Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,200   +0,025   (+0,48%) Dagrange 5,105 - 5,230 75.159   Gem. (3M) 179,9K

Tomtom eerste kwartaal 2020...

1.539 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 77 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. Energy 19 januari 2020 08:10
    Mensen onderschat het verschil in onderhandelings positie niet van tt bij apple en Huawei.

    Apple WOU weg bij google en Huawei MOEST weg bij Google. Ten tijde van Apple had tt zelf minder data en tt had apple destijds harder nodig voor de data dan dat tt nu Huawei nodig heeft.

    Ik mag aannemen dat tt dit goed uit onderhandeld heeft.

    Ik vraag mij wel af of deze deal iets te maken heeft met het nieuwe formuleren van omzet.

    quote:

    VanillaSky schreef op 19 januari 2020 00:11:

    [...]

    Ligt in dezelfde orde van grootte als Apple (wel iets meer units). Dus dan zou ik denken 30-40mio omzet per jaar.
  2. forum rang 6 ketchup 19 januari 2020 09:27

    het is gewoon goed nieuws en het laat wederom zien dat de sector gewoon super in vraag is, dat zie je ook bij HERE en de interesse die zij toch weten op te wekken voor nieuwe investeerders

    het probleem is echter als zo vaak, wat blijft er uiteindelijk onder de streep over ? ... en dat is waarschijnlijk zelfs voor een TT en een HERE moeilijk in te vullen , de kosten die mapping met zich meebrengt zijn gewoon ongelofelijk, vandaar dat je ook ziet dat de Duitsers in HERE de verdeelsleutel zo breed mogelijk willen
    Apple, het kapitaal sterkste bedrijf ter wereld ( na de Arabs, maar niemand weet hoe die met hun cijfers goochelen) stelden jaren geleden al " Maps is an extremely expensive business to run " dus niet enkel to build, maar ook to keep going

    daarom is de strategische waarde van TT's kroonjuweel, thans althans waarschijnlijk veel waardevoller dan wat ze er ooit mee hopen te verdienen
    en dat gaat niet enkel op voor maps, maar voor meer onderdelen in deze sector
    Intel betaalde 15 miljard $ voor MBLY , die toen nog geen omzet had van een half miljard en nu waarderen analisten de asset MBLY binnen Intel boven de 20 miljard $
    Waymo, zou bij een ipo ergens tussen de 100 en 150 miljard $ kunnen opbrengen
    volgens Forbes " Google's domination has just begun " en dat Alphabet op pole position staat dit decennia wereld's grootste bedrijf te worden

    het is zelfs zo dreigend dat er al vragen komen " is er gevaar voor overheersing van en Big Tech ( Apple, Alphabet, MSFT, AMZN )en ook van Big Investment ( Black Rock, Fidelity enz ... met trio $ in beheer) die zo machtig worden dat zij singlehanded een impact kunnen hebben op de economie of verloop van vraag en aanbod en dat zijn dan nog US Inc bedrijven ( toch nog wat gereguleerd door compliance ), kan je nagaan hoe ze kijken naar opkomend China Inc .

    een beurscrash zou sommige politici niet slecht uitkomen, geen herhaal van de jaren 20 vd vorige eeuw, maar wel een serieuze tik om de macht van Big Inc en sommige big personalities die mega miljardair zijn en nu een gevaarlijk elitair gezelschap vormen met gevaar voor dominant gedrag te ondermijnen
    als je kijkt wat een Musk of een Zuckerberg allemaal voor politieke damage zouden kunnen doen als ze hun geld naar hun mond zetten, dan is dit wat Trump flikt nog kleutergedrag.

  3. Erg chebbi 19 januari 2020 09:48
    Fijn dat je je visie deelt Ketchup!

    Ik begrijp de verontwaardiging van de afgelopen dagen, maar vergis je niet in de tradewar tussen China en Trump. Niet uit te sluiten is dat china bewust aangestuurd heeft op een derde ecosysteem op telefoons. Samsung zal eerdaags wel aankondigen dat er ook versies komen met HMS..de wraak van china zal zoet zijn.

