Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel SHELL PLC AEX:SHELL.NL, GB00BP6MXD84

Laatste koers (eur) Verschil Volume
30,715   -0,160   (-0,52%) Dagrange 30,565 - 30,940 5.040.595   Gem. (3M) 6,2M

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 1352 1353 1354 1355 1356 ... 10002 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 A3aan 31 januari 2020 18:58
    quote:

    Planet Earth Is Blue schreef op 31 januari 2020 12:50:

    [...]

    Hey A3, als je niet in RDS zit - en je zit er niet in - gedraag je dan niet op dit forum als AD op het ASML forum

    Ik zit er wel in. Met calls december 2023 waar ik regelmatig kort lopende calls op schrijf. Op die manier probeer ik toch een graantje me te pikken
  2. forum rang 7 bezinteergebelegt 31 januari 2020 19:08
    Tja, als je nu toch 50k ergens hebt liggen dan kocht je op deze niveau' s toch een paar honderd calls dec 2023, strike 24 oid.

    Dan lach je je tegen die tijd toch de ballen uit de broek.

    Dit staat over een jaar, voor mij part 2, echt wel weer een keer boven de 28 oid.
  3. forum rang 10 voda 31 januari 2020 19:16
    Uitgelicht: Shell stelt aandeelhouder teleur

    FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
    Royal Dutch Shell -A-
    23,75 -0,48 -1,98 % Euronext Amsterdam
    Royal Dutch Shell -A-
    £ 19,945 -0,435 -2,13 % London Stock Exchange

    (ABM FN-Dow Jones) De eerste maand van het jaar is nog geen succes geweest voor de aandeelhouders van Royal Dutch Shell.

    Begin januari steeg de koers nog even naar 27,39 euro maar daarna ging het bergafwaarts. Met name deze week na de publicatie van de cijfers over het vierde kwartaal daalde de koers van het aandeel fors. De winstdaling was forser dan verwacht en daarnaast werd het tempo van het inkopen van eigen aandelen teruggeschroefd. De beurswaarde van het olieconcern daalde deze week met 8,3 procent.

    Tegenvallende winst

    De zogenoemde CCS-winst, dat wil zeggen de winst op basis van geschatte actuele kosten en exclusief bijzonder posten toewijsbaar aan aandeelhouders, kwam uit 2.931 miljoen dollar. In het vierde kwartaal van 2018 was dit nog 5.688 miljoen dollar. De analisten hadden vooraf op een winstdaling gerekend, maar dachten dat 3.217 miljoen dollar haalbaar moest zijn.

    De tak Integrated Gas was goed voor een winst van 1.986 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal en bij Upstream was dat 778 miljoen dollar. Downstream droeg 1.368 miljoen dollar aan de winst bij.

    Over vrijwel de hele linie vielen de resultaten tegen. Alleen Upstream wist de consensus te verslaan.

    "Het resultaat bij Upstream was met 778 miljoen 11 procent hoger dan de markt vooraf ingeschat had", aldus UBS. De winst bij Intergrated Gas viel tegen en bij Downstream was het beeld verdeeld. "Het oliesegment presteerde boven verwachting, maar de chemietak was bijzonder zwak door lagere marges en volumes.”

    ING stelde dat de resultaten bij de chemische tak en bij de raffinage zwak waren. "Dit geeft de moeilijke macro-economische omstandigheden aan."

    Kasstroom

    CEO Ben van Beurden was evenwel te spreken over de kasstroom die Shell afgelopen jaar realiseerde. De topman benadrukte dat dit lukte, ondanks uitdagende macro-economische omstandigheden en lagere olie- en gasprijzen. Dat bewijst de kracht van de portfolio en de strategie van Shell, aldus Van Beurden.

    De analisten sloten zich grotendeels bij de woorden van de CEO ten aanzien van de kasstroom aan.

    De operationele kasstroom exclusief werkkapitaal maar inclusief rentebetalingen kwam uit op 11,3 miljard. Dit was ruim meer dan de inschatting van 8,4 miljard dollar door UBS. “Een lichtpuntje temidden van cyclische somberheid”, stelden de analisten van UBS

    Ook Jefferies vond dat de operationele kasstroom beter dan voorzien was. Exclusief het werkkapitaal kwam deze op 12,3 miljard dollar uit, 11 procent beter dan vooraf ingeschat.

