Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
5,210   +0,045   (+0,87%) Dagrange 5,125 - 5,230 79.137   Gem. (3M) 178,5K

Tomtom december '19...het kan vriezen of dooien ;-)

962 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 ... 49 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 6 Dutchy Ron 16 december 2019 12:20
    quote:

    tatje schreef op 16 december 2019 10:36:

    Heel technisch.

    Dus ik snap niet alles.

    Schaalgrootte, fresh, heel snel, zijn wel woorden die heeeel belangrijk zijn.

    www.youtube.com/watch?v=Lu7m87dk11E

    En voor de rest is het wachten op big points.

    De koers is de koers, maar wat zit er achter !!!!
    Ik hoor hem oa zeggen dat de database 500TB groot is en internet plat wordt gelegd als 1 miljoen of 1 miljard gebruikers gelijktijdig voorzien worden van updates, bijvoorbeeld een kruising wat een rotonde is geworden. Die info moeten alle SDC gelijktijdig ontvangen ..... tenzij daarvoor geen maps nodig zijn en kan worden getackeld met sensoren en camera’s.
    Je wilt ook niet ff tijdens de installatie alle auto’s ff stilzetten. Allemaal leuke issues.

    Daarom roep ik al jaren dat L5 alleen mogelijk is op de snelwegen en een afgebakend gebied de komende jaren. De infrastructuur zal mee moeten bewegen en SDC moeten ondersteunen.
  2. forum rang 5 boem! 16 december 2019 12:30
    quote:

    pwijsneus schreef op 16 december 2019 11:43:

    [...]

    Het is bekend dat Apple druk bezig is om eigen mapdata te produceren. Hiermee zal Apple op termijn niet meer afhankelijk zijn van mapdata zoals van TomTom.

    De Verenigde Staten zijn nu bijna over op eigen data, en uiteindelijk zal Europa en de rest van de wereld volgen.

    Wat betekend dit voor de bijdrage van Apple aan de omzet voor TomTom in 2020 en verder?

    Gaat deze op korte termijn naar 0, of kan dat nog jaren gaan duren?
    Dat Apple overgaat tot het fabriceren van eigen map-data is een gegeven.

    Iedere map-maker maakt gebruik van gegevens in haar maps geleverd door derden.

    Dat doen HERE, Google, Tomtom en dus ook Apple.

    Ik maak me niet veel zorgen voor het gedeete dat TT nu aan Apple levert en wel om twee redenen:
    1. de uitspraak tijdens de CMD dat Apple momenteel een grote klant is nog vele jaren klant blijft.
    2. dat de concurrentie die Apple aan wil gaan met Google veel meer op het uiterlijk en de beleving van de maps ligt en men daardoor hierin haar inversteringen pleegt en niet op de basis data die TT nu verzorgt en levert.
  3. forum rang 6 tatje 16 december 2019 12:57
    Wie mij wil lezen, leest en wie niet, leest niet.
    Dat heet democratie !
    Ik lees ook bepaalde forumleden niet :-)

    Nog een keer Swen Lorenz van het eiland Sark, een Kanaaleiland.

    www.youtube.com/watch?v=6TF-aPRIOZA

    Tom Tom now a software compagny.

    Verkoop TTT, fleetmanagement by satellite.

    Ik denk dat 910 miljoen maar het cash bedrag was, voor dat bedrag krijgt Tom Tom denk ik nog jaren data en de groei bij Bridgestone zal ook veel groter zijn.

    Tom Tom zei het zelf, we hebben alle biedingen naast elkaar gezegd en Bridgestone was voor ons de beste oplossing. ( voor het bedrijf en zijn aandeelhouders )

    Ieder aandeel 4,20 ipv 3,20 en weinig of geen andere voordelen voor Tom Tom.

    Nee, 910 en veel andere voordelen, is toch veel beter dan 1,13 miljard van een private equity zonder andere voordelen.

    Consumer heeft denkelijk via PND voor autos motors en campers enz ontzettend veel data, gaat toch ook via satellite !

    Ik zie dus ook wel een verkoop van Consumer aan de founders of anderen, alle data naar A en E, dus NOG naar Tom tom.

