Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,085   -0,030   (-0,59%) Dagrange 5,045 - 5,180 89.337   Gem. (3M) 187,7K

Maart 2021, de maand van wenselijke ommekeer en aanhoudende tegenvallers.

686 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 35 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 boem! 3 maart 2021 00:18
    Terug naar af.

    De beurs is de marktplaats bij uitstek waar je een belang kan nemen cq kan verkopen om daar financieel wijzer van te worden.

    Juist vanwege het open karakter van de beurs waarbij er geen cadeautjes worden weggegeven mag je ervan uitgaan dat de koersvorming plaatsvindt op een rationele wijze.

    Indien je er daarbij van uitgaat dat de koers wordt bepaald door de verdiencapaciteit die de markt toekent aan het aandeel komen veel van de hier op het forum gestelde "thesen" in een wankel evenwicht te staan tot de realiteit.

    Als voorbeeld wil ik hierbij de door @Wies geponeerde stellingen ter discussie stellen dat:
    a) TT er slechts op uit is om de zittende aandeelhouder niet zijnde een van de FF's of een personeelslid te bevooordelen ten koste van de overige aandeelhouders door het uitvoeren van een aandeleninkoopprogramma.
    b) dat je als overige aandeelhouder het beste kan blijven zitten want he bedrijf wordt hoe dan ook op enig moment verkocht waardoor er een premie valt te behalen bij die al dan niet dirty verkoop voor deze overige aandeelhouder.

    De intentie van een aandeleninkoopprogamma is duidelijk verwoordt door @Wereldbelegger:
    Aandelen nu inkopen tegen een koers die aanmerkelijk lager ligt dan de toekomstige koers om zodoende een hefboom te realiseren tov de wpa.
    Dat @Wereldbelegger een aantal voorbeelden geeft waar dit vermeende voordeel omslaat in een desastreus nadeel geeft aan, dat het altijd verwachtingen betreft die wel ingevuld moeten worden.

    Dit brengt mij bij de door @wies geponeerde stellingen.
    Vooropgesteld wil ik graag vermeld zien, dat ik de bijdragen van @wies immer hoog waardeer omdat uit die bijdragen veel kennis en deskundigheid blijkt over de marktwerking op de beurs.
    Waar ik moeite mee heb is de stelligheid waarmee hij een aantal zaken meent te moeten benadrukken.

    Dat hij de mening heeft dat TT bij verkoop een hogere opbrengst tegemoet kan zien dan de huidige ondernemerswaarde kan ik beamen omdat ik daar hetzelfde over denk maar dat dit de enige wijze is om die verborgen waarde te ontsluiten werp ik verre van mij.

    Volgens mij komt deze "verkoopwinst" nu nog niet tot uitdrukking in de koers omdat de FF's met hun controlerend belang een dergelijke verkoopwinst niet zien zitten en ervan uitgaan in een "zelfstandig" scenario een hogere opbrengst te realiseren.

    Dat er op die hogere opbrengst GEEN garantie rust kan het best worden aangeduid door de nettoFCFwinst van 2020 erbij te betrekken.
    Een afgegeven outlook van 50 mio positief kantelde in 2020 naar een negatief resultaat van 26 mio.

    De veroorzaker van deze ellende was de uitbraak van he Covid19 virus waardoor er 150 mio aan omzet in rook opging.
    Zonder Coviduitbraak was de FCF minimaal op 80 mio positief uitgekomen wat een FCF per aandeel van 60 cent had opgeleverd.

    De waarde van een aandeel wordt bepaald door de verdiencapaciteit van datzelfde aandeel.

    Op dit moment schat TT de verdiencapaciteit in op 6% van 550 mio is 33 mio ofwel 25 cent per aandeel.
    Dit zou bij en genormaliseerde FCFkw van 25X een koers opleveren van 6,25 euro.

    De markt heeft derhalve al ingeprijsd dat TT haar outlooks conservatief vaststelt en zet nu in op een FCF winst van 30 cent.

