Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,820   -0,280   (-1,85%) Dagrange 14,790 - 15,140 75.713   Gem. (3M) 198,6K

Draadje met INHOUD! geen toogpraat a.u.b.

2.645 Posts
Pagina: «« 1 ... 106 107 108 109 110 ... 133 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Lamsrust 26 augustus 2021 08:21
    quote:

    ff_relativeren schreef op 25 augustus 2021 23:52:

    Jeff Bezos, Bill Gates, en Richard Branson investeren via Breakthrough Energy Ventures in een concurrent voor industriele batterijen. Wat u ook even moet weten : Arcelor Mittal levert de materialen voor die concurrent in grote batterijen. Bron : www.cnbc.com/2021/08/25/form-energy-r... .
    En niet onbelangrijk:AM participeert in de fubdingrounds van dit bedrijf, i.e. als het een succes wordt zit er een pareltje in het fonds AM verstopt.

    Compliment voor je bijdrage.
  2. legendaries 26 augustus 2021 09:56
    quote:

    ff_relativeren schreef op 25 augustus 2021 23:52:

    Jeff Bezos, Bill Gates, en Richard Branson investeren via Breakthrough Energy Ventures in een concurrent voor industriele batterijen. Wat u ook even moet weten : Arcelor Mittal levert de materialen voor die concurrent in grote batterijen. Bron : www.cnbc.com/2021/08/25/form-energy-r... .
    interessant stuk, helaas niets over de energiedichtheid die het heeft.. op het plaatje ziet het er nogal groot uit (heel veel modules ter grootte van wasmachines) met geen enkele verwijzing naar hoeveel kW het dan opslaat of hoe snel het kan opladen danwel kan leveren (even in vergelijk met "onze" LIVA batterij waarbij Vanadium de storage is en de Lithium de hP).

    Niettemin goed voor de aarde dat er naar alternatieven gekeken wordt - fijn dat de centjes van Bill en Jeff op deze manier naar een goed doel gaan.
  3. forum rang 6 Lamsrust 26 augustus 2021 14:57
    quote:

    legendaries schreef op 26 augustus 2021 09:56:

    [...]

    interessant stuk, helaas niets over de energiedichtheid die het heeft.. op het plaatje ziet het er nogal groot uit (heel veel modules ter grootte van wasmachines) met geen enkele verwijzing naar hoeveel kW het dan opslaat of hoe snel het kan opladen danwel kan leveren (even in vergelijk met "onze" LIVA batterij waarbij Vanadium de storage is en de Lithium de hP).

    Niettemin goed voor de aarde dat er naar alternatieven gekeken wordt - fijn dat de centjes van Bill en Jeff op deze manier naar een goed doel gaan.
    Het zou goed zijn indien een industry expert eens precies uitlegt hoe AMG's LIVA nu precies in de markt staat en zich verhoudt tot andere ontwikkelingen. Dit is zo specifiek dat wij - tenminste ik - daar met allerlei artikelen lezen toch nooit de vinger op zal leggen. Er was van de week een forumlid hier die bij Siemens werkte. Ik neem aan dat daar de kennis aanwezig is om precies te beoordelen hoe innovatief AMG's LIVA nu echt is.
  4. legendaries 26 augustus 2021 21:08
    quote:

    Lamsrust schreef op 26 augustus 2021 14:57:

    [...]

    Het zou goed zijn indien een industry expert eens precies uitlegt hoe AMG's LIVA nu precies in de markt staat en zich verhoudt tot andere ontwikkelingen. Dit is zo specifiek dat wij - tenminste ik - daar met allerlei artikelen lezen toch nooit de vinger op zal leggen. Er was van de week een forumlid hier die bij Siemens werkte. Ik neem aan dat daar de kennis aanwezig is om precies te beoordelen hoe innovatief AMG's LIVA nu echt is.
    Die marktanalyse heb ik helaas niet voor je, maar een vrij verhelderend stukje staat hier mbt waarom de markt nieuw en zeer interessant is / kan zijn: phyr7.com/markets/
    specifiek het eerste stukje: "The new world of energy – a problem of power fluctuation"

    ter illustratie: in Spanje gelden sinds kort (21 juni) 3 verschillende energie tarieven gedurende de dag (dus niet enkel dal/piek uren zoals bij ons).

