Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,165   -0,155   (-2,91%) Dagrange 5,130 - 5,305 108.382   Gem. (3M) 179,1K

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 100 101 102 103 104 ... 124 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 24 september 2021 10:47
    quote:

    pacman schreef op 24 september 2021 10:18:

    Honda will use Google’s Android Automotive OS in its cars from 2022 – US first before global expansion
    ..
    More importantly, it includes key functions of Google built-in like the Google Assistant, Google Maps and in-vehicle apps.

    paultan.org/2021/09/24/honda-will-use...
    m.i gaat het een gevecht worden om de "assistant" in de auto tussen Apple /Google en daar komt die Alexa v Amazon ... dus ik zie het wel gebeuren dat Amazon een bod op TT gaat doen..
  2. [verwijderd] 24 september 2021 10:51
    quote:

    Edhvvvvv schreef op 24 september 2021 10:44:

    [...]

    Komen ze weer. De 'wellicht speelt er meer' teksten. Wat dacht je van gewoon een kleine opleving van een zwaar onderpresterend aandeel.
    Echt irritant ja. Maar misschien toch voor de zekerheid je short positie opheffen, want misschien speelt er meer. Oeps, nu zei ik het toch.
  3. Edhvvvvv 24 september 2021 10:53
    quote:

    *JustMe* schreef op 24 september 2021 10:51:

    [...]

    Echt irritant ja. Maar misschien toch voor de zekerheid je short positie opheffen, want misschien speelt er meer. Oeps, nu zei ik het toch.
    Te makkelijk. En hoezo short. Eerder te lang long zitten en geirriteerd door telkes weer het spelletje van mooi weer praten en vervolgens een dump.
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 24 september 2021 10:59
    Leuk om tussen het 'koerskijken' door te lezen.

    6 voorbeelden van Tesla’s Full Self-Driving-software die aantonen dat de auto’s nog lang niet autonoom kunnen rijden

    Sinds Tesla eerder deze maand versie 10 van zijn “Full Self-Driving”-software uitbracht, toonden bètatesters met online geplaatste video’s aan dat er nog flink wat te verbeteren valt.

    Hoewel CEO Elon Musk van Tesla zei dat de update “je versteld zal doen staan“, is de ene bestuurder minder overtuigd dan de andere.

    Enkele bètatesters laten zien dat Tesla’s ‘Full Self-Driving’-software nog een lange weg te gaan heeft, voordat deze klaar is om zonder de begeleiding van een bestuurder te werken. De zelfrijdende software wil nog wel eens spookrijden en pogingen doen om voetgangers en fietsers aan te rijden

    bron:
    www.businessinsider.nl/6-voorbeelden-...
  5. forum rang 6 Dutchy Ron 24 september 2021 11:20
    Met heel weinig stuks weer 6ct lager gezet….. zo makkelijk als het omhoog gaat wordt het ook weer teruggezet….. dat blijft op dit soort niveaus door gaan tot dat de TT met groots nieuws komt ….. maar ervaring leert dat die kans klein is…maar hij kan zomaar vallen…
  6. [verwijderd] 24 september 2021 11:26
    quote:

    bikkelharde winst schreef op 24 september 2021 11:00:

    Wat een opluchting zou dat zijn als deze ballentent van de beurs wordt getrokken.
    Liever niet. Ik ben ooit betrokken geweest bij de overname van een bank. Men begreep niet zo goed waarom die bank zoveel waard was. Het aantal klanten viel wel mee.

    De overnemende partij betaalde echter voor het transactiesysteem van die bank, waarmee betalingsverkeer gebeurt. Blijkbaar was dat systeem erg intelligent en efficient. Elke financiele transactie kost een bank een bedrag van tienden van centen. Voor een bank met veel transacties is een efficient systeem dus extreem belangrijk.

    TomTom heeft een ‘transactional mapmaking system’. Intern heet die het CCP, het content production platform. Elke wijziging in de kaart is een losse ‘transactie’.

    Ten eerste is dit systeem efficienter en ten tweede is deze werkwijze beter voor de kaart en ten derde randvoorwaardelijk voor autonoom rijden.

    1. Efficienter. Tussen 2017 en 2019 ging tomtom van 230 miljoen ‘transacties’ per maand naar 2,3 miljard transacties. De totale kosten bleven gelijk. De kosten per transactie dus een factor 10 goedkoper. Concurrent HERE heeft dit niet en bij de toename van aantallen data (van oa sensoren op auto’s) lopen bij hen de kosten uit de klauwen en maken zij verlies ondanks een 2x zo hoge omzet. Dit is denk ik grotendeels te herleiden naar kosten per transactie en ook deels doordat ze meer maatwerk doen (en minder standaardisatie).

