Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Degiro

4.481 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 225 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 8 objectief 15 mei 2020 09:51
    quote:

    NBWO schreef op 15 mei 2020 08:27:

    Gisteren wilde ik de GLS C300 dec 2020 aanschaffen, kreeg ik een melding dat dit in verband met een technische fout niet mogelijk was.
    Iemand anders ook problemen met opties aanschaffen via de giro?
    Heb je hun bericht niet gelezen dat er niet derivaten van bepaalde aandelen gehandeld mag worden tot 18 mei (dit geldt o.a. voor GLS). Vandaag of maandag komt er waarschijnlijk nieuws dat dit weer wel mag.
  2. forum rang 10 voda 18 mei 2020 14:00
    Brokers kunnen toeloop particuliere beleggers niet aan

    Particuliere beleggers die de afgelopen weken dachten te profiteren van de dalende aandelenbeurzen zijn in veel gevallen bedrogen uitgekomen. De wachttijden bij de bekendste handelsplatformen zijn flink opgelopen, zij konden de instroom niet aan. Bij de grootste partij DeGiro wachten nu nog ongeveer 30.000 mensen op het openen van een beleggingsrekening.

    Aandelenbeurzen gingen door de coronacrisis vooral in maart hard onderuit. Na ruim tien jaar stijgende koersen, was dat voor veel particulieren hét moment om te beginnen met beleggen.

    Dat leidt vooral bij DeGiro tot lange wachtlijsten. Sinds het begin van dit jaar hebben zich bijna 160.000 nieuwe beleggers aangemeld. Dat kan het handelsplatform niet aan en daarom ging DeGiro tijdelijk op slot voor nieuwe klanten. 'We moesten prioriteiten stellen', zegt woordvoerder Gijs Nagel van DeGiro. 'Het aantal nieuwe klanten ging van 500 opeens naar 5000 per dag. De energie die we daarin moesten steken, ging ten koste van de kwaliteit van de service voor bestaande klanten.'

    Tienduizenden op de wachtlijst

    Het gevolg is een wachtlijst van tienduizenden potentiële zelfbeleggers. De wachttijd is opgelopen tot zo'n zes weken. Zuur voor beleggers die dachten te profiteren van de lagere koersen, omdat die de coronacrash alweer deels hebben goedgemaakt. Zo hebben veel particuliere beleggers het opmerkelijke herstel van de aandelenbeurzen de laatste weken aan hun neus voorbij zien gaan.

    Ook bij andere brokers zoals BinckBank en Flatex hebben nieuwe klanten te maken met vertragingen. Bij BinckBank duurde het soms een week om binnen te komen. Volgens een woordvoerder zijn de achterstanden nu weggewerkt. 'Beleggers kunnen in principe binnen een werkdag aan de slag.'

    Bij Flatex, de Duitse broker die nog op goedkeuring van De Nederlandsche Bank wacht om de overname van DeGiro af te ronden, waren volgens topman Frank Niehage sommige processen vertraagd. 'Corona raakte ons tijdens het hoogseizoen, wanneer we altijd al veel nieuwe klanten hebben. Het heeft in sommige gevallen tot vertraging geleid.'

    In belang van de klant

    Ook de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de wachtrijen geconstateerd. De toezichthouder 'vindt het belangrijk dat ondernemingen, ook in crisisomstandigheden, aan wet- en regelgeving kunnen blijven voldoen'. Ook als het aannemen van nieuwe klanten daardoor wat langer duurt. Wel houdt de AFM de situatie in de gaten om te zien 'of er situaties ontstaan die de zorgvuldige behandeling van zowel bestaande als nieuwe beleggers in de weg staat'.

    Perfecte storm

    Door de coronacrisis en grote veranderingen op de Nederlandse markt van brokers is DeGiro in een soort perfecte storm terechtgekomen. Het begin van het jaar is sowieso een periode waarin particulieren hun financiën op orde willen krijgen en besluiten te beginnen met beleggen.

    DeGiro heeft daarbij de grootste aantrekkingskracht voor de gemiddelde beginnende belegger, onder meer vanwege de lage tarieven, zegt Bart Spronk van vergelijkingssite Finner. Flatex was volgens hem de enige echte uitdager op deze markt. Het Duitse bedrijf kwam vorig jaar met veel bombarie naar Nederland en bood als eerste serieuze speler gratis beleggen aan.

