Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

Vertraagde koers (usd) Verschil Volume
462,250   +31,650   (+7,35%) Dagrange 435,140 - 462,780 59.551.750   Gem. (3M) 91,2M

Tesla blow-off

7.899 Posts
Pagina: «« 1 ... 341 342 343 344 345 ... 395 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. tomansky 10 augustus 2021 14:48
    quote:

    beetje meer schreef op 10 augustus 2021 09:01:

    Weet iemand zich nog te herinneren wat de sterke koersdalingen veroorzaakte begin maart en in eerste helft van mei dit jaar? Was dat het inflatiespook?
    Het zou ook de BTC koers geweest kunnen zijn. Ook al heeft Tesla maar een klein gedeelte van het vermogen in BTC omgezet, beheerst dit altijd de koers van Tesla.
  2. forum rang 10 voda 11 augustus 2021 06:31
    Tesla haalt 92% efficiëntie bij het recyclen van accu's en lost daarmee een van de grootste problemen van elektrische auto's op

    Business Insider NL 7 uur geleden
    Reuters© Aangeboden door Business Insider Nederland Reuters

    Tesla laat in het Impact Report 2020 weten dat het inmiddels in staat is om de 92% van de waardevolle materialen uit een afgedankt accupakket te halen. Dat geldt voor reguliere accupakketten uit niet-Tesla's. De autofabrikant denkt dat het een nog hoger percentage uit eigen accupakketten kan halen, omdat het de eigen technologie beter kent.

    Tesla begon eind 2020 met het ontleden van kapotte en afgedankte accupakketten in de Gigafactory in Nevada. Dat proces is inmiddels verbeterd en stelt Tesla in staat om haar eigen leveranciers van grondstoffen te voorzien. De Amerikaanse autobouwer heeft tot nu toe 1.300 ton ruwe nikkel, 400 ton koper en 80 ton kobalt uit gerecyclede accupakketten naar haar eigen toeleveranciers gestuurd.

    Uiteindelijk moet elke Gigafactory met batterijfabriek een recyclingsafdeling krijgen. Daarmee wil Tesla compleet circulair worden.

    "Met de implementatie van in-house celproductie in Gigafactory Berlijn-Brandenburg en Gigafactory Texas, verwachten we wereldwijd een aanzienlijke toename van productieafval. Wij zijn van plan om recyclingoplossingen op maat te maken voor elke locatie en zo waardevolle materialen terug te brengen in ons productieproces," aldus Tesla in het rapport.

    Bovendien gelooft Tesla dat het recyclen van accu's goedkoper zal zijn dan het aanschaffen van grondstoffen die nodig zijn voor de productie. Ook zegt het bedrijf dat de productie van de nieuwe, eigen ontworpen 4680-accu ruim 70 procent minder energie vergt dan die van conventionele accupakketten.

    Eén elektrische auto, twee accupakketten
    Tesla is niet de enige autofabrikant die actief is op het gebied van accurecycling. Volkswagen is er ook mee bezig en claimt dat het 90 procent van de ruwe materialen kan terugwinnen. Maar het lijkt erop dat de accupakketten van de Duitse autofabrikant niet zo lang meegaan als die van Tesla. De Amerikanen claimen dat na negen jaar gebruik of 320.000 kilometer nog 90 procent van de accu bruikbaar is. Voor Volkswagen is dat nog lastig te bepalen, omdat de elektrische auto's van het bedrijf nog niet zo lang rondrijden. Aanvankelijk werd geraamd dat een Volkswagen ID.3 na acht jaar of 160.000 kilometer nog maar 70 procent van de capaciteit overheeft.

    Dit wijst erop dat een elektrische auto na een aantal jaar flink op reikwijdte moet inleveren, of van een nieuw accupakket moet worden voorzien. Dat houdt in dat 1 elektrische auto 2 keer de milieu-impact van een accupakket met zich mee kan dragen. In veel onderzoeken wordt dat over het hoofd gezien.

    Dat was ook het geval bij het laatste onderzoek dat gepubliceerd is. Hieruit bleek dat elektrische auto's in alle opzichten milieuvriendelijker zijn dan hun tegenhangers met brandstofmotoren. Maar in dit onderzoek ging men er vanuit dat een accupakket 15 jaar meegaat. Geen enkele autofabrikant durft dat te garanderen. Tesla geeft bijvoorbeeld 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het accupakket.

    Waarom is recycling zo belangrijk?
    Het recyclen van accupakketten is enorm belangrijk voor het milieu en de portemonnee, want het is het meest vervuilende en duurste onderdeel van de auto.

    Veel onderzoekers zien dan ook een groot probleem in de batterij-elektrische auto vanwege de grote hoeveelheid accu's die na gebruik vermoedelijk gedumpt zullen worden. Deze zitten vol zware metalen en andere vervuilende materialen. Ook zijn ze relatief gevoelig voor schade waarbij giftige gassen kunnen ontstaan.

    Ook in financieel opzicht is een accupakket in een elektrische auto niet even handig, een vervanging is immers niet gratis. Voor een Model 3 kost dit al snel zo'n 14.000 euro. En zoals het nu lijkt, moet een auto minimaal eens in zijn levenscyclus van een nieuw accupakket worden voorzien. Daarbij gaan we uit van een auto die vijftien jaar op de weg rijdt en na acht jaar een nieuwe accu nodig heeft. Het kan ook zijn dat de auto tegen die tijd in z'n geheel afgeschreven wordt, omdat de kosten voor de vervanging hoger uitvallen dan de waarde van de auto.

