Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 178,8K

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 91 92 93 94 95 ... 124 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 pwijsneus 22 september 2021 15:29
    quote:

    *JustMe* schreef op 22 september 2021 15:01:

    [...]

    Je halveert even tomtom’s outlook.

    Outlook TT is 33% groei komende 2 jaar (voor location) en 10% FCF, geen 5%.

    Dit zit al in de boeken dus waar die “enorme risico’s” op marginale groei vandaan komt is mij een raadsel. En zélfs als tomtom na 2023 in een nul-groei komt, wat me heel sterk lijkt, dat zien we dan wel weer. Op basis van die situatie is een koers van 13 euro passender.

    Daar kijken analisten niet naar. TomTom verwacht een groei van 15%. Met hangen en wurgen waarschijnlijk. Waar haal jij een groei van 33% vandaan? Ze groeien dit jaar overigens maar amper, en dat ten opzichte van coronajaar 2020. Niet best. En dat met al die pakketjes en maaltijden die verstuurd moesten worden. Gouden tijden voor telematics zou je zeggen. Ook clouddiensten groeien als kool (MS). Uber gaat misschien zelfs winst maken. Wat doet enterprise bij TT, helemaal niets! Dat is mij helemaal een raadsel.

    Je schat die beursvorsers te hoog in, ze kijken zeker bij een fonds verstopt in de ASCX (geen idee in welke index TT uberhaupt zit) en met een onaantrekkelijke aandeelhoudersstructuur niet verder dan hun neus lang is. Vind UBS dan ook maar een uitslover.

    HD maps is een compleet ander product dan de traditionele kaarten. Je ziet dat autobouwers hun auto's volplakken met sensoren. Tegen 2024 is het maar de vraag of die zelfsturende functies al worden uitgerolt, maar tegen die tijd hebben autobouwers zoals VW en Tesla toch genoeg eigen data om in-house maps te kunnen produceren. Waar is TT dan nog voor nodig?

  2. forum rang 6 win some... 22 september 2021 15:32
    quote:

    *JustMe* schreef op 22 september 2021 14:00:

    [...]

    Niks geloof, puur data

    2016:
    57% omzet uit krimp onderdelen
    43% omzet uit groei onderdelen

    2021:
    19% omzet uit krimp onderdelen
    81% omzet uit groei onderdelen

    2023:
    12% omzet uit krimp onderdelen
    88% omzet uit groei onderdelen

    2010 was het laatste jaar dat omzet aan consumenten groeide. In dat jaar kwam 84% van de omzet uit Consumer en slechts 16% uit groeiende zakelijke divisies. Daarna kwamen enkele ‘rampjaren’. Het heeft tot 2017 geduurd voordat het zo’n beetje 50/50 was tussen groei onderdelen en krimp onderdelen. Waarbij de krimponderdelen sneller krompen maar de groei onderdelen veel meer marge hebben dus onder aan de streep was de krimp toen wel voorbij. Als referentiepunt: 2010 was er 46% marge, nu is er 82% marge.

    Ook even wat andere pure data:

    2016
    A&E Ebitda: 82,1 mio
    Cons Ebitda: 5,9 mio

    2021
    A&E Ebitda: -6,4 mio
    Cons Ebitda: 22,8 mio

    Dus bij het groeiende onderdeel gaat de Ebitda omlaag en bij het krimpende onderdeel gaat de Ebitda omhoog. Dat ziet er dan niet zo positief uit.
  3. forum rang 6 pwijsneus 22 september 2021 15:34
    quote:

    win some... schreef op 22 september 2021 15:32:

    [...]

    Ook even wat andere pure data:

    2016
    A&E Ebitda: 82,1 mio
    Cons Ebitda: 5,9 mio

    2021
    A&E Ebitda: -6,4 mio
    Cons Ebitda: 22,8 mio

    Dus bij het groeiende onderdeel gaat de Ebitda omlaag en bij het krimpende onderdeel gaat de Ebitda omhoog. Dat ziet er dan niet zo positief uit.
    Het is inderdaad maar net naar welke cijfers je kijkt.
  4. [verwijderd] 22 september 2021 15:36
    quote:

    dachthetniet schreef op 22 september 2021 14:29:

    [...]