    Om dat spel niet te zichtbaar te spelen mocht er waarschijnlijk geen ruchtbaarheid gegeven worden aan de deal van TomTom met Huawei. Klagen bij AFM en VEB gaat dan niet helpen.

    E.e.a. neemt niet weg dat ik HEEL blij ben met deze hit. We zullen tot 5 februari moeten wachten om te horen wat dit met de outlook doet, maar we kunnen het al wel invullen toch? Volgens mij is het pure marge.
  4. forum rang 6 tatje 19 januari 2020 09:56
    Ben het in grote lijnen eens met Ketchup.

    Hij twijfelt aan het verdienmodel, ik niet :-)

    Je hebt partijen die bijna alles zelf doen en je hebt partijen die alles vanuit een samenwerking doen.

    Anders Truelsen Enterprise manager director op de CMD.

    But again, with the APIs, it's a very easy way to get to market very, very quickly. We are estimating that the overall of the total market of Maps APIs is around a billion dollars and it's growing as well. We started recently as TomTom with our Maps APIs, which basically means that our market share is tiny today, but we definitely have high expectation in the overall Maps API space.

    Wist Anders toen al van Huawei ???

    The partnership agreement with TomTom means that Huawei can now use the Dutch company’s mapping, traffic information and navigation software to develop applications for its smartphones.

    Lijkt me ook, dat TT iets moet uitleggen.

    Geloof maar, dat in dit weekend, veel wordt vergaderd over de manier van naar buiten treden, wat betreft de Huawei deal.

    TT kennende, zal proberen er geen lofzang van te maken.

    Maar dat het naar mijn mening minimaal een 40 miljoen deal per jaar is en groeiend, daar blijf ik bij.

    2 maanden geleden zei ik, straks wordt Enterprise nog groter dan Automotive !!

    Operationele omzet Q3

    Enterprise 74,0
    Automotive 88,4

    Ik weet het, deferred werkt bij de 1 anders als bij de ander, maar toch :-)

  5. Agatan 19 januari 2020 10:19
    Goedemorgen,

    Wies, Tatje, Chebbi, jullie hebben alle drie kernen van de onderliggende waarheden over TT vele malen kenbaar gemaakt.
    De ir van TT houdt nmho berichtgeving over nieuwe ontwikkelingen onder de pet iov de partijen waar zij mee onderhandelen.

    Toch dienen zij op een moment duidelijkheid te verschaffen over de lopende transacties en geldstromen. N.m.m. zijn zij dat op de Ava verplicht kenbaar te maken aan de aandeelhouders!!

    Mocht ik mij hierin vergissen hoor ik dat graag.

    By the way, herhaal ik wat ik eerder heb gepost, Trump zal deze samenwerking op technologisch gebied met een Chinees
    conglomeraat niet zo aan zich voorbij laten gaan.

    Agatan
  6. forum rang 6 ketchup 19 januari 2020 10:38

    als deze deal maanden geleden al beklonken was en voor info gedeeld, dan had TT nog in de midcap gestaan en de koers niet lager, maar hoger na de CMD

    indien zo,
    zeer kwalijk voor een beursgenoteerd bedrijf waar de 1/2 vd aandelen hiervan op de hoogte waren, over voor-informatie gesproken, in de US krijg je daar 5 jaar bak voor.
  7. [verwijderd] 19 januari 2020 10:52
    quote:

    ketchup schreef op 19 januari 2020 09:27:

    het is gewoon goed nieuws en het laat wederom zien dat de sector gewoon super in vraag is, dat zie je ook bij HERE en de interesse die zij toch weten op te wekken voor nieuwe investeerders