    Terugschroeven aandeleninkoopprogramma

    De operationele kasstroom was volgens ING nog redelijk en de CCS licht lager dan verwacht. "We denken echter dat de koersdaling vooral komt door het terugschroeven van het inkoopprogramma van eigen aandelen van 2,5 miljard dollar naar 1 miljard dollar", aldus analist Quirijn Mulder.

    Deze beslissing heeft te maken met de daling van de olieprijs, meent Jefferies. "Ook het verder verslechteren van de omstandigheden bij raffinage, de margedruk bij de chemische tak en de zwakke outlook voor de aardgasprijzen spelen de energiereus parten".

    De analisten kunnen zich over het algemeen wel vinden in de beslissing van Shell om het tempo van de inkoop van eigen aandelen aan te passen ten behoeve van de schuldpositie.

    De prioriteit lijkt nu meer te liggen bij schuldreductie dan bij het opkopen van aandelen, merkte Mulder op.

    Hoewel op de beurs het aandeel Shell werd afgestraft, steunt Credit Suisse de maatregel. "De beslissing om de waarde van het inkopen van eigen aandelen dit kwartaal te verlagen naar 1 miljard is de juiste. Zo kan voorkomen worden dat de balans verder verslechtert.”

    Het vertrouwen van beleggers in Shell kan hierdoor wel een tik krijgen."Vertrouwen komt te voet en gaat te paard”, zo merkte de zakenbank op.

    UBS kwalificeerde het als een teleurstellende besluit, “maar wel een realistische aangezien er druk staat op de operationele kasstroom en de gearing."

    De analisten van Jefferies verdedigden ook de keuze van Shell. "De focus ligt nu meer op het verlagen van de schuldpositie, en dat is waarschijnlijk een goede keuze." De gearing van Shell zit nu op ruim 29 procent terwijl de doelstelling voor 2020 25 procent is.

    Koersdoelverlagingen

    Indien Shell het komende kwartaal stappen weet te zetten om de schulden terug te dringen, dan zou dat als mogelijke aanjager van de aandelenkoers kunnen dienen, denkt Credit Suisse. "Een risico aan de andere kant kan zijn dat mocht Shell niet in staat zijn om voor meer dan 5 miljard dollar te desinvesteren, de balans en daarmee mogelijk ook het aandeleninkoopprogramma verder onder druk kan komen te staan."

    Credit Suisse handhaafde het Outperform advies. “We denken dat Shell een gezonde langetermijnstrategie heeft en dat het concern relatief veerkrachtig zal zijn in de energietransitie." Wel verlaagde Credit Suisse het koersdoel voor Shell.

    Ook Jefferies en UBS stelden hun koersdoelen neerwaarts bij.

    ING bleef wel bij zijn koersdoel van 30,00 euro. "Wij zijn van mening dat ons Houden advies gerechtvaardigd is aangezien Shell zinspeelt dat er meer macro-economische tegenwind op de loer ligt", aldus de bank.

    Door: ABM Financial News.
    info@abmfn.nl
    Redactie: +31(0)20 26 28 999

    © Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
  4. Eduard de Wit 31 januari 2020 20:13
    quote:

    bezinteergebelegt schreef op 31 januari 2020 19:08:

    Tja, als je nu toch 50k ergens hebt liggen dan kocht je op deze niveau' s toch een paar honderd calls dec 2023, strike 24 oid.

    Dan lach je je tegen die tijd toch de ballen uit de broek.

