Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Degiro

4.481 Posts
Pagina: «« 1 ... 76 77 78 79 80 ... 225 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 11 augustus 2020 07:57
    Panama Papers-fiscalist na twee jaar beleggen toch weggestuurd bij DeGiro

    DeGiro heeft na twee jaar een klant de deur gewezen omdat hij in het verleden in verband is gebracht met de zogeheten Panama Papers. Hoewel de Nederlandse fiscalist in 2018 gewoon klant kon worden, vond de broker berichten in de media over zijn rol bij de grootschalige belastingontwijking alsnog een probleem. DeGiro stuurde hem daarom begin dit jaar alsnog weg en eiste bovendien dat binnen een maand zijn hele portefeuille afgewikkeld zou zijn.

    De klant stapte echter naar de rechter. Die oordeelde dat DeGiro hem terecht wegstuurde, maar wel veel meer tijd moet krijgen om zijn portefeuille over te dragen naar een andere broker. Dat hoeft pas eind dit jaar afgerond te zijn.

    Dat alles blijkt uit een arrest van begin juli dat het gerechtshof Amsterdam eind vorige week publiceerde. Het hof deed de uitspraak in hoger beroep nadat de fiscalist in een kort geding al eerder bot ving.

    Poortwachtersfunctie
    Financiële instellingen moeten nieuwe klanten eerst checken voor ze geaccepteerd mogen worden, om witwassen tegen te gaan en fout geld uit de sector te weren. Die zogeheten poortwachtersfunctie staat sinds enkele jaren vol in de belangstelling door de forse boete voor ING vanwege het verzaken van deze taak. Bij ABN Amro loopt nog een onderzoek van Justitie naar soortgelijke overtredingen.

    De klant stapte over van zijn bank ABN Amro naar DeGiro en kwam destijds wel door de verplichte klantscreening. Pas begin dit jaar stuurt de broker hem alsnog weg vanwege een 'hoger risicoprofiel'. Dat zou komen door een combinatie van 'de waarde van de portefeuille' en berichten in de media over 'vermeende vergrijpen', zo blijkt uit een email die de fiscalist kreeg van de broker.

    DeGiro baseerde zich daarbij op de grote stortingen die de fiscalist moest doen om aan de marginverplichtingen te voldoen. Extra onderzoek wees toen uit dat deze klant nauw betrokken was geweest bij constructies die uit de Panama Papers naar voren waren gekomen. Ook was de vergunning van het betrokken trustkantoor ingetrokken door De Nederlandsche Bank (DNB), aldus het arrest.

    Voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering
    DeGiro wil niet inhoudelijk reageren en zegt alleen dat het wegsturen van de betreffende klant de uitkomst was van klantbeleid gericht op het voorkomen van witwassen en terrorismefinanciering. De broker doet geen mededelingen over het aantal klanten dat is weggestuurd.

    Begin deze maand bleek dat DeGiro flink onder vuur ligt van toezichthouder AFM. Die legde voor meerdere overtredingen een voorwaardelijk geldstraf op, omdat er veel mis was met de interne organisatie en het beschermen van de gelden van klanten.

    De fiscalist ageerde vooral tegen DeGiro omdat hij nauwelijks tijd kreeg om zijn portefeuille over te dragen. Volgens het arrest heeft hij 'duizenden opties' uitstaan via de broker, sommige met een expiratiedatum in 2023. DeGiro eiste in januari dit jaar dat uiterlijk een maand later alles afgewikkeld zou zijn. Later schoof die deadline op tot eind maart.

    Het Hof stelt dat de broker meer rekening moet houden met zijn belangen, zoals dat ook in de algemene voorwaarden staat en dus meer tijd moet geven. De fiscalist krijgt nu tot eind dit jaar om zijn portefeuille over te dragen. Volgens de rechter zou hij wel bij andere brokers terecht moeten kunnen.

    De advocaat van de fiscalist wilde op verzoek van zijn cliënt geen toelichting geven op de uitspraak of zijn naam bekendmaken. Er loopt ook nog een zogeheten bodemprocedure tegenDeGiro. De Nederlandse fiscalist zou met naam en toenaam zijn genoemd in berichtgeving rond het schandaal over belastingontduiking dat in 2017 is onthuld, onder meer in het FD.

    fd.nl/ondernemen/1353588/panama-paper...
  2. forum rang 10 voda 20 augustus 2020 12:05
    quote:

    Midstock schreef op 20 augustus 2020 09:25:

    Goedemorgen,

    Ik heb een vraagje over mijn portefeuille bij Degiro.

    Ik heb van mijn aandelen de 'Totale W/V€' bij elkaar opgeteld en vergeleken met het bedrag van 'Totaal +/-' in het hoofdmenu.

