Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 179,9K

TT Juli 2020

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 63 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 21 juli 2020 17:54
    prachtig toch!
    ondanks een min van 25,6% in een jaar willen maar weinig beleggers van het aandeel af.
    Hopen op goed nieuws m.b.t. TT morgen bij de de cijfers van Microsoft.
    Geen goed nieuws? Wat dan met de koers van TT
    Weer een non-event of eindelijk de doorbraak waar alle TT-beleggers op hopen?

    Prev. Close7.48
    Day's Range7.47 - 7.71
    52 wk Range5.95 - 11.81
    Volume 341,819
    Average Vol. (3m)442,421
    1-Year Change - 25.6%
  2. forum rang 7 JP Samosa 21 juli 2020 19:11
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 juli 2020 17:54:

    prachtig toch!
    ondanks een min van 25,6% in een jaar willen maar weinig beleggers van het aandeel af.
    Hopen op goed nieuws m.b.t. TT morgen bij de de cijfers van Microsoft.
    Geen goed nieuws? Wat dan met de koers van TT
    Weer een non-event of eindelijk de doorbraak waar alle TT-beleggers op hopen?

    Prev. Close7.48
    Day's Range7.47 - 7.71
    52 wk Range5.95 - 11.81
    Volume 341,819
    Average Vol. (3m)442,421
    1-Year Change - 25.6%

    Ik wou er wel vanaf hoor.
    En dat is gelukt met n ruime euro winst.
    Kijk ns verder dan je Tom-neus lang is.
    Post,Nokia,Alfen......daar zit meer muziek in

    Onbegrijpelijk dat velen hier jaren Vol In blijven hangen....
    ( daarbij: die gratis Here app werkt geweldig,)

    Succes
  3. forum rang 4 OPT 21 juli 2020 19:21
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 juli 2020 17:49:

    Of HG c.s. ook rekenen vanuit de huidige koers, verwacht ik niet.
    Maar wat hebben die paar beleggers in de freefloat daaraan?
    Die vijver wordt stukje bij beetje leeggevist.
    Door de inkoop van aandelen t.b.v. de optieregelingen en het aandeleninkoopprogramma zal m.i. dit jaar wel weer verder gaan.

    Volg je de redenering van ketchup dan gaat de koers nog wel wat doen de komende jaren.
    Geloof je niet in die redenatie dan zie ik niet 'het waarom' TT op de beurs blijft.

    Ik hoop dat ketchup gelijk heeft, maar ik hou rekening met een premie op de actuele koers middels een strategische overname of exit.

    In beide gevallen zijn de aandelen en het bijbehorende stemrecht voor de founders meer waard dan de aandelen in de freefloat.

    Maar dat is mijn idee, gebaseerd op onrustige onderbuikgevoelens met betrekking tot TT.

    Geldt ook voor Samosa

    [...]
    zorg er dan ook voor dat onderstaande gebeurt:

    iemands karretje in de poep rijden (Gerrie Knetemann): geheel tegen de tactiek van een tegenstander in koersen.
  4. forum rang 4 vreemdvermogen 21 juli 2020 19:59
    Zoals zo vele malen is gemeld wil ik toch herhalen dat ik het niet begrijp. TomTom van de 1ste divisie gedegradeerd naar de 3de divisie. Inkomsten zijn al jaren lang aan het slinken. 2000 gender in dienst voor R&D voor pole position. Al meer dan 10 jaar werk als "start up"
    . Maar wel een aandelen inkoop voor bonusdoeleinden vanwege geleverde prestaties naast de al zeer goed betaalde baan.
    Baan? Dat doet me ergens aan denken. Brrr
  5. forum rang 7 sniklaas 21 juli 2020 22:47
    quote:

    ketchup schreef op 21 juli 2020 17:30:

    het lijkt echt verdomme wel of jij op de payroll daar bij TT staat
    je hoeft geen rendement als aandeelhouder, je lult oneindig in de ruimte over FCF , je hoeft geen dividend, je applaudisseert elke uitbetaling aan het management

    maar je hebt wel een verlies op je investering en je zit er al 10 jaar in of zo ?

    ik verwacht niet op de payroll bij TOMTOM maar wel overtuigend lid van de fanclub en betaald met volle overtuiging en zonder morren jaarlijks ruim contributie in volle verwachting op een oorkonde bij 25 jaar trouw lidmaatschap.
  6. forum rang 4 OPT 21 juli 2020 22:59
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 21 juli 2020 17:49:

    Of HG c.s. ook rekenen vanuit de huidige koers, verwacht ik niet.
    Maar wat hebben die paar beleggers in de freefloat daaraan?
    Die vijver wordt stukje bij beetje leeggevist.
    Door de inkoop van aandelen t.b.v. de optieregelingen en het aandeleninkoopprogramma zal m.i. dit jaar wel weer verder gaan.

