Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel PB HOLDING AEX:PBH.NL, NL0000336303

Laatste koers (eur) Verschil Volume
2,960   0,000   (0,00%) Dagrange 2,960 - 2,960 129   Gem. (3M) 24,5K

Stern 2021

669 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 34 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 HenkdeV 18 augustus 2021 19:05
    Door ABM Financial News op woensdag 18 augustus 2021

    Stern boekt weer winst

    (ABM FN-Dow Jones) Stern heeft in de eerste zes maanden van 2021 een verlies weten om te buigen in een nettowinst dankzij een hogere omzet. Dit bleek woensdag nabeurs uit de halfjaarcijfers van het autobedrijf.

    CEO Henk van der Kwast zei niet ontevreden te zijn over het behaalde resultaat. "De vraag naar auto’s groeit, maar de afzet staat onder druk door de beperkte beschikbaarheid van auto’s. Mede daardoor zijn de marges hoger dan onder normale omstandigheden", zei hij.

    Het marktaandeel van Dealergroep Stern voor personenauto's bedroeg in de eerste helft van dit jaar 4,1 procent, tegen 4,4 procent vorig jaar. Voor bedrijfswagens bedroeg het marktaandeel 6,2 procent, tegenover 6,4 procent vorig jaar.

    Stern boekte in de eerste helft van het jaar een bedrijfsresultaat van 7,4 miljoen euro, tegen een verlies van 16,0 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat verlies is inclusief de afboeking op de goodwill van Dealergroep Stern. Zonder deze post behaalde het bedrijf vorig jaar in de eerste zes maanden een bedrijfsresultaat van 4,0 miljoen euro.

    Onder de streep resteerde afgelopen halfjaar een nettowinst van 5,1 miljoen euro, tegen een nettoverlies van 19,1 miljoen euro in de eerste helft van 2020.

    De omzet steeg van 68,8 miljoen euro in de eerste jaarhelft van 2020 naar 74,3 miljoen euro de afgelopen verslagperiode. Deze omzetstijging was met name te danken aan een hogere omzet uit de verkoop van gebruikte personenauto's en nieuwe bedrijfswagens.

    Outlook

    Stern voorziet in de resterende maanden van dit jaar een verder herstel van de afzetmarkten, "maar de negatieve invloed op de omzet en de bedrijfsresultaten van COVID-19 zal nog wel enige tijd aanhouden", waarschuwde het bedrijf.

    Vanwege de aanhoudende problemen in de toeleveringsketen zullen de marges volgens Stern op nieuwe en gebruikte auto's hoog blijven.

    Stern verwacht dat de resultaten in de tweede helft van het jaar verder zullen verbeteren.

  2. tedje007 18 augustus 2021 19:21
    Het feit dat wederom grootse stilte heerst over Hedin bevestigt alleen maar dat het niets meer was dan een wensballon gevuld met gebakken lucht. Heb al een tijdje geleden een keer een piepklein pakketje aangeschaft, heb er tot nu toe geen plezier aan beleeft maar het is te klein om mij er verder druk over te maken. Laten we idd hopen op een overname, hervatting van een mooi dividend of een voucher voor een trekhaakje of onderhoudsbeurt :-) zodat ook wij aandeelhouders weer eens een keer beloond worden.
  3. ronald64 18 augustus 2021 20:12
    AMSTERDAM (ANP) - Het aantal autoshowrooms van merkdealers zal in snel tempo minder worden. Niet alleen zoeken kopers steeds vaker online naar hun nieuwe of tweedehands auto, ook importeurs en autofabrikanten sturen steeds meer aan op minder vestigingen en meer online.

    Dat zegt Henk van der Kwast, directievoorzitter van autodealergroep Stern in een toelichting op de halfjaarcijfers van het beursgenoteerde bedrijf.

    Volgens Van der Kwast zit de autosector al een tijdje in een „fundamentele transitie”, die volgens hem gepaard gaat met flinke investeringen en die ook een beroep doet op het aanpassingsvermogen. „Wie het best en het snelst weet in te spelen op deze fundamentele verandering van onze branche, maakt kans een rol van betekenis te blijven vervullen voor zijn klanten”, aldus de topman.