    Als straks ieder voertuig connected is, zal de rol van Consumer kleiner worden, tenminste op dit gebied.

    Stel qua ebitda is bij Consumer, ( momenteel 70 miljoen ebita ) de bodem 20 en daarna weer groeiend.

    TTT ging voor 15 maal de ebitda, dat zou bij consumer minimaal 300 ( 15 maal 20 ) miljoen betekenen en alle data naar A en E.
    Zal meer worden, want 20 is de bodem en momenteel langzaam afbouwend is het nog 70.

    132 miljoen maal 2 euro uitkeren als speciaal dividend.

    Als de AVA akkoord gaat, moet je mee, als aandeelhouder.

    Bij een koers van 10 zou dat voor een share consolidation en capital repayment het volgende betekenen !

    BV

    Heb je 120 aandelen.
    Dan krijg je 120 maal 2 euro is 240
    120 aandelen wordt 96
    24 maal 10 euro is 240 en die heb je gekregen.
    Dus 5 wordt 4.
    132 miljoen wordt 105,6 miljoen aandelen.

    je hebt dan een FCF die kleiner is, dan nu !

    Maar je hebt nog steeds aan cash als Consumer medio 2020 verkocht is en share consolidation en capital repayment, een 500 miljoen.

    Wat spreekt er tegen, het gaat lang duren voor de FCF weer op minimaal 70 zal komen.

    Je geeft Microsoft een belang van 10% na de verkoop van Consumer, want dan blijven er 105 miljoen aandelen over.

    Die 10% zit dan ook als cash 10,5 miljoen aandelen a 10 is 105 miljoen in TT als cash, dat zou dus 600 miljoen worden.

    De founders kunnen per aandeel hetzelfde krijgen als voor het 10% belang in TT van Microsoft.

    Wat Microsoft betaalt, zit als cash in TT en de bieding boven de 10 euro stel bod van 50, dus 40 maar die 10% hebben ze al.

    Dus een belang van Microsoft in TT kost niets voor Microsoft als Microsoft eigenaar wordt.

    Wordt een ander eigenaar, dan beurt Microsoft 10,5 miljoen aandelen maal ( 50 min 10 ) is 420 miljoen.

    Ik hoef niet uit te leggen, dat als het bod hoger wordt of het strategische belang geen 10 maar 20%,, we over miljarden voordeel gaan praten voor Microsoft tov een andere partij.

    Microsoft kost het niets meer, als het strategische belang geen 10 maar 20% wordt en of het bod geen 50 maar 100 wordt als ze eigenaar worden.

    Worden ze geen eigenaar, dan houden ze er een grote zak geld aan over.

    Dat heet een strategische belang geven, maar meestal wil de krijger van het strategisch belang ook wel eigenaar worden.

    In 2016 stond de toevoeging strategische belang er nog niet in, 2017 wel.

    (ii) tot 10 procent (10%) in verband met dan wel in relatie tot fusies, overnames en/of (strategische) alliancies*

    2017, het jaar de we commissarissen kregen van SAP ( Bernd Leukert lid rvb SAP ) en IBM ( Michael Rhodin ).
    Sap opgericht door oud werknemers van IBM ) ( bloedsbroeders :-)
    Grappig dat na het Bing nieuws begin 2019, Bernd Leukert weg ging of moest als lid rvb van SAP, maart 2019 )

    Maar ja, misschien is in de tussenliggende jaren, wel alles anders geworden.

    Ik dat het voorstel van Microsoft toch attractiever is :-)


  4. Black Money 16 december 2019 12:58
    quote:

    Wereldbelegger schreef op 16 december 2019 11:44:

    off topic:
    Vandaag het 13de crowdfundingproject van Apoc Aviation
    11 maanden tegen 7%

    Geld verdienen met tweedehands landingsgestel van € 1.260.000

    www.geldvoorelkaar.nl/geld-investeren...
    Jij meegedaan? Is al gelijk volgeboekt.Zelf personen die meerdere tonnen inleggen...

