Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
14,790   -0,180   (-1,20%) Dagrange 14,570 - 15,040 190.271   Gem. (3M) 200,2K

AMG - eerste kwartaal 2021

2.161 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 109 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. viper one 31 december 2020 12:27
    Ik wens iedereen op dit forum in de eerste plaats een goede gezondheid en op de tweede plaats een spetterend beursjaar. Ik heb wat gewacht om te posten omdat enkele zaken dienden uitgeklaard te worden. De Brexit is eindelijk een feit en met een akkoord waar beide partijen mee kunnen leven. Belangrijk detail van de Brexit is dat er een bilateraal akkoord is dat er geen invoerrechten dienen betaald te worden en dat de handel tussen UK en EU gewoon verder zal gaan. Trump is nog wat aan het tegenspartelen maar zal uiteindelijk gewipt worden. De vaccins zijn goedgekeurd en worden wereldwijd reeds verdeeld. In China is er al een paar jaar een wet die bepaalt dat staal voor infrastructuur een bepaald minimumpercentage aan Vanadium dient te bevatten hetgeen de grondstofprijzen ten goede zal komen. Blijft nog de vraag in hoeverre Europa zal gaan met de "green deal" en de subsidies hiervoor maar dankzij de toekomstige economische hefboom die verwacht wordt zal dat ook wel goed komen. In het verleden kwam AMG altijd goed uit de startblokken in Januari maar het is ook al gebeurd dat de start zwak was en dit over het jaar spectaculair verbeterde.
    Voor AMG is het altijd noodzakelijk dat de puzzelstukjes mooi samenvallen op het juiste moment en in het verleden was dit niet altijd het geval, meestal door globale omstandigheden waar het bedrijf geen invloed op had. Ik bezit reeds meer dan 10 jaar AMG aandelen, en het aandeel kan soms zeer schadelijk zijn voor de gezondheid... Dit gezegd zijnde heb ik er nog steeds rotsvast vertrouwen in dat dit aandeel in de nabije toekomst rond de 75 € kan noteren. Ik reken erop dat dit 2022 of 2023 het geval zal zijn, afhankelijk van het feit of ze de boel gaan opsplitsen of niet. Neen, er komt geen overname. Beste wensen aan iedereen
  2. aandeeltje! 31 december 2020 17:45
    Viper en anderen. Fijne jaarwisseling. 2021 wordt kwa omstandigheden natuurlijk beter dan 2020. Financieel gezien overigens maar afwachten. 2020 was beurstechnisch opmerkelijk.
    Voor AMG zijn de startomstandigheden 2021 ok, maar de prijsstijging en ergo marge moet zich wel nog even doorzetten.
    Kwa koers, denk ik dat er nog goede rek in zit, maar ben ook wel een beetje beducht over de kartelrand die ik nu zie, het koers AMG kan zomaar naar beneden gedrukt worden met wat grotere pakketten...
    Mijn startpositie (long) is overigens vele malen kleiner dan 2017/2018.
    Ik heb helmaal niet langdurig (voor vele jaren bedoel ik dan) posities, hoewel ik dus wel een aantal fondsen blijf volgen. Ik handel naar bevinden en vooral gericht op sentiment waarbij fundament natuurlijk helpt.
  3. [verwijderd] 31 december 2020 21:00
    quote:

    viper one schreef op 31 december 2020 12:27:

    Ik wens iedereen op dit forum in de eerste plaats een goede gezondheid en op de tweede plaats een spetterend beursjaar. Ik heb wat gewacht om te posten omdat enkele zaken dienden uitgeklaard te worden. De Brexit is eindelijk een feit en met een akkoord waar beide partijen mee kunnen leven. Belangrijk detail van de Brexit is dat er een bilateraal akkoord is dat er geen invoerrechten dienen betaald te worden en dat de handel tussen UK en EU gewoon verder zal gaan. Trump is nog wat aan het tegenspartelen maar zal uiteindelijk gewipt worden. De vaccins zijn goedgekeurd en worden wereldwijd reeds verdeeld. In China is er al een paar jaar een wet die bepaalt dat staal voor infrastructuur een bepaald minimumpercentage aan Vanadium dient te bevatten hetgeen de grondstofprijzen ten goede zal komen. Blijft nog de vraag in hoeverre Europa zal gaan met de "green deal" en de subsidies hiervoor maar dankzij de toekomstige economische hefboom die verwacht wordt zal dat ook wel goed komen. In het verleden kwam AMG altijd goed uit de startblokken in Januari maar het is ook al gebeurd dat de start zwak was en dit over het jaar spectaculair verbeterde.
    Voor AMG is het altijd noodzakelijk dat de puzzelstukjes mooi samenvallen op het juiste moment en in het verleden was dit niet altijd het geval, meestal door globale omstandigheden waar het bedrijf geen invloed op had. Ik bezit reeds meer dan 10 jaar AMG aandelen, en het aandeel kan soms zeer schadelijk zijn voor de gezondheid... Dit gezegd zijnde heb ik er nog steeds rotsvast vertrouwen in dat dit aandeel in de nabije toekomst rond de 75 € kan noteren. Ik reken erop dat dit 2022 of 2023 het geval zal zijn, afhankelijk van het feit of ze de boel gaan opsplitsen of niet. Neen, er komt geen overname. Beste wensen aan iedereen
    Goede analyse, ....iedereen een goed 2021 toegewenst!
  4. forum rang 4 moneypocket 1 januari 2021 10:34
    Beste medeforumleden,

    Allereerst eenieder de beste wensen voor het nieuwe jaar, waarin we hoopvol mogen uitzien naar het vaccin, waarmee het corona virus kan worden verbannen. Voor wat betreft amg; mijn positie heb ik alleen maar gestaffeld uitgebreid met alleen maar stukken. Hoe nu verder met AMG? Las deze week een stukje over de Europese unie, waarin men aangeeft te gaan voor elektrificeren met eigen grondstoffen, zonder de hulp van China. Waarom? Naast het feit dat de eu zegt dat het vervaardigen van de accu’s in China niet echt klimaatvriendelijk plaatsvindt, gaat het natuurlijk om de bescherming van de eigen markt en dat wij niet afhankelijk worden van de Chinezen. Hierin ligt ook een rol voor AMG in o.A. Duitsland. Als grootste land qua autoproduktie zal de vraag naar accu’s alleen maar stijgen. Verwacht zelf dat prijsverschillen grondstoffen China en westerse landen zullen toenemen. Laten we hopen dat er geen overaanbod ontstaat waardoor de grondstofprijzen juist gaan dalen! Daarnaast is AMG goed gepositioneerd in de recycling van katalysatoren. Hoop doet leven is het spreekwoord, wat ook op ons AMG van toepassing is. De hoop dat er minder uitstoot de lucht ingaat met fossiele brandstoffen!

    Eenieder de hartelijke groeten vanuit het Noorden des Lands,

    Moneypocket
  5. Snirp 1 januari 2021 14:55
    Gezien de beperkte informatie over de grootte van de JV met Shell, ben ik even gaan zoeken naar aanknopingspunten. Daarbij stuitte ik op onderstaande Q&A met één van de managementleden van de JV. Er wordt onder andere in potentie gesproken over 10.000 tot 15.000 ton vanadium per jaar (10% tot 15% van de huidige wereldwijde vanadium productie) voor 't aankomende decennium alleen al in het Midden-Oosten.

    Uit eerdere berichtgeving is gebleken dat de tweede vanadium recycling productiefaciliteit in Ohio leidt tot een toename in productiecapaciteit van 6 miljoen pond vanadium of 2721 ton per jaar. Samen met de bestaande faciliteit betekent dit een productie van zo’n 5442 ton vanadium per jaar. Als je dit naast de uitgesproken verwachtingen plaatst, dan krijg je wel een idee van de grootte.

    www.shell.com/business-customers/cata...

    Q&A: Creating value through a proven circular solution for refining spent residue-upgrading catalysts
    By Mohammed Benchekchou, Director New Business Development Middle East and North Africa on Dec 17, 2020


    Spent catalysts are often disposed of in landfills, due to lack of policy and infrastructure for large-scale catalyst regeneration.1 In the coming years, catalyst demand is projected to grow significantly to support the production of petrochemical products and low- and ultra-low-sulphur fuels.2 This growth is backdropped by increasing environmental concern for proper disposal and reclamation of catalyst waste materials.

