Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,275   +0,065   (+1,25%) Dagrange 5,235 - 5,300 16.712   Gem. (3M) 178,9K

TT Juli 2020

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 63 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 ketchup 20 juli 2020 13:55
    quote:

    Brouwer285 schreef op 20 juli 2020 13:31:

    @Boem de cijfers van TT zijn komplete lariekoek, het enige wat er toe doet bij dit fonds is de toename dan wel afname van hun cash positie. Het bedrijf zelf is niks mis mee. Na de afschaffing van de wakkie en andere methodes zal er wel winst gerapporteerd worden door terugschuiving van opex richting capex en minder afroming van winst door minder te deferren, minder te unbillen etc etc. Maar geen spectaculaire stijging in FCF.
    Verwacht overigens niet dat TT dan nog genoteerd staat.
    De enige reden voor een notering aan de beurs is de optieregeling voor de bestuurders en personeel. Dit wordt steeds lastiger aangezien men tegenwoordig 15 procent van de uitstaande aandelen van de kleine beleggers op moet kopen om die optiekas op peil te houden.
    exact !
  2. forum rang 6 NewKidInTown 20 juli 2020 14:02
    quote:

    Brouwer285 schreef op 20 juli 2020 13:31:

    @Boem de cijfers van TT zijn komplete lariekoek, het enige wat er toe doet bij dit fonds is de toename dan wel afname van hun cash positie. Het bedrijf zelf is niks mis mee. Na de afschaffing van de wakkie en andere methodes zal er wel winst gerapporteerd worden door terugschuiving van opex richting capex en minder afroming van winst door minder te deferren, minder te unbillen etc etc. Maar geen spectaculaire stijging in FCF.
    Verwacht overigens niet dat TT dan nog genoteerd staat.
    ....
    Wat verwacht jij dan dat TT van de beurs gaat, wanneer en HOE. En tegen welke koers, ook niet geheel onbelangrijk ?
  3. Brouwer285 20 juli 2020 14:03
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 20 juli 2020 13:39:

    Ik denk dat u gelijk heeft. Alleen kan ik dat niet met cijfers onderbouwen. Dus puur op gevoel.
    Het cijferwerk laat ik aan anderen over; verandert namelijk bijna dagelijks. ((-;

    Wel een vraag:
    U verwacht dat TT op een moment niet meer genoteerd staat.
    Heeft u een tijdsverwachting?

    [...]
    Ik heb geen glazen bol, dus helaas kan ik daar niets over zeggen.

    Het bestuur stuurt gemixte signalen:

    ‘We verwachten sterker uit deze covid crisis te komen’.

    Een zeer belangrijke vraag tijdens de conference call:

    Tijdens de CMD sprak u de verwachting uit dat het kantelpunt in 2021 komt, verwacht u dat nog steeds?

    ‘Nee sorry daar kunnen we op dit moment helaas nog niks over zeggen’.

    Dit ‘kantelpunt’ ligt imho in de handen van de RVB. En niet in de handen van de markt.

    Ondertussen gaat men gewoon door met afschrijvingen op assets die door marktanalisten als operationeel (dus geen boek-) verlies gelezen en gerapporteerd worden. Vreemd.

    Overigens gebeurd die aandelen inkoop -waar het men hier dikwijls over heeft- voor de optiekas via een intermediair, ga er maar van uit dat die achter de schermen gewoon door kan lopen.
  4. forum rang 7 Wereldbelegger 20 juli 2020 14:18
    Dank voor uw reactie

    Ik onderschrijf uw opmerking:
    "aandelen inkoop - voor de optiekas via een intermediair, ga er maar van uit dat die achter de schermen gewoon door kan lopen."
    Natuurlijk gaat dat gewoon door. Waardoor de freefloat stukje bij beetje kleiner wordt.

    quote:

    Brouwer285 schreef op 20 juli 2020 14:03:

    [...]

    Ik heb geen glazen bol, dus helaas kan ik daar niets over zeggen.

    Het bestuur stuurt gemixte signalen:

    ‘We verwachten sterker uit deze covid crisis te komen’.

    Een zeer belangrijke vraag tijdens de conference call:

    Tijdens de CMD sprak u de verwachting uit dat het kantelpunt in 2021 komt, verwacht u dat nog steeds?

    ‘Nee sorry daar kunnen we op dit moment helaas nog niks over zeggen’.

    Dit ‘kantelpunt’ ligt imho in de handen van de RVB. En niet in de handen van de markt.

    Ondertussen gaat men gewoon door met afschrijvingen op assets die door marktanalisten als operationeel (dus geen boek-) verlies gelezen en gerapporteerd worden. Vreemd.

    Overigens gebeurd die aandelen inkoop -waar het men hier dikwijls over heeft- voor de optiekas via een intermediair, ga er maar van uit dat die achter de schermen gewoon door kan lopen.
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 20 juli 2020 14:23
    Geen advies!
    Ik sta sinds vrijdag met een gokpositie Turbo long

    quote:

    NewKidInTown schreef op 20 juli 2020 13:51:

    [...]
    Ik denk het ook, zit er over te dubben maar een portie LONG te kopen, voor een langzame of snelle trade.