    Dit staat over een jaar, voor mij part 2, echt wel weer een keer boven de 28 oid.
    Sorry hoor, maar kan ook net zo goed 20 euro zijn over 2 jaar.
  5. Hayabusa 31 januari 2020 22:16
    Dacht vandaag dat bodem wel bereikt was met € 24,02 maar toch niet. ( voor het eerst shell gekocht )
    Wie kan er wat uitleggen over aantal verkochte stukken vandaag tov gemiddeld verhandelde aantal stukken per dag?
    Zien deze aantallen er uit als dumpen?
    Ik denk Shell er goed aan heeft gedaan om terugkoop van plannen bij te stellen van 2,5 naar 1m en mogelijk schuldenpositie te verlagen.
  6. [verwijderd] 31 januari 2020 22:24
    quote:

    Hayabusa schreef op 31 januari 2020 22:16:

    Dacht vandaag dat bodem wel bereikt was met € 24,02 maar toch niet. ( voor het eerst shell gekocht )
    Wie kan er wat uitleggen over aantal verkochte stukken vandaag tov gemiddeld verhandelde aantal stukken per dag?
    Zien deze aantallen er uit als dumpen?
    Ik denk Shell er goed aan heeft gedaan om terugkoop van plannen bij te stellen van 2,5 naar 1m en mogelijk schuldenpositie te verlagen.
    Bodem ligt rond de 16,00 euro bij dalende prijzen. Gaan andere landen nog meer olie produceren? Of wordt de elektrische auto een hype?
    Dan wordt olie op termijn in zeer kleine hoeveelheden gebruikt ten opzichte van de productie en kan de koers nog lager.

    Het ligt aan jouw verwachting.

    Mijn verwachting: elektrische auto's worden straks wel iets meer dan alleen een hype.
  7. Hayabusa 31 januari 2020 22:29
    Maar er waren 2 weken geleden ook mensen die besloten om te kopen op € 27 en toen werd er ook over elektrische auto's gesproken. Ook al gaat heel NL elektrisch rijden ( wat ons elektriciteitsnet niet aan kan) dan zal dat globaal gezien niet echt gaan zorgen voor een enorme verlaging van olieproductie. Immers aanbod van olie is er en hoe lager de olieprijs des te langer wacht ik met kopen van elektrische auto. Hadden diegene die 2 weken geleden gekocht hebben of zeg maar iedereen die gekocht heeft boven 25 € het bij het verkeerde eind. Ik denk van niet.
  8. [verwijderd] 31 januari 2020 22:53
    quote:

    Hayabusa schreef op 31 januari 2020 22:16:

    Dacht vandaag dat bodem wel bereikt was met € 24,02 maar toch niet. ( voor het eerst shell gekocht )
    Wie kan er wat uitleggen over aantal verkochte stukken vandaag tov gemiddeld verhandelde aantal stukken per dag?
    Zien deze aantallen er uit als dumpen?
    Ik denk Shell er goed aan heeft gedaan om terugkoop van plannen bij te stellen van 2,5 naar 1m en mogelijk schuldenpositie te verlagen.
    Echt dumpen denk ik niet, maar ik denk dat het in het algemeen voor veel mensen wel een moment is voor 'risk-off' verkopen. De olieprijs heeft ook weer een flinke klap gekregen en in Azië (China) is wel flink paniek dus als daar maandag (na een week sluiting) de beurs openen en die flink naar beneden gaat dan zullen we ook wel weer een tikje naar beneden krijgen. Beter dus dit weekend aan de zijlijn afwachten zullen veel mensen denken. Dan kunnen we na het weekend en de opening van de handel in China zien hoe de vlag er bij hangt. Over het terug schroeven van de inkoop zijn we het wel eens, dat is gewoon verstandig beleid.
  9. Harry Nik 31 januari 2020 22:54
    Goedenavond,

    Er is niet genoeg metaal om alle auto's te vervangen door electrische auto's.
    Da's komt bij dat als die dingen uit de lease gaan..en dus goedkoop de markt op kunnen, niemand ze wil hebben. Ze gaan nagenoeg allemaal naar buitenland.
    Bijkomend probleem is de accu's. Die gaan ook niet zo lang mee als de auto. Erger nog..paar jaar maar. En wat gaan we met die oude dan weer doen?
    Als iemand een hybride heeft moet je ook eens voor de gein vragen hoe vaak ze nu electrisch rijden. Leuke gadget..maar nagenoeg niet.
    Bovenal..al zouden ze allemaal electrisch worden..waar halen we in hemels naam al die stroom vandaan? Elke stad eigen kerncentrale??

    Waterstof is dan wel weer gunstiger. Als is het rendement daarvan maar 50%. Dus het omzetten van water in waterstof en dan weer als brandstof gebruiken. Elke stap levert verlies op. Google ff maar.

