Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,974   +0,070   (+1,43%) Dagrange 4,902 - 5,020 105.024   Gem. (3M) 201,2K

TomTom, april doet wat hij wil, HG hoe lang houdt je het nog stil?!

1.034 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 52 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 NewKidInTown 14 april 2021 08:32
    "Mwaw, mwaw, iets beter dan gevreesd"

    Ik verwacht niet dat er door mij vandaag veel valt te verdienen met tt, net als het bedrijf zelf.
    Het order-boekje ziet er op dit moment broos uit, iets meer aanbod dan vraag, wel een ietsje hoger nivo.
    Met dit aandeel ga je de oorlog niet winnen, dan moet je elders zijn.
  2. forum rang 6 tatje 14 april 2021 08:35
    Ze vragen ons niet ;-)

    werkkapitaal
    Q1 2020 kleiner 22,5 miljoen
    Q1 2021 groter 11,0 miljoen

    D en A 21,520 zou je dat dus maal 4 doen, kom je uit voor 2021 op D en A 86 terwijl Taco het bij Q4 2020 had over tussen de 70 en 75.

    werkapitaal 11 miljoen groter, dus negatief voor de FCF.

    D en A groter dus negatief voor de ebit

    Tja.

    D en A 21,520

    A bij intangible assets 117,475 - 104,403 = 13,072
    D bij PPE balans 1/1 22,220 + capex 3,117 - balans 1/4 22,399 = 2,399
    Lease is dan 6,049

    totaal 21.520

    Lease lijkt me erg veel, iets anders of toch !!!

    - positieve start 2021 nieuwe produkten ontwikkeld en nieuwe klanten. NIEUW !!!
    - cloud native hybrid solution, versterkt onze positie als leidende locatie technologie specialist.
    - omzet locatie technologie van 91 naar 105

    Hans kazan is er niets bij.

  3. [verwijderd] 14 april 2021 08:43
    quote:

    boem! schreef op 9 april 2021 12:58:

    [...]

    Ik denk dat de cijfers ons gaan verrassen.

    De outlook door TT afgegeven is 252 mio Automotive( 14% 1,8 miljard) en 183 mio voor Enterprise.

    Taco bedoelt imho met zijn opmerking dat de omzet voor 2021 uit het backlog komt, dat indien er nieuwe contracten worden afgesloten die pas op zijn vroegst in 2022 in de omzet gaan lopen.

    TT geeft aan, dat zij niet verwachten dat de productieomzet Automotive in 2021 het nivo zal halen van de 378 mio uit 2019.

    De opeenvolgende kwartalen laten zien dat TT zich redelijk hersteld van de oorzaak tw Covid.
    Operationele omzet 1ste kw 2020 vs 2019 86 mio vs 88 mio (98%)
    2de kwartaal 51 mio vs 90 mio (57%)
    3de kwartaal 49 mio vs 88 mio (56%)
    4de kwartaal 88 mio vs 112 mio (79%)

    Indien je de herstellijn zou mogen doortrekken kom je voor 2021 uit op :
    1st kwartaal 85% van 88 mio = 75 mio
    2de kwartaal 90% van 90 mio = 81 mio
    3de kwartaal 95% van 88 mio = 84 mio
    4de kwartaal 100% van 112 = 112 mio

    Derhalve een totaal productienomzet Automotive van 352 mio ( 93% van 378 mio uit 2019).

    De verrassing komt met de vertaalslag van prod omzet naar IFRS omzet, waarbij de vrijval vanuit deferred kort een steeds grotere rol gaat spelen.
    Deze uitgestelde omzet komt nu met almaar grotere porties via defered kort in de IFRS cijfers terecht. Het effect zal per kwartaal ca 5 mio bedragen in 2020 25 mio in 2021 30 mio.

    Vanuit de operationele omzert Automotive van 75 mio verwacht ik een IFRS omzet van 31 mio die door deferred wordt opgehoogd naar 61 mio.

    mijn verwachting voor 1st kwartaal 2021
    Automotive 61 mio
    Enterprise 44 mio
    Consumer 26 mio
    Totale omzet 131 mio
    Gross margin 110 mio (84%)
    Opex 133 mio
    Ebit -23 mio
    Capex 2 mio
    D&A 18 mio

    Nett -18 mio
    FCF - 2 mio

    Dus ja bagger productie-cijfers in het 1st kwartaal 2021 in vergelijking met 2020 echter de IFRS cijfers geven een heel ander beeld.
    De vergelijking tussen mijn cijfers en de officiele cijfers passen perfect op elkaar.

