Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Klimaatdiscussie: opwarming aarde door mens of natuur

39.205 Posts
Pagina: «« 1 ... 1490 1491 1492 1493 1494 ... 1961 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 9 rationeel 5 juli 2021 10:29
    Het rijksinstituut reageert verrast op de twijfel over haar werk. „De onafhankelijkheid van het RIVM is vastgelegd in de Wet op het RIVM. Het betekent onder andere dat wij ons wetenschappelijk werk doen zonder inmenging van anderen”, zegt een woordvoerder. Dat geldt ook voor publicaties over gezondheid en windturbines.
  2. forum rang 9 rationeel 5 juli 2021 10:30
    Verkenning

    Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft het RIVM de opdracht gegeven om met de GGD’en een Expertisepunt Windenergie en Gezondheid op te zetten. Het doel is dat GGD’s in staat zijn om snel antwoord te bieden op vragen uit de samenleving. Later dit jaar start het RIVM met een verkenning naar aanvullend gezondheidsonderzoek rond windturbines.
  3. forum rang 9 rationeel 5 juli 2021 10:30
    De Raad van State stelde afgelopen week de bestaande milieunormen voor windturbines uit het Activiteitenbesluit buiten gebruik. Ze nam het oordeel over van het Europese Hof van Justitie dat deze normen zelf nooit zijn getoetst op effecten op het leefmilieu van omwonenden. Dat had wel gemoeten. De regering moet daarom nieuwe normen bedenken.
  4. Mijn Vriend 5 juli 2021 10:48
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 4 juli 2021 22:30:

    Brussel komt met extra steun voor elektrische auto
    22:12
    De Europese Commissie werkt aan een omvangrijke strategie om de brandstofauto uit te faseren en elektrische auto's te stimuleren. Dat zegt Frans Timmermans, vicepresident van de Commissie in een interview met de Britse zakenkrant FT.

    De Commissie komt later deze maand met een reeks maatregelen om ervoor te zorgen dat de Europese Unie het doel haalt om in 2030 55% minder CO2 uit te stoten, vergeleken met 1990. Een van de maatregelen is een strengere emissie-eis voor nieuwe auto's die de komende tien jaar worden verkocht en een voorstel om autofabrikanten te laten betalen voor vervuiling onder het Europese emissiehandelssysteem.

    Strengere emissienormen

    'We moeten dat doen om de introductie van elektrisch auto's te stimuleren', aldus Timmermans. 'We denken dat alleen een deadline niet voldoende is. We moeten de industrie laten weten - zoals we al heel lang doen - dat we met strengere emissienormen komen. Dat is een duidelijk signaal en drukt hen in deze richting.'

    Brussel zou volgens de FT een 100% reductie in emissies overwegen voor nieuwe auto's tegen 2035. In feite zou dat een deadline betekenen voor de laatst verkochte brandstofauto in de EU. Het Duitse Volkswagen kondigde vorige week zelf al aan dat het vanaf 2035 geen brandstofauto's in Europa meer wil maken.

    Timmermans wil ook de laadinfrastructuur voor elektrische auto's in Europa sterk uitbreiden.

    Netto-nuluitstoot in 2050

    De Europese Unie wil de eerste grote regio in de wereld worden die in 2050 netto geen CO2 meer uitstoot. Op 14 juli moet die ambitie concreet in dertien wettelijke regelingen worden vervat. De nieuwe wetgeving moet dan door een meerderheid van de Europarlementariërs worden goedgekeurd en door de 27 lidstaten.
    Timmerfrans doet zo ook de deur op slot voor synthetische koolwaterstoffen, beetje kortzichtig. Alsof al dat rondzeulen met zware batterijen zo'n strak plan is.
  5. forum rang 4 Kees1 5 juli 2021 10:58
    quote:

    Mijn Vriend schreef op 5 juli 2021 10:48:

    [...]

