Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,904   -0,101   (-2,02%) Dagrange 4,770 - 4,950 480.103   Gem. (3M) 202,3K

TomTom oktober 2020 (aandeel is niet goedkoop, maar spotgoedkoop)

2.074 Posts
Pagina: «« 1 ... 68 69 70 71 72 ... 104 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 20 oktober 2020 01:33
    quote:

    win some... schreef op 19 oktober 2020 20:27:

    [...]

    EV/sales lijkt me ook zijn beperkingen te hebben. Zo had TT in 2018 en 2019 een positieve operationele cashflow. De HERE-eigenaren hebben honderden miljoenen bij moeten storten. Dat zie je in een EV/sales multiple niet terug, maar dit lijkt me wel vrij relevant.

    Een en ander zal ook beïnvloed zijn door de huidige lage marketcap van TT en de hogere multiple waarop NTT en Mitsubishi Corporation onlangs in HERE zijn gestapt.

    Is de hoogte van de instap van mitsu bekend dan?
  2. [verwijderd] 20 oktober 2020 01:52
    quote:

    win some... schreef op 19 oktober 2020 20:27:

    [...]

    EV/sales lijkt me ook zijn beperkingen te hebben. Zo had TT in 2018 en 2019 een positieve operationele cashflow. De HERE-eigenaren hebben honderden miljoenen bij moeten storten. Dat zie je in een EV/sales multiple niet terug, maar dit lijkt me wel vrij relevant.

    Een en ander zal ook beïnvloed zijn door de huidige lage marketcap van TT en de hogere multiple waarop NTT en Mitsubishi Corporation onlangs in HERE zijn gestapt.

    Voor mij is de toegepaste EV/Sales-multiply al niet terug te vinden.

    Barclay geeft aan haar koersdoel te hebben verlaagd van 1,5 x EV/Sales naar 1,2 x EV/Sales op basis van lagere omzetten.

    Bij een koersdoel van 8,50 mag je een EV/Sales verwachten van 5,7 x bij een multiple van 1,5.
    Bij een koersdoel van 7 euro is de EV/Sales multiple 5,8 x bij een multiple van 1,2.

    Barclay geeft aan zich vwb de omzet te richten op de omzet 2021.

    Maar welke omzet heeft Barclay genomen.
    Zijn dat de IFRS omzetten van resp 2019 , 2020 en 2021 van resp 687 mio, 530 mio en 570 mio of zijn dat de productieomzetten ad 800 mio, 575 mio en 665 mio.

    De in de vergelijking opgenomen parameter EV laat vermoeden dat dat de productieomzet moet zijn omdat er anders een dubbeltelling ontstaat door het niet meenemen deferred.

    Ik snap de toepassing op basis van contant gemaakt eigen vermogen gedeeld door sales omdat de sales de resultaten bepalen onder aftrek van Cos en Opex.

    Echter raak ik de aansluiting volledig kwijt indien ik de vergelijking wil vullen.

    Bij een contant gemaakt EV tegen 8% kom ik op een EV waarde van 8.325 mio( 666/0.08) op 1 jan 2019 en van 5.250 mio per 31 dec 2019(666 mio - verlies 246 mio = 420 mio/0.08)

    Bij 8.325/ 687 of 800 kom ik op een multiple uit van 12,1 vs 10,4
    BIj 5.570/ 570 of 665 kom ik uit op een multiple van 9,8 vs 8,4

    Los van het feit, dat ik de aansluiting niet kan vinden van deze door Barclay gebruikte waarderingsmethode is het natuurlijk heel erg vreemd om een neerwaartse correctiefactor toe te passen bij een bedrijf wat bewezen heeft vele malen betere resultaten te boeken ipv een verlaging van 2,3 naar 1,5/1,2 zou een ophoging naar 3,5/2,8 veel meer voor de hand liggen.

    2,8 ipv 1,2 geeft een koersdoel van 16 euro ipv 7 euro.

    Alle analisten zien de onderwaardering van het aandeel.
    Zij zijn zich echter ook bewust van de klappen die TT heeft opgelopen door de Covid19 uitbraak en willen eerst bewijs zien dat TT na 2020 wederom een FCF van 10% kan tonen.

    Tot die tijd conformeren zij zich aan de voorzichtige outlook door HG afgegeven en het daarbij behorende misplaatste negatieve sentiment op de markt over TT.
  3. [verwijderd] 20 oktober 2020 02:29
    Aanvulling op mijn post van 02.02 uur.

    In de officiele verkoopaankondiging in dec 2015 aan de duitse OEM's door Nokia van HERE werd gesproken over 2,8 miljard verkoopwaarde met een ontvangst ad 2,55 miljard en een behaalde boekwinst van 1 miljard.

