Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

Laatste koers (eur) Verschil Volume
31,205   0,000   (0,00%) Dagrange 31,195 - 31,460 4.596.549   Gem. (3M) 5,9M

Rebound Shell

1.483 Posts
Pagina: «« 1 ... 62 63 64 65 66 ... 75 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 cash is king 6 januari 2022 20:40
    Overigens kan ik mij voorstellen dat Shell zijn regels van de uitdeling aan aandeelhouders gaat veranderen. Dit percentage zal wel gelijk blijven. Ik verwacht dat ze voortaan alle desinvesteringen ook richting aandeelhouders laten gaan. Net als bij Permian. Met huidige prijzen verdienen ze genoeg om de schuld naar beneden te krijgen.

    Allemaal aandeleninkoop? Kan de markt dat aan zonder verstoring van de 'normale' handel?
  2. Up&Down 6 januari 2022 21:55
    quote:

    Maria Geertruida schreef op 6 januari 2022 20:40:

    Overigens kan ik mij voorstellen dat Shell zijn regels van de uitdeling aan aandeelhouders gaat veranderen. Dit percentage zal wel gelijk blijven. Ik verwacht dat ze voortaan alle desinvesteringen ook richting aandeelhouders laten gaan. Net als bij Permian. Met huidige prijzen verdienen ze genoeg om de schuld naar beneden te krijgen.

    Allemaal aandeleninkoop? Kan de markt dat aan zonder verstoring van de 'normale' handel?
    Ze hebben aangegeven waarschijnlijk 2,4 mio stukken te kunnen kopen zonder de markt te verstoren.
    2,4 mio * 250 dagen * $25 per aandeel = $ 15 miljard.
    Uitgaande van $80 per vat en $ 60 mld cffo krijgen aandeelhouders $18 mld. $ 8 mld dividend en $ 10 mld buybacks. Hebben we nog $ 5 mld ruimte.
    En dat bij een aandelenopties van $25 ($50 ADR).
  3. forum rang 5 cash is king 6 januari 2022 22:14
    Volgens mij zitten ze nu op 1.8 miljoen stukken per dag max. Ik weet niet wat het volume in Londen is, maar ik dacht lager dan in Amsterdam. En dan voegen ze straks de aandelen samen en gaan ze 2.4 miljoen stuks per dag uit de handel halen. Dat betekent dat ze op sommige dagen misschien wel 20% van de verhandelde stukken voor hun rekening nemen en hoe zit het met de dubbeltellingen en stukken die meer dan 1 keer per dag verhandeld worden - de Carl's in deze wereld?
    En dan wil jij er nog 5 miljard aan inkoop bij doen? Ik zie het met belangstelling tegemoet.

    Ik kan mij voorstellen, dat ze in ieder geval overwegen om - met de aandeleninkoop als gevolg van de verkoop van de Permian in hun achterzak - het dividend over Q1 2022 (dus nog niet nu over Q4 '21) te verhogen tot 28, of wellicht zelfs 30 dollarcent. Dan blijft er nog cash over uit de 20-30% CFFO om aan aanvullende aandeleninkoop te besteden.
  4. [verwijderd] 7 januari 2022 06:18
    Interessant artikel over LNG shipments

    ELECTRIC POWER | ENERGY TRANSITION | LNG | NATURAL GAS | SHIPPING 05 Jan 2022 | 20:20 UTC
    UK ties China as top destination for US LNG in December amid market swings


    Author Harry Weber
    Editor Bill Montgomery
    Commodity Electric Power, Energy Transition, LNG, Natural Gas, Shipping
    Tags United States
    HIGHLIGHTS
    Spreads helped lure more cargoes to Europe

    Brazil's LNG appetite dropped further during month

    The UK tied with China for receiving the most US LNG cargoes in December, as tight European gas inventories, strong demand and robust netbacks incentivized more Gulf Coast supplies to be shipped across the Atlantic, S&P Global Platts Analytics data showed.

    The direction of trade flows has shifted several times over the last year amid extreme volatility in delivered prices, freight rates, inter-basin spreads and fundamentals in destination markets.

    As the new year gets underway, many of the same dynamics remain in play. Specifically, weather and the timing of additional US supplies coming online will affect trade flows in the weeks and months ahead.

    During December, the UK and China each received 11 LNG cargoes from the US. That marked a surge for the UK, which received two US cargoes the previous month, and a drop for China, where 16 US cargoes were delivered in November.