    Met dat aanbod trok Flatex veel klanten, vervolgens kwam de overname van DeGiro. Maar daarna kondigde de Duitse broker plotsklaps aan toch de prijzen te verhogen. 'Ze werden zelfs iets duurder dan DeGiro', zegt Spronk. Klanten die nu willen overstappen van Flatex naar DeGiro moeten een nummertje trekken. 'Veel van die beleggers willen weg, maar kunnen dat dus niet. Of ze moeten naar een andere partij kijken. Er zijn wel opties, maar die zijn duurder of hebben niet de gewenste kwaliteit.'

    Doe-het-zelven

    De enorme toestroom naar online brokers ontstaat doordat Nederlanders steeds meer zelf willen beleggen, blijkt uit recent onderzoek van de AFM. De toezichthouder constateerde dat zes op de tien beleggers kiest voor zelf beleggen, execution-only in jargon. Drie op de tien besteden het werk uit aan een vermogensbeheerder en de overigen kiezen voor een financieel adviseur.

    Volgens Nagel van DeGiro heeft het thuiszitten tijdens de lockdown aan het doe-het-zelven bijgedragen. 'De rente bij de banken is laag, dus mensen zijn ontevreden. Als er dan op televisie veel aandacht wordt besteed aan beleggen, dan is de laptop snel gepakt om een rekening te openen.' Nagel verzekert dat de wachtlijst nu weer kleiner wordt. Hoe lang het duurt voordat hij weg is, kan hij niet zeggen. ‘We weten niet hoeveel klanten er volgende week voor de deur staan.’

    fd.nl/beurs/1345016/brokers-kunnen-to...
  3. [verwijderd] 18 mei 2020 14:19
    Heel bijzonder dit, normaal gesproken stapt het volk in op de top van de markt, nu stappen ze in na forse dalingen en zien ze kansen.

    Ze gaan nu potverdriedubbeltjeskater tegen de markt in spelen, ze gaan de financiele wereld uitdagen, dit is nog nooit eerder vertoond.

    De particulier gaat vermogensbeheerders, banken verzekeraars, hedge-clubs, pensioenfondsen ed. uitroken.

    Er staan nog 30.000 potentiele klanten te popelen om in te stappen, 4-5 weken is te lang, veel te lang, ga gewoon 24/7 door met inkloppen nieuwe klanten op het toetsenbord.

    Verlanglijstje(top drie) van de particulier in wachtstand: RDS, ING, Ahold.
  4. [verwijderd] 23 mei 2020 08:17
    Ik kreeg ook die melding van degiro en ben de lijst doorgegaan, 4 van mijn beleggingen staan erop dus, je wordt dus gedwongen die te verhuizen of liquideren.. en die staan uiteraard nog onder water, dat is een leuk verhaal dus... bijzonder klant onvriendelijke boodschap trouwens, verhuis of liquideer anders doen we dat voor je, ik ga daar niet akkoord mee
  5. forum rang 6 hirshi 23 mei 2020 09:54
    quote:

    Mikesan schreef op 23 mei 2020 09:07:

    Ja dat is ook in de brief genoemd: "informeren u over één of meerdere van uw posities"
    niet in die exact woorden, de small print verbiedt namelijk het doorsturen of publiceren van de brief
    Dank je Mikesan.

    DeGiro maakt het wel bont met dat verbod. Ze schieten er ook niets mee op want geheimhouding van de inhoud van de brief kunnen ze niet afdwingen en wie de brief niet gekregen heeft zal ook niet de behoefte hebben de inhoud ervan te weten

    Beetje domme en klantonvriendelijke bepaling dus. Maar DeGiro is al een tijdje de weg kwijt .
  6. forum rang 8 objectief 23 mei 2020 10:28
    quote:

    hirshi schreef op 23 mei 2020 09:54:

    [...]

    Dank je Mikesan.

    DeGiro maakt het wel bont met dat verbod. Ze schieten er ook niets mee op want geheimhouding van de inhoud van de brief kunnen ze niet afdwingen en wie de brief niet gekregen heeft zal ook niet de behoefte hebben de inhoud ervan te weten

    Beetje domme en klantonvriendelijke bepaling dus. Maar DeGiro is al een tijdje de weg kwijt .
    De weg naar DeGiro is niet breed genoeg, want ze kunnen de aanwas van klanten niet aan.
    De verboden zijn gekoppeld aan de risico's die sommige producten meebrengen; niet verwonderlijk na de recente forse koersdaling.

  7. forum rang 6 hirshi 23 mei 2020 11:16
    quote:

    objectief schreef op 23 mei 2020 10:28:

    [...]

