Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel HAL Trust AEX:HAL.NL, BMG455841020

Laatste koers (eur) Verschil Volume
114,400   +0,400   (+0,35%) Dagrange 114,000 - 114,400 6.516   Gem. (3M) 15,8K

Coolblue nieuws en discussie

38 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 gbakl 1 oktober 2021 10:41
    INTENTION TO LAUNCH INITIAL PUBLIC OFFERING
    OF COOLBLUE
    Today, Coolblue announced its intention to launch an initial public offering (“IPO”) and
    listing of its ordinary shares on Euronext Amsterdam. HAL currently holds 48.88% of the
    ordinary shares in Coolblue.
    The intended IPO will consist of Coolblue offering newly issued ordinary shares as well
    as a secondary offering by its current shareholders (“Selling Shareholders”) of existing
    ordinary shares. The primary component is expected to be approximately € 150 million in
    newly issued ordinary shares.
    Coolblue and the Selling Shareholders aim for a free float of 20-30% directly post-IPO.
    The intended IPO is expected to take place in October 2021, subject to market conditions
    and other relevant considerations.
    Further information with respect to the intention to launch the IPO is available in a press
    release of Coolblue (the Intention To Launch) on www.aboutcoolblue.com.
    HAL Holding N.V.

    October 1, 2021
  2. forum rang 5 gbakl 1 oktober 2021 15:18
    Hoeveel is Coolblue precies waard?

    Categorie: Achtergronden, Redactioneel
    Door Niels Koerts op vrijdag 1 oktober 2021
    Hoeveel is Coolblue precies waard?
    Coolblue is een potentieel interessant groeiaandeel. Het opereert aan de bovenkant van de markt en onderscheidt zich met zijn uitmuntende service van concurrenten als Bol.com en Amazon................
    .
    premium IEX
  3. forum rang 5 gbakl 1 oktober 2021 17:19
    Coolblue doet vaak het tegenovergestelde van bol.com en boekt daarmee succes
    01/10/21 om 10:23
    Stijn Fockedey
    Redacteur bij Trends

    De Nederlandse e-commercespeler Coolblue trekt naar de beurs. In zijn strategie is het vaak de anti-bol.com geweest, maar dat bleek minstens net zo goed te werken.

    Coolblue doet vaak het tegenovergestelde van bol.com en boekt daarmee succes
    Pieter Zwart, CEO van Coolblue.
    De beursgang van Coolblue hing al een tijd in de lucht. Hoewel de beurzen de voorbije weken serieus schommelen en de techaandelen klappen krijgen, kan Coolblue toch met veel zelfvertrouwen naar de beurs trekken. De voorbije vijf jaar groeide het jaarlijks met ongeveer 30 procent tot een omzet van liefst 2 miljard euro. Bovendien is het al jaren operationeel rendabel. Een miljardenwaardering is een zekerheid.

    Coolblue is ook een van de weinige lokale e-commercespelers die kan optornen tegen marktleider bol.com. Dat is des te opvallender omdat het in zijn 22-jarige geschiedenis vaak het tegenoverstelde deed van bol.com. Coolblue is altijd onafhankelijk geweest sinds zijn oprichting in 1999. Bol.com kwam in 2012 onder de vleugels van de klassieke retailer Ahold, nu Ahold Delhaize, om zwaar te kunnen blijven investeren en niet direct een nettowinst te moeten hebben. Coolblue trok wel de beursgenoteerde holding HAL aan als kapitaalkrachtige aandeelhouder, maar heeft onder impuls van CEO en oprichter Pieter Zwart altijd op zijn onafhankelijkheid gestaan.
    .
    Studentenonderneming
    Coolblue is in feite een uit de hand gelopen studentenonderneming, bol.com stamt af van een megalomaan project van het Duitse uitgeversconcern Bertelsman dat miljoenen verbrandde om een Europese en Amerikaanse concurrent van Amazon te maken. Enkel in Nederland bleek de webshop uiteindelijk levensvatbaar. Pieter Zwart en zijn twee studievrienden en medeoprichters zaten bij Coolblue in een minder riante situatie. Ze beseften dat ze in de eerste jaren geen geld hadden voor dure tv-campagnes zoals bol.com relatief snel zou doen. Coolblue richtte stelselmatig webshops op voor elektronica, telkens voor één productcategorie. Dat had het voordeel dat ze onmiddellijk goed scoorden in de zoekresultaten op het internet. Pas in 2018 zouden de webshops verdwijnen en alles onder het merk Coolblue komen.

