Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,974   +0,070   (+1,43%) Dagrange 4,902 - 5,020 105.024   Gem. (3M) 201,2K

TomTom november 2021

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 114 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 tatje 13 november 2021 12:21
    2019 en 2020.

    verhoogde afschrijvingen
    geen capex maar opex
    Verhoging deferred Q3 en 4 2019 Q1 2020, daarna corona.

    Na 2023 is het verschil dan tussen ebit en ebitda dus D en A 11PPE en 14 lease.

    Als er geen corona en chip te kort was geweest, dan had volgens de CMD het volgende al in 2024 kunnen gebeuren.

    A en E 500 in 2021 is met 15% cagr in 2024 760
    consumer 112
    totaal 872
    marge 82%
    gross profit 715
    opex zonder D en A 470
    ebitda 245
    D en A 11 PPE 14 Lease
    ebit 220

    Nu gaat dit pas gebeuren in 2026.

    Meer tegenslagen, een inhaalslag.

    Wie het weet mag het zeggen.

    Ik snap verhoogde afschrijvingen opex ipv capex groei deferred van operationele omzet van gem 20 naar gem 40% Q3 en 4 2019 Q1 2020.

    2019 en 2020 mochten niet shinnen.

    Vanaf 2023 een zee van licht :-)

    Prettig weekend.

    Telkens laten zien, hoe slecht het gaat met TT en Harold de schuld geven.

    En toch blijven zitten.

    Ik zeg het niet, maar denk het wel :-)

  2. forum rang 4 OPT 13 november 2021 13:21
    quote:

    tatje schreef op 13 november 2021 12:21:

    Telkens laten zien, hoe slecht het gaat met TT en Harold de schuld geven.

    En toch blijven zitten.

    Ik zeg het niet, maar denk het wel :-

    Ik meen dat ik het pas nog heb aangekaart bij @sniklaas.
    Als je het niet ziet zitten wat doe je hier dan nog.
    Maar als ik dat voorstel dan zijn de rapen niet gaar.
  3. forum rang 7 Wereldbelegger 13 november 2021 15:01
    quote:

    tatje schreef op 13 november 2021 12:21:

    2019 en 2020.

    deel van post weggelaten

    Telkens laten zien, hoe slecht het gaat met TT en Harold de schuld geven.

    En toch blijven zitten.

    Ik zeg het niet, maar denk het wel :-)

    Het valt op dat ook diehard believers in TT en LongTime beleggers met bluesky scenario's en droomkoersen in de toekomst regelmatig afgeven op de heer Goddijn. Van '"slechte CEO" tot "hij moet weg".

    Onbegrijpelijk dat je dan in TomTom blijft met al jaren dood geld.
    Neem je verlies, net zoals TT haar verlies heeft genomen op enkele investeringen die niet lekker uitpakte.
    Smeer het over een paar jaar uit en geef het wat Engelstalige termen, om thuis te imponeren.
  4. [verwijderd] 13 november 2021 15:49
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 13 november 2021 15:01:

    [...]

    Het valt op dat ook diehard believers in TT en LongTime beleggers met bluesky scenario's en droomkoersen in de toekomst regelmatig afgeven op de heer Goddijn. Van '"slechte CEO" tot "hij moet weg".

    Jij rekent jezelf waarschijnlijk tot de grootste groep: de zelfbenoemde realisten.
    Als ik dat goed zie, leg dan eens uit waarom jij tot die groep behoord...
  5. forum rang 6 Dutchy Ron 13 november 2021 16:20
    BARCELONA, Nov. 12, 2021 /PRNewswire/ -- How will we get around the cities of the future? Which forms of transportation will redefine the urban landscape? From 16th to 18th November the answers to these questions will be found in the innovation and demonstration zones of the pilot edition of Tomorrow Mobility World Congress (TMWC)
  6. forum rang 6 Dutchy Ron 13 november 2021 16:35
    FRANKFURT, Nov 9 (Reuters) - Continental AG's automotive software division Elektrobit is a strategic asset and key to the group's ambitions, Chief Executive Nikolai Setzer said on Tuesday.

    His comments, made during the Handelsblatt Automotive Summit, came in response to whether Continental could rule out a sale of the division to Volkswagen, which is expanding its own capabilities in the field via its Cariad unit. (Reporting by Christoph Steitz Editing by Riham Alkousaa)
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 14 november 2021 12:01
    De (Duitse) automobielindustrie wordt steeds schizofrener

    We leven in schizofrene tijden, meent Bernd Maier-Leppla. De chipcrisis kan een ernstige rem zetten op de verdere groei van de elektromobiliteit.

