Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,245   -0,035   (-0,66%) Dagrange 5,200 - 5,340 124.392   Gem. (3M) 180,2K

TomTom Augustus 2021

1.964 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 99 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 31 juli 2021 06:54
    Tot 100 kilometer meer dan beloofd: zo ver komen elektrische auto's in de praktijk

    Het rijbereik van elektrische auto's is in de praktijk sterk afhankelijk van rijstijl en omgeving. In Noorwegen onderzocht de automobilistenbond NAF (Norges Automobil Forbund) welke elektrische auto’s het verst komen op één acculading. De uitkomst is opmerkelijk.

    bron:
    www.ad.nl/auto/tot-100-kilometer-meer...
  2. forum rang 4 vreemdvermogen 31 juli 2021 09:50
    Ja dat was heel opmerkelijk. Normaal ligt dat aantal zo rond de 50.000. Iemand die genoegen nam met een centje minder ipv verkoop tijdens de reguliere handel. En natuurlijk iemand die daar weer brood in ziet . Het was volgens mij geen vestzak/broekzak transactie(s). Lijkt mij dat we toch verder omhoog kunnen
  3. forum rang 6 pwijsneus 31 juli 2021 09:55
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 31 juli 2021 09:50:

    Ja dat was heel opmerkelijk. Normaal ligt dat aantal zo rond de 50.000. Iemand die genoegen nam met een centje minder ipv verkoop tijdens de reguliere handel. En natuurlijk iemand die daar weer brood in ziet . Het was volgens mij geen vestzak/broekzak transactie(s). Lijkt mij dat we toch verder omhoog kunnen
    Geen idee, zullen het nooit weten waarschijnlijk. Er zijn wel vaker uitschieters geweest in de eindveiling. Ook hebben we een paar maanden terug gezien dat iemand om 10 uur besloot zijn hele positie te dumpen. Kan ook eens andersom zijn.

    Optie expiratie zou je normaal naar kunnen wijzen, maar die was gister niet...geen idee.
  4. forum rang 6 pwijsneus 31 juli 2021 10:17
    quote:

    *JustMe* schreef op 30 juli 2021 14:49:

    Wat zouden jullie ervan vinden als TomTom de hele Consumer hardware tak zou afstoten of opdoeken? Dus nog wel maps en apps en traffic aan particulieren maar geen PND meer.

    Plaatje
    ibb.co/9nj2LRB

    Zoals je in het plaatje ziet zou dat ongeveer 14% omzet schelen. (Je moet naar rechter taart kijken niet naar linker, want apps en dergelijke blijven). 12% zelfs vanwege automotive hardware dat onder consumer wordt gerapporteerd. Het restantje Consumer kun je bij licensing onderbrengen en het stukje automotive hardware bij Automotive.

    TomTom is dan een puur content en services bedrijf met een groei van 15% per jaar (minimaal, gezien de trend van ADAS) en laat wel éénmalig een veer van 12% omzet, wat echter wordt gecompenseerd door de consumer divisie op te doeken of verkopen inclusief de daarmee gemoeide kosten.

    Geen idee of dit scenario uitkomt, je zou ook 3 producten in de lucht kunnen houden: 1x auto, 1x motor en 1x truck navigatie (laatste twee zijn niches die het nog wel goed doen) met minimale inspanningen.

    Maar ik zie zo’n restructuring niet als denkbeeldig binnen nu en 2 jaar. TomTom geeft ook geen outlook voor Consumer, alleen voor de Enterprise (licentie) en Automotive tak een outlook van 550 miljoen omzet en 10% free cashflow per 2023. Of je daar in 2023 ook nog een Consumer omzet bij moet rekenen of niet is niet bekend.

    Qua resultaat zal het niet veel uitmaken. Door Corona en winkelsluitingen was de omzet Consumer afgelopen jaar al door de helft gegaan. Indien je het behoudt zal het niet echt verder krimpen (door vergelijkingsbasis met een jaar waarin weinig werd gewinkeld en auto gereden) maar misschien heeft Covid ook het afstoten van Consumer wel versneld.

    Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan zouden kijken. Positief / negatief.
    Plaats het even hier in de augustusdraad.

    Eigenlijk is nu gaan slepen met consumer te laat. Dat had een jaar of 7 geleden gedaan moeten worden, toen had je er wellicht ook nog iets voor gekregen.

    Het enige waar goed op gelet moet worden is dat het straks geen verlieslatende business wordt. Als een zooitje consultants kunnen onderzoeken wat de scenario's zijn, en of er ook nog een bodem komt aan de krimp van verkoop van PND's, en de divisie dan nog geld opleverd. Indien dat het geval is zou ik deze heritage en hobby van de founders lekker laten zitten waar het zit. Bij een normaal beursgenoteerd bedrijf was deze tak al 20x afgesneden, maar dat is juist het unieke van TomTom, de founders beslissen. Bovendien is nu nog afsnijden ook kostbaar vanwege alle reorganisatiekosten, en na het verkopen van Telematics, nu ook consumer eruit gooien geeft ook een vreemd signaal naar het personeel, maar ik heb gekkere dingen gezien.

    De focus moet niet liggen op consumer. De focus moet liggen op content en service, en dat groeit niet hard genoeg. Die 15% die je aanhaalt zie ik nergens terug, kijk maar:

    Omzet location technology;
    2017 € 328 22%
    2018 € 372 13%
    2019 € 426 15%
    2020 € 392 -8%
    2021 € 441 13%
    2023 € 528 20%


    Onderstreept is de verwachte omzet uit de consensus. Daarin zie je dat ze 20% groei verwachten in 2 jaar! Zeker met "a lot of activity in the ADAS space", waarom is dit groeicijfer dan zo bedroevend?

    Geloof dat het hetzelfde verhaal is als de transitie van hardware naar software & services destijds, en binnen licensing het langzaam wegvallen bij Apple, wat nieuwe contracten moeten opvangen.

    Zo zie je dat de SD-maps straks ook steeds meer aan Google gegund worden, zie Volvo, Renault, Nissan, Mitsubishi etc. Dat moet dan worden opgevangen door de ADAS maps, maar die groei loopt blijkbaar niet synchroon met de krimp van andere activiteiten?

    Het is karig.
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 31 juli 2021 10:20
    Verwarmde zetels of rijhulpsystemen in je wagen? Binnenkort moet je daar misschien een abonnement voor afsluiten

    Na FSD-abonnement vanTesla:
    Andere autoconstructeurs springen op de kar

    Cadillac werkt intussen ook al met een abonnement. Bestuurders kunnen 25 dollar per maand betalen om toegang te krijgen tot het systeem Super Cruise. Dat systeem stelt bestuurders in staat gedeeltelijk geautomatiseerd te rijden. De eerste drie jaar kunnen bestuurders gratis gebruikmaken van Super Cruise.

    Het lijkt slechts een kwestie van tijd vooraleer andere autoconstructeurs ook op die kar springen. Mercedes-Benz zal naar verluidt achterwielbesturing aanbieden op zijn aankomende elektrische sedan EQS als een jaarlijks abonnement van 575 dollar in Duitsland, schrijft The Drive.

    BMW was in 2019 begonnen met de betalende formule Apple CarPlay aan te bieden, maar heeft uiteindelijk beslist om geen abonnementskosten meer aan te rekenen. Het regende namelijk klachten over de betalende formule. Dat neemt niet weg dat de autoproducent nadenkt over andere abonnementsformules. Zo plant het bedrijf om bepaalde extra’s, zoals verwarmde zetels en andere comfortsystemen, in een abonnementspakket te steken.

    bron:
    businessam.be/verwarmde-zetels-of-rij...
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 31 juli 2021 10:30
    Volkswagen boekt winst, maar chiptekort raakt leveringen

    Ondanks het wereldwijde tekort aan chips en halfgeleiders, heeft Volkswagen VOW€280,00-0,71% in de eerste zes maanden van dit jaar een bedrijfsresultaat van €11,4 mrd geboekt. De autofabrikant verhoogt zelfs zijn winstprognoses voor 2021, blijkt uit de halfjaarcijfers die Volkswagen donderdag publiceerde.

