Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel EBUSCO HOLDING AEX:EBUS.NL, NL0015002AG2

Laatste koers (eur) Verschil Volume
1,072   +0,027   (+2,60%) Dagrange 1,040 - 1,105 1.284.913   Gem. (3M) 794,1K

Koersexplosie ebusco

548 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 28 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. mark2802 30 december 2021 09:11
    quote:

    Jan Willem schreef op 30 december 2021 08:52:

    [...]
    Oké maar dat behoefd niet negatief te zijn, Renewi doet dat ook met de nieuwe vrachtwagens zowel omdat ze een verschil hebben in mogelijkheden en om de betrouwbaarheid te testen dan nog de andere normen zoals prijs en prestatie.
    inderdaad die bussen kosten zat, dus eerst even testen lijkt me geen gek idee ;)
  2. forum rang 5 StoplossBurner 30 december 2021 12:35
    quote:

    Optiebelegger schreef op 30 december 2021 09:52:

    Het zal me niet verbazen dat VDL op termijn een bod doet op Ebusco.
    Dat zou mij juist wel verbazen. Meen dat Ebusco in het verleden al eens heeft aangeboden om samen op te trekken (kan er helaas niks van in de media terugvinden), maar dat dit van de kant van VDL is afgehouden. Meestal doet dat de onderlinge verhoudingen geen goed. Komt nog bij dat VDL het lichtgewicht trucje van Ebusco af heeft gekeken en zelf een soortgelijke bus op de markt wil brengen. Ik ben benieuwd of VDL het lukt zonder al te veel luchtvaartkennis. Ebusco is dan weer een startup / scale up productiebedrijf en zal aan die kant meer uitdagingen kennen.
    En uiteraard is de markt nogal wat groter dan VDL en Ebusco. Wat in hun voordeel spreekt is dat BYD in ieder geval een flink modderfiguur heeft geslagen in Nederland en probleem op probleem heeft gestapeld.
  3. Huil maar niet 30 december 2021 15:20
    www.ovpro.nl/bus/2021/12/30/elektrisc...

    ‘Elektrische bussen zijn verder dan vervoerders soms denken’

    Gepubliceerd op 30-12-2021 om 11:01
    De afgelopen tien jaar stonden voor Ebusco niet alleen in het teken van ontwikkelen, maar ook in het wegnemen van scepsis. En nog altijd is er niet iedereen zich even bewust van de mogelijkheden met elektrische bussen, ziet oprichter Peter Bijvelds. “Het is belangrijk om vroeg in contact te komen. Dan kunnen we kijken wat er écht nodig is en wat er mogelijk is. Soms wordt iets niet gevraagd omdat er wordt gedacht dat het niet kan.”

    35.472.731 kilogram CO2. Oftewel: de jaarlijkse uitstoot van 1.775 Nederlandse huishoudens.Dat is de besparing van Ebusco-voertuigen sinds de eerste bus de weg op ging in 2013. “Bussen zijn een van de grootste vervuilers van de binnenstad, rijden meer dan tien jaar rond en komen op dezelfde plek terug. Je hoeft maar één keer laadinfrastructuur klaar te leggen en dan is het klaar. In het OV zou zero emissie veel sneller gaan. Daarom heb ik in 2010 de overstap gemaakt van elektrische personenwagens naar bussen”, zegt Peter Bijvelds, die in 2012 met Ebusco de eerste volledige elektrische busfabrikant in Europa oprichtte.

    Ebusco beleefde aan de vooravond van het tienjarig jubileum een bijzonder jaar. 2021 stond in het teken van de lancering van een eigen fabriek in Deurne en een beursgang op het Damrak. “Na tien jaar ontwikkelen gaan we naar de massa.”

    ‘Je bent gek’
    In 2012 presenteerde Bijvelds zijn eerste elektrische bus op de Duitse vakbeurs IAA. “Je bent hartstikke gek, zeiden ze daar tegen me. Je bus rijdt minder dan de helft van een dieselbus en kost het dubbele”, blikt hij terug in zijn kantoor. “Green is nice as long as it does not affect the price”, leerde hij op dat moment. Het aantal voertuigen dat in de eerste vijf jaar werd verkocht, is op drie handen te tellen. Deze periode stond niet alleen in het teken van scepsis wegnemen en draaide het vooral om in innoveren. “Om te zorgen dat de total cost of ownership (TCO) kon gaan concurreren met conventionele dieselbussen.

    “De Ebusco 2.0 in 2015 was een belangrijk omslagpunt. Daarmee toonden we aan dat elektrische bussen niet alleen een leuk project voor erbij is om schoon te zijn, maar dat je ze ook net zo kostenefficiënt kan inzetten.Dat laten we nu dagelijks zien met de Ebusco 2.2” De echte opvolger kwam er in 2019 met de Ebusco 3.0, die volledig in Deurne wordt gefabriceerd en waarvan het casco net als in de luchtvaartindustrie uit koolstofvezelcomposiet is gemaakt. Het zorgt voor een veel lichter voertuig, een groter kilometerbereik en langere levensduur.

    Data als bewijs
    Vervoerders die in deze tijd alsnog twijfelen aan de potentie van elektrische bussen, kunnen nu makkelijker het tegendeel worden bewezen. Bijvelds opent het monitoringssysteem Ebusco Live, waarin alle bussen realtime kunnen worden gemonitord. Hij laat zien dat er bussen zijn die op meer dan 500 kilometer aantikken op een dag. “Dat zijn nu feiten. Vorig jaar had niemand geloofd dat we dit kunnen. Dat is altijd ons hiaat geweest.”

