Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
8,870   -0,095   (-1,06%) Dagrange 8,815 - 8,980 33.405   Gem. (3M) 32,4K

Forum geopend voor Euronav

19.476 Posts
Pagina: «« 1 ... 762 763 764 765 766 ... 974 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Bosuilius 4 februari 2021 15:20
    De Tijd: Euronav eindigt superjaar met kwartaalverlies

    Dankzij een fantastisch eerste halfjaar boekt Euronav over 2020 een megawinst. Het vierde kwartaal was echter verlieslatend en er is niet meteen beterschap in zicht.

    Het vierde en het eerste kwartaal zijn normaal gesproken de beste driemaandsperioden voor tankerrederijen, omdat het noordelijk halfrond dan onder de winter kreunt en meer olie verbruikt. Dit jaar draait het helemaal anders uit. Voor de Belgische tankerrederij Euronav EURN-0,22% was het ronduit een moeilijke periode, en de problemen zijn nog niet van de baan.

    De vrachttarieven voor olietankers, die bepalend zijn voor de winst, staan al sinds augustus stevig onder druk door een combinatie van factoren. De beperkende maatregelen om een verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan leiden tot een lagere olieconsumptie. De olieproducerende landen van de OPEC+ hebben daarom hun productiebeperkingen verlengd of nog verstrengd. Tot slot is er een overaanbod van tankertonnage in verhouding tot de beschikbare ladingen.

    ‘Het laatste kwartaal van 2020 en de huidige marktomstandigheden behoren tot de meest uitdagende in het recente geheugen voor olietankeroperatoren’, zegt Hugo De Stoop, de CEO van Euronav, in een persbericht. 'De markt blijft onevenwichtig, waarbij te veel schepen op te weinig ladingen jagen.’

    Het gemiddelde vrachttarief dat Euronav voor zijn VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 320.000 ton) op de spotmarkt verkreeg, bedroeg in het vierde kwartaal 20.500 dollar per dag. Dat is ruim onder het break-evenpunt. De Suezmax-tankers (120.000-200.000 ton) verdienden gemiddeld 12.300 dollar per dag, eveneens veel te weinig om rendabel te kunnen varen.

    Zwakke kwartaalcijfers

    Dat alles leidde tot zwakke vierdekwartaalcijfers. Euronav realiseerde een omzet van 138,4 miljoen dollar, minder dan de helft van een jaar eerder (355,2 miljoen). De brutobedrijfswinst (ebitda) belandde op 49,8 miljoen dollar tegen 267,5 miljoen in het vierde kwartaal van 2019.

    Onderaan de tabel noteert een kwartaalverlies van 58,7 miljoen dollar. Dat is meer dan de 41,7 miljoen dollar die de analisten volgens de nieuwsdienst Bloomberg hadden verwacht. Desondanks kunnen aandeelhouders rekenen op een vast dividend van 3 dollarcent per aandeel, in lijn met het uitkeringsbeleid van het bedrijf.

    Over heel 2020 boekt Euronav wel een superresultaat, dankzij de megawinsten in het eerste halfjaar: een nettowinst van 472,8 miljoen dollar, ruim vier keer zoveel als in 2019.

    Olieconsumptie

    Euronav ziet niet meteen beterschap. De moeilijke marktomstandigheden moeten ertoe leiden dat meer oude tankers uit de vaart worden genomen en tot schroot worden herleid. De hogere staalprijzen kunnen een handje helpen. De overcapaciteit zou daardoor verminderen.

    Voor een echte verbetering van de tankermarkt - en de vrachttarieven - moet de wereldwijde olieconsumptie weer toenemen tot de precoronaniveaus, en moeten de olievoorraden aan land worden aangevuld, zegt Euronav. Dat zal op zijn beurt de OPEC+ ertoe aanzetten de productiebeperkingen op te heffen.

    Wanneer dat gebeurt, zal grotendeels afhangen van de succesvolle uitrol van de coronavaccins. Op grote schaal mag dat in het tweede kwartaal worden verwacht. Dat betekent dat de eerste jaarhelft van 2021 wellicht bijzonder lastig zal zijn voor tankerrederijen.