    2. Beter voor de kaart. HERE update de kaarten per batch. Om de zoveel tijd een release van een nieuwe kaart. Bij tomtom is elk van die miljarden transacties een release. Dit betekent dat wijzigingen sneller in de kaart komen. Dit waren er in 2019 2,3 miljard per maand, nu waarschijnlijk veel meer want er rijden 3 miljoen auto’s met tomtom HD maps rond. Het aantal transacties van TT is hoger dan Google, sinds die vertienvoudinging en is vele malen hoger dan HERE. Microsoft ging over van HERE naar TT vanwege “de versere kaart en betere services”. Presentatie van Microsoft’s Chris Pendleton op TT investor day is op YouTube te vinden. De automatisering bij TT is inmiddels boven 90% en wordt elk jaar paar procent meer.

    3. Voor semi autonoom rijden is een release per batch zoals HERE heeft niet goed genoeg. Dat is veel werk en kostbaar en voldoet niet aan de eis om wijzigingen in weggennet bijna realtime in de kaart te hebben. Ook hebben ze niet het ‘roadagrams’ dat tt in de HD Map heeft. Als ergens iets in wegen wordt geconstateerd en niet in paar minuten op te lossen is (je moet de camerabeelden beter bekijken of overheden raadplegen) dan kun je met roadagrams die bepaalde weg op ‘uit’ zetten. De automobilist krijgt dan zodra hij die weg nadert een signaal om zelf het stuur over te nemen en de autonome functie gaat uit.

    HERE heeft voor haar voortbestaan een CCP nodig dat net als die van TT transactioneel is en geautomatiseerd. Maar heeft niet de tijd of de middelen, ligt aan de ketting bij banken en eigenaren. Andere partijen die zelf maps willen maken ‘at scale’ (dus niet lokaal) die lopen al snel aan tegen hoge kosten van kaarten onderhoud. TomTom is het CCP gaan bouwen in 2015, na onderzoek met Volkswagen naar de vereisten van autonoom rijden in de toekomst. Er heeft niet alleen veel geld in gezeten, maar vooral heel veel tijd. Ging ook 3x mis voor het goed ging.

    Dit CCP gaat tomtom no way voor een appel en een ei verkopen. En ik denk ook niet dat ze van de beurs gaan. Als een partij - bijvoorbeeld Qualcomm - het wil hebben dan moeten ze er ook voor betalen. De prijs zou dan moeten liggen gebaseerd op wat je kosten zijn als sensoren eigenaar (als het Qualcomm lukt om Veoneer over te nemen) om al die sensordata te verwerken tot iets zinvols zonder de expertise en tools die TT in huis heeft. Als je kijkt naar HERE en TomTom kosten, dan bespaart dit platform je heel veel geld. Exact kunnen we het niet berekenen, maar misschien wel meer dan 100 miljoen per jaar. CCP is dan een factor 10-15 waard daarvan. En dan heb je nog de waarde van 2 miljard euro aan orders van autofabrikanten en 200 miljoen per jaar in Enterprise licenties.

  7. forum rang 7 Wereldbelegger 24 september 2021 11:30
    Op weg naar "De Top" van 7,55 op 10 september zagen een aantal posters Microsoft opdoemen uit de mist rondom het gehavende vlaggenschip van de Nederlandse beurs.

    Vandaag nog geen "overname door Microsoft" gelezen.
    Wordt het dan toch een PB met een Exit aankondiging?
    ((-;
  8. forum rang 6 tatje 24 september 2021 11:33
    Ha *JustMe*.

    Grote licentieklanten als Microsoft betalen hun jaarlijkse fee in vierde kwartaal.

    Q3 2020: 150 miljoen omzet, free cashflow -20
    Q4 2020: 125 miljoen omzet, free cashflow +34

    1e HJ 264,3

    Met jouw omzet in 2e HJ komen we dan op 540 of heb je het over operationeel.

    Ik ga uit van herkende omzet ( IFRS )

    540 met een marge van 81% ( Taco North 80% ) 437
    Opex zonder D en A zeg 420
    ebitda 17

    bedoel je de omzet Q3 en 4 niet andersom !
  9. [verwijderd] 24 september 2021 11:52
    quote:

    tatje schreef op 24 september 2021 11:33:

    Ha *JustMe*.