    Bij de aankondiging in dec 2019 van het 30% belang door Mitsubishi en NTT werden er door Here GEEN financiele details bekendgemaakt .
  4. Anne79 20 oktober 2020 08:58
    quote:

    boem! schreef op 19 oktober 2020 18:21:

    BIj geen enkel ander aandeel zal het voorkomen dat de analisten unaniem een hoger koersdoel afgeven.

    Daarnaast ken ik geen aandeel met een huidige koers van 5-7,50 euro waarvan de verschillen onder de 100% uitkomen.

    Indien jij een aandeel hebt gevonden waarvan 90% van de analisten een hoger koersdoel heeft afgegeven hoor ik dat graag.

    Ik zie dat je na jaren nog steeds aan het prediken bent. Je lijkt wel in dienst van...
    Het gaat er niet om wat analisten voor koersdoel afgeven... het gaat erom wat de koers IS!

    TomTom is niets...wordt niets... nu niet, nooit niet.

    Typerende was wel weer de snelle daling op cijferdag. HG gaat het van de beurs jatten... laat het dood bloeden en voor 6 a 7 eu haalt hij het van de beurs.
  5. forum rang 6 tatje 20 oktober 2020 09:18
    quote:

    *JustMe* schreef op 19 oktober 2020 20:17:

    De markt heeft dus echt nul feducie in TomTom. Wel goed om te weten dat een discount van 50% ten opzichte van een peer leidt tot een target van 7,00 euro. Zeven euro is dus het koersdoel waarin de waarde aan die aan consumer wordt toegekend nul is en de waarde van de rest slechts 1,2x de omzet, wat de helft is van HERE. En daarbij neemt Barclays als uitgangspunt de waarde van HERE bij initiele overname. We weten niet voor welk bedrag de latere investeerders erin gegaan zijn maar ik meen me te herinneren dat de waarde van HERE tussentijds verhoogd was. Dit maakt het aandeel ook ook potentieel interessant. Je betaalt in elk geval niet de hoofdprijs. Disclaimer: geen positie in TT en verwacht die ook niet te nemen binnenkort, mogelijk wel later.
    De helft van Here.

    Tom Tom heeft het platform, Here niet.

    Here is ingeruild door Microsoft op het Bing platform voor Tom Tom.

    Apple misschien uitbreiden, maar anders.
    Huawei
    Microsoft Bing maps, azure maps en MCVP
    Uber
    Verizon.

    Kost niet veel tijd bij Barclays om dit te zeggen.

    1,5 wordt 1,2 en wat cash en je hebt 7 euro.

    HET STINKT ALS DE PEST :-)

    HET HEEFT EEN DOEL.
  6. forum rang 8 Beperktedijkbewaking 20 oktober 2020 09:24
    De vorige jaren verdiepte ik me, samen met Martin (@boem!) zeer in de cijfers van TT. Ik wist alles van hun door idiote afschrijvingen gedrukte IFRS-winst, en hun defrev. Ik gaf schattingen van hun gross margin per segment, hoewel TT die nooit apart publiceerde. Ik volgde hun operationele omzet en hun door Martin eeuwig bewierookte FCF.

    Ik post er nu niet meer over. Omdat het al jaren hetzelfde liedje is. Ik weet niet waar HG mee bezig is, en het zal me verder worst zijn. Ik doe geen moeite de lange cijferposts van Martin en @tatje nog te ontcijferen.
    Het verhaal blijft het zelfde: dalende omzetten.
    Niet alleen Consumer. Ook Automotive groeit niet zo hard, en Enterprise verschuilt zich steeds weer achter 'seizoensafhankelijke facturering.'

    Op de heel lange termijn is TT misschien nog een aardige belegging. Wie zal het zeggen, na 2022 of zo. Er zijn m.i. betere mogelijkheden.

    En wat hebben ze met Consumer gedaan? Het was zo'n aardige melkkoe.
    Vergelijk het met Garmin. "Zijn die nu zo slim of is TT zo dom?"

  7. forum rang 4 marathon 11 20 oktober 2020 09:24
    quote:

    Anne79 schreef op 20 oktober 2020 08:58:

    [...]

    Ik zie dat je na jaren nog steeds aan het prediken bent. Je lijkt wel in dienst van...
    Het gaat er niet om wat analisten voor koersdoel afgeven... het gaat erom wat de koers IS!

    TomTom is niets...wordt niets... nu niet, nooit niet.

    Typerende was wel weer de snelle daling op cijferdag. HG gaat het van de beurs jatten... laat het dood bloeden en voor 6 a 7 eu haalt hij het van de beurs.
    Misschien voor €4 ???
    Dan hoeft hij niets te investeren en krijgt hij nog €175 mio mee.
    Bij €6 moeten FF er onder aftrek van de cash wel €15 mio bijleggen.
2.074 Posts
Pagina: «« 1 ... 68 69 70 71 72 ... 104 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.