Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,210   +0,130   (+0,86%) Dagrange 14,700 - 15,320 268.400   Gem. (3M) 197,1K

AMG - tweede kwartaal 2021

2.018 Posts
Pagina: «« 1 ... 96 97 98 99 100 101 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 Blanco rolling 23 juni 2021 12:08
    quote:

    Aandachtige lezer schreef op 23 juni 2021 11:30:

    Even negatief gedacht, de bedrijfsleiding zou met een faillissement of gedwongen verkoop rekening kunnen houden en daarom al zoveel mogelijk geld in de vorm van salarissen voor de top uit het bedrijf onttrekken.
    Met dit soort opmerkingen moet je oppassen.
    Er is geen sprake van een eventueel faillissement of gedwongen verkoop.

    De zelfverrijking is al jaren aan de gang.
    Met het zoeken naar of het nu 50 miljoen of 100 miljoen afboeking was op de vanadium voorraad kwam ik talloze posting van mijzelf tegen uit 2019.
    Mijn verhaal van toen is identiek aan de postings van nu.

    Kwam ook tegen dat Ohio2 een 30 jarige lening betreft met een coupenrente van 4,5%
    Is die Ohio2 lening inmiddels aangepast?
  2. forum rang 6 Lamsrust 23 juni 2021 12:55
    quote:

    GoudenBamischijf schreef op 23 juni 2021 09:57:

    Say it again for the people in the back:

    Ik denk dat niet de shorters een remmende factor zijn, maar eerder een remmende factor is dat de toekomstige winsten onzeker zijn doordat ze afhankelijk zijn van schommelingen in grondstofprijzen (toegegeven, dat ziet er nu wel goed uit).

    En dan is er nog de factor van de vrij stevige schuldengraad (debt to equity ratio 487.6%!!). Daar komt nog bij dat de historische operating cashflow te laag is om deze schulden + rente af te betalen.

    Kortom: AMG moet stevig meer geld gaan verdienen (operating cashflow omhoog krikken) om aan zijn schuldenlast te voldoen, en is daarvoor afhankelijk van fluctuerende grondstoffenprijzen waar ze zelf weinig invloed op kan uitoefenen. Kortom hoog risico (en bijbehorende hoge beloning als het goed gaat).

    Staar je niet blind op de shorters die je 'proberen te verneuken' (wat bij totaal uitstaande shorts van 2-3% sowieso bogus is). Kijk liever naar de fundamentals en probeer te begrijpen waarom niet iedereen zo hosanna is over AMG als wij hier op het forum.
    De schuldgraad is helemaal niet stevig als je kijkt naar het type schulden. Na de emissie betreft het een netto USD 50 mln schuld per 31.3.2021 welke in 2025 geherfinancierd dient te worden, hetgeen geen enkel probleem is met een EBITDA van USD 100 mln plus, alsmede een USD 307 mln municipal bond met 5% rente en een aflossing in 2049 voor de bouw van Ohio II. Indien laatstgenoemde jaarlijks USD 25 mln EBITDA genereerd heb je de aflossings- en interestverplichtingen gedekt. De hele huidige operatie dient dan om de USD 50 mln lening te kunnen servicen, hetgeen met een EBITDA van USD 100 mln plus geen probleem is.
  3. forum rang 4 Aandachtige lezer 23 juni 2021 13:00
    quote:

    Blanco rolling schreef op 23 juni 2021 12:08:

    [...]

    Met dit soort opmerkingen moet je oppassen.
    Er is geen sprake van een eventueel faillissement of gedwongen verkoop.

    De zelfverrijking is al jaren aan de gang.
    Met het zoeken naar of het nu 50 miljoen of 100 miljoen afboeking was op de vanadium voorraad kwam ik talloze posting van mijzelf tegen uit 2019.
    Mijn verhaal van toen is identiek aan de postings van nu.

    Kwam ook tegen dat Ohio2 een 30 jarige lening betreft met een coupenrente van 4,5%
    Is die Ohio2 lening inmiddels aangepast?