    Grote licentieklanten als Microsoft betalen hun jaarlijkse fee in vierde kwartaal.

    Q3 2020: 150 miljoen omzet, free cashflow -20
    Q4 2020: 125 miljoen omzet, free cashflow +34

    1e HJ 264,3

    Met jouw omzet in 2e HJ komen we dan op 540 of heb je het over operationeel.

    Ik ga uit van herkende omzet ( IFRS )

    540 met een marge van 81% ( Taco North 80% ) 437
    Opex zonder D en A zeg 420
    ebitda 17

    bedoel je de omzet Q3 en 4 niet andersom !

    Outlook TT is 500-530 dus als je op 515 zet dan komt er H2 2021 nog 250 bij, versus de 275 in H2 2020. Marge wordt wel een stuk beter in H2 2021 vs H2 2020. In outlook zit ook lager consumer en dat is lage marge omzet die je niet echt mist. Q3 2020 had ook zo’n kosten release voor automotive platform net als Q2 2021. Dus qua marge makkelijke vergelijkingsbasis. Q3 wordt qua brutowinst denk ik redelijk vergelijkbaar met vorig jaar.
  10. harrysnel 24 september 2021 12:03
    Stel: ik ben Harold Goddijn. Ben een bedrijf begonnen en daarmee rijk geworden door het naar de beurs te brengen. Heb de controle over het bedrijf weten te behouden via meerderheid van aandelen. Heb vervolgens Tele Atlas met behulp van de beursnotering gekocht voor 3 miljard en daarna miljarden geïnvesteerd in het nieuwe TomTom. Ik ben Harold Goddijn en heb niet geprobeerd om het bedrijf te verkopen tijdens de HERE overnamestrijd en heb daarmee een paar miljard bewust laten lopen. Ik ben Harold Goddijn en zie dat mijn bedrijf bijna niets waard is op de beurs omdat het bedrijf wordt afgerekend op teruglopende omzet,, FCF, tekort aan chips ....

    Mijn uitgangspunt: als ik stop met werken wil ik uitbetaald worden op basis van de strategische waarde van het bedrijf TomTom en niet op basis van de belabberde cijfers van het zelfstandige TomTom. Ik wil centen zien voor alle waarde die ik heb toegevoegd over al die jaren. Ik wil beloond worden voor de waarde van de technologie, de data, de kennis, de cont(r)acten met autobouwers.....kortom: ik wil dat de visie die ik had over mobiliteit omgezet wordt in klinkende munt en dat kan prima als TomTom wordt opgenomen in een ander bedrijf dat de assetwaarde van TomTom kan vertalen naar inkomsten voor dat bedrijf.

    Hoe doe ik dit?

    Dit kan niet alleen via de beurs. Stel: een Microsoft biedt een premie van 100% dan komt de waardering die ik voor ogen heb bij lange na niet in zicht. Dan had ik beter ten tijde van HERE overname het spel al kunnen spelen. Nee, ik heb een waardering voor ogen in categorie MobilEye. Dus als Microsoft biedt wil ik mee in een constructie dat ik nog belang houd dat na X jaar wordt afgerekend. Maar ik heb een probleem. Als de constructie is dichtgetimmerd met Microsoft en dat bedrijf brengt een bod uit op TomTom dat ik steun, vanaf dat moment is de geest definitief uit de fles. Vriend Wakkie heeft dat al eens uitgelegd toen wij ontkenden dat TomTom te koop stond na Reuters geruchten en heeft teveel in onze kaarten laten kijken in een vlaag van ongewenste openheid. Er is dan namelijk duidelijk dat ik bereid ben om het bedrijf te verkopen en dat Microsoft strategische waarde in TomTom ziet en daarom het bedrijf wil kopen. TomTom staat niet te koop + de belabberde cijfers in zelfstandig scenario spelen geen rol meer. Het spel is dan op de wagen en dat kan ellende geven.

    Er kan dan namelijk een andere bieder komen. Zoals toen ik TeleAtlas wilde kopen Garmin ook een bod uitbracht. Dus wat gaat er dan gebeuren als bv Intel een hoger bod uitbrengt dan Microsoft? Hoe kan ik dan kiezen voor de E14 van Microsoft (+ mijn eigen dichtgetimmerde regeling om mijn belang na X jaar te verkopen waar ik echt op binnen loop) als Intel E20 biedt? Kan ik het veel hogere bod weigeren tov de minderheidsaandeelhouders? Nee dat dan val ik volkomen door de mand.

