Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,115   +0,100   (+1,99%) Dagrange 5,000 - 5,150 151.437   Gem. (3M) 187,7K

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 50 51 52 53 54 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 sniklaas 18 november 2021 10:06
    quote:

    boem! schreef op 18 november 2021 09:57:

    [...]
    Je vergeet nog te vermelden dat bij de koop ook nog een 90 mio aan kosten verdween op jaarbasis.

    Feit blijft dat jij NIET uitgaat van de Automotive omzet excl hardware die 111 mio bedroeg in 2013.
    Martin, jij bent zo iemand die een huis van 400 K€ + garage van 100K€ koopt, enkel de garage gebruikt en het huis laat versloffen en afschrijft om daarna triomfantelijk te melden dat de garage van indertijd 100 K€ inmiddels in waarde is toegenomen naar 200 K€….
  2. harrysnel 18 november 2021 10:06
    quote:

    boem! schreef op 18 november 2021 09:05:

    [...]

    Nogmaals jij vergelijkt appels met peren.

    De bruto-omzet van Tele-tlas bedroeg in 2007 307 mio euro.
    Het grootste gedeelte was Consumer georienteerd.
    IN 2008 behaalde Tele-Atlas een Automotive-omzet van 55 mio.

    De oudst bekende omzet Automotiv dateert van 2013 en was 111 mio.
    Martin, bovenstaande is niet aan mij gericht maar de hele insteek van de discussie is al onjuist.

    TomTom is/wil relevant zijn door te voorzien in een behoefte aan slimme mobiliteit. Het bedrijf is succesvol in de mate waarin zij kan inspelen op deze behoefte die leeft bij de consumenten. Of TomTom daarbij haar producten direct verkoopt als “kastje” aan de consument of dat het betaald krijgt van een autobouwer die de software in de auto integreert maakt daarbij niets uit. TomTom wil haar geld verdienen door ergens in de keten waarde toe te voegen voor de eindgebruiker.

    Het is logisch dat de opkomst van geïntegreerde navigatie door autobouwers, die betalen voor software modules als Mapa en Traffic, ten koste zal gaan van de verkoop van kastjes door TomTom. Net als dat het Google alternatief van navigeren per telefoon een deel van de behoefte die TomTom beoogt te bevredigen afsnoept. Ik heb mij altijd geërgerd aan de focus van de pers/analisten op de daling van Consumer omdat dit volkomen te verwachten is als de markt beweegt naar een nieuwe manier van mobiliteit. Als Consumer omzet daalde las je “TomTom bevindt zich op doodlopende weg, omkeren wanneer het kan” ….. en meer van dat soort flauwigheid. Natuurlijk kwam er een eind aan de glorietijden voor de kastjes en TomTom heeft TeleAtlas gekocht om ook in veranderende markt relevant te blijven door geld te verdienen met een navigatieoplossing voor de eindgebruiker via andere producten.

    Je moet dus niet denken vanuit product maar vanuit de markt. En dan is het sommetje simpel. Tel op hoeveel Tele Atlas en TomTom in 2007 samen aan omzet maakten: dat zijn dus alle producten zowel de kastjes van TomTom als de kaarten van Tele Atlas. Dan heb je de waarde die er verdiend werd door de bedrijven aan het aanbieden van een navigatieoplossing.voor eindgebruiker. Daarbij moet je wel aftrekken de omzet die Tele Atlas behaalde via TomTom omdat dit anders dubbel geteld wordt. Vervolgens moet je kijken naar de omzet die TomTom nu boekt. Het verschil tussen beide bedragen geeft aan hoeveel minder TomTom relevant is geworden binnen deze markt van mobiliteit.