    Stern heeft volgens hem de laatste tijd flink geïnvesteerd in een digitaal platform, maar ook bedrijfsprocessen werden aangepast. Van der Kwast is niet ontevreden over de prestaties van Stern in de eerste zes maanden van het jaar. De onderneming profiteerde van de groeiende vraag naar auto’s, al stonden verkopen onder druk door de beperkte beschikbaarheid. Dat had onder meer te maken met tekorten aan onderdelen, zoals chips. Dit alles zorgde wel voor hogere marges, legt Van der Kwast uit.

    Stern, dat door het land 64 locaties heeft, zag de omzet in het eerste halfjaar van 2021 met 10 procent stijgen in vergelijking met een jaar eerder, tot 419,5 miljoen euro. Het aantal registraties van nieuwe personenauto’s kwam uit op 163.000, wat een toename met 3,2 procent betekende. Het aantal geregistreerde bedrijfswagens steeg met bijna een derde tot 39.000. Het bedrijfsresultaat is op jaarbasis bijna verdubbeld tot 7,3 miljoen euro. Daarbij profiteerde Stern ook van kostenbesparingen.
  4. [verwijderd] 18 augustus 2021 20:35
    quote:

    Ron Kerstens schreef op 18 augustus 2021 17:50:

    Wpa van 90 cent, maar geen woord over Hedin. De oversolvabiliteit (in posting hierboven genoemd) is 44,8mln, solvabiliteit 32,2%.
    Bij 6 miljoen aandelen reken ik E. 1,20 bedrijfsresultaat uit over de eerste 6 maanden.
    Welk winstbegrip hanteerde jij Ron ?
  5. bambricks 18 augustus 2021 22:25
    quote:

    tedje007 schreef op 18 augustus 2021 19:39:

    ik "lees" daaruit dat hij een blauwtje heeft gelopen .... maar ik hoop ongelijk te hebben
    Hedin wilde te weinig betalen, Dus is Stern weg gelopen, met een blauwtje.
    Stern wil onderhandelen van uit kracht.

    Ik hoor 40+ Miljoen euro over solvabiliteit.
    Te besteden aan dit jaar overname van zwakkere broeders die problemen krijgen zodra de " uitgestelde belasitingheffing" als nog betaalt moet worden.

    Hoger dividend.

    Daarboven op komt nog de verkoop van Bovemij.
    Verder reken ik op 2,15 euro winst voor dit jaar / aandeel.
    Nu is het bedrijfsresultaat nog gedrukt door Bovermij (min 0, 6 euro) enige betaling uit NOW ( plus 0,25 ) en een beter order boek zou moeten resulteren in meer omzet en resultaat.( plus minimaal 0,1 ) = 0,45 euro/ aandeel voor belasting, na belasting 0,35 .

    Dus 0,9 + 0,35 = 1,25 + 0,9 = 2,15 euro na belastingen/aandeel
    K/w van 8 zou toch moeten kunnen, 17,20 euro volgend jaar mei zou moeten kunnen per aandeel Stern.

    Ik begrijp eigenlijk niet waarom b.v. pensioenfondsen dit pakket niet willen kopen. Relatief zekere bron van inkomsten en een redelijk voorspelbare bandbreedte voor de aandelen Bovemij is een goed uitgangspunt voor op hun balans.
  6. [verwijderd] 19 augustus 2021 00:41
    quote:

    Free1 schreef op 18 augustus 2021 19:25:

    Beluister even het executive interview tedje.
    Aan het eind zegt Henk van de kwast open te staan voor een internationale samenwerking, maar wel vanuit kracht.

    www.stern.nl/over-stern/investor-rela...
    Bedankt voor het posten van de link.