    Beide problemen kunnen worden opgelost door een goed recycleprogramma. De programma's van Tesla en Volkswagen moeten nog op grote schaal worden uitgerold. Als dat gebeurt, dan worden elektrische auto's niet alleen nog milieuvriendelijker voordat ze überhaupt van de band rollen, ook wordt het vervangen van een accupakket dan een klusje van een dag. Het kost even wat manuren, maar het milieu heeft er geen last meer van.

    LEES OOK: Wat als je in een elektrische auto strandt met een lege accu? Slepen mag niet – dit kun je wel doen

    www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/te...
  3. forum rang 7 HCohen 11 augustus 2021 09:29
    edition.cnn.com/2021/08/10/investing/...
    Tesla sales cratered in China, but investors don't seem to mind
    By Chris Isidore, CNN Business

    Updated 0217 GMT (1017 HKT) August 11, 2021

    New York (CNN Business)Tesla sales dropped sharply in China, according to a trade group report, suggesting it is losing ground in the world's largest market for both traditional and electric vehicles.

    The China Passenger Car Association reported that Tesla's sales in China fell to 8,621 cars in July, down nearly 70% from June. But the export of cars built at Tesla's Shanghai plant jumped to 24,347 for July, compared with 5,017 in June. That means total sales of Chinese-built Teslas fell less than 1% overall.
    Critics say the steep decline of sales to Chinese consumers is yet another sign of the growing problems the company faces in the country. Tesla is contending with increased competition from Chinese EV makers as well as a run of bad publicity, including a recall of virtually all of the cars that have been built in Shanghai. The company also faced protests by Telsa owners at this year's Shanghai auto show over poor car quality and various safety concerns flagged by Chinese regulators.
    Teslas accounted for just 3.9% of July sales of battery electric vehicles in China, down from 12.6% in June, said analyst Gordon Johnson, who has been among the harshest critics of the company. He said that decline shows Tesla is facing fiercer competition from local EV startups.
    "Overall, it now seems clear that Tesla has overbuilt Chinese capacity when compared to domestic demand, which will result in further price cuts and margin pressure," Johnson said. "Given China is supposed to be Tesla's 'growth market,' these numbers should concern any Tesla bull."
    But Tesla (TSLA) investors seemed unfazed by the sales dip, as shares declined less than 1% Tuesday. That's in sharp contrast to the steeper drops in the stock price following similar weak reports from the CPCA in April and May.
    Last month investors saw that declining numbers in China didn't stop Tesla from reporting better than expected global sales for the full quarter, said Dan Ives, a tech analyst for Wedbush Securities and a Tesla bull.
    "I think investors are becoming less sensitive to the month-to-month China numbers," he said. "Ultimately, it's not been the best indicator of Tesla's success, as we saw in the second quarter."
    But Ives said that if Tesla's sales in China don't improve, the company could face serious problems going forward.

    "Right now we believe that China will be 40% of deliveries for Tesla by next year," he said. "So selling only 8,000 in a month, even though it's a volatile number, it doesn't give the bulls the warm and fuzzies."
    Unlike other automakers, Tesla does not breakdown sales by market and only reports sales quarterly, not monthly. So the numbers from the CPCA are not confirmed. Tesla did not respond to a request for comment Tuesday.
  4. Dutcheon 11 augustus 2021 16:16
    tesla maakt een record kwartaal en de short analisten roepen dat er minder auto’s in China zin verkocht……

    Waar denk je dat de auto’s voor de steeds groter wordende vraag in Europa vandaan moeten komen?!!
    Juist ja China, want uit Berlijn produceert nog niet ….

    “De aandeelhouders krijgen er geen fuzzy gevoel bij”
    Je ziet duidelijk dat er afgelopen weken flinke breakouts zijn die duidelijk getemd worden door market makers om netjes eind van de week op max-pain level te sluiten….
  5. forum rang 10 voda 13 augustus 2021 10:35
    China’s Nio to launch mass-market EV brand
    191 Views

    Chinese premium smart EV company Nio is developing a mass-market automotive brand offering prices lower than Tesla, its ceo William Li said on Thursday.

    “The relationship between Nio and our new mass-market brand will be like that of Audi-Volkswagen and Lexus-Toyota,” the executive said during the company’s Q2 earnings call. “We want to provide better product and service at prices lower than Tesla Inc’s.”

    Li didn’t disclose the price range of the vehicles to be produced by the new brand. Currently, the Nio line-up sale prices stand at roughly RMB 400,000 ($61,725), which is much higher than US EV maker prices.

    The company has established a “core team” as the initial step for the strategic initiative, Li says, adding that the new brand won’t compete with Wuling Hong Guang MINI EV. This micro electric car produced by the JV between GM and SAIC Motor starts at RMB 28,000.

    Nio’s Q2 deliveries increased 111.9% year-on-year to 21,896 units, despite the record-high quarterly deliveries, the volume was only 9.2% higher than in Q1 2021, Kallanish notes.

    “While the global supply chain still faces uncertainties, we have been working closely with out partners to improve the overall supply chain production capacity. Encouraged by the growing user demand, we remain committed to further expanding our power network, increasing our service and sales coverage, and more importantly, accelerating our production and technology development,” says the ceo.

    Li reveals plans for Nio to launch three new EVs based on a new platform in 2022, including the ET7 sedan.

    “As the EV adoption begins to reach a tipping point worldwide, we believe it is imperative to speed up the launch of new products to provide more premium smart EV offerings with superior holistic services to the growing user base in the global market,” he adds.

