Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Koffiekamer« Terug naar discussie overzicht

Fortis gedupeerden.

932 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 47 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 10 voda 18 juni 2019 17:11
    Uitkering Fortis-claim vertraagd door massale aanvraag

    Veel meer beleggers dan gedacht hebben zich aangemeld voor de megaschikking die vijf claimclubs uitonderhandelden met Fortis-rechtsopvolger Ageas. Het zijn er zoveel, dat gedupeerden hun geld later krijgen en zelfs rekening moeten houden met een lagere vergoeding dan waar ze na het sluiten van de schikking op rekenden.

    Een algemene vergadering van aandeelhouders van Fortis in Utrecht. Later zou een deel van de bank-verzekeraar worden genationaliseerd.

    Een algemene vergadering van aandeelhouders van Fortis in Utrecht. Later zou een deel van de bank-verzekeraar worden genationaliseerd.Foto: Evelyne Jacq/HH

    Dat blijkt uit een rondgang van Het Financieele Dagblad langs betrokken partijen. De schadevergoeding is het gevolg van de grootste schikking ooit tussen een Europees bedrijf en beleggers. Na jarenlange onderhandelingen tussen Ageas en vijf claimclubs die voormalige aandeelhouders van Fortis vertegenwoordigen, bekrachtigde het Gerechtshof Amsterdam de megaschikking vorig jaar.

    Liefst €1,3 mrd gaat naar beleggers die tussen 2007 en 2008 door het bestuur van de Belgisch-Nederlandse bank-verzekeraar werden misleid. Het aandeel kelderde destijds en Fortis werd daarna deels genationaliseerd. Aandeelhouders verloren veel geld.

    Pot van €1,3 mrd groot genoeg?
    270.000
    Ageas kreeg tot nu toe 270.000 claims binnen

    Door de populariteit van de schikking moeten sommige beleggers er rekening mee houden dat hun einduitkering lager is dan verwacht, denken de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en Consumentenclaim, twee van de schikkende partijen. Het is volgens hen de vraag of de pot groot genoeg is om alle gedupeerden het geld te geven waar ze volgens de berekeningen recht op hebben. Hun vergoeding hangt onder meer af van wanneer ze hun aandelen bezaten en of ze lid waren van een claimclub.

    Ageas kreeg tot nu toe 270.000 claims binnen terwijl de Belgische verzekeraar rekende op 175.000 tot 200.000. Het aantal kan nog oplopen: beleggers hebben tot eind juli voor het indienen van een claim. Tegelijkertijd hebben gedupeerden mogelijk dubbele claims ingediend. Een woordvoerder van Ageas laat weten dat 'in sommige gevallen' verwatering 'mogelijk' is maar dat hierover nog geen duidelijkheid is.

    Uitspraak vergroot kans op verwatering
    Een vorige week gepubliceerde uitspraak van de onafhankelijke geschillencommissie voor de Fortisschikking vergroot de kans op verwatering. De commissie oordeelde dat meer beleggers dan gedacht een bonusvergoeding per aandeel moeten krijgen.

    Het gaat om beleggers met een partnerrekening. De commissie vindt dat beide partners recht hebben op de compensatie van 50 eurocent per aandeel, met een maximum van €950. Claimverwerker Computershare ging ervan uit dat deze vergoeding per rekening werd uitgekeerd. Het is onduidelijk om hoeveel beleggers het gaat. Claimclubs Stichting FortisEffect en Consumentenclaim schatten dat 20% tot 25% van hun leden zo'n rekening heeft.
    De uitbetaling van de schikking gaat in twee fases: een deel van de gedupeerden die vorig jaar tijdig hun claim indienden ontving vast 70%, de resterende 30% moet dit jaar worden uitgekeerd als alle claims zijn ingediend. Pas dan is duidelijk hoeveel mensen de pot geld moeten verdelen. Juist die tweede uitbetaling kan door de populariteit lager uitvallen dan gedacht.

    Lees ook
    Fortisbelegger kan er maar beter snel bij zijn
    De stortingen lopen ook fikse vertragingen op. Tot nu toe kregen 159.000 beleggers de eerste 70% van hun schadevergoeding, terwijl 200.000 beleggers daar eigenlijk recht op hadden. Zij hadden voor eind 2018 een eerste uitkering moeten krijgen. Het betekent dat tienduizenden gedupeerden die er vroeg bij waren nu wachten op hun geld.

