Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
15,410   0,000   (0,00%) Dagrange 15,410 - 15,760 78.760   Gem. (3M) 192,8K

AMG - januari 2020

721 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 37 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 29 januari 2020 18:09
    quote:

    Kaspersky schreef op 29 januari 2020 14:19:

    [...]
    Niet te snel. Het duurt minstens nog een jaar voordat dat begint te lopen. Ondertussen zijn de huidige cijfers minder, waardoor de gemiddelde particulier bij de volgende cijfers eruit springen.

    Met als titel "AMG maakt behoorlijk verlies, de beleggers stappen massaal uit AMG"

    Voorbeurs zorgen de shorters ervoor dat de koers op -10% of -15% staat en de particulieren doen de rest.

    Let's hope I'm wrong, but I got a feeling.
    De particulieren zijn er na de laatste twee kwartaalcijfers-publicaties al uitgegaan. En anders wel door het zenuwslopende koersverloop.

    Ik denk dan ook niet dat de komende kwartaalcijfers/jaarcijfers een selloff gaan triggeren.
  2. handelsboer 29 januari 2020 20:53
    Als ik een grote partij was en had geld over, tja dan is dit bedrijf toch een hele mooie belegging, met ups en downs, een hap europese subsidie, uit de mileu koffer van onze Timmermans zit je toch op rozen met deze club lijkt me wees er dus snel bij op deze prijs, de potentie van dit aandeel is enorm toegenomen.
  3. [verwijderd] 29 januari 2020 21:37
    quote:

    Hendrik34 schreef op 29 januari 2020 17:41:

    [...]

    Ik heb het goede nieuws gemist, wat is het nieuws?
    @ Hendrik,

    ik meen dat @ handelsboer het artikel van vanochtend vroeg bedoelt. (geplaatst door @ zonnedaal) Het artikel levert voldoende op om de cijferaars op dit forum te prikkelen ;

    AMG hoopt met Duitse lithium-fabriek Europese 'accucrisis' tegen te gaan

    Honderdduizenden elektrische auto’s van VW en Tesla moeten komende jaren uit de fabrieken in Duitsland rollen. Maar kunnen alle benodigde accu’s überhaupt wel worden gebouwd en geleverd?

    De Duitse autowereld waarschuwde vorige week bij monde van Michael Brecht van de ondernemingsraad van Daimler nog voor een dreigende ‘accucrisis’ als de massaproductie op gang komt. Volgens analisten ontstaat onvermijdelijk een tekort aan grondstoffen als lithium.

    Genade van China
    Europese autofabrikanten zijn nu nog overgeleverd aan de genade van leveranciers in China bij de overstap naar elektrische aandrijvingen. De Europese industrie speelt nu geen rol in de productie van accu’s. Daar moet een einde aan komen, willen landen als Duitsland en Frankrijk. Zij steken ruim €3 mrd in de ontwikkeling van accu's voor elektrische auto's. De Europese Commissie gaf vorige maand toestemming voor die staatssteun.

    Een stukje van de oplossing voor het Europese accuprobleem komt mogelijk van het in Amsterdam beursgenoteerde metaalbedrijf Advanced Metallurgical Group (AMG). Dat zegt topman Heinz Schimmelbusch in een interview met deze krant. AMG wil de eerste worden die in een Europese fabriek lithium bewerkt, zodat die grondstof op Europese bodem verder tot een accu kan worden verwerkt. De fabriek moet in het Oost-Duitse Zeitz komen.
    ‘Wij zijn het enige Europese bedrijf met een eigen lithiummijn. Dat is voor autofabrikanten voor de langere termijn ontzettend belangrijk', aldus de topman, die voor het eerst toelichting geeft op het in november aangekondigde bouw van de fabriek.

    Primeur AMG
    De kosten van de accu vloeien voor een groot deel voort uit de grondstoffen lithium, nikkel en kobalt. AMG wint speciale metalen als lithium uit eigen mijnen en verwerkt die deels in eigen fabrieken.

