Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel Tesla OTC:TSLA.Q, US88160R1014

Vertraagde koers (usd) Verschil Volume
248,980   -0,870   (-0,35%) Dagrange 246,630 - 254,000 56.610.809   Gem. (3M) 78,1M

Tesla blow-off

7.870 Posts
Pagina: «« 1 ... 119 120 121 122 123 ... 394 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 17 mei 2019 14:45
    Dat die Maxwell acquisitie door gaat is wel een big deal. Sowieso een koopje, daarom werd er ook gesputterd.
    Als we er van uit gaan dat het Tesla "alleen" helpt om de cathodes droog te maken, kan dat tientallen procenten aan kosten en vervuiling beparen. Laten we zeggen dat ze rond de 30 GWh per jaar aan eigen cellen doen (moet meer worden). Aan $100/kWh is dat nu 3 miljard per jaar. Daar 10% op besparen, voor maar 1 jaar, is al meer dan die hele acquisitie kost. Echt een koopje dus.
    Niet meer de solvents hoeven inkopen en drogen spaart kosten en tijd en ruimte. In hetzelfde gebouw maak je meer GWh, goedkoper. Misschien dat het extern sourcen van cellen voor Shanghai geen probleem voor ze is om dat ze toch iets anders gaan doen en daarop ontworpen machines willen gaan (laten) plaatsen.
    Als de droge cathodes dan ook daadwerkelijk 300 Wh/kg mede mogelijk gaan maken, is dat een 20% verbetering. Waarschijnlijk ongeveer hetzelfde op cell niveau.
    20% meer actieradius voor dezelfde auto als je de cellen vervangt door droge cathode. Of, minder cellen voor dezelfde actieradius.
    Als Model 3 bijvoorbeeld nu in plaats van 500km al 600km zou rijden, real world, is dat nogal wat ten opzichte van de concurrentie. Met een kleine nu nog goedkopere accu even ver komen als topmodellen van bijvoorbeeld Jaguar en Polestar biedt een significant voordeel. Tesla kennende wordt dat eerst gebruikt voor hogere winst, niet het aan consumenten doorberekenen van kostenbesparingen, al verkopen ze dat wel in woord.

    Hoe makkelijk die droge cathodes in productie gebracht kunnen worden op de benodigde schaal heb ik nog niets over gehoord. Tesla belooft het bepaald niet op korte termijn, althans wat ik tijdens de earnings call hoorde.

    Lange termijn, als ze deze tech aan de praat krijgen, levert het ontzettend veel upside op, vooral voor wagens met veel actieradius maar natuurlijk ook grid accu's qua kosten. Onverslaanbaar tot de concurrentie iets beters vindt.
    Stel dat ze over een jaar al een miljard of 2 aan productiekosten kunnen schrappen, dat gaat helpen. Ook voor de koers.
  2. löngterm 20 mei 2019 17:48
    quote:

    thejaguar schreef op 17 mei 2019 17:34:

    waar zijn al die tesla-dromers toch gebleven? of zijn ze eindelijk wakker geworden en hebben ze die tesla shit-aandelen verkocht voordat de tent failliet gaat?
    Ach ik wacht rustig af positie rustig uit bouwen. Spreek je over een jaar of 5 wel weer ;)
  3. Mr sponge 21 mei 2019 15:37
    Ik geloof best dat Tesla blijft bestaan (ik hoop van wel)
    Maar de markt maakt nu wel een belangrijke draai, als het om Tesla gaat.
    Er zijn nu al erg veel sprookjes van Musk niet of slechts deels uitgekomen. Hij kon dat steeds verdoezelen met een nieuw nog groter sprookje.
    Maar daar trappen de meeste mensen niet meer in. Het is nu tijd dat ze echte resultaten laten zien.
    Musk lijkt op een kat in het nauw. Hij maakt rare sprongen.
    En de analisten weten blijkbaar ook niet meer wat ze ermee aan moeten.

    Jonas kept his main price target for the stock at $230
    and also has a bull-case valuation of $391
    and cuts bear case on Tesla to $10

    Kort samengevat: De waarde van het aandeel ligt ergens tussen de $10 en $391. En daar heeft die beste man dan ook nog voor gestudeerd...
  4. roloff 21 mei 2019 17:16
    quote:

    löngterm schreef op 20 mei 2019 17:48:

    [...]

    Ach ik wacht rustig af positie rustig uit bouwen. Spreek je over een jaar of 5 wel weer ;)
    @löngterm, het is niet allemaal zo zeker als jij denkt / jezelf voorhoudt.

    Het zou inderdaad wel erg extreem zijn, van 350+ eind vorig jaar naar de 10 euro in een worstcase scenario. Maar vergeet niet dat topman EM ook nogal extreem is.