    'Waar blijft mijn geld?'
    'Vanwege het succes van de schikking en het hoger dan verwachte aantal ontvangen claims, is er meer tijd nodig voor de verwerking van de documenten dan verwacht', laat Ageas weten in een reactie. De verzekeraar weet nog niet wanneer alle beleggers hun geld hebben, maar verwacht de rest van dit jaar nodig te hebben. Ageas keerde tot begin mei een kleine half miljard uit.

    'Inderdaad vervelend voor de beleggers die hierdoor langer op hun geld moeten wachten', zegt advocaat Adriaan de Gier namens Stichting FortisEffect over de vertraging. De claimorganisatie heeft er zelf ook meer werk van dan gedacht, onder meer omdat beleggers bellen met de vraag waar het geld blijft.
    Een groot deel van het probleem ligt bij Computershare. Dat Amerikaanse bedrijf is aangesteld voor de verwerking van alle schadevergoedingen. Door de onverwachte populariteit van de schikking heeft de 'claimadministrator' het drukker dan gedacht.

    Bovendien zijn er volgens de claimclubs veel meer ingewikkelde gevallen dan gedacht, bijvoorbeeld als de aandelen door meerdere nabestaanden zijn geërfd. Het callcenter dat gedupeerden met vragen moet bijstaan was volgens hen niet op ingewikkelde gevallen toegerust. Computershare laat via een woordvoerder van Ageas weten dat het bedrijf inmiddels 'de capaciteit voor de schikking heeft vergroot'.

    De schikking is een dure onderneming voor Ageas. De verzekeraar reserveerde tot begin dit jaar €57 mln voor de uitvoering. Daar kwam in de eerste maanden van dit jaar nog eens €10 mln bij, schat het FD op basis van de kwartaalcijfers. Die bedragen komen bovenop de megaschikking van €1,3 mrd.

    'Terechte frustratie over banken'
    Ook de banken van gedupeerden droegen bij aan de vertraging, stellen drie claimorganisaties. Sommige hadden moeite de juiste aandelenoverzichten te verzamelen, belangrijke informatie voor het invullen van een schadeverzoek. In meerdere gevallen werd tot twee keer toe een verkeerd overzicht verstuurd door een bank.

    'Daarover is terechte frustratie bij beleggers, maar ook bij de claimadministrator die drie keer dezelfde claims moest verwerken', zegt adjunct-directeur Errol Keyner van de VEB.

    Deminor, een Belgische claimclub, zegt dat zijn klanten weinig last hebben van de vertraging omdat zij met de hulp van de claimclub hun individuele claims al lang op orde hadden. Net als FortisEffect en Consumentenclaim verwerken zij de claims in ruil voor een percentage van de uitbetaling.

    De VEB, die met €25 mln de hoogste vergoeding kreeg van Ageas, verwijst leden direct door naar de claimverwerker. Keyner: 'Maar wij vragen onze leden niet om een deel van hun compensatie. En VEB-leden die echt moeite hebben met het invullen van de formulieren staan we bij.'

    fd.nl/beurs/1304782/uitkering-fortis-...
  2. ooievaar49 24 juni 2019 11:49
    Zoals ik eerder al schreef vraag ik mij af of de hoeveelheid aandelen van Fortis die verkocht zouden zijn wel overeen komen met de hoeveelheid aandelen die Fortis uit heeft staan. Hebben de banken in al die jaren voor Fortis failliet ging niet teveel aandelen Fortis op de markt verkocht??? Als de claims veel hoger zijn dan verwacht, tel het aantal aandelen dan maar eens bij elkaar op dan komen we daar misschien wel achter. Zelf heb ik op tijd mijn claim ingezonden maar nog steeds niets op mijn bankrekening. Net als bij Landis, waarvan de uitbetaling in April zou plaatsvinden, nog geen cent op de rekening. De VEB om opheldering gevraagd maar ook zij zitten waarschijnlijk in het spelletje.Schandalig want Landis is ook al vanaf 2002 failliet!
  3. forum rang 7 ffff 24 juni 2019 12:28
    ooievaar,
    Nu draai je toch echt door! Heb jij eigenlijk wel al die postings hier boven van de laatste tien dagen gelezen? Daar staat keurig netjes uitgelegd waar het probleem zit. Heel invoelbaar....