    South Korea received the second most US LNG cargoes in December, with 10, followed by Turkey and Spain each with nine and Japan with eight. Brazil, which had received the most US LNG cargoes for three straight months before slipping to No. 3 in November, dropped further in December to sixth with five cargoes received during the month, Platts Analytics data showed.

    Because of severe drought that drained its hydroelectric resources, Brazil was reliant in 2021 on LNG, particularly from the US, to help serve power demand. More than two-thirds of Brazil's electricity is generated by hydro.

    In December, the focus for US FOB cargoes turned to Europe, as end-user prices surged to record highs.

    During most of the second half of the month, the spread between the Platts JKM, the benchmark for spot-traded LNG delivered to Northeast Asia, and the Dutch TTF European gas hub was negative, signaling better economics for delivering US cargoes to Europe. The spread is often used as a sign of arbitrage potential between the Atlantic and Pacific basins. There were days during the latter part of the month when market sources reported Asia-bound cargoes being diverted to Europe.

    Shipping rates, meanwhile, plunged. The Atlantic day rate fell about 75% from its high in December to $65,000/day at the end of the month, while the Pacific day rate dropped about 70% from its high during the month to $90,000/day Dec. 31.

    LNG freight rates have fallen further since the start of January. TFDE time-charter rates stood at $85,000/day in the Pacific basin and $60,000/day in the Atlantic basin Jan. 5.

    On Jan. 5, Platts assessed DES Northwest Europe for February up $2.707/MMBtu day on day at $30.687/MMBtu. Platts assessed the Gulf Coast Marker for February at $28.70/MMBtu, up $2.65/MMBtu day on day as US FOB cargo values tracked European prices.

    The maximum wait Jan. 5 for unreserved LNG tankers transiting the Panama Canal was three days northbound toward the Gulf of Mexico and three days southbound toward the Pacific Ocean, according to the Panama Canal Authority.
  5. Up&Down 7 januari 2022 08:44
    De positieve trading results van IG lijken wel het enige positieve puntje te zijn. Al zou obv deze formulering het resultaat wel eens record breaking kunnen zijn.
    Verder, alle volumes vallen tegen tov verwachting Q3 cijfers. Refining en chemicals vallen tegen (dat chemicals zou tegenvallen wisten we al van Exxon), veel eenmalige (voorzienbare) cffo outflows.

    Het blijkt nog maar eens dat Shell een dermate complex bedrijf is met een grote mate van onvoorspelbaarheid.
  6. [verwijderd] 7 januari 2022 09:48
    quote:

    Up&Down schreef op 7 januari 2022 08:44:

    De positieve trading results van IG lijken wel het enige positieve puntje te zijn. Al zou obv deze formulering het resultaat wel eens record breaking kunnen zijn.
    Verder, alle volumes vallen tegen tov verwachting Q3 cijfers. Refining en chemicals vallen tegen (dat chemicals zou tegenvallen wisten we al van Exxon), veel eenmalige (voorzienbare) cffo outflows.

    Het blijkt nog maar eens dat Shell een dermate complex bedrijf is met een grote mate van onvoorspelbaarheid.
    In de update note rapporteert Shell alleen afwijkingen van de Outlook en informatie die niet “public domain” beschikbaar is.

    Als olieprijs hoog is moet je als lezer van de Outlook note op basis van productie de public domain olieprijs en “price and margin sensitivities” maar bepalen wat dit voor Upstream Earning en CFFO betekent.

  7. Up&Down 7 januari 2022 13:24
    Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze noemen inderdaad alleen de bijzonderheden. De hoge olieprijs en de steeds hogere inkomsten uit gas termijncontracten worden niet genoemd. Dat kan nog wel eens een vertekend beeld geven (kan Shell natuurlijk weinig aan doen, dat is aan de lezer :))
    Bovendien ben ik denk ik enigszins op het verkeerde been gezet doordat ik te veel naar de adjusted earnings heb gekeken. Met name de (wederom) afschrijvingen laten het er mogelijk slechter uit zien dan dat het is.
    Ik vraag me wel af waar deze afschrijvingen steeds vandaan blijven komen. In dit geval ook bij chemicals en oil products. Heeft dat mogelijk te maken met de verbouwing naar nieuwere complexen zodat ze een gedeelte van de oude waarde versneld mogen afschrijven?
    Bij IG gaan ze verder helaas niet in op de derivaten positie, behalve dat ze flinke bedragen als onderpand hebben moeten storten. Dat is niets geks en bij de huidige volatiliteit kan dat natuurlijk snel oplopen. Ik hoop wel dat ze hier bij de jaarcijfers wat dieper op in gaan.
  8. forum rang 6 Daan 008 7 januari 2022 14:31
    quote:

    Up&Down schreef op 7 januari 2022 13:24:

    Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze noemen inderdaad alleen de bijzonderheden. De hoge olieprijs en de steeds hogere inkomsten uit gas termijncontracten worden niet genoemd. Dat kan nog wel eens een vertekend beeld geven (kan Shell natuurlijk weinig aan doen, dat is aan de lezer :))
    Bovendien ben ik denk ik enigszins op het verkeerde been gezet doordat ik te veel naar de adjusted earnings heb gekeken. Met name de (wederom) afschrijvingen laten het er mogelijk slechter uit zien dan dat het is.
    Ik vraag me wel af waar deze afschrijvingen steeds vandaan blijven komen. In dit geval ook bij chemicals en oil products. Heeft dat mogelijk te maken met de verbouwing naar nieuwere complexen zodat ze een gedeelte van de oude waarde versneld mogen afschrijven?
    Bij IG gaan ze verder helaas niet in op de derivaten positie, behalve dat ze flinke bedragen als onderpand hebben moeten storten. Dat is niets geks en bij de huidige volatiliteit kan dat natuurlijk snel oplopen. Ik hoop wel dat ze hier bij de jaarcijfers wat dieper op in gaan.

    Bij gas dacht ik dat de prijs van 6 maanden eerder van toepassing was. Of de gemiddelde gasprijs tijdens Q2.

    Deze gemiddelde gasprijs tijdens Q1 was 2.73 en bij Q2 was dat 2.979
    De gemiddelde gasprijs tijdens Q3 was 4.311en bij Q4 was dat 4.840
  9. [verwijderd] 7 januari 2022 15:45
    quote:

    Up&Down schreef op 7 januari 2022 13:24:

    Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze noemen inderdaad alleen de bijzonderheden. De hoge olieprijs en de steeds hogere inkomsten uit gas termijncontracten worden niet genoemd. Dat kan nog wel eens een vertekend beeld geven (kan Shell natuurlijk weinig aan doen, dat is aan de lezer :))
    Bovendien ben ik denk ik enigszins op het verkeerde been gezet doordat ik te veel naar de adjusted earnings heb gekeken. Met name de (wederom) afschrijvingen laten het er mogelijk slechter uit zien dan dat het is.
    Ik vraag me wel af waar deze afschrijvingen steeds vandaan blijven komen. In dit geval ook bij chemicals en oil products. Heeft dat mogelijk te maken met de verbouwing naar nieuwere complexen zodat ze een gedeelte van de oude waarde versneld mogen afschrijven?
    Bij IG gaan ze verder helaas niet in op de derivaten positie, behalve dat ze flinke bedragen als onderpand hebben moeten storten. Dat is niets geks en bij de huidige volatiliteit kan dat natuurlijk snel oplopen. Ik hoop wel dat ze hier bij de jaarcijfers wat dieper op in gaan.

    Afschrijvingen zitten in normale range. Alle kapitaalgoederen worden boekhoudkundig afgeschreven over economische levensduur. Afschrijving (depreciation/amortization) is "normale" afschrijving. Impairment is een versnelde afboeking van de waarde van een asset. Dit is in Q2 2020 gebeurd.

    Voor outflow derivaten, zie opmerking bij Q3 cijfers IG:

    Cash flow from operating activities excluding working capital movements for the quarter was $7,871 million, primarily driven by Adjusted EBITDA of $3,768 million and derivatives cash inflows of $4,280 million driven by variation margin in gas and power trading due to significant gas and electricity price increases. As these variation margin cash inflows reflect underlying hedges, this effect could reverse in future quarters.
  10. Up&Down 7 januari 2022 16:43
    @dpl64, dank voor toelichting afboekingen.
    Wat betreft derivaten IG stond mij inderdaad nog voor de geest dat deze verleden kwartaal, maar eigenlijk ieder kwartaal, op en neer springen en uiteindelijk vaak ergens op 0 eindigen.
    Het gaat hier echter om zeer grote bedragen die vaak op het oog een kwartaal maken of breken wat betreft de cffo. Zeker toen we verleden jaar ook nog met de 5 mld (?) verlies te maken kregen (ik weet ander verhaal). Vandaar dat ik een keer iets meer uitleg hierover wel wenselijk zou vinden. Ik heb de neiging om alles te willen begrijpen. Al heb ik me er inmiddels ook bij neergelegd dat dat een utopie is.
  11. forum rang 5 cash is king 7 januari 2022 21:17
    @allen, dank voor jullie toelichting op de door Shell prijsgegeven cijfers. Jullie halen er meer uit dan ik; ik kan er eerlijk gezegd geen chocola van maken.
    @DPL, zou het kunnen zijn, dat de door jou gesignaleerde redirection van de LNG-schepen uit Peru en Trinidad van Azië naar europa een aanwijzing is, dat men idd het lek boven heeft bij IG en dat men nog even snel wat extra dollars uit de gas-crunch in Europa heeft weten te halen?