    Volg je de redenering van ketchup dan gaat de koers nog wel wat doen de komende jaren.
    Geloof je niet in die redenatie dan zie ik niet 'het waarom' TT op de beurs blijft.

    Ik hoop dat ketchup gelijk heeft, maar ik hou rekening met een premie op de actuele koers middels een strategische overname of exit.

    In beide gevallen zijn de aandelen en het bijbehorende stemrecht voor de founders meer waard dan de aandelen in de freefloat.

    Maar dat is mijn idee, gebaseerd op onrustige onderbuikgevoelens met betrekking tot TT.

    [...]
    Zorg dan potverdorie voor een andere grote koper die het karretje van HG en c.s. in de poep rijdt.
  7. forum rang 7 sniklaas 21 juli 2020 23:00
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 21 juli 2020 19:59:

    Zoals zo vele malen is gemeld wil ik toch herhalen dat ik het niet begrijp. TomTom van de 1ste divisie gedegradeerd naar de 3de divisie. Inkomsten zijn al jaren lang aan het slinken. 2000 gender in dienst voor R&D voor pole position. Al meer dan 10 jaar werk als "start up"
    . Maar wel een aandelen inkoop voor bonusdoeleinden vanwege geleverde prestaties naast de al zeer goed betaalde baan.
    Baan? Dat doet me ergens aan denken. Brrr
    de s/w van Jan en Rob Baan was in die tijd z'n tijd ver vooruit, zo goed zelfs dat ze Boeing als klant van hun ERP systeem hebben binnen gehengeld en de aandeelhouders kregen indertijd dezelfde behandeling als de kerkgangers, luisteren, geloven en afdragen!
  8. rjohnson 21 juli 2020 23:25
    Dit jaar komt MS Flight Simulator 2020 uit. Daarin zit een 2 petabyte high-RES kaart Van de gehele wereld die super realistisch is. Zoek maar eens op MS flight simulator 2020. Onderliggend voor die kaart wordt bing Maps gebruikt wat nu in Bijna in zijn geheel overstapt op TomTom. Wat ik me dus afvroeg is of wat je in de previews van FlightSimulator ziet een voorbode is van de kracht van bing maps en/of TomTom HD Maps. Wellicht wat ver gezocht maar zou een mooie showcase voor de producten van TomTom zijn.

    youtu.be/z_4jjGYS8Dw
  9. [verwijderd] 22 juli 2020 01:53
    quote:

    ketchup schreef op 21 juli 2020 17:30:

    hier verschillen we duidelijk van mening

    1) het bonus beleid bij TT is niet cijfer prestatie gestuurd ofwel performance related ( dat is sowieso al uitzonderlijk ) zie ook de commentaren van de VEB, waar jij dacht ik ook lid van bent
    2) inkoop eigen aandelen voor bonusdoelen is beter dan een verwatering door aandelen uit te geven voor bonusdoelen
    dat is duidelijk, maar het is geen gewin voor de reguliere aandeelhouder en als bonussen gezien worden als een toevoeging van salaris , dan zouden ze het als salaris moeten nemen en niet in een gunstigere vorm voor eventuele taksen

    dus JA ik zie TT remuneratie beleid afgestempeld door een stelletje uitgekozen commissarissen als een schoffering naar de reguliere aandeelhouder, hoe durf je als bestuur bonussen te ontvangen die een teken van waardering zijn voor bestuurders en key personeel binnen een bedrijf als je een prestatie levert die up and above normal compensation en expectations komt ( een uitzonderlijke prestatie die extra beloond dient te worden )

    heb je wel eens van de Tabaksblad ruling ( ethische norm ) gehoord ?

    het lijkt echt verdomme wel of jij op de payroll daar bij TT staat
    je hoeft geen rendement als aandeelhouder, je lult oneindig in de ruimte over FCF , je hoeft geen dividend, je applaudisseert elke uitbetaling aan het management

    maar je hebt wel een verlies op je investering en je zit er al 10 jaar in of zo ?

