Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Corus« Terug naar discussie overzicht

wat er zoal in dat verre China gebeurde

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 25 maart 2005 08:21
    Steel makers to suffer heavy losses

    www.chinaview.cn 2005-03-25 13:40:22

    BEIJING, March. 25 -- The State Information Center predicted in its report that due to the upcoming 71.5% price hike of imported iron ore in April, China's steel producers would face increasing pressure to increase their prices. Small and medium-sized companies would be the biggest victims.

    According to this report, China's steel producers shoulder a total additional cost of 20 billion to 30 billion yuan, accounting for 20% to 30% of the steel industry's total profit. Small and medium-sized steel makers and other steel-related enterprises such as machine, ship car and container manufacturers would be in bigger risk of profit decline.

    China currently has a vigorous demand for steel, particularly high quality steel sheets. Domestic steel prices are still lower than those of the international market. Therefore, several large producers with advanced technologies are able to produce more top-grade goods and avoid big losses by raising their steel prices, and successfully shifting the risks of cost hikes to other steel-related enterprises. However, most of China's small and medium-sized steel makers, weak in finance and risk management, mainly produce low-grade steel for architectural use; they have to bear profit losses instead of shifting the cost hikes to their customers.

    (Source: Chinanews.cn)

  2. taurus86 27 maart 2005 21:59
    Ook voor China zelf ziet het er niet somber uit. Men gaat in de komende jaren ( en Chinezen houden zich aan de planning of lopen zelfs vóór op de planning) 10.000 km spoorweg aanleggen. Dat is bij een dubbel spoor 40.000 km spoorstaaf. (= 1x rond de aarde !!) Als het ook nog geëlektrificeerde moet worden, dan levert dit nog een gigantisch aantal stroomgeleiders op. En denk ook nog even aan de spoorbruggen. Daar valt ons megaproject Betuwelijn volledig bij in het niet. Wat een order !!
    En ik begrijp dat oom Poetin ook met dit soort plannen rondloopt. Mittal lacht zich al rot; maar Corus mag ook wel grijnzen.
  3. sunnyb0y 28 maart 2005 17:44
    lagharrys,

    je hebt helemaal gelijk wat dat betreft. Nog niet zolang terug heb ik een rapportje gelezen waarin staat dat China in 2005 "hoog kwaliteit staal", voor schepen etc gaat maken en dat daardoor de totale productie met 50 % verminderen zal. Ik ben geen staalmaker en kan je niet vertellen wat het een met het ander te maken heeft.

    Zijn er staalmakers op dit forum die daar hun kennis over willen delen??

    vr gr

    greenspeak
  4. forum rang 5 03har 29 maart 2005 18:04
    Nanjing I&S gaat een tweede hoogoven opzetten, capaciteit verhoging van 1,7 mt/y => o.a. voor productie scheepsplaat.
    Chinese RVS productie stijgt met 33% tov 2003 2,4 mt/y, vraag is echter 4,9 mt/y.
    Baosteel start nieuwe hoogoven capaciteit 3,5 mt/y
    Liuzhou I&S start een nieuwe hoogoven capaciteit 1 mt/y
    Ik heb al eens eerder in een lijtje aangegeven wat china gaat doen. Ze doen wat alle staal makers dit jaar gaan doen en dat is megawinsten omzetten in machine orders o.a. Danielie, SMS Demag, en noem ze maar op de grotere machine fabrieken. Zouden die de komende jaren nog wat winst maken !!!!
  5. [verwijderd] 29 maart 2005 18:20
    03har,

    Het is me duidelijk dat je verstand hebt van de handel. Zal er wel in werken, of in gewerkt hebben. Mijn vraag aan jou is: de strategie van Mittal - heb ik begrepen is: een combinatie van (in mijn termen) bouwstaal en (in mijn termen) auto-witgoedstaal te produceren. Dat doen ze door ouwe meuk op te kopen in gebieden die in een veranderingsproces zitten (eerst India, nu Oost Europa, etc.). D.w.z. in de opbouwfase alles kunnen leveren voor de echte bouw en later voor de consumentenproducten. In China zie je m.i,. hetzelfde gebeuren (ik dacht dat ze zich op de mindere kwaliteit richtten, maar jij vertelde me anders). Dit klinkt als een hele goeie strategie.
    Is Corus niet ontzettend de boot aan het missen door nu weliswaar op hoogwaardig staal in te zetten, maar straks te merken dat de gebieden, waar nu hun grootste vraag ligt, zichzelf heel aardig kunnen helpen? Moet Corus niet ontzettende haast hebben om zich aan te sluiten bij een groter geheel?
    bij voorbaat dank voor je reactie.
    gr.
    Bert

    quote:

    03har schreef:

    Nanjing I&S gaat een tweede hoogoven opzetten, capaciteit verhoging van 1,7 mt/y => o.a. voor productie scheepsplaat.
    Chinese RVS productie stijgt met 33% tov 2003 2,4 mt/y, vraag is echter 4,9 mt/y.
    Baosteel start nieuwe hoogoven capaciteit 3,5 mt/y
    Liuzhou I&S start een nieuwe hoogoven capaciteit 1 mt/y
    Ik heb al eens eerder in een lijtje aangegeven wat china gaat doen. Ze doen wat alle staal makers dit jaar gaan doen en dat is megawinsten omzetten in machine orders o.a. Danielie, SMS Demag, en noem ze maar op de grotere machine fabrieken. Zouden die de komende jaren nog wat winst maken !!!!

  6. [verwijderd] 29 maart 2005 19:31
    De strategie van Mittal, volgens mij kort maar krachtig => geld verdienen. Snel en veel.
    Nu heel goed mogelijk door goedkope staalbedrijven op te kopen, alles eruit halen wat mogelijk is door topproducties. Daarna reorganiseren en beter lopende bedrijven verder uitbuiten en investeren in bedrijven die meer waarde kunnen toevoegen aan het product. Verbeteringen zijn het eenvoudigst bij slecht lopende bedrijven die weinig in waarde toevoegen, daar kun je scoren (behoud van werkgelegenheid/overheidsgaranties enz.) de rest probleemloos saneren, er is immers geen toekomst voor dergelijke bedrijven. In 2003 is de werkgelegenheid in de staalindustustrie met 10% afgenomen!!!!! En toch goud verdienen
    Het is echter niet zo dat je zomaar van het ene product kunt overstappen naar een ander product. Iedere Mill heeft zijn specialiteiten. Veelal vastgelegd door zijn basis product. Een “knuppelwalser” zal nooit aan witgoed en automotive (kunnen) beginnen. Hij zal aan spoorrail e.d. blijven hangen. Evenzo zal een “scheepsplaat” walser ook nooit uit de machine/scheeps bouw komen. Niet voor niets heeft IJmuiden reeds lang de scheepsplaten walserij gesloten. Zelfs bij koudgewalst en beklede plaat is een switch erg moeilijk. Niet alleen de techniek is bepalend ook vakmanschap en atitude is belangrijk. Dit hebben veel collega’s gezien in Mexico, waar voor honderden miljoenen is geinvesteerd doch het bleef Mexico, resultaat??. Dat zelfde zul je voorlopig ook in oost europa zien. Daarna is zaak om de capaciteit van vloeibaar ijzer op te vijzelen en op de juiste manier verwerken.
    Dat wordt de tweede overlevingsslag. Je ziet dan ook op veel plaatsen nieuwe hoogovens ‘verrijzen”.
    Dat China zich richt op mindere kwaliteiten is m.i. niet zo ze hebben alleen veel capaciteit van minder kwaliteit omdat ze midden in dit proces zitten. Ze exporteren net zoveel als ze importeren. Alleen zal het segment zich gaan verleggen minder exporteren omdat de ze steeds beter produceren (mede door nieuwbouw en samenwerkingsverbanden met o.a. Arcelor en Nippon Steel) en daardoor minder importeren.

    Dat Corus hierbij de boot zal missen denk ik niet, er wordt volop geinvesteerd zowel in England als IJmuiden, werkelijk voor gigantische bedragen. IJmuiden => Uitbreiding staalcapaciteit, renovatie hoogoven, bouw nieuwe koudwals, bouw nieuw verzinklijn enz. grootschaliger en meer gericht op marksegmenten.
    Ook voor Corus zal m.i. samenwerking moeten, mergen (waar heb ik dat vaker gehoord!) zal niet uitblijven.
    Niet voor niets is een van de speerpunten van het beleid van Varin kennis uitwisselen tussen alle fabrieken/processen.