    Consequently, refiners are investing in solutions to develop sustainable waste management plans for their spent catalysts and to reclaim valuable metals.

    For the 2020 Middle East Bottom of the Barrel and Catalyst Technology Conference, (BBTC MENA & ME-CAT 2020 Virtual), Mohammed Benchekchou, Director New Business Development Middle East and North Africa, and Kevin Jones, Vice President AMG Advanced Metallurgical Group N.V. shared insights on state-of-the-art catalyst recycling capability in their presentation, “Creating value through a proven circular solution for refining spent residue-upgrading catalysts”.


    Q: What impact do you see on catalyst demand due to COVID?

    Mohammed Benchekchou: COVID has caused some refinery project decisions to be deferred, but we forecast overall growth in demand. There are many units under construction and the demand for refined fuels is projected to increase into the 2030’s, before facing gradual decline as more renewable energy sources come into play. We all hope and expect a healthy recovery.

    One thing we are more certain of is the current demand from existing resid units that are in operation, pre-commissioned or under construction. They are, or will soon be, generating a huge amount of catalyst from now to 2022 and onwards. In the Middle East, we project that spent catalyst generation will likely increase six-fold over the next two years, with the potential to grow twelve-fold over the next six to seven years.

    Explore residue upgrading catalysts

    Providing a solution for spent catalyst recycling based on world-class standards
    In the Middle East specifically, SARBV has heard from refiners that a local solution is needed. The current local solutions typically include transboundary movement of materials which is expensive if done properly and in accordance with international standards.

    SARBV is building a spent catalyst recycling facility based on world-class standards like AMG’s operations in the U.S. and with the standards outlined by the U.S. Environmental Protection Agency.

    Learn more about working towards India’s energy transformation

    Q: What are some of SARBV’s on-going projects in the Middle East and other regions?

    Mohammed Benchekchou: Our plan is to have our initial project in the Middle East operational in the next few years. The project timing depends in part upon when demand will come on-stream in the region.

    We are also considering building plants in Kuwait and Saudi Arabia. Other locations are also considered. We are hopeful that there will be strong regional cooperation to support recycling in the best interest of the Middle East and global environment overall.

    Projects in development in the Middle East, the U.S. and China, based on existing proven operations
    Until a plant is built in the Middle East, we are open to working with customers and leveraging AMG’s state of the art facilities in Cambridge Ohio and AMG’s new plant being built in Zanesville, Ohio. We are building facilities based on our existing proven operations, which virtually eliminates technical risk.

    We are also making sure that the capacity to store spent catalyst in an environmentally safe manner will be built ahead of commissioning new plants. This means that depending on country-specific guidelines, some spent catalyst may be able to be taken and stored ahead of time.

    Lastly, SARBV has recently signed two memorandum of understanding (MoU) with:

    Shandong Yulong Petrochemical in China. Click here for more details.
    Saudi Arabian Oil Company (Saudi Aramco) in Saudi Arabic. Click here for more details.

    Q: How much vanadium is estimated to be derived from the Middle East, and what are the potential environmental benefits?
    Mohammed Benchekchou: That ultimately depends upon many of the projects still being studied and the technologies refiners choose to upgrade their heavy oil with.

    Based on our current estimates, I believe that between 10,000 and 15,000 metric tons (mt) of vanadium can be recovered annually from the region within the next decade. This is a significant amount of vanadium, considering that the global production today is probably less than 110,000 mt of vanadium.

    Global consumption continues to rise as vanadium is needed for steel production as well as the emerging market for vanadium batteries. This growth will either come from increased recycling activities, primary mining or a combination of the two.

    Contributions to CO2 reduction
    Our partner, AMG, continues to refine its methodology for measuring greenhouse gas emission reductions and believes it will ultimately lead to certifiable CO2 measurements that refiners will be able to monetise as carbon markets are deployed globally.

    AMG’s studies show that the CO2 generated when a kilogram of vanadium is produced by recycling spent catalyst is approximately 80% less than when produced by primary mining. This is because recycling is less energy intensive than primary mining.

    Designers and engineers are able to design and build structures using 20–40% less steel by using high-strength low-alloy steel, with a proportional reduction in CO2 generation.