    Pure data die alle partijen dan niet zien. Want dan zou er nu geen6/7 op de borden staan.
    Heel makkelijk er zit een inspiratieloze ceo bij een bedrijf dat het imago heeft van een slap vaatdoekje.
    En hoe leuk de cijfers of beter de interpretatie daarvan ook mogen zijn wordt dit omgezet in 0-kans op een dividend, aandeelwaarde stijging of andere manieren van rendement.
    Zes jaar geleden, toen M. nog postte onder namen als *Justin* en [verwijderd] legde hij ons uit dat de transitie (vrijwel) was voltooid en de 16,50 in het verschiet lag.

    Nou, we hebben de geweldige performance van Roerganger Hendricus Coenradus Albertus Goddijn mogen volgen daarna.

    Hem en zijn vrouw heeft het 170.000.000,00 euro belastingvrij opgeleverd, wij moesten het doen met de halvering van de koers en zoals altijd geen cent dividend.

    Ik denk dat het huidige charme-offensief moet leiden tot een koers boven de 7,81 in mei. Daarna zullen er wel veel pechverhalen naar buiten komen zodat de koers daalt en dat is dan gunstig voor een paar mensen die problemen hebben met het bijdragen aan een betere samenleving d.m.v. vennotschaps- en vermogensbelasting.
  5. forum rang 7 sniklaas 22 september 2021 15:49
    quote:

    pwijsneus schreef op 22 september 2021 15:29:

    [...]

    Daar kijken analisten niet naar. TomTom verwacht een groei van 15%. Met hangen en wurgen waarschijnlijk. Waar haal jij een groei van 33% vandaan? Ze groeien dit jaar overigens maar amper, en dat ten opzichte van coronajaar 2020. Niet best. En dat met al die pakketjes en maaltijden die verstuurd moesten worden. Gouden tijden voor telematics zou je zeggen. Ook clouddiensten groeien als kool (MS). Uber gaat misschien zelfs winst maken. Wat doet enterprise bij TT, helemaal niets! Dat is mij helemaal een raadsel.

    Je schat die beursvorsers te hoog in, ze kijken zeker bij een fonds verstopt in de ASCX (geen idee in welke index TT uberhaupt zit) en met een onaantrekkelijke aandeelhoudersstructuur niet verder dan hun neus lang is. Vind UBS dan ook maar een uitslover.

    HD maps is een compleet ander product dan de traditionele kaarten. Je ziet dat autobouwers hun auto's volplakken met sensoren. Tegen 2024 is het maar de vraag of die zelfsturende functies al worden uitgerolt, maar tegen die tijd hebben autobouwers zoals VW en Tesla toch genoeg eigen data om in-house maps te kunnen produceren. Waar is TT dan nog voor nodig?
    @Wijsneus, wanneer je in dit overzicht het aantal FTE's vermeld en daarnaast de omzet per FTE kom je tot een droevige conclusie voor 2020 op 118 K€ waar het gemiddelde in de technology sector 200 K€ is...

    Dus de omzet van TOMTOM van 2020 is 70% onder het marktgemiddelde en dan hou ik nog geen rekening met het gegeven dat TOMTOM een HIGH TECH bedrijf is en > 200 K€ per werknemer aan omzet na al die jaren van investeringen in location technology zou moeten genereren..

    Of zitten er in verhouding teveel FTE's op het consumenten anker....
  6. forum rang 6 ketchup 22 september 2021 16:12
    beste Mevrouw Riet, ik lust HG ook niet als CEO van TT, zoals u terecht schrijft " een beursgenoteerd bedrijf " en dan heb je buiten eigen belang ook vreemd belang, want er zitten namelijk investeerders met vreemd geld in dit beursbedrijf als aandeelhouder en daar dien je als goed huisvader over te waken