    Wist niet dat een landingsgestel zo duur was...
  5. forum rang 7 Wereldbelegger 16 december 2019 13:12
    Ja, meegedaan.

    Bij APOC moet je echt op tijd klaarzitten
    - De eerste vier inleggen van 200k en hoger is echt exceptioneel.
    - Gebruikelijk bij APOC is tussen de 100 en 5k en een aantal uitschieters tussen de 10 en 30k.

    Landingsgestel?
    Ik wist niet wat ik las.

    Apoc Project op 30 november was 2.500.000 en dat was vol in 1,5 uur.

    btw
    Ik zit sinds 2014 in 124 projecten bij Geld Voor Elkaar.
    Heb wel een aantal zepers moeten verwerken, omdat deze bedrijven zijn omgevallen.

    quote:

    Black Money schreef op 16 december 2019 12:58:

    [...]

    Jij meegedaan? Is al gelijk volgeboekt.Zelf personen die meerdere tonnen inleggen...

    Wist niet dat een landingsgestel zo duur was...
  6. forum rang 6 tatje 16 december 2019 13:53
    Opschonen de balans.

    TTT verkopen, ebitda 60 miljoen stijgend, Fleet management by satellite en share consolidation en capital payback.

    Is Consumer verkopen, ebitda 70 dalend, PND via satellite en share consolidation en capital payback, dan zo n gekke gedachte.

    Ik tip verkopen Consumer en share consolidation en capital payback en een kleine aandelen inkoop voor de medewerkers.

    Capital payback is voor de founders ook netto.

    En geen verwatering voor de founders.

    Optimaliseren heet dat.

    Je denkt toch niet dat ze aan ons 2% denken :-)

  7. [verwijderd] 16 december 2019 16:21
    Ha, ha Scrooge! En wij zitten hier Home Alone.... Hoe bestelde die jongen ook al weer pizza (dat zit er net nog wel in)????

    Een tijdje geleden heb ik de aandelen met verlies weg gedaan, maar alle gekochte calls behouden. Aandelen geherinvesteerd en daarmee wat meegelift met wat wel lekker stijgt. Wie nu een soortgelijke stap wil zetten, moet wel weten waar dan nu naar toe te vluchten. Het meest behoudende is gewoon liquide, maar daar win je ook niet veel mee. Short op iets wat buitensporig gestegen is? Of tijdelijk op TomTom zelf? Zeg het maar.
  8. forum rang 6 ketchup 16 december 2019 16:44
    quote:

    tmaster schreef op 16 december 2019 16:13:

    Ik ben tijdje geleden op 10,20 ingestapt en uiteraard ging het aandeel daarna meteen omlaag naar nu 9,4.

    Ik zit er aan te denken om verlies te nemen want in deze beurs lijkt dit gewoon dood geld te zijn.
    Of kan iemand mij overtuigen om toch de tomtommetjes aan te houden?
    HG heeft op de CMD de handrem aangetrokken, de horizon is nog eens met tenminste 24 maand gerekt, dus voor echte cijferbijdrage voor het totale TT hoef je de komende 18 maand niets te verwachten, het is allemaal uiterst behoudend

    verder met degradatie van midcap naar smallcap gaat TT ook geen schoonheidsprijs verdienen, maar dat heeft verder weinig invloed op de ontwikkelingen binnen het bedrijf, is wel een minpunt voor de beleggingsfondsen, de volumes zullen verder krimpen en dat maakt het aandeel steeds meer illiquide

    sinds de CMD is het aandeel gaan eroderen van 11.50 naar nu 9.50 euro
    de enige koopkracht die je zou kunnen verwachten is uit TT zelf , indien ze overgaan tot een strak inkoopprogramma, maar dat lukt enkel als één vd grootaandeelhouders zelf wil afbouwen, anders is het onmogelijk 20 mio aandelen in te kopen.
    de Cash is echter een plus en die groeit door naar een half miljard bij eind 2020
    de verleiding zal enorm zijn de free-float uit te kopen en de toko te privatiseren, bij een 10 euro aandeel kan dat een 35% premie geven, wellicht 50% indien HG zich geroepen voelt genereus te zijn en om geen ge_OH te krijgen van aandeelhouders die al tig jaar in het aandeel zitten en ergens nog eens hopen aan 17-20 euro te kunnen uitstappen.