    Wat zouden jullie doen ?

    Koers staat vrijwel op dag en week-laag, ik waag een schot !!!
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 20 juli 2020 14:24
    Heel klein beetje Turbohandel in TT vanmiddag
    Volgens het IEX overzicht

    Long
    20-7-2020
    Instrument Aanbieder Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Turbo Long BNP 7,3 8,36 0,84 0,86 0,02 0,890 -17,97% 400 13:25
    Booster Long BNP 5,47 3,52 2,05 2,1 0,05 2,100 -5,83% 100 13:44
  7. [verwijderd] 20 juli 2020 14:45
    Waarom HG er niet over denkt om TT te verkopen tegen een koers onder de 30 euro.

    Indien je kijkt naar de harde knaken uitgaven en opbrensten van TT dan zie je dat TT nu al een kasgenerend bedrijf is.
    De overtollige kas wordt veroorzaakt doordat men omzet uitsteld die al ontvangen is.

    Dat men gekozen heeft voor de fiscaal meest gunstige regeling en die ook nog verkocht heeft weten te krjgen aan de fiscus verdiend alle lof maar zorgt er in de tussentijd wel voor dat de markt op het verkeerde been is gezet door zich blind te staren op de IFRS omzet.

    Vandaar dat ik de cijfers zodanig heb gereallokeerd dat ik me in het vervolg alleen maar sruk hoef te maken over de harde knaken ontvangsten en de harde knaken uitgaven.

    IK hoefde daarvoor enkel de COS van Automotive over te boeken naar de R&D in de Opex en als omzet de IFRS omzet van Automotive te vervangen door de operationele omzet,

    Voor 2019 krijg je dan het volgende beeld:
    Omzet A&E 160+ 381 ipv 266= 541 mio
    Opex A&E is totaal Opex 746 mio - toebedeeld aan Consumer 70 mio + 27 mio COS = 703 mio.
    Van deze 703 mio is 290 mio D&A waardoor er aan out of pocket kosten 413 mio overblijft.

    Ik ga uit van een groeiscenario met 15% waartegen ik de kosten laat stijgen met 10%.
    UItgaande van 540 mio en 413mio+290 mio

    Kwam ik tot de volgende prognose
    2020 620 mio omzet -en 450 mio + 290 mio aan kosten = 740 waardoor negatieve kas -120 mio
    2021 710 mio omzet en 495 mio + 40 mio aan kosten = 535 mio waardoor pos kas + 175 mio
    2022 815 mio omzet en 545 mio + 40 mio aan kosten = 585 mio waardoor pos kas +230 mio

    Volgens mij heeft HG zo'n zelfde staatje op zijn buro liggen maar dan met 10% groei tot 2021.

    Het is ook duidelijk dat Corona een streep heeft gezet door 2020.

    De omzet bij Automotive zal ver achter blijven bij mijn prognose van 440 mio .(1st helft 133 mio
    De opex blijft dichter bij de geprognotiseerde 740 mio ( 1st helft 350 opex - cons 32 + 18 COS = 336 mio).

    Ik zal na Q4 besiissen of de prognose omzetten dan wel de prognose van de kosten moeten worden bijgesteld.

    Maar hoe je het ook wendt of keert tegen welk bedrag zou HG een stijgende kasopbrengst van tig mio per jaar weg willen doen.

    Het plaatje
  8. [verwijderd] 20 juli 2020 15:03
    Het is niet HG die de zaak belazert het zijn de mensen die zich blind staren op de ifrs omzet die zich in het ootje hebben laten nemen.

    De eerste verrassing was er bij de 2q cijfers
    Het onbegrip en de verwarring zal verder toenemen bij 3q om bij q4 haar climax te bereiken.
    Door de volledig over het hoofd geziene opgepotte deferred revenue zal de gerapporteerde omzet met ca 10 stijgen tov 2019 terwijl de operationele omzet een daling te zien zal geven met 20%.

    Het is niet HG die de koers in bedwang houdt het is het volledig negeren door de markt dat TT al jaren winst maakt door niet naar de kas en deferred revenue te willen kijken maar door zich blind te staren op de omzet die TT rapporteert.

  9. [verwijderd] 20 juli 2020 15:56
    quote:

    Brouwer285 schreef op 20 juli 2020 15:27:

    @Boem, het is niet zo dat vrijkomende deferred als omzet binnenkomt. Deferred komt via de achterdeur binnen als obligatie van en naar klanten en valt vrij richting de kosten. Dus vrijval van deferred veroorzaakt geen hogere omzet maar wel een hogere marge.
    Hoe verklaar jj dan de omzet in 2q ad 51 mio terwijl er maar 48 mio aan operationele omzet werd binnengehaald.

    Maar goed laat maar.

    Laat ik het dan nog eens op een andere manier trachten duidelijk te maken.

