Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

EVBox IPO (laadpalen)

1.513 Posts
Pagina: «« 1 ... 50 51 52 53 54 ... 76 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 9 nine_inch_nerd 2 oktober 2021 10:46
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 27 september 2021 21:54:

    Omdat TPGY nog altijd een SPAC is, speelt dit ook.

    Amerikaanse beleggers trekken massaal geld uit spacs
    21:46
    Beleggers halen steeds vaker geld uit spacs zodra zij een fusiepartner hebben gevonden. Daarmee worden deze zogenoemde beursgenoteerde zakken met geld een stuk minder aantrekkelijk voor bedrijven. In de Verenigde Staten hebben bij meerdere spacs beleggers bijna al het geld teruggevraagd.

    Een spac, voluit special purpose acquisition company, is een vehikel dat met een beursgang geld ophaalt. Afgelopen voorjaar was er een enorme hype rond spacs, waarbij honderden van deze lege beurshulzen een notering kregen en daarmee miljarden ophaalden. Ook in Nederland was er sprake van een kleine spac-hausse, met elf noteringen in minder dan een jaar tijd.

    Met het geld dat de oprichters van de spac binnenhalen gaan zij op zoek naar een niet-beursgenoteerd bedrijf om mee te fuseren. Dat bedrijf maakt dan op een relatief soepele manier een beursgang en incasseert de zak geld van de spac. In ruil daarvoor krijgen de aandeelhouders van de spac een belang in dat bedrijf.

    Vertrouwen

    Maar er is een probleem met die methode waar verschillende spacs afgelopen maanden tegenaan zijn gelopen. Beleggers hebben namelijk het recht om hun geld terug te trekken uit de spac. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen als ze geen vertrouwen hebben in het bedrijf waarmee de spac wil samengaan.

    Dat gebeurde bij de spac Locust Walk Acquisition. Die haalde $175 mln op toen het in januari van dit jaar zijn beursgang maakte. Maar toen het bedrijf zijn fusie aankondigde met Effector, een biotechbedrijf, besloten de houders van bijna zeventien miljoen aandelen in de spac hun geld terug te vragen, goed voor $169,8 mln.

    Zo bleef er slechts $5,2 mln over. Om aan extra geld te komen werden zes miljoen nieuwe aandelen uitgegeven aan investeerders die gelieerd waren aan de oprichters van de spac. Zo kwam er toch nog $65 mln bij elkaar.

    Niet goed, geld terug

    Dit gebeurt vaker, meldde de Britse zakenkrant Financial Times maandag. Uit cijfers van dataverzamelaar Dealogic blijkt dat beleggers op gemiddeld 52% van de aandelen in een spac hun geld terugvragen. Bij de onderhandelingen tussen de spac-oprichters en een fusiedoelwit is het voor de onderneming zo compleet onduidelijk hoeveel geld zij ontvangen met de fusie.

    Daarmee valt voor bedrijven een belangrijk argument voor een fusie met een spac weg. Het voordeel van een spac, zo stellen pleitbezorgers, is dat het een snelle en flexibele manier is om naar de beurs te gaan. Bij een 'traditionele' beursgang kunnen tegenvallende marktomstandigheden ervoor zorgen dat een bedrijf zijn introductie moet afblazen, zeggen zij. Dat is bij een spac minder snel het geval, maar daar komt dus voor in de plaats dat het opgehaalde bedrag onzeker is.

    Risicoloze investering

    Voor beleggers is het ondertussen een vrij risicoloze investering. De miljoenen die een spac heeft opgehaald staan op een derdengeldenrekening en de rente op dergelijke rekeningen is in de Verenigde Staten, anders dan in Europa, wel positief. De belegger die een aandeel van een in waarde gedaalde spac koopt kan na een fusie profiteren, want wie zijn geld dan terugvraagt krijgt het bedrag waarvoor de spac een notering kreeg, plus een beetje rente.

    Dit gebeurde ook bij spacs als LGL Systems, dat met netwerkbeveiligingsbedrijf IronNet fuseerde. 92% van het geld dat LGL had binnengehaald, werd weer teruggevraagd.

    Spacs diep in de min

    Ondertussen doen Amerikaanse spacs en bedrijven die uit een spac-fusie zijn voortgekomen het op de beurs ook niet erg goed. De koers van een beursgenoteerd fonds dat deze aandelen volgt, de zogenoemde SPAK-etf, staat dit jaar bijna 15% in de min. De S&P 500 staat ondertussen ruim 18% hoger.

    Dat betekent niet dat er geen nieuwe spacs meer naar de beurs gaan. Afgelopen zomer was het erg stil op de spacmarkt. Dat was voor sommige analisten reden om het eind van de spacmanie uit te roepen. Toch kregen er sinds begin september in de VS alweer vierentwintig van deze vehikels een notering. Dat valt natuurlijk nog wel in het niet bij de 141 spacs die in februari in één maand tijd naar de beurs gingen.