    -Bovemij belang up for sale.
    -Kijken naar bolt on overnames van partijen die in de problemen komen door moeten betalen uitgestelde belastingen tijdens Covid

    Henk voorziet hogere marges, kortere balans, meer cash, hogere return on investment, betere resultaten, groeiende obersolvabiliteit en daar komt geld uit verkoop Bovemij nog bij.
    Oversolvabiliteit gebruiken voor betalen van dividenden (helaas geen woord over aandelen inkopen) (en dit kan natuurlijk ook pas vanaf 2022 ivm now regeling gebruik in 2021)

    In 5 jaar
    Cost en service leader
    Gericht op Nederland
    En als een internationale partij met Stern samen wil gaan dan is dat met Stern vanuit een positie van sterkte en niet uit zwakte.

    Klinkt goed.
  7. forum rang 10 voda 19 augustus 2021 07:03
    Correctie: Stern boekt weer winst
    Autobedrijf voorziet verdere verbetering in tweede jaarhelft.

    (ABM FN-Dow Jones) Stern heeft in de eerste zes maanden van 2021 een verlies weten om te buigen in een nettowinst dankzij een hogere omzet. Dit bleek woensdag nabeurs uit de halfjaarcijfers van het autobedrijf.

    CEO Henk van der Kwast zei niet ontevreden te zijn over het behaalde resultaat. "De vraag naar auto's groeit, maar de afzet staat onder druk door de beperkte beschikbaarheid van auto's. Mede daardoor zijn de marges hoger dan onder normale omstandigheden", zei hij.

    Het marktaandeel van Dealergroep Stern voor personenauto's bedroeg in de eerste helft van dit jaar 4,1 procent, tegen 4,4 procent vorig jaar. Voor bedrijfswagens bedroeg het marktaandeel 6,2 procent, tegenover 6,4 procent vorig jaar.

    Stern boekte in de eerste helft van het jaar een bedrijfsresultaat van 7,4 miljoen euro, tegen een verlies van 16,0 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat verlies is inclusief de afboeking op de goodwill van Dealergroep Stern. Zonder deze post behaalde het bedrijf vorig jaar in de eerste zes maanden een bedrijfsresultaat van 4,0 miljoen euro.

    Onder de streep resteerde afgelopen halfjaar een nettowinst van 5,1 miljoen euro, tegen een nettoverlies van 19,1 miljoen euro in de eerste helft van 2020.

    De omzet steeg van 382 miljoen euro in de eerste jaarhelft van 2020 naar 419 miljoen euro de afgelopen verslagperiode. Deze omzetstijging was met name te danken aan een hogere omzet uit de verkoop van gebruikte personenauto's en nieuwe bedrijfswagens.

    Outlook

    Stern voorziet in de resterende maanden van dit jaar een verder herstel van de afzetmarkten, "maar de negatieve invloed op de omzet en de bedrijfsresultaten van COVID-19 zal nog wel enige tijd aanhouden", waarschuwde het bedrijf.

    Vanwege de aanhoudende problemen in de toeleveringsketen zullen de marges volgens Stern op nieuwe en gebruikte auto's hoog blijven.

    Stern verwacht dat de resultaten in de tweede helft van het jaar verder zullen verbeteren.

    Correctie: om juiste omzet te geven.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  8. ronald64 19 augustus 2021 07:35


    Zweedse Hedin Groep noemt Stern niet in jaarverslag

    De Zweedse Hedin Groep rept in het jaarverslag over 2020 met geen woord over de fusiegesprekken met Stern Groep. Beide bedrijven kondigden in januari vorig jaar aan te onderhandelen over een mogelijke fusie. Op 16 maart werd meegedeeld dat de gesprekken voor onbepaalde tijd waren geschorst totdat de gevolgen van de coronacrisis voorbij zijn.

