Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel OCI AEX:OCI.NL, NL0010558797

Laatste koers (eur) Verschil Volume
10,700   -0,035   (-0,33%) Dagrange 10,500 - 10,750 709.042   Gem. (3M) 760,2K

OCI - 2021

7.828 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 392 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. bambricks 25 februari 2021 16:23
    quote:

    Ruval schreef op 25 februari 2021 13:14:

    Zal echt stap voor stap blijven gaan. Onderliggend redelijk goede cijfers, beter dan gemiddelde analistenverwachting. Dit geldt voor ebitda en afbouw schuld. Aantrekkelijkheid van dit aandeel neemt hierdoor verder toe.

    In Q1 2021 een extra versnelling in prijsverhogingen en daarnaast is focus op duurzaamheid iets wat beleggers interessant vinden.

    Nagenoeg geen positieve koersreactie en zelfs een daling die ik wat overdreven vindt. Plannen vwb verkoop Methanol zijn niet abstract genoeg en daarom nu geen korte termijn extra koers jump. Ik ga straks even naar conference call luisteren, benieuwd wat daar wellicht over Methanol wordt gezegd.
    ruval,

    Kan je een feedback geven van de belangrijkste punten die U heeft beluisterd?
    Mijn dank alvast.
  2. [verwijderd] 25 februari 2021 16:48
    We zijn 4jaar later en weten nog niks.
    OCI steekt €100 miljoen in Delfzijl
    18 min geleden Edwin van der Schoot

    Kunstmest en methanolproducent OCI steekt ongeveer €100 miljoen in zijn raffinaderij BioMCN in Delfzijl. Dat maakte OCI woensdag bekend bij zijn halfjaarresultaten.

    Dat maakte het bedrijf woensdag bekend tijdens de presentatie van zijn halfjaarcijfers. OCI kocht in 2015 voor $15 miljoen de bioraffinaderij BioMCN en zijn 65 werknemers van investeerder Waterland, terwijl één van de twee productielijnen wegens lage prijzen in de mottenballen lag. Die lijn wil OCI nu weer opstarten, omdat de methanolprijzen wereldwijd flink in de lift zitten. Methanol is bruikbaar als brandstof, maar ook een veelgebruikte bouwsteen in de chemische industrie. OCI denkt 'ongeveer €100 miljoen''nodig te hebben voor Delfzijl.

    De operationeel directeur en de marketingmanager van BioMCN wilden niet reageren op het heugelijke nieuws, en verwezen voor tekst en uitleg door naar de internationale holding.

    Recordproductie

    Delfzijl is de laatste van een serie grote investeringen in fabrieken in Nederland, Egypte, Algerije en de VS. Het bedrijf zou nu de handen vrij moeten hebben voor forse groei, meent Yousef Husseini, een analist die het bedrijf volgt. „De resultaten zijn beter dan verwacht, maar het moet nog veel beter kunnen, omdat er twee fabrieken onverwacht sloten (in Algerije en de VS) een een derde, in Iowa, pas net is geopend. Positief is ook dat OCI goed in de kosten heeft gesneden. De Europese fabriek (in Geleen, red.) heeft een recordproductie gerealiseerd.”

    Husseini verwacht weliswaar een beperkte inpact van orkaan Harvey in het derde kwartaal op de fabriek in Beaumont, Texas, maar ziet vooral de winstgevendheid van kunstmest op de wereldmarkt oplopen. „De prijzen hebben de wind in de rug.”

    Nieuwe fabrieken

    OCI heeft de afgelopen jaren miljarden geïnvesteerd in onderhoud en bouw van nieuwe fabrieken. Dat moet zich gaan uitbetalen, de investeringen dalen naar zo’n $150 tot $200 miljoen per jaar naar schatting, maar de omzet moet kunnen stijgen van $2 miljard in 2016 naar $3 miljard in 2018, zo becijfert Husseini in een rapport.

    Woensdag rapporteerde OCI over de eerste zes maanden van 2017 een omzet van $1,03 miljard (+10%) en een bedrijfsresultaat (ebitda, +8%) van $316 miljoen. OCI zelf wil die extra inkomsten gaan gebruiken voor het inlossen van zijn gigantische schuldenlast van $4,4 miljard.

    DSM

    OCI is een internationaal bedrijf, dat voortkomt uit de voormalige kunstmest en methanolproductie van DSM. Het hoofdkantoor staat nog altijd in Geleen. Dat verkocht het in 2010 voor €310 miljoen aan OCI, dat toen nog overwegend een bouwbedrijf was in handen van de Egyptische miljardair Nassef Sawiris. Het bedrijf heeft een roerige periode achter de rug, waarin het in 2013 in Amsterdam naar de beurs ging en het bouwbedrijf vervolgens in 2015 verzelfstandigde.