    Er is voor heul lang nog genoeg olie en voor velen geen noodzaak of zelfs maar handig/economisch voordelig om privee zo'n duur ding te kopen met erg beperkte actieradius en accu levensduur.

    Daarom zie ik Shell nog wel bestaan zo lang wij van het forum hier leven.
    Naar ik begreep is Shell ook al begonnen met zich inkopen in de groene stroom business. Geld en macht hebben ze zat.
    Komt goed lijkt me.

    Mocht iemand een andere visie hebben zie bovenstaande pleidooi als beleefde uitnodiging.

    Tot die tijd wacht ik geduldig op de 16 euro..lol.

    Mvg Harry
  10. forum rang 8 Leefloon 1 februari 2020 00:08
    quote:

    Harry Nik schreef op 31 januari 2020 22:54:

    Daarom zie ik Shell nog wel bestaan zo lang wij van het forum hier leven.
    Prachtig, maar dat maakt het voor aandeelhouders nog niet interessant.

    Technieken benoem je te vroeg, met de stand van nu. Voor vrachtverkeer is er bijvoorbeeld nog geen enkel volwaardig alternatief dat aan alle eisen van bijvoorbeeld een Albert Heijn voldoet, zelfs niet wanneer de actieradius beperkt wordt tot Zaandam-Amsterdam. De vraag is er wel, bye bye Shell, ook om overdag in stilte winkels te kunnen blijven bevoorraden, maar je zou altijd een combinatie van technieken krijgen. De lange duur is al te zien aan de nog hoge koers van Shell; olie is (nog) geen post.
  11. [verwijderd] 1 februari 2020 00:44
    quote:

    Harry Nik schreef op 31 januari 2020 22:54:

    Goedenavond,

    Er is niet genoeg metaal om alle auto's te vervangen door electrische auto's.
    Da's komt bij dat als die dingen uit de lease gaan..en dus goedkoop de markt op kunnen, niemand ze wil hebben. Ze gaan nagenoeg allemaal naar buitenland.
    Bijkomend probleem is de accu's. Die gaan ook niet zo lang mee als de auto. Erger nog..paar jaar maar. En wat gaan we met die oude dan weer doen?
    Als iemand een hybride heeft moet je ook eens voor de gein vragen hoe vaak ze nu electrisch rijden. Leuke gadget..maar nagenoeg niet.
    Bovenal..al zouden ze allemaal electrisch worden..waar halen we in hemels naam al die stroom vandaan? Elke stad eigen kerncentrale??

    Waterstof is dan wel weer gunstiger. Als is het rendement daarvan maar 50%. Dus het omzetten van water in waterstof en dan weer als brandstof gebruiken. Elke stap levert verlies op. Google ff maar.

    Er is voor heul lang nog genoeg olie en voor velen geen noodzaak of zelfs maar handig/economisch voordelig om privee zo'n duur ding te kopen met erg beperkte actieradius en accu levensduur.

    Daarom zie ik Shell nog wel bestaan zo lang wij van het forum hier leven.
    Naar ik begreep is Shell ook al begonnen met zich inkopen in de groene stroom business. Geld en macht hebben ze zat.
    Komt goed lijkt me.

    Mocht iemand een andere visie hebben zie bovenstaande pleidooi als beleefde uitnodiging.

    Tot die tijd wacht ik geduldig op de 16 euro..lol.

    Mvg Harry
    Zeg dat tegen ArcelorMittal forumleden. Niet genoeg metaal en ze zullen staan te springen en juichen.

    Feit is: overproductie van metaal en afzwakkende economie.
    De grote vraag door China & Amerika nemen af naar producten die de industrie ondersteunen zoals olie.
    Door de technische ontwikkeling richting elektrische auto's staat de vraag nog meer onder druk.

    De reden dat het inkoopprogramma in het leven is geroepen is om een pleister te bieden tegen een open wond.

    Be careful guys, I've seen almost everything for 15 years. Not always right, about 80% of the times and I usually pick the 20% for myself :o)
200.031 Posts
Pagina: «« 1 ... 1352 1353 1354 1355 1356 ... 10002 »» | Laatste |Omhoog ↑