Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,320   +0,075   (+1,43%) Dagrange 5,290 - 5,380 140.776   Gem. (3M) 179,3K

Tom Tom September 2021 in de aanloop naar de Q3 cijfers (14-10-2021) is €6,- het koersdoel

2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 86 87 88 89 90 ... 124 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 boem! 21 september 2021 09:22
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 september 2021 08:06:

    Chiptekort is bekend. De productiecijfers worden lager bijgesteld voor de komende jaren.
    De positivo's die enige weken geleden het hier over een "inhaalslag" in autoverkoop en -productie hadden worden door de realiteit op de feiten gedrukt.

    ‘Wereldwijde autoproductie daalt in 2022 met 9 procent’

    De wereldwijde autoproductie van autofabrikanten zal dit jaar met 6,2 procent dalen tot 75,8 miljoen eenheden, zo verwacht het onderzoeksbureau IHS Markit. Er werden 5 miljoen minder auto’s geproduceerd dan verwacht. Dat meldt het marktonderzoeksbureau in zijn prognose over dit jaar en de komende jaren.

    In 2022 is de verwachting van het marktonderzoeksbureau dat de autoproductie met 9,3 procent daalt tot 82,6 miljoen auto’s. Dat betekent dat er in absolute aantallen 8,5 miljoen minder auto’s gemaakt worden. Dat maakt het bureau bekend.

    In de afgelopen jaar zorgde het wereldwijde tekort aan microchips voor onderbrekingen van de productie bij bijna alle autofabrikanten. Het onderzoeksbureau verwacht dat dit tekort nog zeker voortduurt tot 2023.

    Ook voor dat jaar heeft het onderzoeksbureau zijn raming van de totale productie naar beneden bijgesteld met 1 miljoen auto's naar 92 miljoen in totaal. Pas in het tweede kwartaal van 2023 verwacht IHS Markit een versnelling van de productieniveaus van autofabrikanten. In zijn prognose leidt dat tot een raming van 97,3 miljoen eenheden in 2024 en 98,9 miljoen eenheden in 2025.

    bron:
    automotive-online.nl/management/laats...
    Bedankt voor het laatste overzicht welke de volgende geschatte aantallen geproduceerde wagens aangeeft:
    2021 75,8
    2022 82,6
    2023 92
    2024 97,3
    2025 98,9
    Uitgaande van een productie aantal van 79,3 in 2018, 90,5 mio in 2019 en 74,1 mio in 2020 zie ik nog steeds een inhaalslag als reeele mogelijkheid voor TT.
    Want naast globale productie spelen ook ASP, marktaandeel en take-rate een belangrijke rol.

    In mijn prognose ga ik uit van een prodomzet 2021 gelijk aan die van 2018 en in 2022 gelijk aan die van 2019.
  2. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 21 september 2021 10:35
    quote:

    *JustMe* schreef op 21 september 2021 10:22:

    TT gisteren niet mee down en vandaag niet mee up
    Totale koerscontrole, waarschijnlijk computer gestuurd.
    De enige die dit kan doorbreken is TomTom zelf uit monde van HG.
    Als ze eindelijk eens openheid van zaken geven inclusief cijfers behorende bij de vele opdrachten alsmede enthousiast de positieve outlook dan moet je eens kijken hoe het aandeel omhoog knalt!

    Dat noemt men; Aandeelhouderswaarde creëren!!!
  3. forum rang 6 tatje 21 september 2021 10:35
    Kansen voor TT.

    - in het bing platform voor microsoft
    - effectively TT, azure maprs van Microsoft
    - Tom Tom in MCVP Microsoft connected vehicle platform.

    Doordat Tom Tom zo groots in Microsoft ging zitten, was mijn laatste restje twijfel weg :-)

    Wachten is een kunst.

    Ha Boem,

    wil een toevoeging maken.

    Want naast globale productie spelen ook ASP, marktaandeel en take-rate een belangrijke rol.

    Klopt, maar de ambitie op de CMD sept 2019 hield rekening met jouw houtsnijdende argumenten.

    In die ambitie namen ze ook de autoproduktie mee, dus minder auto s minder ambitie of de ASP, marktaandeel en take rate moeten inmiddels naar boven zijn bijgesteld.
  4. forum rang 5 boem! 21 september 2021 11:21
    De wereldwijde autoprod lag in 2018 en 2019 op resp 79,3 mio n 90,5 mio

    De door TT behaalde prod omzet was resp. 318 mio en 381 mio.

    De door TT behaalde omzet moet in het licht worden bezien van de autoprod excl China en de voor de jaren geldende ASP, marktaandeel en take-rate.

