Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,904   -0,101   (-2,02%) Dagrange 4,770 - 4,950 480.103   Gem. (3M) 202,3K

TomTom oktober 2020 (aandeel is niet goedkoop, maar spotgoedkoop)

2.074 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 ... 104 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Anne79 20 oktober 2020 09:30
    quote:

    boem! schreef op 20 oktober 2020 09:10:

    Deze snap ik niet helemaal.

    Ik ben in dienst van....???

    HG gaat het van de beurs jatten tegen 6 a 7 euro.

    Het is volstrekt onbelangrijk wat analisten als koersdoel afgeven.

    Ik snap de samenhang niet bij deze 3 door jou gebezigde stellingen.'
    Dat je nog steeds alles wat krom is recht probeert te praten. Dat je nog steeds elke dag 50x hetzelfde post. Dat je nog steeds op je roze TomTom wolk zit. Dat je nog steeds te emotioneel betrokken bent bij tomtom... Het lijk wel een sekte waar je over praat!
  2. [verwijderd] 20 oktober 2020 09:33
    quote:

    marathon 11 schreef op 20 oktober 2020 09:24:

    [...]
    Misschien voor €4 ???
    Dan hoeft hij niets te investeren en krijgt hij nog €175 mio mee.
    Bij €6 moeten FF er onder aftrek van de cash wel €15 mio bijleggen.
    Ik denk dat er buiten de kas nog voldoende financieringsruimte aanwezig is bij het bedrijf.

    Maar jij doet er mi wel heel lakoniek over.
    Jij hebt toch ook 15k aandelen?
  3. forum rang 6 tatje 20 oktober 2020 09:40

    Independent Mind Andrew Hayman 16-Oct-20 € 11.50 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 15-Oct-20 € 10.20 Buy
    ABN AMRO Wim Gille 15-Oct-20 € 10.00 Buy
    ING Marc Hesselink 16-Oct-20 € 10.00 Buy
    AlphaValue Hugo Paternoster 14-Oct-20 € 10.00 Buy


    5 maal een buy na de cijfers en zelfs bij Alpha en UBS een verhoging van 20 cent.

    En dan komt spuit 11 met 7.

    Zonder echte toelichting.

    Ja, 1,5 wordt 1,2 .

    In denk dat Barclays zeker 5 werkdagen aan dit advies heeft besteed.

    Of was het alleen een telefoontje :-)

    Rabobank krijgt 774 miljoen euro boete voor Liborfraude

    Ha Frits, zeg maar wat je nodig hebt.
  4. forum rang 6 tatje 20 oktober 2020 09:44
    Rabobank krijgt 774 miljoen euro boete voor Liborfraude

    Rabobank schikt een zaak over mogelijk witwassen door klanten in de Verenigde Staten voor 298 miljoen euro.

    Die andere banken zijn geen graat beter !

    Eerder kreeg de Zwitserse bank UBS al een boete van omgerekend 1,2 miljard euro vanwege het Libor-schandaal. Royal Bank of Scotland moest 453 miljoen euro betalen en Barclays 360 miljoen euro. Ook de Deutsche Bank zei vandaag een forse boete te verwachten.

    De Libor- en Euriborrente wordt samengesteld door een panel van internationale banken. De Rabobank zat in beide. Elke dag melden de banken tegen welke rente zij op de geldmarkt kunnen lenen. De Libor en Euribor worden wel gezien als de hoeksteen van alle financiële transacties wereldwijd. Er zijn duizenden miljarden euro's mee gemoeid. Een minimaal verschil in het rentetarief kan dus grote financiële gevolgen hebben.

    Nu weer het witwassen !

    Geen probleem, voor 50 miljoen kun je strafvervolging afkopen.