    Timmerfrans doet zo ook de deur op slot voor synthetische koolwaterstoffen, beetje kortzichtig. Alsof al dat rondzeulen met zware batterijen zo'n strak plan is.
    Het klimaat schiet hier waarschijnlijk weinig mee op. De elektriciteit moet immers ergens worden opgewekt en dergelijke hoeveelheden wek je niet op met wat windmolens op zee. Dus, gas via Nord Stream 2.
    Eigenlijk worden de nieuwe elektrische auto's vergelijkbaar met auto's op gas.
    Het is wel zo dat de EU een enorme rondpomp machine van geld is/wordt. Dit betekent dat bedrijven als Siemens, Shell, VW etc de kant van de subsidiepotten op bewegen en deze leeg vreten.
    Dat alles onder begeleiding van mooie woorden over milieu en klimaat. Beleggers zullen vanzelf mee bewegen.
  6. forum rang 8 closer 5 juli 2021 11:18
    quote:

    rationeel schreef op 5 juli 2021 10:32:

    Waarom wordt er niet gekozen voor een ...WET: RECHT OP STILTE... in de leefomgeving?
    Mits gecombineerd met een wet die het eeuwigdurend recht op een schone leefomgeving vastlegt, lijkt me dat prima. Niet als dit enkel een sluipweg is om kernenergie erin te fietsen.
  7. forum rang 9 nine_inch_nerd 5 juli 2021 13:03
    Klimaatactivisten bezetten kantoor van ABP
    13:02
    Activisten van Extinction Rebellion, een organisatie die zegt op te komen voor het klimaat, hebben maandagochtend de toegang van het kantoor van ambtenarenpensioenfonds ABP aan de Amsterdamse Zuidas bezet.

    Het zou gaan om een twintigtal leden van de actiegroep. Onder de actievoerders zouden zich pensioendeelnemers bevinden, onder wie leraren en ambtenaren. Ze maken zich zorgen over het klimaat en vinden dat ABP moet stoppen met beleggingen in de olie-, gas- en kolenindustrie. Ze voerden hun actie met leuzen als 'We blijven hier tot onze eis is ingewilligd. Er is geen tijd meer' en 'Stuur fossiel met pensioen'. Volgens Extinction Rebellion heeft ABP ten minste €15 mrd belegd in de fossiele industrie.

    De politie heeft de actie inmiddels beëindigd. De deelnemers aan de actie zijn aangehouden wegens huisvredebreuk en in politiebusjes weggevoerd. De actie vond plaats in de lobby van het ABP-kantoor dat gevestigd is in het Symphony-gebouw aan de Gustav Mahlerplein in Amsterdam. Een woordvoerder van ABP was niet direct beschikbaar.
  8. forum rang 9 nine_inch_nerd 5 juli 2021 13:05
    Eneco-topman: 'Wind op zee moet de komende tien jaar verdubbelen'
    12:06
    Eneco-ceo As Tempelman pleit voor grootschalige investeringen in wind op zee. 'Volgens het klimaatakkoord moeten we 11 gigawatt aan wind op zee hebben, in 2030. Daar moet nog 10 gigawatt bij. Een verdubbeling.'
    Eneco-ceo As Tempelman pleit voor grootschalige investeringen in wind op zee. 'Volgens het klimaatakkoord moeten we 11 gigawatt aan wind op zee hebben, in 2030. Daar moet nog 10 gigawatt bij. Een verdubbeling.' Foto: Tammy van Nerum voor het FD.
    As Tempelman, directeur van Eneco, somt op: 'In 2030 moet de Nederlandse CO2-uitstoot 55% lager liggen ten opzichte van 1990. Nu zitten we op -24%. Dus de komende negen jaar moeten we meer reduceren dan we in 31 jaar hebben gedaan.'

    Sinds een jaar is hij topman van Eneco. Het bedrijf profileert zich al uitgelezen groen. Vorige maand presenteerde Tempelman een update van de groene strategie. Eneco gaat in 2035 zijn gascentrales sluiten, en stopt over vier jaar met de verkoop van cv-ketels. Maar is dat genoeg?

    Eneco is uiteindelijk ook een bescheiden schakel in de Nederlandse CO2-uitstoot, dus eigenlijk zouden de groene ambities van Nederland fors moeten worden opgeschroefd. Dat zegt Tempelman (1970) in een zaaltje op de veertiende verdieping van het goeddeels lege Eneco hoofdkantoor. 'De besluitvaardigheid van het kabinet in de komende twee jaar zal bepalend zijn voor het halen van de klimaatdoelstellingen.'

    Wat moet er dan gebeuren?