    Sindsdien hebben noch Stern noch Hedin ook maar iets laten weten over dat fusie-idee. Of er nog – of weer – gesprekken gaande zijn of dat de fusie is afgeblazen is dan ook niet duidelijk.
    Verzevenvoudiging
    Hedin Groep, dat een vijftiental Mercedes-dealers telt in België en verder actief is in moederland Zweden, Noorwegen, Duitsland en Zwitserland, kon ondanks corona de winst vorig jaar bijna verzevenvoudigen naar omgerekend 56,37 miljoen euro. De omzet kwam met ruim 2,7 miljard euro bijna zes procent hoger uit.
    Acquisities
    Een deel van die omzetgroei is te danken aan een reeks acquisities en uitbreidingen. Het dealerbedrijf voert alles bij elkaar rond de 30 merken en heeft daar recent in Zweden ook weer MG aan toegevoegd. Hedin Groep is bovendien actief in de bandenbranche en is via een dochterbedrijf importeur en distributeur voor Dodge en RAM in Europa.
  9. forum rang 7 Ron Kerstens 19 augustus 2021 11:26
    12 april 2019 onbekende partij (van Mossel?) biedt ongevraagd op Stern
    12 april 2019 Stern wijst bod af
    20 jan 2020 Stern start fusiegesprekken met Hedin
    6 mrt 2020 Stern meldt dat de fusiegesprekken vergevorderd zijn
    16 mrt 2020 Fusiegesprekken opgeschort ivm corona epidemie
    20 aug 2020 Fusiegesprekken met Hedin opnieuw opgestart
    mrt 2021 Verder nieuws Hedin begin van de zomer verwacht
    18 aug 2021 Doodse stilte rondom Hedin bij publicatie Q2

    Het is niet erg netjes richting je eigen aandeelhouders om net te doen of er niks aan de hand is.

  10. forum rang 10 voda 19 augustus 2021 11:42
    Beursblik: eerste jaarhelft Stern veelbelovend
    Degroof Petercam handhaaft Houden advies.

    (ABM FN-Dow Jones) De resultaten van Stern in de eerste zes maanden van 2021 zijn veelbelovend, hoewel bevestiging nodig is. Dit zei analist Kris Kippers van Degroof Petercam in reactie op de resultaten van het autobedrijf.

    "De eerste helft van 2021 is duidelijk een stap in de juiste richting, waaruit blijkt dat Stern in staat is zich aan te passen aan een snel veranderende omgeving", zei Kippers. "Maar bevestiging is nodig", voegde hij toe. "De marges zijn al boven het niveau van 2019 en we geloven dat er nog potentieel over is", zei hij.

    De omzet van het autobedrijf kwam met 419,5 miljoen euro licht onder de raming van Degroof Petercam van 437 miljoen euro uit, "maar de kostenbeheersing resulteerde in gezonde marges", zei Kippers.

    Sommige beleggers zouden volgens de analist misschien teleurgesteld kunnen zijn dat Hedin geen enkele keer wordt genoemd in het halfjaarverslag, waardoor de twijfels over deze fusie toenemen.

    Degroof Petercam handhaafde het Houden advies met een koersdoel van 14,50 euro. Het aandeel Stern noteerde donderdag op een rood Damrak 0,4 procent hoger op 14,00 euro.

    Door: ABM Financial News.

    info@abmfn.nl

    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  11. [verwijderd] 19 augustus 2021 12:27
    quote:

    Ron Kerstens schreef op 19 augustus 2021 11:26:

    12 april 2019 onbekende partij (van Mossel?) biedt ongevraagd op Stern
    12 april 2019 Stern wijst bod af
    20 jan 2020 Stern start fusiegesprekken met Hedin
    6 mrt 2020 Stern meldt dat de fusiegesprekken vergevorderd zijn
    16 mrt 2020 Fusiegesprekken opgeschort ivm corona epidemie
    20 aug 2020 Fusiegesprekken met Hedin opnieuw opgestart
    mrt 2021 Verder nieuws Hedin begin van de zomer verwacht
    18 aug 2021 Doodse stilte rondom Hedin bij publicatie Q2

    Het is niet erg netjes richting je eigen aandeelhouders om net te doen of er niks aan de hand is.

    Reactie van Stern gehad op mijn mail over de grantiestelling en Hedin.

    De garantiestelling is verlopen en is verder helemaal in orde dus zonder verdere consequenties.

    Hedin, er valt niks te melden, het gesprek staat nog steeds on hold.

    Heb zelf in reactie aangegeven dat zelfs dit te melden, een simpele regel dat mbt Hedin er niets te melden valt aangezien het gesprek nog on Hold staat al voldoende was geweest ipv de ergernis van niets melden die het nu veroorzaakt.