    Voor een juiste waardering zal men later in dit jaar de mogelijke FCF verdiensten over 2022-2024 een prominentere plaats geven.
  2. Beursboertje 3 maart 2021 02:31
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 2 maart 2021 17:53:

    Beetje Turbohandel long vandaag volgens het IEXoverzicht.
    Uit mijn eigen Excel overzicht blijkt dat die 2000 zeer waarschijnlijk een verlies is van 3,48 min 3,23 = 500 euro in 14 dagen tijd.

    Die handelaar geeft blijkbaar met een Stoploss van 5,27 toch de brui eraan.
    Verwacht hij nog meer koersdaling?

    Long
    2-3-2021
    Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Trader Long Goldman Sachs 5,27 2,43 3,16 3,18 0,02 3,230 +1,57% 2.000 15:58
    Turbo Long Societe Generale 6,41 4,41 0,84 0,85 0,01 0,890 -2,73% 80 13:41

    Grappig, dat moet ik geweest zijn. Deze turbo is mijn lieveling geworden, ik noem het een haar. Ze kijkt me aan, doet me huiveren, stelt me teleur, maakt me obsessief, zwak en blind. Uren kijk ik haar aan, signaleer elke cent stijging of daling en relateer dat aan de onderliggende waarde. Tot het moment dat ze ontvankelijk voor me is en ik voor haar. Dat was vandaag op 3,23. Geheel in de stijl die mij past nam ze me in haar. Niets dodelijker dan dat voor een argeloze, niet zo slimme, aan driften verslaafde man.
    Een paar minuten na aankoop kelderde de koers dus ook de turbo.
    Het was geen de brui eraan geven maar een hoopvolle (bij)koop.
    Aanvankelijk kocht ik, eerder, 1000, wijs geworden door de gewoonlijke gang van zaken: ik koop en direct zakt de koers. Dan middel ik om vervolgens met een winstje eruit te springen. Tenminste, met TT turbo’s.
    De eerste koop was op 3,38 gevolgd door een stevige daling. Op 3,18 heb ik 1000 bijgekocht. Gemiddeld in porto voor 3,28.
    Vanmorgen de mogelijkheid om voor 3,30 te verkopen.
    Maar....... Ik spoor niet.
    Het turbo handelen heeft o.a.als doel iets te kopen of te schenken, wat ik me heel goed ook zonder gokken kan permitteren. Het is gewoon een manie, een dwangmatigheid, zeg maar. Het doel van dèze turbo-exercitie is een nieuwe zitmaaier, af en toe denk ik ook aan mijzelf.
    2000 x 0,02 is €20,-. Dat schiet niet op, het gras groeit al. Toen de koers zakte naar 3,23 dacht ik, chick, je bent met 2000 erbij de mijne. Dus niet.
    Voor jouw excel-sheet kun je mij noteren voor 4000 TL TT op gemiddeld 3,255.
    Hier laat ik het voorlopig bij, tenzij de turbo weer daalt naar onder de 2 euro. Dan is het de dood of de gladiolen.