    Overigens vind ik jouw posting wel typerend voor de moderne tijd: ALLES moet door de Overheid of bedrijfsleven rap en zonder fouten opgelost worden. Er kan en mag gewoon nooit iets tussen komen...

    VEB is net zo goed gedupeerde van de gehele gang van zaken als jij of ik. Zo simpel is het. VEB staat ook gewoon in de rij wachtenden.

    Je suggestie dat Fortis meer aandelen verkocht zou hebben is te gek voor woorden.

    Peter
  4. hjs64 24 juni 2019 22:28
    quote:

    ffff schreef op 24 juni 2019 12:28:

    ooievaar,
    Nu draai je toch echt door! Heb jij eigenlijk wel al die postings hier boven van de laatste tien dagen gelezen? Daar staat keurig netjes uitgelegd waar het probleem zit. Heel invoelbaar....

    Overigens vind ik jouw posting wel typerend voor de moderne tijd: ALLES moet door de Overheid of bedrijfsleven rap en zonder fouten opgelost worden. Er kan en mag gewoon nooit iets tussen komen...

    VEB is net zo goed gedupeerde van de gehele gang van zaken als jij of ik. Zo simpel is het. VEB staat ook gewoon in de rij wachtenden.

    Je suggestie dat Fortis meer aandelen verkocht zou hebben is te gek voor woorden.

    Peter
    Beste ffff, verwacht de overheid niet precies hetzelfde van mij als burger? Ik moet als burger het eens in mijn hoofd halen om een belastingaanslag of een boete van het CJIB een dag telaat te betalen, krijg ik meteen een boete aan mijn broek.
  5. forum rang 8 Leefloon 24 juni 2019 23:31
    quote:

    ffff schreef op 24 juni 2019 12:28:

    Je suggestie dat Fortis meer aandelen verkocht zou hebben is te gek voor woorden.
    Inderdaad. "Meer dan verwacht" zegt vooral iets over de verwachting, en is een maat voor niets.

    Overstijgt het aantal aandelen van claims het aantal uitstaande aandelen, wat theoretisch wel kan, dan komt dat door de claimvoorwaarden en het daardoor meermaals kunnen claimen van eenzelfde aandeel.

    Bijvoorbeeld wanneer het gaat over aankooptransacties vanaf 13 tot en met 18 januari als beste of minst slechte criterium, door een te laat persbericht van 19 januari, en in die dagen meer dan 100% van het aantal uitstaande aandelen is verhandeld. En iedereen claimt. Dat "zou kunnen", zodat het zelfs in dat geval (meer dan 100% claims) een onzinnige beschuldiging is.

    Daarenboven vernemen we hier graag hoe dat gaat, niet bij een AVA en beurs bekende aandelen uiteindelijk via de openbare markten verkopen aan derden...
  6. forum rang 8 Leefloon 26 juni 2019 15:45
    quote:

    ooievaar49 schreef op 25 juni 2019 22:06:

    Er zijn nog steeds mensen die als je ze tegen de benen piest en zegt dat het warm water regend daar in geloven. Slaap zacht.
    Toch vernemen we hier nog steeds graag hoe dat gaat, niet bij een AVA en beurs bekende aandelen uiteindelijk via de openbare markten verkopen aan derden...
  7. PF0001 19 juli 2019 09:54
    Volgens mij zijn dit tijdrovende procedures.
    Zelf al wel de eerste uitkering ontvangen. Het wachten is nu op de finale uitkering. De enorme toestroom aan claims zal dat ongetwijfeld op gaan houden.
    Het zal ook betekenden dat de finale uitkering aanzienlijk lager gaat worden.
    Uiteindelijk gaat het er om dat rechtmatige claims een uitkering moeten krijgen en niet rechtmatige claims dus geen geld.
    Al met al blijft het verlies op de aandelenpositie ruim boven de 90% Met dank aan het geklungel van het fortis bestuur en de Belgische en Nederlandse bewindslieden met de nationalisatie waar de (gewone) belegger de dupe van is geworden.
932 Posts
Pagina: «« 1 ... 19 20 21 22 23 ... 47 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.