    Komt de sok weer terug :-)
  5. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 20 oktober 2020 09:46
    quote:

    tatje schreef op 20 oktober 2020 09:40:

    Independent Mind Andrew Hayman 16-Oct-20 € 11.50 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 15-Oct-20 € 10.20 Buy
    ABN AMRO Wim Gille 15-Oct-20 € 10.00 Buy
    ING Marc Hesselink 16-Oct-20 € 10.00 Buy
    AlphaValue Hugo Paternoster 14-Oct-20 € 10.00 Buy


    5 maal een buy na de cijfers en zelfs bij Alpha en UBS een verhoging van 20 cent.

    En dan komt spuit 11 met 7.

    Zonder echte toelichting.

    Ja, 1,5 wordt 1,2 .

    In denk dat Barclays zeker 5 werkdagen aan dit advies heeft besteed.

    Of was het alleen een telefoontje :-)

    Rabobank krijgt 774 miljoen euro boete voor Liborfraude

    Ha Frits, zeg maar wat je nodig hebt.

    Barclays de volgende met een boete?!
  6. [verwijderd] 20 oktober 2020 09:46
    quote:

    tatje schreef op 20 oktober 2020 09:25:

    Ha Boem.

    Welke omzet heeft barclays genomen.

    download.tomtom.com/open/banners/Capi...

    op slide 9 zegt taco tijdens de CMD.

    De geboekte omzet 2021 500

    1,2 maal 500 is 600 cash erbij en je hebt 7

    Ik vind de toelichting van Barclays raar !!!
    Okay de 500 mio is de omzet A&E in 2021 vanuit de CMD.

    Barclay praat over een vermindering van de omzet naar ???

    1,5 X 500 = 750 mio + kas 450 = 1.200 (131 mio 9,15)
    1,2 X 440??+ 530 + kas 400 = 930 ( 131 mio 7.10)

    Veel essentieler is de waardering tegen 1,2 X waar hij HERE waardeerde op 2,3 x.
    TT kosten efficienter blijkend uit een positieve FCF tov een negatieve bij Here.
    TT een kassaldo terwijl HERE bankschulden heeft.

  7. VanillaSky 20 oktober 2020 09:54
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 20 oktober 2020 09:24:

    De vorige jaren verdiepte ik me, samen met Martin (@boem!) zeer in de cijfers van TT. Ik wist alles van hun door idiote afschrijvingen gedrukte IFRS-winst, en hun defrev. Ik gaf schattingen van hun gross margin per segment, hoewel TT die nooit apart publiceerde. Ik volgde hun operationele omzet en hun door Martin eeuwig bewierookte FCF.

    Ik post er nu niet meer over. Omdat het al jaren hetzelfde liedje is. Ik weet niet waar HG mee bezig is, en het zal me verder worst zijn. Ik doe geen moeite de lange cijferposts van Martin en @tatje nog te ontcijferen.
    Het verhaal blijft het zelfde: dalende omzetten.
    Niet alleen Consumer. Ook Automotive groeit niet zo hard, en Enterprise verschuilt zich steeds weer achter 'seizoensafhankelijke facturering.'

    Op de heel lange termijn is TT misschien nog een aardige belegging. Wie zal het zeggen, na 2022 of zo. Er zijn m.i. betere mogelijkheden.

    En wat hebben ze met Consumer gedaan? Het was zo'n aardige melkkoe.
    Vergelijk het met Garmin. "Zijn die nu zo slim of is TT zo dom?"

    Spijker op zijn kop. Je kan rekenen tot je een ons weegt maar de omzetten vallen al jaren tegen. Na 7-8 jaar krimp was er in 2015 de slogan 'back to growth'. De volgende 5 jaar zijn inmiddels ook geschiedenis met behoorlijke krimp van zeg maar 1 miljard naar 500mio dit jaar.

    Ook 2021 en 2022 gaan geen noemenswaardige groei laten zien, zoveel is al zeker. Volgend jaar hebben we in ieder geval nog te maken met de impact van COVID-19 waardoor de omzet onmogelijk boven de 550mio zal uitkomen Incluis consumer. Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat 2e helft 2021 of ten laatste 2022 consumer begraven word waardoor enkel A&E resteert. Dat zal dan in een positief scenario in 2022 tot een omzet van ergens in de 500-550mio kunnen komen.