    Ik weet het, het is gokken. Met bewondering en ook ietwat naijver lees ik de berichten van de wat ruimer in de slappe was zittende posters. Veelal zijn hun aankopen fundamenteel onderbouwd of op advies van derden. Ik kan dat niet. Ik wil een snelle slag slaan. Hoeveel geld dat is is ondergeschikt. Soms belt moeders, voor wie ik mantelzorger ben, ‘s ochtends voor de boodschappen. Ik schat dan hoeveel dat gaat kosten en koop voldoende turbo’s om dat bedrag te dekken, een weekje gratis eten en drinken. Dat moet binnen een half uur gerealiseerd zijn anders is de lol eraf. Een stijging van twee cent is in dat geval voldoende om met een grijns de Aldi te plunderen en bij de Jumbo een gebakje te scoren. Het klopt echt, ik spoor niet doch het voelt prettig.
    Na de zitmaaier ga ik voor een luxe metaaldetector, eentje die tot anderhalve meter diep gaat. Ik woon in een streek waar in de middeleeuwen met de Spanjaarden gevochten is. Het lijkt me aannemelijk dat de huurlingen, veelal Zwitsers, met gouden en zilveren munten betaald werden. Ik stel me zo voor dat zo’n zending, voorafgaand aan het krijgsgewoel, ergens begraven werd. Vervolgens sneuvelden degenen die ervan wisten en ligt de schat op mij te wachten. Kun je het je voorstellen? Je loopt zwaaiend met de detector over een akker. De meter slaat wild uit, je kijkt nonchalant om je heen, begint te spitten, hoort gerinkel als de spade de munten beroert, ziet welk een gigantische hoeveelheid er ligt, pakt een handjevol en gooit dan het gat dicht vanwege pottenkijkers. Die kriebel, die spanning, die triomf, daar doe ik het voor. De rest graaf ik dan op een vroege ochtend met potdichte mist op.
    Ook hierom handel ik in turbo’s.
  3. miska 3 maart 2021 08:57
    beursboertje, TT staat al tijden genoteerd als een comateuze muurbloem-turbo, of optie zo u wil
    heeft alle tech hype rondom maps en electric vehicles gemist,
    wordt tijd dat een echte tech player deze rollator bende
    uit hun lijden verlost en ze opkoopt,
    en Harold cs met verplicht pensioen op zijn boot zet,
    met zo weinig pit en ondernemerschap kan die wereldreis lekker lang duren ;-)
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 3 maart 2021 09:30
    Dank voor uw reactie
    Ik herken de drive voor de Turbohandel. (Aldi+Jumbo)
    De winst (deels) omzetten in iets cadeau-achtigs, bv bubbels bij de Lidl maakt het leuk(er).

    Dat serieuze LT beleggers in TomTom dat niet vinden sporen is aan hen.
    Zij wachten op de heilige graal, terwijl mijn beker regelmatig gevuld is.
    ((-;

    quote:

    Beursboertje schreef op 3 maart 2021 02:31:

    [...]

    Grappig, dat moet ik geweest zijn. Deze turbo is mijn lieveling geworden, ik noem het een haar. Ze kijkt me aan, doet me huiveren, stelt me teleur, maakt me obsessief, zwak en blind. Uren kijk ik haar aan, signaleer elke cent stijging of daling en relateer dat aan de onderliggende waarde. Tot het moment dat ze ontvankelijk voor me is en ik voor haar. Dat was vandaag op 3,23. Geheel in de stijl die mij past nam ze me in haar. Niets dodelijker dan dat voor een argeloze, niet zo slimme, aan driften verslaafde man.
    Een paar minuten na aankoop kelderde de koers dus ook de turbo.
    Het was geen de brui eraan geven maar een hoopvolle (bij)koop.
    Aanvankelijk kocht ik, eerder, 1000, wijs geworden door de gewoonlijke gang van zaken: ik koop en direct zakt de koers. Dan middel ik om vervolgens met een winstje eruit te springen. Tenminste, met TT turbo’s.
    De eerste koop was op 3,38 gevolgd door een stevige daling. Op 3,18 heb ik 1000 bijgekocht. Gemiddeld in porto voor 3,28.
    Vanmorgen de mogelijkheid om voor 3,30 te verkopen.
    Maar....... Ik spoor niet.
    Het turbo handelen heeft o.a.als doel iets te kopen of te schenken, wat ik me heel goed ook zonder gokken kan permitteren. Het is gewoon een manie, een dwangmatigheid, zeg maar. Het doel van dèze turbo-exercitie is een nieuwe zitmaaier, af en toe denk ik ook aan mijzelf.
    2000 x 0,02 is €20,-. Dat schiet niet op, het gras groeit al. Toen de koers zakte naar 3,23 dacht ik, chick, je bent met 2000 erbij de mijne. Dus niet.
    Voor jouw excel-sheet kun je mij noteren voor 4000 TL TT op gemiddeld 3,255.
    Hier laat ik het voorlopig bij, tenzij de turbo weer daalt naar onder de 2 euro. Dan is het de dood of de gladiolen.