    Nederland – “het braafste jongetje in de klas” – heeft geen overtuiging meer nodig als het om zero emissie gaat. “Hier gaat de bus inmiddels al steeds meer deel uitmaken van het volledige ecosysteem. Maar in het buitenland hoor je nog steeds dat ze een gat in de lucht springen als een bus 200 kilometer kan halen. Met deze data kunnen we dat niet alleen zeggen, maar ook laten zien.”

    (Tekst gaat verder onder de foto)

    Elektrische bussen Ebusco (foto: Ebusco)

    Op tijd in gesprek
    In het monitoringssysteem is Bijvelds inmiddels genavigeerd naar Duitsland, waar hij een bus aantikt die op de meeste dagen maar voor maximaal 60 procent leeg gaat. “Zo willen we ook in gesprek met vervoerders. Er wordt uitgevraagd op onbeperkte mogelijkheden zoals met diesel. Maar je moet ook kijken wat je écht nodig hebt. Als een klant zegt dat bussen 500 kilometer op een dag moeten kunnen rijden, zijn er misschien maar twee van de honderd waarmee dat echt gebeurt. Daarom is het belangrijk om vroeg in contact te komen.”

    Om die reden ging Ebusco al partnerships aan met meerdere vervoerders, wat de fabrikant weer helpt om de bussen naar een hoger plan te tillen. “We willen met de markt in gesprek en meedenken voordat voor concessies wordt ingeschreven. Zodat er naar alle mogelijkheden worden gekeken die er zijn. Af en toe wordt er nog gerekend met de stand der techniek van één of twee jaar geleden, terwijl onze innovaties dan al veel verder zijn.”

    “We willen in een vroeg stadium begrijpen wat nodig is. Dat bijvoorbeeld geen 12- maar 13-meter bussen nodig zijn, omdat vier reizigers heel veel gaat helpen in de tender”, vervolgt Bijvelds. “Dat soort maatwerk kunnen we leveren en het helpt ons om de markt beter leren kennen en te kunnen meedenken. De denkwijze van een fabrikant en een operator is anders. Aan ons de uitdaging om de behoefte van operators echt goed te begrijpen, en te vertalen in de beste oplossing. Daarom hebben we ook veel mensen met ervaring aan de operationele kant in dienst.”

    Andere landen
    De focus van Ebusco zal vanaf nu ook nadrukkelijk gericht zijn op het buitenland, nu de tijd voor serieproductie aangebroken. “In Nederland is één op de vier bussen al elektrisch. In de rest van Europa en Amerika zijn er grote plannen, maar zie je dat ze nog onder de 5 procent zitten.” Op dit moment heeft de fabrikant vestigingen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, China, Noord-Amerika en Australië.

    Als het aan Bijvelds ligt, worden dat er snel meer. “De reden waarom we naar de beurs zijn gegaan, is om te zorgen dat we daar lokale productiecapaciteit krijgen en personeel om op tenders in te schrijven. We hebben de blueprint nu staan en van een stabiel product de productiemethode uitgebreid. Dat gaan we nu uitbreiden.”
  4. Huil maar niet 30 december 2021 15:28
    amstelveendagblad.com/2021/12/30/elek...

    Elektrische en hybride elektrische bussen Marktomvang 2022, toekomstige vraag, industriegroei, aandeel, wereldwijde trends
    BY CHARLES DURHAM ON DECEMBER 30, 2021
    Wereldwijde Elektrische en hybride elektrische bussen-markt Het rapport behandelt de belangrijkste spelers van de industrie, waaronder bedrijfsprofiel, Elektrische en hybride elektrische bussen-marktproductspecificaties, productiecapaciteit / verkoop, omzet, prijs en brutomarge 2021-2026 en verkoop met een grondige analyse van het concurrentielandschap van de markt en gedetailleerde informatie over leveranciers en uitgebreide details van factoren die de groei van grote marktverkopers zullen uitdagen.
  5. forum rang 6 Kruimeldief 31 december 2021 14:45
    quote alias=DeZwarteRidder id=13916243 date=202112300959]
    [...]

    Het is veel goedkoper om zelf een e-bus te maken.
    [/quote]
    VDL en Van Hool maken die al een tijdje. Lees daar iets over kunststof en grote aantallen…
    Van Hool exporteert ook al een dubbeldekker naar de VS.

    Akasol is een duits bedrijf dat zeer hoogwaardige batterijsystemen levert (aan Van Hool?) en er zijn zoveel andere echt grote gerenommeerde busfabrikanten met e-bussen: Man, Mercedes, VDL, VanHool, Volvo, Iveco, Heuliez, BYD, Yutong, Solaris, dat ik eerst wel eens zwarte jaarcijfers wil zien in plaats van nog steeds rode bij Ebusco èn een goed gevulde orderportefeuille, voordat ik mijn geld in Ebusco steek.
  6. Onder de regenboog 21 januari 2022 13:03
    quote:

    Runnersluck schreef op 5 januari 2022 14:31:

    Er zitten flinke koersbewegingen in het aandeel en als je er wat tijd insteekt valt er zo goed als elke dag wel wat geld te verdienen. Laatste pluk verkocht op 26,95(wel wat te vroeg). Nu maar weer kijken of ik ze voor wat minder kan terugkopen.
    Nou, je kan ze nu wel erg voordelig inslaan. Er hoeft bij dit fonds maar een mededeling te komen over een nieuwe order en hij vliegt weer omhoog en .....omlaag :-)
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 februari 2022 16:02
    quote:

    €URO-Trader schreef op 2 februari 2022 15:57:

    Zie meer potentie in accumulatie van electriciteit en afgifte bij vraag. Kortom, elektrische bussen zijn interessant, edoch er zit simpelweg meer in. En dat is de reden vd beursgang mijn insziens.
    Je bedoelt dat als de stroom uitvalt, je een Ebusco-bus langs laat komen als tijdelijke stroomleverancier.
548 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 28 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.