    Het tekort aan aanbod zorgt ook voor problemen met de groeicijfers voor elektrische voertuigen. Zij hebben veel halfgeleiders nodig omdat bijvoorbeeld geen enkel batterijbeheersysteem ter wereld werkt zonder geavanceerde computerondersteuning. Om nog maar te zwijgen van geavanceerde ADAS-mogelijkheden.

    Het aanbod van nieuwe elektrische auto’s wordt dan ook steeds schaarser. De wachttijden worden langer. Het aflopen van de subsidies volgend jaar zorgt voor verdere problemen. Het is geenszins zeker dat er subsidie wordt uitgeleerd over de bestelde auto op het tijdstip van de levering. De subsidies kunnen namelijk pas worden aangevraagd wanneer het voertuig is overgenomen en tenaamgesteld. Met andere woorden: het prijsvoordeel, of de prijsgelijkheid van verbrandingsmotoren en elektrische auto’s, komt in de toekomst in gevaar, omdat de werkelijke prijzen weer in beeld komen. Dit zou een ernstige rem kunnen zetten op de verdere groei van elektromobiliteit.

    Bron:
    innovationorigins.com/nl/de-duitse-au...
  8. [verwijderd] 14 november 2021 12:15
    quote:

    Dutchy Ron schreef op 13 november 2021 16:35:

    FRANKFURT, Nov 9 (Reuters) - Continental AG's automotive software division Elektrobit is a strategic asset and key to the group's ambitions, Chief Executive Nikolai Setzer said on Tuesday.

    His comments, made during the Handelsblatt Automotive Summit, came in response to whether Continental could rule out a sale of the division to Volkswagen, which is expanding its own capabilities in the field via its Cariad unit. (Reporting by Christoph Steitz Editing by Riham Alkousaa)
    Interesting! Volkswagen sorteert al voor op het hebben van 5-10K CARIAD medewerkers terwijl ze er nu 2K hebben.

    Eigenlijk zijn ze bezig hun eigen Tier1 (eerstelijns leverancier) te bouwen à la Bosch en Continental. Ik weet niet wat dat doet met hun relaties met die leveranciers. Eigenlijk komen ze nu in concurrentie met hun leveranciers.

    VW maakt slechts 10% van de software in-house terwijl auto’s steeds meer een software platform worden. Dat zit hen niet lekker. Het zorgt ervoor dat ze in de toekomst minder macht hebben, de macht ligt niet alleen bij de houder van het automerk maar ook bij de houder van technische know-how. VW wil een software bedrijf worden en doet dat via een dochter en niet door zichzelf tot softwarebedrijf te transformeren. Het is wel een slimmere vorm van transitie om niet helemaal jezelf om te bouwen maar een seperaat bedrijf op te bouwen met competenties die je nu niet hebt.

    NB: Elektrobit is tomtom HD maps partner en Hella Aglaia is dat. De eerste in het vizier van VW/Cariad en de tweede is al overgenomen door VW/Cariad.
  9. [verwijderd] 14 november 2021 12:44
    Vrij technisch artikel (voor iemand zonder IT achtergrond) over automotive software trends

    www.google.nl/amp/s/finance.yahoo.com...

    - Autofabrikanten zijn allemaal OS-en aan het bouwen (vergelijkbaar met Android en iOS) met een piek in ontwikkeling en releases in 2023
    - Op dit moment hebben alleen Tesla en Volkswagen hun eigen OS.
    - Verder worden genoemd Daimler MB.OS, BMW-OS, Toyota Arene, SAIC Z-One SOA, Lixiang Li-OS and Volvo Cars.OS. Met als doel het versimpelen van software ontwikkeling, over the air updates en het binden/ontwikkelen van software developers ecosysteem
    - Software wordt steeds belangrijker en er ontstaat een ‘decoupling’ van hardware en software. Vroeger was dat een black box die door Tier1’s werd geleverd. De waarde toevoeging wordt transparanter gemaakt en waarde zit in de software
    - Cariad wordt als voorbeeld genoemd hoe sommige OEM’s hun Tier1 ‘ bypassen’ (passeren) door eigen software dochters te ontwikkelen. Andere manieren die te zien zijn, zijn OEM’s die grote ecosystemen om zich heen bouwen en daarin ook investeringen doen om hun onafhankelijkheid te verkleinen en invloed te vergroten
    - Entree barrieres in automotive software worden groter, je moet al in die ecosystemen zitten om relevant te zijn.
    - HD maps is over algemeen genomen iets dat autofabrikanten liever uitbesteden
    - De OS war tussen de VS en China (waardoor Huawei geen Android en geen Google Maps meer mocht gebruiken) heeft gezorgd voor Chinees consortium dat standaarden en platform ontwikkelt dat hen onafhankelijk maakt van Amerikaanse big tech
    - Plus andere dingen die beter te begrijpen zijn voor mensen die technisch beter onderlegd zijn dan ik
  10. [verwijderd] 14 november 2021 14:39
    De 5 vóór de komma komt er probably (waarschijnlijk) sneller dan we denken. De aarde heeft gewoon de sources (bronnen) niet om electrisch rijden worldwide (wereldwijd) mogelijk te maken. Naast het chipstekort is er gebrek aan magnesium voor de in de autoproductie onmisbare aluminium en al helemaal een gebrek aan lithium voor de batterijen.