    Ik weet het, het is gokken. Met bewondering en ook ietwat naijver lees ik de berichten van de wat ruimer in de slappe was zittende posters. Veelal zijn hun aankopen fundamenteel onderbouwd of op advies van derden. Ik kan dat niet. Ik wil een snelle slag slaan. Hoeveel geld dat is is ondergeschikt. Soms belt moeders, voor wie ik mantelzorger ben, ‘s ochtends voor de boodschappen. Ik schat dan hoeveel dat gaat kosten en koop voldoende turbo’s om dat bedrag te dekken, een weekje gratis eten en drinken. Dat moet binnen een half uur gerealiseerd zijn anders is de lol eraf. Een stijging van twee cent is in dat geval voldoende om met een grijns de Aldi te plunderen en bij de Jumbo een gebakje te scoren. Het klopt echt, ik spoor niet doch het voelt prettig.
    Na de zitmaaier ga ik voor een luxe metaaldetector, eentje die tot anderhalve meter diep gaat. Ik woon in een streek waar in de middeleeuwen met de Spanjaarden gevochten is. Het lijkt me aannemelijk dat de huurlingen, veelal Zwitsers, met gouden en zilveren munten betaald werden. Ik stel me zo voor dat zo’n zending, voorafgaand aan het krijgsgewoel, ergens begraven werd. Vervolgens sneuvelden degenen die ervan wisten en ligt de schat op mij te wachten. Kun je het je voorstellen? Je loopt zwaaiend met de detector over een akker. De meter slaat wild uit, je kijkt nonchalant om je heen, begint te spitten, hoort gerinkel als de spade de munten beroert, ziet welk een gigantische hoeveelheid er ligt, pakt een handjevol en gooit dan het gat dicht vanwege pottenkijkers. Die kriebel, die spanning, die triomf, daar doe ik het voor. De rest graaf ik dan op een vroege ochtend met potdichte mist op.
    Ook hierom handel ik in turbo’s.
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 3 maart 2021 09:31
    'Dure' techaandelen drukken Wall Street weer in het rood

    De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met verliezen gesloten. Technologieaandelen drukten op de graadmeters, nu er toch weer zorgen zijn over te hoge waarderingen voor deze bedrijven. Een dag eerder werd nog de sterkste winst sinds juni opgetekend.

    bron:
    www.iex.nl/Nieuws/ANP-020321-325/Dure...

    TomTom beweegt mee met de grote Techbedrijven. Wat een opluchting! Nu weten we waar de koersdaling door komt. Niet door “de grote inkoper”, niet door duistere zaken van de heer Goddijn. Maar gelijk aan de koersbeweging omlaag van de Techreuzen en Tesla.
    ((-;
  6. PGV 3 maart 2021 10:37
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 3 maart 2021 09:31:

    'Dure' techaandelen drukken Wall Street weer in het rood

    De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met verliezen gesloten. Technologieaandelen drukten op de graadmeters, nu er toch weer zorgen zijn over te hoge waarderingen voor deze bedrijven. Een dag eerder werd nog de sterkste winst sinds juni opgetekend.

    bron:
    www.iex.nl/Nieuws/ANP-020321-325/Dure...

    TomTom beweegt mee met de grote Techbedrijven. Wat een opluchting! Nu weten we waar de koersdaling door komt. Niet door “de grote inkoper”, niet door duistere zaken van de heer Goddijn. Maar gelijk aan de koersbeweging omlaag van de Techreuzen en Tesla.
    ((-;

    Is ook een opluchting als de Nasdaq flink stijgt dat we ook lekker meestijgen.
  7. forum rang 7 Wereldbelegger 3 maart 2021 11:22
    Het goudgerande-dividendpotentieel-overname-exit aandeel heeft het een beetje moeilijk op weg naar de Q1 cijfers 2021 op 14 april.

