Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,165   -0,155   (-2,91%) Dagrange 5,130 - 5,305 108.382   Gem. (3M) 179,1K

TomTom, februari 2020; de maand van de cijfers maar vooral van wat te doen met 400 Miljoen cash

1.146 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 58 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 5 boem! 5 februari 2020 15:54
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 5 februari 2020 15:40:

    Dank voor het bevestigend antwoord.
    Lijkt me ook logisch.

    Dus een eventuele dividend uitbetaling is vooral gunstig voor de founders, De Mol en de werknemers die aandelen krijgen in ruil voor opties.

    De (echte)freefloat is, als ik me niet vergis, rond de 63 milj aandelen en mogelijk gaan daar zo'n 5 miljoen vanaf middels inkoopprogramma met 50milj besteedbaar bedrag.

    [...]
    Ik ben met nu slechts 10K aandelen erop uit om uit te melken.
    Het vergezicht met een FCF van minimaal 5 euro doet mij geloven dat dat het komend dividend per jaar kan zijn.

    Uiteraard voor de FF nominaal veel hoger 14,5 mio a 5 = 72,5 mio per jaar maar doordat IEDERE aandeelhouder op dezelfe wijze wordt behandeld zou ik in dat geval ook 50k ontvangen.
  2. VanillaSky 5 februari 2020 15:55
    quote:

    boem! schreef op 5 februari 2020 15:13:

    Meer dan goede cijfers.

    Operational revenue groeit van 245 mio in 2017 naar 317 mio en 381 mio in 2018 resp 2019. CAGR van 25%.

    Opex groeit van 516 mio in 2017 naar 472 mio en 746 mio in 2018 en 2019 door versnelling afschrijving en verhoging R&D. Verwachting Opex 2020 780 mio.

    In alles wordt het zichtbare resultaat verlaagd maar de deferred en de kaspositie vertellen het echte verhaal.

    Geen neerwaarts risico wel zoveel opwaarts potentieel dat ik mijn winst bij Tesla inzet om mijn positie in TT te verhogen en dan niet om een beperkt rendement te behalen maar om jarenlang te kunnen genieten van dividend.
    Martin volgens mij maakt het niet uit wat Tomtom rapporteert jij vind het altijd goed. Kijk eens even hoever de behaalde cijfers, de outlook, en de FCF voor 2020 van jouw prognose afliggen.

    Sorry ik kan je zo echt niet meer serieus nemen.

    Daarnaast wederom een hele aandeelhoudersonvriendelijke actie door enkel voor bonusdoeleinden in te kopen daar waar JIJ verwachtte een inkoopprogramma van 250mio + dividend.

    Geen woord over dividend dus het ontgaat me compleet waarom jij wederom denkt dividend te gaan vangen.
  3. forum rang 5 boem! 5 februari 2020 16:21
    quote:

    VanillaSky schreef op 5 februari 2020 15:55:

    [...]

    Martin volgens mij maakt het niet uit wat Tomtom rapporteert jij vind het altijd goed. Kijk eens even hoever de behaalde cijfers, de outlook, en de FCF voor 2020 van jouw prognose afliggen.

    Sorry ik kan je zo echt niet meer serieus nemen.

    Daarnaast wederom een hele aandeelhoudersonvriendelijke actie door enkel voor bonusdoeleinden in te kopen daar waar JIJ verwachtte een inkoopprogramma van 250mio + dividend.

    Geen woord over dividend dus het ontgaat me compleet waarom jij wederom denkt dividend te gaan vangen.
    Ik wil met alle plezier mijn indrukken openbaar maken.

    Behaalde cijfers:
    Omzet enigszins tegenvallend waarbij met name de terugval in Consumer omzet bij mij opvalt omdat er nog steeds substantieel vanuit HW-Automotive wordt gerealiseerd. Daarnaast heb ik de wijziging in toepassing deferred revenue verkeerd geinterpreteerd doordat ik dacht dat dat een eenmalig effect zou hebben.
    Omzet 702 ipv door mij geschat op 720 mio.
    Marge: spot on met mijn verwachting van 50% bij Consumer en 90% bij A&E.
    Opex: waanzinnige stijging in 4q die zich voortzet in afgegeven Opex voor 2020 naar 780 mio.
    Krankzinnig indien je Opex beziet als noodzakelijk te maken kosten voor de operatie. Daar is bij TT geen sprake van zij schrijven nu af wat zij af kunnen schrijven(extra 160 mio) en investeren wat zij kunnen investeren om de snelheid maar te bewaren bij LBS(extra 200 mio).