    The carmaker posted a net loss attributable to shareholders of RMB 659.3 million, which is an improvement compared to a loss of RMB 4.87 billion in the previous quarter and a loss of RMB 1.20 billion in the same period last year.

    Gabriela Farhangi UK
  6. forum rang 10 voda 13 augustus 2021 10:39
    Brandenburg economy minister meets Musk in visit to Berlin
    141 Views

    Tesla’s ceo Elon Musk met on Wednesday the economy minister of the German state of Brandenburg, Jörg Steinbach, to discuss the delayed Giga Berlin project, Kallanish reports.

    “Very relaxed evening meeting with Elon Musk, Dr. Woidke, co-workers on both side and myself,” tweeted Steinbach. “In an atmosphere of mutual trust we discussed the remaining tasks (for the gigafactory). Thanks to you and your great family for this visit, Elon!”

    The casual comments portray a good relationship with authorities, even though Musk has previously voiced his frustration on the German bureaucracy. Tesla is facing a legal battle from environmentalists and is yet awaiting for its final permit to open and operate the plant, which will be the largest of its kind in Europe. The carmaker was also set to be fined for building three “illegal” tanks without permission.

    Giga Berlin will produce both batteries and electric vehicles once open. Its commissioning had previously been scheduled for July, but due to ongoing delays, the company is now targeting a start-up in late 2021. Some believe the gigafactory won’t be open until at least early 2022, given local authorities are still reviewing recent changes made to the project’s approval application.

    Musk, who normally uses Twitter as his major communication channel, is yet to comment the visit to the gigafactory. Earlier this week, he highlighted how Tesla is accelerating the world’s transition to sustainable energy with its fleet avoiding 5 million tonnes of CO2 emissions last year.

    Giga Berlin is planned to produce 500,000 EVs per year.

    Gabriela Farhangi UK
  7. forum rang 10 voda 13 augustus 2021 10:41
    COBALT: Tesla implements Re|Source’s source tracking pilot
    175 Views

    Cobalt tracking consortium Re|Source said on Thursday Tesla has successfully implemented a pilot project across its supply chain testing the blockchain technology solution, Kallanish reports.

    In a statement carried out by one of its founding members, Glencore, Re|Source notes that the trial project was tested in real operating conditions, covering upstream cobalt facilities in the Democratic Republic of the Congo (DRC) to downstream electric vehicle production sites. The final pilot on Tesla’s entire supply chain is planned to take place in the last quarter this year.

    The test is one of the multiple on-site pilots already started in the DRC and Europe, with new further pilots slated to commence in Asia and the US later in the year. The final industry solution, which uses blockchain technology from Kryha, should be launched in 2022.

    The Re|Source consortium was founded in May by China Molybdenum, Eurasian Resources Group and Glencore, with the aim to create a transparent, open, global registry to ensure the battery raw material was sourced in a sustainable and responsible manner. It includes Umicore as a pilot partner and Nornickel and Johnson Matthey as advisors. The Responsible Minerals Initiative (RMI) and the Cobalt Institute have also joined as strategic advisors, supporting the implementation of world-class best practice standards across the pilot.

    Tesla said in its recently published impact report that although it’s reducing the cobalt content in its EV battery cells, it still uses the material, particularly in its energy storage systems. The company decided to collaborate with Re|Source “because it’s industry-led, is designed to be readily accessible and inclusive to all parties across the supply chain and is scalable, which means it can include other critical battery materials in the future,” the carmaker explains in the report.

    In 2020, Tesla’s cobalt suppliers in the DRC included Umicore, Kamoto Copper Company, Guizhou CNGR Resource Recycling Industry Development and Quzhou Huayou Cobalt New Material Co. Cobalt supply from elsewhere – Australia, Japan, Finland and China – came from Glencore, Sumitomo Metal Mining and Guandong Fangyuan Environment Co.

    Of that, the only cobalt supplier that it’s not active or conformant with the RMI classification is Guangdong Fangyuan, but the material is sourced from China, not DRC.

    Gabriela Farhangi UK
  8. forum rang 7 HCohen 16 augustus 2021 14:36
    www.reuters.com/business/autos-transp...
    Autos & Transportation
    U.S. opens formal safety probe into some 765,000 Tesla vehicles
    By David Shepardson

    WASHINGTON, Aug 16 (Reuters) - U.S. auto safety regulators said early Monday they have opened a formal safety probe into Tesla Inc's driver assistance system Autopilot after a series of crashes involving emergency vehicles.
  9. forum rang 10 voda 16 augustus 2021 16:16
    Amerikaanse toezichthouder doet onderzoek naar Autopilot van Tesla
    Na reeks ongelukken.

    (ABM FN) De National Highway Traffic Safety Administration onderzoeken de Autopilot van Tesla na verschillende ongelukken. Dit bleek maandag uit documenten van de Amerikaanse toezichthouder.

    Uit deze documenten blijkt dat de toezichthouder 11 ongelukken sinds 2018 kan linken aan het gebruik van de Autopilot, waarmee de auto's van Tesla zelfstandig kunnen rijden.

    De meeste van deze incidenten vonden plaats in het donker.

    Het onderzoek van de NHTS heeft betrekking op 765.000 Tesla's.

    Tesla heeft onlangs in China meer dan 285.000 voertuigen teruggeroepen in verband met een veiligheidsprobleem met de cruise control. Volgens de Chinese toezichthouder kan dit systeem van Tesla per ongeluk worden geactiveerd, wat een onverwachte acceleratie kan veroorzaken.