    het probleem is echter als zo vaak, wat blijft er uiteindelijk onder de streep over ? ... en dat is waarschijnlijk zelfs voor een TT en een HERE moeilijk in te vullen , de kosten die mapping met zich meebrengt zijn gewoon ongelofelijk, vandaar dat je ook ziet dat de Duitsers in HERE de verdeelsleutel zo breed mogelijk willen
    Apple, het kapitaal sterkste bedrijf ter wereld ( na de Arabs, maar niemand weet hoe die met hun cijfers goochelen) stelden jaren geleden al " Maps is an extremely expensive business to run " dus niet enkel to build, maar ook to keep going

    daarom is de strategische waarde van TT's kroonjuweel, thans althans waarschijnlijk veel waardevoller dan wat ze er ooit mee hopen te verdienen
    en dat gaat niet enkel op voor maps, maar voor meer onderdelen in deze sector
    Intel betaalde 15 miljard $ voor MBLY , die toen nog geen omzet had van een half miljard en nu waarderen analisten de asset MBLY binnen Intel boven de 20 miljard $
    Waymo, zou bij een ipo ergens tussen de 100 en 150 miljard $ kunnen opbrengen
    volgens Forbes " Google's domination has just begun " en dat Alphabet op pole position staat dit decennia wereld's grootste bedrijf te worden

    ....

    Vroeger was het onderhouden van SDmaps heel arbeidsintensief en als je 97 miljoen kilometer aan wegen in je database hebt, wordt het vanzelf duur. Op de CMD zei De Taeye echter dat sinds 2016 de kosten van wijzigingen aanbrengen in de database met tienvoud zijn gedaald. In 2016 deed men 234 miljoen wijzigingen per maand en in 2019 2,34 miljard. Voor de zelfde prijs. Als je eenmaal deeplearning en AI goed aan de loop hebt, is de prijs te verwaarlozen.

    Daarbij komt dat er ook een volledig nieuwe HDmaps-database uit de grond is gestampt en daarin zijn ze de eerste, dus ongetwijfeld gaat er erg veel fout (kost geld). Tevens sluiten ze ontzettend veel strategische partnerships (als relatief klein bedrijf), dat kost veel tijd en werknemers met ongetwijfeld ook partnerships welke op niks uitlopen.

    Met een R&D van 350 miljoen gaat nu:
    70% naar Content
    Sourcing 30 % (trend naar beneden)
    Processing 25% (trend naar beneden)
    Engineering 45% (trend naar boven)
    30% naar Application Layer.

    Volgens mij zoeken ze elk jaar de grens op van wat de jaarrekening toelaat. Ze zouden zowel 500 miljoen als 200 miljoen aan R&D kunnen spenderen. Bij 200 heb je over een aantal jaren een verslechterde database, maar schrijf je op dit moment wel 1,15 euro winst per aandeel. (Afschrijving Teleatlas negeer ik even). Winst is een keuze en derhalve de kosten dus ook.
  8. forum rang 6 win some... 19 januari 2020 11:48
    quote:

    vCalker schreef op 19 januari 2020 10:52:

    [...]

    Volgens mij zoeken ze elk jaar de grens op van wat de jaarrekening toelaat. Ze zouden zowel 500 miljoen als 200 miljoen aan R&D kunnen spenderen. Bij 200 heb je over een aantal jaren een verslechterde database, maar schrijf je op dit moment wel 1,15 euro winst per aandeel. (Afschrijving Teleatlas negeer ik even). Winst is een keuze en derhalve de kosten dus ook.
    AB. Die indruk heb ik ook. Als er meer geld overblijft, worden ook het R&D-budget meteen verhoogd. Dat is een keuze, maar wel één waar een goed ROI-verhaal bijhoort. De CMD presentatie van vorig jaar waarbij alleen wordt gesproken over de gemiddelde omzetgroei tot 2030 en niks wordt gezegd over de gemiddelde kostengroei is dan onvoldoende. Ook een double digit FCF t.o.v. de omzet zegt niet veel, dit kan lopen van 10% t/m 99%.
  9. forum rang 6 tatje 19 januari 2020 12:02
    quote:

    vreemd vermogen schreef op 19 januari 2020 11:01:

    Waarschijnlijk al eerder geplaatst
    pandaily.com/tesla-ditches-tencent-pa...

