Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel TomTom AEX:TOM2.NL, NL0013332471

Laatste koers (eur) Verschil Volume
4,970   +0,020   (+0,40%) Dagrange 4,860 - 4,998 28.483   Gem. (3M) 183,1K

TomTom mei 2019 - EUR3,20 uitkering per aandeel

1.792 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 90 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 23 mei 2019 13:08
    quote:

    Dennizzz schreef op 23 mei 2019 13:02:

    Ben benieuwd wat de koers maandag gaat doen, dan is het geld binnen en zullen mensen aandelen kopen.
    Ik denk dat men blij is een deel cash te ontvangen van hun jarenlang verliesgevende TomTom belegging.
    Er wordt vooral heel veel geld uit de beurs onttrokken op dit moment.
  2. [verwijderd] 23 mei 2019 13:19
    quote:

    VanillaSky schreef op 23 mei 2019 12:22:

    [...]

    Als je wilt terugkopen dan zou dat inderdaad mooi zijn.
    Als we nu op 8 of hoger blijven dan ben je er dus wederom alleen maar slechter van geworden want mocht je hetzelfde aantal aandelen willen houden mag je dus even 60 centen meer aftikken per aandeel.

    We gaan het wel zien, mochten we dalen naar onder die 7,40 ben ik wel koper anders met het restant wacht ik het wel af. We zijn van deceptie in deceptie gevallen het afgelopen decennium waar het management enkel waarde heeft weten te vernietigen. Het zal dus zo'n vaart wel niet lopen met een exploderende koers. Zeker gezien A) de toekomst zeer onzeker is en B) in ieder geval 2019 en 2020 er nog niet sprake zal zijn van noemenswaardige winsten.
    60 cent meer maar dan wel in een bedrijf met de focus real-time maps en services.

    Met de ca 385 miljoen cash (einde jaar 450?) en Consumer dat winstgevend wordt en daarmee ook waarde heeft, resteert ca 500 miljoen aan waarde voor de maps.

    Daar is ergens 6-7 miljard ingestopt het afgelopen decennium. Koop je nu dus voor 500 miljoen.
    Iedere gek wil het daar voor hebben. Ook voor 3 miljard. Ondanks de risico's van de nieuwe HD-markt. Wat wordt daar de standaard?

    Die nieuwe real-time technologie van TomTom is klaar en de eerste 2 HD-orders in de markt zijn voor TomTom. Men loopt ver voor op HERE.
    Baidu heeft ook voor de technologie van TomTom gekozen voor China.

    Die investering van 6,5 miljard komt er met gemak uit als TomTom marktaandeel gaat behalen in de nieuwe HD-markt. Nu 0 en in 2022 al 9 miljard groot. In 2025 >25 miljard en over 20 jaar rijden er 1,5 miljard connected cars met een jaarabonnement op real-time services en hd-maps (levensduur auto is 17 jaar).

    In 2020 wil ik vooral deals zien, maar los daarvan zie ik voldoende potentie voor een WPA van 0,50.
    Een eerste beginnetje, maar eenvoudig te realiseren als men niet alles maximaal wegboekt/afboekt.

    Zonder schulden en met een gevulde en sterk groeiende kassa van 450 miljoen kan TomTom een aandelenprogramma starten. Stel 100 miljoen na Q2 2019 en 100 miljoen na Q2 2020. Dan kan de WPA in 2021 met gemak richting de 1,00.

  3. forum rang 6 ketchup 23 mei 2019 13:21
    quote:

    Sunshine Band schreef op 23 mei 2019 13:08:

    Kan het zijn dat HG 50% marktaandeel van de nieuwe contracten bedoeld heeft? Dan kunnen beide partijen gelijk hebben.
    Ik ken de uitspraak omdat die hier herhaald wordt, maar heeft iemand een bron?

    als je zo eens telt welke contracten T2 heeft en met de natte vinger take rate aan koppelt en extrapoleert (heb ik in december eens geprobeerd) kom je ruim boven de 30% voor T2
    dat zou kunnen, maar dan zou de omzet bij HERE van een cliff lazeren, want 2020 is volgend jaar.

    ik zelf heb trouwens niet gelezen dat HG cijfers met markt percentages rapporteert, maar goed het zou kunnen, begrijp dan niet dat analisten dat niet oppikken.