    Energiehandel (electronenhandel) wordt / is dus echt een ding, net als dat shell nu ook al dik geld verdiend aan olie handel. Zie ook de actie dat Shell nu energieleverancier wordt in NL, die ziet dat ook en wil graag (mijn interpretatie), net als bij fossiele energie, de hele keten onder 1 dak hebben.

    Mijn gevoel zegt dat er zeker wel meerdere partijen zijn die zo'n ding kunnen maken, maar hij moet wel echt goed zijn, vandaar dat ook zeker het BMS stukje goed moet zijn.. gezien het feit dat ze de LIVA al aan het bouwen zijn op enkele plekken lijkt het me erop dat ze daarmee ook anderen gaan overtuigen.

  5. rendement_zoeker 27 augustus 2021 22:13
    quote:

    Lamsrust schreef op 26 augustus 2021 14:57:

    [...]

    Het zou goed zijn indien een industry expert eens precies uitlegt hoe AMG's LIVA nu precies in de markt staat en zich verhoudt tot andere ontwikkelingen. Dit is zo specifiek dat wij - tenminste ik - daar met allerlei artikelen lezen toch nooit de vinger op zal leggen. Er was van de week een forumlid hier die bij Siemens werkte. Ik neem aan dat daar de kennis aanwezig is om precies te beoordelen hoe innovatief AMG's LIVA nu echt is.
    En wat dat de kostprijs is per KWh. Zeer belangrijk voor haalbaarheid en daardoor brede uitrol.
  6. H. Voorman 28 augustus 2021 02:30
    quote:

    rendement_zoeker schreef op 27 augustus 2021 22:13:

    [...]

    En wat dat de kostprijs is per KWh. Zeer belangrijk voor haalbaarheid en daardoor brede uitrol.
    Moeilijk vast te stellen zo vroeg. Met schaalvergroting wordt alles goedkoper. Het scheelt dat AMG zelf vanadium heeft. Energieopslag in het geheel is in de groei.
  7. [verwijderd] 1 september 2021 18:07
    quote:

    ff_relativeren schreef op 26 augustus 2021 17:55:

    shorter PDT Partners zakt tot net onder de meldingsgrens en heeft nu een netto short positie van 0,49%.
    shorter PDT Partners gaat van 0,49% naar 0,50% ( + 0,01 ) ;
    shorter Citadel Advisors gaat van 0,56% naar 0,49%. ( -/- 0,07 ).
  8. wesmail 2 september 2021 13:07
    Lithium: bezorgdheid over het waterverbruik stelt pekelproducenten bloot aan ESG-risico

    Nu de vraag naar lithium de komende tien jaar zal stijgen, onderzoekt Roskill de verschillende ESG-problemen waarmee downstream-beleggers en klanten worden geconfronteerd bij de inkoop van lithiumproducten. Omdat duurzaamheid op de voorgrond is geplaatst in het lithiumdebat, hebben producenten geprobeerd hun ESG-referenties te onderstrepen, met als doel niet alleen hun financiële prestaties, maar ook hun ESG-vermogen te benadrukken.

    Een van de milieuproblemen van de stroomafwaartse sector is dat van het waterverbruik bij lithiumpekelfaciliteiten, die in enkele van de droogste gebieden ter wereld actief zijn. Ter vereenvoudiging gebruiken pekelbewerkingen zonne-, chemische en/of fysische middelen om geraffineerde lithiumproducten te produceren voor gebruik in de batterijsector. Deze operaties hebben grote hoeveelheden water en pekel nodig voor hun proces en om hun operaties uit te voeren. Dit verbruik heeft geleid tot bezorgdheid over overmatig gebruik van water op de winnings- en raffinagelocaties, met negatieve gevolgen voor lokale gemeenschappen, flora en fauna die afhankelijk zijn van deze beperkte watervoorraden.