    JIj poneert ontdaan van alle emoties in feite 3 stellingen.
    1. een belegger is maar uit op 1 ding en dat is rendement maken op zijn investering middels aandeelhoudersuitkeringen.
    2. ieder SBB programma is goed voor de zittende aandeelhouder
    3. de toekenning van bonusaandelen bij TT ontberen iedere prestatiegrond en moeten daarom gekwalificeerd worden als ordinaire diefstal .

    Met betrekking tot de eerste twee stellingen ben ik het roerend met je eens.

    Het is jouw stelling dat HG bonusaandelen verkrijgt zonder daarvoor een prestatie te hebben geleverd waar ik me tegen verzet.

    Om ook maar iets houdbaars uit te keren aan aandeelhouders moet er sprake zijn van een positieve FCF.
    De aandeelhouders beslissen ieder jaar wat er met die FCF dient te gebeuren: a)investeren b)oppotten of c)uitkeren aan aandeelhouders waarbij er een keuze gemaakt dient te worden tussen SBB of dividend.
    Dat die beslissing waar de FCF aan wordt besteedt aan de voorkant van de stemming al vastligt door het aandelenbelang van de FF's is bekend maar doet niets af aan het principe van meeste stemmen gelden.

    Om de aandeelhouder te voorzien van een houdbare uitkering zal de focus van de belegger daarom moeten liggen bij de FCF.
    Dat velen zich laten afleiden door het gerapporteerde resultaat is hoewel begrijpelijk een volstrekt verkeerde benadering als aandeelhouder.
    Als aandeelhouder is het slechts van belang om de FCF te kennen omdat hij daarin de keuze heeft van investeren, oppotten dan wel uitkeren.
    Dat er bij een bedrijf in opbouw in het begin veel aandacht uitgaat naar investeren en het oppotten (lees reductie van schuld) is normaal.
    De FCF die de laatste jaren na gedane investeringen ca 100 mio per jaar hebben bedragen geeft aan dat het met de "verdiencapaciteit" wel goed zit.

    Het is deze prestatie waar HG op afgerekend behoort te worden want de FCF is wat hij heeft verdiend met het bedrijf na gedane investeringen.
    In principe komt de volledige FCF daardoor voor uitkering beschikbaar nadat men de juiste kasbuffer heeft bepaald en de kansen die zich voordoen om bedrijven te acquireren heeft geevalueerd.

    Dat die kasbuffer een relatie heeft met de mogelijkheden tot het doen van acquisities lijkt mij duidelijk.
    Voor 2020 heeft TT bepaald dat 50 mio ter beschikking komt voor SBB.
    De Covid uitbraak raakt de FCF aan de opbrengstzijde van 2020 met ca 150 mio.
    Het stopzetten van de SBB uit voorzorg is dus alleszins begrijpelijk.

    Het is de focus op FCF door het mgt van TT die hen heeft doen besluiten tot afkondiging en daarna stopzetten van het SBB programma.

    Het is de FCF gerealiseerd van +100 mio per jaar door TT waarop je HG als aandeelhouder moet afrekenen en niet de gecamoufleerde nettowinst uit het verleden van 20-30 mio per jaar.
    Nog veelbelovender zijn de toekomstig te vergaren FCF die bij invulling van de bij de CMD getoonde targets ter beschikking komen van aandeelhouders.

    Wacht nu eerst maar eens af wat het voorstel is voor aanwending van de FCF voor het jaar 2021 voordat je HG neerzet als een ordinaire dief.

  10. [verwijderd] 22 juli 2020 02:26
    Ter aanvulling:

    Het is vanuit dit principe dat ik als omzet Automotive de operationele omzet neem ipv de IFRS omzet.

