Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel CMB.TECH BRU:CMBT.BL, BE0003816338

Laatste koers (eur) Verschil Volume
11,960   +1,360   (+12,83%) Dagrange 11,960 - 11,960 11.529   Gem. (3M) 27,7K

Forum geopend voor Euronav

19.448 Posts
Pagina: «« 1 ... 485 486 487 488 489 ... 973 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. harryhol 24 april 2020 23:50
    quote:

    Risky bets schreef op 24 april 2020 21:13:

    Lol, Deutsche bank is geloof ik ook wel een beetje optimistischer dan sommigen hier.

    www.tradewindsnews.com/finance/tanker...

    But because of massive cash flow being generated in the current market and expected to extend into the third quarter, Euronav's NAV could surge to $22.65 by December and Scorpio to $59.73 – implying a similar escalation in their actual trading prices.

    "Yes, we think spot rates will cool off sometime in the third quarter. But $87,000 a day is still a heck of a lot lower than where we are today. In reality, we think our numbers will prove too conservative."

    Using the same assumptions Euronav is poised to add $1.8bn in cash to its balance sheet by year's end, while Scorpio piles on just under $1.1bn.

    1,8 bn klinkt als baarlijke nonsens. Heb even geteld maar er waren eind 2019 12 VLCC's geleased over 2020 heen tegen tarieven van rond de 35k. Als je de resterende wegzet tegen 120k gemiddeld 1e halfjaar (is tot nu toe 110 maar dit zal nog wel opgetrokken worden) en 50k gemiddeld 2e halfjaar (let wel, Cleaves denkt aan 15k), en je telt daar de Suezmaxen bij op die ook voor een flink gedeelte al vergeven zijn, kom je volgens mij in de verste verte niet aan die 1,8.
  2. BenP 24 april 2020 23:51
    Voor wat het waard is, ik denk dat elk land na deze crisisperiode zijn storage toch eerder vol zal willen zien dan leeg. Het zal een zeer lange onzekere periode blijven. Vandaar verwacht ik dat de beschikbare tankers nog lang druk bevraagd zullen zijn. Na verloop van tijd minder voor opslag, maar wel om opstartende economieën te beleveren. De storage die er nu opgebouwd wordt, zal naar mijn mening maar geleidelijk aan afgebouwd worden, kwestie van een slag om de arm te houden.
  3. Erik VG 25 april 2020 08:45
    Russia slashes May oil exports from sea ports before OPEC+ cuts – schedule
    in Freight News,Port News 25/04/2020

    Russian oil companies will cut their crude oil loadings from Baltic ports and Black Sea’s Novorossiisk in May to 5.42 million tonnes, the lowest level in 20 years, the preliminary loading schedule seen by Reuters showed on Friday.
    Russia, which has joined an OPEC+ pact to curb oil supplies, has agreed to cut its output by 8.5 million bpd starting on May 1, from a baseline of 11 million bpd.
    Russian oil companies are preparing the biggest output cuts ever, which may lead to permanent shutdown of some oilfields and will cause significant costs.
    On a daily basis, Russia will cut oil exports from Baltic ports and Novorossiisk by 43% compared to April, Reuters calculations show.
    As the cuts are the most significant ever attempted by Moscow, Urals exports are set to fall to their lowest since at least the early 2000s, Refinitiv Eikon data shows. C-RU-EXP
    Urals crude oil combined exports from Primorsk and Ust-Luga ports set to fall to just 4.3 million tonnes from 6.7 million tonnes in April, according to the preliminary schedule. It means Baltic oil exports will fall by 38% on a daily basis, Reuters calculations show.
    Urals and Siberian Light crude oil exports from Novorossisk port are set to fall to 1.12 million tonnes in May from 2.56 million tonnes planned for loading in April, according to the schedule. On a daily basis, this is a 55% fall compared to April, Reuters calculations show.
    Loadings of sweet Siberian Light crude will fall to just two cargoes of 80,000 tonnes each compared to 6-7 cargoes normally. April Siberian Light cargoes traded at record wide discounts to dated Brent due to weak demand.
    Source: Reuters (Editing by Edmund Blair and David Evans)
  4. Vavli 25 april 2020 13:25
    quote:

    BenP schreef op 24 april 2020 23:51:

    Voor wat het waard is, ik denk dat elk land na deze crisisperiode zijn storage toch eerder vol zal willen zien dan leeg. Het zal een zeer lange onzekere periode blijven. Vandaar verwacht ik dat de beschikbare tankers nog lang druk bevraagd zullen zijn. Na verloop van tijd minder voor opslag, maar wel om opstartende economieën te beleveren. De storage die er nu opgebouwd wordt, zal naar mijn mening maar geleidelijk aan afgebouwd worden, kwestie van een slag om de arm te houden.
    Anderzijds is het ook wel zo dat de opslagmogelijkheden ooit uitgeput zullen zijn en dan kan er maar geleverd worden in de mate dat er olie verbruikt wordt. Dat zal, gezien de onvermijdelijke krimp, gedurende lange tijd een stuk minder zijn dan voor Covid19.
    Er komt dus onvermijdelijk een moment dat er minder vraag zal zijn naar tankers. Maar zo ver is het dus nog niet en intussen worden er extreme winsten geboekt.
  5. Risky bets 25 april 2020 19:24
    quote:

    harryhol schreef op 24 april 2020 23:50:

    [...]

    1,8 bn klinkt als baarlijke nonsens. Heb even geteld maar er waren eind 2019 12 VLCC's geleased over 2020 heen tegen tarieven van rond de 35k. Als je de resterende wegzet tegen 120k gemiddeld 1e halfjaar (is tot nu toe 110 maar dit zal nog wel opgetrokken worden) en 50k gemiddeld 2e halfjaar (let wel, Cleaves denkt aan 15k), en je telt daar de Suezmaxen bij op die ook voor een flink gedeelte al vergeven zijn, kom je volgens mij in de verste verte niet aan die 1,8.
    "12 VLCC's geleased over 2020 heen" --> 12 schepen neem ik aan. Groot verschil want EURN heeft met name suezmax charters.

    www.euronav.com/fleet/tankers/tc-out/

    "50k gemiddeld 2e halfjaar"

    Huidige FFA's zijn veel hoger dan 50k gemiddeld voor H2 2020.

    1.8B is natuurlijk wel een bullish scenario, maar als huidige contango langer in de markt blijft dan kan het prima.
  6. Risky bets 25 april 2020 19:27
    Clarksons 24 april:

    EURN USA Top Dog that could become debt free

    Largest Listed Crude Tanker Company
    47 VLCCs and 25 Suezmaxeswith outsized cash generation

    Euronavhas the biggest market cap and largest crude tanker fleet, and among the strongest balance sheets at 35% net LTV. We estimate the Company could become net debt free by end of 2021 before dividends (28% LTV after).

    EURN could pay out $3.90 per share in dividends for 2020
    Policy of 80% pay-out of EPS offers attractive dividends

    o Forecast assumes $83,000/day average spot for 2Q-4Q 2020
    o 12 out of 72 ships is on TC, making Euronav predominately spot based
    o Incl. contract coverage, every $10,000/day higher VLCC rates add $0.78 per share per year in dividends.