    In ieder geval suk6 en ik hoop dat je een niet te grote positie hebt (niet te verliefd bent op het aandeel).

    www.iex.nl/Nieuws/ANP-210519-283/Koer...
  5. löngterm 21 mei 2019 21:01
    quote:

    roloff schreef op 21 mei 2019 17:16:

    [...]@löngterm, het is niet allemaal zo zeker als jij denkt / jezelf voorhoudt.

    Het zou inderdaad wel erg extreem zijn, van 350+ eind vorig jaar naar de 10 euro in een worstcase scenario. Maar vergeet niet dat topman EM ook nogal extreem is.

    In ieder geval suk6 en ik hoop dat je een niet te grote positie hebt (niet te verliefd bent op het aandeel).

    www.iex.nl/Nieuws/ANP-210519-283/Koer...
    Heb een grote positite maar een te grote mag ik van mijzelf nooit en te nimmer in nemen.
    Musk is een controversieel persoon. De een kan hem niet uit staan en voor de ander is het een groot idool. (ik val in de laatste catogorie)
    De mensen die hem niet uit kunnen staan blijven wijzen naar de dingen die hij niet nakomt en wel beloofd. Tegen deze mensen wil ik als eerste zeggen welke CEO heeft dit ooit wel gedaan? De reden dat de beste man zo veel aandacht krijgt is omdat hij zegt wat hij denkt en dat waardeer ik in hem en iedereen die dat "weldoordacht" doet. Hij heeft een bult fouten gemaakt (mensen pedo noemen of tweeten dat een "deal secure #$420" is. Maar als een ieder van ons in de spiegel kijkt doen wij het zelfde maar komen we nooit in een positie als de zijne. Desondanks heeft hij zijn hele leven lang al laten zien dat hij het onmogelijke waar maakt. Zowel binnen Paypal als SpaceX en Tesla heeft hij nu al gedaan wat vrijwel niemand voor mogelijk hield. Dit terwijl hij meerdere miljarden businesses als tegenstander heeft inclusief de loby. Dit is van lockheet-martin en boing tot de oligiganten en mega OEM's in de auto industrie. En ja zelfs autodealers en vrijwel alle lokale overheids instanties om de zelfde redenen. (vooral in de USA) Tot slot melkt de media alles volledig uit omdat de mensen er maar op blijven klikken. Zet "Elon Musk" of "Tesla" in een titel en ik durf te wedden dat het aantal kliks boven gemiddeld zal zijn. (zelfs hier op IEX)

    De reden dat ik geloof heb in Tesla is niet leuter op het woord van Musk en ik vertrouw ook niet in zijn deadlines (maar dat doet hij zelf ook niet). De reden is dat Tesla voorloopt in vrijwel alle stadia van de auto industrie van de toekomst. Van batterijen tot elektrische moteren het algemene platform en zelfs de vrijwel gehele verticale integratie. In al deze onderdelen loopt Tesla 3-7 jaar voor en doet het wat geen andere automaker kan al zou ze het willen.(kijk eens een disassembly comparity video tussen de I3 van bmw en de model 3 van tesla) Dit laat nog buiten beschouwing dat ze ver voorlopen op autonoom rijden. (tenzij je de media geloofd natuurlijk maar dan raad ik je aan de gehele autonymous day te kijken en je eigen oordeel te vellen). En tot slot is Tesla de enige auto-maker die in staat is incrementeel aanpassingen te maken en "on the fly" aan te passen door de voorgenoemde verticale integratie die bij andere automakers volledig zoek is. Zelfs andere start-ups zijn niet instaat dit te evenaren en gebruiken vrijwel altijd 3th party onderdelen.

    Tot slot is Musk een echte visionair die een ongeloofelijke kennis heeft in een uitgebreid scale aan onderwerpen binnen de technische sector. Over the air updates had al jaren lang gangbaar moeten zijn. Toch is Tesla de enige die dit toepast door het hele bedrijf. Noemen we dat dan revolutionair? Naar mijn idee is het common sense dat het de toekomst is. Toch doen andere auto fabrikanten het (nog) niet. Waarom? omdat ze achter de feiten aanlopen dunne marges hebben en kwartaal naar kwartaal aandeelhouders als jij en ik tevreden willen houden.

    Tesla investeerd in de toekomst en naar mijn idee is het een fout geweest om niet miljarden extra op te halen in de afgelopen jaren. De groei mogelijkheden zijn extreem en de voorsprong zal van Tesla een van de grootste bedrijven te wereld maken.