    zover helemaal eens met uw kritiek

    waar ik het totaal mee oneens ben is dat gejammer over het persoonlijk vergaarde fortuin van de heer en mevrouw Goddijn, ik heb geen enkel probleem met mensen die hun fortuin hebben gemaakt, en of ze deze hebben gemaakt vanwege een buiten gewoon kundig ondernemings inzicht , of vanwege een overdosis aan street-smart handelsgeest plus een fikse dosis geluk is voor mij verder niet van belang
    ik gun iedereen zijn of haar succes

    waar ik wel gruwelijk hekel aan heb is als er 2 klasse aandeelhouders binnen hetzelfde bedrijf zitten , de ene die echt alles weten en de andere die helemaal niets weten en dan ook nog met een quasi 50/50 % weging als aandeelhouders , dat maakt voor een compleet ongelijk informatieveld , en ook ik begrijp dat er vanzelfsprekend bepaalde interne informatie vanwege mogelijke concurrerende positie binnen een sector niet altijd gedeeld kan worden, maar om helemaal nul inzet te tonen je bedrijf ook maar iets te willen profileren is ronduit schande en daar heeft Morgan ooit een punt van gemaakt door te stellen " vanwaar die enorme onderwaardering voor jullie bedrijf , daar waar je eigenlijk een voorsprong door techniek zou moeten hebben " en als antwoord " Ja, we zouden een grotere inspanning moeten doen de markt uit te leggen waar we voor staan en wat onze doelen zijn " 4 jaar later noteert het bedrijf zo'n beetje aan de laagste ondernemingswaarde aan de beurs sinds haar bestaan en zijn goede analisten afgehaakt

    HG is wat dat betreft een waardeloze CEO , wat niet wil zeggen dat hij een waardeloze ondernemer is, want dat is hij verre van, hij is een succesvolle ondernemer en dat heeft hij privé ook bewezen.
    Nu nog voor ons allemaal en daarom zal het mij benieuwen wat HG met die berg cash gaat doen, doet hij niks en laat hij het gewoon in de parkeerstrook staan dan is hij met totaal andere zaken bezig dan het belang van de investerende aandeelhouder, dan is hij 100% bezig met eigen belang en dan gaan we alleen scoren het moment dat zijn belang toevallig ook zo uitkomt dat het ons belang is, als we dan nog in het aandeel zitten.

    dus Riet laten we hopen dat HG nu een kleur bekend dat ons allemaal ten goede komt, en dat anders de raad van commissarissen eens ballen toont en hem opzij schuift.
  7. forum rang 6 pwijsneus 22 september 2021 16:38
    quote:

    ketchup schreef op 22 september 2021 16:12:

    beste Mevrouw Riet, ik lust HG ook niet als CEO van TT, zoals u terecht schrijft " een beursgenoteerd bedrijf " en dan heb je buiten eigen belang ook vreemd belang, want er zitten namelijk investeerders met vreemd geld in dit beursbedrijf als aandeelhouder en daar dien je als goed huisvader over te waken

    zover helemaal eens met uw kritiek

    waar ik het totaal mee oneens ben is dat gejammer over het persoonlijk vergaarde fortuin van de heer en mevrouw Goddijn, ik heb geen enkel probleem met mensen die hun fortuin hebben gemaakt, en of ze deze hebben gemaakt vanwege een buiten gewoon kundig ondernemings inzicht , of vanwege een overdosis aan street-smart handelsgeest plus een fikse dosis geluk is voor mij verder niet van belang
    ik gun iedereen zijn of haar succes

    waar ik wel gruwelijk hekel aan heb is als er 2 klasse aandeelhouders binnen hetzelfde bedrijf zitten , de ene die echt alles weten en de andere die helemaal niets weten en dan ook nog met een quasi 50/50 % weging als aandeelhouders , dat maakt voor een compleet ongelijk informatieveld , en ook ik begrijp dat er vanzelfsprekend bepaalde interne informatie vanwege mogelijke concurrerende positie binnen een sector niet altijd gedeeld kan worden, maar om helemaal nul inzet te tonen je bedrijf ook maar iets te willen profileren is ronduit schande en daar heeft Morgan ooit een punt van gemaakt door te stellen " vanwaar die enorme onderwaardering voor jullie bedrijf , daar waar je eigenlijk een voorsprong door techniek zou moeten hebben " en als antwoord " Ja, we zouden een grotere inspanning moeten doen de markt uit te leggen waar we voor staan en wat onze doelen zijn " 4 jaar later noteert het bedrijf zo'n beetje aan de laagste ondernemingswaarde aan de beurs sinds haar bestaan en zijn goede analisten afgehaakt

