Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel JUST EAT TAKEAWAY AEX:TKWY.NL, NL0012015705

Laatste koers (eur) Verschil Volume
13,755   -0,080   (-0,58%) Dagrange 13,750 - 13,935 380.006   Gem. (3M) 1,8M

Just Eat Takeaway.com 2021

24.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 176 177 178 179 180 ... 1216 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. langetermijner 11 maart 2021 19:14
    quote:

    Stroop schreef op 11 maart 2021 15:29:

    Onderstaand mijn berekening tot wanneer JET koopwaardig is.

    De operationele in 2020 was -107€ miljoen. Dit komt grotendeels door de post ‘’ Other operating expenses’’ van -608€ miljoen.
    Other operating expenses bestaan uit marketing kosten van 369€ miljoen euro en 239€ aan overige kosten. De toename van de overige kosten is grotendeels groei gerelateerd, zoals kosten van adviseurs voor de overname van grubhub. Vorig jaar waren de overige kosten 90€ miljoen. Bij een normale bedrijfsvoering kunnen we stellen dat deze post dus 90€ zou omvatten.
    Dit wil dus zeggen dat als JET al uitgegroeid was dat ze een operationele winst zouden hebben van -107€ Miljoen +518= 411€ Miljoen. Bij 150 miljoen uitstaande aandelen is dit 2,74€ per aandeel aan operationele winst.

    Als we hierbij belastingen en rentebaten/lasten bij voegen (-44€ miljoen) zou het 367€ miljoen winst zijn of 367/150 =2,47€ per aandeel

    De EBITDA is in 2020 gestegen met 18%. Andere bedrijven die dergelijk groei laten zien staan veelal minimaal 30x de winst genoteerd op de beurs. Dit zou betekent dat JET 74,1€ waard zou moeten zijn op basis van de winst.

    Daarnaast is er ook nog het belang in Ifood. In het jaarverslag geeft JET aan biedingen van 2,3 miljard te hebben ontvangen. Dit is 15,33€ per aandeel. Dit is geld wat uiteindelijk terug gaat vloeien naar de aandeelhouders.

    n.a.v. bovenstaande is JET m.i. koopwaardig onder de 89,5€.

    Ik denk alleen niet dat het reëel is om te zeggen 90 miljoen een normaal bedag is voor de normale bedrijfsvoering.

    ". Our staff, excluding couriers, increased to an average
    of 6,158 FTEs over 2020 from an average of 2,054 FTEs over 2019"

    3x zoveel personeel is ook 3x zoveel kosten lijkt mij? Verder zijn marketingkosten toch ook gewoon kosten die nodig zijn? Zelfs al heb je een monopolie (zoals in duitsland) wil je nogsteeds reclame maken om nieuwe gebruikers te activeren.

    Verder wordt stake in IFOOD inderdaad nogsteeds heel erg geonderwaardeerd. Toch zou het wel fijn zijn als deze binnen een jaartje verkocht gaat worden. Ik heb liever dat er nu 3 miljard voor wordt gevangen en daar aandelen van teruggekocht worden dan dat IFOOD over 2 jaar voor 4 miljard verkocht wordt. Ik zie bij de huige waardering veel meer waarde in JET dan in IFOOD.
  2. langetermijner 11 maart 2021 19:15
    quote:

    Hans2021 schreef op 11 maart 2021 17:51:

    Zolang de deal met Grub Hup nog niet rond is, blijft het neerwaartse risico nog zeer zeker aanwezig.
    Niet door gaan van de deal zou eerder een postief effect op de koers hebben. Bedrijf kan zich focussen op Europa en arbitreurs moeten direct JET aandelen terugkopen.
  3. forum rang 8 aextracker 12 maart 2021 07:05
    quote:

    Belegger1974 schreef op 11 maart 2021 18:18:

    Je zit zeker short.
    Met 11,5% shortsellpositie staat JET met afstand en afgetekend op de eerste positie in NL van meest geshorte aandelen. Zelfs 3% meer dan AF-KLM.
    Dat zegt genoeg, hoe de kapitaalmarkt van professionele beleggers tegen de koerspotentie van JET aankijkt.
    Tussentijdse ritjes omhoog, nemen de hedgefondsen voor lief, doch de koers gaat onder normale omstandigheden richting de Euro 64 - 67 dit jaar.
    Overname 8 Mrd van Grubhub, verkoop Ifood voor 4 Mrd, resteert een kleine 4 Mrd die opgehoest moet worden in de een of andere vorm.
    Benieuwd met welke (aandelen)constructie Jitse Groen, straks weet te voorkomen, dat er rode koersreeksen op de borden komen bij JET.
    O.b.v. een indrukwekkende groei in een ongelimiteerde horeca bezorgmarkt in 2020, wist JET geen verbetering aan te brengen in de verhoudingen tussen omzet- OPEX & Ebt.

    dat an sich vind ik zorgwekkend, met het uitzicht op een herstellende buitenshuis consumptiemarkt. Wat als de fantasie van ongelimiteerde dubbelcijferige groei in een ander daglicht komt te staan en de kosten niet zo snel (kunnen) worden aangepast ?