    In het eerste kwartaal blijven de vrachttarieven ondermaats. Euronav heeft tot dusver 46 procent van zijn VLCC-capaciteit op de spotmarkt verhuurd tegen 16.396 dollar per dag. Van de Suezmax-vloot is 54 procent ‘gefixt’ tegen 9.207 dollar. Dat zijn prijzen die niet-kostendekkend zijn.
  2. Kojo 4 februari 2021 15:23
    @ Stefzele,

    Ik zit al lang in Euronav. En met een stevig pakket. Aan een GAK van € 7,03. Ik heb al meermaals de kans gehad om mooie winsten te realiseren. Maar ik hou ze. Ze hebben me al aardig wat dividend opgebracht. Dat het bedrijf er een paar moeilijke kwartalen heeft opzitten en er nog een paar moeilijke kwartalen aankomen, dat hoort nu eenmaal bij een bedrijf dat zo cyclisch is. het enige wat me deze morgen echt tegenviel is het magere kwartaaldividend. Ik had verwacht dat het minstens 5 dollarcent zou bedragen.

    En al bij al is de situatie van Euronav hoopgevend. Weer een paar nieuwe tankers besteld om in vaart te komen als vrachttarieven weer pieken, kunnen ze een paar oudere verkopen met realisatie van mooie meerwaarden. Eenmaal COVID-19 onder controle is en de relanceplannen in uitvoering komen zal Euronav in de spits lopen om daarvan te profiteren. En met een aanzienlijk pak door het bedrijf ingekochte aandelen zal de trouwe aandeelhouder daar mee van genieten.

    Dat wilt niet zeggen dat k ten eeuwige dage in Euronav zal blijven beleggen. Want de omslag naar hernieuwbare energie zal het bedrijf ooit parten spelen. Maar dat is nog niet voor de eerstkomende jaren.
  3. Stefzele1 4 februari 2021 15:55
    @Kojo2, je moest deze morgen en vorige week bijgekocht hebben aan €6,5...maar met één GAK van €7 moet je uwe nachtrust niet laten hé want dat komt sowieso in orde...ik heb géén geld meer om te investeren want heb mijn buikje rond gekocht in Barco en dat tot eind 2022...succes...
  4. Vavli 4 februari 2021 16:00
    quote:

    Kojo2 schreef op 4 februari 2021 15:23:

    @ Stefzele,

    Ik zit al lang in Euronav. En met een stevig pakket. Aan een GAK van € 7,03. Ik heb al meermaals de kans gehad om mooie winsten te realiseren. Maar ik hou ze. Ze hebben me al aardig wat dividend opgebracht. Dat het bedrijf er een paar moeilijke kwartalen heeft opzitten en er nog een paar moeilijke kwartalen aankomen, dat hoort nu eenmaal bij een bedrijf dat zo cyclisch is. het enige wat me deze morgen echt tegenviel is het magere kwartaaldividend. Ik had verwacht dat het minstens 5 dollarcent zou bedragen.

    En al bij al is de situatie van Euronav hoopgevend. Weer een paar nieuwe tankers besteld om in vaart te komen als vrachttarieven weer pieken, kunnen ze een paar oudere verkopen met realisatie van mooie meerwaarden. Eenmaal COVID-19 onder controle is en de relanceplannen in uitvoering komen zal Euronav in de spits lopen om daarvan te profiteren. En met een aanzienlijk pak door het bedrijf ingekochte aandelen zal de trouwe aandeelhouder daar mee van genieten.

    Dat wilt niet zeggen dat k ten eeuwige dage in Euronav zal blijven beleggen. Want de omslag naar hernieuwbare energie zal het bedrijf ooit parten spelen. Maar dat is nog niet voor de eerstkomende jaren.
    Het dividend voor het vierde kwartaal is inderdaad schraal maar dat wordt gevompenseerd door het nieuws dat Euronav voor 50 miljoen aandelen zal inkopen. Aan de huidige koers is dat een koopje. Daarmee zullen ze dan aan 10 procent zitten die ze mochten inkopen. Ben benieuwd of ze toestemming krijgen voor inkopen daar bovenop. Het betekent alvast dat in de toekomst 10 procent van de winst extra verdeeld kan worden aan ons.
    En dan gisteren ook nog de aankoop van twee tankers aan een gunstige prijs.
    Dat wijst er allemaal op dat Euronav optimistisch is over de toekomst. Ik denk dat we hetzelfde koersverloop gaan zien als in 2019: in de loop van het jaar naar 11 euro.
19.476 Posts
Pagina: «« 1 ... 762 763 764 765 766 ... 974 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.