    Hopelijk de volgende keer gewoon een simpele regel met wat de situatie is, ook als is dat opnieuw dat er niets nieuws te melden is en het gesprek on hold is.

    Scheelt irritatie en dat is niet bevorderlijk voor de koers die toch al zo laag staat.

    Als je wil onderhandelen met een internationale partij vanuit kracht dan is gesteund worden door een krachtige beurskoers wel zo fijn.

    Anders krijg je net zoals een hoop beleggers nu reageren.... maar er staat 14 dus wat is die oversolvabiliteit dan waard, wat is die 23 intrinsiek dan waard... wat is er mis? Of wat mis jij (ik dus) in jouw analyse want als wat jij zegt klopt.... waarom staat de koers dan niet minimaal op zeg 10x de winst even op 1 euro + oversolvabiliteit zou nu 17.90 zijn, minimaal...

    En die 23 intrinsiek is schoon want de goodwill op de dealership is al volledig afgeschreven dus wat er staat zijn echte assets die groeien en winstgevend zijn en waar nog wel verder in verbeterd gaat worden qua merken en vestigingen en het belang in Bovemij wat veranderd kan worden naar 'assets up for sale' nav het interview op de website van Stern van gisteravond.
    Als je die dan ook nog meetelt op dit moment op de balans voor pakweg 19 miljoen of 3.35 euro per aandeel dan zit je al op 17.9+3.35= 21.25, heb je bijna het gat gedicht richting intrinsiek en heb je een aandeel met een schone gezonde balans, een bedrijf wat al flink geinvesteerd heeft in de veranderingen in de markt, winstgevend is en groeit tegen 10x de winst welke ik dus uit normale activiteiten in een dadelijk hopelijk normaler 2022 ex now regeling ex bovemij en minder supply disruptions reken op 1 euro per aandeel.

    En dus staat de koers niet eens 14... ja logich deze markt zeker als je de opmerkingen van van der kwast er ook nog eens bij pakt uit zijn interview met hogere return on investment nog kortere balans... dan klots je toch van het geld.
    Maar dit jaar zien we daar nog niks van want dat mag niet vanwege enkele werkmaarschappijen waar gebruik is gemaakt van de now regeling maar dit is dan ook een value belegging met aanwezige bestaande waardes en geen we moeten nog x jaar 50% groeien en dan nog is het de vraag of we ooit structureel winstgevend gaan worden uberhaupt laat staan een winst kunnen maken die deze koers verantwoord...

    Ach ja, gekke tijden en dan moet je vooral nuchter blijven.
  12. AppelVoordeDorst 19 augustus 2021 14:53
    Dat Stern niet vanuit zichzelf komt met een bericht over Hedin ligt volgens mij daaraan dat er simpelweg niets te melden valt. Ik vermoed dat de liefde is bekoeld! Dat krijg je natuurlijk na zo een lange tijd. Hedin zal wel hebben willen kijken of zij onder gunstigere voorwaarden hadden kunnen fuseren en Stern wil natuurlijk de huid zo duur mogelijk verkopen! Dus wacht een ieder van de twee partijen af hoe alles zich gaat ontwikkelen!

    Daarnaast is het de vraag of de fusie het wel zo interessant zou zijn voor de aandeelhouders. Hedin heeft namelijk geen grote kas. Dus zijn zij niet in staat om Stern te kopen, tenzij het geld geleend krijgen. Maar gezien hun lage eigen vermogen ratio is dat niet waarschijnlijk. Dus we hoeven van die kant geen overnamebod te verwachten van + 40% of iets dergelijks.