    Met name de productielijnen van Audi en Porsche, de automerken van Volkswagen in het luxesegment, beperkten de schade die autofabrikant door het chiptekort oploopt. Toch moet Volkswagen zijn leveringen voor dit jaar naar beneden bijstellen door dat tekort, blijkt uit de gepubliceerde resultaten.

    bron:
    fd.nl/ondernemen/1406358/volkswagen-b...
  7. forum rang 5 boem! 31 juli 2021 12:07
    quote:

    pwijsneus schreef op 31 juli 2021 10:17:

    [...]

    Plaats het even hier in de augustusdraad.

    Eigenlijk is nu gaan slepen met consumer te laat. Dat had een jaar of 7 geleden gedaan moeten worden, toen had je er wellicht ook nog iets voor gekregen.

    Het enige waar goed op gelet moet worden is dat het straks geen verlieslatende business wordt. Als een zooitje consultants kunnen onderzoeken wat de scenario's zijn, en of er ook nog een bodem komt aan de krimp van verkoop van PND's, en de divisie dan nog geld opleverd. Indien dat het geval is zou ik deze heritage en hobby van de founders lekker laten zitten waar het zit. Bij een normaal beursgenoteerd bedrijf was deze tak al 20x afgesneden, maar dat is juist het unieke van TomTom, de founders beslissen. Bovendien is nu nog afsnijden ook kostbaar vanwege alle reorganisatiekosten, en na het verkopen van Telematics, nu ook consumer eruit gooien geeft ook een vreemd signaal naar het personeel, maar ik heb gekkere dingen gezien.

    De focus moet niet liggen op consumer. De focus moet liggen op content en service, en dat groeit niet hard genoeg. Die 15% die je aanhaalt zie ik nergens terug, kijk maar:

    Omzet location technology;
    2017 € 328 22%
    2018 € 372 13%
    2019 € 426 15%
    2020 € 392 -8%
    2021 € 441 13%
    2023 € 528 20%


    Onderstreept is de verwachte omzet uit de consensus. Daarin zie je dat ze 20% groei verwachten in 2 jaar! Zeker met "a lot of activity in the ADAS space", waarom is dit groeicijfer dan zo bedroevend?

    Geloof dat het hetzelfde verhaal is als de transitie van hardware naar software & services destijds, en binnen licensing het langzaam wegvallen bij Apple, wat nieuwe contracten moeten opvangen.

    Zo zie je dat de SD-maps straks ook steeds meer aan Google gegund worden, zie Volvo, Renault, Nissan, Mitsubishi etc. Dat moet dan worden opgevangen door de ADAS maps, maar die groei loopt blijkbaar niet synchroon met de krimp van andere activiteiten?

    Het is karig.

    Om dit verhaal in perspectief te plaatsen

    Omzet Consumer 2014 619 mio met een EBit van 36 mio.

    prod omzet A&E
    2017 387 mio (18%)
    2018 462 mio (19%)
    2019 541 mio (17%)
    2020 444 mio (-18%)
  8. [verwijderd] 31 juli 2021 13:36
    @Pwijsneus.

    De outlook van tomtom voor 2023 ligt op 550 miljoen omzet C&S met 10% vrije cashflow, wat qua omzet 25% groei is tov 2021 is en qua vrije cashflow 100% groei. Nog wel een stukje boven die consensus die je aangeeft en in elk geval zeker niet in huidige koers ingeprijsd. Kan altijd meer uiteraard, maar bovenstaande is écht nog niet ingeprijsd in huidige koers en ook boven de gemiddelde consensus die je noemde. Interessant wordt het orderboek. Die zal de omzet van 2022 niet stuwen maar wel aangeven wat voor omzetniveau we aan moeten denken verderop.

  9. forum rang 7 Wereldbelegger 31 juli 2021 13:43
    Ik begrijp (nog) niet waarom u er zo zeker van bent dat de outlook voor 2023 niet ingeprijsd is in de huidige koers?

    quote:

    *JustMe* schreef op 31 juli 2021 13:36:

    @Pwijsneus.