    Hm, food for thoughts !

    Schrijver dezes heeft geen positie in JET en ook niet van plan deze te nemen :) Een pure mening vanuit een cijfermatige kijk op een "indrukwekkende groeiprestatie".
  4. Buitengaats 12 maart 2021 08:42
    quote:

    aextracker schreef op 12 maart 2021 07:05:

    [...]

    Met 11,5% shortsellpositie staat JET met afstand en afgetekend op de eerste positie in NL van meest geshorte aandelen. Zelfs 3% meer dan AF-KLM.
    Dat zegt genoeg, hoe de kapitaalmarkt van professionele beleggers tegen de koerspotentie van JET aankijkt.
    Tussentijdse ritjes omhoog, nemen de hedgefondsen voor lief, doch de koers gaat onder normale omstandigheden richting de Euro 64 - 67 dit jaar.
    Overname 8 Mrd van Grubhub, verkoop Ifood voor 4 Mrd, resteert een kleine 4 Mrd die opgehoest moet worden in de een of andere vorm.
    Benieuwd met welke (aandelen)constructie Jitse Groen, straks weet te voorkomen, dat er rode koersreeksen op de borden komen bij JET.
    O.b.v. een indrukwekkende groei in een ongelimiteerde horeca bezorgmarkt in 2020, wist JET geen verbetering aan te brengen in de verhoudingen tussen omzet- OPEX & Ebt.

    dat an sich vind ik zorgwekkend, met het uitzicht op een herstellende buitenshuis consumptiemarkt. Wat als de fantasie van ongelimiteerde dubbelcijferige groei in een ander daglicht komt te staan en de kosten niet zo snel (kunnen) worden aangepast ?

    Hm, food for thoughts !

    Schrijver dezes heeft geen positie in JET en ook niet van plan deze te nemen :) Een pure mening vanuit een cijfermatige kijk op een "indrukwekkende groeiprestatie".

    Mooi stukje ongefundeerde inhoudsloze prosa!
    Het zou door een politicus geschreven kunnen zijn...
  5. forum rang 4 greenback 12 maart 2021 09:17
    Het blijft zeer mooi liggen terwijl de rest van de tech klappen krijgt. Ook futures Nasdaq donkerrood. Ik voorzie wel weer een dikke plus voor vanmiddag als het allemaal wat kan herstellen. In dat geval denk ik dat we definitief die stijgende lijn hebben ingezet en door zullen gaan naar 100. Coveren is begonnen, komende week eerste meldingen.
  6. all-in 12 maart 2021 09:27
    quote:

    Ponkdilla schreef op 12 maart 2021 08:22:

    Is het verstandig nu intestappen ?
    richting de kwartaalcijfers van q1 2021 zullen we wel weer wat stijgen, nog altijd in lockdown namelijk. en daarna is het uitkijken naar het eerste winstgevende jaar. Zulk goed nieuws kunnen shorters ook niet tegenop. Dus als je zover vooruit kijkt als de koopadviezen ben je er mooi op tijd bij
  7. [verwijderd] 12 maart 2021 12:18
    quote:

    Ponkdilla schreef op 12 maart 2021 08:22:

    Is het verstandig nu intestappen ?
    Ik denk dat we een beduidend mindere week tegemoet gaan, dus mijn gedachte is zeker bij TakeawayyourMoney zeker aankomende maandag af te wachten het cijfers seizoen is voorbij en dan er zeker meer beren op de weg verschijnen, dus de extreem korte shortgokkers gaan zeker van zich laten zien dat ze bij verschillende aandelen de koers nog flink gaan drukken, dus denk dat nu pas op de plaats maken eventjes, heel verstandig is de meeste aandelen staan hoe dan ook al tegen het plafond, pump en dump kan niet blijven voort duren.
24.314 Posts
Pagina: «« 1 ... 176 177 178 179 180 ... 1216 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.