Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
12,790   -0,200   (-1,54%) Dagrange 12,760 - 12,960 19.254   Gem. (3M) 29,4K

Forum geopend voor Euronav

19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 736 737 738 739 740 ... 972 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 14 december 2020 11:59
    Heb mijn aandeeltjes tijdje geleden verkocht en in ageas geïnvesteerd. Tot nu toe geen slechte beslissing moet ik zeggen. Misschien koop ik in de zomer van 21 of 22 wel terug euronavjes. Een snelle verbetering zie ik niet snel voor dit aandeel. Covid gijselt nog een jaar de wereld.
  2. [verwijderd] 14 december 2020 15:47
    quote:

    MC oil schreef op 14 december 2020 11:59:

    Heb mijn aandeeltjes tijdje geleden verkocht en in ageas geïnvesteerd. Tot nu toe geen slechte beslissing moet ik zeggen. Misschien koop ik in de zomer van 21 of 22 wel terug euronavjes. Een snelle verbetering zie ik niet snel voor dit aandeel. Covid gijselt nog een jaar de wereld.
    Dit is toch juist een kans voor Euronav? Overtollige olie zal dus langer opgeslagen moeten worden omdat er minder opgemaakt zal worden.
  3. [verwijderd] 14 december 2020 20:13
    quote:

    Hercule Poirot schreef op 14 december 2020 15:47:

    [...]Dit is toch juist een kans voor Euronav? Overtollige olie zal dus langer opgeslagen moeten worden omdat er minder opgemaakt zal worden.
    Floating storage is niet van toepassing. De huidige vraag en aanbod van olie is redelijk in balans. In alle waarschijnlijkheid zal er geen floating storage meer komen, en dat is eigenlijk ook goed. Floating storage stelt de supercycle verder uit.
  4. forum rang 5 maci 15 december 2020 08:38
    PERSMEDEDELING
    Gereglementeerde informatie
    Dinsdag 15 december 2020 – 08u00 CET
    INKOOP EIGEN AANDELEN

    ANTWERPEN, België, 15 december 2020 – Euronav NV (NYSE: EURN & Euronext: EURN)
    (“Euronav” of de “Vennootschap”) meldt dat de Vennootschap, in lijn met de strategie
    inzake aanwending van kapitaal en het beleid inzake aandeelhoudersrendement, 900.000
    eigen aandelen inkocht op de NYSE en op Euronext Brussels voor een gezamenlijk bedrag
    van 6.184.465,41 EUR (7.408.989,56 USD).
    Na deze transacties bezit de Vennootschap 17.665.732 eigen aandelen, wat overeenkomt
    met 8,03% van het totale aantal uitstaande aandelen.
  5. forum rang 4 boothram 15 december 2020 10:43
    als ze zo doorgaan , tot 12% met het huidige inkoopprogramm, en nog eens 20% in de komende 2 jaar, en dan hebben ze zowat 1/3 van de aandelen gekocht... als het van de dekoers en van de hugo afhangt
    maar dan zijn ze automatisch 50% meer waard....normaal moet het kunnen met gereserveerde winst
    (dat is dan 18 euro nav en bij nieuwbouwkoersen ook nog eens vlootonderwaardering van 2,2 miljard of 15 $ per aandeel ... 33 euro ...
    vlootwaarde: de vlcc/suezmax vloot staat nu zonder fso/vplus en na de kwartaaalafschtijving voor 2,3 miljard voor de boeken (fso en vplus voor 500 miljoen afgetrokken,(dit is 100 miljoen voor 3x scrap+ hte verwachte ecashflow aandeel van 12 jaar op 50% van de fso,, is al 380 miljoen en dan heb je nog de oceania en de europe...gerekend aan scrapwarde
    de vlootwaarde vlcc/suezmax zonder 'nieuwbouwvoorschot' werd berekend op basis van de verwachte cashflow, geactualiseerd -5% per jaar en ik kom aan volgende waarde
    decactuele scrapwaarde schat ik op 1 miljard, geactualiseerd naar 600 miljoen
    alles samen nog 610 jaren varen (suezmax tellend voor 80%vn vlcc : 41+ 25x.8, elk 10 jaar gemiddeld te varen),
    actualisatie van cashflow: -30% aangerekend 70% van 610 jaar 427 jaar , 80 jr ct en 347 spot
    ermijncontract aan 7.5 miljoen cash/jaar ong 600 miljoen
    4 spot-tariefniveaus 3 miljoen cashflow: huidige spot-prijs , 6 i:breakeven , 9 :historisch niveau, 12 is schaarsteniveau
    dan nog 520 jaren varen , 3,6,9,12 miljoen...
    om de vlootwaarde te 'actualiseren, worden 20% van de jaren niet 'verrekend'
    6 72 miljoen is de geactuliseerde waarde verwacht voor het aandeel van 20% termijncontracten
    per niveau komt daar dan 1.596 miljard bij
    scrap en termijncontracten

    dat leid tot 96 jaren termijncontract en 80% van 530 of 424 jaren aan spottarief
    3 miljoen per jaar cashflow / vlooteenheid zou dan 1.72 miljard bijdragen tot vlootwaarde aan de huidige spotprijs geactuliseerde cashflow