    Ik blijf daarom uiterst positief over TT Auomotive waardoor de FCF uit de outlook van 33 mio met gemak zal worden verslagen
  4. [verwijderd] 14 april 2021 08:45
    quote:

    tatje schreef op 14 april 2021 08:35:

    Ze vragen ons niet ;-)

    werkkapitaal
    Q1 2020 kleiner 22,5 miljoen
    Q1 2021 groter 11,0 miljoen

    D en A 21,520 zou je dat dus maal 4 doen, kom je uit voor 2021 op D en A 86 terwijl Taco het bij Q4 2020 had over tussen de 70 en 75.

    werkapitaal 11 miljoen groter, dus negatief voor de FCF.

    D en A groter dus negatief voor de ebit

    Tja.

    D en A 21,520

    A bij intangible assets 117,475 - 104,403 = 13,072
    D bij PPE balans 1/1 22,220 + capex 3,117 - balans 1/4 22,399 = 2,399
    Lease is dan 6,049

    totaal 21.520

    Lease lijkt me erg veel, iets anders of toch !!!

    - positieve start 2021 nieuwe produkten ontwikkeld en nieuwe klanten. NIEUW !!!
    - cloud native hybrid solution, versterkt onze positie als leidende locatie technologie specialist.
    - omzet locatie technologie van 91 naar 105

    Hans kazan is er niets bij.

    Maar die mocht wel iets uit de doos van Pamela Anderson toveren, onze Godijn zie ik dat nog niet doen.
    Edit: of was dat Klok... :)
  5. Gijsie 14 april 2021 08:51
    quote:

    I Love Melbourne schreef op 14 april 2021 08:22:

    Hallo WinSome,

    ik blijf moeite hebben met de term Deferred revenue. Kan jij (wellicht dmv een voorbeeld) aangeven wat hier precies mee wordt bedoeld en of het gunstig is voor TT om deze post op de balans te hebben staan?

    Wat is de relatie tussen de deferred revenue en de 1.8 miljard euro aan backlog?

    Alvast dank voor je hulp.

    Groet

    [...]
    Ik heb het altijd zo begrepen. Traditioneel boek je bij een ontvangst:

    kas (balans)
    a\ omzet (v&w)

    Maar bij deferred zeg je eigenlijk dat het geld weliswaar binnen is maar dat de kosten nog gemaakt moeten worden en dat de bij de kosten horende omzet in dezelfde periode geboekt moet worden.

    Dus nu boek je:

    kas (balans)
    a\ omzet (v&w)
    a\ omzet deferred (balans)

    En je boekt elke maand een deel van je deferred naar gerealiseerd:

    omzet deferred (balans)
    a\ omzet (v&w)

    Het is voor TomTom gunstig omdat het opnemen op de balans van deferred je winstbelasting uitstelt.

  6. Benjamin G. 14 april 2021 08:57
    Leest voor het eerst als een opluchting. Dit is rock bottom, en dat valt mee. De schaalbaarheid van een software bedrijf wordt nu zichtbaar.

    Wat straks ook meewind moet gaan veroorzaken is de herwaardering van contracten. Nu in negatieve zin door effecten van Covid19 en straks in positieve zin door uptake in elektrische voertuigen.

    Mits er geen economische recessie ontstaat.

    Dat verslaan van de outlook voor dit jaar heb ik nog niet zo. Als voor dit jaar automotive uitkomt op 276 miljoen = (4*62,7)*10%, enterprise uitkomt op 168 en consumer (toch nog) op 102 miljoen dan kom ik uit op 550 miljoen euro. Operational expenses geraamd op 484 (dat is voor mij onderkant, kan ook op 500 uitkomen). Dan resulteert onderaan de streep een verlies.

    Voor 2023 kom ik uit op een groepsomzet van rond de 620 en mogelijk een winst onderaan de streep.

    Het is vasthouden aan de gedachte van dividend. Wellicht na Q1 2022.

  7. forum rang 6 tatje 14 april 2021 09:00
    opex zonder D en A

    Q1 2020 108 en Q1 2021 99.
    minder sales en marketing 5
    minder general and administative expenses 3

    Lagere opex zonder D en A en de ebitda van Q1 2020 - 5,4 gaat naar 7,3 in Q1 2021.

