Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee
IEX 25 jaar desktop iconMarkt Monitor

Aandeel AMG Critical Materials N.V. AEX:AMG.NL, NL0000888691

Laatste koers (eur) Verschil Volume
13,840   +0,230   (+1,69%) Dagrange 13,750 - 14,010 93.130   Gem. (3M) 203,8K

AMG April 2019

2.065 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 104 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 11 april 2019 21:45
    AMG moet met goed nieuws gaan komen zodat nieuwe inkopers komen en een short squeeze op gang kan komen.
    Dan kunnen we gaan lachen en gaan die shorters idd uitgerookt worden.
    Maar komt er goed nieuws?
    Het kan hard vriezen maar ook bijzonder hard gaan dooien.
    Heinz laat je horen en dan mag je met pensioen
  2. drooglegging1920 11 april 2019 22:32
    De meest succesvolle technologiebedrijven van deze eeuw worden op grote schaal verkocht (‘short gaan’) door beleggers die speculeren op koersdalingen. Dat constateert beleggersvereniging VEB naar aanleiding van gegevens van Bloomberg.

    Short gaan doe je door aandelen te verkopen zonder ze te bezitten, zodat het winst oplevert als de koers daalt. De aandelen moeten ooit worden teruggekocht, dus als ze duurder worden zit de short-speculant met een verlies.

    Short-posities tegen de grootste vijf technologiebedrijven (Facebook, Amazon, Apple, Netflix en Google-moeder Alphabet, als groep ook bekend onder het acroniem FAANG) zijn in het voorbije jaar 42 procent groter geworden en bedragen nu 37 miljard dollar. Amazon vormt met 10 miljard dollar de grootste gezamenlijke short-positie, bijna net zoveel als de shortpositie in Tesla.

    De shortpositie in het Chinese internetbedrijf Alibaba is met 18,6 miljard dollar volgens Bloomberg de allergrootste.

    Grote shortposities kunnen voor grote koersfluctuaties zorgen. Bij onverwacht goed nieuws moeten shortposities soms op last van de bank gesloten worden omdat er onvoldoende dekking is. Dan moet er tegen elke prijs gekocht worden. De koerssprong die daarbij dan plaats kan vinden wordt ook wel de short squeeze genoemd, omdat de shorts eruit worden gedrukt.
  3. RSI 11 april 2019 23:45
    Kan een achterliggende gedachte achter zo een flinke shortpositie zijn om andere beleggers af te schrikken of uit het aandeel te jagen zodat je makkelijker kan overnemen? ms daarom ook de move van AMG om zelf aandelen in te kopen. Heeft een partij zich ms al gemeld... en biedt die te weinig...
  4. drooglegging1920 11 april 2019 23:52
    ja misschien is de buyback van AMG 3 weken voor de cijfers een 'nette' indirecte waarschuwing aan de shorters om af te bouwen voordat er echt een sqeeuze komt op 1 mei...wie weet..denk echter dat de shorters nergens van onder de indruk zijn wat betreft AMG om wat voor reden dan ook....heel vreemd...time will tell dat is het enige wat je kan zeggen nu
  5. Atoa 12 april 2019 08:07
    Ik vrees dat er op de AVA niet veel duidelijkheid gaat komen over de toekomst...
    Er zal nog eens vermeld worden dat er onderhandelingen zijn met criterion, dat de uitbreiding in Brazilië wordt bekeken en dat Heinz vertrouwen heeft in de toekomst. Dit zijn allemaal geen zaken die enige positieve impact zullen hebben op de koers.
  6. Outperformers 12 april 2019 08:35
    quote:

    drooglegging1920 schreef op 11 april 2019 23:35:

    is gewoon een keuze hoor bij Binck....ik had het ook naar stockdividend gezet...ga toch hard nadenken richting de cijfers over cash idd
    Als je graag stock wil kun je in deze situatie voor cash kiezen en dan voor dat geld ‘bestaande’ stukken aankopen op de beurs. Daarmee blijft het totaal aantal door AMG uitgegeven stukken gelijk. Als je voor stock dividend kiest worden er nieuwe stukken uitgegeven waardoor het totaal geplaatste stukken wel groeit en de aandeleninkoop door AMG deels teniet gedaan. Als nl. iedereen gaat kiezen voor stockdividend, gaat AMG voor 30mln aandelen x 30cent dividend / koers 28 euro = 300.000 stukken uitgeven. Per saldo heeft de inkoop van aandelen door AMG dan nog een netto effect van 3mln - 300k = 2.7mln aandelen, waarvan een deel voor personeel en dus uitstaand blijft.