    voor nu is de kans dat HG beslist om niets te doen niet uit te vlakken, en enkel voor bonusverplichtingen in te kopen
    de cashberg is een mooie reserve die dan ooit wel eens gebruikt kan worden
    mochten de beurzen de komende 2 jaar onderuit zakken dan kan hij een exit bewerken aan no-cost, de cash dekt de free-float grotendeels en moet er nog wat gefinancierd worden staan de huis-Banken of PE in de rij.

    dus upside voor nu compleet afhangende wat TT met de cash gaat doen, downside lijkt mij beperkt , de cash is het vangnet.

    zelf blijf ik gewoon zitten, heb mijn horizon verlengd met 2 jaar en dat is niet uit luxe, doch eerder uit frustratie
    TT is bij mij slechts 1 vd 40 aandelen die ik in de porto heb, met een 4% weging, zeker niet onbelangrijk, maar nu ook weer niet dat het een make or break is op mijn totale performance
    het had de kers op de taart kunnen zijn indien het nu aan 17 euro zou staan ipv van 10 en dat had ik eigenlijk al verwacht te zien 2 jaar geleden, nu dan maar over 2 jaar , lukt het dan niet - komt het nooit.

    ergens blijf ik het gevoel hebben dat het van de beurs gaat volgend jaar voor een euro of 13, nou da's dan triest, maar beter dan de 9.50 die we nu op het scherm hebben staan.

    succes met je beslissing
  9. forum rang 7 Wereldbelegger 16 december 2019 17:03
    Uw verlies is:
    10,2 9,4 0,8 -7,84%
    plus wat aan- en verkoopkosten
    Uw verlies in procenten is te overzien lijkt me.

    Als u gelooft in een eindejaarsrally van de AEX of andere index zou ik overwegen om (een deel van) uw investering in TomTom te gelde te maken en uw verlies daarmee proberen goed te maken.

    Uitstappen en (een deel van) uw investering in (relatief veilige) TomTom turbo’s van onder(!) de zes euro of mogelijk wat opties te nemen is ook een overweging waard.

    Aan "dood geld" heeft u niets. Alleen maar frustraties.
    Als u gelooft in een overname, dan blijft u (gedeeltelijk) zitten natuurlijk.

    quote:

    tmaster schreef op 16 december 2019 16:13:

    Ik ben tijdje geleden op 10,20 ingestapt en uiteraard ging het aandeel daarna meteen omlaag naar nu 9,4.

    Ik zit er aan te denken om verlies te nemen want in deze beurs lijkt dit gewoon dood geld te zijn.
    Of kan iemand mij overtuigen om toch de tomtommetjes aan te houden?
  10. forum rang 7 Wereldbelegger 16 december 2019 17:14
    grappig,
    het hele jaar niet gezien
    short in TomTom factors

    49.000 stuks

    Instrument Stoploss Hefboom Bied Laat Spread Koers Volume Tijd
    Factor Short Commerzbank -5 0 0 0 0,008 +33,33% 49.000 12:57

    Misschien voorkennis?
    Toch een overname?
    hahaha

    Of gewoon een portefeuilleopruiming?
    voor totaal 392 E
  11. forum rang 4 tmaster 16 december 2019 18:29
    Bedankt voor de reacties. Goed onderbouwd ook ketchup.
    Gelukkig heb ik ook een zeer gespreide aandelenportfolio en stijgt het bij zo'n beursdag als vandaag gewoon mee.

    Waarom wil TT eigenlijk geen dividend uitbetalen? Ok eenmalig begin dit jaar dan, maar waarom niet structureel? Dan stappen ook meer grote beleggingsfondsen in.
    Als zo'n aandeel dan jaren op 7-10 blijft liggen dan heb je tenminste als aandeel houder nog wat dividend rendement.
962 Posts
Pagina: «« 1 ... 23 24 25 26 27 ... 49 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.