    Verder en dat is meer intuïtie dan kennis, is het mijn inschatting, dat de cashflow in Q4 toch wel enigszins (understatement) is achtergebleven bij Q3, maar dat tegelijkertijd de winst een (redelijk) grote vlucht heeft genomen. Wanneer ik naar de schattingen van te betalen belasting kijk, dan kom ik tot het volgende staatje:

    IG 200 - 300 miljoen
    upstream 1.100 - 1.400 miljoen
    Oil Products 250 - 400 miljoen
    Chemicals 50 - 50 miljoen

    Totaal 1.600 - 2.150 miljoen

    Stel dat ze 25% winstbelasting betalen, dan kom ik uit op een winst tussen de 6.4 en 8.6 miljard dollar. Wellicht zie ik iets essentieels over het hoofd, maar dit zijn de cijfers die Shell zelf verstrekt. Meer kan ik er niet van maken

  12. [verwijderd] 8 januari 2022 04:39
    quote:

    Maria Geertruida schreef op 7 januari 2022 21:17:

    @DPL, zou het kunnen zijn, dat de door jou gesignaleerde redirection van de LNG-schepen uit Peru en Trinidad van Azië naar europa een aanwijzing is, dat men idd het lek boven heeft bij IG en dat men nog even snel wat extra dollars uit de gas-crunch in Europa heeft weten te halen?

    Ik weet niet of IG Trading "het lek boven heeft". Wat ik wel heb gezien is dat zowel Peru en Trinidad op maximale capaciteit draaien.

    Van Peru is bekend dat alle LNG door Shell in de markt verkocht wordt. Voor Trinidad T2/T3/T4 weet ik dat niet zeker. Shell heeft in elk geval meerderheidsbelang in T2/T3/T4 (57,5%/57,5%/51,11%). Totale capaciteit van deze 3 trains is 11,8 mtpa. Ik verwacht dat voor deze trains Shell de LNG verkoop doet op basis van belang in deze trains.

    Er zijn vanuit Peru aantal shipments naar Europa gedaan (UK en Rotterdam). Momenteel ligt er er al aantal dagen een carrier voor zuid Engeland. Vermoed dat men op prijs spike in UK of Europa wacht. Door aankondiging over Groninger gas is TTF behoorlijk gezakt.

    Laatste paar weken ook aantal shipments vanuit Trinidad naar Boston en vanuit Peru via Cape Horn naar Saint John (Canada).

    Aantal schepen met LNG uit Peru zijn op dit moment "zoek", Ik verwacht dat die op weg zijn naar Azie om productieverlies / contractverplichtingen Prelude op te vangen.

    Door CFO was bij Q3 cijfers genoemd dat LNG / IG problemen Peru en Trinidad mogelijk nog zouden voortduren in Q4 en Q1 2022. Op basis van LNG shipments en de Shell Q4 update note lijkt dit echter niet het geval te zijn. Een hele behoorlijke meevaller die uitval Prelude zal compenseren. Ik hoop dat we voor einde Q4 een positieve update over Prelude zullen zien.

  13. forum rang 6 Take a sisi 8 januari 2022 09:36
    Is er misschien iemand die de cijfers van de vooraankondiging op Q4
    in cijfers kan vergelijken met de behaalde resultaten in Q3

    Ik sta namelijk perplex het heeft er toch wel veel schijn van dat ze met deze vooraankondiging ver onder de maat scoren t.o.v. wat we dachten dat Q4 2022 bij Shell in het laadje zou brengen .

    Wat ik bedoel is alle divisies in cijfers met elkaar in beeld brengen .