    In 2016 werd het geduld van beleggers flink op de proef gesteld toen een lucratieve overname van $6 miljard door het Amerikaanse CF Industries klapte.
  3. forum rang 6 BultiesBrothers 25 februari 2021 16:51
    quote:

    bambricks schreef op 25 februari 2021 16:23:

    [...]

    ruval,

    Kan je een feedback geven van de belangrijkste punten die U heeft beluisterd?
    Mijn dank alvast.

    Wat is er tot nu toe een beetje uithaal is dat die methanoltak niet verkocht gaat worden.
    Ze hebben het teveel lief , vanwege alle mogelijkheden die methanol kan innemen wbt een groene brandstoffen. Wat denk jij Ruval?
    Wat mij betreft kappen ze het gewoon af, want het blijft nu vaag en vertroebelt het perspectief een beetje.
    Ze zijn meer gefocussed of deleveraging via cashflow en herstructuren van de bonds dan hun tafelzilver verkopen
  4. forum rang 6 Ruval 25 februari 2021 16:59
    quote:

    BultiesBrothers schreef op 25 februari 2021 16:51:

    [...]

    Wat is er tot nu toe een beetje uithaal is dat die methanoltak niet verkocht gaat worden.
    Ze hebben het teveel lief , vanwege alle mogelijkheden die methanol kan innemen wbt een groene brandstoffen. Wat denk jij Ruval?
    Wat mij betreft kappen ze het gewoon af, want het blijft nu vaag en vertroebelt het perspectief een beetje.
    Ze zijn meer gefocussed of deleveraging via cashflow en herstructuren van de bonds dan hun tafelzilver verkopen
    Ben nog aan het luisteren.

    Mijn indruk is dat ze op basis van giga ontwikkelingen (productie én prijzen) in een redelijke luxe positie zitten. Ze hebben er vertrouwen in dat ze ook zonder verkoop Methanol de schuld snel kunnen terugbrengen tot onder 3x ebitda. In HJ1 2020 komen ze er definitief op terug.

    Verder moet Q1 een giga goed kwartaal worden als ik het zo beluister. Ze verwachten een verdere versnelling qua productie en zijn positief over verdere prijsontwikkeling. Prijzen zijn fors opgelopen maar nog altijd historisch onder lange termijn gemiddelde.

    Verwachten ook veel van ESG / duurzaamheid. Niet zozeer vanuit sustainability maar ze verwachten hier veel geld mee te verdienen :-). Zal niet perse leiden tot enorme CAPEX uitgaven en indien wel dan snelle terugverdientijd.

  5. forum rang 6 BultiesBrothers 25 februari 2021 17:17
    Wat punten: Q1 liggen de prijzen nog een stuk hoger dan Q4 (dan hebben we het nog over oktober en november). Ik dacht te horen dat in 2020 ammonia op het laagste punt ergens in de 100-200 heeft aangetikt en op dit moment 400+ is (nog even nalezen later in transcript). Het meeste wordt verkocht relatief op korte termijn (spot) en vrij weinig of lange termijn contracten. De kou in de VS heeft ervoor gezorgd dat de markt nog tighter is geworden (outages) wat positief zal uitpakken komende maanden.

    Het midden oosten heeft nogsteeds een premium tov de markt in de VS en EU.
    Groene energie gaan ze goed gebruik van kunnen maken, vooral de MENA, want daar is ruimte genoeg voor enorme zonneparken en windparken die hun ammonia etc een groen label kunnen geven.

  6. forum rang 6 Plein777 25 februari 2021 19:41
    quote:

    bambricks schreef op 25 februari 2021 18:38:

    Ruval en BB dank voor jullie bijdrage van de toelichting de Q4 cijfers.

    Ik heb en hou het zelfde vertrouwen in dit bedrijf dit gaat goed komen.
    Schrijf puts voor iedere maand en neem ze zo nodig af.

    Mrt heb ik de volgende puts 11,15 en 18 alleen de 18 wellicht afnemen.
    Ik heb 35 calls sept strike 20 -2021 verkocht, premie € 1,50
  7. forum rang 6 BultiesBrothers 25 februari 2021 20:51
    www.oci.nl/media/1884/oci-nv-q4-2020-...

