Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,904   -0,101   (-2,02%) Dagrange 4,770 - 4,950 480.103   Gem. (3M) 196,8K

TT Juli 2020

1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 63 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 Wereldbelegger 16 juli 2020 13:33
    Vandaag hebben de realisten wat om in te lijsten
    TT (weer) bovenaan

    Dalers *
    TomTom
    -4,63%
    Air France-KLM
    -3,14%
    VIVORYON THER...
    -3,14%
    AALBERTS NV
    -2,80%
    PROSUS
    -2,66%

    quote:

    Wereldbelegger schreef op 15 juli 2020 09:43:

    De positivo's hebben wat om in te lijsten
    TT bovenaan

    Stijgers *
    TomTom
    +8,73%
    Ajax
    +3,91%
    Galapagos
    +3,59%
    VIVORYON THER...
    +3,15%
    ADYEN NV
    +2,72%

  2. forum rang 7 Wereldbelegger 16 juli 2020 13:43
    Tuurlijk!
    op weg naar uw 65 euro binnen een jaar is elke dag een "mooi bijkoopmomentje".

    Jammer dat u ook dagelijks meldt dat de koers wordt gemanipuleerd.
    Welke belegger gaat met deze informatie (bij)kopen?

    quote:

    Vive tu vida positivamente schreef op 16 juli 2020 11:04:

    Vanmiddag weer herstel tot boven de €8,00 dus nu mooi bijkoopmomentje!!
    Vive tu vida positivamente
    15-7-2020 12:07
    TomTom is het meest ondergewaardeerde bedrijf van Nederland en de beurs.
    De oude tijden van €65,- plus zouden zomaar binnen een jaar kunnen terug keren.
  3. [verwijderd] 16 juli 2020 13:44
    quote:

    Brouwer285 schreef op 16 juli 2020 12:39:

    Het belabberde van dit fonds is dat TT haar eigen bank aan de ‘liability’ zijde gecreeerd heeft.
    Op die manier kan men de winst/verlies rekening beinvloeden door meer of minder inkomsten weg te schrijven als deferred naar de liability zijde.
    Winst? Nee hoor, men hevelt een deel van de inkomsten naar de bank en de liabilities zijn toegenomen, dus geen winst. Wel positieve FCF en koers doet -10 procent.
    Verlies? Nee hoor, men doet een greep uit de ‘bank’ en de liabilities zijn afgenomen, dus geen verlies. Wel negatieve FCF en koers doet +10 procent.

    Gaat de koers teveel up? Meer wegschrijven als deferred. koers teveel down? Minder wegschrijven naar deferred.

    Met dit Balans spel, inclusief afschrijvingen met minimale capex zit er zolangzamerhand een ‘gratis’ bedrag verborgen in de balans van naar mijn mening minimaal 1 miljard voor een partij die TT van de beurs wil halen. Immers men kan mettertijd de huidige ‘liabilites’ zonder blikken of blozen naar de andere kant van de balans transporteren.
    Raar dat een beursexit tot op heden niet gebeurd, aangezien deze discount inclusief de discount op de assets naar mijn mening aardig in de buurt zit van de huidige marktwaarde.

    Voorlopig blijf ik (nog) even aan de kant.

    Ik ben het met jou eens dat de deferred revenue in wezen niets anders is dan opgepotte uitgestelde winst die voor de inzichtelijkheid beter direct verantwoord had kunnen worden.

    Jij gaat ervan uit, dat TT vrijelijk kan beslissen over het opvoeren of vrijvallen van deze bedragen .
    De fiscus kennende waag ik dat te betwijfelen , TT zal hier een speciale afspraak over hebben gemaakt met de fiscus welk deel van de gefactureerde omzet naar deze "voorziening" mag worden geboekt met daarbij direct de oormerking wanneer deze bedragen alsnog moeten worden verantwoord.
    TT verklaarde de mutatie in deferred in 3q en 4q 2019 door te wijzen op de gewijzigde looptijd van het contract waardoor de vrijvaldatum opschuift,

  4. Brouwer285 16 juli 2020 14:09
    In aanvulling op mijn bovenstaande post. In geval van een contract looptijd van 5 jaar zou het theoretisch mogelijk zijn dat TT 80 procent van hun inkomsten uit automotive buiten de omzet om als deferred naar ‘liabilities
    Verschuift, dus zo erg is het allemaal niet, men kan de cijfers nog veel minder rooskleuriger presenteren dan dat ze in werkelijkheid zijn, dat is voor mij het risico in dit fonds.
    Wel opmerkelijk dat wanneer TT voor het eerst cijfers presenteert die rooskleuriger zijn dan dat ze in werkelijkheid zijn, het fonds 10 procent stijgt.
  5. [verwijderd] 16 juli 2020 14:36
    quote:

    Brouwer285 schreef op 16 juli 2020 14:09:

    In aanvulling op mijn bovenstaande post. In geval van een contract looptijd van 5 jaar zou het theoretisch mogelijk zijn dat TT 80 procent van hun inkomsten uit automotive buiten de omzet om als deferred naar ‘liabilities
    Verschuift, dus zo erg is het allemaal niet, men kan de cijfers nog veel minder rooskleuriger presenteren dan dat ze in werkelijkheid zijn, dat is voor mij het risico in dit fonds.
    Wel opmerkelijk dat wanneer TT voor het eerst cijfers presenteert die rooskleuriger zijn dan dat ze in werkelijkheid zijn, het fonds 10 procent stijgt.
    Daarin herken ik de gekte van de markt die enkel oog heeft voor gerapporteerde omzet ipv ge factureerde omzet.

    Voor mij geldt slechts de gefactureerde omzet , de gerapporteerde omzet is slechst van belang voor mij om de gecamoufleerde boekingsgang te begrijpen.

    De essentie bij TT wordt treffend verwoordt door @van Calcar in zijn post van 13.16 uur,
  6. forum rang 7 Wereldbelegger 16 juli 2020 14:41
    interessante bijdragen die u hierboven plaatst.
    Mijn dank daarvoor.
    Mag ik twee vragen stellen?

    "Minimaal 1 miljard" vanwege afschrijvingen en minimale capex?
    Dat kan ik helaas niet volgen. Ziet u kans dat anders te verwoorden?

    "voor het eerst cijfers presenteert die rooskleuriger zijn dan dat ze in werkelijkheid zijn"
    Dat is een boute maar voor onwetende beleggers een belangrijke uitspraak.
    De onderbouwing daarvan heb ik bij de analisten nog niet gezien, alsmede bij de bekende TT-onderzoekers op dit draadje. Maar u komt niet zomaar met die uitspraak neem ik aan. Ziet u kans dat meer te duiden?

    quote
    Met dit Balans spel, inclusief afschrijvingen met minimale capex zit er zolangzamerhand een ‘gratis’ bedrag verborgen in de balans van naar mijn mening minimaal 1 miljard voor een partij die TT van de beurs wil halen. Immers men kan mettertijd de huidige ‘liabilites’ zonder blikken of blozen naar de andere kant van de balans transporteren.
    /quote

    quote:

    Brouwer285 schreef op 16 juli 2020 14:09:

    In aanvulling op mijn bovenstaande post. In geval van een contract looptijd van 5 jaar zou het theoretisch mogelijk zijn dat TT 80 procent van hun inkomsten uit automotive buiten de omzet om als deferred naar ‘liabilities
    Verschuift, dus zo erg is het allemaal niet, men kan de cijfers nog veel minder rooskleuriger presenteren dan dat ze in werkelijkheid zijn, dat is voor mij het risico in dit fonds.
    Wel opmerkelijk dat wanneer TT voor het eerst cijfers presenteert die rooskleuriger zijn dan dat ze in werkelijkheid zijn, het fonds 10 procent stijgt.
  7. miska 16 juli 2020 14:42
    @boem het deferred liedje is bekend, imho is het belangrijker of TT uberhaupt haar strategie van added value (level2 tm5) autonomous driving supplier kan gaan invullen, en dat is waar de fantasie zit en de hogere multiples worden gegeven door de markt. Echter TT factureert vooral basic legacy level 1 producten, die als ze niet oppassen de zelfde kant op gaan als de old school navigatie kastjes. Mind you TT heeft meer dan 2000 mensen in R&D, ik heb geen echt wat ze aan het doen zijn. Imho ligt daar de sleutel voor jouw blue sky scenario. Vooralsnog is het baseline scenario voor TT legacy products met beperkte toegevoegde waarde.
  8. [verwijderd] 16 juli 2020 14:55
    @miska eens dat TT NU nog hoofdzakelijk zijn oude productfolio verkoopt.
    Ook eens dat TT nu zwaar geraakt wordt maar daar staat tegenover dat TT WEL in staat is geweest om zich zodanig te positioneren dat zij KUNNEN gaan profiteren van de hogere baten uit die nieuwe markt.
    Het is toch van de gekke dat het slechtste kwartaal sinds jaren de koers gisteren omhoog joech enkel en alleen omdat veel analisten de deferred revenue volledig over het hooofd hebben gezien.
    De uitgangspositie tov 6 maanden terug is hetzelfde: TT heeft mogelijkheden om te profiteren van een beloftevolle markt maar de situatie is wel zodanig gewijzigd dat TT wel 150 mio heeft moeten inleveren door het Covid-19 virus.
  9. forum rang 6 ketchup 16 juli 2020 15:05

    ik denk dat de koopkracht gisteren vooral kwam uit het Barclays-(volgers)-kamp
    Barclays heeft voor het eerst sinds lange tijd ( Telematics sale ) weer iets van zich laten horen en dat is niet zonder reden.