    Door: ABM Financial News.

    pers@abmfn.be

    Redactie: +32(0)78 486 481
  10. forum rang 10 voda 18 augustus 2021 11:37
    Tesla: verkoop zonnepanelen en batterijen meer dan verdubbeld

    Tesla meldt dat in het tweede kwartaal van het kalenderjaar zowel de verkoop van zonnepanelen als de verkoop van energieopslagsystemen meer dan verdubbeld is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

    Tesla heeft nu al 86 procent verkocht van de hoeveelheid zonnepanelen die het vorig jaar installeerde. Toch is het bedrijf nog ver verwijderd van de recordverkopen uit de periode 2015-2016 toen er zelfs meer dan 200 megawattpiek zonnepanelen per kwartaal werd geïnstalleerd. Toenmalig dochterbedrijf SolarCity besloot in 2017 te stoppen met deur-tot-deurverkoop van zonnepanelen waarna de verkopen snel kelderden. Inmiddels is echter weer een fikse stijging van de verkopen zichtbaar.

    185 procent
    De verkopen van zonnepanelen per kwartaal, uitgedrukt in megawattpiek, zijn in onderstaande tabel te zien. In het eerste halfjaar is er een groei van 185 procent zichtbaar.

    zie link, voor meer.

    ‘De implementatie van de zonnedakpannen Solar Roof groeide aanzienlijk, zowel op jaarbasis als opeenvolgend in het tweede kwartaal. Tot nu toe blijft ons product voor zonne-energie en opslag erg populair en we blijven de efficiëntie van onze installatieploegen verbeteren’, aldus Tesla in een toelichting in zijn kwartaalbericht.

    204 procent
    Verder meldt Tesla dat de verkoopgroei bij energieopslagsystemen voornamelijk komt door de erkenning van verschillende projecten met de Megapack-batterijen. Ook de Powerwall bleef volgens het bedrijf uitzonderlijk populair: de implementaties verdubbelden op jaarbasis bijna. De productie van energieopslag wordt echter nog steeds gehinderd door uitdagingen in de toeleveringsketen, aangezien de achterstand van leveringen aanwezig blijft.

    De verkopen van energieopslagsystemen per kwartaal, uitgedrukt in megawattuur, zijn in onderstaande tabel te zien. In het eerste half- jaar is er een groei van 153 procent zichtbaar.

    solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie...
  11. forum rang 10 voda 20 augustus 2021 08:32
    Tweet
    Bloomberg Markets
    @markets
    ·
    1 u
    Elon Musk Unveils Humanoid Robot to Take Over ‘Boring’ Work

    As Elon Musk stood in the wings at Tesla Inc.’s AI day, a person dressed in a skintight white suit and grey space helmet did a jerky robot dance across the stage.
    bloomberg.com

    twitter.com/markets/status/1428579831...
  12. forum rang 10 voda 20 augustus 2021 09:15
    Tesla heeft plannen om eigen robot te ontwikkelen voor simpele klusjes
    Van onze redacteur 09:10

    Autoproducent Tesla heeft plannen om een 'menselijke robot' te ontwikkelen die saaie, simpele, zich herhalende opdrachten moet kunnen uitvoeren. Een eerste prototype van dit apparaat moet volgend jaar klaar zijn. De robot kan ook worden ingezet voor gevaarlijke, maar eenvoudige klussen.

    De plannen werd donderdagnacht gelanceerd door ceo Elon Musk, die hierover sprak op een speciale Tesla-bijeenkomst over kunstmatige intelligentie. Daar liet hij ook allerlei nieuwe snufjes zien, waarover de Tesla-auto's in de toekomst moeten kunnen beschikken.

    De robot zou net zo groot moeten worden als de gemiddelde mens. Het apparaat zou ingezet kunnen worden bij de productie van auto's, maar ook om bijvoorbeeld levensmiddelen op te halen in de winkel of een magazijn.

    Musk toonde op de bijeenkomst al digitale schetsen van de menselijke robot. In plaats van een gezicht zou het apparaat over een scherm beschikken. Musk beloofde de toehoorders dat de robot gemaakt wordt van lichtgewicht materialen. Desondanks zou het apparaat zo'n 110 kilo zwaar worden.

    Robots zijn al in allerlei soorten en maten ontwikkeld en verkrijgbaar. De robotisering van de economie dreigt daarmee vooral laagwaardige productiearbeid te verdringen. Voor Tesla zou het maken van robots een vervolgstap kunnen zijn, omdat het bedrijf met zijn autoproductie en ontwikkeling van zelfrijdende auto's veel kennis in huis heeft over kunstmatige intelligentie.

    Musk zei het belangrijk te vinden om zijn Tesla-robot niet 'superduur' te maken. Door groeiend gebrek aan arbeidskrachten, een vraagstuk dat ook eerder deze week in Nederland weer opspeelde, zou er meer behoefte zijn aan robotisering. Volgens Musk heeft de robot verreikende gevolgen voor de economie.

    Lees het volledige artikel: fd.nl/ondernemen/1408606/tesla-heeft-...
  13. forum rang 10 voda 20 augustus 2021 15:55
    Test: Tesla’s succesnummer is vernieuwd, maar de Model 3 moet waken voor kapers op de kust

    AUTOTEST
    De Tesla Model 3 krijgt steeds meer concurrentie van andere elektrische auto’s die ruimer, goedkoper of (nog) slimmer zijn. Deze nieuwe basisversie moet de interesse van het grote publiek weer aanwakkeren, maar of dat lukt?