    Je zou toch zeggen dat ze als ze het geld in het bedrijf laten zitten, in plaats van overboeken naar privé, de winsten, of zelfverrijking, nog groter zou zijn, zonder dat er een haan naar kraait, behalve de belastingambtenaar misschien :-). Ik kan me wel voorstellen dat ze hun vermogen wat spreiden. Maar je hebt daarin wel gelijk, dat een faillissement of gedwongen verkoop nu niet direct in beeld is. Als ik het goed begrepen heb ziet het bedrijf wel eens af van wat winstmogelijkheden om juist de bedrijfszekerheid te waarborgen, ook bij tegenwind.
  4. forum rang 6 Lamsrust 23 juni 2021 13:05
    quote:

    GoudenBamischijf schreef op 23 juni 2021 10:54:

    [...]

    Ook zonder deze ene lening is de debt/equity rond de 230%. Je kan niet ontkennen dat AMG niet bepaald het toonbeeld is van blakende financiële gezondheid en qua gearing in ieder geval zeer scherp aan de wind zeilt. Kortom, hoog risico en ze moeten die eurootjes gaan binnen harken willen ze van dit bedrijf een succesverhaal maken.

    Deze hogere schuld en dit hogere financiële risico is waarschijnlijk ook de reden dat de koers een stuk lager staat dan bijvoorbeeld in 2017 toen er vergelijkbare winsten werden verwacht. (Toen was de debt/equity ongeveer 110%)

    Dus hou eens op over die shorters (niet specifiek tegen Blanco Rolling, maar meer algemeen gericht). Er is een duidelijke fundamentele reden waarom de koers niet door het dak schiet. Immers als AMG niet genoeg kan profiteren van de stijgende grondstofprijzen, of als deze grondstofprijzen stoppen met stijgen. Dan heeft het bedrijf een probleem.
    Eind 2017 was de netto bankschuld inderdaad nihil, i.e. AMG komt de crisis uit met USD 50 mln extra schuld. In 2017 stonden lease liabilities nog niet op de balans, nu wel dus die moet je elimineren. Edoch, inmiddels is de operatie veel beter en zijn de nieuwe projecten veel verder ((non covenant en achtergestelde financiering van)Ohio II, (door klant gefinancierde) SP+ uitbreiding, Glencore deal (ter oplossing van voorraadrisico), Lithium Duitsland, JV Shell, diversificatie klanten Technologies buiten aerospace en automotive en lean & mean t.g.v. cost savings). Mijn mening is derhalve dat AMG er nu veel beter voorstaat dan eind 2017 en die USD 50 mln extra schuld is eind dit jaar al is afgefinancierd uit de vrije cash flow. De netto winst van AMG kent een gigantische hefboom bij stijging grondstoffenprijzen.
  5. forum rang 5 Blanco rolling 23 juni 2021 13:30
    Ik voeg iets toe aan bovenstaande, omdat niet iedereen die leaseverplichtingen snapt en waarom je dat zou moeten elimineren, beter gezegd restaten.

    Krachtens IFRS moeten operational leaseverplichtingen, maar ook bijv langlopende huurcontracten van gebouwen worden opgenomen als verplichting.

    Daar kan tegenoverstaan het actief, bijv een auto, die operational wordt geleased.
    Er bestaat ook financial leasing en dat us gewoon een lening die je krijgt voor bijv die auto.

    Met die operational lease werd in het verleden de cijfersratio’s verbeterd ivgm financial lease.

    Dus nu komt zo’n auto wel op de balans en staat er een schuld tegenover.

    Dit heeft ook direct een effect op de ebitda.
    Voorheen werden de leasekosten in de operationele kosten meegenomen en nu zijn het grotendeels afschijvingen geworden.
    De ebitda verbetert dus.
    Is dat terecht? Ik stel daar vraagtekens bij.