    Technical Summary
    Type 5 Min 15 Min Hourly Daily Monthly
    Moving Averages Strong Sell Strong Sell Sell Strong Sell Strong Sell
    Technical Indicators Strong Sell Strong Sell Strong Sell Strong Sell Sell
    Summary Strong Sell Strong Sell Strong Sell Strong Sell Strong Sell
  8. Kuiken 3 maart 2021 11:22
    AMSTERDAM (ANP) - Autoconcern Stellantis, dat in januari is ontstaan door de fusie van het Franse PSA, moederbedrijf van Peugeot, Citroën en Opel, met het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler, rekent dit jaar op hogere verkopen. Vorig jaar stonden de verkopen van de nu op drie na grootste automaker ter wereld nog fors onder druk door de coronacrisis.

    De onderneming verwacht dat dit jaar in alle regio's de verkopen zullen groeien, met name in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Vorig jaar ging de verkoop van Fiat Chrysler met 22 procent onderuit door de crisis en de productieverstoringen in de auto-industrie vanwege de pandemie. Voor PSA ging het om een krimp van bijna 28 procent.
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 3 maart 2021 12:32
    Louwman, Tomtom en ALD onder halve finalisten Automotive Innovation Award 2021

    De uitreiking van de awards is op 6 september.

    En in de categorie Services zijn de volgende inzendingen genomineerd:

    ALD Move (ALD Automotive), een integrale mobiliteitsoplossing voor bedrijven, met advies op basis van een zelflerend algoritme
    Hazard Warnings (TomTom), een automatisch waarschuwingssysteem voor gevaren op de weg, dat gekoppeld kan worden aan zelfrijdende functionaliteit in de auto
    PowerD (PowerD), optimaal opladen van elektrische auto’s op tijden dat er veel duurzame energie wordt opgewekt
    RoadCheck (TomTom), een extra laag over de kaart waardoor auto pro-actief kan aangeven waar zelfrijdende functionaliteiten wel en niet werken
    Slimme scootmobiel (Louwman Group), predictive maintenance en slimme ondersteuning op afstand voor scootmobielgebruikers

    bron:
    automotive-online.nl/management/laats...
  10. Energy 3 maart 2021 13:30
    Goed voor de backlog

    quote:

    Kuiken schreef op 3 maart 2021 11:22:

    AMSTERDAM (ANP) - Autoconcern Stellantis, dat in januari is ontstaan door de fusie van het Franse PSA, moederbedrijf van Peugeot, Citroën en Opel, met het Italiaans-Amerikaanse Fiat Chrysler, rekent dit jaar op hogere verkopen. Vorig jaar stonden de verkopen van de nu op drie na grootste automaker ter wereld nog fors onder druk door de coronacrisis.

    De onderneming verwacht dat dit jaar in alle regio's de verkopen zullen groeien, met name in Europa, Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Vorig jaar ging de verkoop van Fiat Chrysler met 22 procent onderuit door de crisis en de productieverstoringen in de auto-industrie vanwege de pandemie. Voor PSA ging het om een krimp van bijna 28 procent.
  11. forum rang 4 marathon 11 3 maart 2021 13:33
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 3 maart 2021 12:32:

    Louwman, Tomtom en ALD onder halve finalisten Automotive Innovation Award 2021

    De uitreiking van de awards is op 6 september.

    En in de categorie Services zijn de volgende inzendingen genomineerd:

    ALD Move (ALD Automotive), een integrale mobiliteitsoplossing voor bedrijven, met advies op basis van een zelflerend algoritme
    Hazard Warnings (TomTom), een automatisch waarschuwingssysteem voor gevaren op de weg, dat gekoppeld kan worden aan zelfrijdende functionaliteit in de auto
    PowerD (PowerD), optimaal opladen van elektrische auto’s op tijden dat er veel duurzame energie wordt opgewekt
    RoadCheck (TomTom), een extra laag over de kaart waardoor auto pro-actief kan aangeven waar zelfrijdende functionaliteiten wel en niet werken
    Slimme scootmobiel (Louwman Group), predictive maintenance en slimme ondersteuning op afstand voor scootmobielgebruikers