    In het verleden was stock dividend mi DE reden waardoor jaarlijks het aantal uitstaande aandelen is gegroeid (zie tab fundamenteel)
  7. mvdln 12 april 2019 08:51
    Volgens mij zag ik dit artikel nog niet passeren op het forum? Uit De Tijd van 9 april:

    Advanced Metallurgical Group (AMG) wist een flinke winst te smeden door het nieuws dat het eigen aandelen wil inkopen. Analisten zijn te spreken over de maatregel.

    De metaalgroep Amsterdam Mettallurgical Group (AMG) veerde stevig op. Het bedrijf gaat voor 100 miljoen euro aan eigen aandelen inkopen. Dit komt neer op 3 miljoen aandelen of 10 procent van het totaal.

    Analist Stijn Demeester van ING vindt het inkoopprogramma van de metaalbewerker een goed plan. Hij hoopt dat het programma het aandeel naar een meer realistisch niveau brengt. ‘Het bedrijf is ondergewaardeerd door kopwinden. Zo is de prijs van ferro-vanadium - een additief om staal te versterken – de afgelopen maanden flink gedaald. Deze daling volgt op een fikse stijging in 2018, nadat de Chinese overheid bekendmaakte dat constructiestaal meer vanadium moet bevatten.’

    Speculanten verwachtten volgens Demeester dat de vraag naar ferro--vanadium flink zou stijgen, zodat ze voorraden van het goedje zijn gaan inslaan. Toen bleek dat de Chinese soep niet zo heet werd gegeten als dat hij werd opgediend – de overheid gaf bedrijven een transitieperiode – moesten speculanten een deel van hun voorraden verkopen. Het gevolg was meer dan een halvering van de prijs.

    Lithium

    ‘Daarnaast heeft de metaalgroep last van het feit dat shorters de markt voor lithium domineren. Die shorters verwachten namelijk dat de prijs van lithium gaat dalen door een toekomstig overaanbod.’ Volgens de analist komt dit doordat veel producenten van lithium hebben aangegeven de productie op te voeren. ‘Er zit echter een groot verschil tussen het aankondigen van een productieverhoging en het daadwerkelijk doorvoeren. Ik verwacht dat het zo’n vaart niet zal lopen.’ Voorts zegt de beurskenner dat de onderwaardering ook ten dele te verklaren is door de slabakkende economie. ‘AMG wordt gezien als een cyclisch aandeel, ook al is het aanwezig in nichemarkten met sterke onderliggende groeitrends.’

    Lange termijn

    Voor de lange termijn blijft de analist positief over het bedrijf. ‘Op lange termijn is er meer dan genoeg vraag naar de producten van AMG. Zo zal de vraag naar ferro-vanadium toenemen. Door de toenemende welvaart zullen steeds meer landen de eisen voor de sterkte van bouwmetaal gaan verhogen.’ Maar dat is niet het enige stofje waar de producent mee kan uitpakken. ‘Het bedrijf is aanwezig in 8 zogenoemde ‘critical materials’. Dit zijn metalen die de Amerikaanse of Europese overheden zien als metalen die een zeldzaam aanbod hebben ofwel van zeldzaam economisch belang zijn.’ De analist zegt dat de vraag naar deze metalen in de toekomst alleen maar sterker zal worden.
  8. JoachimDM 12 april 2019 09:03
    Groenere metalen profijtelijk voor pionier AMG

    Batterijauto’s zitten bomvol metalen en schaarse mineralen, meer dan er in de markt beschikbaar zijn. Producent en Midkapfonds AMG breidt zijn belang in die markt winstgevend uit. Terwijl het komende tijd al voor €100 miljoen aan eigen aandelen kan inkopen.

    „Ik ben zelf een stevige investeerder in aandelen AMG. En ik ben blij met mijn aandelen. Ik wil ze niet verkopen”, zegt Heinz Schimmelbusch, sinds jaren de topman en aandeelhouder van de Advanced Metallurgical Group.

    Dat verwerft nu drie miljoen eigen aandelen, volgens ING-analist Stijn Demeester van ING een teken van vertrouwen. Zeker nu de beurskoers na goede kwartalen tegenwind heeft: dit jaar resteert maar 0,25% rendement, versus 23% voor de AMX-index waarin het noteert.