    Indien jij je beleggingsresultaat bepaald zal je de waarde van de porto op enig moment vergelijken met die van een ander moment en daar jouw dotaties en ontrekkingen in mee nemen om tot een juiste bepaling te kunnen komen.

    Bij tomtom ligt dat allemaal vele malen makkelijker doordat het bedrijf een gesloten circuit is.
    Waar jij je porto=overzicht voor nodig hebt is dat bij TT de kaspositie.

    De mutatie in de kas geeft exact aan wat er met het bedrijf is verdiend.
    Kas ult 2017 121 mio, ult 248 mio, ult 2019 436 mio en per 30-6 2020 373 mio.

    Eind van het jaar zal het kassalso weer op 450 mio staan waaroor er zelfs in dit rampjaar voor TT 14 mio + de 17 mio uit aandeleninkoop wordt "VERDIEND"

    Dat analisten dat niet willen zien ligt niet aan HG maar aan die analisten.
    Dat het merendeel van de lezers van dit forum nog steeds verkondigen dat TT verliezen maakt plaatst hen in het zelfde kader.

  10. rjohnson 20 juli 2020 15:57
    Bing Maps is changing its base map data provider
    By Ishveena Singh -June 4, 20201
    EmailTweetShare

    Image courtesy: Bing Maps
    Microsoft’s mapping service Bing Maps has announced a change in its base map data source. The Bing Maps Platform, which is typically powered by multiple data providers, will now get its base map data from TomTom for all the regions across the world save China, Japan, and South Korea.

    This switch to TomTom is not entirely surprising because Microsoft has been collaborating closely with the Dutch mapping company since early last year. In February 2019, Microsoft announced that TomTom’s location-based services will be utilized across Microsoft technologies for a multitude of mapping scenarios across Microsoft Azure, Bing Maps, and Cortana. TomTom, on its part, was going to use Microsoft Azure as its preferred cloud provider.

    In continuation to that, a couple of months ago, Microsoft started rolling out the new TomTom base map data to Bing.com users and Microsoft first-party products. And now, the migration period for the Bing Maps Platform has started.

    All Bing Maps Platform customers will be automatically migrated to the new base map data source over the coming months. However, even as this change takes place, REST APIs and SDKs that are part of the Bing Maps Platform will continue to remain available.

    “This deep partnership with TomTom is very different from anything Microsoft has done in maps before,” Tara Prakriya, Partner Group Program Manager of Azure Maps and Connected Vehicles, had said during the partnership announcement last year.

    Anders Truelsen, Managing Director, TomTom Enterprise had added, “TomTom is proud of the relationship we’ve built with Microsoft to offer Microsoft Azure customers access to build location-aware applications and look forward to deepening that relationship as we extend our high-quality location technologies to an even larger audience base. We’re excited to be chosen as the location data provider to power mapping services across all of Microsoft, including Bing, Cortana, Windows and many other leading products and the innovations that will come forward in this continued relationship.”

    Related

    geoawesomeness.com/bing-maps-tomtom-b...
  11. Koos99 20 juli 2020 16:14
    quote:

    boem! schreef op 20 juli 2020 15:56:

    [...]

    Eind van het jaar zal het kassalso weer op 450 mio staan waaroor er zelfs in dit rampjaar voor TT 14 mio + de 17 mio uit aandeleninkoop wordt "VERDIEND"

    Dat analisten dat niet willen zien ligt niet aan HG maar aan die analisten.
    Dat het merendeel van de lezers van dit forum nog steeds verkondigen dat TT verliezen maakt plaatst hen in het zelfde kader.

    Ik heb niet al je rekenvoorbeelden nagerekend, maar is het toch ook niet minimaal HG + TT hun schuld?

    CC 20 Q1:
    Overall, we expect that 2020, the free cash flow will be negative

    CC 20 Q2:
    The free cash flow was an outflow of EUR 54 million in the quarter
    we expect the second half of this year to be cash flow positive

    HG en TT hebben de uitspraak van de CC 20 Q1 niet weersproken, dan staat die uitspraak dus nog steeds.
  12. [verwijderd] 20 juli 2020 16:17
    Het is aan HG om het bedrijf zo goed mogelijk te positioneren naar de markt. Daar hoort ook bij analisten voor je te winnen in plaats van afstand te nemen. HG kiest voor een degradering op de beurs en onthoudt zich van een nasdaq notering. Zo weinig mogelijk winst door versnelde afschrijvingen en de markt in de waan laten dat alles onzeker is. Kwestie van oorzaak en gevolg. Een frisse CEO had zijn horizon gezet op “blue chip” in verlengstuk van MS en andere tech partners zoals in Apollo. In dat geval was dit aandeel niet terecht gekomen in de commodity wasstraat van de auto industrie . En als er dan een nieuw bericht komt zijn er nimmer financiële details bekend dus kan de markt maar enkel speculeren wat HG allemaal aan het doen is.

    “Het is niet HG die de zaak belazert het zijn de mensen die zich blind staren op de ifrs omzet die zich in het ootje hebben laten nemen”

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 36 37 38 39 40 ... 63 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.