    Volgens mij was het de bedoeling om er daadwerkelijk een fusie van te maken, waarbij er dan aandelen zouden worden uitgegeven. Door meer aandelen op de markt te brengen ging men ervan uit dat de verhandelbaarheid ook groter zou zijn en men zodoende in een "hogere" beurscategorie terecht zou komen (bijv. AScX). De koers had dan op termijn moeten stijgen door én het vermeende strategische voordeel én de betere verhandelbaarheid van de aandelen. Voor de belegger is nog volledig onduidelijk of zo een fusieconstructie wel zo interessant is. Wellicht op de lange termijn, maar niet op de kortere!
  13. [verwijderd] 19 augustus 2021 16:42
    quote:

    AppelVoordeDorst schreef op 19 augustus 2021 14:53:

    Dat Stern niet vanuit zichzelf komt met een bericht over Hedin ligt volgens mij daaraan dat er simpelweg niets te melden valt. Ik vermoed dat de liefde is bekoeld! Dat krijg je natuurlijk na zo een lange tijd. Hedin zal wel hebben willen kijken of zij onder gunstigere voorwaarden hadden kunnen fuseren en Stern wil natuurlijk de huid zo duur mogelijk verkopen! Dus wacht een ieder van de twee partijen af hoe alles zich gaat ontwikkelen!

    Daarnaast is het de vraag of de fusie het wel zo interessant zou zijn voor de aandeelhouders. Hedin heeft namelijk geen grote kas. Dus zijn zij niet in staat om Stern te kopen, tenzij het geld geleend krijgen. Maar gezien hun lage eigen vermogen ratio is dat niet waarschijnlijk. Dus we hoeven van die kant geen overnamebod te verwachten van + 40% of iets dergelijks.

    Volgens mij was het de bedoeling om er daadwerkelijk een fusie van te maken, waarbij er dan aandelen zouden worden uitgegeven. Door meer aandelen op de markt te brengen ging men ervan uit dat de verhandelbaarheid ook groter zou zijn en men zodoende in een "hogere" beurscategorie terecht zou komen (bijv. AScX). De koers had dan op termijn moeten stijgen door én het vermeende strategische voordeel én de betere verhandelbaarheid van de aandelen. Voor de belegger is nog volledig onduidelijk of zo een fusieconstructie wel zo interessant is. Wellicht op de lange termijn, maar niet op de kortere!
    Hedin automotive is onderdeel van het grotere Hedin groep wat echt wel een flinke partij is die als zij wat interessants zien zij hier echt wel geld voor bij elkaar krijgen, zeker als ze dan zoiets als Stern kopen al is het op de geschoonde (goodwill afgeschreven dealership) intrinsieke waarde van 23, dan kunnen zij daar met hun balans juist ruim voldoende voor lenen, juist meer, om dezelfde ratios te houden die ze al hadden.

    Maar Hedin automotive draaide vorig jaar ook gewoon een winst van ruim 50 mio euro en in Q1 dit jaar alweer bijna 19 miljoen euro (190mio sek en sek 10.29), q2 is nog niet bekend...

    Dus ff sparen en die 130mio voor 23 euro pa is bij elkaar, nee dat zou niet zo een probleem zijn.

    Ik denk dat Stern terecht vasthoud aan de balans waarde, helemaal na de afschrijving op goodwill en de hernieuwde winstgevendheid en dat Hedin misschien opportunistisch contact heeft gezocht obv de koers op de beurs.

    Tja, die is nu eenmal veel te laag en als iemand 20 bied zegt iedereen dat het te laag is maar tot die tijd zijn er niet eens voldoende kopers om ruim door de 14 te gaan.... logisch allemaal.

    Ik verkoop mijn aandelem tegen de koers die van der Kwast ook verkoopt, die weet als geen ander de echte waarde en heeft niet voor niets ondanks dat hij openlijk aangegeven heeft naar een opvolger te zoeken en evt bij een goed bod zijn aandelen wel te willen verkopen juist bijgekocht rond 12 euro net als enkele andere toppertjes en dat in de corona crisis en kijk eens hoe ze er uit komen... wat de balans is en de oversolvabiliteit welke natuurlijk ook interessant is voor van der Kwast om uit te keren want dat geld heeft ook hij er weer uit en waarde op de balans wordt zoals bij veel andere value aandelen toch totaal niet gewaardeerd dus laat maar komen die dividenden en aandelen inkopen zodra het weer mag, in geval van Stern vanaf 2022.
669 Posts
Pagina: «« 1 ... 12 13 14 15 16 ... 34 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.