    Met de eigen raffinagefabriek voor verwerking van lithiumconcentraat kan AMG volgens de topman bijdragen aan het politieke doel om ‘een Europees ecosysteem’ voor accu’s op te bouwen. Het onderwerp staat hoog op de Duitse politieke agenda: deze week sprak minister Peter Altmaier van economische zaken nog met 55 Europese bedrijven over de opbouw van accuproductie.

    ‘Een eigen toeleveringsketen die eindigt in Duitsland is voor autofabrikanten veel minder risicovol dan een keten die loopt via China’, zegt Schimmelbusch. ‘Het is voor een afnemer contractueel beter af te dekken en het politieke risico is geringer. Het is onvergelijkbaar.’

    Dat AMG dicht op de Europese eindafnemers komt zou een primeur zijn. Een Europese verwerkingsfabriek is er nu niet. Analist Stijn Demeester van ING ziet een Europese toeleveringsketen voor accu’s ontwikkelen waar AMG ‘een noot in kan spelen.’

    Made in Germany
    Keuzevrijheid om de toeleveringsketen zelf te organiseren is er nu niet. De prijs maar ook de kwaliteit van grondstoffen gaan volgens Schimmelbusch een sleutelrol spelen in het betaalbaar en veilig maken van de e-auto’s.

    ‘Kwaliteit wordt steeds belangrijker voor kopers. Als toeleverancier voor de luchtvaartindustrie hebben wij veel ervaring met kwaliteit en veiligheid. Kwaliteitsborging vereist van onze kant een grotere investering in productie. Ook in de verwerking.’

    Hotel Adlon
    Het interview met Schimmelbusch vindt plaats in het Adlon-hotel in Berlijn. De bestuursvoorzitter is in de Duitse hoofdstad om te spreken met Duitse politici en topambtenaren over subsidie voor de fabriek in Zeitz. Schimmelbusch vertrouwt erop dat geld wordt losgeweekt. ‘De mensen met wie we praten zijn erg coöperatief. Ik werk al veertig jaar in Duitsland. Het is niet mijn eerste rodeo. Ik ken de weg en weet hoe ik me hier moet gedragen’, zegt hij zonder op de hoogte van de subsidie in te gaan.

    Zeitz bevindt zich in een Oost-Duits kolengebied dat zichzelf economisch moet heruitvinden omdat Duitsland stopt met kolenwinning. Voor de ontwikkeling van nieuwe producten waarmee hernieuwbare energiebronnen zijn gemoeid is ruimschoots overheidssteun beschikbaar.

    Mijn in Brazilië
    Uit een eigen mijn in Brazilië wint AMG het ruwe lithium. Daarna is verwerking nodig in verschillende stappen. AMG breidt een eigen Braziliaanse fabriek uit en het is begonnen met voorbereidingen voor de lithiumhydroxide-raffinaderij in Zeitz. De totale kosten voor Zeits en een nieuw onderzoekscentrum in Frankfurt: $50 mln tot $60 mln.

    Het bedrag is door analisten als laag omschreven. Schimmelbusch zegt nu dat AMG bereid is veel meer geld neer te tellen. Binnenskamers blijken de plannen veel omvangrijker. Schimmelbusch zegt te hopen dat AMG de activiteiten binnen een paar jaar kan ‘vervijfvoudigen’.

    Vervijfvoudiging
    ‘We beginnen met een lithiumhydroxidefabriek met capaciteit van 20.000 ton. De capaciteit die Europa nodig heeft is een veelvoud. Maar we willen op termijn vijf keer zoveel leveren.

    Anderzijds onderstreept Schimmelbusch het tekort nooit te kunnen lossen. In 2025 ligt de vraag wereldwijd al op 750.000-1.000.000 ton, het drievoudige van de huidige productie, aldus de meeste schattingen.