    Deze bedragen zijn niet hetzelfde, weet iemand waar dit verschil in kan zitten?
    Het verschil zit hem in de Onger. W/V €
    Kijk maar eens als de beurs afgelopen is.
  3. sax100 24 augustus 2020 14:49
    Uit een recent gepubliceerd onderzoeksrapport van de AFM en een uitspraak van de Rechtbank Rotterdam van 20 juli 2020 bleek dat DeGiro haar cliënten aan zeer grote risico's heeft blootgesteld. De VEB wil van DeGiro weten of zij haar zaken nu wel op orde heeft en heeft daartoe vorige week een groot aantal vragen aan DeGiro gesteld. Verder wil de VEB compensatie voor de beleggers bij DeGiro die ongevraagd en zonder dat zij daarvoor toestemming hebben gegeven, grote risico's hebben gelopen.

    DeGiro begon in 2013 met het aanbieden van beleggingsrekeningen in Nederland aan particuliere beleggers en is – naar eigen zeggen – inmiddels de grootste online broker voor particuliere beleggers in Nederland. Uit het persbericht van DeGiro van 1 juli 2020 blijkt dat medio 2020, 633.175 beleggingsrekeningen bij DeGiro worden aangehouden.

    Kern van de zaak is de belangenverstrengeling tussen HiQ Invest en DeGiro. HiQ Invest was ook een cliënt bij DeGiro, maar was deels in handen van dezelfde aandeelhouders als DeGiro. HiQ Invest kreeg een voorkeursbehandeling, ten koste van de overige beleggers bij DeGiro. HiQ Invest mocht meer risico nemen dan de andere beleggers en kreeg een lening zonder dat DeGiro hiervoor zekerheden van HiQ Invest bedong.

    Ondanks die voordelen had HiQ Invest voortdurend tekorten. Tussen 3 april 2017 en 10 april 2017 heeft HiQ Invest gedurende een week een tekort gehad van gemiddeld 38,68 procent.

    DeGiro greep niet in, terwijl dat wel had gemoeten, aldus de AFM.

    De AFM heeft vastgesteld dat de instrumenten van HiQ Invest in een aparte entiteit werden bewaard waar ook de financiële instrumenten van alle andere cliënten van DeGiro werden bewaard. Hierdoor kunnen risico’s die door HiQ Invest worden genomen de posities van de andere cliënten negatief beïnvloeden. Indien HiQ Invest, toen zij in 2017 de tekorten van ruim 38 procent had, haar verplichtingen had moeten nakomen én het theoretisch berekende scenario zou zich hebben verwezenlijkt, dan zouden de gelden van HiQ Invest in deze aparte entiteit onvoldoende zijn. Hierdoor zouden de andere cliënten van DeGiro, veelal particuliere beleggers, risico lopen, omdat hun gelden dan aangesproken zouden kunnen worden om aan de verplichtingen van HiQ Invest te voldoen.

    De veelal particuliere beleggers bij DeGiro hebben, zonder dat zij daarvoor toestemming hebben gegeven, feitelijk hun effecten in onderpand gegeven voor de activiteiten van HiQ Invest.

    Claim beleggers
    DeGiro handelde onrechtmatig jegens haar cliënten, veelal particulier beleggers, door de effecten van deze beleggers (feitelijk) in onderpand te geven als dekking voor het tekort van HiQ Invest. De beleggers zijn hiervan niet op de hoogte gesteld en hebben hier nooit toestemming voor gegeven. De beleggers hebben hier ook nooit enige vergoeding voor ontvangen.

    Met het (feitelijk) verstrekken van onderpand hebben deze beleggers extra risico gelopen. Als zij hiervan op de hoogte waren geweest, zouden beleggers niet of niet onder dezelfde voorwaarden met DeGiro hebben willen handelen. Voor het lopen van risico is namelijk een vergoeding passend en vereist. De beleggers dienen schadeloos te worden gesteld voor het onrechtmatig door DeGiro verstrekken van zekerheid met effecten die deze beleggers aanhielden op hun beleggingsrekening bij DeGiro.

    Dat het risico zich niet heeft verwezenlijkt in de vorm van een geleden verlies, doet niet af aan de schadeplichtigheid van DeGiro.

    Het verstrekken van een bankgarantie is bijvoorbeeld ook niet kosteloos, als uiteindelijk geen beroep op de bankgarantie wordt gedaan.

    De AFM en de Rechtbank zijn niet mild voor DeGiro.
    De AFM concludeert onder andere dat DeGiro "zich bij het verlenen van beleggingsdiensten niet op een eerlijke, billijke en professionele wijze in [zet] voor de belangen van haar cliënten. Dit is een overtreding van artikel 4:90, eerste lid, Wft." Ook stelt de AFM vast dat DeGiro "onjuiste informatie [verstrekt] aan cliënten over het separaat bewaren van beleggingen en de Cash Funds. Dit is een overtreding van artikel 4:19, tweede lid, Wft."

    De Rechtbank heeft de bezwaren van DeGiro over het oordeel van de AFM getoetst. De uitspraak van 20 juni 2020 is glashelder: "Gezien de veelheid en de ernst van deze overtredingen, staat voor de rechtbank vast dat door de overtredingen het vertrouwen in DeGiro en de financiële markten kan worden geschaad. De rechtbank neemt hierbij in aanmerking dat DeGiro veelvuldig bepalingen, die zien op de zorgvuldige dienstverlening aan cliënten, heeft overtreden."