    Ik schat in dat TT in 2021 met en wereldwijde prod van 75,8 mio dezelfde omzet kan realiseren als in 2018 met 79,3 mio en voor 2022 met 82,6 mio de 381 mio die toen behaald werd met 90,5 mio.

  5. forum rang 7 Wereldbelegger 21 september 2021 11:40
    Zalig zijn de beleggers die hun beleggingsrendement laten afhangen van (toekomstige) uitspraken van een CEO van een 600 miljoen waard bedrijf in de derde divisie van Beursplein 5.

    Getuigt van een onvoorwaardelijk geloof in de waarde van de heer Goddijn voor het bedrijf en zijn aandeelhouders.
  6. [verwijderd] 21 september 2021 11:49
    quote:

    boem! schreef op 21 september 2021 09:22:

    [...]

    2021 75,8
    2022 82,6
    2023 92
    2024 97,3
    2025 98,9

    Voor de helderheid:
    - De vraag onder consumenten naar auto's is rond de 92 miljoen stuks
    - Idealiter zou de auto industrie in 2022 minimaal 92 miljoen auto's produceren. Liefst meer om achterstand in te halen
    - Door een tekort aan chips van 10% worden dat 82,6 miljoen auto's
    - Echter, die 82,6 miljoen is wel een groei in volume van 10% ten opzichte van 2021 toen er 75,8 miljoen geproduceerd werden
    - Daarna komt er een inhaalvraag, waarbij de productie hoger is dan consumentenvraag, om showrooms beter aan te vullen.

    Voor TomTom betekent dit:
    - 2022 Automotive omzet wordt bij gelijkblijvend marktaandeel en gelijke producten/diensten 10% hoger
    - TomTom heeft echter groei marktaandeel en groei in nieuwe diensten, zoals EV services die worden uitgerold bij klanten. Stellantis platform is live inclusief Fiat/Chrysler in de USA en er komen nog 2 platforms die in 2022 en 2023 live gaan.
    - Het is een veilige bet om uit te gaan van 15% groei voor Enterprise en Automotive gecombineerd in zowel het jaar 2022, 2023 en 2024. In alledrie die jaren neemt de productie aan auto's toe.
    - Ik denk dat dat een voorzichtige verwachting is, omdat ik daarin nog helemaal niet het ADAS verhaal en HD maps meeneem. Maar je zit dan in elk geval weer op het 15% groeipad dat voor dit hele decennium door TT werd voorspeld na een nulgroei in 2020/21 door covid.
    - In 2021 is TT gewoon winstgevend en Automotive en Enterprise licht groeiend, ondanks die bodem in productie aantallen, dit betekent dat een flinke groei in winstgevendheid gewoon moet kunnen. Te beginnen met van 5% naar 10% free cashflow. Dat is TT's eigen doel.

    Wat het ook betekent voor het orderboek
    - TT had een orderboek van 1,8 miljard op 1 januari dit jaar. Dit stelde beleggers teleur: enerzijds waren er allerlei nieuwe deals, maar dit werd teniet gedaan door lagere ramingen van autofabrikanten van wat ze bij TT zouden gaan afnemen. (klant betaalt per auto die van de band rolt)
    - De vraag onder consumenten was echter HOGER dan wat voorspeld werd. Dat die chiptekorten zijn ontstaan, komt doordat er te weinig chips waren besteld vanwege de te lage verwachtingen.
    - Het orderboek verdient dus eigenlijk met terugwerkende kracht een upgrade, omdat de consumenten bestedingen hoger zijn dan verwacht. Tegelijkertijd een downgrade, omdat door chiptekorten de auto industrie niet aan die hogere vraag kan voldoen
    - Het orderboek heeft echter een looptijd van 5 jaar en zoals je in bovenstaande staat ziet gaat er verderop in de toekomst inhaal productie plaatsvinden, om achterstanden in te lopen. Ook staan er veel auto's die al gebouwd zijn op chips te wachten. Auto's waar TT in zit. Dit is omzet die nog met terugwerkende kracht in TT zit.
    - De uitstroom uit het orderboek is 20 miljoen euro lager dan eerder werd verwacht (de outlook is met 20 mio verlaagd) terwijl de instroom hoog zal zijn, gezien het feit dat TT erg tevreden is over order intake. Ik reken op een uitstroom van 250 miljoen, een instroom van meer dan 400 miljoen. Dit brengt het orderboek van 1,8 naar tegen de 2 miljard euro. Allemaal langjarige omzet.