    HG is wat dat betreft een waardeloze CEO , wat niet wil zeggen dat hij een waardeloze ondernemer is, want dat is hij verre van, hij is een succesvolle ondernemer en dat heeft hij privé ook bewezen.
    Nu nog voor ons allemaal en daarom zal het mij benieuwen wat HG met die berg cash gaat doen, doet hij niks en laat hij het gewoon in de parkeerstrook staan dan is hij met totaal andere zaken bezig dan het belang van de investerende aandeelhouder, dan is hij 100% bezig met eigen belang en dan gaan we alleen scoren het moment dat zijn belang toevallig ook zo uitkomt dat het ons belang is, als we dan nog in het aandeel zitten.

    dus Riet laten we hopen dat HG nu een kleur bekend dat ons allemaal ten goede komt, en dat anders de raad van commissarissen eens ballen toont en hem opzij schuift.

    Nogmaals, indien TomTom een exit op de roadmap heeft staan, zijn ze een heel eind op weg.

    Een steeds kleiner wordende marketcap, en een steeds groter wordende cashpile. Dan helpt het chiptekort in oktober ook nog een handje. Je kunt zo uitrekenen wanneer het punt komt dat het mogelijk zou zijn.

    Balans is schoon, klaar voor de pluk zou je zeggen. Geloof dat niemand er iets op tegen zou zijn. Moet eerlijk zeggen dat TomTom zichzelf knap staande heeft weten te houden afgelopen 10 jaar, alleen voor de minderheidsaandeelhouders is het geen feest geweest.

    Tja, je kunt niet alles hebben.
  8. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 22 september 2021 16:39
    Laten we inderdaad hopen dat TomTom heel snel kleur gaat bekennen want de koerscontrole die nu duidelijk aanwezig is is misselijk makend!

    Zwaar maar dan ook heel zwaar ondergewaardeerd is het aandeel TomTom, mede door het mistig communiceren en ontwijken van financiële details bij nieuwe deals!

    Maar als TomTom niets zou gaan opleveren zouden partijen als John de Mol allang zijn uitgestapt maar dat doen ze dus niet!!
    Weten sommige grote jongens dan mogelijk meer? Ik denk het wel!

    Dus hopelijk snel een positief bericht en koersontwikkeling want genoeg is genoeg ( ergernis en geld verdampen)! Aandeelhouderswaarde creëren is het toverwoord HG.

    Vraag me nog steeds af wie en met welke reden 2 weken geleden de koers met hoog volume deed laten oplopen?!
  9. [verwijderd] 22 september 2021 16:45
    quote:

    pwijsneus schreef op 22 september 2021 15:29:

    [...]

    Daar kijken analisten niet naar. TomTom verwacht een groei van 15%. Met hangen en wurgen waarschijnlijk. Waar haal jij een groei van 33% vandaan?

    Outlook TT is 33% groei 2023 vs 2021. Dus dat is 15%

    Ze groeien dit jaar overigens maar amper, en dat ten opzichte van coronajaar 2020. Niet best.

    10% groei in eerste jaarhelft voor automotive en enterprise gecombineerd. Waarbij enterprise 0% was. Althans, in euros. Er was 10% groei in dollars. Omzet enterprise is vrijwel volledig in dollars, maar bij rapportage in euros zie je dat niet. Inmiddels is de euro-dollar van 1,22 in Q2 naar 1,17. Alleen voor automotive is tweede jaarhelft minder door chips. Het “en dat in vergelijking met coronajaar 2020” is dus onzin want die autobranche heeft het nu niet makkelijker dan 2020

    En dat met al die pakketjes en maaltijden die verstuurd moesten worden. Gouden tijden voor telematics zou je zeggen. Ook clouddiensten groeien als kool (MS). Uber gaat misschien zelfs winst maken. Wat doet enterprise bij TT, helemaal niets! Dat is mij helemaal een raadsel.