    Dat jij je laat leiden door de platte cijfers zonder in de gaten te hebben dat dit een vooropgezet spel is van HG om nu nog eenmaal goedkoop aandelen in te kopen vind ik nog tot daar aan toe maar dat je geen oog hebt voor de werkelijke harde knaken ontwikkeling bij Automotive valt je wel aan te rekenen.
    Automotive operationele omzet 2017: 245 mio, 2018 317 mio, 2019 381 mio.
    Voor 2020 mag je dat zelf invullen met het gegeven dat er in 4q 116 mio is behaald.

  4. forum rang 5 boem! 5 februari 2020 16:42
    Uitgaande van de afgegeven outlook ad 200 mio consumer en 450-475 mio A&E ga ik uit van een te realiseren omzet van 700 mio in 2020.

    Omzet vs marge
    2017 739 mio en 446 mio(60%)
    2018 686 mio en 475 mio(69%)
    2019 701 mio en 515 mio(73%)

    2020 700 mio en 550 mio(79%)

    Je kunt tegenover deze "verdiende" 550 mio de Opex van 780 mio zetten.
    Ik plus bovenop de 550 mio de 105 mio in deferred waardoor de marge wordt vergroot naar 655 waarna ik de 780 mio eerst verminder met 160 mio voor versnelde afschrijving waarna ik de R&D kosten meer in lijn probeer te trekken met wat daarvan noodzakelijk is waardoor ik een positieve geschoonde EBIT zie van ca 200 mio.
  5. forum rang 7 JP Samosa 5 februari 2020 16:55
    quote:

    boem! schreef op 5 februari 2020 15:20:

    Op 9,60 4300 shares bijgekocht. Opbrengst uit Tesla.

    Heb nog 15 shares Tesla met een verkooporder uitstaan tegen $1,050.
    Indien die gaat wordt ook dat bedrag aangewend om TT te kopen onverschillig of het 8 euro danwel 15 euro doet.

    Dat is nog eens visie!
  6. forum rang 6 NewKidInTown 5 februari 2020 17:02
    Handel ligt bijna stil in de middag, ook na 15.30 melden zich geen "koopjesjagers" uit de US, koers na 15.30 uur alleen maar teruggevallen. Niet zo gek natuurlijk, US-beleggers kunnen binnen de S&P en de Nasdaq te kust en te keur gaan, ze willen daar forse cijfers, vooral GROEI. Alleen nu af en toe kleine ordertjes 200 tot 500 stukjes.
    We gaan het wel zien waar "ze" de koers hebben willen aan het slot.

    Btw, zie bij axa geen ROOD slot, wel ROZE :-)
  7. forum rang 6 ketchup 5 februari 2020 17:14
    UPDATE TomTom 4Q-2019
    very good automotive backlog

    TT reported a Q4 update that was inline with expectations, a miss on reported profit had a beat on key item FCF
    TT exactly reported its FY19 guidance
    F20 guidance is inline on revenues and a bit below on FCF, consensus already at the high end of the range
    TT does not guide on adj EPS anymore but underlying it expects limited increase in cash costs
    The Automotive backlog is processing very well since mid_2019 (+200m) mainly on the back of contract re-assesment ( ie higher take-rates ) which bodes very well for the future
    TT annnounced a small eur 50m share buyback for bonus obligations

    PT 12 eur recommendation: BUY

    heb hier dan ook gehoor aangegeven en de positie met 50% kunnen uitbreiden op de ochtend dump
  8. forum rang 4 Vive tu vida positivamente 5 februari 2020 17:32
    quote:

    ketchup schreef op 5 februari 2020 17:14:

    UPDATE TomTom 4Q-2019
    very good automotive backlog

    TT reported a Q4 update that was inline with expectations, a miss on reported profit had a beat on key item FCF
    TT exactly reported its FY19 guidance
    F20 guidance is inline on revenues and a bit below on FCF, consensus already at the high end of the range
    TT does not guide on adj EPS anymore but underlying it expects limited increase in cash costs
    The Automotive backlog is processing very well since mid_2019 (+200m) mainly on the back of contract re-assesment ( ie higher take-rates ) which bodes very well for the future
    TT annnounced a small eur 50m share buyback for bonus obligations

    PT 12 eur recommendation: BUY

    heb hier dan ook gehoor aangegeven en de positie met 50% kunnen uitbreiden op de ochtend dump

    Zeer positief!
    Jammer dat HG en consorten dit niet sprankelend en enthousiast kunnen ( WILLEN) communiceren!
  9. forum rang 6 ketchup 5 februari 2020 17:53