    'We moeten grootschalig investeren in wind. In wind op zee. Volgens het klimaatakkoord moeten we 11 gigawatt aan wind op zee hebben, in 2030. Daar moet nog 10 gigawatt bij. Een verdubbeling. En je moet nu beslissen. Anders komt het er niet. Daarom zijn de komende twee jaar ook cruciaal.'

    Is er wel voldoende mankracht en materiaal voor zo'n verdubbeling?

    'Zijn er genoeg rotoren? Dat zullen we zien. Maar laten we eerst het beleid maar eens vormgeven. Dan komt de hele supply chain vanzelf wel. En natuurlijk moet er ook grootschalig worden geïnvesteerd in netwerkcapaciteit.'

    En als er straks 21 gigawatt aan stroomopwekking in de Noordzee staat, is er dan wel genoeg vraag?

    'Zowel aanbod van elektriciteit, als de vraag, moet groter worden. Het laatste wat je wilt, is dat je turbines uit zet. Dus er moet een motivatie komen voor de industrie om over te gaan van fossiel naar elektra. Zo kan een elektrische boiler nu al verwarmen tot 300 graden. Veel stoom voor de industrie kan dus al elektrisch worden gemaakt. En die elektriciteit moet dan groen zijn: van windparken.'

    E-boilers zijn nu toch nog te duur?

    'Dus moet je daar stimuleren. Er moet sowieso een knip komen in de SDE (de subsidie, red.). Daarin moet er meer geld gaan naar e-boilers, aquathermie en grootschalige warmtepompen. Meer geld dus naar warmte. Die projecten zijn duur en krijgen nu weinig subsidie.'

    Warmte is ook lastig. De Rekenkamer concludeerde onlangs dat Eneco dreigde 'vast te lopen' in een warmtenet in Zuid-Holland, waarna Gasunie instapte.

    'Ik zou niet zeggen: we liepen vast. Wel zijn warmtenetten complex. De bron, het transport, de afname: alles is met elkaar verbonden. Maar warmte is wel onze core business en warmtenetten zijn een goede oplossing. We willen warmte verduurzamen. Het zou mooi zijn wanneer je elektronen uit windparken kwijt kan in een e-boiler, dus om het water voor het warmtenet op te warmen. Dat is best radicaal.'

    Eneco is gekocht door Mitsubishi en Chubu, twee Japanse bedrijven. Bent u naar Japan geweest?

    'Nee. Het is al drie keer uitgesteld. In Japan moet je nog drie dagen in quarantaine. Maar we hebben een Japanse collega in de raad van bestuur, en een klein Japans team dat banen heeft in de Eneco-organisatie. Eens in zoveel maanden spreek ik de raad van commissarissen. Ik word hier niet op mijn vingers gekeken.'

    Dus u bent nog niet bij de aandeelhouder geweest en u begon in coronatijd. Was dat vreemd?

    'Nou, toen ik begon afgelopen zomer, was de eerste lockdown voorbij en werd er versoepeld. Ik heb veel locaties bezocht, de belangrijkste mensen gezien en gesproken, en ben een keer meegegaan met een monteur om een cv-ketel te herstellen. In de tweede lockdown, kwam ik maar een keer per twee weken op kantoor. Toen heb ik veel gewandeld, met de raad van bestuur.'

    Waar?

    'Eens in de twee weken hadden we hier een bestuursvergadering, op kantoor, op veilige corona afstand. De andere week gingen we lopen. Een rondje rond de Kralingse Plas. In ons bestuur zitten zes mensen. We moeten wel het goede voorbeeld geven. Dus we wandelden twee aan twee. Dan moesten we van te voren nadenken: met wie wil je het waar over hebben?'

    Er kwam wel een nieuwe strategie uit. Onder meer drie grote gascentrales gaan in 2035 dicht. Is eerder verkopen nog een overweging?

    'Nee. We willen verduurzamen. Als je de centrales verkoopt, dan doe je het niet goed voor de planeet. Dan stoot een ander bedrijf de CO2 uit. Dus de gascentrales staan ook zeker niet te koop. De tweede reden is, dat we de centrale op de korte termijn ook nog gewoon nodig hebben.'