    TT noteert aan de bodem, zowel qua koers, maar ook in omzet.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 21 september 2021 11:54
    Ik weet niet zeker of onderstaande cijfers kloppen.
    dat zal u ongetwijfeld kunnen verbeteren.

    2018 omzet € 861 miljoen resultaat 56 miljoen netto resultaat min 14 miljoen
    2019 omzet € 701 miljoen resultaat min 231 miljoen netto resultaat min 193 miljoen excl boekwinst op Telematics

    Voor 2021 loopt uw prognose in pas met de analistenconsensus
    Voor 2022 kan ik analistenconsensus niet vinden maar uw prognose zou een aanzienlijke verslechtering zijn t.o.v. 2021

    Ik kan het uiteraard verkeerd zien of verkeerd begrijpen.

    quote:

    boem! schreef op 21 september 2021 11:21:

    De wereldwijde autoprod lag in 2018 en 2019 op resp 79,3 mio n 90,5 mio

    De door TT behaalde prod omzet was resp. 318 mio en 381 mio.

    De door TT behaalde omzet moet in het licht worden bezien van de autoprod excl China en de voor de jaren geldende ASP, marktaandeel en take-rate.

    Ik schat in dat TT in 2021 met en wereldwijde prod van 75,8 mio dezelfde omzet kan realiseren als in 2018 met 79,3 mio en voor 2022 met 82,6 mio de 381 mio die toen behaald werd met 90,5 mio.

  8. forum rang 6 ketchup 21 september 2021 12:01
    gelukkig is beleggen een vrije keuze
    lust je het niet , neem ze niet of ga short
    ben zeker geen fan van HG, zoals iedereen wel weet
    ben ook niet overtuigd op termijn van TT's verdienmodel
    wat ik wel weet is dat de komende jaren de cash inflow naar de resultaten de cash outflow aanzienlijk gaat overtreffen en daarom gaan we ook vandaag van 325 mio aan surplus cash naar 500 mio bij 2023-24
    en wat ik ook weet is dat voor nu in ieder geval de assetwaarde van TT's investeringen 1.5 miljard euro waard is en dat bij een ondernemingswaarde van 600 mio aan de beurs geeft voldoende vangnet, ook al kan het best een bepaalde tijd tegen zitten.

    deze 2 fundamentele factoren zijn voor mij voldoende om het aandeel TT de komende 2-3 jaar long te zitten en ik ga ervan uit dat dit zich ook gaat vertalen naar een koers van 10-12 euro en mocht HG bereid zijn de cash te investeren in zijn eigen toko met een aandelen inkoop ter reduceren van het aantal uitstaande aandelen dan denk ik dat 15 euro ook haalbaar is bij 100-110 mio uitstaande aandelen
    gewoon een strak inkoopprogramma voor FY22 en FY23 uitvoeren, dat moet HG doen

    Til er dan ook niet zo zwaar aan of we nu aan 7 of aan 6 noteren, liefst natuurlijk in de 7 dat geeft een beter gevoel dan in de 6 , en ik sta ook op papier liever aan een plus dan aan een min, maar voor mijn investerings-case als belegger in TT maakt het niet echt uit.

  9. [verwijderd] 21 september 2021 12:10
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 september 2021 11:54:

    Ik weet niet zeker of onderstaande cijfers kloppen.
    dat zal u ongetwijfeld kunnen verbeteren.

    2018 omzet € 861 miljoen resultaat 56 miljoen netto resultaat min 14 miljoen
    2019 omzet € 701 miljoen resultaat min 231 miljoen netto resultaat min 193 miljoen excl boekwinst op Telematics

    Voor 2021 loopt uw prognose in pas met de analistenconsensus
    Voor 2022 kan ik analistenconsensus niet vinden maar uw prognose zou een aanzienlijke verslechtering zijn t.o.v. 2021

    Ik kan het uiteraard verkeerd zien of verkeerd begrijpen.

    [...]
    Beste is om te kijken naar de free cashflow en die was 66 miljoen euro. Dus geen verlies van 193. miljoen.