    TomTom heeft een smak geld betaald om relevant te blijven maar ondanks het kopen van Tele Atlas en de jarenlange hoge investeringen pakt het slechts een fractie van de waarde in de markt voor mobiliteit tov het jaar 2007. Sigarenkistje: omzet destijds samen 2 miljard (1,7 miljard TomTom en 300.mln Tele Atlas). Hier moet vanaf de Tele Atlas omzet geboekt bij TomTom. Omzet TomTom 2020 iets meer dan 0,5 miljard (daar laat ik dus ook Consumer bij want het gaat niet om producten maar oplossingen!). Conclusie: bedrijf heeft voor de “intercompany-omzet-correctie” nog maar 1/4 waarde tov 2007. Als de potentiële markt voor mobiliteit waarop ingespeeld kan worden juist geëxplodeerd is dan is het een wanprestatie 1e klas van management.
  3. forum rang 7 DeWalt 18 november 2021 10:21
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 18 november 2021 09:59:

    na 1 uurtje handel 240k omzet en 36ct boven day low (7,56) en op de slotkoers van gisteren, laatste kwartier relatief weinig handel …… als dit zo blijft dan blijven we hangen rond de 7,90 …….nu soms alweer minuten lang geen handel
    Zonder nieuws gaan we wel een verdieping lager denk ik de komende dagen. Nu geen echte grote omzet meer.
  4. forum rang 6 Dutchy Ron 18 november 2021 10:30
    De kaarten worden geschud en op tafel gelegd,….de gekken krijgen de beste kaarten….HG hoeft de kaart niet meer tegen de borst te houden ……om doorgestoken kaart te voorkomen…… hoe de kaarten vallen is nog even de vraag…… ook wie er in de kaart wordt gespeeld….zolang het maar niet als een kaartenhuis in elkaar stort…… TT moet op de kaart worden gezet om te voorkomen dat aandeelhouders van de kaart raken…… dus open kaart spelen en nakaarten heeft geen zin
  5. [verwijderd] 18 november 2021 10:31
    Er moet bij T2 meer omzet gemaakt worden, zodat de verbeterde marge zorgt voor winst. Dat is de grote kans, waar T2 te weinig lawaai maakt/ omzetgroei realiseert.
    Waar omzetprognoses bij de hoge marges leiden tot de 2030 getallen zoals door Martin gepresenteerd een grote opportunity zijn, is het moeilijk accepteren omdat het track record van en het vertrouwen in HG cs door henzelf geelimineerd is.

    Dus het is kans versus wantrouwen voor de investeerders
  6. [verwijderd] 18 november 2021 10:45
    @harrysnel.

    Wat in verdienvermogen van eigen product (PND) versus automotive ook meespeelt is de keten vanaf tomtom tot aan consument, dus hoeveel schakels er tussen zitten en wat je precies levert en wat niet.

    Als tomtom via een Tier1 (een Bosch, Continental, etc) verkoopt dan heeft dat als voordelen:

    - de Tier 1 heeft toegang tot vele eindklanten, dus massa
    - je leunt op hun verkoopapparaat

    en als nadelen:

    - Indien de Tier1 zelf de software en UX doet en tomtom de maps of traffic, dan heb je geen invloed op de kwaliteit voor eindgebruiker. De ontevredenheid daarover heeft Volvo doen overstappen naar Google
    - Indien de Tier1 zelf software en UX doet verdien je alleen op de kaart en verkeersinformatie en niet op het interactie ontwerp en de navigatiesoftware. Wat in een PND wel zat (pnd is een totaalpakketje)
    - Bij elke schakel blijft er geld aan de strijkstok plakken en dat soort partijen zullen heel erg op prijs zitten om hun eigen marge te verhogen.

    Wat we zien is dat de macht van de Tier1 afneemt en dat tweedelijns partijen steeds vaker op strategisch niveau bij autofabrikanten aan tafel zitten. Niet alleen tomtom maar bijvoorbeeld ook Mobileye. Vroeger dachten Tier1’s: mobileye is een sensoren leveranciertje en wij bepalen wel aan wie ze mogen leveren en tegen welke prijs. Dat is passé.

