control.

    JF: Our petrochemical portfolio comprises roughly 40-45% of our business in Mexico. Regarding the value chain, we have a lot of interaction with distributors here in Mexico as well as certain customers such as BASF, Petrocel, Unigel and Braskem among others. Our operations also provide wide access to different chemical clusters in Mexico thanks to the locations of our terminals.

    What are your views on the current logistics bottlenecks?

    AP: The pandemic was an eye-opener for the industry as certain inefficiencies within the value chain became more apparent. To solve this, it is critical to find the bottlenecks in your processes. There can be hidden factors that either increase cost or decrease efficiency, and the big solution lies in harnessing the power of data analytics and digitalization to streamline these processes.

    JF: A major cost for our customers is demurrage — every day that a vessel awaits arrival to the jetty costs around US$20,000-US$25,000. When we build a new project, this is something we look into closely.

    Additionally, we see a bottleneck in the amount of time that trucks wait in a terminal. Vopak is working on a slot booking system that along with increased digitalization will allow our customers to set up an appointment for a particular date, streamlining arrivals.

    What are the main concerns of your chemical industry clients regarding the scarcity of domestic raw material feedstock in Mexico?

    JF: The current situation in Mexico is that there are not enough petrochemicals to supply the local market. Petrochemical producers are increasingly looking for additional sources, and one of the most economic ways for them to obtain this raw material is via vessels. Right now, there is a need for increased capacity to receive these petrochemical products by vessel, signaling a lot of opportunities in the market.

    How is Vopak working to lower its carbon footprint and adjust to the energy transition?

    AP: We have a clear target to reduce our VOC emissions worldwide by 30% by 2030 and to be climate neutral by 2050. The first step is the integration of sustainability into the DNA of our business operations and investment decisions, and to that end, Vopak has established our own Sustainability Roadmap, which provides an overview of our key sustainability topics and a framework to help us further integrate sustainability.

    We recently announced a huge project in the Netherlands with the opening of the Vopak Solar Park Eemshaven in the province of Groningen in the Netherlands. Here in Mexico, we have similar targets in mind.

    Can you explain how technology is changing the tank storage and logistics industries?

    AP: Our three projects in Mexico will be 100% automated, which improves safety, is more cost-efficient, and better secures the product of our customers. Vopak also developed Myservice, our in-house developed cloud-based Terminal Management System. Nineteen terminals currently have gone live in the use of the system, and the twentieth will be in Coatzacoalcos, Mexico. The plan is to have the three terminals in Mexico running during the first quarter of 2022.

    JF: One particular bottleneck that we hope to avoid through technology occurs at the weighbridge of terminals. The goal is for truckloads to be sent directly to the loading bay and to be measured automatically, without having to wait at the weighbridge for long periods of time.

    What opportunities does Vopak see for growth in Mexico in the coming years?

    AP: The real opportunities occur when a local producer cannot get enough raw material from domestic production, and this is precisely where Vopak plays a key role in the value chain.

    bron:
    gbreports.com/interview/alvaro-perez-...
4.926 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 247 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.