    Deed 10% groei in USD

    Je schat die beursvorsers te hoog in, ze kijken zeker bij een fonds verstopt in de ASCX (geen idee in welke index TT uberhaupt zit) en met een onaantrekkelijke aandeelhoudersstructuur niet verder dan hun neus lang is. Vind UBS dan ook maar een uitslover.

    Goed om te weten voor UBS

    HD maps is een compleet ander product dan de traditionele kaarten. Je ziet dat autobouwers hun auto's volplakken met sensoren. Tegen 2024 is het maar de vraag of die zelfsturende functies al worden uitgerolt, maar tegen die tijd hebben autobouwers zoals VW en Tesla toch genoeg eigen data om in-house maps te kunnen produceren. Waar is TT dan nog voor nodig?

    Tesla en VW kunnen helemaal niks. Waar haal je die wijsheid vandaan. Tesla riep zelfs dat HD maps niet nodig zijn omdat ze het niet kunnen en - net als bij lidar - hopen dat er nog goedkoop een kaartenmaker te snappen is. Niet dus.

  10. [verwijderd] 22 september 2021 16:50
    quote:

    win some... schreef op 22 september 2021 15:32:

    [...]

    Ook even wat andere pure data:

    2016
    A&E Ebitda: 82,1 mio
    Cons Ebitda: 5,9 mio

    2021
    A&E Ebitda: -6,4 mio
    Cons Ebitda: 22,8 mio

    Dus bij het groeiende onderdeel gaat de Ebitda omlaag en bij het krimpende onderdeel gaat de Ebitda omhoog. Dat ziet er dan niet zo positief uit.
    Dat is puur interne verschuiving van kosten. Het groeiende deel is puur content en neemt nu vrijwel de gehele kaartenmaak kosten voor zijn rekening. Wat je hier dus vooral ziet is de hefboom mogelijkheid. E&A gaat 135 miljoen in omzet stijgen en krijgt daarbij vrijwel geen extra interne kosten toebedeeld. En Consumer kan afgestoten of gestaakt worden waarbij diverse kosten wegvallen (marketing, sales, distributie) terwijl de bijdrage aan kaarten vanuit Consumer amper wordt gemist.
  11. forum rang 6 Dutchy Ron 22 september 2021 16:51
    We kunnen iedere dag alles van ons afschrijven het doet niets met de koers ….. een stijgende koers en rendement is waarom wij hier (op aarde) zijn. Dat kan alleen als er een nieuwe trigger komt en nieuws vanuit TT. De radiostilte bij TT baart mij daarom meer zorgen dan de huidige cijfers of het spaarboekje van HG.
  12. [verwijderd] 22 september 2021 17:08
    quote:

    pwijsneus schreef op 22 september 2021 16:38:

    [...]

    Nogmaals, indien TomTom een exit op de roadmap heeft staan, zijn ze een heel eind op weg.

    Een steeds kleiner wordende marketcap, en een steeds groter wordende cashpile. Dan helpt het chiptekort in oktober ook nog een handje. Je kunt zo uitrekenen wanneer het punt komt dat het mogelijk zou zijn.

    Balans is schoon, klaar voor de pluk zou je zeggen. Geloof dat niemand er iets op tegen zou zijn. Moet eerlijk zeggen dat TomTom zichzelf knap staande heeft weten te houden afgelopen 10 jaar, alleen voor de minderheidsaandeelhouders is het geen feest geweest.

    Tja, je kunt niet alles hebben.
    We horen dit al 8 jaar en gebeurt steeds niet. En trouwens. Als je dit gelooft zou ik maar long gaan. Pak je in elk geval nog 40% of iets dergelijks. Als dit gebeurt is het in Q4 als alle betalingen ontvangen zijn en die cash pile 360 mio is. Maar weet je… TT geeft zelf ook steeds aan dat die cash in Q4 komt en dat er grote deals zijn. Dat doe je niet als je TT van de beurs wilt halen.