    bron:
    automotive-online.nl/management/laats...
    Lekker interessant voor de aandeelhouders.
    In 4.5 uur 84 K stukken verhandeld(?)
    Ze wachten liever met inkopen tot het progje de handel weer kan overnemen en het koersje weer omlaag gezet kan worden zodat het schuiven vanuit de LP kan beginnen. We kunnen er ons druk over blijven maken maar het bedrijf en zijn bestuur raakt het totaal niet. By far het slechtste bedrijf waarin ik ooit binnen NL geïnvesteerd heb.
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 3 maart 2021 16:07
    Dat geldt voor mij niet.
    Ik heb slechtere investeringen gedaan in NL bedrijven
    * Wat net even anders uitgedrukt is dan het "By far het slechtste bedrijf" want dat ben ik niet met u eens.

    Met een gemiddelde aankoopprijs van 6,59 sta ik nog aan de goede kant en heb nog wat TT Turbowinst geld gereserveerd voor eventueel wat bijkoop wanneer de 6 voor de komma weer op de borden verschijnt.

    * Met optiesconstructies en Turbohandeltjes is wel wat geld te verdienen in TT
    Niet de hoofdprijs maar wel rendementen die optelbaar zijn.
    Beter dan wachten, wachten, wachten en verbijten, verbijten, verbijten.

    quote:

    marathon 11 schreef op 3 maart 2021 13:33:

    [...]
    Lekker interessant voor de aandeelhouders.
    In 4.5 uur 84 K stukken verhandeld(?)
    Ze wachten liever met inkopen tot het progje de handel weer kan overnemen en het koersje weer omlaag gezet kan worden zodat het schuiven vanuit de LP kan beginnen. We kunnen er ons druk over blijven maken maar het bedrijf en zijn bestuur raakt het totaal niet. By far het slechtste bedrijf waarin ik ooit binnen NL geïnvesteerd heb.
  13. forum rang 7 Wereldbelegger 3 maart 2021 16:40
    Filmpje te zien na registratie

    TomTom maakt, net als bijvoorbeeld Philips, een transformatie door van B2C- naar B2B-bedrijf: van navigatiekastjes naar location technology. Om deze shift te maken moest binnen marketing op verschillende vlakken het roer om: hoe haal je leads binnen met een verhaal over de toekomst?

    TomTom is een enorm sterk merk, maar de perceptie ervan is niet in lijn met de nieuwe strategie. Remko Strik vertelt wat de essentiële verschillen zijn tussen een B2C- en een B2B-benadering en hoe de mindset van de organisatie daarbij is veranderd.

    Spreker
    Remko Strik (Head of Digital, TomTom)

    bron:
    www.emerce.nl/webcasts/tomtom-navigat...

    *Over de mindset van de LT-belegger wordt niet gesproken.
    ((-;
  14. forum rang 4 marathon 11 3 maart 2021 16:45
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 3 maart 2021 16:07:

    Dat geldt voor mij niet.
    Ik heb slechtere investeringen gedaan in NL bedrijven
    * Wat net even anders uitgedrukt is dan het "By far het slechtste bedrijf" want dat ben ik niet met u eens.

    Met een gemiddelde aankoopprijs van 6,59 sta ik nog aan de goede kant en heb nog wat TT Turbowinst geld gereserveerd voor eventueel wat bijkoop wanneer de 6 voor de komma weer op de borden verschijnt.

    * Met optiesconstructies en Turbohandeltjes is wel wat geld te verdienen in TT
    Niet de hoofdprijs maar wel rendementen die optelbaar zijn.
    Beter dan wachten, wachten, wachten en verbijten, verbijten, verbijten.

    [...]
    Ik heb het niet over de investering maar over het bedrijf TT.
    Dat is by far in mijn beleggersleven het slechtst presterende bedrijf.
    Zoveel geld verbrand zo slecht communiceren en vooral zoveel schijt hebben aan de beleggers die de Teleatlas
    ellende voor het bestuur hebben opgelost.
    En ja nu ook weer omlaag doorschuiven. Elke dag einde middag het zelfde verhaal. Walgelijk!!
686 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 35 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.