    Roland Tameling 19-08-21, 20:30
    Tesla Model 3 Standard Range Plus (325 pk/239 kW), vanaf € 48.980

    Lees ook
    Test: Is alleskunner Hyundai Ioniq 5 de beste elektrische auto van 2021?

    Eind 2019 vlogen de fonkelnieuwe Tesla’s Model 3 met duizenden tegelijk de Amsterdamse haven uit. Toen viel Nederland massaal voor de compacte Amerikaanse sedan vanwege de lage fiscale bijtelling. Inmiddels geldt er minder belastingvoordeel op elektrische auto’s én valt er te kiezen uit elektrische modellen die op verschillende vlakken meer bieden dan deze Tesla. Die ontwikkelingen spelen de Model 3 parten: de eerste zeven maanden van dit jaar vonden amper duizend stuks een eigenaar.

    Auto’s als de Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 en Volvo XC40 zijn ruimer en kunnen zwaardere aanhangers trekken. De Tesla biedt naar verhouding weinig hoofd- en beenruimte (met name achterin), terwijl het korte kofferklepje van de Model 3 nadelen heeft als je grote spullen wilt laden. De ruimere Model Y kan wat dat betreft niet snel genoeg komen. De geteste Standard Range Plus is de voordeligste Tesla van het moment, maar met een prijs vanaf een krappe 49.000 euro kun je moeilijk spreken van een koopje.

    En toch verdient deze Tesla de aandacht, want als elektrisch model is hij onverminderd briljant. Het laden gaat snel en goedkoop dankzij Tesla’s Superchargers, de motor tussen de achterwielen presteert soepel is efficiënt genoeg om een realistisch bereik van zo’n 400 kilometer uit een relatief compacte 50 kWh-batterij te persen.

    Het centrale scherm werkt prettig en snel, de stoelen zitten goed, gadgets zoals een digitaal ‘scheetkussen’ zijn vermakelijk en er is tegenwoordig een beter ontwikkelde middenconsole zonder glimmende kunststoffen maar mét twee draadloze telefoonladers. Het is jammer dat de witte strepen op het dashboard hinderlijk spiegelen in de voorste zijruiten, maar wie dagelijks met een Tesla leeft kijkt daar al snel omheen. Zelfs als de concurrentie handiger en goedkoper is.

    © Roland Tameling
    Plus
    + Soepele prestaties.
    + Prima rijbereik.
    + Goede laadvoorzieningen.
    + Bedieningsgemak.

    Min
    - Toegang bagageruimte krap.
    - Ruimte achterbank.
    - 750 kilo trekgewicht.
    - Niet echt goedkoop.

    Eindcijfer
    8,0

    Conclusie
    Nog altijd biedt Tesla met de Model 3 een van de best doordachte elektrische auto’s, maar je kunt consumenten geen ongelijk geven dat zij tegenwoordig eerder voor goedkopere of ruimere concurrenten gaan.

    Extra testnotities
    De Standard Range Plus is de voordeligste Model 3 van het moment. Die heeft dus één motor en achterwielaandrijving, 325 paardenkrachten aan vermogen (239 kW) en een opgegeven topsnelheid van 225 kilometer per uur. Volgens Tesla sprint de auto in 5,6 tellen van 0 naar 100, terwijl hij op een volgeladen accupakket van 50 kilowattuur zo’n 448 kilometer moet kunnen rijden. In de praktijk red je, in ieder geval in zomerse omstandigheden, vrij gemakkelijk meer dan 400 kilometer per laadbeurt.

    Verder levert Tesla de Model 3 ook als Long Range. Voor een vanafprijs van 56.980 euro krijg je twee motoren, 441 pk (324 kW) en een 0-100 sprint van 4,4 seconden. Dankzij een grotere accu met een capaciteit van 82 kilowattuur haalt deze versie een bereik van zo’n 614 kilometer, belooft Tesla.

    Wie nog meer vermogen wil, kan kiezen voor de Performance (minimaal 63.980 euro). Deze komt zo’n 567 kilometer ver op de grote batterij maar sprint in een indrukwekkende 3,3 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur.

    © Roland Tameling
    Er zijn slechts vijf kleuren beschikbaar voor de Standard Range Plus: wit is standaard, voor zwart, grijs of blauw betaal je 1200 euro bij terwijl ‘Red Multi Coat’ 2300 euro extra kost.

    Een andere interessante voorziening is de software waarmee een Model 3 zelfstandig kan rijden. Het standaard basissysteem houdt niet veel meer in dan een actieve cruisecontrol en een assistent die de auto tussen de lijnen op de weg houdt. Het werkt goed maar geeft er sneller de brui aan dan de duurdere systemen die Tesla levert. De rijstrookassistent houdt het al vrij snel voor gezien zodra je een klein duwtje tegen het stuur geeft, terwijl de Model 3 met de juiste software juist behoorlijk zelfstandig kan rijden.

    Die duurdere software moet je er los bij kopen. Wie voor 3800 euro ‘Enhanced Autopilot’ bestelt, krijgt een Model 3 die zelf van rijstrook kan wisselen, de ingevulde navigatieroute deels zelf kan volgen en op afroep zelfstandig naar je toe kan komen rijden dankzij de ‘Summon’-functie. Voor 7500 euro rust Tesla de Model 3 uit met ‘Full Self-Driving Capability’, waarmee de auto zelf verkeerlichten kan herkennen en binnenkort geheel zelfstandig in stedelijke gebieden kan rijden. Die functie werkt nu nog niet, maar wordt door Tesla (draadloos en vanaf afstand) geactiveerd zodra de techniek en de lokale regels er klaar voor zijn.