    Ik zie ook het voordeel voor de founders niet. Of ze hun vermogen nou op de beurs zien groeien of van de beurs af. Het verhaal hier op IEX is altijd dat ze zichzelf veel duurder kunnen verkopen als ze van de beurs af gaan. Maar is dat ook zo? Dan is toch ook de waarde bij buy-out voor de nieuwe koper een referentiepunt?

    Ze kunnen beter gewoon groeien aan de beurs en dan hun persoonlijke lange termijn plan (successie) uitvoeren. Ofwel overdracht aan nieuwr kroonprins of verkoop aan (bijv) Qualcomm.

    Het aan de beurs genoteerd staan was lastig als je steeds een slecht verhaal hebt aan beleggers, omdat consumer nog zo groot is en je middenin transitie zit. Dan kan je denken: ik wil die extreem grote verandering in de luwte doen, want ik heb daar 200% aandacht voor nodig.

    Die fase is voorbij. De beursnotering zit tomtom niet in de weg en de transitie is afgerond. Ik sluit het niet uit, omdat ik geen waarzegger ben, maar ik zie geen rationale voor die exit. Als founders puur op geld gericht zijn (wat ik niet denk) laten ze op basis van 650 omzet en 10% FCF de koers naar 13 euro lopen en ga dan eens met een Qualcomm of NXP praten. Of hou het lekker aan de beurs maar verkoop (deels) je pakket zodra je als Goddijn niet meer aan het roer staat.
  13. [verwijderd] 22 september 2021 17:19
    quote:

    ketchup schreef op 22 september 2021 16:12:

    beste Mevrouw Riet, ik lust HG ook niet als CEO van TT, zoals u terecht schrijft " een beursgenoteerd bedrijf " en dan heb je buiten eigen belang ook vreemd belang, want er zitten namelijk investeerders met vreemd geld in dit beursbedrijf als aandeelhouder en daar dien je als goed huisvader over te waken

    zover helemaal eens met uw kritiek

    waar ik het totaal mee oneens ben is dat gejammer over het persoonlijk vergaarde fortuin van de heer en mevrouw Goddijn, ik heb geen enkel probleem met mensen die hun fortuin hebben gemaakt, en of ze deze hebben gemaakt vanwege een buiten gewoon kundig ondernemings inzicht , of vanwege een overdosis aan street-smart handelsgeest plus een fikse dosis geluk is voor mij verder niet van belang
    ik gun iedereen zijn of haar succes

    waar ik wel gruwelijk hekel aan heb is als er 2 klasse aandeelhouders binnen hetzelfde bedrijf zitten , de ene die echt alles weten en de andere die helemaal niets weten en dan ook nog met een quasi 50/50 % weging als aandeelhouders , dat maakt voor een compleet ongelijk informatieveld , en ook ik begrijp dat er vanzelfsprekend bepaalde interne informatie vanwege mogelijke concurrerende positie binnen een sector niet altijd gedeeld kan worden, maar om helemaal nul inzet te tonen je bedrijf ook maar iets te willen profileren is ronduit schande en daar heeft Morgan ooit een punt van gemaakt door te stellen " vanwaar die enorme onderwaardering voor jullie bedrijf , daar waar je eigenlijk een voorsprong door techniek zou moeten hebben " en als antwoord " Ja, we zouden een grotere inspanning moeten doen de markt uit te leggen waar we voor staan en wat onze doelen zijn " 4 jaar later noteert het bedrijf zo'n beetje aan de laagste ondernemingswaarde aan de beurs sinds haar bestaan en zijn goede analisten afgehaakt

    HG is wat dat betreft een waardeloze CEO , wat niet wil zeggen dat hij een waardeloze ondernemer is, want dat is hij verre van, hij is een succesvolle ondernemer en dat heeft hij privé ook bewezen.
    Nu nog voor ons allemaal en daarom zal het mij benieuwen wat HG met die berg cash gaat doen, doet hij niks en laat hij het gewoon in de parkeerstrook staan dan is hij met totaal andere zaken bezig dan het belang van de investerende aandeelhouder, dan is hij 100% bezig met eigen belang en dan gaan we alleen scoren het moment dat zijn belang toevallig ook zo uitkomt dat het ons belang is, als we dan nog in het aandeel zitten.

    dus Riet laten we hopen dat HG nu een kleur bekend dat ons allemaal ten goede komt, en dat anders de raad van commissarissen eens ballen toont en hem opzij schuift.