    Het volledig inzetten op electrisch rijden kan dus waarschijnlijk op de grote hoop inschattingsfouten van de visionaire strateeg Harold Goddijn worden gegooid en zou wel eens het einde van TomTom kunnen zijn.

    Dan mag deze CEO hopen dat zijn gigantische investeringen in andere bedrijven beter uitpakken.

    Dat het echtpaar met mensen ontslaan niet zo veel moeite heeft, zagen we bij Sports. Gewoon de laan uitsturen die medewerkers en doorgaan met het belonen van de eindverantwoordelijke, mevrouw Corinne Goddijn.
  11. forum rang 7 Wereldbelegger 14 november 2021 15:06
    Een ander probleem/bedreiging voor het volledig van elektrische auto's in Nederland.

    Voor iedere auto een laadpaal? Dat kan ons stroomnet helemaal niet aan

    Eén laadpunt per elektrische auto: dat is het streven van de overheid in de energietransitie. De meeste van die palen moeten thuis komen te staan. En snel. Maar dat kan helemaal niet, zeggen netbedrijven. Het stroomnet kan het helemaal niet aan.
    Er zijn nu 222.000 laadpunten voor elektrische auto's in Nederland. Over 9 jaar moeten dat er volgens overheidsplannen ruim 1,7 miljoen zijn.

    Het overgrote deel ervan, namelijk bijna 800.000, moet bij particulieren komen te staan om de ongeveer 1,9 miljoen volledig elektrische auto's van stroom te voorzien die dan naar schatting in Nederland rondrijden.

    Gaat veel te snel
    Dat gaat volgens de elektriciteitsnetbeheerders te snel. In veel straten en buurten ligt een stroomnet dat dit helemaal niet aankan.
    "Op sommige plaatsen is het niet toereikend. Dat net is vaak honderd jaar oud en ooit aangelegd om stroom van een kolencentrale naar je huis te transporteren"

    Bron:
    www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/a...
  12. [verwijderd] 14 november 2021 17:18
    quote:

    Riet v. Milt schreef op 14 november 2021 14:39:

    Het volledig inzetten op electrisch rijden kan dus waarschijnlijk op de grote hoop inschattingsfouten van de visionaire strateeg Harold Goddijn worden gegooid en zou wel eens het einde van TomTom kunnen zijn.

    Het toevoegen van diensten voor EV's (laadpunten vinden, het opnemen van laden in snelste routes, etc) aan de kaarten en software van TomTom staat natuurlijk niet gelijk aan "het volledig inzetten op elektrisch rijden".

    Overigens zet het elektrisch rijden gewoon door hoor. EV's vragen om modernere chips en die zijn juist wel beter leverbaar. Daarnaast maken fabrikanten meer marge op luxe wagens en EV's en helpt het hen bij het behalen van hun emissienormen. Bovendien is de vraag onder consumenten gewoon hoog en geven fabrikanten nu juist voorrang aan EV's.

    thedriven.io/2021/10/07/global-chip-s...

    chargedevs.com/newswire/stellantis-sh...

    fleetworld.co.uk/semiconductor-shorta...

  13. [verwijderd] 14 november 2021 17:27
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 14 november 2021 15:06:

    Dat gaat volgens de elektriciteitsnetbeheerders te snel. In veel straten en buurten ligt een stroomnet dat dit helemaal niet aankan.
    "Op sommige plaatsen is het niet toereikend. Dat net is vaak honderd jaar oud en ooit aangelegd om stroom van een kolencentrale naar je huis te transporteren"

    Die straten en buurten in meer afgelegen plekken of op een verouderd energie-grid zitten kunnen hun auto opladen met zonne energie. Je koopt een EV + zonnepanelen + omvormer en je wekt je eigen energie op voor je auto.

    Er zijn ook partijen die hiermee bezig zijn qua financieringsvorm. Je hoeft niet per se tegen een grote investering aan te kijken als de laadvoorziening en panelen gekocht worden met een krediet (in lease vorm) waarbij de rente en aflossing geen pijn doen, omdat die opwegen tegen de lagere energierekening.

2.277 Posts
Pagina: «« 1 ... 27 28 29 30 31 ... 114 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.