    Wat dat betreft dus 100% eens, zeker de komende 2 jaar zullen er nog legio instapmogelijkheden zijn in de range 6-8 euro (behoudens overname/exit). Vanaf 2023 zou er dan licht aan het einde van de tunnel KUNNEN komen, een zekerheid is dat echter allerminst.

  8. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 20 oktober 2020 09:55
    quote:

    tatje schreef op 20 oktober 2020 09:40:

    Independent Mind Andrew Hayman 16-Oct-20 € 11.50 Buy
    UBS François-Xavier Bouvignies 15-Oct-20 € 10.20 Buy
    ABN AMRO Wim Gille 15-Oct-20 € 10.00 Buy
    ING Marc Hesselink 16-Oct-20 € 10.00 Buy
    AlphaValue Hugo Paternoster 14-Oct-20 € 10.00 Buy


    5 maal een buy na de cijfers en zelfs bij Alpha en UBS een verhoging van 20 cent.

    En dan komt spuit 11 met 7.

    Zonder echte toelichting.

    Ja, 1,5 wordt 1,2 .

    In denk dat Barclays zeker 5 werkdagen aan dit advies heeft besteed.

    Of was het alleen een telefoontje :-)

    Rabobank krijgt 774 miljoen euro boete voor Liborfraude

    Ha Frits, zeg maar wat je nodig hebt.

    Het feit dat HG zwijgt bij dit achterlijke advies van de huisvriend Barclays en bij deze onnatuurlijk lage koersen niet met koersondersteunende informatie komt zegt toch genoeg?
    HG wil gewoon lage koersen, waarom?!?!
  9. forum rang 6 tatje 20 oktober 2020 10:06
    Eigenlijk zegt Barclays.

    Gelukkig hebben we geadviseerd bij de verkoop van TTT.

    Tomtom houdt de strategische opties voor zijn Telematics-divisie tegen het licht en laat zich daarbij begeleiden door zakenbank Barclays, zo heeft het bedrijf bekendgemaa

    Want het was niets, is niets en zal niets worden.

    Apple
    Microsoft
    Huawei
    verizon
    Uber.

    kan nog wel ff doorgaan.

  10. [verwijderd] 20 oktober 2020 10:07
    De koper voor 5.81 is errug rustig vandaag, zou die opnieuw op een dip de boot gemist hebben?
    Technisch wel belangrijk moment, bodem getest of gaan we alleen de gap naar 6.19 dichten.

    Ik hecht met Martin en Tatje toch wel iets meer waarde aan de koersdoelen, ook al heeft T2 het de afgelopen jaren al vaak verknalt door mistigheid te creeren rond de cijfers
  11. forum rang 7 sniklaas 20 oktober 2020 10:29
    quote:

    Beperktedijkbewaking schreef op 20 oktober 2020 09:24:

    De vorige jaren verdiepte ik me, samen met Martin (@boem!) zeer in de cijfers van TT. Ik wist alles van hun door idiote afschrijvingen gedrukte IFRS-winst, en hun defrev. Ik gaf schattingen van hun gross margin per segment, hoewel TT die nooit apart publiceerde. Ik volgde hun operationele omzet en hun door Martin eeuwig bewierookte FCF.

    Ik post er nu niet meer over. Omdat het al jaren hetzelfde liedje is. Ik weet niet waar HG mee bezig is, en het zal me verder worst zijn. Ik doe geen moeite de lange cijferposts van Martin en @tatje nog te ontcijferen.
    Het verhaal blijft het zelfde: dalende omzetten.
    Niet alleen Consumer. Ook Automotive groeit niet zo hard, en Enterprise verschuilt zich steeds weer achter 'seizoensafhankelijke facturering.'

    Op de heel lange termijn is TT misschien nog een aardige belegging. Wie zal het zeggen, na 2022 of zo. Er zijn m.i. betere mogelijkheden.