    Dank voor uw reactie.

    Als ik ergens geen moeite mee heb dan is het met innovatieve mensen die succes en financiële voorspoed hebben met hun genialiteit. Ons Westerse model is gefundeerd op dit principe dat ertoe geleid heeft dat we hier een ongekende welvaart hebben met zelfs aandacht en steun voor de minder gefortuneerden.
    Mijn probleem met de heer Goddijn is dat hij zijn vermogen voor een groot deel vergaard heeft met de beursgang van TomTom waardoor hij zich verplicht heeft aandeelhouderswaarde te creëren voor ALLE aandeelhouders en zich daar niet aan heeft gehouden.

    Het heeft hem met zijn meerderheidsconstructie een vrijbrief gegeven om onaanvaardbare risico’s te nemen door te overbieden op TeleAtlas, om een sportdivisie op te bouwen en de leiding daarvan te geven aan zijn vrouw die daar dus totaal ongeschikt voor bleek en een transitie uit te voeren die zeer stroef en vooralsnog verliesgevend blijkt en zichzelf daarvoor geheel tegen de code Tabaksblat in nog met bonussen en optieregelingen beloont ook. Ondertussen de aandeelhouders zoet houden met valse beloftes (aandeelhouderswaarde creëren enzo) en onwaarheden (VW-deal, succes Sports, Nissan etc.)

    Als reguliere aandeelhouders zijn wij daardoor tekort gedaan en dat valt deze ex-bankier kwalijk te nemen. De koers van een beursgenoteerd bedrijf is tekenend voor het succes van een bedrijf. Goddijn had daar in 2009 al zijn conclusies uit moeten trekken en moeten opstappen. Beursgang heeft consequenties, maar niet voor hem en zijn vrouw. Ethisch gezien klopt het niet bij TomTom, dat is mijn bezwaar,.
  14. forum rang 6 tatje 22 september 2021 17:22
    Orderboek

    2017 > 400 miljoen.
    2018 > 250 miljoen

    En toen kwam de backlog en konden we geen soep meer maken van het orderboek.

    Gezien het groeiende marktaandeel zeg ik.

    2019 500 miljoen
    2020 450 miljoen
    2021 550 miljoen.

    Vroeger had ik een orderboek, SD en traffic

    Nu wordt dat SD ADAS HD en traffic.

    Niet vergeten alleen oems liggen in het orderboek.

    Consumenten, dus auto kopers kopen ook TT automotive produkten, die niet in de backlog liggen. Optioneel
    Maand kwartaal of jaar abonnementen.

    Waarom maken ze ondanks de backlog , het orderboek niet bekend. Ik denk aan KLOTSEN :-)

    Harold zei ook :
    Die platform kosten NRE die Q2 2021 zorgden voor een gross margin van 77%, zonder die kosten 84% dus die kosten zijn bijna 10 miljoen.
    Harold bij online hebben we die kosten niet meer.

    Chris pendleton.

    De ingenieurs van TT moeten kunnen opschalen en dat doen ze ook.

    2020
    R en D 3604
    Marketing 119
    SGA 742
    totaal gem FTE 4465

    van die 4465 waren 3336 buiten Nederland.

    Mijn conclusie een tussen 80 en 85% van de afdeling R en D werkt buiten Nederland.
  15. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 22 september 2021 17:29
    quote:

    Edhvvvvv schreef op 22 september 2021 17:20:

    Wat is het verhaal van al die transacties door/van XEQT van 1 (2/5/10) stuks. Dat is toch overduidelijk sturen? ZIj hebben er neem ik aan belang bij dat de koers negatief beweegt.
    Volgens mij is dit toch strafbaar?!
    VEB, AFM are you watching?!
2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 91 92 93 94 95 ... 124 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.