    De verwerkingsfabriek van alle activiteiten kostte TT in 2019 746.159 euro plus de onder COS automotive geboekte bedragen ad 10% van 265, 7 mio waardoor onder aftrek van het aan Consumer toebedeelde bedrag ad 70 mio de totale kosten van de operatie bij TT A&E uitkwam op 700 mio waaronder 260 mio aan versnelde Amortisation.

    Deze 440 mio + 260 mio zijn de kosten voor de ontwikkelingsfabriek te laten draaien zoals die draait.
    Dat wil zeggen dat de totale ontwikkelingsactiviteiten hieruit zijn gedekt dus ook de aftersales activiteiten.

    Vanuit het kasprincipe (FCF) ga ik daarom uit van de te ontvangen bedragen vs de te verrichten uitgaven.
    Ik ga uit van een groei in omzet va 15% en een goei van 10% in kosten waarbij de Amortisation volgend jaar naar 40 mio daalt om daarna in het geheel te verdwijnen.
    Ook ik ben me ervan bewust dat er in de toekomst werkzaamheden moeten worden verricht die als after sales kunnen worden aangemerkt.
    Op basis van de 440 mio die zijn besteedt aan de volledige operatie waaronder de aftersales activiteiten is het overduidelijk dat een deferred long positie van 216 mio per 31 dec 2019 een groot deel van deze "voorziening" te hoog is vastgesteld.

    Op basis van deze harde knaken benadering zie ik een gross FCF te voorschijn komen bij A&E van 110 mio in 2021 en 150 mio 2022.

    Alles hangt uiteraard af van de te realiseren omzetten en kosten maar daar zie ik met een geprojecteerde omzet van 795 mio aan de opbrengsten kant en de geprojecteerde kosten ad 605 mio + 40 mio aan de uitgaven kant per saldo geen enkel probleem.

  11. forum rang 6 ketchup 22 juli 2020 06:35
    heeft nul met emotie te maken, ik erger me al jaren rot aan deze zieke verhouding bij TT van grootaandeelhouder/bestuurder

    welke top prestatie van HG ?
    ze hebben er zelf voor gekozen een beursgenoteerd bedrijf te zijn, gedraag je dan ook zo

    - top prestatie , laat me niet lachen
    TT speelt 3e divisie aan de small cap, dat is een schande
    TT heeft een ondernemingswaarde van 600 mio euro aan de beurs, ook dat is een schande gezien de enorme hoeveelheden geld die aan R&D worden uitgegeven
    - MBLY verkocht voor 13 miljard en HERE weet nog steeds investeerders te strikken basis 2.5 - 3 miljard euro

    - ze hebben in hun hele bestaan nog nooit dividend uitgekeerd, ook niet die paar jaar dat het in het begin goed ging
    -ze zijn meermaals , eerst bij institutionele beleggers, later met een emissie met per in hand om geld komen vragen

    wat top prestatie ?

    de VEB heeft gewoon gelijk, TT heeft geen boodschap aan de Tabaksblad code en TT is kampioen kapitaal vernietigen en waarde verdampen aan de beurs., daarom staan ze ook aan de smallcap en daarom heeft het ook slechts 600 mio euro ondernemingswaarde, een beetje start-up in Tech weet meer op te halen dan dit.

    neemt niet weg dat ik denk dat TT's laatste fase is ingezet en dat gaat geld opleveren., maar dat heeft verder niets vandoen met het jarenlange gejat uit de ruif door the happy few.

  12. [verwijderd] 22 juli 2020 08:08
    (ABM FN-Dow Jones) Fiat Chrysler heeft de banden met Waymo, onderdeel van Alphabet, aangehaald. Dit meldde de Italiaanse autofabrikant woensdag zonder financiële details te verstrekken.

    Waymo werkt aan technologie voor autonoom rijden.

    Fiat Chrysler tekende een exclusieve overeenkomst met de dochter van Alphabet onder meer voor de ontwikkeling en het testen van kleine bedrijfsauto's.

    Fiat en Waymo werken al sinds 2016 samen.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999
  13. forum rang 6 NewKidInTown 22 juli 2020 08:19
    quote:

    NewKidInTown schreef op 21 juli 2020 17:34:

    Positie FUG gesloten met netto +10% ruim, genoeg voor 24 uur.