    Vanbuiten herken je de Standard Range aan een paar subtiele verschillen. Zo heeft hij zwarte elementen in de voorbumper waar bij de andere versies mistlichten zitten en zijn de handgrepen en de raamomlijsting aan de zijkant matzwart van kleur in plaats van chroom. Er is keuze uit lichtmetalen wielen in de maat 18 of 19 inch. Sinds de recente facelift heeft de Model 3 bovendien donkerdere elementen in zijn koplampen.

    © Roland Tameling
    Aan de binnenkant voerde Tesla nuttigere wijzigingen door. Zo is de middentunnel tussen de voorstoelen voortaan van matte kunststof, in plaats van de glimmende (en ietwat goedkoop aandoende) panelen van voorheen. Ook is het klepje van de opbergruimte voorin steviger geworden en prijken er twee handige draadloze laders voor smartphones onder het scherm. Die zitten mooi binnen handbereik en ook als het wat harder gaat blijven telefoons er netjes op liggen.

    Nieuw bij de Model 3 is dat het sierelement dat over de breedte van het dashboard prijkt, voortaan ook de hoek om gaat en visueel doorloopt in de bekleding van de voorportieren. Het oogt strak en de materialen zijn fraaier dan voorheen, maar in het geval van de testauto is de witte band wel erg aanwezig. Zeker bij fel zonlicht is de weerspiegeling in de achteruitkijkspiegels hinderlijk. Gelukkig is er ook keuze uit minder uitgesproken tinten.

    Door zijn kleinere accupakket en enkele motor is de Standard Range Plus een krappe 300 kilo lichter dan de andere varianten van de Model 3. Dat merk je in zijn verbruik en efficiëntie maar zeker ook in het rijgedrag – hoewel dat al erg goed is bij deze Tesla. Dankzij een laag zwaartepunt merk je het hoge gewicht niet enorm, maar dat is absoluut de verdienste van de ontwikkelaars van deze auto omdat zij het aantal kilo’s goed hebben weten te drukken. De Model 3 rijdt bovengemiddeld wendbaar en levendig: dat is erg leuk op bochtige trajecten, maar door de ietwat straffe vering en demping is hij minder zachtzinnig op klinkerweggetjes of beschadigd asfalt.

    Bekijk hier de prijzen & specificaties van alle Tesla Model 3-uitvoeringen, verzameld door AutoWeek.

    www.ad.nl/auto/test-teslas-succesnumm...
  14. forum rang 10 voda 24 augustus 2021 12:44
    Global Engineering chooses Tesla Megapacks for storage park in Japan
    193 Views

    Japan’s Global Engineering Co is building the country’s first grid battery storage park, which will be independently connected to the grid to help stabilise the system at high demand periods.

    The company decided to use Tesla’s Megapack battery storage systems due to its large capacity, power characteristics required by the network system, and the ability of 24-hour monitoring and control by the electricity market. The power stored in the batteries will be sold in the wholesale market by operator Global Engineering.

    The plan is to start the 6.09 megawatt-hour battery storage park in the summer of 2022, Kallanish learns from Global Engineering. Ene-Vision will be in charge of the engineering, procurement and construction of the project, set to cost around 300 million yen ($2.7m).

    As an aggregator company, Global Engineering says the park will increase power supply from renewables and reduce electricity costs. Located in Chitose, Hokkaido, northern Japan, the project should meet demand from around 500 households.

    Gabriela Farhangi UK
  15. forum rang 10 voda 25 augustus 2021 13:14
    Twee jaar wachten op je nieuwe Tesla: ‘Ik reed vanmorgen heel zenuwachtig naar Tilburg’

    VIDEO
    Tesla heeft eindelijk de eerste exemplaren van de nieuwe Model Y geleverd aan Nederlandse eigenaren. Sommigen van hen moesten twee jaar op hun elektrische auto wachten. ,,Onze vorige auto gaf er vorige week de brui aan, na vijftien jaar. De Tesla komt dus geen dag te vroeg!”

    Roland Tameling 23 aug. 2021 Laatste update: 23-08-21, 20:14

    Laurien Hakvoort (tweede van links) uit Enschede nam vandaag haar nieuwe Tesla Model Y in ontvangst, in gezelschap van partner René en dochter Hille. © Roland Tameling

    Sparen, sparen en nog eens sparen. Dat heeft Laurien Hakvoort uit Enschede naar eigen zeggen moeten doen om vandaag in haar nieuwe Tesla Model Y weg te kunnen rijden. De 52-jarige muziektherapeute reed voorheen in een Ford Focus C-Max uit 2006, maar die was helemaal op. ,,Vorige week gaf hij er de brui aan, die hebben we echt tot op het laatste draadje versleten. Daarom ben ik vandaag, samen met mijn partner René en dochter Hille, in de oude Hyundai Getz van mijn moeder naar Tilburg gereden om onze nieuwe Tesla op te halen.”

    Lees ook
    Test Audi e-Tron GT: razendsnel, óók met opladen
    Nieuwe Tesla Model Y (eindelijk) in Nederland: vanaf 65.000 euro

    Muziektherapeut Laurien Hakvoort in haar nieuwe Tesla Model Y. © Roland Tameling

    Sterker nog, Lauriens nieuwe bolide komt rijkelijk laat. Het is inmiddels ruim vijf jaar geleden dat Tesla-topman Elon Musk voor het eerst over het vierde model van zijn merk sprak. De Model Y, de ruimere SUV-variant van de populaire Model 3, liet vervolgens nog een flinke tijd op zich wachten. In maart 2019 zagen we de auto voor het eerst, maar het heeft dus nog ruim twee jaar geduurd voordat de Model Y ook op de Nederlandse wegen te vinden is. De auto is te koop vanaf 64.000 euro.