    Uit de analyse van Roskill blijkt dat 70% van het lithium dat wordt gewonnen uit bronnen op basis van pekel, afkomstig is uit gebieden die door de Water Risk Atlas van het World Resources Institute (WRI) zijn gecategoriseerd als "hoog" waterrisico, zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding.
  9. forum rang 10 DeZwarteRidder 2 september 2021 13:13
    quote:

    wesmail schreef op 2 september 2021 13:07:

    Lithium: bezorgdheid over het waterverbruik stelt pekelproducenten bloot aan ESG-risico

    Nu de vraag naar lithium de komende tien jaar zal stijgen, onderzoekt Roskill de verschillende ESG-problemen waarmee downstream-beleggers en klanten worden geconfronteerd bij de inkoop van lithiumproducten. Omdat duurzaamheid op de voorgrond is geplaatst in het lithiumdebat, hebben producenten geprobeerd hun ESG-referenties te onderstrepen, met als doel niet alleen hun financiële prestaties, maar ook hun ESG-vermogen te benadrukken.

    Een van de milieuproblemen van de stroomafwaartse sector is dat van het waterverbruik bij lithiumpekelfaciliteiten, die in enkele van de droogste gebieden ter wereld actief zijn. Ter vereenvoudiging gebruiken pekelbewerkingen zonne-, chemische en/of fysische middelen om geraffineerde lithiumproducten te produceren voor gebruik in de batterijsector. Deze operaties hebben grote hoeveelheden water en pekel nodig voor hun proces en om hun operaties uit te voeren. Dit verbruik heeft geleid tot bezorgdheid over overmatig gebruik van water op de winnings- en raffinagelocaties, met negatieve gevolgen voor lokale gemeenschappen, flora en fauna die afhankelijk zijn van deze beperkte watervoorraden.

    Uit de analyse van Roskill blijkt dat 70% van het lithium dat wordt gewonnen uit bronnen op basis van pekel, afkomstig is uit gebieden die door de Water Risk Atlas van het World Resources Institute (WRI) zijn gecategoriseerd als "hoog" waterrisico, zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding.
    Dit is gunstig voor AMG en soortgelijke hardrock-mijnen.
  10. wesmail 4 september 2021 19:35
    AMG wordt genoemd.

    China's Tianyi Lithium om meer hydroxidefabrieken te bouwen
    Publicatiedatum: 03 september 2021 door ARGUS Media

    Deel:
    De grote Chinese lithiumhydroxideproducent Tianyi Lithium ligt op schema om een ??nieuwe productiefaciliteit te bouwen in de stad Meishan, in de provincie Sichuan, om te voldoen aan de snel groeiende vraag van de sector van elektrische voertuigen (EV).

    De faciliteit van 2,5 miljard yuan ($ 385 miljoen) heeft een ontworpen capaciteit van 60.000 ton per jaar voor hydroxide en zal worden ontwikkeld in twee fasen van elk 30.000 ton. Het bedrijf zal in het tweede kwartaal van 2022 beginnen met de bouw van de faciliteit en eind 2024 met de productie starten.

    Tianyi Lithium, opgericht in november 2018 en gevestigd in de stad Yibin in de provincie Sichuan in het zuidwesten van China, lanceerde in september 2020 een hydroxidefabriek van 20.000 ton per jaar. Eind 2020 begon het bedrijf met de bouw van nog een fabriek van 25.000 ton per jaar en het is de bedoeling om te starten. proefproductie tegen het einde van dit jaar. Het zal 2,3 miljard yen investeren om eind dit jaar te beginnen met de bouw van twee andere fabrieken met een capaciteit van elk 25.000 ton. De bouw zal respectievelijk eind 2022 en juni 2024 worden voltooid, waardoor de capaciteit in Yibin zal toenemen tot bijna 100.000 ton per jaar in 2024. De gecombineerde capaciteit in Yibin en Meishan zal in 2024 bijna 160.000 ton per jaar bereiken.