    De marketingstrategie van Coolblue was in die pionieersjaren eenvoudig efficiënt: mensen die via Google en co naar producten zochten, converteren tot klanten die zo tevreden waren dat er mondreclame ontstond.

    Goede service.
    Dat leidde tot een van de grote breekpunten met bol.com. Bol.com heeft zeer snel zijn magazijn en logistiek uitbesteed aan een gespecialiseerde speler. Coolblue deed net het tegenovergestelde. Om te garanderen dat klanten tevreden genoeg zijn dat ze in hun kennissenkring de loftrompet steken over Coolblue, zagen de oprichters geen andere mogelijkheid dan zoveel mogelijk in eigen beheer te doen. Het heeft altijd al een eigen magazijn beheerd, de logistiek en installatie van huishoudelektro en zelfs tv's gebeurde door eigen teams en experts. Pieter Zwart heeft ook nooit onder stoelen en banken gestoken dat hij te grote risico's zag aan een handelsplaatsstrategie zoals bol.com die sinds een goede tien jaar nastreeft. Een groot stuk van het aanbod en meer dan de helft van de omzet bij bol.com komt van andere retailers die hun producten op de site aanbieden. Zwart vindt het een te groot risico om van een andere partij afhankelijk te zijn en koopt daarom liever alles zelf in om genoeg controle over de voorraad en de levering te hebben.

    Bol.com heeft ook alleen maar afhaalpunten in de supermarkten van Delhaize en Albert Heijn. Coolblue heeft zeventien fysieke winkels, vooral om zijn elektronica-assortiment te showen en een goede service na de verkoop te kunnen garanderen. Alles in eigen beheer doen is duur en dat is ook een reden waarom Cooblue eerder een prijsvolger is dan een prijsbreker. Het heeft natuurlijk altijd promoties, maar speelt doorgaans minder op de prijs dan bol.com. Normaal gezien is zoiets in de consumentenelektronica een garantie om het onderspit te delven. Maar Cooblue heeft bewezen dat een goede service die handicap ruimschoots kan compenseren.
    De vraag is of het genoeg is om Amazon te weerstaan, dat de voorbije jaren zijn investeringen in de Benelux opdrijft. Het Amerikaanse bedrijf heeft een enorme oorlogskas om zowel in de prijs, het assortiment en de logistiek te investeren in Nederland. Coolblue kan niet op zijn lauweren rusten.

  4. forum rang 5 gbakl 1 oktober 2021 17:21
    Fysieke winkels
    Zwart zei nog in een toelichting dat vrijdag een nieuwe winkel van Coolblue in Antwerpen wordt geopend. Het bedrijf kondigde eerder aan dat in het district Wilrijk een nieuwe, grotere winkel zou openen.

    De CEO wil vooral in Duitsland uitbreiden met de opening van nieuwe winkels, maar ook meer vestigingen in Nederland en België gaan openen. Vandaag heeft Coolblue zeventien fysieke winkels. Daarnaast is Coolblue actief met de levering van energie aan huishoudens. De onderneming wil ook laadpalen voor elektrische auto's gaan leveren, zei Zwart.
  5. forum rang 5 gbakl 3 oktober 2021 15:30
    AMSTERDAM, Oct 1 (Reuters) - Dutch online store Coolblue said on Friday it expects its shares to start trading at the Amsterdam stock exchange following an initial public offering (IPO) sometime later this month.

    Coolblue, the Netherlands' second-largest online retailer behind Ahold Delhaize's Bol.com, said the proceeds from the IPO would be used to strengthen its capital, following "considerable investments" in 2020 and 2021
    ..............................

    bol.com krijgt automatisch hiermee een betere afweging van wat de waarde is van dit onderdeel van het
    Ahold concern
    m.a.w. een eventueel groot succes van de CoolBlue emissie gaat afstralen op het aandeel Ahold en zegt iets meer
    over de kansen ook hier een toekomstige emissie te voorzien...
  6. forum rang 5 gbakl 5 oktober 2021 09:26
    FD doet een beetje aan doemdenken...
    .
    MARKTEN
    Coolblue gaat naar de beurs te midden van dreigende kersttekorten
    De van oorsprong Rotterdamse webwinkel Coolblue wil voor het einde van oktober een beursnotering in Amsterdam. Maar de aandelenkoersen van vergelijkbare webwinkels in andere landen staan er niet al te florissant voor.
  7. forum rang 7 wiegveld 6 oktober 2021 19:17
    Nou doemdenken???
    banken willen 4 miljard aan waarde laten betalen!
    Met een bedrijf dat hapert door personeelstekort.