    Enorme vraag
    Ook de Europese vraag naar lithium is veel meer dan de 20.000 ton die AMG wil produceren. Maar als AMG de jaarlijkse productie in de Europese fabriek kan vervijfvoudigen tot 100.000 ton, zoals Schimmelbusch nu voorspiegelt, zou het bedrijf een stevig deel van de Europese vraag kunnen gaan leveren. ‘Ongeveer een vijfde’, schat Schimmelbusch in.

    Aan de afzetmarkt zal het niet liggen. De Oostenrijker claimt dat een multinational in Europa hem al heeft gevraagd of ze de volledige 20.000 ton per jaar kunnen kopen. ‘Dit is een hele grote naam. Over het financiële risico voor AMG maak ik me dus weinig zorgen’, lacht hij.

    Hij zegt dat de nieuwe Duitse fabriek belangrijk wordt binnen AMG. De activiteiten komen met een slordige $25 mln op ongeveer 10% van het operationele resultaat (ebitda), en het vijfvoudige als de fabriek veel groter wordt. ‘Dat is een hele markante plek binnen AMG.


    Bron: FD
    fd.nl/ondernemen/1332805/amg-hoopt-me...
  4. [verwijderd] 29 januari 2020 23:10
    quote:

    Lucky-corner schreef op 29 januari 2020 21:41:

    Als we nou allemaal 10 van dit soort blokken kopen, dan halen we in elk geval flink wat van de markt en dan kan de prijs omhoog :-]

    www.ebay.com/itm/1Kg-Finish-Turning-V...
    Dan koop ik liever goud en zilver (fysiek: niet digitaal)
  5. forum rang 6 Fox WIld 29 januari 2020 23:12
    De grap is dat Hendrik gewoon long zit, tenminste dat gaf in september/oktober 2019 aan, maar ik denk dat hij al in 2018 op een hele hoge koers ingestapt is en nu een fors verlies heeft en daar nog wat gefrustreerd van is.

    Hendrik34 31 oktober 2019 09:39



    Daar gaat het weer. De shorters zijn wakker en gaan aan het werk.Ik sta klaar om nog meer te kopen!
  6. [verwijderd] 30 januari 2020 09:24
    quote:

    EvertS schreef op 29 januari 2020 23:12:

    De grap is dat Hendrik gewoon long zit, tenminste dat gaf in september/oktober 2019 aan, maar ik denk dat hij al in 2018 op een hele hoge koers ingestapt is en nu een fors verlies heeft en daar nog wat gefrustreerd van is.

    Hendrik34 31 oktober 2019 09:39



    Daar gaat het weer. De shorters zijn wakker en gaan aan het werk.Ik sta klaar om nog meer te kopen!
    Ik heb ze wel gehad ja, dat klopt. Een paar ritjes gemaakt en per saldo was dat geen vetpot. AMG moet je ook niet long aanhouden, als je dat nu doet ben je niet zo slim bezig.
  7. [verwijderd] 30 januari 2020 09:42
    quote:

    Lamsrust schreef op 29 januari 2020 12:51:

    Om m.n. de AMG/Shell en lithium activiteiten te kunnen financieren is er meer cash nodig dan uit de operatie komt en aan de bancaire financiering zit een limiet, m.a.w. er moet of geld worden binnengehaald met verkoop technologies of een strategische speler dient een belang te nemen dan wel in AMG geheel dan wel in één van de business units.