    Het bedrijf heeft sinds 2019 afnameovereenkomsten getekend met lithiumconcentraatleveranciers Pilbara, AMG en AVZ voor 145.000-175.000 ton leveringen in 2021 en 215.000-245.000 ton in 2022. Het bedrag zal stijgen tot 415.000 ton per jaar vanaf 2023. Het produceerde ongeveer 5.200 ton lithiumhydroxide in 2020 en draait sinds begin dit jaar op volle capaciteit, met een productie van meer dan 10.000 ton in januari-juni. Het voert een technische transformatie uit van de eerste fabriek van 20.000 ton per jaar om de capaciteit dit jaar te verhogen tot meer dan 23.000 ton per jaar.

    Canmax, China's belangrijkste leverancier van oplossingen voor elektrostatische ontlading (ESD) en contaminatiecontrole in cleanrooms, en CATL, de grootste fabrikant van lithium-ionbatterijen van het land, zijn de twee belangrijkste aandeelhouders van Tianyi Lithium, met respectievelijk 68 en 25 procent. Tot de downstreamklanten van Tianyi Lithium behoren fabrikanten van lithiumkathodemateriaal zoals Ningbo Rongby, B&M, Brunp en Beijing Easpring.

    De prijzen van lithiumzout zijn deze week snel gestegen tot het hoogste punt in drie jaar, waarbij producenten bijna elke dag de aanbiedingsprijzen verhogen. De meeste marktdeelnemers blijven optimistisch over de marktvooruitzichten op korte termijn vanwege het krappe aanbod en de sterke vraag vanuit de EV- en energieopslagsectoren.

    De EV-markt is snel gegroeid als reactie op China's inspanningen om tegen 2060 CO2-neutraliteit te bereiken en om de CO2-uitstoot tegen 2030 te laten pieken. NEV's voor 2021-22. De binnenlandse NEV-output steeg in januari-juli tot 1.504 miljoen eenheden, een stijging van 195,6 pct. ten opzichte van een jaar eerder, en de verkoop steeg met 197,1 pct tot 1.478 miljoen eenheden. De vraag van de EV-industrie zal naar verwachting de komende jaren robuust blijven te midden van de versnelde overgang van China naar een samenleving met lage emissies.

    Argus schatte op 2 september voor het laatst 56,5 procent van de prijs voor hydroxide hoger op Yn130.000-136.000/t af fabriek, een stijging van 174 procent sinds het begin van dit jaar. Lithiumbronnen zijn wereldwijd overvloedig, maar de huidige exploitatie-output is onvoldoende om te voldoen aan de snelle groei van de vraag vanuit de EV- en energieopslagsectoren.
  11. wesmail 9 september 2021 16:17
    Enige bevindingen:

    Het tekort aan Lithium is nog groter en komt nog sneller dan gedacht. De prijzen gaan nog flink omhoog.
    SQM draait op volle capaciteit.
    Albemarle wil uitbreiden in Australië maar kan geen personeel vinden en er is iets met gesloten grenzen dus ook geen personeel vanuit buitenland beschikbaar.
    Er zijn nauwelijks grote mijnprojecten die binnenkort Lithium gaan leveren. De kosten om dergelijke mijnen op CO2-neutraal te runnen zijn enorm gestegen. Het ontbreekt (nog) aan investeerders (dat moeten de autofabrikanten worden)
    Als ik een europese autofabrikant was zou ik redelijk in paniek zijn over waar alle materialen vandaan moeten komen, die ook nog moeten passen in de CO2-plannen van de EU. Ze gaan hun doelstellingen niet halen en moeten dan boetes gaan betalen.