    Moet Corus niet een ontzettende haast hebben om bij een groter geheel aan te sluiten, haast is zelden een goede raadgever geweest, aansluiten bij anderen is voor Hoogovens zelden goed afgelopen. Zorgen voor visie, dat is wat je nodig hebt bij Corus, langere termijn visie. Tot vorig jaar was een visie ver te zoeken. Nu begint er iets te bloeien => Visie IJmuiden = behoren tot de wereld top. Visie Corus behoren tot de middelmoot van europa. Dat wordt problematisch. Samengaan met een club die een duidelijke visie en deze onderbouwen met een gerichte strategie daar heeft in ieder geval IJmuiden behoefte aan. TK of Salzgitter!!!!!!! zitten wat dat betreft niet ver van het beeld wat ook IJmuiden heeft. Tijd zal het leren.
  7. [verwijderd] 29 maart 2005 20:18
    03/4har,

    Ontzettend bedankt. Ik wist dat ik jou dit moest vragen. Chapeau voor het duidelijk en uitvoerige antwoord.

    Lastig als ik ben.... "nog één vraagje"...
    Het enige dat ik mij namelijk afvroeg is: ben jij als Hoogovens-man niet te fel anti-Mittal (wees gerust, ik zal er nooit in investeren, maar dat heeft andere redenen). Ik zei ook niet dat Mittal z'n bestaande koopjes ineens ging omzetten naar hoogwaardige productiemogelijkheden. Ik zei alleen dat de strategie van Mittal was om die mix te maken. 'Ouwe meuk' zolang je het nodig hebt voor de basisbehoeften en betere kwaliteit - daar passen dus andere (maar ook reeds gedane) aankopen bij - voor de volgende stap.

    Ik ben het helemaal met je eens. 'Haast' is geen goede raadgever. Net zoals angst, paniek, onkunde, woede, wraak, etc. Maar dat wil niet zeggen dat het een antwoord op mijn vraag is. Ik vraag me af, of Corus al niet te laat is: visie of geen visie. Ik kan een geweldige visie hebben, maar intussen lekker thuis in mijn stoel blijven zitten. Dat schiet niet op, dus.

    Begrijp me goed 03har, dit is zeker geen slecht bedoelde kritiek. Ik zou het je niet vragen als ik niet wist dat je er verstand van had.
    gr.
    Bert
  8. [verwijderd] 29 maart 2005 21:04
    Ik denk dat Mittal doet waar hij goed in is, opkopen en geld verdienen logisch dat is zijn specialiteit. En daar is niets fout aAan. Als je een bedrijf runt als Mittal met 170.000 medewerkers moet je keihard zijn anders kun je beter in de zorg sector gaan.
    De laatste overname van Ispath/Mittal was ISG.
    “ISG was formed in 2002 and grew into de nations largest producer by buying cash-strapped steelmills out of bankruptcy” (AAM.com)
    Bij een dergelijke werkwijze is het eten of gegeten worden. Wel zal Mittal de pareltjes, zoals je zelf al aangaf, gaan koesteren, en daarin investeren. Zij zullen zijn oude dag voorziening zijn.
    Hetzelfde zie ik in kleinere vorm ook bij Corus, productie gaan centraliseren op een paar locaties, stroomlijnen en eventuele pareltjes koesteren en daarin duidelijk in investeren. Dat is op de m.l. (10 jaar) termijn prima. Daarna krijgt Corus een probleem. Ze zitten met rokende schoorstenen midden in een woongebied ver van verwerkers of grondstoffen verwijderd. Dat lukte allemaal nog wel met 7 of 8 mt/y maar tegenwoordige moet je minstens 18 mt/y of groter zijn. Staalfabrieken zitten dan in:
    - Korea
    - Japan
    - Australie
    - Brazilie
    - China
    - En wederom in amerika ?
    Dicht bij de grondstoffen (erts) of dicht bij de verwerkers en de verwerkers zitten daar waar de handjes goedkoop zijn dat is (op dit moment) niet in europa. De enige mogelijkheid is dan de niche markt, of een twee deling (Hoesch/Estel move) als ze inderdaad niet te laat zijn. Daarin heb je volkomen gelijk.
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.