    Positie TT houd ik aan, zou zonde zijn deze vandaag nog weg te doen, al kan ik daar circa dezelfde winst mee halen, verwacht meer, VEEL meer.
    Goedemorgen beste kijkers,

    "Positie TT houd ik aan", sterker nog, zojuist verdubbeld via afgeleide producten.
    Zag de prijsstelling net na 8en gebaseerd op 7,475, terwijl als ik in het boekje voor de aandelen zelf kijk, een 7,70 en meer haalbaar lijkt vandaag. Denk einde van de week tegen de 8 of hoger.

    Suc6, dan heb ik het ook :-)
  14. forum rang 6 win some... 22 juli 2020 09:09
    quote:

    boem! schreef op 22 juli 2020 01:53:

    [...]

    Om de aandeelhouder te voorzien van een houdbare uitkering zal de focus van de belegger daarom moeten liggen bij de FCF.
    Dat velen zich laten afleiden door het gerapporteerde resultaat is hoewel begrijpelijk een volstrekt verkeerde benadering als aandeelhouder.
    Als aandeelhouder is het slechts van belang om de FCF te kennen omdat hij daarin de keuze heeft van investeren, oppotten dan wel uitkeren.
    Dat er bij een bedrijf in opbouw in het begin veel aandacht uitgaat naar investeren en het oppotten (lees reductie van schuld) is normaal.
    De FCF die de laatste jaren na gedane investeringen ca 100 mio per jaar hebben bedragen geeft aan dat het met de "verdiencapaciteit" wel goed zit.

    Het is deze prestatie waar HG op afgerekend behoort te worden want de FCF is wat hij heeft verdiend met het bedrijf na gedane investeringen.
    In principe komt de volledige FCF daardoor voor uitkering beschikbaar nadat men de juiste kasbuffer heeft bepaald en de kansen die zich voordoen om bedrijven te acquireren heeft geevalueerd.
    [...]
    Als je naar de 'FCF as a % of revenue' kijkt, zie je de volgende reeks:

    2018: 13%
    2019: 9%
    2020: mid to high single digit (pre-corona outlook)

    Dit is een dalende reeks. Om de aandelenkoers omhoog te krijgen is een stijgende reeks nodig. Zo simpel is het.
  15. forum rang 6 tatje 22 juli 2020 09:09
    quote:

    rjohnson schreef op 21 juli 2020 23:25:

    Dit jaar komt MS Flight Simulator 2020 uit. Daarin zit een 2 petabyte high-RES kaart Van de gehele wereld die super realistisch is. Zoek maar eens op MS flight simulator 2020. Onderliggend voor die kaart wordt bing Maps gebruikt wat nu in Bijna in zijn geheel overstapt op TomTom. Wat ik me dus afvroeg is of wat je in de previews van FlightSimulator ziet een voorbode is van de kracht van bing maps en/of TomTom HD Maps. Wellicht wat ver gezocht maar zou een mooie showcase voor de producten van TomTom zijn.

    youtu.be/z_4jjGYS8Dw
    Ze noemden inderdaad Bing maps .

    MS Flight Simulator 2020

    www.youtube.com/watch?v=UhgmpRQGAtw

    Zal toch gunstig zijn voor Tom Tom.

    Jammer dat er momenteel zo met modder wordt gegooid.
    Verder zit er ook vaker een clown.

    Oh ja, houdt er rekening mee, dat er vandaag tussen hoog en laag minimaal 30 centen zit.

    Want, we zijn nog niet zover :-)

    Tja.

    Als je al heel veel marktpotentie hebt.
    Dan verdien je ook bonusaandelen, ondanks dat wij het nog niet in harde cash zien.
  16. forum rang 7 Wereldbelegger 22 juli 2020 10:14
    AB van mij.
    U heeft mijn dag nu al goed gemaakt.
    En dat met slechts een paar regeltjes tekst.

    quote:

    win some... schreef op 22 juli 2020 09:09:

    [...]

    Als je naar de 'FCF as a % of revenue' kijkt, zie je de volgende reeks:

    2018: 13%
    2019: 9%
    2020: mid to high single digit (pre-corona outlook)

    Dit is een dalende reeks. Om de aandelenkoers omhoog te krijgen is een stijgende reeks nodig. Zo simpel is het.
1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 41 42 43 44 45 ... 63 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.