    zelf ben ik daar blij mee en raak daar ook best wel wat excited door
    ik ben vandaag gestaffeld koper en ga de komende dagen hopelijk richting de 7.50 mijn positie kunnen dubbelen
  10. forum rang 4 No-nonsense 16 juli 2020 15:11
    quote:

    miska schreef op 16 juli 2020 14:42:

    @boem het deferred liedje is bekend, imho is het belangrijker of TT uberhaupt haar strategie van added value (level2 tm5) autonomous driving supplier kan gaan invullen, en dat is waar de fantasie zit en de hogere multiples worden gegeven door de markt. Echter TT factureert vooral basic legacy level 1 producten, die als ze niet oppassen de zelfde kant op gaan als de old school navigatie kastjes. Mind you TT heeft meer dan 2000 mensen in R&D, ik heb geen echt wat ze aan het doen zijn. Imho ligt daar de sleutel voor jouw blue sky scenario. Vooralsnog is het baseline scenario voor TT legacy products met beperkte toegevoegde waarde.
    Beste Miska (Pools voor kommetje),
    Level 1
    Vanaf level 1 kan het sturen, gasgeven en remmen in bepaalde situaties automatisch door een systeem worden geregeld. Denk hierbij aan rijden op de snelweg of buitenweg met ingeschakelde adaptieve cruisecontrol, diverse inparkeerassistenten of een rijbaanassistent die vanzelf bijstuurt als de auto onbedoeld de rijstrook verlaat (Lane Keeping Assist).

    Het lijkt net of je weet waarover je het hebt. Volgens jou factureert TT level 1 producten. Waarom heb je daar producten van TT voor nodig en wat kunnen die dan. Gaat dit niet gewoon met camera's zonder dat koppeling nodig is met een TT-product? Kun je ook aangeven wat level 2 (t/m 5) producten zijn en wanneer en waarom de autoindustie die nodig heeft? Autonoom rijden zit voor zover ik weet nu ergens tussen level 2 en level 3 in. Tesla mogelijk level 3, maar die claimen geen kaarten nodig te hebben, wat voor TT zeer verontrustend klinkt.
    Dus als jij weet hoe het zit, nodig ik je uit dat hier toe te lichten. Ik denk dat op dit forum velen met mij hier maar wat graag meer van af willen weten.
  11. miska 16 juli 2020 16:28
    @no-nonsense
    miska is slavische naam

    toelichting AD levels
    www.tomtom.com/blog/autonomous-drivin...

    ondanks dat men al 5 jaar bezig is in het AD domein
    heeft 2000 man R&D Tom2 tot nu toe weinig opgeleverd
    zie wel stoere deals met Baidu Qualcomm cs
    maar daar horen we vervolgens niks meer van

    hoeveel omzet denk je dat TT uit level 2/3 enabled partnerships haalt ?
  12. forum rang 7 Wereldbelegger 16 juli 2020 17:00
    motto: Wie het kleine niet eert.....
    Ik hoop op onder de 7,50
    Ik blijf mijn uitgangspunt bij TT trouw
    - Aantal TT aandelen in portefeuille alleen uitbreiden via opbrengst uit TT-turbohandel
    dan kan ik mijn Turbowinst(je) van gisteren omzetten in 100 stukjes erbij

    quote:

    ketchup schreef op 16 juli 2020 15:05:

    ik denk dat de koopkracht gisteren vooral kwam uit het Barclays-(volgers)-kamp
    Barclays heeft voor het eerst sinds lange tijd ( Telematics sale ) weer iets van zich laten horen en dat is niet zonder reden.

    zelf ben ik daar blij mee en raak daar ook best wel wat excited door
    ik ben vandaag gestaffeld koper en ga de komende dagen hopelijk richting de 7.50 mijn positie kunnen dubbelen
1.260 Posts
Pagina: «« 1 ... 28 29 30 31 32 ... 63 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.