    For example, for every 1000 mt (1100 st) of spent catalyst, we estimate that almost 90 mt of CO2 will be avoided from the circumvention of mining and the benefits from using high-strength steel.

  6. forum rang 4 lanciared 2 januari 2021 15:03
    Week End Post :

    Alfen : Wat een raar aandeel toch. wanneer ik op de pagina van Alfen - premium wil klikken krijg ik de foto, met erop : the battery erop te zien. OK, is gekend in wat ze actief zijn, welke sector.
    Van 10,22 euro op 16 augustus 2019, naar oudjaar 2020 op een tussentijdse koers van 84 euro.
    Is x 8 op ongeveer een jaar en een half.
    Maar met dit aandeel is iets raars aan de hand. Beslist weten. Aandeel staat peperduur genoteerd, al een tijdje , en wordt gedurig aan nog maar duurder. ( Wordt gekocht / en blijft gekocht worden) Dit is echt een aandeel voor .... personen die niet zoveel kennis hebben, niet zoveel weten..... wat ze kopen. Ik verduidel later.

    Via, via , een kennis, niet ver weg in de buurt waar ik woon, heb ik steeds de mogelijkheid om mee te gaan naar de jaarlijkse outlook Deutsche Bank, nieuwe jaar, telkenjare.
    Hoofd beleggingen Belgie is aanwezig, tesamen met een 8 - tal andere aandelen analisten.
    Het valt me telkenjare tegen , AMG is bij hun niet gekend. (En dit is dan het kruim van de aandelen analisten van Belgie) - (Neen, heb ik vroeger reeds gepost, één vraagt me : Is dat niet dat onderdeel van Mercedes dat sportwagens produceert ? Zover rijkt hun kennis dus, ééntje kende het, maar hij zat er naast.)

    Nu een tijdje terug naar het regio kantoor Leuven (via, via, en dus meegeweest) , en daar het hoofd beleggingen gesproken. langdurig gesprek, hij vertelt je wat je wil weten. Deutsche bank is in Belgie eignlijk voornamelijk gekend voor de erg vermogende particulieren, die beslist heel wat te beleggen hebben. En dit zijn echt grote bedragen.

    In 1 maand, en telkens elke maand is het onvoorstelbaar hoeveel geld momenteel vloeit naar sector / onderverdeling fondsen : Clean Tech / Energy transitie / Opslag / enz... (en is eignlijk onlangs nog maar pas begonnen)
    Miljoenen euro's per maand, en dit is dan in 1 regio kantoor van het land Belgie (bij ons dus) - (en dus alleen al maar bij Deutsche Bank)
    Wat later, zelf gezocht wereldwijd naar fondsen onder het thema : lithium / Battery / Energy transitie / Clean energy en dergelijke.
    Bij tal van fondsen, en neen ik ga niet uitwijden en namen noemen, kan je zelf ook zoeken , terechtgekomen bij fondsen met rendementen van een +40/50 % winst in 2019 , en met rendementen van 90 tot 150 % winst in 2020. Wanner je dan kijkt naar hun hun grootste aandelen posities kijk je naar ondernemingen met winsten - gestegen in 2020 - met meer dan 400 % .
    De naam van Alfen is gekend, zit in tal van fondsen, is blijkbaar wereldwijd gekend. Is ook zo mooi je fonds te tonen, waar Alfen deel van uitmaakt.
    Elke maand stroomt het geld binnen , bij elk regio kantoor in fondsen, met thema's : Clean Tech / Battery en de aandelen erin worden gekocht / en blijven gekocht worden. Alfen naar de 100 euro ? verder tegen het voorjaar naar de 150 euro ? Geld stroomt toe en wereldwijd leggen de fondsen hun kooporders in. Ze moeten, en zijn er eignlijk gewoonweg toe verplicht.
    _________________________