    De outlook van tomtom voor 2023 ligt op 550 miljoen omzet met 10% vrije cashflow, wat qua omzet 25% groei is tov 2021 is en qua vrije cashflow 100% groei. Nog wel een stukje boven die consensus die je aangeeft en in elk geval zeker niet in huidige koers ingeprijsd. Kan altijd meer uiteraard. Maar bovenstaande is écht nog niet ingeprijsd en ook boven de gemiddelde consensus die je noemde. Meest benieuwd ben ik eigenlijk naar orderboek. Die zal de omzet van 2022 niet stuwen maar wel aangeven wat voor omzetniveau we aan moeten denken verderop.

  10. EOSN 31 juli 2021 14:00
    Het aantal uitstaande aandelen is met meer dan 35% afgenomen door verkoop Telematics.
    En Telematics had in 2011 slechts ca. 5% omzetbijdrage in 2011.......het kleine telematics in 2011 heeft ons een mooie aandelenreductie opgeleverd nu, waardoor de toekomstige winsten tot extra koersstijging leiden.....

    Ontwikkeling van licensing omzet kun je dan wel als teleurstellend beschouwen......maar zal deels door destijds verlies van Google te maken hebben.

    quote:

    win some... schreef op 31 juli 2021 13:12:

    Vanuit een ander perspectief:

    B/U....................2011........2020
    Consumer.....833 mio.....136 mio..... -84%
    Automotive...235 mio.....227 mio...... -3%
    Licensing......142 mio.....165 mio..... +16%
    Telematics..... 64 mio.....nvt
  11. forum rang 6 win some... 31 juli 2021 14:27
    quote:

    EOSN schreef op 31 juli 2021 14:00:

    Het aantal uitstaande aandelen is met meer dan 35% afgenomen door verkoop Telematics.
    En Telematics had in 2011 slechts ca. 5% omzetbijdrage in 2011.......het kleine telematics in 2011 heeft ons een mooie aandelenreductie opgeleverd nu, waardoor de toekomstige winsten tot extra koersstijging leiden.....

    Ontwikkeling van licensing omzet kun je dan wel als teleurstellend beschouwen......maar zal deels door destijds verlies van Google te maken hebben.

    [...]
    aandelenreductie kan inderdaad positief uitwerken. Maar dan moet er wel sprake zijn van winstgroei. Dat valt de laatste jaren tegen:

    2018 FCF 90 mio
    2019 FCF 66 mio
    2020 FCF -27 mio
    2021 FCF 26 mio

    Het is best mogelijk dat in de toekomst de winst weer fors gaat groeien. Maar de beloftes en resultaten uit het verleden leren dat dit allerminst een zekerheid is.
  12. [verwijderd] 31 juli 2021 15:11
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 31 juli 2021 13:43:

    Ik begrijp (nog) niet waarom u er zo zeker van bent dat de outlook voor 2023 niet ingeprijsd is in de huidige koers?

    [...]
    Dat spreekt voor zich! Een bedrijf met 50 cent cash winst per aandeel + 3 euro per aandeel cash op de balans noteert geen 7 euro op de beurs. Zeker niet als groeibedrijf, dan heb je een hogere multiple.
  13. [verwijderd] 31 juli 2021 15:28
    quote:

    win some... schreef op 31 juli 2021 14:27:

    [...]

    aandelenreductie kan inderdaad positief uitwerken. Maar dan moet er wel sprake zijn van winstgroei. Dat valt de laatste jaren tegen:

    2018 FCF 90 mio
    2019 FCF 66 mio
    2020 FCF -27 mio
    2021 FCF 26 mio

    Het is best mogelijk dat in de toekomst de winst weer fors gaat groeien. Maar de beloftes en resultaten uit het verleden leren dat dit allerminst een zekerheid is.
    Die ‘beloftes’ waren pre-covid. 2020 en 2021 zijn jaren om snel weer te vergeten.