    Investeren doe je in de toekomst en dat is wat een aandelen prijs weer zou moeten geven. In het geval van Tesla heb ik het idee dat de zowel de gemiddelde piet partiekulier als wall-street er vrijwel naast zit. Er zijn maar enkele grote namen die vertrouwen hebben in het bedrijf maar daar zal snel verandering in komen wanneer het sentiment rond het aandeel draait. (Waar de bodem light weet niemand maar ik geloof dat elke euro die er nog af gaat er dubbel en dwars weer op zou komen)

    Tot zover mijn nederige mening. Doe er mee wat je wil maar ik ben maar wat blij dat ik long zit in Tesla en kan er met de kop niet bij hoe je nu nog short durft te zitten. (maar dat dacht ik een jaar terug ook al ;)

    PS. sorry voor de spel fouten maar ik heb meer te doen.
  6. [verwijderd] 22 mei 2019 03:39
    Voorlopen heb je weinig aan als je niet de helft van je productieaantallen haalt en meer investering nodig hebt die in stand te houden.
    Zelfs de cellen, een kwestie van meer lijnen plaatsen, houden het tempo van halve snelheid Model 3 niet bij en dan ligt de Energy kant ook nog eens relatief op het gat bij gebrek aan cellen.
    Model Y wordt zeker een hit, al is het een 2020 auto die alleen van de 2017 afwijkt door de hoogte van de body. Niets geen evolutie, gewoon hoger.
    Alleen, die Y maakt de 3 nog onpraktischer. Je moet wel een heel verstokte poser zijn om die te kiezen boven de Y die iedereen gewoon wil en dus ook waardevaster zal blijken.
    Veel 3 early adopters willen Y en nemen die er niet meer bij, de oprijlaan staat al vol Teslas. 3 komen dus veel occasions van de markt op. Heel veel. Tesla gaat ze niet kopen want Full Self Driving werkt dan nog niet. Geen vloot nodig voor RoboTaxi.

    Het lijkt er inderdaad op dat de geduldigste grote investeerders nu niet meer geloven in voortzetting van recente groei. Of in het management, wat dat betreft.
    Het aandeel krabbelt redelijk op maar ik zou eerst op $150 mikken voor ik zou kopen, laat staan straight up aandelen zonder dividend enzo.
  7. löngterm 22 mei 2019 09:47
    Vergeet niet dat ruim 22 van Tesla aandelen ook short zit wat een enorm percentage is wanneer we ook mee nemen dat veel van de aandelen Tesla vast zit. Er staan ongeveer 170 million aandelen uit waarvan musk er bijna 39 millioen heeft. Dan zijn er nog grote institutionele investeerders als Ark investment die de aandelen nooit van de hand zouden doen. Tot slot hebben we de "believers" die zelfs na een daling van 50% er nog geen seconde over twijfelen om te verkopen. Ik zie daarom een draai aankomen die voor een goede klap aan paniek gaat veroorzaken. Dat geschreeuw over een "short squeeze" ben ik normaal geen fan van. Maar als het dan toch ergens moet gebeuren lijkt dit mij de juiste formule.

    Een extreem grote short positie in een aandeel met twee kampen die vrijwel lijn recht tegenover elkaar staan. Daarom denk ik ook dat veel van de handel op het moment tussen de short-sellers is aangezien de groepen die long zitten naar alle waarschijnlijkheid de posities naar eigen zeggen op orde hebben. Daarom ben ik erg benieuwd naar de komende paar maanden en de jaren die daar op zullen volgen.

    Om nog even te reageren op skater ben ik het met je eens dat de huidige batterij productie verder geschaald zou moeten worden. Ten eerste ben ik het wel eens om op dit moment niet verder te investeren in een faciliteit die op slechts 2/3 de van de capaciteit draagt. De technische output is 35KwH terwijl er maar 24 geproduceerd wordt. Daarom is naar mijn idee de maxwell acquisitie ook een belangrijke stap om de verticale integratie van Tesla verder uit te breiden. Eigen cell productie en techniek is de logische volgende stap om een stap voor te zijn op concurenten.

    De enige andere OEM's die serieus bezig lijken te zijn met cell productie zijn VW die een miljard euro investeren in een eigen gigafactory in Duitsland. De tweede is Volvo die een miljarden deal met LG chem en een andere chinese producent heeft gemaakt. Deze twee staan echter in de kinderschoenen en lopen dus jaren achter op Tesla. De andere grote fabrikanten lopen nog verder achter.

    Het argument dat de markt overspoeld gaat worden met model 3's lijkt me sterk ten eerste omdat mensen die een model 3 kopen niet de mensen zijn die een paar jaar later gewoon weer een nieuwe auto op de kop tikken en de afschrijven voor lief kunnen nemen. Daarnaast zijn de reacties van het publiek (de mensen die de auto hebben) erg positief en zie ik dus weinig reden om de overstap te maken. De mensen die de overstap naar Tesla gemaakt hebben zullen niet snel weer terug stappen naar een ander merk. De klant binding is grensverlegend en de rijervaring ongeevenaard!
7.870 Posts
Pagina: «« 1 ... 119 120 121 122 123 ... 394 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.