    Ik zou niet verbaasd zijn met huidige beurs als de IPO wordt gecancelled.
    2,5-3 miljard lijkt me een normalere waardering.

    DETAILHANDEL
    Coolblue waarschuwt vlak voor beursgang voor lagere winst
    Jan Braaksma Gijs den Brinker 18:48

    Deel via WhatsApp

    Deel via Twitter

    Deel via Facebook

    Deel via LinkedIn

    Deel via E-mail

    Bewaar artikel in Mijn Nieuws

    Webwinkel Coolblue is volgens analisten die de beursgang begeleiden rond de €4 mrd waard. Foto: Rob Engelaar/ANP
    In het kort

    De winst van Coolblue staat onder druk door tekort aan personeel.
    Dit kan invloed hebben op de prijs waartegen de webwinkel naar de beurs gaat.
    Begeleidende banken vinden het bedrijf rond de €4 mrd waard..
    Aan de vooravond van zijn beursdebuut loopt Coolblue tegen problemen aan. De webwinkel kampt met een tekort aan bezorgers en personeel in zijn distributiecentrum in Tilburg, waardoor de winst de afgelopen maanden hard is gedaald.
    Dat blijkt uit niet-publieke rapporten van bankanalisten die betrokken zijn bij de beursgang en zijn ingezien door het FD. Coolblue heeft de tegenvaller vorige week dinsdag verteld aan de begeleidende banken. Drie dagen later kondigde de webwinkel aan deze maand nog naar de Amsterdamse beurs te willen.
    De gedaalde winst in combinatie met de recente onzekerheid op de beurs kan betekenen dat beleggers minder willen betalen voor Coolblue. Uit de analistenrapporten blijkt dat de begeleidende banken vinden dat het bedrijf rond de €4 mrd waard is, met een uitschieter naar €6 mrd.
    Minder adverteren en later leveren
    De winstval is een valse noot na een periode waarin Coolblue juist hard is gegroeid. Tijdens de coronapandemie deden thuiswerkers massaal online inkopen, zeker toen alle niet-essentiële winkels maandenlang dicht moesten.
    Maar de afgelopen maanden moest Coolblue noodgedwongen op de rem trappen, bijvoorbeeld door minder te adverteren of producten later te leveren. Het bedrijf had te weinig mensen om wasmachines, laptops en televisies bij zijn klanten te bezorgen. In een poging het personeelstekort weg te werken zijn de loonkosten van de beurskandidaat ‘plotseling gestegen’, schrijven analisten van Kepler Cheuvreux en Rabobank, een van de begeleidende banken.
    Wereldwijd worstelen bedrijven met krapte op de arbeidsmarkt. In het Verenigd Koninkrijk stonden de afgelopen lange rijen bij tankstations door een tekort aan truckers. In de Verenigde Staten hebben grote ketens als McDonald’s en Walmart hun lonen stevig verhoogd om personeel te lokken.
    Hard groeien in Duitsland
    De winstgevendheid van Coolblue is in het derde kwartaal ‘met enkele procentpunten gedaald’ ten opzichte van de eerste helft van het jaar. Toen had de webwinkel een brutowinstmarge van 4,6%. Analisten van ING rekenen er op dat die in de tweede jaarhelft daalt naar 2,7%.
    De lagere winst is naast het personeelstekort te wijten aan opstartkosten van expansie naar Duitsland en de introductie van nieuwe diensten, zoals het installeren van zonnepanelen. Deze activiteiten moeten de nieuwe groeimotoren worden van de webwinkel met het blauw-oranje logo.
    De begeleidende banken rekenen er op dat de omzet de komende jaren hard blijft groeien, met groeicijfers die oplopen tot 29% per jaar. Zij verwachten veel van de expansie in Duitsland, waar Coolblue vorig jaar is begonnen. De analisten denken dat de webwinkel in 2025 meer dan €1,2 mrd omzet uit het land zal halen.
    Ook het installeren van zonnepanelen en laadpalen en verkopen van gas en stroom moet een miljoenenbusiness worden. Zakenbank Kempen & Co voorspelt dat de omzet uit deze activiteiten in 2025 goed zal zijn voor meer dan €500 mln omzet.
    Nauwelijks een trackrecord
    Tegelijkertijd zet een aantal analisten in de risicoparagraaf van hun rapporten vraagtekens bij deze nieuwe activiteiten. Ze zijn nog klein en hebben nauwelijks een trackrecord. Analisten van Kepler Cheuvreux en Rabobank schrijven in een opsomming van de risico’s van de beursgang dat het ‘ver van zeker is dat Coolblue de komende jaren inderdaad een significant marktaandeel in Duitsland kan veroveren’. Het verdienmodel van de tak die laadpalen installeert en energie verkoopt noemen zij ‘een beetje onduidelijk’.
    De beursgang van Coolblue moet half oktober een feit zijn. Oprichter en ceo Pieter Zwart en grootaandeelhouder HAL, tevens eigenaar van de FD Mediagroep, verkopen een deel van hun belang. Daarnaast geeft het bedrijf nieuwe aandelen uit.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/bedrijfsleven/1415115/coolblue-...
  8. forum rang 10 voda 13 oktober 2021 07:29
    Coolblue besluit beursgang uit te stellen
    Voor onbepaalde tijd.