    Laurien plaatste haar bestelling een jaar en acht maanden geleden, zonder ook maar een meter in de auto te hebben gereden. ,,Ik wil al een hele tijd elektrisch rijden, dat staat al zeker vijf jaar op mijn bucketlist. Maar de meeste bestaande elektrische modellen kwamen allemaal niet ver genoeg, vond ik. Daarom sprak de Tesla me zo aan. Omdat de Model Y makkelijk meer dan 400 kilometer per lading kan rijden, is hij bruikbaar genoeg voor mijn werk waarbij ik soms het hele land door moet.” Het lange wachten op de auto kostte weinig moeite, geeft ze toe: ,,Ik wacht liever iets langer op iets dat goed is, dan dat ik overhaast een keuze maak waar ik diep van binnen niet blij mee ben.”

    De eerste Nederlandse exemplaren van de Tesla Model Y staan klaar voor aflevering. © Roland Tameling

    Delivery Centre
    De sfeer in de voormalige assemblagefabriek van Tesla in Tilburg is heel anders dan tijdens de massa-afleveringen van de Model 3, eind 2019. Toen vlogen de elektrische sedans met duizenden tegelijk als warme broodjes over de toonbank. Of beter gezegd: ze rolden met een duizelingwekkend tempo van een guur en sfeerloos rangeerterrein in de Amsterdamse haven, waar klanten zelf hun auto moesten zoeken. Vanwege de enorme verkochte aantallen (Tesla moest vóór 1 januari 2020 ruim 30.000 stuks op kenteken zetten om verhoging van de bijtelling te voorkomen), moest de Nederlandse organisatie op z’n zachtst gezegd improviseren.

    Bij de eerste afleveringen van de Model Y gaat het er een stuk gemoedelijker aan toe. De ruimte waar Tilburgse werknemers voorheen exemplaren van de Model S en Model X in elkaar schroefden, is anno 2021 omgetoverd tot een ‘Delivery Centre’. De overdekte testbaan wordt niet meer gebruikt, het geratel van de robots en assemblagelijnen heeft plaatsgemaakt voor een serene rust en in plaats van losse onderdelen staan er tien Tesla’s onder een doek. Klaar om voor het eerst kennis te maken met hun nieuwe baasjes. Er is ruimte genoeg voor een rustige uitleg en een uitgebreide eerste inspectie, waarna er gemiddeld elk half uur een kakelverse Model Y-rijder naar buiten rolt.

    Ook Jeannine Groeneweegen en haar partner nemen een witte Model Y in ontvangst. © Roland Tameling
  16. forum rang 10 voda 25 augustus 2021 13:15
    Deel 2:

    Technische voorsprong
    Voor Jeannine Groeneweegen (66) uit het Zuid-Hollandse Heenvliet is dit niet haar eerste Tesla. De Model 3 die de voormalig eigenaresse van een woonwinkel de afgelopen tweeënhalf jaar reed blijft achter in Tilburg, ten gunste van een witte Model Y. ,,We zijn erg tevreden over die auto en stappen vooral over op een Model Y vanwege de hogere instap. Hij is net wat stoerder, hè? Hij valt me zeker niet tegen in het echt.”

    Ook de 40-jarige softwareontwikkelaar Patrick Hira uit Amsterdam koos voor de Model Y vanwege de ruimte, vertelt zijn vrouw Anoeska (38): ,,Wanneer wij op pad gaan met onze twee dochtertjes Sereena en Ariena hebben we meer plek nodig dan onze huidige Lexus CT200h nu biedt.” Bovendien, vult Patrick zelf aan, wilde hij elektrisch rijden zonder compromis. ,,Er zijn inderdaad meer elektrische auto’s op de markt die minder kosten dan deze Tesla, maar voor mijn gevoel klopt alles beter bij deze auto. Neem het laden op Tesla’s eigen netwerk, ze lopen op verschillende punten nog steeds voor op Audi, Volvo, Hyundai en noem al die andere merken maar op.”

    Dat Patrick vandaag zijn auto al mocht ophalen, was een grote verrassing. ,,In tegenstelling tot die andere mensen heb ik m’n auto een maand of twee geleden besteld, maar ik was toch vandaag al aan de beurt. En dat terwijl de verkoper aankondigde dat de wachttijd meer dan een jaar zou zijn. Blijkbaar hebben we geluk.”

    Blije gezichten bij Patrick en Anoeska Hira uit Amsterdam, eigenaren van een Tesla Model Y. © Roland Tameling

    Teraflops
    Google-medewerker en nieuwbakken Model Y-rijder Chase Sillevis (29) uit Hilversum moest wel veel geduld hebben om zijn donkergrijze Long Range met wit interieur in ontvangst te nemen. ,,Ik heb ook twee jaar gewacht op deze auto, maar ik had geen haast. Ik wilde een Tesla omdat ze technologisch voorop lopen, zeker op het gebied van kunstmatige intelligentie. Voorheen sprak de technische industrie over de Wet van Moore (die claimt dat de rekenkracht van computerchips elke twee jaar verdubbelt, red.), maar Tesla heeft die regels aan alle kanten opnieuw gedefinieerd.”