    Maar ja deferred is minder - 5

    Zit wel eens bij iemand met een omzet van een 10 miljoen.

    Met de cijfers kun je best wel spelen :-)

  8. [verwijderd] 14 april 2021 09:20
    De omzetgroei is wel erg optisch. Vorig jaar een afschrijving in automotive van 20 miljoen door aanpassing orderboek als gevolg van covid. Reken je dat niet mee dan is automotive wat gekrompen ipv gestegen en daarmee ook de omzet in totaal. Wel goed te horen dat ze nieuwe aanwas klanten hebben, maar nog afwachten wat dat voor het orderboek betekent. Vorig jaar was die flat jaar op jaar.
  9. forum rang 6 NewKidInTown 14 april 2021 09:20
    quote:

    Testcase2020 schreef op 14 april 2021 09:09:

    om 10:00 weten we hoe het er echt voor staat vandaag met de koers.
    Die overshoot loopt er wel weer uit, zeker bij dit aandeel, dat zijn we wel gewend.

    Toch maar wat shorts opgenomen, boven de 8,40. Ritje maken naar de 7,15 en dan draaien.
  10. [verwijderd] 14 april 2021 09:23
    quote:

    win some... schreef op 14 april 2021 08:06:

    Q1 2020 Automotive operational revenue = 80,7, reported 49,8 (61,7%), deferred 30,9 (38,3%)
    Q1 2021 Automotive operational revenue = 74,4, reported 62,7 (84,3%), deferred 11,7 (15,7%)

    Toch wel een groot verschil in het percentage omzet dat wordt 'gedeferred'. Als verlaring wordt gegeven dat in Q1 2020 de totale waarde van Automotive contracten is geherwaardeerd waardoor er toen meer moest worden gedeferred.

    Herwaardering van contracten is iets waarop je als belegger totaal geen zicht hebt. Een grijs gebied. De precieze timing hiervan en een procentje meer of minder kan al grote invloed hebben op hoe de cijfers worden gepresenteerd. De IFRS 15 regel heeft wat dit betreft ruimte gelaten voor interpretatie/manipulatie
    Exact!

    Daarom is het verstandiger slechts naar de operational revenue te kijken.

    NB daarbij moet je je natuurlijk er wel eerst van verzekeren , dat de deferred revenue aan het begin van het jaar ruim voldoende is om aan alle nazorgverplichtingen te voldoen.
  11. forum rang 4 Gvv2024 14 april 2021 09:23
    quote:

    NewKidInTown schreef op 14 april 2021 09:20:

    [...]
    Die overshoot loopt er wel weer uit, zeker bij dit aandeel, dat zijn we wel gewend.

    Toch maar wat shorts opgenomen, boven de 8,40. Ritje maken naar de 7,15 en dan draaien.
    klopt ben al tevreden als we net nog boven slot van gisteren sluiten. Mijn koop ordertje op 7,50 euro blijft.
  12. forum rang 6 tatje 14 april 2021 09:29
    Als dit de omzet en gedragslijn is en blijft en covid speelt de 2e jaarhelft geen rol.

    Dan sluit ik een omzet van 600 niet uit.

    500 voor locatie technologie en 100 voor consumer.

    Locatietechnologie

    2019 Q1
    automotive 65,1
    Enterprise 37,8
    totaal 102,9

    2020 Q1
    automotive 49,8
    Enterprise 41,5

    2021 Q1
    automotive 62,7
    Enterprise 42,1
    totaal 104,8

    automotive operational.

    Q1 2020
    reported 49,8
    mov of deferred 30,9
    totaal 80,7

    Q1 2021
    reported 62,7
    mov of deferred 11,7
    totaal 74,4

    Volgens mij zien we hier de eerste tekenen van een jaarlijkse fee bij connected.

    Taco zei er al iets over bij Q4 2020.

    For 2021 most of our recognized revenue will be the outcome of our backlog. In later years, it will be based on a combination of new deals and backlog. We'll give an update of the automotive backlog on an annual basis during our full year results.

    Herkende omzet automotive ( recognised )
    - de auto komt van de band en een gedeelte boeken we als herkende omzet en de rest deferred
    - vrijval van deferred
    - jaarlijkse fee connected veel ADAS.
  13. forum rang 6 win some... 14 april 2021 09:33
    quote:

    I Love Melbourne schreef op 14 april 2021 08:22:

    Hallo WinSome,

    ik blijf moeite hebben met de term Deferred revenue. Kan jij (wellicht dmv een voorbeeld) aangeven wat hier precies mee wordt bedoeld en of het gunstig is voor TT om deze post op de balans te hebben staan?