    Voor beleggers is AMG als combinatie van chemie- en mijnbouwbedrijf lastig te plaatsen: zijn producten gaan naar zowel transport, infrastructuur, energie als chemicaliën.

    Lichter met dezelfde kracht
    Schimmelbusch zoekt markten op waar metalen schaars worden. Hij zegt het daarvoor steeds meer in recycling van bestaande materialen te willen zoeken. „Dat is veel efficiënter dan alleen productie vanuit mijnbouw.”

    Klanten van de producent voelen de hete adem van het klimaatakkoord van Parijs. Vliegtuig en autobouwers moeten naar minder uitstoot van CO2 en zoeken efficiëntere productie. „Lichtere materialen met dezelfde kracht bieden dan uitkomst”, verwijst de in 1944 geboren Oostenrijker naar de nieuwste toepassingen.

    Hij ontwikkelde in de afgelopen jaren samen met een zoemende bijenkorf van tientallen gepromoveerde specialisten toepassingen met lithiumlegeringen, die zuiniger batterijen voor elektrische auto’s opleveren. In lithium, grafiet en tantaal behoort AMG tot ’s werelds grootste toeleveranciers.

    Minder bekend is dat Schimmelbusch grootverstrekker is geworden van lichte titanium-metalen, als tegenhanger van staal voor auto’s en ander transport, dat ook zeer hittebestendig is. De orderstroom komt op gang.

    Nieuwe divisies
    Schimmelbusch: „Hoe lichter het transport, hoe meer brandstof je bespaart. In de luchtvaart tikt elke procent die je per liter brandstof kunt besparen aan. Alle bedrijven zijn met CO2-reductie bezig, en dat pakt prima voor ons uit”, zegt hij. „Het lijkt eenvoudig, maar hoe we met onze coatingfabriek marktleider zijn geworden, heeft tien jaar voorwerk gekost.”

    Grote activiteiten binnen het bedrijf werden recent gegroepeerd in twee divisies, met AMG Technologies dat vooral voor de luchtvaart werkt en zeven onderdelen die samen in Critical Materials voor verwerking van schaarse stoffen als vanadium zorgen.

    Die opdeling lijkt een voorbode voor een aparte beursnotering. Schimmelbusch wil daar niet op vooruit lopen, zegt hij, het zou de beurskoers kunnen beïnvloeden. „Maar de vraag heeft een legitieme achtergrond. Zeg ik dat niet galant?”

    Anders dan de beurskoers doet vermoeden, gaat het AMG financieel voor de wind. Het concern heeft geen schulden en veel cash. Op de financiële weelde begon Schimmelbusch een aandeleninkoopronde van $100 miljoen. De inkoop wijst er volgens analisten op dat de top de waarde van AMG op de beurs te laag vindt.

    In 2018 boekte AMG met 24% stijging een recordjaar in omzet. Maar AMG, over 2017 het best presterende aandeel in Amsterdam met 320% groei, wordt ook door veel shortsellers gevolgd. Liefst 12,5% van de aandelen is in handen van beleggers die rekenen op een dalende koers.

    Schimmelbusch: „Ik ben enigszins verward door de marktontvangst. We hebben geen schuld meer, groeien sterk en zijn op veel terreinen marktleider geworden.”

    Bron: Telegraaf
  9. forum rang 7 bezinteergebelegt 12 april 2019 09:07
    De hele oprisping verkocht en als resultaat 1,5% meer short dan een week geleden.

    Van de week al gezegd, hoe ongelofelijk dom kun je zijn als management om een aandeleninkoop aan te kondigen met 11,5% short op je achterbank.

    Echt, de goeie man moet met zijn 75 jaar met pensioen gaan. Beter voor het bedrijf.
  10. KaPeeN63 12 april 2019 09:07
    quote:

    Dongen schreef op 12 april 2019 08:59:

    [...]
    een samenvattinkje dan misschien.....????
    Beslaat 3/4 pagina, inclusief foto 's van Heinz; koersgrafiek; veel info over hun markten, inkoop aandelen, over hun divisie's; marktaandelen, schulden vrij en ga maar door. Ook over de shorters, die 125% van hun aandelen bezitten en speculeren op een koersdaling. oom over hun groei in 2018 met 24% en hun best presterende aandeel in Amsterdam in 2017 groei 320%.
    Etc. etc. Mooi artikel.
2.065 Posts
Pagina: «« 1 ... 45 46 47 48 49 ... 104 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.