    Achter het stuur van zijn Tesla legt Sillevis het nog eens uit: ,,Waar een gemiddelde spelcomputer zoals een X-Box tegenwoordig zo’n 1.2 teraflop aan rekenkracht heeft, hebben de nieuwste chips van Tesla het honderdvoudige. Door alle data die de auto’s tijdens het rijden verzamelen te koppelen aan zelflerende algoritmes in een neuraal netwerk, kunnen ze inmiddels zo’n beetje de hele wereld simuleren. Dat wordt straks onmisbaar, bijvoorbeeld voor volledig zelf rijdende auto’s. Die intelligentie heeft geen enkel ander automerk op het moment en dat valt niet meer in te halen. Ik vind het mooi om vanaf nu onderdeel te zijn van die revolutie.”

    Google-medewerker Chase kiest voor een Tesla vanwege de 'technologische voorsprong die niet meer in te halen is.' © Roland Tameling

    Hoewel de Model Y door de jaren heen veel meer concurrentie kreeg van andere elektrische modellen, merken leasemaatschappijen veel interesse in de nieuwste Tesla. ,,Wel merk je dat klanten wat huiverig zijn omdat ze hem nog niet in het echt hebben gezien”, reageert Kees Roelandschap van leasemaatschappij Mister Green, die zich specialiseert in elektrische auto’s. ,,Ze zijn benieuwd hoe groot hij is, of de grotere achterklep echt het verschil maakt en of er meer ruimte is op de achterbank. Daarom halen wij vandaag onze eigen demo op, een blauwe Model Y op 20-inch wielen, zodat klanten hem in het echt kunnen beoordelen.”

    Inmiddels heeft Mister Green naar eigen zeggen zo’n 150 gegadigden voor de Model Y. ,,We krijgen momenteel veel aanvragen voor de elektrische modellen van Volkswagen en de nieuwe Audi e-Tron GT, maar ik verwacht toch dat de Model Y komend jaar ons volumemodel wordt.”

    Voor video, zie link:

    www.ad.nl/auto/twee-jaar-wachten-op-j...
  17. forum rang 7 HCohen 29 augustus 2021 08:12
    A Tesla Model 3 hit a parked police car in Orlando, driver said she was ‘in Autopilot’
    PUBLISHED SAT, AUG 28 20211:59 PM EDTUPDATED SAT, AUG 28 20212:08 PM EDT
    Lora Kolodny

    A 2019 Tesla Model 3 crashed into a parked police car and a Mercedes SUV on Saturday morning in Orlando. No injuries or fatalities were reported.
    The Tesla driver told officers she was using the car’s Autopilot feature at the time of the collision. An investigation is still underway.
    The crash comes amid federal scrutiny of Tesla’s advanced driver assistance systems and the way that Tesla markets them.
    In this article

    A 2019 Tesla Model 3 hit a Florida Highway Patrol car in Orlando on the morning of August 28, 2021. No injuries were reported.
    Courtesy: Florida Highway Patrol
    The driver of a 2019 Tesla Model 3 told officers she was using Autopilot, Tesla’s advanced driver assistance system, when she collided with a police car and a Mercedes SUV Saturday morning around 5 a.m. ET in Orlando, Florida.

    No injuries or fatalities were reported as a result of the incident.

    An investigation into the cause of the crash has not yet been completed. It remains to be determined whether Tesla’s Autopilot caused or contributed to the incident.

    According to a statement from the Florida Highway Patrol (FHP), at the time of the incident, a trooper had stopped to assist a driver whose 2012 Mercedes GLK 350 was disabled at the side of the Interstate 4 (I-4) highway in Orlando. The trooper had already stepped out of his parked police vehicle, a 2018 Dodge Charger, by the time the Tesla Model 3 ran into it.

    A parked, Florida Highway Patrol car was struck by a Tesla Model 3.
    A 2019 Tesla Model 3 driver struck a Florida Highway Patrol car in Orlando, Florida on August 28, 2021. The driver told police she was using Autopilot at the time of the crash.
    Courtesy: Florida Highway Patrol
    The front right of the Tesla hit the left side of the police car and then hit the Mercedes SUV.

    According to emails to CNBC and a press statement from FHP on Saturday, police are notifying Tesla and the National Highway Traffic and Safety Administration about the incident.

    Tesla did not immediately respond to a request for comment.

    The crash comes amid federal scrutiny of Tesla’s advanced driver assistance systems.

    As CNBC previously reported, the National Highway Traffic and Safety Administration opened an investigation into Tesla’s Autopilot feature after it determined that the system had been in use in a string of Tesla collisions with first responder vehicles that led to 17 injuries and a fatality over the past few years.

    After that investigation was revealed, two Democratic senators, Richard Blumenthal of Connecticut and Ed Markey of Massachusetts, asked the Federal Trade Commission to investigate Tesla’s claims around its Autopilot and Full Self-Driving capabilities.

    Tesla Model 3 struck a parked Florida Highway Patrol vehicle in Orlando.
    A Tesla driver struck a parked, Florida Highway Patrol car, and an SUV, in Orlando. An investigation is underway. The driver told police she was using Autopilot.
    Courtesy: Florida Highway Patrol
    Tesla includes Autopilot as a standard offering in all its newer vehicles. The company also sells a premium driver assistance system, sold under the moniker Full Self-Driving (FSD). FSD costs $10,000 upfront or $199 per month for subscribers in the U.S.

    Both Autopilot and FSD require drivers to remain attentive behind the wheel at all times. They do not make Tesla vehicles autonomous.
7.899 Posts
Pagina: «« 1 ... 341 342 343 344 345 ... 395 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.