    Rustig in Nederland

    Ondertussen is het op de Nederlandse spacmarkt nog relatief rustig. In de afgelopen twaalf maanden hebben elf partijen een notering gekregen. De namen van fusiekandidaten zijn nog niet publiek gemaakt en anders dan in de Verenigde Staten zijn grote koerssprongen uitgebleven. Zo heeft geen enkele spac zijn aandeel onder de €9 zien duiken. Alleen een Dutch Star Companies 2, dat met tien maanden het langst genoteerd is van de Amsterdamse spacs, heeft meer dan €11 gekost.

    Ook beleggers in Nederlandse spacs hebben het recht hun geld terug te vragen zodra er een fusie is voorgesteld, maar hier geldt een negatieve rente van ruim -0,4%.

    Collegae, toch nog eens opnieuw. Er is dus een nieuwe extra mogelijkheid je geld terug te krijgen óók als de merger-partner bekend is gemaakt. Voorheen was het zo: als de merger-partner NIET gevonden wordt en de termijn is voorbij, dan krijg je $10 terug (minus kosten), maar nu kan je je geld ook terugeisen als de merger definitief gemaakt is. Voor mij is/was dat nieuw.
    Zie link onder. Daar wordt dit behandeld in het begin. Interessant, maar ook een valkuil. Als meerdere dat nl doen, betekent dit een downflow aandeel.

    www.deaandeelhouder.nl/videos/komt-er...
  2. forum rang 9 nine_inch_nerd 2 oktober 2021 12:21
    quote:

    lucky14 schreef op 2 oktober 2021 09:36:

    [...]

    We zitten nu in oktober en nog geen nieuws. Zullen ze echt tot 22 oktober wachten??
    22 oktober is een deadline vwb de boekhouding. Het zou slim zijn op tijd te zijn.
    Het schijnt dat er meer mensen bij EVbox hieraan werken en zelfs mensen erbij zijn gekomen...
    Zie bijlage.
  3. forum rang 9 nine_inch_nerd 2 oktober 2021 13:02
    quote:

    lucky14 schreef op 2 oktober 2021 12:40:

    [...]

    Als het dan nog niet lukt!!.
    Het bekende verhaal, toch?
    Herhaling....€15 miljoen boete ipv €12 voor Engie

    ...terminated by any party for any reason, in an amount equal to EUR 12 million, which amount shall be increased by EUR 3 million if EVBox Group fails to deliver both the 2020 Audit and the Interim Unaudited Financial Statements to TPGY...
  4. forum rang 10 voda 3 oktober 2021 08:47
    De lantaarnpaal als laadpaal: in deze wijk kunnen er 300 auto's mee worden opgeladen

    Nieuwe wijken in Arnhem krijgen voortaan lantaarnpalen met twee laadpunten voor elektrische auto’s. In eerste instantie gaat het om 150 lantaarnpalen met in totaal 300 laadpunten in Schuytgraaf, waar de komende jaren nog 1200 woningen gebouwd worden.

    Erik van der Vegt, Jesse Reith 03-10-21, 06:00

    Afgelopen jaar heeft Allego, het bedrijf in laadpalen, bij wijze van proef tien straatlantaarns met aansluitpunten voor elektrische auto’s in Schuytgraaf geplaatst. Naar aanleiding van deze geslaagde proef heeft Arnhem besloten een half miljoen euro beschikbaar te stellen om nieuw te bouwen wijken te voorzien van dergelijke ‘laadlantaarns’. Te beginnen met Schuytgraaf, waar 150 stuks komen. Aan de lantaarnpaal zit aan twee kanten een groene stekker.

    Lees ook
    Laadpaal, camerapaal, WiFi of 5G: de lantaarnpaal van de toekomst staat straks in Renkum
    Je auto opladen aan een lantaarnpaal? Eindhoven gaat ermee proefdraaien

    Zonnepark
    Stroom krijgen de palen van zonnepark Koningspleij, dat in 2022 wordt aangelegd. Voor de benodigde energie wordt een speciale opslag gebouwd, zodat het energienet niet overbelast raakt. Het is de bedoeling dat de helft van de lantaarnpalen rond parkeerplaatsen gebruikt kan worden als oplaadpunt.

    Bewoners van een nieuwbouw­huis kunnen meteen hun elektri­sche voertuig opladen en hoeven dat niet meer zelf aan te vragen

    Cathelijne Bouwkamp, wethouder
    ‘Plug-and-play’
    Volgens wethouder Cathelijne Bouwkamp wordt het een kwestie van plug-and-play als de honderden laadlantaarns geplaatst zijn. ,,Bewoners van een nieuwbouwhuis kunnen meteen hun elektrische voertuig opladen en hoeven dat niet meer zelf aan te vragen. Logistiek is het ook handiger om direct bij de bouw de oplaadpunten te bouwen, in plaats van achteraf.”