    Eneco gaat stoppen met de verkoop van gasgestookte cv-ketels. Is dat niet een beetje makkelijk? Eneco is geen grote speler op dat gebied.

    'Nee, juist niet. Stoppen met cv-ketels is een van de taaiste dingen om te doen. Want daarmee kom je achter de voordeur van mensen. Maar we willen hen een alternatief bieden, zoals bijvoorbeeld een hybride warmtepomp. We willen juist een barrière wegnemen voor mensen die zich afvragen wat ze moeten doen met hun woning. En we hopen dat dit de norm wordt in de markt.'

    U zit nu een jaar bij Eneco, daarvoor zat u lang bij Shell. Wat is het belangrijkste verschil?

    'Shell is groter. Misschien daarom wat anoniemer. Hier, bij Eneco, zie ik echt veel intrinsiek gemotiveerde mensen. Waar moet de wereld zijn over tien jaar, over vijftien jaar? Waar geloven we in en hoe vertalen we dat in wat we moeten doen in drie, zes of twaalf maanden? Daar gaat het over. Af en toe, denk ik, lijkt het wel een NGO. Al is Eneco verder gewoon een bedrijf waar hard wordt gewerkt aan de groei van het aantal klanten en de winst.'
  9. forum rang 4 Kees1 5 juli 2021 13:05
    quote:

    nine_inch_nerd schreef op 5 juli 2021 13:03:

    Klimaatactivisten bezetten kantoor van ABP
    13:02
    Activisten van Extinction Rebellion, een organisatie die zegt op te komen voor het klimaat, hebben maandagochtend de toegang van het kantoor van ambtenarenpensioenfonds ABP aan de Amsterdamse Zuidas bezet.

    Het zou gaan om een twintigtal leden van de actiegroep. Onder de actievoerders zouden zich pensioendeelnemers bevinden, onder wie leraren en ambtenaren. Ze maken zich zorgen over het klimaat en vinden dat ABP moet stoppen met beleggingen in de olie-, gas- en kolenindustrie. Ze voerden hun actie met leuzen als 'We blijven hier tot onze eis is ingewilligd. Er is geen tijd meer' en 'Stuur fossiel met pensioen'. Volgens Extinction Rebellion heeft ABP ten minste €15 mrd belegd in de fossiele industrie.

    De politie heeft de actie inmiddels beëindigd. De deelnemers aan de actie zijn aangehouden wegens huisvredebreuk en in politiebusjes weggevoerd. De actie vond plaats in de lobby van het ABP-kantoor dat gevestigd is in het Symphony-gebouw aan de Gustav Mahlerplein in Amsterdam. Een woordvoerder van ABP was niet direct beschikbaar.
    Deze groep radicaliseert snel. Doet denken aan de RAF in de jaren 70 in Duitsland. Dit wordt heel gevaarlijk.
  10. forum rang 9 nine_inch_nerd 5 juli 2021 13:06
    Brussel mikt op belasting op kerosine
    12:12
    Een vliegtuig van KLM tankt kerosine.
    Een vliegtuig van KLM tankt kerosine. Foto: Koen van Weel/ANP
    De Europese luchtvaartindustrie moet in het kader van de strijd tegen klimaatverandering belasting gaan betalen over kerosine. Dat stelt de Europese Commissie in uitgelekte voorstellen voor herziening van de Europese regels voor energiebelasting. Ook de scheepvaart moet zich voorbereiden op een taks op bunkerolie.

    Volgens Brussel moeten de EU-lidstaten begin 2023 gradueel een minimumbelastingtarief voor kerosine gaan doorvoeren. De Commissie voorziet volgens haar concept-voorstellen, in handen van deze krant, een overgangstermijn van tien jaar. Pas in 2033 geldt het minimumtarief dus volledig. Hoeveel taks Brussel per ton wil instellen, is nog niet bekend.

    De aanpassing van de energiebelastingregels is onderdeel van het Europees doel om in 2030 55% minder broeikasgas CO2 uit te stoten dan in 1990. In 2050 wil de EU klimaatneutraal zijn.

    De fiscale vrijstelling voor energie, waar de internationale scheepvaart en luchtvaart nu nog van profiteren, is volgens Brussel 'problematisch'. De Europese Commissie vindt bovendien dat de huidige regels hernieuwbare brandstof benadelen ten opzichte van fossiele brandstof. In het nieuwe stramien moet volgens Brussel voor duurzame waterstof en andere brandstoffen uit hernieuwbare bronnen een nultarief gaan gelden.