    En wat hebben ze met Consumer gedaan? Het was zo'n aardige melkkoe.
    Vergelijk het met Garmin. "Zijn die nu zo slim of is TT zo dom?"
    inderdaad @BDB, doorrekenen, vergezichten, omzetanalyses, waar komt de worst nu weer te hangen, stuk voor stuk zonde van de tijd die eraan wordt besteed aan de berekeningen en analyses en nog belangrijker de onderlinge frustraties niet waard..

    @TOM2, al jarenlang ‘het oneindige verhaal’ waar het maar de vraag of er ooit een ‘happy end’ voor geschreven wordt.

    Voor de handelaar of belegger valt er geen eer aan te behalen, heb je de centen ervoor over en mogen ze verdampen kopen en voor onbepaalde tijd op de plank, kun je de centen niet missen blijf dan ver vandaan bij dit aandeel..

    Ik zit nu voor het 2e jaar in de coulissen van dit @TOM2 theater waar sindsdien een corona situatie heerst waar een select gezelschap door het outbreak management team wordt geïnformeerd!

    Ik kan de centen missen en ook vandaag nog wat stukjes aan de positie toe kunnen voegen en zo blijf ik zolang de andere posities compenseren het sprokkelen van @TOM2 aandelen volhouden.

    Wie zal het zeggen, komt er ooit een moment dat ook wij door het outbreak management team worden geïnformeerd!
  12. forum rang 6 ketchup 20 oktober 2020 10:36
    geef meer uithanden, zoals ik reeds aangaf voor beleggingsstrategie,
    maar je moet wel de rapporten in zijn totaliteit kunnen lezen, niet de samenvatting en dan helpt ook zeker het commentaar van je begeleidende account manager, zo krijg je een beter beeld
    en dat gaat ook op voor ING an ABN, want analisten rapportage is één ding, maar advies om het mee te nemen in beleggingsmandjes is een ander.

    waar Barclays haar klanten vooral op wijst is het risico-gehalte, want TT is gewoon een underperformer aan de beurs en dat kan je ook halen uit het comment van BdB ( zo denkt de goegemeente er namelijk over )

    HERE krijgt een hogere waardering omdat het risico bij HERE beduidend lager ligt dan bij TT en dat heeft vandoen met de verwachting hoe de sector zich de komende jaren gaat ontwikkelen en dan heeft HERE het voordeel van en sterke strategische partners en een captive account bij de 3 Duitse autofabrikanten , wat niet wil zeggen dat die niet wat verdelen

    het is vooral de fear-factor voor de grote Tech bedrijven die zich steeds meer in alle facetten binnen deze gevraagde sector gaan begeven wat TT extreem kwetsbaar maakt
    ook niet beursgenoteerd geeft HERE hier een enorm voordeel, het aandeel gaat niet om de 3 maanden geanalyseerd worden voor haar performance door analisten op rapportages

    TT moet onder een groter dak, anders vreet het zich door haar cash positie en uiteindelijk komt het toch tot een strategische move

    samenvattend het is een kwestie van tijd, de vraag is hoe ?
    bij steeds lagere waardering is de kans groter voor eerst een delisting en later een partnership en/of verkoop

    vandaag bij een beurswaarde van iets meer dan 800 mio euro en zo'n beetje de helft daarvan aan cash is TT een vogel voor de kat en die kat is HG & Co, want ze gaan het risico niet lopen dat een externe aandeelhouder een coup pleegt

    HG zal mi minimaal 2 @ 2.5x de ondernemingswaarde moeten betalen en dan de cash on top , heb je het bij elkaar over ergens 1.3 miljard euro of 10-12 euro per aandeel en het is juist daarom dat HG zich niet geroepen voelt thans iets aan damage control te doen voor de share price

    verder zoals BdB schrijft zat andere mogelijkheden aan de beurs, dus laat deze maar staan en zien wel wat we voor verrassingen nog gaan meemaken
    succes, let vooral op Tech uit de US, die zijn zo langzamerhand serieus aan het toppen en China gaat een versnelling hoger

    uitdagende tijden geeft ook weer de nodige opportuniteiten.
  13. forum rang 6 tatje 20 oktober 2020 10:48
    TT moet onder een groter dak, anders vreet het zich door haar cash positie en uiteindelijk komt het toch tot een strategische move.