    dit brengt de vlootwaarde
    aaandeel scrap 600 milj
    aandel ctt 600 miljoen
    per niveau spotprijs : afgerond naar 1 miljard
    dat breng de huidige vlootwardering + boekwaarde
    maar elke verhoging van het niveau verhoogd de nav met 5$
    het 'historisch' niveau, brengt de nav dus op 22$
    persoonlijk denk ik dat we nu met het schaarsteniveau zullen geconfronteerd worden 27$
    bovendien wordt geen rekening gehouden met het feit dat euronav elk jaar 10% van de eigen aandelen kan kopen aan ongeveer de helft van de toekomstige boekwaarde, laat staan een kwartje van de toekomstige nav na die aankopen...

  6. [verwijderd] 15 december 2020 11:02
    quote:

    basinclab schreef op 15 december 2020 10:43:

    als ze zo doorgaan , tot 12% met het huidige inkoopprogramm, en nog eens 20% in de komende 2 jaar, en dan hebben ze zowat 1/3 van de aandelen gekocht... als het van de dekoers en van de hugo afhangt
    maar dan zijn ze automatisch 50% meer waard....normaal moet het kunnen met gereserveerde winst
    (dat is dan 18 euro nav en bij nieuwbouwkoersen ook nog eens vlootonderwaardering van 2,2 miljard of 15 $ per aandeel ... 33 euro ...
    vlootwaarde: de vlcc/suezmax vloot staat nu zonder fso/vplus en na de kwartaaalafschtijving voor 2,3 miljard voor de boeken (fso en vplus voor 500 miljoen afgetrokken,(dit is 100 miljoen voor 3x scrap+ hte verwachte ecashflow aandeel van 12 jaar op 50% van de fso,, is al 380 miljoen en dan heb je nog de oceania en de europe...gerekend aan scrapwarde
    de vlootwaarde vlcc/suezmax zonder 'nieuwbouwvoorschot' werd berekend op basis van de verwachte cashflow, geactualiseerd -5% per jaar en ik kom aan volgende waarde
    decactuele scrapwaarde schat ik op 1 miljard, geactualiseerd naar 600 miljoen
    alles samen nog 610 jaren varen (suezmax tellend voor 80%vn vlcc : 41+ 25x.8, elk 10 jaar gemiddeld te varen),
    actualisatie van cashflow: -30% aangerekend 70% van 610 jaar 427 jaar , 80 jr ct en 347 spot
    ermijncontract aan 7.5 miljoen cash/jaar ong 600 miljoen
    4 spot-tariefniveaus 3 miljoen cashflow: huidige spot-prijs , 6 i:breakeven , 9 :historisch niveau, 12 is schaarsteniveau
    dan nog 520 jaren varen , 3,6,9,12 miljoen...
    om de vlootwaarde te 'actualiseren, worden 20% van de jaren niet 'verrekend'
    6 72 miljoen is de geactuliseerde waarde verwacht voor het aandeel van 20% termijncontracten
    per niveau komt daar dan 1.596 miljard bij
    scrap en termijncontracten

    dat leid tot 96 jaren termijncontract en 80% van 530 of 424 jaren aan spottarief
    3 miljoen per jaar cashflow / vlooteenheid zou dan 1.72 miljard bijdragen tot vlootwaarde aan de huidige spotprijs geactuliseerde cashflow

    dit brengt de vlootwaarde
    aaandeel scrap 600 milj
    aandel ctt 600 miljoen
    per niveau spotprijs : afgerond naar 1 miljard
    dat breng de huidige vlootwardering + boekwaarde
    maar elke verhoging van het niveau verhoogd de nav met 5$
    het 'historisch' niveau, brengt de nav dus op 22$
    persoonlijk denk ik dat we nu met het schaarsteniveau zullen geconfronteerd worden 27$
    bovendien wordt geen rekening gehouden met het feit dat euronav elk jaar 10% van de eigen aandelen kan kopen aan ongeveer de helft van de toekomstige boekwaarde, laat staan een kwartje van de toekomstige nav na die aankopen...

    Als ik jou zo hoor moeten we meteen gaan kopen, voordat Hugo ze allemaal heeft gekocht.
    Helaas is de markt het niet met je eens. Ik denk ook dat de huidige vlootwaardering veel te hoog is. Schepen waar geen vraag naar is hebben scrapvalue. Euronav wordt daarop terecht gewaardeerd op de huidige koers. Ondanks je mooie verhaal maken ze geen winst en wordt dat de komende tijd ook niet voorzien.
    In plaats van het opbouwen van een mooie cashpositie, speculeren ze met hun eigen aandelen. Dat kan natuurlijk goed uitpakken als ze de aandelen voor een hogere prijs kunnen verkopen. Maar het kan ook mis gaan (zoals het nu lijkt), en dan gaat het hard. Ze hebben nu al een boekverlies op de ingekochte aandelen van een iets van 25 miljoen euro (bierviltje).
  7. [verwijderd] 15 december 2020 11:25
    quote:

    g.raaier schreef op 15 december 2020 10:58:

    1e positie gekocht vandaag om op dips verder uit te breiden.
    Ik verwacht dat je nog veel kunt uitbreiden.
    Die aandelen kun je dan kopen met het geweldige dividend (tussen de 3 en 9 $cent, ex belasting) dat je elk kwartaal ontvangt.
  8. g.raaier 15 december 2020 11:43
    quote:

    lute11 schreef op 15 december 2020 11:02:

    [...]
    Als ik jou zo hoor moeten we meteen gaan kopen, voordat Hugo ze allemaal heeft gekocht.
    Helaas is de markt het niet met je eens. Ik denk ook dat de huidige vlootwaardering veel te hoog is. Schepen waar geen vraag naar is hebben scrapvalue. Euronav wordt daarop terecht gewaardeerd op de huidige koers. Ondanks je mooie verhaal maken ze geen winst en wordt dat de komende tijd ook niet voorzien.
    In plaats van het opbouwen van een mooie cashpositie, speculeren ze met hun eigen aandelen. Dat kan natuurlijk goed uitpakken als ze de aandelen voor een hogere prijs kunnen verkopen. Maar het kan ook mis gaan (zoals het nu lijkt), en dan gaat het hard. Ze hebben nu al een boekverlies op de ingekochte aandelen van een iets van 25 miljoen euro (bierviltje).
    Bedrijven kopen eigen aandelen om ze van de markt te halen/het aantal uitstaande aandelen te verlagen. Ze doen dit niet om te speculeren op koerswinst...
  9. [verwijderd] 15 december 2020 11:51
    quote:

    g.raaier schreef op 15 december 2020 11:43:

    [...]

    Bedrijven kopen eigen aandelen om ze van de markt te halen/het aantal uitstaande aandelen te verlagen. Ze doen dit niet om te speculeren op koerswinst...
    Ze kopen ze in, ze worden niet vernietigd. Dus staan ze op de balans, en ze maken er verlies op.
    Als het slechter gaat, kun je beter een grote kaspositie hebben ipv eigen aandelen.
  10. [verwijderd] 15 december 2020 11:55
    quote:

    g.raaier schreef op 15 december 2020 11:43:

    [...]

    Bedrijven kopen eigen aandelen om ze van de markt te halen/het aantal uitstaande aandelen te verlagen. Ze doen dit niet om te speculeren op koerswinst...
    Ze speculeren op de waarde van hun eigen vloot, dat is de uitleg die De Stoop er aan geeft. (Wat naar mijn mening dus onrechtstreeks speculeren is op de koers).
  11. forum rang 4 boothram 15 december 2020 13:13
    ik lees hier dat ze al een verlies zouden hebben 'aan beurswaarde' van de ingekochte aandelen, op een viltje of niet je moet er wel de geinde dividenden bijtelllen, en dan is het net andersom.
    overigens de nav is uiteindelijk de norm, en nidet de beurskoers
    nog 1% kopen en er staan dan nog 2 miljoen aandelen uit, en de nav in de boekwaarde op 31 september is 2,4 miljard, staat in de boeken, dus 12 euro met een vlootwaardering deel suezmax/vlcc aan een bodemkoers van 3 miljoen cas per vlcc per jaar
    ; een tce van +- 10000 vorr een eco en aan die prijs gaat 20% van de vloot onmiddelllijk naar scrap...
    ik ben wel ervan overtuigt geworden dat peak oil niet in 2028 komt, maar in 2023 en 6 jaar aanhoudt...er is nog veel olie nodig om de uiteindelijke overgang te bewerkstelligen, en ook wordt die wellcht (sport)goedkoop.. Op de brandstof zal niet meer zoveel bespaard worden, het is eerder minder dan10% dan meer... maar goed, er komt dan maar een minimum aan nieuwbouw, en ja...reken er maar op dat elk jaar 10% van de vloot naar scrap gaat, en dat vanaf 2023 tekorten zijn die niet zomaar vervangen kunnen worden... bij gebrek aan middellange termijnvooruitzichten. deze hebben veel minder vat op een eurona vloot die tegen dan 10 jaar ouder is dan wat pas in 2023-2025 op de markt zou komen...of niet meer op de markt kan komen
    vandaar dat ik op de middellange termijn nog uitga van schaarste en tce van gemiddeld 45000...op spot ... vanaf 2023, en de suezmaxprijs van 25000 die euronav voor een suezmax betaalt is waarschijnlijk ook gebaseerd op stijgende tce waarden,minimum 20000 in 2021, 25000 in 2022 en 30000 in 2023.. trafigura heeft waarschijnlijk meer belang bij een grotere verzekerde kasstroom waar dit bij euronav geen probleem is..de prijs is dan ook marktconform, en dat laat voorzien dat voor zijn nieuwbouw euronav ook kan rekenen op termijncontracten die voor een vlcc rond 32000 liggen .... misschien wel via trafigura (geschatte cashflow per jaar van 10 milj $)
19.431 Posts
Pagina: «« 1 ... 736 737 738 739 740 ... 972 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.