    Het dagelijkse bestuur van de EU acht herziening van de regels ook nodig omdat nu sprake is van een lappendeken aan nationale regelingen. Veel lidstaten hanteren ontheffingen van belastingen. Die regelingen komen neer op het subsidiëren van fossiele brandstoffen, meent Brussel. De nationale belastingtarieven lopen zo sterk uiteen dat de interne markt is gefragmenteerd.

    Het concept-voorstel van de Commissie schrapt dan ook alle huidige nationale regelingen. Voor een akkoord over de plannen is, zoals in elk Europees belastingdossier, wel unanieme steun van de lidstaten nodig.

    Hevig verzet luchtvaart verwacht

    A4E, de belangenorganisatie van Europese luchtvaartbedrijven, verzette zich de afgelopen jaren met hand en tand tegen de invoering van een minimumtaks op kerosine. Als het gaat om reductie van de CO2-uitstoot van de luchtvaart, kan de Europese Unie volgens de associatie beter de regels voor het Europese luchtruim harmoniseren. Dat is nu nog nationaal versnipperd. Eén luchtruim zou 6% tot 10% aan emissies schelen, aldus A4E.

    Maar volgens de Europese Commissie moet de luchtvaart er nu toch aan geloven, zij het dat Brussel het aan de EU-lidstaten wil laten of ze belasting willen heffen over kerosine voor intra-Europese vrachtvluchten. Verder kunnen de lidstaten de taks op kerosine voor passagiersvluchten buiten het Europese luchtruim buiten werking stellen. Het minimumtarief geldt dan dus alleen voor intra-Europese vluchten.

    Dezelfde systematiek zou gelden voor intra-Europese scheepvaart. Reders zouden geen taks hoeven te betalen over bunkerolie voor tochten buiten de EU, maar wel voor brandstof bij intra-Europees transport. De ECSA, de lobby van Europese scheepvaartbedrijven, waarschuwde er enkele jaren geleden voor dat als reders belasting over bunkerolie moeten gaan betalen, ze die buiten de EU gaan inslaan.

    De aangescherpte regels moeten ook gelden voor de particuliere stroomconsumptie. Maar volgens de Commissie kan de Unie besluiten 'kwetsbare huishoudens' voor een periode van tien jaar vrij te stellen van het betalen van belasting over elektriciteit of andere energievormen.

    Verder kunnen er lagere tarieven gelden voor stroom die energie-intensieve bedrijfstakken zoals de aluminiumindustrie afneemt.
  11. forum rang 8 closer 5 juli 2021 13:38
    quote:

    Kees1 schreef op 5 juli 2021 13:05:

    Deze groep radicaliseert snel. Doet denken aan de RAF in de jaren 70 in Duitsland. Dit wordt heel gevaarlijk.
    Een referentie aan de RAF in de jaren 70, dan ben je al op gevorderde leeftijd. Ook niet zo verwonderlijk dus dat je geheugen je in de steek laat, want anders had je deze volstrekt scheve vergelijking niet gemaakt.
  12. forum rang 10 luchtschip 5 juli 2021 13:47
    quote:

    Kees1 schreef op 5 juli 2021 13:05:

    [...]

    Deze groep radicaliseert snel. Doet denken aan de RAF in de jaren 70 in Duitsland. Dit wordt heel gevaarlijk.
    Welnee, ga nu niet mensen die op redelijke gronden opkomen voor hun mening en bezorgdheid wegzetten als mensen die met wapengeweld eisen dat hun mening wordt uitgevoerd.

    Jouw opmerking is heel gevaarlijk.

    Houdt het genuanceerd
  13. forum rang 4 Kees1 5 juli 2021 14:35
    quote:

    luchtschip schreef op 5 juli 2021 13:47:

    [...]

    Welnee, ga nu niet mensen die op redelijke gronden opkomen voor hun mening en bezorgdheid wegzetten als mensen die met wapengeweld eisen dat hun mening wordt uitgevoerd.

    Jouw opmerking is heel gevaarlijk.