    TT zit al onder een veel groter dak.
    Bing - azure maps - MCVP.
    Ik denk als dadelijk ADAS en HD ook in de omzet gaan lopen, misschien 80 a 90% van de omzet via Microsoft loopt.

    Alleen er is nog geen overname omdat Microsoft de prijs van Harold in de resultaten wil zien.

    Dat is mijn visie en mijn persoonlijke mening.

    Iedereen moet zijn eigen visie volgen :-)
  14. forum rang 6 tatje 20 oktober 2020 11:10
    Snap ik het goed.

    Alles online en je bespaart de NRE kosten, die in de miljoenen lopen per contract.

    ""And we said in earlier discussions that we're fully moving towards online presence of all of our products and services, and that has been well received by the industry. And we've won early subscribers to that vision earlier this year. So it's full steam ahead. Very happy also, that that gives clear direction to all the engineering teams and the product teams. The route we've chosen has been validated by those early wins, and that gives a lot of direction and, generally speaking, a move to an online life.
    And I think that a bit further down the line that is going to be very important because we see further opportunities for simplifying our product offering. When everything is going online, we can really concentrate our efforts in that domain. And that will help us to reduce complexity in our overall product portfolio. To give you a bit more color on that, if everything is embedded, there are variants of different flavors, different operating systems, different screen sizes and so on and so forth, all those products require significant localization and installation efforts.
    Those efforts often run in the millions of euros per contract. And we think that we can leverage the online technologies to reduce those costs, concentrate more on core product activity development and that should lead us to a better place and better future.""

    Geen NRE en de gross margin zal op jaarbasis gauw 2% hoger zijn.

    OF

    Het is gunstig voor de opex.

    Maar hoop, dat ik het goed zie en zeg :-)

    Ik lees de volgende uitspraken.

    - online is goed ontvangen door de industrie en daardoor wonnen we begin dit jaar veel deals
    - So it's full steam ahead.
    - embedded kost miljoenen meer tov online.

  15. [verwijderd] 20 oktober 2020 11:17
    Inderdaad volgt ieder zijn eigen visie.

    Die van mij gaat uit van het dividendpotentieel.

    HG geeft aan in een zelfstandig scenario een FCF te kunnen scoren van double digit.

    Omdat TT in alle gevallen aan Opex de voorkeur geeft boven Capex zal de Capex beperkt blijven tot PPE van 10 mio en Leasing van 15 mio.
    Ook hoeft er niets naar schuldsanering omdat TT al een positief kasaldo kent.

    TT heeft bewezen in 2018 en 2019 een positieve FCF te kunnen schrijven.
    UIteraard met behulp van Consumer werd in 2018 een FCF van 90 mio gerealiseerd geolgd door een FCF van 66 mio in 2019.

    Ook voor 2020 gaf men een pos FCF af van 50 mio.
    In 2020 werd TT hard geraakt door Corona, maar de bijgestelde FCF geeft een verlies aan van 30 mio waar er enkel aan Automotive omzet 110 mio is misgelopen.

    Ik voorzie daarom een terugkeer naar pos FCF in 2021 evj.

    Afgaande op het roadboook zijn er FCF's mogelijk van honderden miljoenen.

    Het is dit dividendpotentieel wat mij aan het aandeel bindt.

    Het gevaar van opeten van de kasberg door TT zie ik niet groot in.
    De lakmoesproef met de Covid-19 uitbraak geeft mij voldoende bewijs dat TT haar kasberg NIET gaat verbranden.
    Indien men er onverhoopt niet in zal slagen om het roadbook van de CMD te volgen zijn de FF's wijs genoeg om eieren voor hun geld te kiezen en de assets alsnog te verkopen.
    Ook mijn inschatting van het potentieel van een dergelijke actie ligt ver boven het huidige koersnivo.