    De weg naar DeGiro is niet breed genoeg, want ze kunnen de aanwas van klanten niet aan.
    De verboden zijn gekoppeld aan de risico's die sommige producten meebrengen; niet verwonderlijk na de recente forse koersdaling.

    Wat ik bedoelde was natuurlijk het genoemde verbod tot het doorsturen of publiceren van de brief.

    Het aantal producten dat gekocht kan worden verder beperken is trouwens hun goed recht.

    Niemand is verplicht gebruik te maken van de diensten van DeGiro en eens te meer wordt het nut aangetoond niet van slechts één broker afhankelijk te zijn.
  8. forum rang 8 Leefloon 23 mei 2020 11:30
    quote:

    hirshi schreef op 23 mei 2020 11:16:

    Het aantal producten dat gekocht kan worden verder beperken is trouwens hun goed recht.
    Dat kan en zal in dit geval zo zijn, maar brokers hebben ook weleens een goede verplichting om iets aan te bieden. Rechten en plichten.

    Ze hebben alleen het goede recht om zelf te bepalen hoe ze aan verplichtingen voldoen. Bijvoorbeeld door je een adviseurstarief te laten betalen wanneer je een aandeel koopt dat niet in de AEX of AMX is opgenomen, met als productvoorwaarde bij de veel goedkopere online ordering dat dan alleen de AEX- en AMX-noteringen worden ondersteund. Dan kan er alles gekocht worden. Wat ook moet, door een beursgebonden verplichting.

    Brokers hebben dus niet het goede recht om altijd alles te mogen beperken, in algemene zin.
  9. [verwijderd] 23 mei 2020 12:50
    Ik begrijp het als een restrictie op bepaalde producten zitten (bijv. geen NL prospectus) maar deze producten (MLPs) zijn niet risicovoller als overige producten (geen margin calls etc) en deze zijn onlangs nog aangekocht (<3mnd).
    En de reden is mij niet duidelijk, beetje vage omschrijving : operationele verrichtingen die bewaring en correcte verwerking zijn niet langer mogelijk -- ergo we hebben teveel handling of verdienen hier niets aan, ga maar weg. Op dit moment zou liquidatie hiervan mij 6.5k kosten.
    Ik heb hierover een email gestuurd, benieuwd hoe ze hier verder mee omgaan.

    Heeft iemand ervaring of suggesties met het overzetten van een portefeuille van degiro naar een andere broker? Idd goed punt Hirshi, liever niet meer afhankelijk van de grillen van één broker.
  10. forum rang 6 hirshi 23 mei 2020 13:26
    quote:

    Mikesan schreef op 23 mei 2020 12:50:

    Ik begrijp het als een restrictie op bepaalde producten zitten (bijv. geen NL prospectus) maar deze producten (MLPs) zijn niet risicovoller als overige producten (geen margin calls etc) en deze zijn onlangs nog aangekocht (<3mnd).
    En de reden is mij niet duidelijk, beetje vage omschrijving : operationele verrichtingen die bewaring en correcte verwerking zijn niet langer mogelijk -- ergo we hebben teveel handling of verdienen hier niets aan, ga maar weg. Op dit moment zou liquidatie hiervan mij 6.5k kosten.
    Ik heb hierover een email gestuurd, benieuwd hoe ze hier verder mee omgaan.

    Heeft iemand ervaring of suggesties met het overzetten van een portefeuille van degiro naar een andere broker? Idd goed punt Hirshi, liever niet meer afhankelijk van de grillen van één broker.

    @milkesan'

    Het overboeken naar een andere broker is nogal prijzig. Volgens het tarieven overzicht kostprijs van minimaal € 100,- per regel.
    Sommige brokers boden in het verleden aan de kosten van overboeking te vergoeding, maar ik betwijfel of dat nu nog mogelijk is.

    Je schrijft dat liquidatie je 6.5 k zou kosten. Als je hiermee gedwongen liquidatie bedoelt kan ik me dat niet zo goed voorstellen. Dan zou de broker je tot een een verplichte verliesneming dwingen en dat lijkt me vanuit hun zorgplicht niet te verantwoorden.

    Ten gevolge van de Europese verordening PRIIP zijn al sinds 2018 Amerikaanse ETF's van de Nederlandse markt gehaald tot groot verdriet van diegenen die daarin handelden.

    Goed dat je die email gestuurd hebt want je hebt recht op volledige informatie.
4.481 Posts
Pagina: «« 1 ... 63 64 65 66 67 ... 225 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.