    HG zegt wel regelmatig dat TT goed scoort op tenders, maar ja is dat op tenders waar TT een uitnodiging voor participatie op krijgt, of is dat voor alle tenders die beschikbaar komen uit car Inc ?
  4. [verwijderd] 23 mei 2019 13:26
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 23 mei 2019 13:21:

    [...]

    dat zou kunnen, maar dan zou de omzet bij HERE van een cliff lazeren, want 2020 is volgend jaar.

    ik zelf heb trouwens niet gelezen dat HG cijfers met markt percentages rapporteert, maar goed het zou kunnen, begrijp dan niet dat analisten dat niet oppikken.

    HG zegt wel regelmatig dat TT goed scoort op tenders, maar ja is dat op tenders waar TT een uitnodiging voor participatie op krijgt, of is dat voor alle tenders die beschikbaar komen uit car Inc ?
    Ik denk het niet.

    Zou mijn eigen natte vinger 34% kloppen (2018) dan kan met de contracten die 2018 en 2019 en begin 2020 in gaan nog makkelijk een stukje bij. Als dan de totaalmarkt ook nog eens toeneemt kan Here de omzet bij dalend marktaandeel ook matig terug zien lopen

    BTW bij hele series opties is er een enorm gat tussen de bied en de laat.
  5. [verwijderd] 23 mei 2019 13:31
    quote:

    groeibriljant schreef op 23 mei 2019 13:19:

    [...]

    60 cent meer maar dan wel in een bedrijf met de focus real-time maps en services.

    Met de ca 385 miljoen cash (einde jaar 450?) en Consumer dat winstgevend wordt en daarmee ook waarde heeft, resteert ca 500 miljoen aan waarde voor de maps.

    Daar is ergens 6-7 miljard ingestopt het afgelopen decennium. Koop je nu dus voor 500 miljoen.
    Iedere gek wil het daar voor hebben. Ook voor 3 miljard. Ondanks de risico's van de nieuwe HD-markt. Wat wordt daar de standaard?

    Ben al jarenlang benieuwd waar "iedere gek" dan blijft met zijn bieding...
    Feit is dat Tesla met SD kaarten icm hardware een prima oplossing heeft voor zelfrijdende auto's.
    De kans dat niemand de TT HD kaartenbak gaat kopen wordt met de dag groter.
    Dan zijn alle investeringen als gift gedoneerd door de beleggers...
  6. [verwijderd] 23 mei 2019 13:48
    quote:

    Febo85 schreef op 23 mei 2019 13:31:

    [...]

    Ben al jarenlang benieuwd waar "iedere gek" dan blijft met zijn bieding...
    Feit is dat Tesla met SD kaarten icm hardware een prima oplossing heeft voor zelfrijdende auto's.
    De kans dat niemand de TT HD kaartenbak gaat kopen wordt met de dag groter.
    Dan zijn alle investeringen als gift gedoneerd door de beleggers...
    Tesla bewijst JUIST dat het niet veilig is... Een vrachtwagen aanzien voor een viaduct was met HD kaarten niet gebeurd
  7. [verwijderd] 23 mei 2019 13:57
    quote:

    ketchup of catch-up schreef op 23 mei 2019 13:00:

    @ GB er zijn voor zover ik weet geen Nielsen-cijfers bekend, dus we moeten uitgaan van HERE en TT zelf
    HERE zegt dat ze 70% marktaandeel hebben voor NU ( komende van 80% ), als TT zegt dat ze bij 2020 50% hebben, dan kan dat enkele betekenen dat HERE te hoog zit, of HG uit zijn nek lult.

    maar ik kan me niet voorstellen dat je een Intel de wol over de kop trekt als HERE zijnde door hen basis 3 miljard equity te laten nemen, als TT op weg is hun marktaandeel te halveren.

    het zal jou toch ook vies zijn tegengevallen dat Telematics slechts 45% van Fleetmatics opbrengt, zijnde de Europese marktleider en qua aantallen deden ze niet veel onder voor Fleetmatics ?

    en wat Enterprise samenwerkingen met Baidu betreft, denk dat je dit voorlopig op ijs kan zetten de US en China gaan keihard tegen elkaar aan
    verwacht wel dat er later dit jaar een oplossing gevonden gaat worden, hier zijn geen winnaars en het begint er knap lelijk uit te zien voor de beurzen.
    dit kunnen nog wel eens pijnlijke zomermaanden worden, sommigen houden rekening met 15% terugval als er geen oplossing komt.