    Wat is de relatie tussen de deferred revenue en de 1.8 miljard euro aan backlog?

    Alvast dank voor je hulp.

    Groet

    [...]
    DIt is ook lastige materie. Ik doorgrond zelf ook niet alles hierbij. Ik ga een poging tot verduidelijking wagen. Als iemand aanvullingen/correcties heeft dan hoor ik dat graag.

    Misschien het beste dit uit te leggen aan de hand van een fictief voorbeeld (in de praktijk zullen de bedragen anders zijn). Stel er rolt een auto van de band in de fabriek met daarin TomTom Navigatie en Maps bijgeleverd. TomTom ontvangt hiervoor 100 euro. TomTom verplicht zich om voor een periode van 5 jaar te zorgen voor het updaten van Maps.

    Omdat er over een periode van 5 jaar diensten moeten worden geleverd, kan TomTom de gehele omzet van 100 euro niet meteen bij ontvangst boeken. Er wordt dan bijvoorbeeld 20 euro omzet in jaar 1 geboekt (Income statement), terwijl er 80 euro omzet als deferred revenue wordt geboekt (Balans). In jaar 2 wordt er weer 20 euro omzet van diezelfde auto geboekt (Income statement) en neemt de deferred revenue (Balans) met 20 euro af. In jaar 3, 4 en 5 gebeurt hetzelfde. Uiteindelijk is er na 5 jaar 5 x 20 euro als omzet geboekt via het Income statement, terwijl de deferred revenue op de Balans voor deze auto door een jaarlijkse afname met 20 euro op 0 staat.

    De backlog omvat alle omzet die TomTom op basis van de bestaande contracten nog via het Income statement als omzet denkt te gaan boeken. De deferred revenue maakt deel uit van de backlog. Hiervoor zijn al auto's geproduceerd en heeft TomTom al geld ontvangen. Deze omzet staat nog deels op de balans als deferred revenue en moet dus nog via het income statement worden geboekt. Het grootste deel van de backlog betreft echter bedragen voor auto's die nog niet zijn geproduceerd en waarvoor ook nog geen geld is ontvangen door TomTom.

    Extra complicatie vormt de IFRS 15 regel. Deze stelt dat de waarde van een contract gelijkmatig moet worden verdeeld over de contractperiode. Stel TomTom heeft een contract met een autofabrikant om voor een periode van 5 jaar auto's te voorzien van Navigatie en Maps. De verwachting is dat er in totaal 100.000 auto's van de band zullen rollen. Dit heeft een totale contractwaarde van 100 euro x 100.000 = 10 miljoen. De productie zal niet gelijkmatig verdeeld zijn over de 5 jaar. Er zal geen 5 x 20.000 worden geproduceerd, maar bijvoorbeeld in jaar 1 t/m 5 respectievelijk 10.000, 20.000, 30.000, 30.000, 10.000 auto's. De bedragen die TomTom ontvangt van de autofabrikant zijn ook op deze daadwerkelijk geproduceerde aantallen gebaseerd.

    De IFRS 15 regel geeft dan echter aan dat de totale waarde van het contract toch gelijkmatig moet worden geboekt (Income statement) over de looptijd van het contract. Deze looptijd is in dit geval dan 10 jaar(de auto's die in jaar 5 worden geproduceerd moeten in de 5 jaar daarna nog van mapupdates worden voorzien). Dit heeft als gevolg dat er in het eerste jaar met een lage productie er relatief (t.o.v. de productie) wat meer omzet wordt geboekt en in bijvoorbeeld het derde jaar met een hoge productie er relatief wat minder omzet wordt geboekt. Op de balans zie je dit terug in de post 'unbilled revenue'. Helemaal lastig wordt het als de autofabrikant aangeeft dat hij over 5 jaar geen 100.000 auto's verwacht te produceren, maar slechts 80.000 auto's. Dan verandert de totale waarde van het contract en dus ook het gemiddelde bedrag dat jaarlijks als omzet moet worden geboekt. Dit moet dan weer boekhoudkundig worden gecorrigeerd.

1.034 Posts
Pagina: «« 1 ... 17 18 19 20 21 ... 52 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.