    Auto’s tikken natuurlijk niet zo aan, behalve als het et heel veel zijn. Maar bij grote machines, enorme computersystemen, vliegtuigen, schepen is dat een ander verhaal.

    Dat maakt het nu lastig om getallen voor ebitda, debt/equity etc te vergelijken met cijfers uit het verleden.
    Zeker wanneer de vergelijkende cijfers niet gerapporteerd worden.

    Een ding is wel zeker dat een ebitda van 2020 er beter uitziet voor een precies dezelfde onderneming ivg met een asntal jaar geleden.

  6. forum rang 4 Aandachtige lezer 24 juni 2021 10:39
    quote:

    Dividend Collector schreef op 24 juni 2021 09:42:

    Met een gemiddeld koersdoel van analisten van 37,75 euro (bron Guruwatch) en sterk stijgende metaalprijzen en een herstellende luchtvaart en de succesvolle emissie en stevige onderwaardering blijf ik rustig zitten.
    Zo doe ik dat ook, het herstel gaat te langzaam, maar het kan niet anders zijn dan dat de koers toch weer ruim boven de € 35,- gaat komen, en vandaar vermoedelijk nog veel verder omhoog.
  7. GoudenBamischijf 24 juni 2021 11:06
    quote:

    Lamsrust schreef op 23 juni 2021 13:05:

    [...]

    Eind 2017 was de netto bankschuld inderdaad nihil, i.e. AMG komt de crisis uit met USD 50 mln extra schuld. In 2017 stonden lease liabilities nog niet op de balans, nu wel dus die moet je elimineren. Edoch, inmiddels is de operatie veel beter en zijn de nieuwe projecten veel verder ((non covenant en achtergestelde financiering van)Ohio II, (door klant gefinancierde) SP+ uitbreiding, Glencore deal (ter oplossing van voorraadrisico), Lithium Duitsland, JV Shell, diversificatie klanten Technologies buiten aerospace en automotive en lean & mean t.g.v. cost savings). Mijn mening is derhalve dat AMG er nu veel beter voorstaat dan eind 2017 en die USD 50 mln extra schuld is eind dit jaar al is afgefinancierd uit de vrije cash flow. De netto winst van AMG kent een gigantische hefboom bij stijging grondstoffenprijzen.
    Ik ben het helemaal met je eens dat AMG een betere bedrijfsvoering heeft dan in 2017, precies om de redenen die hier genoemd worden. Ik ontken ook niet dat AMG een aardig verdienend vermogen hiermee heeft. Ik ben ook niet voor niets aandeelhouder.

    Maar dat is alleen kijken naar de upside, de fundamentals laten zien dat de gearing van AMG en daarmee het financiële risico hoger is dan pre-2020. Het is belangrijk om dit mee te wegen in je risk/reward verhouding en te concluderen dat AMG een aandeel is met een hoger dan gemiddeld risico en bijbehorende demping van de koers.

    Hier komt qua risicofactor nog eens bij dat alle dingen die hierboven genoemd worden sterk cyclisch zijn en voor een groot deel afhankelijk van stijgende grondstoffenprijzen. Ook dit brengt risico met zich mee. (alhoewel we dit jaar zien dat deze grondstoffenprijzen sterk stijgen, wat goed zou moeten zijn voor de bottom line van AMG).
  8. forum rang 6 Lamsrust 24 juni 2021 11:32
    quote:

    GoudenBamischijf schreef op 24 juni 2021 11:06:

    [...]

    Ik ben het helemaal met je eens dat AMG een betere bedrijfsvoering heeft dan in 2017, precies om de redenen die hier genoemd worden. Ik ontken ook niet dat AMG een aardig verdienend vermogen hiermee heeft. Ik ben ook niet voor niets aandeelhouder.

    Maar dat is alleen kijken naar de upside, de fundamentals laten zien dat de gearing van AMG en daarmee het financiële risico hoger is dan pre-2020. Het is belangrijk om dit mee te wegen in je risk/reward verhouding en te concluderen dat AMG een aandeel is met een hoger dan gemiddeld risico en bijbehorende demping van de koers.