    2019 FCF 66 mio op 230 miljoen aandelen
    2023 FCF 66 mio op 130 miljoen aandelen ( = outlook die is herbevestigd)
  14. forum rang 6 tatje 31 juli 2021 16:00
    ik zal me kort houden, anders ...... :-)

    uitgangspunten
    - Q4 2020 , 2023 locatie technologie 550 FCF 10% outlook
    - Q2 2021 bevestiging 550 locatie technologie 2023 door Harold
    - orderboek persoonlijk denk ik 2019 2020 2021 allemaal 500, vandaar dat ik de groei LC op 15% minimaal laat staan.

    2023
    Locatie technologie 550
    Consumer 50
    totaal 600
    marge 86% is 516
    Opex zonder D en A 463
    ebitda 53
    D en A lease 14 PPE 11 rest intangible assets 17 totaaal 42
    ebit 11

    FCF 10% 60

    2024
    Locatie technologie 550 plus 15% is 633
    Consumer 50 min 30% is 35
    totaal 668
    Marge 87% 582
    opex zonder D en A 463 met 3% is 476
    ebitda 106
    D en A 14 lease 11 PPE dus 25
    ebit 81

    FCF 11% 74

    2025
    Locatie technologie 633 met 15% is 730
    Consumer 35 min 30% 25
    totaal 755
    Marge 88% 664
    opex zonder D en A 476 met 3% is 490
    ebitda 174
    D en A lease 14 PPE 11 25
    ebit 149

    FCF 12% 88.

    Ik verwacht dus uiterlijk 2024 dividend en vanaf 2024 een bod.

    Ik werk alleen met uitspraken en cijfers van TT.

    Prettig weekend :-)
  15. forum rang 7 Wereldbelegger 31 juli 2021 16:19
    Ik wil niet lullig doen, maar waarom noteert TT dan niet hoger?
    De hoogste stand in 12 jaar(!) 13,65
    Vorig jaar was de high 10,80
    Dit jaar was de high tot nu toe 9,97

    Kennelijk is er iets mis met de vergezichten de afgelopen jaren.
    Kennelijk zien PietParticulieren niet de glans (50 cent cash winst per aandeel + 3 euro per aandeel cash) van deze groeibriljant.
    Het enige wat je kan zeggen is dat alleen de zogeheten believers en een deel van de analisten het wel zien.

    De meeste beleggers zien de afgelopen 12 maanden de Free Float kleiner worden maar zien geen echte koersverbetering, lezen over opschuivende vergezichten, maar constateren in hun portefeuille nauwelijks rendement op TomTom.

    quote:

    *JustMe* schreef op 31 juli 2021 15:11:

    [...]

    Dat spreekt voor zich! Een bedrijf met 50 cent cash winst per aandeel + 3 euro per aandeel cash op de balans noteert geen 7 euro op de beurs. Zeker niet als groeibedrijf, dan heb je een hogere multiple.
  16. [verwijderd] 31 juli 2021 16:25
    Qua aandelenmarkt zou de grootste verschuiving hier in kunnen zitten. Mogelijk zijn miljarden dollars op het verkeerde paard gewed, terwijl TomTom stilletjes bij de goede rendieren zat. Gaan investeerders geld van tafel halen in full autonomy en waar komt dat wel aan tafel?

    www.ft.com/content/46ff4fe4-0ae6-4f68...

  17. forum rang 7 Wereldbelegger 31 juli 2021 16:32
    Ik blijf het opzienbarend vinden dat enkele believers op basis van hun eigen rekenarij/cijferbrij tot een de conclusie komen dat TT dividend gaat uitbetalen omdat 'het niet anders kan'.

    TT-site
    Shareholder Information

    TomTom dividend policy not to distribute dividends remains unchanged. The company gives priority to increasing technology investments to strengthen its capabilities and competitive position. The company believes that allocating its cash resources to these priorities serves shareholders’ interests and the company’s objective of long-term value creation.

    April 2020

1.964 Posts
Pagina: 1 2 3 4 5 6 ... 99 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.