    AMG zit goed.

    Engelstalig
    www.youtube.com/watch?app=desktop&...
  12. [verwijderd] 9 september 2021 16:33
    Mee eens. En de bodemvoorraad Lithium in het Spaanse Extremadura ( www.tagesschau.de/wirtschaft/technolo... ) mag mogelijk ook niet gewonnen worden. Net zoals in Bolivia, waar na een eerder "ja" nu een politieke wending alles weer tegen lijkt te houden ( www.tagesschau.de/ausland/bolivien-li... ).
  13. wesmail 13 september 2021 10:00
    Strijd tussen Zuid Korea en China over wie de grootste batterij-industrie heeft.

    China zal de ontwikkeling van belangrijke batterijtechnologieën versnellen, zoals kobaltvrije stroombatterijen, solid-state en solid-liquid hybride lithium-ionbatterijen en waterstofbrandstofbatterijen, volgens het ministerie van wetenschap en technologie van het land.

    "Het ministerie zal zich houden aan de richting van elektrificatie, intelligentie en netwerken om de ontwikkeling van de meest kritische en grensverleggende energiebatterijtechnologieën die worden toegepast in de keten van elektrische voertuigen (EV) te stimuleren tijdens het 14e vijfjarenplan van het land van 2021-25, " zei Xu Chaoqian, adjunct-directeur van de hightech-afdeling van het ministerie, op het 17e internationale forum van China Automobile Industry Development.

    China zal ook de ontwikkeling van vaste oxide-brandstofbatterijen die worden gebruikt in voertuigen op waterstof bevorderen en de ontwikkeling van andere sleuteltechnologieën ondersteunen, zoals op voertuigen gemonteerde vloeibare waterstofsystemen, brandstofcelstapels en motoren met een hoge vermogensdichtheid, krachtige en lange- levensbrandstofcelstapels en -motoren, evenals belangrijke apparatuur voor waterstoftankstations, zei Xu.

    De niet-kobalttrend in de stroomaccu-industrie is sinds 2020 versneld na initiatieven van de Amerikaanse EV-producent Tesla en de Chinese autofabrikant BYD. De twee bedrijven brachten in mei 2020 volledig elektrische voertuigen op de markt die lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen gebruiken. BYD lanceerde in oktober vorig jaar een productielijn voor zijn LFP-bladebatterij in de stad Ningxiang in de Zuid-Chinese provincie Hunan. De batterij kan de energiedichtheid met ten minste 30 procent verhogen en de grondstofkosten met 30 procent verlagen.

    Veel Chinese producenten blijven meer energie steken in de ontwikkeling van LFP-batterijen die betere veiligheidsprestaties en lagere gemiddelde productiekosten hebben in vergelijking met nikkel-kobalt-mangaan/nikkel-kobalt-aluminium (NCM/NCA)-batterijen, ondanks lagere overheidssubsidies voor EV's. Maar LFP-batterijen hebben een lagere energiedichtheid en kortere EV-rijbereiken dan NCM/NCA-batterijen.

    Volgens gegevens van de China Automotive Manufacturers Association steeg de totale productie van stroomaccu's in China in januari-juli tot 92,1 GWh, een stijging van 210,9 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De output van LFP-batterijen steeg in dezelfde periode ook met 51,1 pct tot 47 GWh.

    Argus beoordeelde het bereik voor 99,5 pc-kwaliteit carbonaat, de belangrijkste grondstof voor de productie van LFP-batterijen, op 138.000-145.000 yuan/t ($ 21,40-22,48/kg) af fabriek op 9 september, fors hoger dan Yn128.000-138.000/t ex -werkt op 7 september in het licht van de krappere leveringen en de sterke vraag van de lithiumbatterij- en energieopslagindustrieën. De huidige prijs is ook 180 pct hoger dan het niveau aan het begin van dit jaar.
2.645 Posts
Pagina: «« 1 ... 106 107 108 109 110 ... 133 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.