    Het aantal elektrische auto’s neemt snel toe. Volgens cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland rijden inmiddels ruim 200.000 elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen. Daar komen nog 125.500 hybridewagens (deels elektrisch, deels op brandstof) bij. Renkum plaatst dit najaar ook laadlantaarns. De gemeente is begin september een proef gestart. In Eindhoven loopt een vergelijkbaar project.

    www.ad.nl/auto/de-lantaarnpaal-als-la...
  5. forum rang 6 Tordan 3 oktober 2021 10:09
    quote:

    Ritageld schreef op 3 oktober 2021 09:50:

    Allego heeft het voornemen naar de beurs in New York te gaan dit kwartaalu!
    Volgens mij levert EVBox aan Allego:

    "Hoe helpen wij Allego hierbij?
    Wij produceren snelladers en leveren deze aan Allego. Dankzij deze samenwerking kunnen wij de snelladers verder ontwikkelen en verbeteren.

    Toen Allego begon met het exploiteren van snelladers in 2016, was EVBox Bordeaux (voorheen EVTronic) een van de weinige aanbieders. Een samenwerking met EVBox was voor Allego een veelbelovende ontwikkeling, daarom koos Allego ons als leverancier voor hun snelladers. Tobias Wronski vult aan:

    “De samenwerking met EVBox ontwikkelde zich de afgelopen jaren uitstekend. Met de open aanpak van EVBox kunnen we de laadpalen naar een hoger niveau tillen. We kijken erg uit de uitdagingen van (ultra)snelladen samen te trotseren om zo de beste klantervaring te kunnen bieden.”
  6. [verwijderd] 3 oktober 2021 10:32
    quote:

    lucky14 schreef op 3 oktober 2021 10:09:

    [...]

    Volgens mij levert EVBox aan Allego:

    "Hoe helpen wij Allego hierbij?
    Wij produceren snelladers en leveren deze aan Allego. Dankzij deze samenwerking kunnen wij de snelladers verder ontwikkelen en verbeteren.

    Toen Allego begon met het exploiteren van snelladers in 2016, was EVBox Bordeaux (voorheen EVTronic) een van de weinige aanbieders. Een samenwerking met EVBox was voor Allego een veelbelovende ontwikkeling, daarom koos Allego ons als leverancier voor hun snelladers. Tobias Wronski vult aan:

    “De samenwerking met EVBox ontwikkelde zich de afgelopen jaren uitstekend. Met de open aanpak van EVBox kunnen we de laadpalen naar een hoger niveau tillen. We kijken erg uit de uitdagingen van (ultra)snelladen samen te trotseren om zo de beste klantervaring te kunnen bieden.”
    Dat is geweldig! De dynamiek komt er echt in, behalve dan in de fusie.
  7. [verwijderd] 4 oktober 2021 15:25
    Vraagje aan de leden. Ik ben onervaren in het beleggen in SPACS. Dit Evbox verhaal is dus mijn eerste investering in een dergelijk financieel product.

    Ik vroeg me af of er nog administratieve zaken komen kijken bij een al dan niet fusie van TPGY —> EV Box

    Stel de deal gaat door. Wordt dan ieder aandeel die ik bezit van TPGy gewoon 1 aandeel van EVBox? Zoniet, hoe zit die verdeling?

    Stel de deal gaat niet door dan zoekt TPGy binnen een beperkte periode een nieuwe fusie partner. Als ze geen vinden krijgen we per aandeel in TpGy 10$ terug zonder bijkomende administratie?

    Alvast bedankt voor de toelichting :-)

  8. forum rang 9 nine_inch_nerd 4 oktober 2021 15:42
    quote:

    SC Belegger schreef op 4 oktober 2021 15:25:

    Vraagje aan de leden. Ik ben onervaren in het beleggen in SPACS. Dit Evbox verhaal is dus mijn eerste investering in een dergelijk financieel product.

    a. Ik vroeg me af of er nog administratieve zaken komen kijken bij een al dan niet fusie van TPGY —> EV Box

    b. Stel de deal gaat door. Wordt dan ieder aandeel die ik bezit van TPGy gewoon 1 aandeel van EVBox? Zoniet, hoe zit die verdeling?

    c. Stel de deal gaat niet door dan zoekt TPGy binnen een beperkte periode een nieuwe fusie partner. Als ze geen vinden krijgen we per aandeel in TpGy 10$ terug zonder bijkomende administratie?