    Tja dat marktaandeel blijft een interessant vraagstuk. Anno 2019 zo'n 70% HERE -30% TomTom zou kunnen, maar dan heb je het alleen over de SD-maps. In real-time services is TomTom wereldmarktleider en zitten daar al snel op 60-70%, maar die markt is nu nog kleiner.
    Ergens 65%-35% kom je meer in de buurt van de huidige situatie in Automotive.

    Alles draait echter om de real-time HD-maps. Wie gaat dat winnen. TomTom heeft Baidu voor China en nu de eerste 2 deals die in de markt kwamen (van grote autofabrikanten).
    RoadDNA en de patenten daaromheen zijn ook troefkaarten voor TomTom.

    Wellicht dat de combi van voorsprong in real-time en patenten RoadDNA die 50% van Goddijn voor 2020 verklaart.

    Daarnaast heb je Enterprise. Zit TomTom met Apple, Microsoft etc. ook goed in de wedstrijd. Microsoft hebben ze afgepikt van HERE.

    Baidu is vooral gericht op de Chinese interne markt. Dat neemt niet weg dat ze ook hun AI-tech vleugels zullen uitslaan in de toekomst. Software laat zich niet zo makkelijk blokkeren door Trump.

    Trump is idd een groot gevaar. Wellicht zelfs nog erger dan Bush die de leugens van massavernietigingswapens in Irak niet zelf heeft bedacht. Netanyahu is ook al bij Trump langs geweest. Is Iran na Irak, Libie en Syrie de volgende op het lijstje? Is Trump net zo oliedom als Bush zodat we weer 20 jaar ellende krijgen in het Midden-Oosten? Met alle bijkomende extra terreur in Europa. Grote kans, maar laten we hopen van niet.

    Europa moet sterk staan en de USA negeren/aanpakken. Voor zichzelf kiezen. Geen vervuilende USA steenkool, schaliegas en houtsnippers, maar schoon Russisch gas en daarnaast vol inzetten op snelle transitie naar groene energie inclusief kernenergie. En waterstof als nieuwe schone energiedrager ipv zware en inefficiënte batterijen.
    Ik stem dus vandaag op een partij die niet meedoet aan de domme Amerikaanse politiek/plannen (ik was ook tegen het Oekraine-verdrag; ook zo'n dirty USA plan). Het is geen Baudet, want ondanks zijn verstandige Rusland-politiek kiest hij verkeerd met een zwak Europa. De VVD loopt dom en blind achter de USA aan. Zwak. Stemwijzer.nl hielp me verder ;-) Het is behoorlijk links dit keer.

  8. [verwijderd] 23 mei 2019 14:07
    quote:

    Febo85 schreef op 23 mei 2019 13:31:

    [...]

    Ben al jarenlang benieuwd waar "iedere gek" dan blijft met zijn bieding...
    Feit is dat Tesla met SD kaarten icm hardware een prima oplossing heeft voor zelfrijdende auto's.
    De kans dat niemand de TT HD kaartenbak gaat kopen wordt met de dag groter.
    Dan zijn alle investeringen als gift gedoneerd door de beleggers...
    Tesla en de leugens.

    De rest van de markt zweert bij HD-maps. En bij sensoren die ook in het duister en bij slecht weer 99,99999% correct werken!

    Zelfs de grootse AI-expert ter wereld, Baidu (het Chinese Google)kiest voor HD. Baidu heeft zelf de maps van China (=Google maps voor China) maar is die nu aan het vervangen door de real-time technologie en HD-technologie van TomTom.
    En dat door het grootste AI-bedrijf ter wereld dat alles en alles weet van real-time en maps. Dat zegt mij meer dan de sprookjes van Tesla (auto's maken is wat anders dan AI-software).