    RESUME:
    Ik zit erin om dividenduitkeringen te ontvangen die enigzins in de buurt komen van de FCF's uit het roadbook.
    indien dat onverhoopt mislukt is er altijd nog de achtervang van verkoop van de assets.

    En het opeten van de kasberg zie ik niet snel gebeuren daar men in het crisisjaar 2020 daarvoor 30 mio heeft uitgetrokken.
    Om daar aanvullend 400 mio van op te eten/ te verbranden moeten er nog flink wat Covidachtige uitbraken plaatsvinden.

  16. [verwijderd] 20 oktober 2020 11:28
    quote:

    tatje schreef op 20 oktober 2020 11:10:

    Snap ik het goed.

    Alles online en je bespaart de NRE kosten, die in de miljoenen lopen per contract.

    ""And we said in earlier discussions that we're fully moving towards online presence of all of our products and services, and that has been well received by the industry. And we've won early subscribers to that vision earlier this year. So it's full steam ahead. Very happy also, that that gives clear direction to all the engineering teams and the product teams. The route we've chosen has been validated by those early wins, and that gives a lot of direction and, generally speaking, a move to an online life.
    And I think that a bit further down the line that is going to be very important because we see further opportunities for simplifying our product offering. When everything is going online, we can really concentrate our efforts in that domain. And that will help us to reduce complexity in our overall product portfolio. To give you a bit more color on that, if everything is embedded, there are variants of different flavors, different operating systems, different screen sizes and so on and so forth, all those products require significant localization and installation efforts.
    Those efforts often run in the millions of euros per contract. And we think that we can leverage the online technologies to reduce those costs, concentrate more on core product activity development and that should lead us to a better place and better future.""

    Geen NRE en de gross margin zal op jaarbasis gauw 2% hoger zijn.

    OF

    Het is gunstig voor de opex.

    Maar hoop, dat ik het goed zie en zeg :-)

    Ik lees de volgende uitspraken.

    - online is goed ontvangen door de industrie en daardoor wonnen we begin dit jaar veel deals
    - So it's full steam ahead.
    - embedded kost miljoenen meer tov online.

    Ik lees het anders.

    HG heeft het volgens mij over de huidige kosten van reeds gesloten embedded contracten.

    Om deze contracten operationeel te houden wordt daar per contract miljoenen aan verspijkerd.
    Indien alles On-Line gaat is hij deze kosten kwijt. (verlaging Opex).

    Daarnaast maakt TT kosten voor nieuwe contracten die nog niet operationeel zijn.
    Deze R&D kosten(NRE) worden tijdelijk geboekt onder other contract related assets en worden op het moment dat het contract operationeel gaat overgeboekt naar COS.
  17. forum rang 6 tatje 20 oktober 2020 11:42
    Ha Boem.

    GROSS PROFIT Q3 2020
    While underlying gross margin continues to improve, reflecting higher proportions of data, software and services in our sales mix, this quarter gross margin was impacted by the start of production of new software platforms in Automotive. The start of production triggers the release of capitalized contract costs associated with customized non recurring engineering (NRE), lowering the gross margin in Q3 '20.

    Jij hebt gelijk.

    Geen invloed op de marge, maar wel op de opex :-)
  18. forum rang 7 Wereldbelegger 20 oktober 2020 11:53
    Ik zie geen enkele steun/steunlijn
    Met veel fantasie een lijntje over onderstaande trekken?
    20-9 low 6,06
    15-3 low 5,95

    quote:

    Knife Catcher schreef op 20 oktober 2020 10:07:

    De koper voor 5.81 is errug rustig vandaag, zou die opnieuw op een dip de boot gemist hebben?
    Technisch wel belangrijk moment, bodem getest of gaan we alleen de gap naar 6.19 dichten.

    Ik hecht met Martin en Tatje toch wel iets meer waarde aan de koersdoelen, ook al heeft T2 het de afgelopen jaren al vaak verknalt door mistigheid te creeren rond de cijfers
2.074 Posts
Pagina: «« 1 ... 69 70 71 72 73 ... 104 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.