    Volgens de Rechtbank is DeGiro op vier punten tekort geschoten:

    DeGiro hanteerde gunstigere voorwaarden voor HiQ Invest. Door die afwijkende behandeling – waar DeGiro, volgens de AFM, gezien haar verwevenheid met HiQ Invest bij gebaat was – bevoordeelde DeGiro HiQ Invest substantieel ten opzichte van alle andere cliënten. Hiermee heeft DeGiro haar algemene zorgplicht jegens deze andere cliënten geschonden.

    DeGiro overtreedt, zo stelt de Rechtbank vast, op meerdere fronten de regels ten aanzien van vermogensscheiding. DeGiro laat de margin-tekorten van HiQ Invest ten laste laat komen van de bewaarinstelling en daarmee ten laste laat komen van haar andere cliënten.

    Bestaande cliënten werden door de onjuiste informatie op website en in voormelde nieuwsbrieven van DeGiro misleid. Potentiële cliënten konden hierdoor de diensten van DeGiro niet adequaat beoordelen, aldus de Rechtbank.

    Voorts liet de governance op gebied van belangenverstrengeling en -conflicten te wensen over en hierdoor is geen sprake van integere bedrijfsvoering waardoor, zo stelt de Rechtbank vast.

    Vervolg
    Na het eerdere bezwaar bij de AFM en het beroep bij de Rechtbank staat voor DeGiro enkel nog hoger beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven open.

    De VEB heeft DeGiro uitgenodigd om voor 1 september 2020 te reageren op haar brief.

  4. [verwijderd] 27 augustus 2020 12:23
    Beste allen,

    Ik heb een vraag over DeGiro. Wanneer de markt gesloten is, blijft de +/- veranderen en dus ook de dagwinst/verlies. Dit wordt weer rechtgetrokken wanneer de markt opent. Ik vroeg mij af waar dit mee te maken heeft aangezien hier niks over te vinden is en ik het ook niet kan achterhalen. Heeft dit met de futures te maken of de verwachtingen? Misschien een domme vraag maar ik ben benieuwd.

    Alvast bedankt!
  5. forum rang 8 Leefloon 27 augustus 2020 12:30
    quote:

    FBQA schreef op 27 augustus 2020 12:23:

    Wanneer de markt gesloten is
    Wat is die "de" markt, en is de door de DeGiro gebruikte markt dan ook de markt die jij verwacht dat DeGiro gebruikt? DeGiro verdient aan handel, en zal er niet mee zitten dat na sluiting van "de" markt op een illiquide martkje vrolijk wordt doorgehandeld. Of het gaat om een index die nabeurs met buitenlandse koersen, van aandelen en munten, virtueel wordt bijgewerkt; kan ook. Kortom: wat is "de" markt waarnaar je wanneer precies keek?
  6. [verwijderd] 27 augustus 2020 13:30
    quote:

    Leefloon schreef op 27 augustus 2020 12:30:

    [...]
    Wat is die "de" markt, en is de door de DeGiro gebruikte markt dan ook de markt die jij verwacht dat DeGiro gebruikt? DeGiro verdient aan handel, en zal er niet mee zitten dat na sluiting van "de" markt op een illiquide martkje vrolijk wordt doorgehandeld. Of het gaat om een index die nabeurs met buitenlandse koersen, van aandelen en munten, virtueel wordt bijgewerkt; kan ook. Kortom: wat is "de" markt waarnaar je wanneer precies keek?
    Betreft Nasdaq en NYE. Het zal dan inderdaad ook door de wisselkoers komen. Dank voor antwoorden!
  7. forum rang 4 Pitmans 27 augustus 2020 16:31
    Ja, ik ook. Op laptop met WIFI én telefoon met 4G, dus daar ligt het niet aan.

    EDIT ** Ach, ze zetten het net op de site :

    STORING KOERSINFORMATIE

    Vanwege een technisch probleem bij onze koersleverancier kan het helaas voorkomen dat niet alle gegevens worden ingeladen en bijgewerkt. Wij werken uiteraard aan een spoedige oplossing. Onze excuses voor het ongemak. Ondanks het ontbreken van koersinformatie is het mogelijk om alsnog orders te kunnen plaatsen en uitvoering te krijgen. U kunt in dat geval gebruikmaken van een externe koersbron.
  8. forum rang 10 voda 3 september 2020 15:50
    Steeds meer storingen. Irritant!

    Storing Koersinformatie
    Vanwege een technisch probleem bij onze koersleverancier kan het helaas voorkomen dat niet alle gegevens worden ingeladen en bijgewerkt. Wij werken uiteraard aan een spoedige oplossing. Onze excuses voor het ongemak.

    Ondanks het ontbreken van koersinformatie is het mogelijk om alsnog orders te kunnen plaatsen en uitvoering te krijgen. U kunt in dat geval gebruik maken van een externe koersbron.
4.481 Posts
Pagina: «« 1 ... 76 77 78 79 80 ... 225 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.