    Hier komt qua risicofactor nog eens bij dat alle dingen die hierboven genoemd worden sterk cyclisch zijn en voor een groot deel afhankelijk van stijgende grondstoffenprijzen. Ook dit brengt risico met zich mee. (alhoewel we dit jaar zien dat deze grondstoffenprijzen sterk stijgen, wat goed zou moeten zijn voor de bottom line van AMG).

    FDat kun je vanaf twee kanten bekijken:

    A.
    Het risico is nu hoger want:
    (i) USD 50 mln senior schuld en USD 307 mln subordinated schuld;
    (ii) afwachten of orders aerospace en automotive in zelfde omvang terugkomen;
    (iii) meer onderzoeksprojecten die geld kosten en nooit geld opleveren (Shell JV);
    (iv) executierisico's projecten Ohio II, Lithium Duitsland en SP+ Brazilie.

    B.
    Het risico is lager want:
    (i) operatie volledige onderneming is nu lean & mean t.g.v corona cost cuts;
    (ii) operatie is nu afgestemd is forse price swings in m.n. vanadium t.g.v. afname overeenkomst Glencore waardoor voorraadrisico fors is afgenomen;
    (iii) CMT heeft een meer gediversifieerde klantenportfolio opgebouwd naast aerospace en automotive, zodat totale omzetpotentieel groter is geworden indien de klanten uit deze beide segmenten weer orders gaan inleggen. Zeker als dit versneld gaat gebeuren;
    (iv) Ohio II zorgt voor extra verdiencapaciteit die ver uitgaat boven de verplichtingen op de municipal bond;
    (v) SP+ idem, waarbij de financiering door de klant is verzorgd;
    (vi) Lithium hydroxide faciliteit zorgt voor verdere diversificatie productaanbod en speelt in op toekomstige vraag in Europa. Daarnaast is deze opschaalbaar van 20Mt naar 100Mt, dus enorm potentieel;
    (vii) Shell JV zorgt ook voor upside en bovendien een wereldpartner.

    Ik reken mezelf tot de categorie B.
  9. kpt Raketstart 24 juni 2021 17:18
    Is het mogelijk dat AMG nog iets (gaat) betekenen in de grafeen productie? Qua theoretische mogelijkheden scoort grafeen enorm, ook voor MW grafeen, nanotubes. Volgens mij delven ze in 1 van de mijnen de juiste soort grafiet. Het komt mij alleen voor dat de grafeen-technologie een beetje lijkt op de ontwikkelingen op het gebied van kernfusie: we zijn er bijna, nog maar 5-10 jaar en dan kunnen we het toepassen. Die belofte, we zijn er bijna, horen we al 50 jaar.
    Maar evengoed, het boeit me wat AMG doet dus verbind ik me aan deze club. Maar van de websites (https://www.gk-graphite.com) wordt ik niet veel wijzer en de aangevraagde patenten van hun partner brachten me iets verder (diagnose apparatuur) maar ook niet veel. Ook kon ik niet vinden of het grafietverwerkende bedrijf/partner is opgenomen in een wetenschappelijk/technisch netwerk en of ze publicaties uitgeven behalve een folder. Is er iemand die hierover kan/mag vertellen?
  10. Klaas Vaak 24 juni 2021 18:18
    quote:

    Andre S. schreef op 24 juni 2021 17:39:

    Ik denk dat er op termijn een grote deal gaat komen uit de auto-industrie omtrent de lithium hydroxide fabriek van AMG. Ook zijn de EU subsidies nu nog gefocust op de batterijproductie, maar zal zich snel verschuiven naar de supply chain kant gezien de doelstellingen van de EU.

    Ik denk dus Volkswagen. En ja de uitdagingen liggen op al vrij korte termijn bij de enorme vraag naar lithium hydroxide. Dus je kan nog wel eens gelijk krijgen.
2.018 Posts
Pagina: «« 1 ... 96 97 98 99 100 101 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.