    (ABM FN-Dow Jones) Het Nederlandse e-commerce bedrijf Coolblue stelt de geplande beursgang voor onbepaalde tijd uit. Dit maakte de onderneming woensdagochtend bekend.

    Coolblue gaf als reden de "huidige onzekerheid in de financiële markten". Dat zorgt er volgens Coolblue voor dat investeerders terughoudend zijn ten opzichte van beursgangen in de ecommerce.

    Het bedrijf wilde aanvankelijk nog deze maand een notering krijgen op het Damrak.

    Het genoteerde HAL heeft een belang van 48,88 procent in Coolblue.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  9. investorben 13 oktober 2021 09:47
    Ik snap de opgewonden reakties op het forum niet zo. Op de beurs valt het ook allemaal wel mee. Op het moment dat ik dit schrijf staat de koers 2% lager op € `48,40. Wel bij een hoge omzet.

    "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" en "wat in het vat zit verzuurt niet".
  10. forum rang 5 gbakl 1 november 2021 12:31
    THG PLC
    GBX 213,22 -3,38 (-1,56%)
    .
    dit is een drama fonds maar de Amazons en Zalando's etc zijn alweer in herstel sinds 12 oktober
    hoe slecht kan een timing zijn ?

    alles zat tegen half oktober voor CoolBlue en het was niet cool om een emissie door te drukken
    maar nu weer een half jaar wachten is ook alsof je alles in de coolkast zet

    maar helaas het is even niet hot...
  11. forum rang 5 gbakl 15 november 2021 11:50
    (ABM FN-Dow Jones) Ahold Delhaize wil de groei flink opvoeren, waarbij de doelstellingen voor Bol.com ambitieus zijn. Dit oordeelde analisten van Jefferies maandag.

    De analisten wezen op een stijging van de investeringen met 3 tot 3,5 procent van de omzet in een poging een flinke stap vooruit te zetten met de digitale activiteiten. Dit onderstreept de onveranderde doelstelling voor de samengestelde jaarlijkse winst per aandeel met een hoog enkelcijferig percentage voor de periode 2022 tot 2025, aldus Jefferies, die de doelstelling in lijn noemt met die voor de periode 2018 tot 2021. Ook wil Ahold volgens de analist in deze periode jaarlijks 2 miljard euro aan vrije kasstroom genereren.
    Jefferies noemde de doelstellingen voor Bol.com ambitieus, wijzend op een gewenste beursgang in de tweede helft van volgend jaar.
    ...................................
    voorlopig doet dit niets met Hal trust of de kans op een nieuwe CoolBlue IPO poging...
38 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.