    2019: Free cash flow is an inflow of €66 million, 9% of group revenue

    Als je de opbrengst van de verkoop van Telematics niet meetelt, wat een cash transactie was, dan moet je de versnelde afschrijving van TeleAtlas, wat non-cash is ook niet meerekenen. TT heeft de afgelopen 2 jaren TeleAtlas versneld tot 0 afgeschreven, niet omdat er iets is veranderd aan de verdiencapaciteit en de waarde 0 is, maar om IFRS redenen. Maps zijn Software As A Service (SAAS) service geworden: realtime, online, klant betaalt per jaar). IFRS gaat ervan uit dat je de kosten maakt terwijl je de dienst levert, dus er wordt vrijwel niets aan kosten gekapitaliseerd, het wordt allemaal OPEX. Dit is ook in de winsten van TT zichtbaar geweest, er kwam ineens OPEX bij en ging CAPEX af. Inmiddels zitten we op het 'nieuwe normaal' zonder die afschrijvingen en ook zonder verdere verschuiving naar OPEX, want er is nu vrijwel geen CAPEX meer. De balans van TT is schoon en kan geen tegenvallers meer bezitten.

  10. forum rang 5 boem! 21 september 2021 13:16
    quote:

    ketchup schreef op 21 september 2021 12:01:

    gelukkig is beleggen een vrije keuze
    lust je het niet , neem ze niet of ga short
    ben zeker geen fan van HG, zoals iedereen wel weet
    ben ook niet overtuigd op termijn van TT's verdienmodel
    wat ik wel weet is dat de komende jaren de cash inflow naar de resultaten de cash outflow aanzienlijk gaat overtreffen en daarom gaan we ook vandaag van 325 mio aan surplus cash naar 500 mio bij 2023-24
    en wat ik ook weet is dat voor nu in ieder geval de assetwaarde van TT's investeringen 1.5 miljard euro waard is en dat bij een ondernemingswaarde van 600 mio aan de beurs geeft voldoende vangnet, ook al kan het best een bepaalde tijd tegen zitten.

    deze 2 fundamentele factoren zijn voor mij voldoende om het aandeel TT de komende 2-3 jaar long te zitten en ik ga ervan uit dat dit zich ook gaat vertalen naar een koers van 10-12 euro en mocht HG bereid zijn de cash te investeren in zijn eigen toko met een aandelen inkoop ter reduceren van het aantal uitstaande aandelen dan denk ik dat 15 euro ook haalbaar is bij 100-110 mio uitstaande aandelen
    gewoon een strak inkoopprogramma voor FY22 en FY23 uitvoeren, dat moet HG doen

    Til er dan ook niet zo zwaar aan of we nu aan 7 of aan 6 noteren, liefst natuurlijk in de 7 dat geeft een beter gevoel dan in de 6 , en ik sta ook op papier liever aan een plus dan aan een min, maar voor mijn investerings-case als belegger in TT maakt het niet echt uit.

    Ik bespeur een flinke ommezwaai in jouw denkpatroon inzake TT.

    JE geeft aan geen fan te zijn van HG en niet zoveel op te hebben met het verdienmodel van TT, waar jij het op gemunt hebt is de onderwaardering van de assets.

    Echter in de daarbij behorende zin heb je het over een te behalen FCF van 175 mio in 2021 t/m 2023.
    Daarbij geef jij expliciet aan WEL geloof te hechten aan het verdienmodel.
    Indien ik die 175 mio vertaal kom ik uit op 30 mio in 2021, 60 mio in 2022 en 85 mio in 2023.

    De 85 mio geeft tegen 132 mio aandelen een targetkoers aan van 16 euro.

    Ik denk dat indien jouw gedachten mbt de FCF juist zijn dat jij jouw optie tot verkoop zal heroverwegen vanwege het dan aanwezige koerspotentieel.

    NB ik zit er zelf nog veel geruster in omdat ikzelf een FCF verwacht van 30 mio, 75 mio en 120 mio terwijl ik denk dat de assetwaarde tussen de 2-4 miljard bedraagt.
  11. I Love Melbourne 21 september 2021 13:18
    Even weer wat interessante informatie van wat Linkedin profielen. Ik had dit niet hoeven delen als de communicatie afdeling van TomTom wat actiever zou zijn geweest.

    Global Key Account Manager
    Strategic Account Manager in charge of key automotive tier ones and OEMs (Renault (from 2017 to 2020), then Valeo, Aptiv, Scania, Volvo Car, Volvo Trucks, Lotus), at TomTom, navigation, online services and mapping solutions supplier

    Global Executive Search and Leadership Recruitment / Talent Acquisition Trainer
    Over the last 18 month TomTom have secured CXO, SVP and VP level talent to help us drive the transition internally to a true Cloud based mapping, navigation location services platform provider. A Talent acquisition strategy and transformational leader with a deep understanding of specialist Talent search and selection.

    Software Engineering Manager
    Software Engineering Manager for the whole Stellantis program within Automotive System Department. Responsible for people development, growth and resource allocation for 35-40 people among Architects, Team Leaders, Scrum Masters, SW engineers and testers.