    De nieuwe wereld moet dus zijn:

    - TomTom levert niet alleen maps en traffic, maar ook de software. Dat levert een hogere inkomsten per auto op zonder dat dit de autofabrikant meer kost. Het is voor hen puur een shift om dat in 1 hand te leggen. Prijzen voor maps zijn stabiel dus wil je meer euro per auto verdienen dan moet je meer per auto leveren

    - Meer rechtstreeks met autofabrikanten werken met verantwoordelijkheid voor de klantbeleving. Daar was Goddijn zo content over in nieuwe samenwerking met Fiat Chrysler. Op die manier behoud je ook je consumenten heritage zelfs op moment dat consumer wordt opgedoekt kun je nog steeds claimen vanuit consument te ontwerpen

    - Op strategischer niveau bij autofabrikanten aan tafel zodat je niet met een inkoper van een Tier1 in contact bent (die vooral op prijs let) maar op strategisch niveau waar het ook gaat om gezamenlijke R&D en kennisuitwisseling, privacy standaarden, consumenten, etc. Dit is ook al gaande sinds autonoom rijden een trend van de toekomst is, worden kaartenmakers niet meer gezien als puur een leveranciertje die je uitknijpt maar een partner in de toekomst van mobiliteit.

    De verbreding van tomtom’s aanbod is essentieel in bovenstaande. Daarom ben ik erg benieuwd naar hun product launch binnenkort. Ze hebben er 2,5 jaar aan gewerkt en in de cijfers konden we zien dat tomtom al een tijd lang iets van 10 miljoen / jaar extra uitgeeft aan ‘application layer’, wat waarschijnlijk te maken heeft met dit project. (Ben benieuwd of kosten application layer na lancering dan ook gelijk blijven en niet zo blijven groeien als tot nu toe).

    Het moet in elk geval een aanbod zijn dat autofabrikanten verleidt om meer rechtstreeks te werken en de software tussenstap van de Tier1 overslaan. Ik denk dat tomtom daar concurrerend is. Ten eerste is TT hier beter in (en groter in) dan de Continentals van deze wereld die dit ‘erbij’ doen. Ook HERE is hierin geen concurrent, die is alleen concurrent in maps. Op deze manier kun je ook beter met HERE concurreren, aangezien die een component leveren (de kaart) en TomTom een oplossing levert, incl software.
  7. forum rang 7 sniklaas 18 november 2021 11:10
    quote:

    *JustMe* schreef op 18 november 2021 10:45:

    Prijzen voor maps zijn stabiel dus wil je meer euro per auto verdienen dan moet je meer per auto leveren.
    exact, vandaar dat ook het ISA component van TOMTOM slechts tijdelijk zorgt voor extra omzet vanaf juli 2022 tot 2024..

    Vanaf 2024 moeten alle nieuwe voertuigen beschikken over ISA (intelligente snelheid assistentie) om toegelaten te worden op de Europese wegen en wordt onderdeel van het design.

    Kan natuurlijk inhouden dat de take rate voor de oplossingen van TOMTOM groter word tov de overige aanbieders maar dat is BAU…

    Zonder ISA ben je vanaf 2024 als leverancier van location technology voor mobiliteit uitgerangeerd in Europa…
  8. [verwijderd] 18 november 2021 11:16
    quote:

    sniklaas schreef op 18 november 2021 11:10:

    [...]

    Zonder ISA ben je vanaf 2024 als leverancier van location technology voor mobiliteit uitgerangeerd…
    Je bent eerder uitgerangeerd; OEMs kunnen geen nieuwe modellen in de markt zetten; er zijn zeer veel (EV) modellen op komst en introductie van met name de EV modellen heeft haast
  9. [verwijderd] 18 november 2021 11:21
    quote:

    sniklaas schreef op 18 november 2021 11:10:

    [...]exact, vandaar dat ook het ISA component van TOMTOM slechts tijdelijk zorgt voor extra omzet vanaf juli 2022 tot 2024..

    Vanaf 2024 moeten alle nieuwe voertuigen beschikken over ISA (intelligente snelheid assistentie) om toegelaten te worden op de Europese wegen en wordt onderdeel van het design.

    Kan natuurlijk inhouden dat de take rate voor de oplossingen van TOMTOM groter word tov de overige aanbieders maas dat is BAU…

    Zonder ISA ben je vanaf 2024 als leverancier van location technology voor mobiliteit uitgerangeerd…
    Nee dat is gelul natuurlijk (pardon my english) van die market watcher. Want juist in 2024 komt die grotere stap; dan moeten alle auto’s moeten voldoen.

    Dit gaat inderdaad over take-rates.