    Houdt het genuanceerd
    Ok, prima om te nuanceren.
    De aanslag op het huis van Kosto, de Makro-branden, Kees Koning die met een bijl inhakt op F-16 s..
    Ra ra, wie waren dat? Het kan snel gaan met bepaalde groepen.
  14. forum rang 9 nine_inch_nerd 5 juli 2021 15:32
    Een bootcamp van Timmermans
    14:48
    Bij 'Fit for 55' dacht ik aanvankelijk dat het om een fitnesstraining of bootcamp ging. Maar het is de benaming voor het plan dat eurocommissaris Frans Timmermans binnenkort presenteert om de CO2-uitstoot met 55% te verminderen in 2030. Dit megapakket met twaalf wetsvoorstellen raakt beleggers, bedrijven (maandag lekte al het plan voor belasting op kerosine uit) en burgers. Voor die laatste groep heeft het ook daadwerkelijk wat weg van een bootcamp, want het wordt betalen om af te zien.

    De verduurzaming van de economie gaat veel geld kosten. Het is simpelweg de vloek van het feit dat olie en gas altijd belachelijk goedkoop en ontzettend handig toepasbaar zijn geweest als energiebronnen. In deze brandstofprijzen is — ten onrechte — nooit de schade van bijbehorende CO2-uitstoot verwerkt. Dat achtervolgt ons nu in hoog tempo.

    In het 'fit for 55'-pakket van Timmermans komen meer sectoren onder het Europese emissiehandelssysteem, zoals de huizenbouw, scheepvaart en ander vervoer. De Commissie trekt het succes van dit systeem door. Voor bedrijven die er al onder vallen is het duurder geworden om te vervuilen (nu circa €57 per megaton uitstoot) en dat stimuleert schonere producties, alle scepsis die er eerst over was ten spijt.

    De consument zal de uitbreiding naar de huizenbouw en het vervoer direct in zijn portemonnee voelen. Maar pas op: prijsverhogingen leveren geheid weerstand op. Denk maar aan de opstand van de gele hesjes enkele jaren geleden tegen de hogere brandstofprijzen van de Franse regering van Macron. De grap gaat dat de Europese Commissie juist daarom op 14 juli dit pakket presenteert, want op quatorze juillet vieren de Fransen hun nationale feestdag en zullen ze niet meteen met geel hesje en al op de barricades kunnen springen.

    Toch hebben die protesten van de gilets jaunes haarscherp duidelijk gemaakt dat draagvlak kwetsbaar is of zelfs ontbreekt. Dat is ook zo in Nederland. Op papier is vrijwel iedereen voor verduurzaming, maar zodra dit de eigen belangen raakt, brokkelt het enthousiasme af. Extra complicatie is dat lagere inkomens relatief zwaar worden geraakt. Zij krijgen een hogere rekening en hebben veelal minder opties om hun gedrag aan te passen.

    Alsof de transitie naar minder CO2-uitstoot al niet ingewikkeld genoeg is, zijn de kosten dus ook een niet te onderschatten probleem dat vraagt om een herverdeling zodat het voor alle burgers betaalbaar blijft. De Europese Commissie moet de CO2-reductieplannen daarom niet mooier maken dan ze zijn. U betaalt ervoor, moet afzien, maar u trekt in het groepsverband uzelf en anderen over de streep. 'Fit for 55' heeft daarom echt wat weg van een bootcamp, inclusief het punt waarom het te doen is: gezonder leven.

    Ria Roerink werkt bij DNB; de column geeft niet per definitie de mening van de bank weer.
  15. Maurice021973 5 juli 2021 21:52
    quote:

    Kees1 schreef op 5 juli 2021 13:05:

    [...]

    Deze groep radicaliseert snel. Doet denken aan de RAF in de jaren 70 in Duitsland. Dit wordt heel gevaarlijk.
    Je bent niet goed wijs. Dat was een demonstratie. Er is niets opgeblazen, er zijn geen mensen gegijzeld, er is niemand overhoop geschoten. ER zijn mensen die zich zorgen maken over klimaatverandering en niet begrijpen dat ABP geld stopt in de fossiele industrie.
39.205 Posts
Pagina: «« 1 ... 1490 1491 1492 1493 1494 ... 1961 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.