    Bv Shell geeft aan dat de gasdevisie in Q4 veel beter heeft gedraaid dan in Q3 , dat vind toch wat tegen vallen .
    Om zo nog maar te zwijgen over de rest .
    Kan natuurlijk zijn dat ik een beetje dood loop op hoe ze alles in de vooraankondiging weg zetten .
    Ik krijg de zaak in ieder geval per divisie niet helemaal duidelijk .

    Het is natuurlijk prima als je een onderdeel goed kunt verkopen , echter het bedrijfsmatig genereren van winst in de markt waarbinnen je als bedrijf werkzaam bent en dat met de huidige gas en brandstofprijzen is toch wel iets waar in mijn ogen meer nadruk op hoort te liggen .
  14. forum rang 8 objectief 8 januari 2022 10:30
    quote:

    Take a sisi schreef op 8 januari 2022 09:36:

    Ik sta namelijk perplex het heeft er toch wel veel schijn van dat ze met deze vooraankondiging ver onder de maat scoren t.o.v. wat we dachten dat Q4 2022 bij Shell in het laadje zou brengen .

    Bv Shell geeft aan dat de gasdevisie in Q4 veel beter heeft gedraaid dan in Q3 , dat vind toch wat tegen vallen .
    Q4 2022 is nog even niet aan bod, je bedoelt denkelijk Q4 2021.
    En wat is de tegenvaller als ze zeggen dat de gasdivisie "veel beter"' gedraaid heeft???
    Ik snap je verhaal niet zo goed, maar die aandeleninkoop kan de koers wel op peil houden. Niet??
  15. forum rang 6 Take a sisi 8 januari 2022 11:07
    quote:

    objectief schreef op 8 januari 2022 10:30:

    [...]

    Q4 2022 is nog even niet aan bod, je bedoelt denkelijk Q4 2021.
    En wat is de tegenvaller als ze zeggen dat de gasdivisie "veel beter"' gedraaid heeft???
    Ik snap je verhaal niet zo goed, maar die aandeleninkoop kan de koers wel op peil houden. Niet??
    Bedankt voor de correctie Q4 2021 lijkt mij inderdaad meer voor de hand liggend , de binding met het bedrijf waarin ik beleg , moet een gezonde toekomst weerspiegelen , aandelen inkoop is prima , maar cijfer die spreken .

    Ik heb veel moeite met de vooraankondiging van Shell eerlijk gezegd valt het me tegen .

    Een vergelijking met Q3 al is deze niet gemakkelijk met wat ze prijsgeven , brengt wellicht meer duidelijkheid .

    b.v. de gasdivisie underlying opex zegt niet veel ( de terugkerende kosten ) bij de gasdevisie ja hoezo een onduidelijk weergave van wat ons te wachten staat , en ga zo maar door .
    Of zit ik nu fout te denken .

  16. [verwijderd] 8 januari 2022 11:42
    quote:

    Take a sisi schreef op 8 januari 2022 11:07:

    [...]
    Bedankt voor de correctie Q4 2021 lijkt mij inderdaad meer voor de hand liggend , de binding met het bedrijf waarin ik beleg , moet een gezonde toekomst weerspiegelen , aandelen inkoop is prima , maar cijfer die spreken .

    Ik heb veel moeite met de vooraankondiging van Shell eerlijk gezegd valt het me tegen .

    Een vergelijking met Q3 al is deze niet gemakkelijk met wat ze prijsgeven , brengt wellicht meer duidelijkheid .

    b.v. de gasdivisie underlying opex zegt niet veel ( de terugkerende kosten ) bij de gasdevisie ja hoezo een onduidelijk weergave van wat ons te wachten staat , en ga zo maar door .
    Of zit ik nu fout te denken .

    Wat houdt je tegen. Pak quarterly datebook van Q3 en maak zelf de vergelijking/analyse. Kijk vooral naar productiecijfers IG en Upstream en IG liquefaction. Gerealiseerde olie- en gasprijzen inschatten is lastig omdat je te maken hebt met termijncontracten en spotprijzen.

    Over Upstream weinig bijzonderheden in update note, productie zit goed in range, Brent en HH prijzen Q4 waren goed dus verwacht dat Upstream (cash cow) een prima kwartaal heeft gedraaid.

    IG ook goede productie- en liquefaction cijfers, had iets beter gekund als Prelude niet was uitgevallen. IG trading heeft het heel goed gedaan dus goede resultaten IG. Cashflow uiteraard stuk minder dan Q3.

    Oil products en Chemicals zijn wat minder. Hoeveel? Lastig in te schatten.
1.483 Posts
Pagina: «« 1 ... 62 63 64 65 66 ... 75 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.