    Zonder HD-maps geen zelfrijdende auto. Die auto moet namelijk voldoen aan de wet (lanes, speed, real-time etc.). En ook om de hoek kunnen kijken/vooruit kunnen kijken.

  9. [verwijderd] 23 mei 2019 14:56
    quote:

    Sunshine Band schreef op 23 mei 2019 13:08:

    Kan het zijn dat HG 50% marktaandeel van de nieuwe contracten bedoeld heeft? Dan kunnen beide partijen gelijk hebben.
    Ik ken de uitspraak omdat die hier herhaald wordt, maar heeft iemand een bron?

    als je zo eens telt welke contracten T2 heeft en met de natte vinger take rate aan koppelt en extrapoleert (heb ik in december eens geprobeerd) kom je ruim boven de 30% voor T2
    Bron 50% 2020 was wat ik mij herinner ergens artikel/interview van Goddijn bij Probeleggen. Onduidelijk of dat orderintake of omzet was.
    Er zijn ook wel eens vragen gesteld door analisten bij de kwartaalrapportages.
    Wil je die 50% realiseren dan moet je een partij als Toyota, Ford of GM scoren.
  10. Putz 23 mei 2019 15:22
    quote:

    Brabanttrade schreef op 23 mei 2019 15:03:

    Toch vreemd die stijging van vandaag. Waarom is het aandeel TT nu ineens meer in trek? Is dat omdat er minder aandelen zijn dan voorheen. Koers zou volgens mij gewoon rond de 7,45 moeten schommelen
    Dat zijn al die Belgen die geen belasting wilden betalen over de kapitaalsuitkering :-).
  11. Koos99 23 mei 2019 15:27
    quote:

    Brabanttrade schreef op 23 mei 2019 15:03:

    Toch vreemd die stijging van vandaag. Waarom is het aandeel TT nu ineens meer in trek? Is dat omdat er minder aandelen zijn dan voorheen. Koers zou volgens mij gewoon rond de 7,45 moeten schommelen
    Ook zullen beleggingsfondsen nu eerder TomTom op kunnen nemen in mandjes rond AD
  12. [verwijderd] 23 mei 2019 15:48
    quote:

    Brabanttrade schreef op 23 mei 2019 15:03:

    Toch vreemd die stijging van vandaag. Waarom is het aandeel TT nu ineens meer in trek? Is dat omdat er minder aandelen zijn dan voorheen. Koers zou volgens mij gewoon rond de 7,45 moeten schommelen
    april was een 8+ maand waarbij posities zijn gesloten in de aanloop naar deze exercitie en een aantal nemen de stukken nu weer terug.
    Heb daar persoonlijk ook aan meegedaan en heb eerder deze maand weer een aantal stukjes < 7,50 teruggenomen en wil er meer maar wacht nu rustig af wat de koers de komende tijd gaat doen, voor je het weet komt er weer een bericht waarbij de koers een opdonder krijgt, de volatiliteit is na de reductie van aandelen een stuk groter geworden!
  13. Omnius 23 mei 2019 16:06
    quote:

    steelfighter72 schreef op 23 mei 2019 15:57:

    We kunnen wel stellen dat de verkoop niks heeft opgeleverd aan de aandeelhouders
    zonder verkoop TTT stonden we nu waarschijnlijk een stuk lager, dus niet mee eens.
    verder krijgt TomTom een steeds duidelijker profiel en, ik verwacht, ook de bijbehorende hogere waardering.

    We gaan het zien.
  14. Brouwer285 23 mei 2019 16:08
    Ik begrijp de commentaren op dit forum niet.
    Door de vermindering van het aantal aandelen zijn er twee stellingen:
    1: De koers kan hierdoor een rotklap naar beneden krijgen.
    2: De koers kan hierdoor een rotklap naar boven krijgen.

    Indien men het risico van stelling 1 groter vind dan het risico van stelling 2 is mijn advies om het aandeel nu te verkopen om verder van een goede nachtrust te kunnen genieten.
1.792 Posts
Pagina: «« 1 ... 53 54 55 56 57 ... 90 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.