    Automotive Channel Marketing Manager
    Define Marketing strategy for Renault Alliance, Stellantis accounts for our embedded navigation systems. Share and put in place best practices to develop aftermarket business for content and connected services.
    Close relationships with European subsidiaries (FR, NL, BE, IT, UK, DE) to adapt strategy and develop business
    Marketing activities : GO To market, product launches,training, Packaging

    Product Manager - Voice Applications
    Working with speech technology partners Alexa, Cerence & SoundHound to develop world class speech user interfaces for TomTom B2C & B2B products.

    Vice President Automotive Sales / Managing Director, Americas
    Lead North and South American Automotive business
    Drive Sales growth and expansion
    Expand local presence including Sales, Product Management, Automotive Systems, UI/UX and Services
    Overachieved Booking targets (2017 -2020)
    2020 results of $130M in new bookings
    2019 results of $175M in new bookings
    2018 results of $100M in new bookings
    2017 results of $150M in new bookings
    Substantially increased market share in North America

  12. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 21 september 2021 13:26
    Wie oh wie houd de koers redelijk op zijn plaats bij een rode beurs maar laat het aandeel opzichtig maar met heel weinig volume dalen bij een knal groene beurs?!

    Ik hoop dat TomTom snel van de beurs wordt gekocht voor minimaal €17,50 en dan stop ik met het beleggen in de wereld van het grote geld dat bepaald los van het bedrijfsresultaat!
  13. [verwijderd] 21 september 2021 13:45
    quote:

    I Love Melbourne schreef op 21 september 2021 13:18:

    Even weer wat interessante informatie van wat Linkedin profielen. Ik had dit niet hoeven delen als de communicatie afdeling van TomTom wat actiever zou zijn geweest.

    Global Key Account Manager
    Strategic Account Manager in charge of key automotive tier ones and OEMs (Renault (from 2017 to 2020), then Valeo, Aptiv, Scania, Volvo Car, Volvo Trucks, Lotus), at TomTom, navigation, online services and mapping solutions supplier

    Global Executive Search and Leadership Recruitment / Talent Acquisition Trainer
    Over the last 18 month TomTom have secured CXO, SVP and VP level talent to help us drive the transition internally to a true Cloud based mapping, navigation location services platform provider. A Talent acquisition strategy and transformational leader with a deep understanding of specialist Talent search and selection.

    Software Engineering Manager
    Software Engineering Manager for the whole Stellantis program within Automotive System Department. Responsible for people development, growth and resource allocation for 35-40 people among Architects, Team Leaders, Scrum Masters, SW engineers and testers.

    Automotive Channel Marketing Manager
    Define Marketing strategy for Renault Alliance, Stellantis accounts for our embedded navigation systems. Share and put in place best practices to develop aftermarket business for content and connected services.
    Close relationships with European subsidiaries (FR, NL, BE, IT, UK, DE) to adapt strategy and develop business
    Marketing activities : GO To market, product launches,training, Packaging

    Product Manager - Voice Applications
    Working with speech technology partners Alexa, Cerence & SoundHound to develop world class speech user interfaces for TomTom B2C & B2B products.

    Vice President Automotive Sales / Managing Director, Americas
    Lead North and South American Automotive business
    Drive Sales growth and expansion
    Expand local presence including Sales, Product Management, Automotive Systems, UI/UX and Services
    Overachieved Booking targets (2017 -2020)
    2020 results of $130M in new bookings
    2019 results of $175M in new bookings
    2018 results of $100M in new bookings
    2017 results of $150M in new bookings
    Substantially increased market share in North America

    Mooi.

    Link 1: tomtom heeft dus volvo als klant voor meer geavanceerde toepassingen als adas en autonomous driving

    Link 2: organisatie ‘staat’

    Link 3: 35-40 tomtom mensen die voor Stellantis werken geeft aan hoe groot dat account is. Stellantis is inmiddels de grootste autofabrikant van Europa.

    Link 4: aftermarket verkoop mogelijkheden nemen toe nu auto’s aan internet verbonden zijn. Klant kan zelf extra services als traffic bestellen of de autofabrikant kan dit zelf doen.

    Link 5: dit betekent dat inmiddels eenderde van het 1,8 miljard orderboek Amerikaanse klanten zijn en daar is nog veel meer upside. Marktaandeel traffic in Europa is bijvoorbeeld 80% en in de VS 50% en qua maps is er nog veel ruimte om te groeien.
2.479 Posts
Pagina: «« 1 ... 86 87 88 89 90 ... 124 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.