    Alvast bedankt voor de toelichting :-)

    ad a: belegger heeft hier geen last van
    ad b: 1 op 1 overdracht
    ad c: $10 minus administratiekosten (ca. $9,75 terug)
  9. forum rang 6 Tordan 5 oktober 2021 09:00
    quote:

    Ritageld schreef op 5 oktober 2021 08:03:

    [...]
    Heeft te maken met de begrotingsperikelen in de VS, terwijl wij eerder dachten dat het infrastruktuurplan al was aangenomen!
    Daar sluiten z\e wel een compromis over. Veel gedreig over en weer, maar uiteindelijk komen ze er altijd wel uit.
  10. forum rang 6 Tordan 5 oktober 2021 16:46
    Digital Charging Solutions (DCS), EVBox Group en The Mobility House combineren het aanbod om één EV-laadoplossing voor wagenparken te creëren
    Met de geïntegreerde DCS-laadoplossing CHARGE NOW for Business hebben wagenparkbeheerders een overzicht van het laadgedrag van alle elektrische voertuigen (EV's) in hun wagenpark, of het nu gaat om openbare, residentiële of werkpleklaadpoorten.
    Het Charging and Energy Management-systeem ChargePilot van het Mobility House helpt de energiekosten te verlagen en tegelijkertijd een stabiele energievoorziening voor toekomstig gebruik te garanderen.
    EVBox Group levert haar laadstations en laadbeheersoftware (Everon) die ondersteuning op afstand mogelijk maakt en is geïntegreerd in de DCS-oplossing.
    AMSTERDAM, 5 oktober 2021 — Digital Charging Solutions GmbH (DCS) biedt nu CHARGE NOW for Businessaan, een oplossing voor het opladen van EV-wagenparken in openbare, residentiële en werkpleklaadpoorten. Met EVBox Group die EVBox-hardware en intelligente Everon-software aanbiedt, evenals The Mobility House die oplossingen biedt voor efficiënt en intelligent laad- en energiebeheer, kunnen wagenparkbeheerders in de DACH-regio hun EV-wagenparken naadloos opladen en beheren met één oplossing.

    CHARGE NOW for Business is voornamelijk gericht op leaseproviders, corporates en fleetmanagers; kleine en middelgrote ondernemingen kunnen zich echter ook aanmelden voor de oplossing via een online selfserviceportaal. Het aanbod stelt gebruikers in staat om contracten, laadpassen en tarieven te beheren en het laadgedrag te analyseren met behulp van gedetailleerde interfaces en het exporter
    JPG
    Een gecombineerde oplossing voor het opladen van openbare, residentiële en werkplek
    Door de service uit te breiden met woonlasten, kunnen werknemers door werkgevers worden vergoed voor de elektriciteit die ze thuis gebruiken om hun bedrijf EV op te laden. Wagenparkbeheerders en bedrijfschauffeurs kunnen een wallbox bestellen die draait op en van laadgegevens.

    Everon-laadbeheersoftware en optionele installatieservices aanvragen via het CHARGE NOW for Business-wagenparkportaal van The Mobility House. Een gegevensuitwisseling tussen de wallbox en het CHARGE NOW for Business driver account geeft gebruikers een overzicht van de residentiële laadsessies en de elektriciteitskosten die kunnen worden vergoed. Laadsessies die worden gestart bij openbare laadstations of op de werkplek kunnen ook worden bekeken in het account van de bestuurder.

    Daarnaast kan CHARGE NOW for Business naadloos worden geïntegreerd in bestaande fleet management software via open interfaces. Bedrijven die de volledige CHARGE NOW for Business-oplossing gebruiken, kunnen hun werknemers, klanten en bezoekers ook toestaan ev's in rekening te brengen die geen deel uitmaken van het bedrijfspark op het bedrijfsterrein.

    ChargePilot, het hardware-agnostische laad- en energiebeheersysteem van The Mobility House, wordt gebruikt om een stabiele stroomvoorziening voor EV's op vloot- en bedrijfslocaties te behouden; dit helpt de netaansluiting en bedrijfskosten tot een minimum te beperken. Het Mobility House levert ook laadinfrastructuur voor werkplekken en wagenparklocaties, biedt al in de ontwerpfase van on-site systemen deskundig advies en neemt installatiediensten over of regelt deze.

    Als onderdeel van dcs's CHARGE NOW for Business-oplossing fungeert Everon als een intelligente platform-as-a-service (PaaS) oplossing die naadloos samenwerkt met hardware en andere software. In dit partnerschap is Everon geïntegreerd in de oplossing van DCS, waardoor wagenparkbeheerders hun laadinfrastructuur eenvoudig kunnen beheren via een uniforme front-end. EVBox vult de totaaloplossing aan met moderne AC- en DC-laadstations en wallboxen om thuis op te laden.
1.513 Posts
Pagina: «« 1 ... 50 51 52 53 54 ... 76 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.