    Enkele dagen terug de post van Viper_One onder ogen gekregen, en toch 2 x gelezen.
    Hij was het o.a. die , dacht in de jaren 2017 , ons erop wees (en gelijk had hij) dat AMG als onderneming in het middelpunt zat van de Energie Transitie / é-mobiliteit , als leverancier van de grondstof voor de batterijen van de electrische wagens, en als leverancier van de grondstof (Vanadium) voor de grotere, en zonder beperking groter te schalen Redox Flow Batteries.
    (Zoektermen : lithium / Battery / Energie transitie / Clean Energy bij de beleggingsfondsen / en ja, uiteraard zijn ze allen wereldwijd aktief).
    Hij schreef eens in een post : ..... richting 2018 / richting 2019 .... beleggingsfondsen gaan zich meer toeleggen, en instappen in dergelijke sectoren (en o.a. AMG ) En dergelijke thema's aan belang laten winnen.
    Fondsbeheerders gaan duurzaam beleggen, en instappen / beleggen in betreffende sectoren.
    En ...Ook als je vb. naar FastNed kijkt -

    Kan AMG hiervan gaan profiteren ? Gaat AMG hiervan profiteren ? Kan AMG volgen in het lijstje ?
    Geld deze massale toestroom van geld in deze fondsen ook als aanwinst voor AMG in de nabije toekomst ?

    Ieder kon AMG bijkomen in de zomer en najaar aan koersen rond de 15/17;5 euro.
    Staan er mooiere tijden in het verschiet ?
    Aan het geld dat maandelijks toestroomt wereldwijd ! in deze tal van " Battery en Energie Transitie fondsen zal het niet liggen. Het is immens, stopt niet, en is nog maar pas begonnen .)
    Alfen naar de 300 euro - Tesla , na splitsing opnieuw nar de 2.000 euro .
    En AMG ? Toch niet terug naar de 15 euro ?
    (Want dan klopt er iets niet van het gehele plaatje)
    LR

  7. forum rang 4 lanciared 2 januari 2021 15:22
    Toch nog een kleine bijvulling : Alleen al maar in regio kantoor leuven , (moet oppassen wat ik schrijf) ging het / gaat het over ....grote bedragen per maand / maar veeleer ook per week.
    (En dit is meer een thema in de rubriek Koffiekamer , - met als logisch gevolg dat de erg vermogenden alsmaar rijker en rijker worden. (na koersstijgingen afgelopen jaar alleen al, in de buurt van de 100 % voor de sector) - (En .... dit geld ook in de categorie : FinTech ! - Erg in de mode ook) . Er staat geen limiet op, op het toenemen van hun rijkdom.)

    Niet zoveel particulieren (en al zeker niet na het verkoopadvies bij IEX van Niels Koerts ) stappen bij 84 euro in Alfen. Vind ik zelf ook echt te duur.
    Maar geld dat via fondsen in dit aandeel terecht komt stopt niet, met steeds maar weer hoger en hogere koersen tot gevolg.

    Wanneer gaat bij tal van fondsbeheerders de schellen van hun ogen vallen, en inzien dat AMG in dit klimaat ook 40 euro waard mag zijn ?

    Verder niet komen vertellen dat AMG nu niet zoveel winst maakt. Tal, en tal van ondernemingen in deze sector hebben in het geheel zelfs nog geen product klaar, laat staan dat ze omzet of winst maken. met dus een negatieve cash flow tot gevolg, want wel honderden onderzoekers / wetenschappers op de loonlijst.
    Koers Winst verhoudingen raakt uit de mode. Is op de achtergrond verschoven. Maken van winst is eerder een nadeel momenteel blijkt het.

    LR
  8. forum rang 4 geldmaker 2 januari 2021 16:48
    @LR
    Je raakt hier de open zenuw, AMV heeft geen goede pr...
    Juist nu zouden ze met belangrijke banken en grote investerings maatschappijen zich moeten presenteren.
    Hebben in het verleden dacht ik voor ca 87 mil
    aandelen in gekocht om de koers overeind te houden. Resultaat was bedroevend, tijd voor een goede PR man..
    Met een goede ingang kan je wachten op koersstijgingen, maar vertel het ze eens...
    .
  9. drooglegging1920 3 januari 2021 11:02
    Outlook AMG (deze kon ik nog niet, mooie vooruitzichten!)

    www.beurswijzer.com/aandeel/244002?ck...