    Heeft baidu/Apollo nog andere map providers?
    Als idd TT maps worden gebruikt kan dit ook wereldwijd voor Tesla, als blijkt dat he succesvol is.
    Was het misschien geen verspreking van Harold bij DFT, waar hij ook Tesla noemde.
  10. Kuiken 19 januari 2020 12:08
    Bron FD

    Duitse minister wil Huawei niet uitsluiten bij uitbreiding 5G-netwerk

    De Duitse minister van binnenlandse zaken Horst Seehofer ziet niets in algemene handelsbeperkingen tegen Huawei.
    De Duitse minister van binnenlandse zaken Horst Seehofer ziet niets in algemene handelsbeperkingen tegen Huawei.Foto: Reuters
    De Duitse minister van binnenlandse zaken Horst Seehofer ziet niets in wereldwijde en algemene handelsbeperkingen tegen Huawei 'puur omdat er iets mee zou kunnen gebeuren'. Volgens hem zal het Duitse 5G-netwerk vijf tot tien jaar vertraging oplopen als de Chinezen worden uitgesloten. Bondskanselier Angela Merkel denkt er volgens de minister hetzelfde over.
    Tegen Frankfurter Allgemeine zei Seehofer dat hij niet ziet hoe in Duitsland op korte termijn een 5G-netwerk kan worden opgezet zonder Huawei. Wel roept hij Duitsland en de rest van Europa op om zijn concurrentiekracht in de sector te verhogen. Op dit moment kunnen volgens de Duitse krant slechts twee bedrijven in Europa een 5G-netwerk opzetten.
    De Verenigde Staten voeren campagne om Huawei te weren uit zoveel mogelijk landen, waaronder in Europa.
    Veiligheid
    Dat Seehofer Huawei niet wil uitsluiten, betekent niet dat hij geen oog heeft voor veiligheid. In eerdere plannen van het Duitse ministerie van binnenlandse zaken zouden alleen componenten die gecontroleerd en gecertificeerd zijn in het netwerk mogen worden opgenomen.
    De minister stelt voor dat bedrijven als Huawei een verklaring afleggen aan de overheid waarin staat dat niet alle componenten een veiligheidsrisico vormen voor Duitsland. Ook moet er de mogelijkheid zijn om een product als de werking verandert, bijvoorbeeld door een update, alsnog te weren.
  11. RVV 19 januari 2020 12:36
    quote:

    ketchup schreef op 19 januari 2020 10:38:

    als deze deal maanden geleden al beklonken was en voor info gedeeld, dan had TT nog in de midcap gestaan en de koers niet lager, maar hoger na de CMD

    indien zo,
    zeer kwalijk voor een beursgenoteerd bedrijf waar de 1/2 vd aandelen hiervan op de hoogte waren, over voor-informatie gesproken, in de US krijg je daar 5 jaar bak voor.

    Dit is het enige relevante punt waar het om gaat: Hij zet ons als mede eigenaren bewust op informatie achterstand: schandalig, maar het is ook niet toegestaan.
  12. [verwijderd] 19 januari 2020 14:00
    Geen grappen graag want TomTom(CEO met name) is gewoon heel fout en oneerlijk bezig door deze deal niet openbaar te maken voor de aandeelhouders zoals wij
    Gewoon strafbaar
    Ik ga morgen wel degelijk aan de bel trekken bij VEB en bij TomTom zelf
    Het is gewoon de stijging van de koers tegenhouden zodat er goedkoper aandelen inkoop kan plaatsvinden
    Ik vind het naar de particuliere aandeelhouder grote schande
    John de Mol horen we ook niet waarom eigenlijk niet ?
1.539 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 77 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.