    All in all zit er behoorlijk wat fantasie in het aandeel.
    Mooie samenvatting, Lamsrust!
    Ik deel graag nog even mee dat Heinz tijdens één van zijn conference call's zei dat vanadium recycling op plaats 1 staat, Technologies op 2 en Lithium op 3 in belang voor het bedrijf.
    Het zou me ten sterkste verbazen moesten ze dus Technologies volledig verkopen.
    Een aparte listing waarbij een deel van de aandelen wordt verkocht aan beleggers lijkt me dan weer wel mogelijk.
    Wat me opvalt is de enorme capaciteitsuitbreidingen van AMG terwijl ze sterk negatieve cash flows draaien. Die Ohio 2 expansie is al een enorme investering. Dan heb je nog lithium spodumene 1+ en dan nog lithium hydroxide en de JV met Shell. Hopelijk worden ze aan het einde van deze economische cyclus niet TE opportunistisch. Benieuwd hoe ze dat allemaal gaan financiëren.
  8. forum rang 6 Lamsrust 30 januari 2020 14:16
    quote:

    Topperke schreef op 30 januari 2020 09:42:

    [...]
    Mooie samenvatting, Lamsrust!
    Ik deel graag nog even mee dat Heinz tijdens één van zijn conference call's zei dat vanadium recycling op plaats 1 staat, Technologies op 2 en Lithium op 3 in belang voor het bedrijf.
    Het zou me ten sterkste verbazen moesten ze dus Technologies volledig verkopen.
    Een aparte listing waarbij een deel van de aandelen wordt verkocht aan beleggers lijkt me dan weer wel mogelijk.
    Wat me opvalt is de enorme capaciteitsuitbreidingen van AMG terwijl ze sterk negatieve cash flows draaien. Die Ohio 2 expansie is al een enorme investering. Dan heb je nog lithium spodumene 1+ en dan nog lithium hydroxide en de JV met Shell. Hopelijk worden ze aan het einde van deze economische cyclus niet TE opportunistisch. Benieuwd hoe ze dat allemaal gaan financiëren.
    Dank Topperke. Wat betreft financiering deel ik je zorg gedeeltelijk.
    Ohio II is volledig afgedekt met een de langjarige lening die vorig jaar is ontvangen.
    De Duitse lithium activiteiten zijn zo belangrijk voor Duitsland en het betreffende gebied dat ik denk dat er genoeg subsidies en renteloze overheidsleningen loskomen.
    Wat betreft de Shell JV vermoed ik dat de inbreng van middelen door AMG beperkt zal blijven, AMG zal hier het geld gaan verdienen middels inbreng van haar recyclingconcept.
    Op de financiering van de lithium spodumene 1+ en ISA acqusitie heb ik geen zicht, doch ik vermoed dat die uit de bestaande bankkredieten geschiedt.

    Ik lees net dat de FeV prijzen in Europa zijn aangetrokken tot niveau eind sept. 2019 (USD 28) en op dit niveau draaide AMG in het verleden een prima cash flow. Daarnaast leiden stijgende FeV prijzen tot een versnelde stijging van de EBITDA immers de produktie wordt verkocht tegen huidige hogere vanadiumprijzen terwijl de inkoop van de spent catalyst is geschied op basis van de lagere vanadiumprijzen.
  9. handelsboer 30 januari 2020 20:32
    Dat is een mooie meevaller, nu werkt het extra in het voordeel, in combinatie met de plannen in Duitsland alle reden om de koers hoger te zetten, vandaag was een algehele daling, er blijfd wat nervositeit, de krijgt dan dagen met flinke plussen, en dikke minnen, daar spelen shortpartijen mee, toch moeten ze terugkopen en met dit nieuws, zou ik het toch een beetje op mn heupen krijgen als shortpartij, we shall see maybe tomorrow!
  10. forum rang 4 Jonge_belegger 31 januari 2020 08:16
    quote:

    handelsboer schreef op 31 januari 2020 05:47:

    Nikkei en Hang Seng groen positief slot WallStreet, stijging metaalprijzen, groendagje in de maak, mooi moment om in te stappen wees er snel bij, het treintje zou wel eens vet groen kunnen zijn,We shall see!
    Is “we shall see” uw levensmotto?
721 Posts
Pagina: «« 1 ... 32 33 34 35 36 37 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.