    Valuation: NAV plus OCF through 2021 supports $15.40/share

    Attractive pricing of stock with upside potential near term

    o Today’s NAV is $14/share, building to $17.50/share by year-end 2020 assuming $83,000/day for remainder of the year. Every $10,000/day higher rates adds $0.73/share to NAV. Given the near-term tightness in freight rates, we see potential for the share to surpass $16 (accounting for typical NAV discount), although as the market corrects, we see fair valuation at $15.40.
  7. [verwijderd] 25 april 2020 20:35
    Hebben jullie ook de voorspellingen van de vlootgroei gezien op pagina 23-24 van het jaarverslag?
    In 2022 zouden er netto 30 VLCC's en 20 Suezmaxen de globale vloot verlaten, dat is 4%.
    Ik zou verwachten dat tijdens 2021 bij een globale opslagafbouw, er nog meer schepen gescrapt gaan worden dan hier voorspelt. Tenzij dit al in de voorspellingen zit ingecalculeerd.
    Is dit de trend in de aanloop van IMO 2030? Onzekerheid ivm propulsietechnologie, niemand dat een nieuwbouw wil bestellen met de mogelijkheid dat hij vanaf 2030 in de vuilbak kan?
  8. harryhol 26 april 2020 00:15
    quote:

    Risky bets schreef op 25 april 2020 19:24:

    [...]

    "12 VLCC's geleased over 2020 heen" --> 12 schepen neem ik aan. Groot verschil want EURN heeft met name suezmax charters.

    www.euronav.com/fleet/tankers/tc-out/

    "50k gemiddeld 2e halfjaar"

    Huidige FFA's zijn veel hoger dan 50k gemiddeld voor H2 2020.

    1.8B is natuurlijk wel een bullish scenario, maar als huidige contango langer in de markt blijft dan kan het prima.
    Nee, 12 VLCC's, 10 Suezmaxen. Kijk het zelf maar na.
  9. Investor 26 april 2020 08:59
    Ik heb de verschillende scenario's zitten berekenen en kom aan de volgende resultaten. Bij tarieven in Q3en4 van 100K/d: 1,841bln; 65K : 1,438bln, 50K: 1,265Bln; 35K: 1,093Bln; 15K: 862Mln.
    Ik heb niet de info van DeutscheB, maar de 1,84 Bln (nettotwinst na belastingen) ligt nogal in de lijn. Het komt er op aan om in te schatten hoe de tarieven van Q3en 4 zullen zijn. Ergens tussen 100K(DB) en 15K(Cleaves). Volgens mij tussen 65K = Div 3,66USD/A en 50K = Div 3,22.
  10. galaking 26 april 2020 09:02
    @harryhol en risky bets: ik lees met grote interesse jullie bijdragen op dit forum.
    Ik zag ook in het jaarverslag dat er 12 VLCC's en 10 suezmaxen voor langere tijd geleased zijn. Ik zag ook in het jaarverslag dat er bij deze leasecontracten ook sprake kan zijn van profit sharing. Kunnen jullie me uitleggen wat deze profit sharing betekent en hebben jullie enig idee in welke mate profit sharing deel uit maakt van de leasecontracten.
  11. Risky bets 26 april 2020 19:48
    Weet iemand op welke pagina van de annual die quote staat over 12 Vlcc's en 10 Suezmaxes? Heb er doorheen geskipped op een paar key woorden, maar de quote niet gevonden?

    Overigens, zou het best kunnen. 2 weken geleden werden 3 charters voor EURN gerapporteerd door ship brokers. Tevens hebben ze de 2 FSO's die wellicht in die 12 zitten?

    @galaking, profit sharing is echt een specifiek onderhandelingspunt bij het afsluiten van een charter, dus is niet gestandaardiseerd. Wat je meestal ziet is dat er in zo'n contract een minimum rate is afgesproken, en daarbij dan een 50/50% profit share boven een bepaalde rate. Bijvoorbeeld fixed 30k/day en dan 50/50 share boven de 40k/day. Soms refereerd die profit share dan naar een vaste index rate als benchmark (TD3 meestal, Meg-China), en soms naar de in werkelijkheid gerealiseerde rate. Kan maandelijks zijn, half jaarlijks etc. Dus niet echt een vaste structuur.
19.448 Posts
Pagina: «« 1 ... 485 486 487 488 489 ... 973 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.