    Dus: ik wil geen biedingsstrijd en kan niet via beurs mijn uiteindelijke beloning incasseren. Aandeel naar hoger niveau brengen en dan bod blijft gevaarlijk vanwege de invloed die minderheidsaandeelhouders nog hebben. En natuurlijk het feit dat er regels aan beursnotering verbonden zijn met betrekking tot het delen van informatie. Niet alleen over wat het mij gaat opleveren maar ook over andere geïnteresseerden, over gevolgde tijdspad, er moet fairness opinie komen en als Microsoft koopt gaat strategische waarde een rol spelen....

    Nee er is maar 1 oplossing. Ik ga TomTom van de beurs halen met Private Equity en doe dat gebaseerd op een waardering van TomTom in een zelfstandig scenario. Niets geen strategische waarde waar de aandeelhouders op afgerekend worden. Het gaat over CAGR, FCF, dalende omzet, technologische onzekerheid, dreiging van Google en de teleurstellende koersontwikkeling van het aandeel die volkomen te verklaren is op basis van de eerder genoemde variabelen. Ik noem de huidige beursnotering realistisch gezien boekhoudkundige cijfers en onzekerheid en bied samen met Private Equity de beleggers een mogelijk om nu al uit dit onzekere lange termijn verhaal te stappen. Ik bied E10. Ik ga zelf mee in de Exit en pas daarna ga ik de strategische waarde ontsluiten. Heb dan geen kans op vijandige bieder als ik mijn afspraken met Microsoft maak en dat is voor de overnemende partij ook prettig. Net als dat er geen eisen zijn opgelegd door beurs voor transparantie. Ideaal.

    Wat heb ik nodig om dit scenario te realiseren? Een RvC die exit steunt.....check (voorzitter Haank heeft bedrijf Springer laten groeien buiten beurs dankzij 3 rondes Private Equity financiering). Beleggers die murw gebeukt zijn door koersverloop.....check (zie IEX forum en koersverloop aandeel). Bevriende partijen die bereid zijn te verkopen....check (de Mol). Analisten die E10 zien als aantrekkelijk bod .... check (ING). Zo min mogelijk media aandacht .... check (van AEX naar ascx). Geld ..... check (zit in het bedrijf). Moment moet kloppen ...... check (bedrijf is hapklaar brokje door afschrijvingen, er zijn tijdelijke problemen ivm chips, deals zijn binnen voor langere termijn)..

    Als ik Goddijn was haalde ik TomTom via exit van de beurs en betaal de premie obv “een zelfstandig scenario”. Daarna incasseer ik mijn daadwerkelijke beloning als TomTom op de werkelijke strategische waarde kan worden ingeschat en ga ik zeilen.

    Jmho

  11. bikkelharde winst 24 september 2021 12:07
    quote:

    harrysnel schreef op 24 september 2021 12:03:

    Stel: ik ben Harold Goddijn. Ben een bedrijf begonnen en daarmee rijk geworden door het naar de beurs te brengen. Heb de controle over het bedrijf weten te behouden via meerderheid van aandelen. Heb vervolgens Tele Atlas met behulp van de beursnotering gekocht voor 3 miljard en daarna miljarden geïnvesteerd in het nieuwe TomTom. Ik ben Harold Goddijn en heb niet geprobeerd om het bedrijf te verkopen tijdens de HERE overnamestrijd en heb daarmee een paar miljard bewust laten lopen. Ik ben Harold Goddijn en zie dat mijn bedrijf bijna niets waard is op de beurs omdat het bedrijf wordt afgerekend op teruglopende omzet,, FCF, tekort aan chips ....

    Mijn uitgangspunt: als ik stop met werken wil ik uitbetaald worden op basis van de strategische waarde van het bedrijf TomTom en niet op basis van de belabberde cijfers van het zelfstandige TomTom. Ik wil centen zien voor alle waarde die ik heb toegevoegd over al die jaren. Ik wil beloond worden voor de waarde van de technologie, de data, de kennis, de cont(r)acten met autobouwers.....kortom: ik wil dat de visie die ik had over mobiliteit omgezet wordt in klinkende munt en dat kan prima als TomTom wordt opgenomen in een ander bedrijf dat de assetwaarde van TomTom kan vertalen naar inkomsten voor dat bedrijf.

    Hoe doe ik dit?