    Er zijn drie manieren om die verplichte snelheidslimieten in de auto te krijgen:

    A) Alleen met sensoren die verkeersborden lezen en in je display weergeven
    B) Met het inbrengen van een kaart (tomtom of HERE) waar deze informatie in zit
    C) Hybride, dus een mix van beiden

    Even deze drie punten langslopen:

    A) Is een prima optie, met wel als nadeel dat sensoren soms de snelheid van bijvoorbeeld een afrit of een andere rijbaan verwarren met de snelheid die jij moet hebben

    B) Volgens tomtom is de accuratesse hiervan 90%. Het voordeel is dat een kaart goedkoper is dan een sensor en dat de kaart continu beter kan worden. Voor low cost auto’s (massa) is dit de beste oplossing. Bovendien is een kaart makkelijker toe te passen op reeds bestaande modellen dan dat je een sensor aan die bestaande auto moet toevoegen. Dus qua implementatie lijkt HERE/TT in het voordeel

    C) De beste optie voor luxe segment, waar toch al sensoren op zitten. En voor autofabrikanten zoals Hyundai die hebben besloten dat AL HUN MODELLEN luxe of basic ADAS aan boord krijgen. Zie mijn aparte draadje daarover, dit nieuws kwam via NVIDIA die de chip kant daarvan doet. Volgens tomtom is optie C 95% accuraat, versus 90% bij optie B. De mix van kaarten en sensoren is dus qua kwaliteit de winner, ookal is de gap niet zo groot.

    Op dit moment heeft 35% van alle auto’s een digitale kaart aan boord. Dit wordt natuurlijk hoger door deze ISA regels. De enige auto’s zonder kaart worden degenen die voor optie A kiezen.

  10. forum rang 6 Dutchy Ron 18 november 2021 11:25
    pressroom.toyota.com/toyotas-all-new-...

    Toyota’s All-New Electric Vehicle Takes Center Stage at 2021 Los Angeles Auto Show

    November 17, 2021

    LOS ANGELES (Nov. 17, 2021) – Toyota will display an array of its latest vehicles at the 2021 Los Angeles Auto Show, including the all-electric bZ4X SUV and new 2022 RAV4 SE Hybrid grade. Additionally, the 2022 NASCAR Toyota Tundra TRD Pro is making its first auto show appearance, along with three customized SEMA builds, including the TRD Desert Chase Tundra, Tacozilla and GR Supra Sport Top. Visitors can experience Toyota’s distinct lineup in the South Hall of the Los Angeles Convention Center Nov. 19-28.

    Paving the Way for an Electrified Future
    Toyota is displaying some of its newest vehicles in Los Angeles

    ALL-NEW LEXUS FLAGSHIP AND ELECTRIFIED SUVS ARRIVE AT THE LOS ANGELES AUTO SHOW

    NOVEMBER 16, 2021
  11. Benjamin G. 18 november 2021 11:39
    quote:

    sniklaas schreef op 18 november 2021 11:10:

    [...]exact, vandaar dat ook het ISA component van TOMTOM slechts tijdelijk zorgt voor extra omzet vanaf juli 2022 tot 2024..

    Vanaf 2024 moeten alle nieuwe voertuigen beschikken over ISA (intelligente snelheid assistentie) om toegelaten te worden op de Europese wegen en wordt onderdeel van het design.

    Kan natuurlijk inhouden dat de take rate voor de oplossingen van TOMTOM groter word tov de overige aanbieders maar dat is BAU…

    Zonder ISA ben je vanaf 2024 als leverancier van location technology voor mobiliteit uitgerangeerd in Europa…
    Ja dat is precies waar het om gaat. De take rate gaat omhoog, de barriers to entry gaan omhoog, gezonde marges kunnen rekenen en een mindshift bij de klant. Bij dit laatste is van belang dat de oplossing van TomTom gebruiksvriendelijk is. De integratie van diensten die ook gebruiksgemak kennen werd door Automotive lastig ervaren. Vooral doordat ze dan een shift moeten maken naar software(platformen). Dit soort ogenschijnlijk kleine regels hebben een grotere impact op innovatie dan wij nu kunnen vermoeden.

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 50 51 52 53 54 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.