Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,350   0,000   (0,00%) Dagrange 12,270 - 12,450 24.790   Gem. (3M) 28,8K

Forum geopend voor Euronav

19.433 Posts
Pagina: «« 1 ... 822 823 824 825 826 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 boothram 7 juli 2021 19:12
    fearneys meldt dat alleen 'scrubber' tankers nog een positieve return kunnen geven....
    en dan nog lager dan 'operating costs'... (= ong 6 a 8000$/dag
    ik merk daarbij het volgende op:
    - het voordeel van 'scrubbers' is zowat 8 000 $ per dag op volle snelheid.
    Ze varen tegenwoordig ook op 80% van hun max snelheid en verbruik.... :
    ze moeten wel 3000 euro afschrijven per dag en nog eens 1500 euro aan intrest op kapitaal.
    Ik denk dat het voordeel van de oceania: gezien volumeaankopen op beste locatie ongeveer 50oo euro is per dag... ( 530 x 80 ton verbruik op lage snelheid: 42000$... )
    Als je weet dat scrubbers ook nog extra drydocking vereisen op heel wat plaatsen niet kunnen gebruikt worden, ook nog iets meer (1 a 2 % meer verbruiken.. =1000$/ dag), dan denk ik dat euronav goedloper af is: natuurlijk, ik heb het dan over de schepen die al 5 jaar oud zijn of meer...
    operators die geen scrubbers hebben of dergelijk alternatief... ja die varen dan beter niet uit,
    Euronav moet het hebben van besparingen op olie... en de hogere prijs lijkt me een concurrentieel voordeel. Winst maken...wat geduld, het komt wel steeds dichterbij, en met die stijgende staal- en scrapwaarde is het verlies puur theoretisch, niet in NAVi...Het ziet er alsmaar beter uit voor euronav (metaalwaarde vloot= 1 miljard, 5% stijging in metaalwaarde is ook 0.25 ct per aaandeel...)
    Ik denk dat heel veel internationale beeleggers geen besef hebben van hoe euronav afschrijft, en hoe ze zich verdedigen tegen brandstofkosten zonder scrubbers... de doorsnee amerikkaanse beleggers leest dit forum mogelijks niet..

  2. forum rang 4 boothram 8 juli 2021 23:54
    iDe Verenigde Arabische Emiraten zijn van mening dat de vraag naar olie binnen enkele jaren zal instorten als gevolg van de ecologische overgang naar hernieuwbare energie en elektrische wagens. Eens het zover is willen ze vermijden om tientallen jaren aan reserves opgescheept te zitten, die tegen dan die nutteloos zullen zijn geworden. Hun uitgangspunt is dus eenvoudig. De olieproductie moet massaal worden opgevoerd zolang er vraag is. Ook al zal dit de olieprijzen doen dale
    (cintaat van business AM)
    to oil or not to oil, thas the friction...
    Vroeg of laat moet men van die olie af...een kwestie van snelheid....
  3. forum rang 6 Krentenmenten 9 juli 2021 09:26
    quote:

    basinclab schreef op 8 juli 2021 23:54:

    iDe Verenigde Arabische Emiraten zijn van mening dat de vraag naar olie binnen enkele jaren zal instorten als gevolg van de ecologische overgang naar hernieuwbare energie en elektrische wagens. Eens het zover is willen ze vermijden om tientallen jaren aan reserves opgescheept te zitten, die tegen dan die nutteloos zullen zijn geworden. Hun uitgangspunt is dus eenvoudig. De olieproductie moet massaal worden opgevoerd zolang er vraag is. Ook al zal dit de olieprijzen doen dale
    (cintaat van business AM)
    to oil or not to oil, thas the friction...
    Vroeg of laat moet men van die olie af...een kwestie van snelheid....
    De transitie duurt nog wel 30 jaar. Uiteindelijk blijft er een nice-market open van een 10de van de huidige omvang. Deze nieuwe markt zal de komende 300 jaar bediend wordt, omdat er gewoonweg geen KRACHTIG en VEILIG alternatief is.
  4. mijn gedacht 9 juli 2021 16:56
    Volledig eens met Krentenmenten, de transitie in het vervoer naar electr. zal nog decennia duren. Er is geen concreet alternatief voor fossiel rijden, er wordt door de grote (Duitse) namen gelogen over uitstoot co2 plugin hybride, met een electr. wagen geraak je max. 300 km ver, dan wacht je minstens een uur tot wagen weer geladen is (korter kan wel met snellader maar zeer slecht voor die 500 kg batterijen), kortom TINA. Dat de politiek luid roept voor verandering,wij weten dat het zoals steeds bij roepen blijft. Zie Brussel dat dreigt met ban van dieselwagen vanaf 2027, wel ze liggen daar al aan het Vlaamse infuus, vanaf 2027 laat iedereen dat stadje links liggen. Politiek versus realistisch denken: niet compatibel..
  5. Vavli 9 juli 2021 22:17
    Ik denk wel dat steeds meer steden de auto zullen bannen. Ook de elektrische want het is de enige manier om verkeersinfarcten te voorkomen. En dus zullen we met onze diesel of elektrische wagen tot parc& rides aan de grens van de steden rijden. Zie Amsterdam.
    Verder denk ik wel dat de transitie niet zo snel zal verlopen en dat de BRiCS landen plus de rest van Latijns Amerika, Afrika en Azië nog een hele tijd op fossiele energie zal draaien. Veel zal afhangen van de prijs van fossiele versus hernieuwbare energie. Voor de luchtvaart is er sowieso nog niet snel een alternatief en ook voor kunststoffen blijft olie nodig denk ik.
    De prognose is dat het olieverbruik nog zal toenemen tot circa 2030 om dan alsmaar sneller te gaan afnemen. Hopelijk zal het de aanschaf van tankers dempen zodat er terug een beter evenwicht komt tussen vervoeraanbod en vraag naar olie.
  6. forum rang 4 boothram 12 juli 2021 10:55
    Op de energiemarkt zal vraag en aanbod wel een rol spelen....maar sancties en kartels milieuherstel en belastingen vervalsen wel het beeld.
    Dure olie kan betekenen dat men de oliebevoorrading meer verder van huis gaat halen (leveren).
    Er is nu wel een probleemsitutie voor de tankers: de energie voor transport ligt zo hoog dat men met alle oude tankers - al dan nie met scrubbers - trager zal moeten varen, en dat nieuwere schepen enorm veel minder kosten aan brandstof: Waar men bij vlcc heeft over 100 ton per dag is een besparing van 15% door traag varen kan een scrubber uitgerust schip zich nog net permitteren om op normale snelheid te varen, maar dat is steeds minder waar bij stijgende olieprijzen. Ammonia als brandstof kan een veel groter besparing inluiden, en daardoor een stimulus zijn voor nieuwbouw.
    Het effect van meer nieuwbouw zal wellicht maar over een vijftal jaar voelbaar zijn. Wie zich bestellingen kon permitteren zal daar de vruchten van plukken. Alleen, de bestaand niet eco vloot zal versneld moeten afgebouwd...De transitie veroorzaakt een gigantische 'squeeze: nieuwbouw met nieuwe technologie uiterst rendabel voor zeer korte ttermijn of geen nieuwbouw en langere tijd een zekere schaarste.
    misschien ligt de oplossing in een combinatie: co2-filerende scrubbers(alfa-laval), lage vaarsnelheid, beperkte nieuwbouw met andere propulsietechnieken...
    Ik denk dat de ongere schepen aan een grondige herbouw toe zijn: het aandrijfgedeelte helemaal vernieuwen en geschik maken voor andere brandstof?? Een schip van 5 jaar oud noteert nog aan 60% van de nieuwprijs..met een vernieuwde motor is het mischien 80% waard: een jaartje droogdock en weer zo goed als nieuw... het karkas kan wel de 30 jaar aan,... de fso heeft zelfs contracten tdie langer lopen....
    Na 5 jaar zalhet olietransport dan snel afnemen... Als men de spotprijs zou geloven, ... dan brengt het transport van water nu 7000 $ per dag op.... : De kost ligt niet in het schip, maar in het olieverbruik en de spotmarkt rekent een bepaald (historisch) olieverbruik aan als referentie, en dat refereert naar periodes waar sneller gevaren werd met minder eco-schepen...Dat kan tot 2x 15 % verschillen dus ipv 120 ton 18 ton minder door matiging in de snelheid en 15 ton door eco aanpassing (en ook nog 8 ton voor scrubbers) ... te rekenen aan de lokale marktprijzen..
    Dat de negatieve spotprijs nu een nieuw record bereikt...Dat betekent gewoon dat de besparing door eco nu een record bereikt...
    Scrubbers hebben natuurlijk nu wel een voordeel...maar rekening houdend met de investering, de extra drydockingskosten, de beperkte bruikbaarheid...Ik denk dat euronav met de oceania een mooi alternatief biedt, en ja... misschien nu scrubbers met co2 filter??? dat pas zou de levensduur verlengen...

  7. Investor 13 juli 2021 10:00
    Kopen? Verkopen? De aantrekkende economie in de hoge vraag naar olie zou normaal gezien positief moeten zijn voor de vrachttarieven. Maar die blijven nog steeds extreem laag. Normaal gezien hadden er al heel wat (stok)oude schepen naar de scrap moeten gaan, zeker met de huidige hoge staalprijzen.Maar die blijven maar varen omdat er een grote zwarte markt is met olie uit Iran... . Zolang dat spelletje duurt, blijven die oude schepen concurreren met de nieuwere schepen en blijven de tarieven laag. Ikzelf behoudt mijn aandelen, maar ik ben geen korte termijn belegger.
  8. Investor 14 juli 2021 09:48
    Olie is olie, dat klopt. En zwarte markt is zwarte markt, dat klopt ook. Illegale olie uit Iran wordt niet vervoerd door schepen van Euronav, Frontline,...(bedrijven die zich strenge eisen opleggen qua duurzaamheid, ethiek,...) maar wel door obscure partijen die afgedankte schepen hebben opgekocht waarmee ze deze olie vervoeren. Waarheen? Naar Indië, China,...? Niet naar Antwerpen of Rotterdam alleszins. Maar het klopt dat deze olie evengoed wordt verbruikt en deel uitmaakt van de wereldmarkt. De 100% reguliere schepen kunnen hierdoor maar pakweg 90% van de markt vervoeren. En daardoor is er op dit ogenblik een overaanbod aan reguliere schepen..
19.433 Posts
Pagina: «« 1 ... 822 823 824 825 826 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.