    Dit kan niet alleen via de beurs. Stel: een Microsoft biedt een premie van 100% dan komt de waardering die ik voor ogen heb bij lange na niet in zicht. Dan had ik beter ten tijde van HERE overname het spel al kunnen spelen. Nee, ik heb een waardering voor ogen in categorie MobilEye. Dus als Microsoft biedt wil ik mee in een constructie dat ik nog belang houd dat na X jaar wordt afgerekend. Maar ik heb een probleem. Als de constructie is dichtgetimmerd met Microsoft en dat bedrijf brengt een bod uit op TomTom dat ik steun, vanaf dat moment is de geest definitief uit de fles. Vriend Wakkie heeft dat al eens uitgelegd toen wij ontkenden dat TomTom te koop stond na Reuters geruchten en heeft teveel in onze kaarten laten kijken in een vlaag van ongewenste openheid. Er is dan namelijk duidelijk dat ik bereid ben om het bedrijf te verkopen en dat Microsoft strategische waarde in TomTom ziet en daarom het bedrijf wil kopen. TomTom staat niet te koop + de belabberde cijfers in zelfstandig scenario spelen geen rol meer. Het spel is dan op de wagen en dat kan ellende geven.

    Er kan dan namelijk een andere bieder komen. Zoals toen ik TeleAtlas wilde kopen Garmin ook een bod uitbracht. Dus wat gaat er dan gebeuren als bv Intel een hoger bod uitbrengt dan Microsoft? Hoe kan ik dan kiezen voor de E14 van Microsoft (+ mijn eigen dichtgetimmerde regeling om mijn belang na X jaar te verkopen waar ik echt op binnen loop) als Intel E20 biedt? Kan ik het veel hogere bod weigeren tov de minderheidsaandeelhouders? Nee dat dan val ik volkomen door de mand.

    Dus: ik wil geen biedingsstrijd en kan niet via beurs mijn uiteindelijke beloning incasseren. Aandeel naar hoger niveau brengen en dan bod blijft gevaarlijk vanwege de invloed die minderheidsaandeelhouders nog hebben. En natuurlijk het feit dat er regelen aan beursnotering verbonden zijn met betrekking tot het delen van informatie. Niet alleen over wat het mij gaat maar ook over andere geïnteresseerden, over gevolgde tijdspad, er moet fairness opinie komen en als Microsoft koopt gaat strategische waarde een rol spelen....

    Nee er is maar 1 oplossing. Ik ga TomTom van de beurs halen met Private Equity en doe dat gebaseerd op een waardering van TomTom in een zelfstandig scenario. Niets geen strategische waarde waar de aandeelhouders op afgerekend worden. Het gaat over CAGR, FCF, dalende omzet, technologische onzekerheid, dreiging van Google en de teleurstellende koersontwikkeling van het aandeel die volkomen te verklaren is op basis van de eerder genoemde variabelen. Ik noem de huidige beursnotering realistisch gezien boekhoudkundige cijfers en onzekerheid en bied samen met Private Equity de beleggers een mogelijk om nu al uit dit onzekere lange termijn verhaal te stappen. Ik bied E10. Ik ga zelf mee in de Exit en pas daarna ga ik de strategische waarde ontsluiten. Heb dan geen kans op vijandige bieder als ik mijn afspraken met Microsoft maak en dat is voor de overnemende partij ook prettig. Net als dat er geen eisen zijn opgelegd door beurs voor transparantie. Ideaal.

    Wat heb ik nodig om dit scenario te realiseren? Een RvC die exit steunt.....check (voorzitter Haank heeft bedrijf Springer laten groeien buiten beurs dankzij 3 rondes Private Equity financiering). Beleggers die murw gebeukt zijn door koersverloop.....check (zie IEX forum en koersverloop aandeel). Bevriende partijen die bereid zijn te verkopen....check (de Mol). Analisten die E10 zien als aantrekkelijk bod .... check (ING). Zo min mogelijk media aandacht .... check (van AEX naar ascx). Geld ..... check (zit in het bedrijf). Moment moet kloppen ...... check (bedrijf is hapklaar brokje door afschrijvingen, er zijn tijdelijke problemen ivm chips, deals zijn binnen voor langere termijn)..

    Als ik Goddijn was haalde ik TomTom via exit van de beurs en betaal de premie obv “een zelfstandig scenario”. Daarna incasseer ik mijn daadwerkelijke beloning als TomTom op de werkelijke strategische waarde kan worden ingeschat en ga ik zeilen.

    Jmho

    Je legt het beter uit dan ik zou kunnen. Ik noem het simpelweg het Versatel-scenario.
2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 100 101 102 103 104 ... 124 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.