    Door de coronacrisis en de lage vanadiumprijzen is er bij AMG nog niet meteen een sterk winstherstel te verwachten. Omwille van de langetermijnvooruitzichten (onder meer als toeleverancier voor elektrische wagens) mag het aandeel bij een koersval wel beperkt gekocht worden.

    Zoals verwacht leed de metalenspecialist AMG in het derde kwartaal opnieuw van de crisis in de luchtvaartsector. Intussen zijn de voor het bedrijf belangrijke vanadiumprijzen, na sterke oplevingen in februari en in mei, weer tot dichtbij de laagste niveaus van het jaar teruggevallen. De EBITDA dook 42% lager. De groep concentreert zich nu vooral op een verlaging van de marketing- en productiekosten en nieuwe investeringen worden beperkt. Zowat 250 mensen verliezen hun baan, wat overeenkomt met 8% van het personeelsbestand. Voor de investering in een lithiumfabriek in Duitsland wordt er begin 2021 een beslissing verwacht.

    Door de lage grondstoffenprijzen en de investeringen is AMG nog vrij risicovol. In het overgangsjaar 2020 zal de rendabiliteit al wat verbeteren, maar vooral vanaf 2021 is er een stevige winstgroei te verwachten. De aparte beursgang van de technologie-afdeling is een koerstrigger. De goede marktpositie en de relatief lage kosten wettigen een relatief hogere waardering. De goede vooruitzichten nodigen echter uit om tegen de huidige lage koersen een eerste positie (H+ 3) te nemen.

    Onder druk van enkele fors gedaalde grondstoffenprijzen kelderde ook de beurskoers van AMG de voorbije 18 maanden (-58% sinds de top van juni 2018). AMG is echter méér dan een gewone grondstoffenproducent en biedt groeipotentieel voor de lange termijn.

    Advanced Metallurgical Group (AMG) nam in het afgelopen jaar enkele initiatieven die de rendabiliteit ook in moeilijke marktomstandigheden kunnen verbeteren. Bovendien profileert AMG zich als een specialist in producten voor een duurzame economie.

    ? Activiteiten

    AMG omvat twee divisies:

    ¦ ‘critical materials’, dat ongeveer twee derde van de omzet levert, produceert hoogwaardige gespecialiseerde metalen en minerale producten. Enkele belangrijke klanten zijn Rio Tinto en Alcoa (voor aluminiumlegeringen en poeders), Nucor en Gerdau (voor ferrovanadium), Du Pont en Pirelli (voor antimoon)...

    ¦ AMG Technologies, dat vooral vacuumovens produceert, levert een derde van de omzet. Deze divisie produceert vooral voor de luchtvaartsector (met klanten zoals Rolls Royce, Carpenter, ThyssenKrupp, ...).

    Het Nederlandse bedrijf is wereldwijd actief. De VS en Duitsland zijn samen goed voor meer dan de helft van de omzet, maar AMG is ook aanwezig in o.a. China, Japan, India, Brazilië, Mexico, Saudi-Arabië...

    ? Speciale grondstoffen

    AMG leed in 2019 onder forse prijsdalingen voor de meeste grondstoffen die het produceert. Voordien was er onder invloed van hogere prijzen een overaanbod ontstaan.

    ¦ Dat gold zeker voor lithium, waar het bedrijf recent sterk op inzet. De lithiumprijs dook vorig jaar verder omlaag nadat de Chinese overheid besloot om de subsidies voor elektrische wagens af te bouwen. Niettemin is de markt voor elektrische wagens nog maar in een beginfase en zal de vraag naar lithium in de komende jaren fors blijven toenemen. Dankzij lage productiekosten kan AMG trouwens ook met lage prijzen rendabel blijven. De groep heeft nu de ambitie om een belangrijke bevoorrader te worden voor de producenten van accu’s voor Europese elektrische auto’s. Daartoe start AMG in Duitsland de bouw van een lithiumhydroxidefabriek. AMG kan hierdoor een alternatief bieden voor de import uit China. AMG is het enige Europese bedrijf met een eigen lithiummijn (in Brazilië). Aanvankelijk zou de Duitse fabriek een capaciteit hebben van 20.000 ton, maar na enkele jaren kan deze vervijfvoudigen. Volgens de CEO is er al 1 multinational geïnteresseerd in de afname van de volledige productie.