    Als je pagina 7 erbij pakt met die tabel over benchmark prijzen.
    Dan liggen de prijzen voor zowel methanol, ammonia en urea vandaag de dag een stuk hoger.
    Bijv methanol R'dam FOB: q4 253 $/t ----> Eind december lag het al op zo'n 330 €/t (=400$/t).
    Bijv urea Egypt FOB: q4 249 $/t -----> Half januari ca 320 $/t en vandaag de dag al 380 $/t!

    En dan de prijs stijgingen in de VS en Middle East daar nog bovenop, dan moet Q1 2021 toch een mega goed kwartaal tot nu toe zijn???
  8. forum rang 6 BultiesBrothers 25 februari 2021 20:57
    "Kunstmestproducent OCI stijgt nauwelijks (0,1%) ondanks een koopadvies van Degroof Petercam die 'sterke support' ziet voor het bedrijf vanwege verwachte hogere prijzen voor kunstmest. "

    Stukje uit het fd vandaag.
    Iemand koopadvies van Degroof Petercam voorbij zien komen?
  9. forum rang 6 BultiesBrothers 25 februari 2021 21:12
    Zoals we vandaag te horen kregen (nog meer dan bij q3 2020 cijfers) is dat ze volop inzetten op green ammonia en biofuels. Dit is natuurlijk heel nobel en de toekomst.
    Maar in hoeverre kan de andere industrie zoals scheepvaart en autobouwers deze ontwikkeling bijhouden? Krijg je niet een mismatch dat OCI de omschakeling op orde heeft, maar dat ze nog niet goed kunnen afzetten omdat de andere industrie nog niet zover is met de ontwikkelingen?

    Iemand goede kijk op deze ontwikkelingen?
  10. [verwijderd] 25 februari 2021 21:32
    quote:

    BultiesBrothers schreef op 25 februari 2021 21:12:

    Zoals we vandaag te horen kregen (nog meer dan bij q3 2020 cijfers) is dat ze volop inzetten op green ammonia en biofuels. Dit is natuurlijk heel nobel en de toekomst.
    Maar in hoeverre kan de andere industrie zoals scheepvaart en autobouwers deze ontwikkeling bijhouden? Krijg je niet een mismatch dat OCI de omschakeling op orde heeft, maar dat ze nog niet goed kunnen afzetten omdat de andere industrie nog niet zover is met de ontwikkelingen?

    Iemand goede kijk op deze ontwikkelingen?
    Lees de stukken die ik al veel eerder plaatste van CF en YARA die allen inzetten op deze ontwikkelingen,maar het verdienmodel over deze mooie groene ontwikkelingen zal nog vele jaren duren
    voor 2025 is daar nog niks mee te verdienen,er is nog een hele lange weg te gaan.
  11. [verwijderd] 25 februari 2021 21:38
    Hier nog een stuk van gisteren.
    2021 February 24 09:20

    MPA and Yara join to Ammonia-fuelled tanker Joint Development Project
    Ammonia-fuelled tanker Joint Development Project (JDP) partners - MISC Berhad (MISC), Lloyd’s Register (LR), Samsung Heavy Industries (SHI) and MAN Energy Solutions (MAN) announced the entry of two new partners – the Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) and Yara International ASA (Yara) at a recent webinar focused on Ammonia as a Shipping Fuel which was organized by the Getting to Zero Coalition’s Fuels & Technologies workstream. The JDP partners also went on to announce a name for the expanded coalition - The Castor Initiative, according to MPA's release.

    Leading fertilizer company - Yara will work alongside MISC, LR, SHI and MAN to develop ammonia propulsion ships to support the maritime industry’s drive to decarbonisation.

    In addition, the consortium will be able to tap onto MPA’s experience as a bunkering hub and flag state to gather insights on safety issues and ammonia bunkering procedures, and gain access to research capabilities in Singapore.

    The addition of MPA and Yara means that the alliance which was first unveiled in January 2020, now has a complete representation from all areas of the maritime ecosystem. The experience and expertise of each partner will be central to the success of the initiative, from conception to project realisation.

    This announcement follows a key project milestone in September 2020 when LR awarded Approval in Principle to SHI for its ammonia-fuelled tanker design with the aim of commercialising these developments by 2024.

    To meet the International Maritime Organization’s (IMO) 2050 ambitions on halving greenhouse gas (GHG) emissions from 2008 levels, zero-carbon vessels need to enter the world fleet by 2030. The JDP was motivated by the partners’ shared belief that the maritime industry needs leadership and greater collaboration if shipping is to meet the IMO’s GHG ambitions.

    While ammonia is one of the fuels being considered by maritime stakeholders, the partners also recognise that the shipping industry will need to explore multiple decarbonisation pathways and hope their collaboration will spur others in the maritime industry to join forces on addressing this global challenge.
7.828 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 392 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.