    Klopt, maar HG geeft ook een heel sterk signaal af naar de reguliere aandeelhouder
    WIJ WILLEN JULLIE NIET EN JE GAAT OOK NIKS KRIJGEN, want als je bij deze cash aanwas in je aandeel het PvD durft om enkel aandelen in te kopen voor bonusverplichtingen en je trekt je muil niet open over dividend of inkoop voor schrappen dan ben je CEO onwaardig voor een beursgenoteerd bedrijf

    blijf erbij TT is een goed gepositioneerd bedrijf in de sector, maar de enige die daar nu van profiteren zijn zij die er werken.
  10. [verwijderd] 5 februari 2020 19:35
    quote:

    boem! schreef op 5 februari 2020 15:20:

    Op 9,60 4300 shares bijgekocht. Opbrengst uit Tesla.

    Tesla min 20 % nu
    Heb nog 15 shares Tesla met een verkooporder uitstaan tegen $1,050.
    Indien die gaat wordt ook dat bedrag aangewend om TT te kopen onverschillig of het 8 euro danwel 15 euro doet.

  11. Energy 5 februari 2020 19:59
    Ik begrijp jullie zure reacties niet zo goed. Ik neem aan dat iedereen in tt belegt voor de ontwikkelingen in automotive en enterprise.

    HG was tijdens de cc erg duidelijk. Ze winnen meer dan 50% van de beschikbare orders. Ze lopen technologisch voor en het is moeilijk voor de concurrent om dit technologisch voor elkaar te krijgen terwijl nu de langlopende orders worden getekend.

    De koersbeweging vanochtend komt van de professionele handel, die jullie turbo's hebben uitgetikt. Dat is idd zuur. Dit gebeurt zo vaak en mensen trappen er steeds weer in. Je moet gewoon aandelen kopen en nog 1 of 2 jaar geduld hebben.

    quote:

    Hoopmazzel schreef op 5 februari 2020 18:28:

    Waardeloos en dat op zo'n mooie beursdag.Het zal me niets verbazen wanneer we de 9 weer eens gaan zien.
  12. [verwijderd] 5 februari 2020 20:11
    quote:

    Was here schreef op 5 februari 2020 19:59:

    Ik begrijp jullie zure reacties niet zo goed. Ik neem aan dat iedereen in tt belegt voor de ontwikkelingen in automotive en enterprise.

    HG was tijdens de cc erg duidelijk. Ze winnen meer dan 50% van de beschikbare orders. Ze lopen technologisch voor en het is moeilijk voor de concurrent om dit technologisch voor elkaar te krijgen terwijl nu de langlopende orders worden getekend.

    De koersbeweging vanochtend komt van de professionele handel, die jullie turbo's hebben uitgetikt. Dat is idd zuur. Dit gebeurt zo vaak en mensen trappen er steeds weer in. Je moet gewoon aandelen kopen en nog 1 of 2 jaar geduld hebben.

    [...]
    Jullie?.Ik spreek voor mezelf en heb niets met turbo's.
    Verder heb ik niets aan mooie praatjes.
    Harde euro's in the pocket,doorvoor zit ik er in.
  13. forum rang 7 sniklaas 5 februari 2020 21:22
    quote:

    Was here schreef op 5 februari 2020 19:59:

    Ik begrijp jullie zure reacties niet zo goed. Ik neem aan dat iedereen in tt belegt voor de ontwikkelingen in automotive en enterprise.

    HG was tijdens de cc erg duidelijk. Ze winnen meer dan 50% van de beschikbare orders. Ze lopen technologisch voor en het is moeilijk voor de concurrent om dit technologisch voor elkaar te krijgen terwijl nu de langlopende orders worden getekend.

    De koersbeweging vanochtend komt van de professionele handel, die jullie turbo's hebben uitgetikt. Dat is idd zuur. Dit gebeurt zo vaak en mensen trappen er steeds weer in. Je moet gewoon aandelen kopen en nog 1 of 2 jaar geduld hebben.
    [...]
    50% van de beschikbare orders klinkt veelbelovend maar lucratief wordt het voor TOMTOM en ons aandeelhouders wanneer deze orders daadwerkelijk in leveringen wordt omgezet.

    met andere woorden hoe hard zijn deze orders en wat zijn de boetes indien deze orders over een aantal jaar voordat de levering begint worden geannuleerd!
1.146 Posts
Pagina: «« 1 ... 15 16 17 18 19 ... 58 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.