    ¦ Naast de batterijen worden de grondstoffen van AMG vooral gebruikt in de autosector en in de lucht- en ruimtevaart. Vooral vanadium (dat de vorige jaren tot 40% van AMG’s winst leverde) is belangrijk. Vorig jaar crashte de vanadiumprijs, nadat de piekprijs van 2018 voor een terugval van de vraag had gezorgd. De verzwakking op de staalmarkten stond een prijsherstel intussen in de weg. De Amerikaanse dochter AMG Vanadium gaat niettemin in de volgende jaren de productiecapaciteit in de VS nog verdubbelen (een investering van 300 mln. USD). Deze hogere capaciteit zal zelfs met een lage verkoopprijs de winst in de volgende jaren doen toenemen. AMG sloot immers een langetermijncontract met grondstoffenreus Glencore, die de volledige vanadiumproductie van AMG in de VS zal afnemen (inclusief de geplande nieuwe capaciteit).

    Daarmee samenhangend heeft AMG zich dankzij een overeenkomst met een grote olieraffinaderij verzekerd van een groot aanbod van gebruikte katalysatoren die gerecycleerd worden voor het terugwinnen van vanadium. AMG wordt betaald voor het recycleren van deze katalysatoren en deze inkomstenbron is voldoende om de productiekost van vanadium te dekken. Vanadium zorgt in de toekomst dus voor dubbele inkomsten: de verkoop van het metaal én de recyclagecommissies. AMG kan deze activiteit nog sterk uitbreiden nadat er begin dit jaar een joint venture werd gesloten met een dochter van Royal Dutch Shell (Shell Catalysts & Technologies). Hierdoor krijgt AMG Vanadium de kans om deze activiteit verder uit te breiden buiten Noord-Amerika. Zo werd er samen met een dochter van Shell een voorlopig contract getekend voor de bouw van een recyclagefabriek in Saudi-Arabië.

    ? AMG Technologies

    AMG Technologies werd vorig jaar gecreëerd door AMG Engineering, dat vooral vacuumovens produceert voor de luchtvaartsector, samen te voegen met ‘Titanium Alloys & Coatings’, dat lichtgewicht materialen maakt voor voornamelijk de luchtvaartindustrie. De divisie werd in oktober nog verstevigd met de overname van een titaniumproducent (ISA).

    AMG Technologies leverde in het verleden meer stabiele inkomsten dan de grondstoffendivisie en het orderboek blijft goed gevuld. De vooruitzichten zijn uitstekend, onder meer dankzij de permanent stijgende vraag naar energiebesparende lichtgewicht vliegtuigmotoren.

    AMG overweegt een aparte beursintroductie van AMG Technologies, waardoor aandeelhouderswaarde zou gecreëerd worden. Deze operatie wordt evenwel nog niet meteen verwacht.

    ? Resultaten

    Na een sterk 2018 was AMG een jaar geleden bijna schuldenvrij en werd er zelfs besloten om eigen aandelen in te kopen. Door de instorting van de meeste metaalprijzen werd er vorig jaar echter een negatieve cashflow geboekt en bleef het bedrijf met onverkochte voorraden zitten. Afboekingen zorgden voor een nettoverlies, maar voor 2020 stelt dit probleem zich niet meer. In het derde kwartaal daalde de EBITDA nog met 59%. De cijfers over het vierde kwartaal worden eind deze maand verwacht.
  10. drooglegging1920 3 januari 2021 11:03
    "AMG is het enige Europese bedrijf met een eigen lithiummijn (in Brazilië). Aanvankelijk zou de Duitse fabriek een capaciteit hebben van 20.000 ton, maar na enkele jaren kan deze vervijfvoudigen. Volgens de CEO is er al 1 multinational geïnteresseerd in de afname van de volledige productie"
  11. drooglegging1920 3 januari 2021 11:05
    Deze hogere capaciteit zal zelfs met een lage verkoopprijs de winst in de volgende jaren doen toenemen. AMG sloot immers een langetermijncontract met grondstoffenreus Glencore, die de volledige vanadiumproductie van AMG in de VS zal afnemen (inclusief de geplande nieuwe capaciteit).
2.161 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 5 6 ... 109 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.